Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2313098_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2020-9402
23. december 2020
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 25. november 2020 stillet følgende spørgsmål
nr. 116 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter af formand for
Beskæftigelsesudvalget Bjarne Laustsen på udvalgets vegne.
Spørgsmål nr. 116:
”Vil
ministeren kommentere henvendelse af 26. oktober 2020 fra Marianne Stein
vedrørende jobcentrenes håndtering af syge borgere, jf. BEU alm. del
bilag 14
Svar:
Baggrunden for spørgsmålet er det materiale Beskæftigelsesudvalget har fået til-
sendt i forbindelse med Marianne Steins foretræde for Beskæftigelsesudvalget den
19. november 2020.
I materialet udtrykker Marianne Stein kritik af jobcentrenes behandling af syge
borgere. I forlængelse af kritikken foreslås, at afklaringen af syge borgere gøres
væsentlig kortere samt at den eksisterende funktionsevnebeskrivelse gøres obliga-
torisk og udarbejdes af sundhedsfagligt personale.
Indledningsvis vil jeg gerne slå fast, at jeg som ansvarlig minister fuldt ud er op-
mærksom på, at der er syge borgere i beskæftigelsessystemet, som har behov for en
individuel og helhedsorienteret indsats, som går på tværs af sundhed-, social- og
beskæftigelsesområdet. Det er min klare opfattelse, at beskæftigelsessystemet skal
være til for at hjælpe borgerne, og at der i den forbindelse er en række muligheder
for at tage individuelle hensyn til den enkelte borger. Når kommunerne iværksætter
indsatser, virksomhedspraktik og lignende, så skal det ske med afsæt i borgerens
konkrete forhold, hvor der tages hensyn til eventuelle begrænsninger i arbejdsev-
nen. Det fremgår også klart af reglerne, at de indsatser, som kommunen visiterer
borgerne til, under ingen omstændigheder må medføre risiko for borgerens helbred.
Jeg har stor sympati over for ønsket om at forkorte sagsbehandlingsprocessen, men
det er meget individuelt, hvor lang tid sagsbehandlingen tager afhængig af sagens
kompleksitet. Derfor mener jeg, at det er vanskeligt at opstille generelle krav for,
hvor lang tid sagsbehandlingen må tage. Men det betyder ikke, at sagerne må træk-
kes i langdrag. Det er selvfølgelig kommunernes opgave at træffe afgørelser, så
snart der er den nødvendige dokumentation.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 116: Spm. om kommentar til henvendelsen af 26/10-20 fra Marianne Stein vedr. jobcentrenes håndtering af syge borgere, til beskæftigelsesministeren
Jeg tror heller ikke, at det er hensigtsmæssigt at stille krav om, at det skal være ob-
ligatorisk for jobcenteret at udarbejde en funktionsevnebeskrivelse i alle sager. I
nogle tilfælde vil kommunen allerede have tilstrækkelige oplysninger om borge-
rens funktionsevne, fx via lægeerklæringer eller andre helbredsmæssige oplysnin-
ger. Det vil således altid bero på en konkret vurdering.
Men det er vigtigt, at kommunen foretager en ordentlig og korrekt sagsbehandling,
inddrager borgeren og sørger for, at der er et mål med indsatsen.
I den sammenhæng vil jeg nævne, at regeringen sammen med forligskredsen bag
reformen af fleksjob og førtidspension netop har indgået
Aftale om bedre ressour-
ceforløb,
som skal adressere mange borgeres oplevelse af, at ressourceforløb træk-
ker ud, og at der mangler klart mål og retning for indsatsen. Her har vi aftalt, at res-
sourceforløbenes varighed afkortes til maksimalt tre år.
Derudover indrettes ressour-
ceforløb i højere grad efter, hvor mange år man har tilbage på arbejdsmarkedet, og bor-
gere med under 6 år til folkepensionsalderen skal ikke længere i ressourceforløb.
Endelig betyder aftalen, at der indføres en ret til indsats i ressourceforløb inden for de
første 6 måneder, ligesom borgere i ressourceforløb får ret til en personlig jobformid-
ler, som skal hjælpe med råd og vejledning i forhold til arbejdsmarkedet. Det er min
klare forventning, at denne aftale vil afhjælpe nogle af de problemstillinger som Mari-
anne Stein peger på.
Regeringen har igangsat en proces med kritisk reformgennemgang, hvor der netop er
fokus på at få løst nogle af de problemer, hvor borgerne kommer i klemme. Det vil
også være tilgangen i den resterende del af den kritiske reformgennemgang.
Baggrunden for den tilgang er netop, at der har været for mange eksempler på, at der er
borgere, som kommer i klemme, således som Marianne Stein skriver. Her vil jeg også
gerne henvise til de beskæftigelsespolitiske mål, som jeg har udmeldt til kommunerne.
Et af dem er, at borgerne skal have en værdig sagsbehandling.
Det er min ambition, at alle borgere skal mødes med tillid, respekt og værdighed i be-
skæftigelsessystemet
og derfor bør kommunerne også forholde sig til, hvordan man
sikrer borgerne det lokalt.
Endelig kan jeg oplyse, at jeg har planlagt et møde med Marianne Stein, hvor vi får
mulighed for at drøfte problemstillingerne nærmere
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
2