Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del Bilag 58
Offentligt
2310015_0001.png
7.12.2018
DA
Den Europæiske Unions Tidende
L 312/1
I
(Lovgivningsmæssige retsakter)
FORORDNINGER
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING (EU) 2018/1860
af 28. november 2018
om brug af Schengeninformationssystemet i forbindelse med tilbagesendelse af tredjelands­
statsborgere med ulovligt ophold
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 79, stk. 2, litra c),
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen,
efter fremsendelse af udkast til lovgivningsmæssig retsakt til de nationale parlamenter,
efter den almindelige lovgivningsprocedure (
1
), og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Tilbagesendelse af tredjelandsstatsborgere, der ikke eller ikke længere opfylder betingelserne for indrejse, ophold
eller bopæl i medlemsstaterne, under fuld overholdelse af de grundlæggende rettigheder, navnlig princippet om
nonrefoulement, og i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/115/EF (
2
) udgør en
væsentlig del af den omfattende indsats for at imødegå irregulær migration og øge tilbagesendelsesprocenten for
irregulære migranter.
Det er nødvendigt at gøre Unionens system for tilbagesendelse af tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold
mere effektivt. Det er afgørende for at bevare befolkningens tillid til Unionens migrations- og asylpolitik og yde
støtte til personer med behov for international beskyttelse.
Medlemsstaterne bør træffe alle nødvendige foranstaltninger for at tilbagesende tredjelandsstatsborgere med
ulovligt ophold på en effektiv og forholdsmæssigt afpasset måde i overensstemmelse med bestemmelserne
i direktiv 2008/115/EF.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/1861 (
3
) og (EU) 2018/1862 (
4
) fastsætter betingelserne for
oprettelse, drift og brug af Schengeninformationssystemet (SIS).
Der bør oprettes et system for udveksling af oplysninger mellem medlemsstater, der bruger SIS i henhold til
forordning (EU) 2018/1861 vedrørende afgørelser om tilbagesendelse af tredjelandsstatsborgere, der opholder sig
ulovligt på medlemsstaternes område, og for overvågning af, hvorvidt tredjelandsstatsborgere, der er genstand for
disse afgørelser, har forladt medlemsstaternes område.
(2)
(3)
(4)
(5)
(
1
) Europa-Parlamentets holdning af 24.10.2018 (endnu ikke offentliggjort i EUT) og Rådets afgørelse af 19.11.2018.
(
2
) Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/115/EF af 16. december 2008 om fælles standarder og procedurer i medlemsstaterne for
tilbagesendelse af tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold (EUT L 348 af 24.12.2008, s. 98).
(
3
) Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/1861 af 28. november 2018 om oprettelse, drift og brug af Schengeninformati­
onssystemet (SIS) på området ind- og udrejsekontrol, om ændring af konventionen om gennemførelse af Schengenaftalen og om
ændring og ophævelse af forordning (EF) nr. 1987/2006 (se side 14 i denne EUT).
(
4
) Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/1862 af 28. november 2018 om oprettelse, drift og brug af Schengeninformati­
onssystemet (SIS) på området politisamarbejde og strafferetligt samarbejde, om ændring og ophævelse af Rådets afgørelse
2007/533/RIA og om ophævelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1986/2006 og Kommissionens afgørelse
2010/261/EU (se side 56 i denne EUT).
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: LOVUDKAST: Forslag om lov om ændring af udlændingeloven og lov om Danmarks tiltrædelse af Schengenkonventionen (Gennemførelse af forordning om oprettelse af et europæisk system vedrørende rejseinformation og rejsetilladelse (ETIAS), forordninger om oprettelse af et ind- og udrejsesystem (EES), samt forordninger om oprettelse, drift og brug af Schengeninformationssystemet (SIS) på områderne for henholdsvis ind- og udrejsekontrol samt politisamarbejde og strafferetligt samarbejde og om brug, fra udlændinge- og integrationsministeren
2310015_0002.png
L 312/2
(6)
DA
Den Europæiske Unions Tidende
7.12.2018
Denne forordning berører ikke tredjelandsstatsborgeres rettigheder og forpligtelser i henhold til direktiv
2008/115/EF. En indberetning indlæst i SIS med henblik på tilbagesendelse udgør ikke i sig selv en bestemmelse
af tredjelandsstatsborgerens status på medlemsstaternes område, navnlig ikke i en anden medlemsstat end den
medlemsstat, der indlæste indberetningen i SIS.
Indberetninger om tilbagesendelse indlæst i SIS og udveksling af supplerende oplysninger om disse indberetninger
bør hjælpe de kompetente myndigheder med at træffe de nødvendige foranstaltninger til håndhævelse af
afgørelser om tilbagesendelse. SIS bør bidrage til identifikation af og udveksling af oplysninger mellem
medlemsstaterne om tredjelandsstatsborgere, der er genstand for en sådan afgørelse om tilbagesendelse, og som
er forsvundet eller pågribes i en anden medlemsstat. Disse foranstaltninger bør bidrage til at forebygge og
afskrække irregulær migration og sekundære bevægelser og øge samarbejdet mellem medlemsstaternes
myndigheder.
For at sikre effektiviteten af tilbagesendelser og øge merværdien af indberetninger om tilbagesendelse bør
medlemsstaterne indlæse indberetninger i SIS i forbindelse med afgørelser om tilbagesendelse af tredjelands­
statsborgere med ulovligt ophold, som de træffer i overensstemmelse med bestemmelser, som overholder direktiv
2008/115/EF. Med henblik herpå bør medlemsstaterne også indlæse en indberetning i SIS, når der træffes
afgørelser, som indfører eller indeholder en forpligtelse til at vende tilbage, i de situationer, der er beskrevet
i nævnte direktivs artikel 2, stk. 2, nemlig til tredjelandsstatsborgere, der nægtes indrejse i medfør af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/399 (
1
), eller som pågribes eller standses af de kompetente
myndigheder i forbindelse med ulovlig passage af en medlemsstats ydre grænse ad land-, sø- eller luftvejen, og
som ikke efterfølgende har opnået tilladelse eller ret til ophold i den pågældende medlemsstat, og tredjelands­
statsborgere, der er genstand for tilbagesendelse som en strafferetlig sanktion eller som følge af en strafferetlig
sanktion i henhold til national ret, eller som er genstand for en udleveringsprocedure. I visse tilfælde kan
medlemsstaterne undlade at indlæse indberetning i SIS, når der er en lav risiko for, at afgørelsen om
tilbagesendelse ikke overholdes, navnlig i forbindelse med frihedsberøvelse af enhver varighed, eller når afgørelsen
om tilbagesendelse træffes ved den ydre grænse og gennemføres umiddelbart, med henblik på at reducere deres
administrative byrder.
Denne forordning bør fastsætte fælles regler for indlæsning af indberetninger om tilbagesendelse
i SIS. Indberetninger om tilbagesendelse bør indlæses i SIS så snart de underliggende afgørelser er truffet. Af
indberetningen bør det fremgå, hvorvidt den pågældende tredjelandsstatsborger er indrømmet en frist for frivillig
udrejse, herunder om den pågældende frist er blevet forlænget, og om afgørelsen er blevet suspenderet, eller om
udsendelsen er blevet udsat.
Det er nødvendigt at fastlægge de kategorier af oplysninger, der skal indlæses i SIS med hensyn til en tredjelands­
statsborger, der er genstand for en afgørelse om tilbagesendelse. Indberetninger om tilbagesendelse bør kun
indeholde de oplysninger, der er nødvendige for at identificere de registrerede, at gøre det muligt for de
kompetente myndigheder at træffe velfunderede beslutninger uden at spilde tid og, hvis det er nødvendigt, at
sikre disse myndigheders beskyttelse mod personer, der f.eks. er bevæbnede, voldelige, undveget eller involveret
i en aktivitet som omhandlet i artikel 3-14 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2017/541 (
2
). Med
henblik på at lette identifikationen og afsløre, om den pågældende har flere identiteter, bør indberetningen også
indeholde en henvisning til den berørte persons identifikationsdokument og en kopi af dette dokument, hvis det
foreligger.
Da identifikation af personer ved hjælp af fingeraftryk og fotografier eller ansigtsbilleder er pålidelig, bør de altid
indsættes i indberetningerne om tilbagesendelse. Da de måske ikke er tilgængelige, f.eks. når en afgørelse om
tilbagesendelse træffes in absentia, bør det undtagelsesvis være muligt at afvige fra dette krav i sådanne tilfælde.
Udvekslingen af supplerende oplysninger fra de nationale kompetente myndigheder om tredjelandsstatsborgere,
der er omfattet af indberetninger om tilbagesendelse, bør altid foretages via det netværk af nationale kontorer, der
betegnes SIRENE-kontorerne, og som fungerer som kontaktpunkt og i overensstemmelse med artikel 7 og 8
i forordning (EU) 2018/1861.
Der bør fastlægges procedurer, som gør det muligt for medlemsstaterne at kontrollere, at forpligtelsen til at vende
tilbage er blevet overholdt, og bekræfte over for den medlemsstat, som foretog indberetningen om tilbagesendelse
indlæst i SIS, at den pågældende tredjelandsstatsborger er udrejst. Disse oplysninger bør bidrage til mere
omfattende overvågning af overholdelsen af afgørelser om tilbagesendelse.
(7)
(8)
(9)
(10)
(11)
(12)
(13)
(
1
) Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/399 af 9. marts 2016 om en EU-kodeks for personers grænsepassage (Schengen­
grænsekodeks) (EUT L 77 af 23.3.2016, s. 1).
(
2
) Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2017/541 af 15. marts 2017 om bekæmpelse af terrorisme og om erstatning af Rådets
rammeafgørelse 2002/475/RIA og ændring af Rådets afgørelse 2005/671/RIA (EUT L 88 af 31.3.2017, s. 6).
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: LOVUDKAST: Forslag om lov om ændring af udlændingeloven og lov om Danmarks tiltrædelse af Schengenkonventionen (Gennemførelse af forordning om oprettelse af et europæisk system vedrørende rejseinformation og rejsetilladelse (ETIAS), forordninger om oprettelse af et ind- og udrejsesystem (EES), samt forordninger om oprettelse, drift og brug af Schengeninformationssystemet (SIS) på områderne for henholdsvis ind- og udrejsekontrol samt politisamarbejde og strafferetligt samarbejde og om brug, fra udlændinge- og integrationsministeren
2310015_0003.png
7.12.2018
(14)
DA
Den Europæiske Unions Tidende
L 312/3
Indberetninger om tilbagesendelse bør slettes, så snart den medlemsstat eller kompetente myndighed, der traf
afgørelsen om tilbagesendelse, modtager bekræftelse af, at tilbagesendelsen har fundet sted, eller hvor den
kompetente myndighed har tilstrækkelige og overbevisende oplysninger om, at tredjelandsstatsborgeren har
forladt medlemsstaternes område. Hvor en afgørelse om tilbagesendelse er ledsaget af et indrejseforbud, bør en
indberetning om nægtelse af indrejse og ophold indlæses i SIS i overensstemmelse med forordning (EU)
2018/1861. I sådanne tilfælde bør medlemsstaterne træffe alle nødvendige foranstaltninger for at sikre, at der
ikke er noget tidsinterval mellem det tidspunkt, hvor tredjelandsstatsborgeren forlader Schengenområdet, og
tidspunktet for aktivering af indberetningen i SIS om nægtelse af indrejse og ophold. Hvis oplysningerne i SIS
viser, at afgørelsen om tilbagesendelse er ledsaget af et indrejseforbud, bør håndhævelsen af dette indrejseforbud
sikres.
SIS bør indeholde en mekanisme til underretning af medlemsstaterne om tredjelandsstatsborgere, der ikke
overholder en forpligtelse til at vende tilbage inden for en given frist for frivillig udrejse. Mekanismen bør hjælpe
medlemsstaterne med at opfylde deres forpligtelser til at håndhæve afgørelser om tilbagesendelse og deres
forpligtelse til at udstede et indrejseforbud i overensstemmelse med direktiv 2008/115/EF for så vidt angår
tredjelandsstatsborgere, som ikke har overholdt en forpligtelse til at vende tilbage.
Denne forordning bør fastsætte ufravigelige regler om konsultation mellem medlemsstaterne for at undgå eller
forlige modstridende instrukser. Der bør gennemføres konsultationer, hvor en tredjelandsstatsborger, der har eller
indrømmes en gyldig opholdstilladelse eller et gyldigt visum til længerevarende ophold af en medlemsstat, er
genstand for en indberetning om tilbagesendelse, der er foretaget af en anden medlemsstat, navnlig hvis
afgørelsen om tilbagesendelse er ledsaget af et indrejseforbud, eller hvor der kan opstå modstridende forhold ved
indrejse på medlemsstaternes område.
Indberetninger bør ikke lagres i SIS længere, end det er nødvendigt til de formål, hvortil de blev indlæst. De
relevante bestemmelser i forordning (EU) 2018/1861 om undersøgelsesfrister bør finde anvendelse.
Indberetninger om tilbagesendelse bør automatisk slettes, så snart de udløber, i overensstemmelse med den
i nævnte forordning omhandlede undersøgelsesprocedure.
Personoplysninger, som en medlemsstat har indhentet i medfør af denne forordning, bør ikke overføres eller
stilles til rådighed for noget tredjeland. Som en undtagelse fra denne regel bør det være muligt at overføre
sådanne personoplysninger til et tredjeland, hvor overførslen er underlagt strenge betingelser og er nødvendig
i konkrete tilfælde for at bidrage til identifikation af en tredjelandsstatsborger med henblik på vedkommendes
tilbagesendelse. Overførsel af personoplysninger til tredjelande bør udføres i overensstemmelse med Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 (
1
) og foretages efter aftale med den indberettende
medlemsstat. Det bør dog bemærkes, at de tredjelande, hvortil tilbagesendelsen sker, ofte ikke er genstand for
afgørelser om tilstrækkeligheden af beskyttelsesniveauet, som er vedtaget af Kommissionen i henhold til
artikel 45 i forordning (EU) 2016/679.
Endvidere har Unionens omfattende bestræbelser i samarbejde med de vigtigste oprindelseslande for tredjelands­
statsborgere med ulovligt ophold, der er omfattet af en forpligtelse til at vende tilbage, ikke været i stand til at
sikre, at sådanne tredjelande systematisk opfylder den forpligtelse, som er fastlagt i folkeretten, til at tilbagetage
egne statsborgere. Tilbagetagelsesaftaler, der er indgået eller er ved at blive forhandlet af Unionen eller
medlemsstaterne, og som giver passende garantier for overførsel af personoplysninger til tredjelande i henhold til
artikel 46 i forordning (EU) 2016/679, omfatter et begrænset antal sådanne tredjelande. Indgåelse af eventuelle
nye aftaler er fortsat usikker. Under disse omstændigheder og som en undtagelse fra kravet om en afgørelse om
tilstrækkeligheden af beskyttelsesniveauet eller fornødne garantier bør overførsel af personoplysninger til
tredjelandes myndigheder i henhold til nærværende forordning være tilladt med henblik på gennemførelse af
Unionens tilbagesendelsespolitik. Det bør være muligt at anvende undtagelsen i artikel 49 i forordning (EU)
2016/679, jf. dog betingelserne i nævnte artikel. I medfør af nævnte forordnings artikel 57 bør gennemførelsen
af nævnte forordning, herunder for så vidt angår overførsel af personoplysninger til tredjelande i henhold til
nærværende forordning, være underlagt tilsyn af uafhængige tilsynsmyndigheder.
(15)
(16)
(17)
(18)
(19)
Det kan være væsentligt forskellige nationale myndigheder, der er ansvarlige for tilbagesendelse i de enkelte
medlemsstater og også inden for en medlemsstat, afhængigt af årsagerne til det ulovlige ophold. De judicielle
myndigheder kan også træffe afgørelser om tilbagesendelse, f.eks. som følge af efterprøvelse af et afslag på
tilladelse eller ret til ophold eller som en strafferetlig sanktion. Alle nationale myndigheder med ansvar for at
træffe og håndhæve afgørelser om tilbagesendelse i overensstemmelse med direktiv 2008/115/EF bør have
adgang til SIS for at kunne indlæse, opdatere, slette og søge i indberetninger om tilbagesendelse.
(
1
) Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med
behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF (generel forordning
om databeskyttelse) (EUT L 119 af 4.5.2016, s. 1).
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: LOVUDKAST: Forslag om lov om ændring af udlændingeloven og lov om Danmarks tiltrædelse af Schengenkonventionen (Gennemførelse af forordning om oprettelse af et europæisk system vedrørende rejseinformation og rejsetilladelse (ETIAS), forordninger om oprettelse af et ind- og udrejsesystem (EES), samt forordninger om oprettelse, drift og brug af Schengeninformationssystemet (SIS) på områderne for henholdsvis ind- og udrejsekontrol samt politisamarbejde og strafferetligt samarbejde og om brug, fra udlændinge- og integrationsministeren
2310015_0004.png
L 312/4
(20)
DA
Den Europæiske Unions Tidende
7.12.2018
De nationale kompetente myndigheder omhandlet i forordning (EU) 2018/1861 bør gives adgang til
indberetninger om tilbagesendelse med henblik på identifikation og tilbagesendelse af tredjelandsstatsborgere.
I Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/794 (
1
) fastsættes det, at Europol skal støtte og styrke de
nationale kompetente myndigheders indsats og deres samarbejde om bekæmpelse af terrorisme og grov
kriminalitet og udarbejde analyser og trusselsvurderinger. For at gøre det lettere for Europol at varetage sine
opgaver, navnlig inden for rammerne af Det Europæiske Center for Migrantsmugling, er det hensigtsmæssigt at
give Europol adgang til den indberetningskategori, der er fastsat i nærværende forordning.
I Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/1624 (
2
) er det med henblik på nærværende forordning
fastsat, at værtsmedlemsstaten skal give tilladelse til, at medlemmerne af de hold, der er omhandlet i artikel 2,
nr. 8), i nævnte forordning, og som Det Europæiske Agentur for Grænse- og Kystbevogtning har indsat, kan
foretage de søgninger i EU-databaser, der er nødvendige for at opfylde de operative mål, der er fastlagt i den
operative plan om ind- og udrejsekontrol, grænseovervågning og tilbagesendelse. Hensigten med udsendelsen af
de hold, der er omhandlet i artikel 2, nr. 8) og 9), i nævnte forordning, er at give de medlemsstater, der anmoder
om det, teknisk og operativ støtte, navnlig de medlemsstater, der står over for uforholdsmæssigt store migrations­
udfordringer. For at de hold, der er omhandlet i artikel 2, nr. 8) og 9), i nævnte forordning, kan varetage deres
opgaver, har de brug for adgang til SIS via en teknisk grænseflade hos Det Europæiske Agentur for Grænse- og
Kystbevogtning med forbindelse til det centrale SIS.
Bestemmelserne om det ansvar, der påhviler medlemsstaterne og Den Europæiske Unions Agentur for den
Operationelle Forvaltning af Store IT-Systemer inden for Området med Frihed, Sikkerhed og Retfærdighed
oprettet ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/1726 (
3
) (»eu-LISA«), om indlæsning og
behandling af indberetninger, om betingelserne for adgang til og opbevaring af indberetninger, om behandling af
oplysninger, om databeskyttelse, om erstatningsansvar, og om overvågning og statistikker i forordning (EU)
2018/1861 bør også finde anvendelse på oplysninger, der indlæses og behandles i SIS i overensstemmelse med
nærværende forordning.
Målene for denne forordning, nemlig at oprette et system til deling af oplysninger om afgørelser om
tilbagesendelse udstedt af medlemsstaterne i overensstemmelse med bestemmelser, som overholder direktiv
2008/115/EF, med henblik på at lette deres håndhævelse og overvåge, hvorvidt tredjelandsstatsborgere med
ulovligt ophold overholder deres forpligtelse til at vende tilbage, kan ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af
medlemsstaterne, men kan på grund af dets omfang og virkninger bedre nås på EU-plan; Unionen kan derfor
vedtage foranstaltninger i overensstemmelse med nærhedsprincippet, jf. artikel 5 i traktaten om Den Europæiske
Union (TEU). I overensstemmelse med proportionalitetsprincippet, jf. nævnte artikel, går denne forordning ikke
videre, end hvad der er nødvendigt for at nå disse mål.
Denne forordning overholder de grundlæggende rettigheder og de principper, som anerkendes i Den Europæiske
Unions charter om grundlæggende rettigheder.
Anvendelsen af denne forordning berører ikke de forpligtelser, der følger af Genèvekonventionen af 28. juli 1951
om flygtninges retsstilling, som suppleret ved New York-protokollen af 31. januar 1967.
Medlemsstaterne bør gennemføre denne forordning under fuld overholdelse af de grundlæggende rettigheder,
herunder overholdelse af princippet om nonrefoulement, og bør altid tage hensyn til barnets tarv, til familieliv og
helbredstilstand eller en tilstand af sårbarhed for de berørte enkeltpersoner.
I medfør af artikel 1 og 2 i protokol nr. 22 om Danmarks stilling, der er knyttet som bilag til TEU og til traktaten
om Den Europæiske Unions funktionsmåde, deltager Danmark ikke i vedtagelsen af denne forordning, som ikke
er bindende for og ikke finder anvendelse i Danmark. Inden seks måneder efter, at Rådet har truffet foranstaltning
om denne forordning til udbygning af Schengenreglerne, træffer Danmark afgørelse om, hvorvidt det vil
gennemføre denne forordning i sin nationale lovgivning, jf. artikel 4 i protokollen.
(21)
(22)
(23)
(24)
(25)
(26)
(27)
(28)
(
1
) Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/794 af 11. maj 2016 om Den Europæiske Unions Agentur for Retshåndhævelses­
samarbejde (Europol) og om erstatning og ophævelse af Rådets afgørelse 2009/371/RIA, 2009/934/RIA, 2009/935/RIA, 2009/936/RIA
og 2009/968/RIA (EUT L 135 af 24.5.2016, s. 53).
(
2
) Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/1624 af 14. september 2016 om den europæiske grænse- og kystvagt og om
ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/399 og om ophævelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 863/2007, Rådets forordning (EF) nr. 2007/2004 og Rådets beslutning 2005/267/EF (EUT L 251 af 16.9.2016, s. 1).
(
3
) Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/1726 af 14. november 2018 om Den Europæiske Unions Agentur for den
Operationelle Forvaltning af Store IT-Systemer inden for Området med Frihed, Sikkerhed og Retfærdighed (eu-LISA) og om ændring af
forordning (EF) nr. 1987/2006 og Rådets afgørelse 2007/533/RIA og om ophævelse af forordning (EU) nr. 1077/2011 (EUT L 295 af
21.11.2018, s. 99).
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: LOVUDKAST: Forslag om lov om ændring af udlændingeloven og lov om Danmarks tiltrædelse af Schengenkonventionen (Gennemførelse af forordning om oprettelse af et europæisk system vedrørende rejseinformation og rejsetilladelse (ETIAS), forordninger om oprettelse af et ind- og udrejsesystem (EES), samt forordninger om oprettelse, drift og brug af Schengeninformationssystemet (SIS) på områderne for henholdsvis ind- og udrejsekontrol samt politisamarbejde og strafferetligt samarbejde og om brug, fra udlændinge- og integrationsministeren
2310015_0005.png
7.12.2018
(29)
DA
Den Europæiske Unions Tidende
L 312/5
Denne forordning udgør en udvikling af de bestemmelser i Schengenreglerne, som Det Forenede Kongerige ikke
deltager i, jf. Rådets afgørelse 2000/365/EF (
1
); Det Forenede Kongerige deltager derfor ikke i vedtagelsen af
denne forordning, som ikke er bindende for og ikke finder anvendelse i Det Forenede Kongerige.
Denne forordning udgør en udvikling af de bestemmelser i Schengenreglerne, som Irland ikke deltager i, jf.
Rådets afgørelse 2002/192/EF (
2
); Irland deltager derfor ikke i vedtagelsen af denne forordning, som ikke er
bindende for og ikke finder anvendelse i Irland.
For så vidt angår Island og Norge udgør denne forordning en udvikling af de bestemmelser i Schengenreglerne, jf.
aftalen indgået mellem Rådet for Den Europæiske Union og Republikken Island og Kongeriget Norge om disse to
staters associering i gennemførelsen, anvendelsen og udviklingen af Schengenreglerne (
3
), der henhører under det
område, der er nævnt i artikel 1, litra C), i Rådets afgørelse 1999/437/EF (
4
).
For så vidt angår Schweiz udgør denne forordning en udvikling af de bestemmelser i Schengenreglerne, jf. aftalen
mellem Den Europæiske Union, Det Europæiske Fællesskab og Det Schweiziske Forbund om Det Schweiziske
Forbunds associering i gennemførelsen, anvendelsen og udviklingen af Schengenreglerne (
5
), der henhører under
det område, som er nævnt i artikel 1, litra C), i afgørelse 1999/437/EF sammenholdt med artikel 3 i Rådets
afgørelse 2008/146/EF (
6
).
For så vidt angår Liechtenstein udgør denne forordning en udvikling af de bestemmelser i Schengenreglerne, jf.
protokollen mellem Den Europæiske Union, Det Europæiske Fællesskab, Det Schweiziske Forbund og
Fyrstendømmet Liechtenstein om Fyrstendømmet Liechtensteins tiltrædelse af aftalen mellem Den Europæiske
Union, Det Europæiske Fællesskab og Det Schweiziske Forbund om Det Schweiziske Forbunds associering
i gennemførelsen, anvendelsen og udviklingen af Schengenreglerne (
7
), der henhører under det område, der er
nævnt i artikel 1, litra C), i afgørelse 1999/437/EF sammenholdt med artikel 3 i Rådets afgørelse
2011/350/EU (
8
).
For så vidt angår Bulgarien og Rumænien udgør denne forordning en retsakt, der bygger på, eller som på anden
måde har tilknytning til, Schengenreglerne, jf. artikel 4, stk. 2, i tiltrædelsesakten af 2005, og bør sammenholdes
med Rådets afgørelse 2010/365/EU (
9
) og (EU) 2018/934 (
10
).
For så vidt angår Kroatien udgør denne forordning en retsakt, der bygger på, eller som på anden måde har
tilknytning til, Schengenreglerne, jf. artikel 4, stk. 2, i tiltrædelsesakten af 2011, og bør sammenholdes med
Rådets afgørelse (EU) 2017/733 (
11
).
For så vidt angår Cypern udgør denne forordning en retsakt, der bygger på, eller som på anden måde har
tilknytning til, Schengenreglerne, jf. artikel 3, stk. 2, i tiltrædelsesakten af 2003.
(30)
(31)
(32)
(33)
(34)
(35)
(36)
(
1
) Rådets afgørelse 2000/365/EF af 29. maj 2000 om anmodningen fra Det Forenede Kongerige Storbritannien og Nordirland om at
deltage i visse bestemmelser i Schengen-reglerne (EFT L 131 af 1.6.2000, s. 43).
(
2
) Rådets afgørelse 2002/192/EF af 28. februar 2002 om anmodningen fra Irland om at deltage i visse bestemmelser i Schengen-reglerne
(EFT L 64 af 7.3.2002, s. 20).
(
3
) EFT L 176 af 10.7.1999, s. 36.
(
4
) Rådets afgørelse 1999/437/EF af 17. maj 1999 om visse gennemførelsesbestemmelser til den aftale, som Rådet for Den Europæiske
Union har indgået med Republikken Island og Kongeriget Norge om disse to staters associering i gennemførelsen, anvendelsen og den
videre udvikling af Schengen-reglerne (EFT L 176 af 10.7.1999, s. 31).
(
5
) EUT L 53 af 27.2.2008, s. 52.
(
6
) Rådets afgørelse 2008/146/EF af 28. januar 2008 om indgåelse, på Det Europæiske Fællesskabs vegne, af aftalen mellem Den
Europæiske Union, Det Europæiske Fællesskab og Det Schweiziske Forbund om Det Schweiziske Forbunds associering
i gennemførelsen, anvendelsen og udviklingen af Schengenreglerne (EUT L 53 af 27.2.2008, s. 1).
(
7
) EUT L 160 af 18.6.2011, s. 21.
(
8
) Rådets afgørelse 2011/350/EU af 7. marts 2011 om indgåelse, på Den Europæiske Unions vegne, af protokollen mellem Den
Europæiske Union, Det Europæiske Fællesskab, Det Schweiziske Forbund og Fyrstendømmet Liechtenstein om Fyrstendømmet
Liechtensteins tiltrædelse af aftalen mellem Den Europæiske Union, Det Europæiske Fællesskab og Det Schweiziske Forbund om Det
Schweiziske Forbunds associering i gennemførelsen, anvendelsen og udviklingen af Schengenreglerne, navnlig for så vidt angår
afskaffelsen af kontrollen ved de indre grænser og personbevægelser (EUT L 160 af 18.6.2011, s. 19).
(
9
) Rådets afgørelse 2010/365/EU af 29. juni 2010 om anvendelse af Schengenreglernes bestemmelser om Schengeninformationssystemet
i Republikken Bulgarien og Rumænien (EUT L 166 af 1.7.2010, s. 17).
(
10
) Rådets afgørelse (EU) 2018/934 af 25. juni 2018 om anvendelse af de resterende bestemmelser i Schengenreglerne om Schengeninfor­
mationssystemet i Republikken Bulgarien og Rumænien (EUT L 165 af 2.7.2018, s. 37).
(
11
) Rådets afgørelse (EU) 2017/733 af 25. april 2017 om anvendelsen af bestemmelserne i Schengenreglerne for så vidt angår Schengenin­
formationssystemet i Republikken Kroatien (EUT L 108 af 26.4.2017, s. 31).
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: LOVUDKAST: Forslag om lov om ændring af udlændingeloven og lov om Danmarks tiltrædelse af Schengenkonventionen (Gennemførelse af forordning om oprettelse af et europæisk system vedrørende rejseinformation og rejsetilladelse (ETIAS), forordninger om oprettelse af et ind- og udrejsesystem (EES), samt forordninger om oprettelse, drift og brug af Schengeninformationssystemet (SIS) på områderne for henholdsvis ind- og udrejsekontrol samt politisamarbejde og strafferetligt samarbejde og om brug, fra udlændinge- og integrationsministeren
2310015_0006.png
L 312/6
(37)
DA
Den Europæiske Unions Tidende
7.12.2018
Den Europæiske Tilsynsførende for Databeskyttelse er blevet hørt i overensstemmelse med artikel 28, stk. 2,
i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 45/2001 (
1
) og afgav en udtalelse den 3. maj 2017 —
VEDTAGET DENNE FORORDNING:
Artikel 1
Genstand og anvendelsesområde
I denne forordning fastsættes betingelserne og procedurerne for indlæsning og behandling af indberetninger vedrørende
tredjelandsstatsborgere, der er genstand for afgørelser om tilbagesendelse truffet af medlemsstaterne, i Schengeninformati­
onssystemet (SIS) oprettet ved forordning (EU) 2018/1861, samt for udvekslingen af supplerende oplysninger om
sådanne indberetninger.
Artikel 2
Definitioner
I denne forordning forstås ved:
1) »tilbagesendelse«: tilbagesendelse som defineret i artikel 3, nr. 3), i direktiv 2008/115/EF
2) »tredjelandsstatsborger«: en tredjelandsstatsborger som defineret i artikel 3, nr. 1), i direktiv 2008/115/EF
3) »afgørelse om tilbagesendelse«: en administrativ eller retslig afgørelse eller retsakt, der fastslår eller erklærer, at en
tredjelandsstatsborgers ophold er ulovligt, og som pålægger eller fastslår en forpligtelse for den pågældende til at
vende tilbage, under overholdelse af direktiv 2008/115/EF
4) »indberetning«: en indberetning som defineret i artikel 3, nr. 1), i forordning (EU) 2018/1861
5) »supplerende oplysninger«: supplerende oplysninger som defineret i artikel 3, nr. 2), i forordning (EU) 2018/1861
6) »udsendelse«: udsendelse som defineret i artikel 3, nr. 5), i direktiv 2008/115/EF
7) »frivillig udrejse«: en frivillig udrejse som defineret i artikel 3, nr. 8), i direktiv 2008/115/EF
8) »indberettende medlemsstat«: en indberettende medlemsstat som defineret i artikel 3, nr. 10), i forordning (EU)
2018/1861
9) »udstedende medlemsstat«: en udstedende medlemsstat som defineret i artikel 3, nr. 11), i forordning (EU)
2018/1861
10) »fuldbyrdende medlemsstat«: en fuldbyrdende medlemsstat som defineret i artikel 3, nr. 12), i forordning (EU)
2018/1861
11) »personoplysninger«: personoplysninger som defineret i artikel 4, nr. 1), i forordning (EU) 2016/679
12) »CS-SIS«: den tekniske støttefunktion for det centrale SIS som omhandlet i artikel 4, stk. 1, litra a), i forordning (EU)
2018/1861
13) »opholdstilladelse«: en opholdstilladelse som defineret i artikel 2, nr. 16), i forordning (EU) 2016/399
14) »visum til længerevarende ophold«: et visum til længerevarende ophold som omhandlet i artikel 18, stk. 1,
i konventionen af 19. juni 1990 om gennemførelse af Schengenaftalen af 14. juni 1985 mellem regeringerne for
staterne i Den Økonomiske Union Benelux, Forbundsrepublikken Tyskland og Den Franske Republik om gradvis
ophævelse af kontrollen ved de fælles grænser (
2
)
15) »hit«: et hit som defineret i artikel 3, nr. 8), i forordning (EU) 2018/1861
16) »trussel mod den offentlige sundhed«: en trussel mod den offentlige sundhed som defineret i artikel 2, nr. 21),
i forordning (EU) 2016/399
17) »ydre grænser«: de ydre grænser som defineret i artikel 2, nr. 2), i forordning (EU) 2016/399.
(
1
) Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 45/2001 af 18. december 2000 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med
behandling af personoplysninger i fællesskabsinstitutionerne og -organerne og om fri udveksling af sådanne oplysninger (EFT L 8 af
12.1.2001, s. 1).
(
2
) EUT L 239 af 22.9.2000, s. 19.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: LOVUDKAST: Forslag om lov om ændring af udlændingeloven og lov om Danmarks tiltrædelse af Schengenkonventionen (Gennemførelse af forordning om oprettelse af et europæisk system vedrørende rejseinformation og rejsetilladelse (ETIAS), forordninger om oprettelse af et ind- og udrejsesystem (EES), samt forordninger om oprettelse, drift og brug af Schengeninformationssystemet (SIS) på områderne for henholdsvis ind- og udrejsekontrol samt politisamarbejde og strafferetligt samarbejde og om brug, fra udlændinge- og integrationsministeren
2310015_0007.png
7.12.2018
DA
Den Europæiske Unions Tidende
Artikel 3
Indlæsning af indberetninger om tilbagesendelse i SIS
L 312/7
1.
Medlemsstaterne indlæser indberetninger i SIS om tredjelandsstatsborgere, som er genstand for en afgørelse om
tilbagesendelse, med henblik på at kontrollere, at forpligtelsen til at vende tilbage er blevet overholdt, og at støtte
håndhævelsen af afgørelsen om tilbagesendelse. Der indlæses indberetning om tilbagesendelse i SIS, straks efter at
afgørelsen om tilbagesendelse er truffet.
2.
Medlemsstaterne kan undlade at indlæse indberetninger om tilbagesendelse, når afgørelserne om tilbagesendelse
vedrører tredjelandsstatsborgere, der frihedsberøves, mens de venter på at blive udsendt. Hvis de pågældende tredjelands­
statsborgere løslades uden at blive udsendt, indlæses en indberetning om tilbagesendelse straks i SIS.
3.
Medlemsstaterne kan undlade at indlæse indberetninger om tilbagesendelse, når afgørelsen om tilbagesendelse er
truffet ved en medlemsstats ydre grænse og omgående er fuldbyrdet.
4.
Den frist for frivillig udrejse, der er indrømmet i overensstemmelse med artikel 7 i direktiv 2008/115/EF,
registreres omgående i indberetningen om tilbagesendelse. Enhver forlængelse af den pågældende frist registreres straks
i indberetningen.
5.
Enhver suspendering eller udsættelse af håndhævelsen af afgørelsen om tilbagesendelse, herunder som følge af
indgivelse af en klage, registreres omgående i indberetningen om tilbagesendelse.
Artikel 4
Kategorier af oplysninger
1.
En indberetning om tilbagesendelse, der indlæses i SIS i henhold til denne forordnings artikel 3, må kun indeholde
følgende oplysninger:
a) efternavne
b) fornavne
c) fødenavne
d) tidligere anvendte navne og kaldenavne
e) fødested
f)
fødselsdato
g) køn
h) samtlige nationaliteter
i)
hvorvidt den pågældende person
i)
er bevæbnet
ii) er voldelig
iii) er forsvundet eller undveget
iv) er selvmordstruet
v) udgør en trussel mod den offentlige sundhed, eller
vi) er involveret i en aktivitet som omhandlet i artikel 3-14 i direktiv (EU) 2017/541
j)
l)
indberetningsgrunden
en henvisning til den afgørelse, der ligger til grund for indberetningen
k) den myndighed, der har oprettet indberetningen
m) den handling, der skal foretages i tilfælde at et hit
n) sammenkobling med andre indberetninger, jf. artikel 48 i forordning (EU) 2018/1861
o) om afgørelsen om tilbagesendelse er truffet i forbindelse med en tredjelandsstatsborger, der udgør en trussel mod
den offentlige orden, den offentlige sikkerhed eller den nationale sikkerhed
p) lovovertrædelsens art
q) arten af personens identifikationsdokumenter
r) det land, der har udstedt personens identifikationsdokumenter
s) nummeret/numrene på personens identifikationsdokumenter
t)
dato for udstedelsen af personens identifikationsdokumenter
u) fotografier og ansigtsbilleder
v) fingeraftryksoplysninger
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: LOVUDKAST: Forslag om lov om ændring af udlændingeloven og lov om Danmarks tiltrædelse af Schengenkonventionen (Gennemførelse af forordning om oprettelse af et europæisk system vedrørende rejseinformation og rejsetilladelse (ETIAS), forordninger om oprettelse af et ind- og udrejsesystem (EES), samt forordninger om oprettelse, drift og brug af Schengeninformationssystemet (SIS) på områderne for henholdsvis ind- og udrejsekontrol samt politisamarbejde og strafferetligt samarbejde og om brug, fra udlændinge- og integrationsministeren
2310015_0008.png
L 312/8
DA
Den Europæiske Unions Tidende
7.12.2018
w) en kopi af identifikationsdokumenterne, så vidt muligt i farver
x) sidste frist for frivillig udrejse, hvis indrømmet
y) om afgørelsen om tilbagesendelse er blevet suspenderet eller håndhævelsen af afgørelsen er blevet udsat, herunder
som følge af indgivelsen af en klage
z) om afgørelsen om tilbagesendelse er ledsaget af et indrejseforbud, der udgør grundlaget for en indberetning om
nægtelse af indrejse og ophold i henhold til artikel 24, stk. 1, litra b), i forordning (EU) 2018/1861.
2.
De minimumsoplysninger, der er nødvendige for at indlæse indberetning i SIS, er de oplysninger, der er anført
i stk. 1, litra a), f), j), l), m), x) og z). De øvrige oplysninger omhandlet i nævnte stykke indlæses også i SIS, hvis de
foreligger.
3.
Fingeraftryksoplysninger som omhandlet i stk. 1, litra v), kan bestå af:
a) et til ti flade fingeraftryk og et til ti rullede fingeraftryk fra den pågældende tredjelandsstatsborger
b) op til to håndfladeaftryk for tredjelandsstatsborgere, for hvilke indsamling af fingeraftryk er umulig
c) op til to håndfladeaftryk for tredjelandsstatsborgere, der er genstand for tilbagesendelse som en strafferetlig sanktion,
eller som har begået en strafbar handling på den medlemsstats område, som har truffet afgørelsen om
tilbagesendelse.
Artikel 5
Myndighed, der er ansvarlig for udvekslingen af supplerende oplysninger
Det i medfør af artikel 7 i forordning (EU) 2018/1861 udpegede SIRENE-kontor sikrer udveksling af alle supplerende
oplysninger om tredjelandsstatsborgere, der er genstand for indberetning om tilbagesendelse i overensstemmelse med
artikel 7 og 8 i nævnte forordning.
Artikel 6
Hit ved de ydre grænser ved udrejse — bekræftelse af tilbagesendelse
1.
I tilfælde af et hit på en indberetning om tilbagesendelse vedrørende en tredjelandsstatsborger, som udrejser af
medlemsstaternes område via en medlemsstats ydre grænser, videregiver den fuldbyrdende medlemsstat følgende
oplysninger til den indberettende medlemsstat ved udveksling af supplerende oplysninger:
a) at tredjelandsstatsborgeren er identificeret
b) stedet og tidspunktet for kontrollen
c) at tredjelandsstatsborgeren har forladt medlemsstaternes område
d) at tredjelandsstatsborgeren var genstand for udsendelse, hvis det var tilfældet.
Når en tredjelandsstatsborger, som er genstand for en indberetning om tilbagesendelse, udrejser af medlemsstaternes
område via den indberettende medlemsstats ydre grænse, sendes bekræftelsen af tilbagesendelse til den kompetente
myndighed i den pågældende medlemsstat i overensstemmelse med nationale procedurer.
2.
Den indberettende medlemsstat sletter indberetningen om tilbagesendelse straks efter modtagelsen af bekræftelsen
af tilbagesendelse. Hvis det er relevant, indlæses en indberetning om nægtelse af indrejse og ophold straks i henhold til
artikel 24, stk. 1, litra b), i forordning (EU) 2018/1861.
3.
Medlemsstaterne udarbejder hvert kvartal statistikker til Den Europæiske Unions Agentur for den Operationelle
Forvaltning af Store IT-systemer inden for Området med Frihed, Sikkerhed og Retfærdighed (eu-LISA) over antallet af
bekræftede tilbagesendelser og antallet af disse bekræftede tilbagesendelser, hvor tredjelandsstatsborgeren var genstand
for udsendelse. eu-LISA samler de kvartalsvise statistikker til den årlige statistiske rapport omhandlet i denne forordnings
artikel 16. Statistikkerne må ikke indeholde personoplysninger.
Artikel 7
Manglende overholdelse af afgørelser om tilbagesendelse
1.
Ved udløb af den frist for frivillig udrejse, der er angivet i en indberetning om tilbagesendelse, herunder eventuelle
forlængelser, underretter CS-SIS automatisk den indberettende medlemsstat.
2.
Med forbehold af proceduren omhandlet i artikel 6, stk. 1, og artikel 8 og 12, og i tilfælde af et hit på en
indberetning om tilbagesendelse, kontakter den fuldbyrdende medlemsstat omgående den indberettende medlemsstat ved
udveksling af supplerende oplysninger med henblik på at afgøre, hvilke foranstaltninger der skal træffes.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: LOVUDKAST: Forslag om lov om ændring af udlændingeloven og lov om Danmarks tiltrædelse af Schengenkonventionen (Gennemførelse af forordning om oprettelse af et europæisk system vedrørende rejseinformation og rejsetilladelse (ETIAS), forordninger om oprettelse af et ind- og udrejsesystem (EES), samt forordninger om oprettelse, drift og brug af Schengeninformationssystemet (SIS) på områderne for henholdsvis ind- og udrejsekontrol samt politisamarbejde og strafferetligt samarbejde og om brug, fra udlændinge- og integrationsministeren
2310015_0009.png
7.12.2018
DA
Den Europæiske Unions Tidende
Artikel 8
Hit ved de ydre grænser ved indrejse
L 312/9
I tilfælde af et hit på en indberetning om tilbagesendelse vedrørende en tredjelandsstatsborger, som indrejser på
medlemsstaternes område via de ydre grænser, finder følgende anvendelse:
a) hvor en afgørelse om tilbagesendelse er ledsaget af et indrejseforbud, underretter den fuldbyrdende medlemsstat
omgående den indberettende medlemsstat herom ved udveksling af supplerende oplysninger. Den indberettende
medlemsstat sletter omgående indberetningen om tilbagesendelse og indlæser en indberetning om nægtelse af indrejse
og ophold i henhold til artikel 24, stk. 1, litra b), i forordning (EU) 2018/1861.
b) hvor en afgørelse om tilbagesendelse ikke er ledsaget af et indrejseforbud, underretter den fuldbyrdende medlemsstat
omgående den indberettende medlemsstat herom ved udveksling af supplerende oplysninger med henblik på, at den
indberettende medlemsstat straks sletter indberetningen om tilbagesendelse.
Afgørelsen om den pågældende tredjelandsstatsborgers indrejse træffes af den fuldbyrdende medlemsstat
i overensstemmelse med forordning (EU) 2016/399.
Artikel 9
Konsultation forud for udstedelse eller forlængelse af en opholdstilladelse eller et visum til
længerevarende ophold
1.
Hvis en medlemsstat overvejer at udstede eller forlænge en opholdstilladelse eller et visum til længerevarende
ophold til en tredjelandsstatsborger, som er genstand for en indberetning om tilbagesendelse, der er indlæst af en anden
medlemsstat, og som er ledsaget af et indrejseforbud, konsulterer de berørte medlemsstater hinanden ved udveksling af
supplerende oplysninger i overensstemmelse med følgende regler:
a) den udstedende medlemsstat konsulterer den indberettende medlemsstat, før den udsteder eller forlænger opholdstil­
ladelsen eller visummet til længerevarende ophold
b) den indberettende medlemsstat svarer på anmodningen om konsultation inden for ti kalenderdage
c) svares der ikke inden for den frist, der er omhandlet i litra b), betyder det, at den indberettende medlemsstat ikke gør
indsigelse mod udstedelsen eller forlængelsen af opholdstilladelsen eller visummet til længerevarende ophold
d) når den udstedende medlemsstat træffer den relevante afgørelse, tager den hensyn til begrundelserne for den
indberettende medlemsstats afgørelse og overvejer i overensstemmelse med national ret enhver trussel mod den
offentlige orden eller den offentlige sikkerhed, som den pågældende tredjelandsstatsborgers tilstedeværelse på
medlemsstaternes område kan udgøre
e) den udstedende medlemsstat underretter den indberettende medlemsstat om sin afgørelse, og
f) hvis den udstedende medlemsstat underretter den indberettende medlemsstat om, at den har til hensigt at udstede
eller forlænge opholdstilladelsen eller visummet til længerevarende ophold, eller at den har besluttet at gøre det,
sletter den indberettende medlemsstat indberetningen om tilbagesendelse.
Den endelige afgørelse om, hvorvidt der skal udstedes en opholdstilladelse eller et visum til længerevarende ophold til en
tredjelandsstatsborger, påhviler den udstedende medlemsstat.
2.
Hvis en medlemsstat overvejer at udstede eller forlænge en opholdstilladelse eller et visum til længerevarende
ophold til en tredjelandsstatsborger, der er genstand for en indberetning om tilbagesendelse, der er indlæst af en anden
medlemsstat, og som ikke er ledsaget af et indrejseforbud, underretter den udstedende medlemsstat straks den
indberettende medlemsstat om, at den har til hensigt at udstede eller har udstedt en opholdstilladelse eller et visum til
længerevarende ophold. Den indberettende medlemsstat sletter straks indberetningen om tilbagesendelse.
Artikel 10
Konsultation forud for indlæsning af en indberetning om tilbagesendelse
Hvis en medlemsstat har truffet en afgørelse om tilbagesendelse i overensstemmelse med artikel 6, stk. 2, i direktiv
2008/115/EF, og overvejer at indlæse en indberetning om tilbagesendelse vedrørende en tredjelandsstatsborger, som er
indehaver af en gyldig opholdstilladelse eller et gyldigt visum til længerevarende ophold udstedt af en anden
medlemsstat, konsulterer de berørte medlemsstater hinanden ved udveksling af supplerende oplysninger i henhold til
følgende regler:
a) den medlemsstat, der har truffet afgørelsen om tilbagesendelse, underretter den udstedende medlemsstat om
afgørelsen
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: LOVUDKAST: Forslag om lov om ændring af udlændingeloven og lov om Danmarks tiltrædelse af Schengenkonventionen (Gennemførelse af forordning om oprettelse af et europæisk system vedrørende rejseinformation og rejsetilladelse (ETIAS), forordninger om oprettelse af et ind- og udrejsesystem (EES), samt forordninger om oprettelse, drift og brug af Schengeninformationssystemet (SIS) på områderne for henholdsvis ind- og udrejsekontrol samt politisamarbejde og strafferetligt samarbejde og om brug, fra udlændinge- og integrationsministeren
2310015_0010.png
L 312/10
DA
Den Europæiske Unions Tidende
7.12.2018
b) de oplysninger, der er udvekslet i medfør af litra a), skal indeholde tilstrækkelig information om begrundelserne for
afgørelsen om tilbagesendelse
c) på grundlag af oplysningerne fra den medlemsstat, der har truffet afgørelsen om tilbagesendelse, overvejer den
udstedende medlemsstat, om der er grund til at inddrage opholdstilladelsen eller visummet til længerevarende ophold
d) når den udstedende medlemsstat træffer den relevante afgørelse, tager den hensyn til begrundelserne for afgørelsen
som angivet af den medlemsstat, der har truffet afgørelsen om tilbagesendelse, og overvejer i overensstemmelse med
national ret enhver trussel mod den offentlige orden eller den offentlige sikkerhed, som den pågældende tredjelands­
statsborgers tilstedeværelse på medlemsstaternes område kan udgøre
e) senest 14 kalenderdage efter modtagelsen af anmodningen om konsultationer underretter den udstedende
medlemsstat den medlemsstat, der har truffet afgørelsen om tilbagesendelse, om sin afgørelse eller indgiver, hvis det
har været umuligt for den udstedende medlemsstat at træffe en afgørelse inden for denne frist, en begrundet
anmodning om at undtagelsesvis at forlænge fristen for sit svar med højst yderligere 12 kalenderdage
f) hvis den udstedende medlemsstat underretter den medlemsstat, der har truffet afgørelsen om tilbagesendelse, om, at
den fastholder opholdstilladelsen eller visummet til længerevarende ophold, indlæser den medlemsstat, der har truffet
afgørelsen om tilbagesendelse, ikke indberetning om tilbagesendelse.
Artikel 11
Konsultation efter indlæsning af en indberetning om tilbagesendelse
Hvis det viser sig, at en medlemsstat har indlæst en indberetning om tilbagesendelse vedrørende en tredjelands­
statsborger, som er indehaver af en gyldig opholdstilladelse eller et gyldigt visum til længerevarende ophold, som er
udstedt af en anden medlemsstat, kan den indberettende medlemsstat beslutte at trække afgørelsen om tilbagesendelse
tilbage. I tilfælde af en sådan tilbagetrækning sletter den omgående indberetningen om tilbagesendelse. Hvis den
indberettende medlemsstat imidlertid beslutter at opretholde afgørelsen om tilbagesendelse truffet i overensstemmelse
med artikel 6, stk. 2, i direktiv 2008/115/EF, konsulterer de berørte medlemsstater hinanden ved udveksling af
supplerende oplysninger i overensstemmelse med følgende regler:
a) den indberettende medlemsstat underretter den udstedende medlemsstat om afgørelsen om tilbagesendelse
b) de oplysninger, der udveksles i medfør af litra a), skal indeholde tilstrækkelig information om begrundelserne for
indberetningen om tilbagesendelse
c) på grundlag af oplysningerne fra den indberettende medlemsstat, overvejer den udstedende medlemsstat, om der er
grund til at inddrage opholdstilladelsen eller visummet til længerevarende ophold
d) når den udstedende medlemsstat træffer sin afgørelse, tager den hensyn til den indberettende medlemsstats
begrundelser for afgørelsen og overvejer i overensstemmelse med national ret enhver trussel mod den offentlige
orden eller offentlige sikkerhed, som den pågældende tredjelandsstatsborgers tilstedeværelse på medlemsstaternes
område kan udgøre
e) senest 14 kalenderdage efter modtagelsen af anmodningen om konsultation underretter den udstedende medlemsstat
den indberettende medlemsstat om sin afgørelse, eller indgiver, hvis det har været umuligt for den udstedende
medlemsstat at træffe en afgørelse inden for den pågældende frist, en begrundet anmodning om undtagelsesvis at
forlænge fristen for sit svar med højst yderligere 12 kalenderdage
f) hvis den udstedende medlemsstat underretter den indberettende medlemsstat om, at den fastholder opholdstilladelsen
eller visummet til længerevarende ophold, sletter den indberettende medlemsstat omgående indberetningen om
tilbagesendelse.
Artikel 12
Konsultation i tilfælde af et hit vedrørende en tredjelandsstatsborger, der er indehaver af en gyldig
opholdstilladelse eller et gyldigt visum til længerevarende ophold
Hvis en medlemsstat får et hit på en indberetning om tilbagesendelse indlæst af en medlemsstat vedrørende en
tredjelandsstatsborger, der er indehaver af en gyldig opholdstilladelse eller et gyldigt visum til længerevarende ophold
udstedt af en anden medlemsstat, konsulterer de involverede medlemsstater hinanden ved udveksling af supplerende
oplysninger i overensstemmelse med følgende regler:
a) den fuldbyrdende medlemsstat underretter den indberettende medlemsstat om situationen
b) den indberettende medlemsstat indleder proceduren i artikel 11
c) den indberettende medlemsstat underretter den fuldbyrdende medlemsstat om det endelige resultat af konsultationen.
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: LOVUDKAST: Forslag om lov om ændring af udlændingeloven og lov om Danmarks tiltrædelse af Schengenkonventionen (Gennemførelse af forordning om oprettelse af et europæisk system vedrørende rejseinformation og rejsetilladelse (ETIAS), forordninger om oprettelse af et ind- og udrejsesystem (EES), samt forordninger om oprettelse, drift og brug af Schengeninformationssystemet (SIS) på områderne for henholdsvis ind- og udrejsekontrol samt politisamarbejde og strafferetligt samarbejde og om brug, fra udlændinge- og integrationsministeren
2310015_0011.png
7.12.2018
DA
Den Europæiske Unions Tidende
Artikel 13
Statistikker om udveksling af oplysninger
L 312/11
Medlemsstaterne forelægger på årlig basis eu-LISA statistikker om de udvekslinger af oplysninger, der er gennemført
i overensstemmelse med artikel 8-12, og om de tilfælde, hvor fristerne i de nævnte artikler ikke blev overholdt.
Artikel 14
Sletning af indberetninger
1.
Ud over artikel 6 og 8-12 slettes indberetninger om tilbagesendelse, når den afgørelse, der lå til grund for at
indlæse indberetningen, er blevet trukket tilbage eller annulleret af den kompetente myndighed. Indberetninger om
tilbagesendelse slettes også, når den pågældende tredjelandsstatsborger kan påvise, at vedkommende har forladt
medlemsstaternes område i overensstemmelse med den respektive afgørelse om tilbagesendelse.
2.
Indberetninger om tilbagesendelse vedrørende en person, som har opnået statsborgerskab i en medlemsstat eller
enhver stat, hvis statsborgere er berettiget til fri bevægelighed i henhold til EU-retten, slettes, så snart den indberettende
medlemsstat bliver klar over eller er blevet underrettet i medfør af artikel 44 i forordning (EU) 2018/1861 om, at
vedkommende har opnået et sådant statsborgerskab.
Artikel 15
Overførsel af personoplysninger til tredjelande med henblik på tilbagesendelse
1.
Uanset artikel 50 i forordning (EU) 2018/1861 kan de oplysninger, der er omhandlet i nærværende forordnings
artikel 4, stk. 1, litra a), b), c), d), e), f), g), h), q), r), s), t), u), v) og w), og de relaterede supplerende oplysninger,
overføres eller gøres tilgængelige for et tredjeland efter aftale med den indberettende medlemsstat.
2.
Oplysningerne skal overføres til et tredjeland i henhold til de relevante bestemmelser i EU-retten, navnlig
bestemmelser om beskyttelse af personlige oplysninger, herunder kapitel V i forordning (EU) 2016/679, til tilbagetagel­
sesaftaler, hvis det er relevant, og til national ret i den medlemsstat, der overfører oplysningerne.
3.
Overførslen af oplysninger til et tredjeland må kun ske, når følgende betingelser er opfyldt:
a) oplysningerne overføres eller gøres tilgængelige alene med henblik på identifikation af, samt udstedelse af et
identitets- eller rejsedokument for, en tredjelandsstatsborger med ulovligt ophold med henblik på vedkommendes
tilbagesendelse
b) den pågældende tredjelandsstatsborger er blevet underrettet om, at vedkommendes personoplysninger og supplerende
oplysninger kan blive delt med myndighederne i et tredjeland.
4.
Overførsel af personoplysninger til tredjelande i henhold til denne artikel berører ikke rettighederne for ansøgere
om og personer med international beskyttelse, navnlig vedrørende nonrefoulement, og forbuddet mod at give eller
indhente oplysninger i artikel 30 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2013/32/EU (
1
).
5.
Oplysninger, der behandles i SIS, og de relaterede supplerende oplysninger, der udveksles i henhold til denne
forordning, må ikke gøres tilgængelige for et tredjeland, hvis håndhævelsen af afgørelsen om tilbagesendelse er blevet
suspenderet eller udsat, herunder som følge af indgivelsen af en klage begrundet med, at den pågældende tilbagesendelse
ville overtræde nonrefoulementprincippet.
6.
Anvendelsen af forordning (EU) 2016/679, herunder for så vidt angår overførsel af personoplysninger til
tredjelande i henhold til denne artikel, og navnlig anvendelsen, forholdsmæssigheden og nødvendigheden af overførsler
på grundlag af artikel 49, stk. 1, litra d), i nævnte forordning, overvåges af de uafhængige tilsynsmyndigheder, der er
omhandlet i artikel 51, stk. 1, i nævnte forordning.
(
1
) Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2013/32/EU af 26. juni 2013 om fælles procedurer for tildeling og fratagelse af international
beskyttelse (EUT L 180 af 29.6.2013, s. 60).
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: LOVUDKAST: Forslag om lov om ændring af udlændingeloven og lov om Danmarks tiltrædelse af Schengenkonventionen (Gennemførelse af forordning om oprettelse af et europæisk system vedrørende rejseinformation og rejsetilladelse (ETIAS), forordninger om oprettelse af et ind- og udrejsesystem (EES), samt forordninger om oprettelse, drift og brug af Schengeninformationssystemet (SIS) på områderne for henholdsvis ind- og udrejsekontrol samt politisamarbejde og strafferetligt samarbejde og om brug, fra udlændinge- og integrationsministeren
2310015_0012.png
L 312/12
DA
Den Europæiske Unions Tidende
Artikel 16
Statistikker
7.12.2018
Eu-LISA udarbejder daglige, månedlige og årlige statistikker, både for hver medlemsstat og i alt, over antallet af
indberetninger om tilbagesendelse indlæst i SIS. Statistikkerne omfatter de oplysninger, der er omhandlet i artikel 4,
stk. 1, litra y), antallet af de underretninger, der er omhandlet i artikel 7, stk. 1, samt antallet af indberetninger om
tilbagesendelse, der er slettet. eu-LISA udarbejder statistikker over de oplysninger, som medlemsstaterne har indgivet, jf.
artikel 6, stk. 3, og artikel 13. Statistikkerne må ikke indeholde personoplysninger.
Disse statistikker medtages i den årlige statistiske rapport, der er omhandlet i artikel 60, stk. 3, i forordning (EU)
2018/1861.
Artikel 17
Kompetente myndigheder med ret til adgang til oplysninger i SIS
1.
Adgang til oplysninger i SIS og retten til søgning i sådanne oplysninger er forbeholdt de nationale kompetente
myndigheder som omhandlet i artikel 34, stk. 1, 2 og 3, i forordning (EU) 2018/1861.
2.
Europol har inden for sit mandat ret til at tilgå og søge i oplysninger i SIS i overensstemmelse med artikel 35
i forordning (EU) 2018/1861 med henblik på at støtte og styrke de kompetente nationale myndigheders indsats og deres
indbyrdes samarbejde om forebyggelse og bekæmpelse af smugling af migranter og af hjælp til irregulær migration.
3.
Holdmedlemmerne som omhandlet i artikel 2, nr. 8) og 9), i forordning (EU) 2016/1624 har inden for deres
mandater ret til at tilgå og søge i oplysninger i SIS i overensstemmelse med artikel 36 i forordning (EU) 2018/1861 med
henblik på gennemførelse af ind- og udrejsekontrol, grænseovervågning og tilbagesendelsesoperationer via den tekniske
grænseflade, som Det Europæiske Agentur for Grænse- og Kystbevogtning har oprettet og vedligeholder.
Artikel 18
Evaluering
Kommissionen evaluerer anvendelsen af denne forordning senest to år fra den dato, hvor den begyndte at finde
anvendelse. Denne evaluering omfatter en vurdering af de mulige synergier mellem denne forordning og Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2017/2226 (
1
).
Artikel 19
Anvendelse af bestemmelserne i forordning (EU) 2018/1861
I det omfang det ikke er fastsat i nærværende forordning, finder indlæsning, behandling og opdatering af indberetninger,
bestemmelserne om medlemsstaternes og eu-LISA's ansvarsområder, betingelserne vedrørende adgang til og undersøgel­
sesfristen for indberetninger, behandling af oplysninger, databeskyttelse, erstatningsansvar og overvågning og statistikker
som fastlagt i artikel 6-19, artikel 20, stk. 3 og 4, artikel 21, 23, 32 og 33, artikel 34, stk. 5, og artikel 38-60
i forordning (EU) 2018/1861 anvendelse på oplysninger, der er indlæst og behandlet i SIS i overensstemmelse med
nærværende forordning.
Artikel 20
Ikrafttræden
Denne forordning træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske Unions Tidende.
Den anvendes fra den dato, der fastsættes af Kommissionen i overensstemmelse med artikel 66, stk. 2, i forordning (EU)
2018/1861.
(
1
) Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2017/2226 af 30. november 2017 om oprettelse af et ind- og udrejsesystem til
registrering af ind- og udrejseoplysninger og oplysninger om nægtelse af indrejse vedrørende tredjelandsstatsborgere, der passerer
medlemsstaternes ydre grænser, om fastlæggelse af betingelserne for adgang til ind- og udrejsesystemet til retshåndhævelsesformål og om
ændring af konventionen om gennemførelse af Schengenaftalen og forordning (EF) nr. 767/2008 og (EU) nr. 1077/2011 (EUT L 327 af
9.12.2017, s. 20).
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: LOVUDKAST: Forslag om lov om ændring af udlændingeloven og lov om Danmarks tiltrædelse af Schengenkonventionen (Gennemførelse af forordning om oprettelse af et europæisk system vedrørende rejseinformation og rejsetilladelse (ETIAS), forordninger om oprettelse af et ind- og udrejsesystem (EES), samt forordninger om oprettelse, drift og brug af Schengeninformationssystemet (SIS) på områderne for henholdsvis ind- og udrejsekontrol samt politisamarbejde og strafferetligt samarbejde og om brug, fra udlændinge- og integrationsministeren
2310015_0013.png
7.12.2018
DA
Den Europæiske Unions Tidende
og
gælder
umiddelbart
L 312/13
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder
i medlemsstaterne i overensstemmelse med traktaterne.
Udfærdiget i Bruxelles, den 28. november 2018
På Europa-Parlamentets vegne
A. TAJANI
På Rådets vegne
K. EDTSTADLER
Formand
Formand