Uddannelses- og Forskningsudvalget 2020-21
UFU Alm.del Bilag 67
Offentligt
2372647_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
14. april 2021
Til udvalgets orientering fremsendes hermed mit talepapir fra det åbne samråd i
Uddannelses- og Forskningsudvalget tirsdag den 13. april 2021 vedr. grøn
omstilling i uddannelser.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
[email protected]
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
$dossier_documentnumber$
Med venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Side 1/4
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 67: Talepapir fra åbent samråd tirsdag den 13-04-2021 vedr. grøn omstilling i uddannelser, fra uddannelses- og forskningsministeren
2372647_0002.png
DET TALTE ORD GÆLDER
Samrådsspørgsmål E:
Hvilke initiativer vil regeringen tage for at sikre, at klima- og bæredygtighedsdags-
ordenen bliver en integreret del af alle uddannelser, lige fra folkeskole til de
videregående uddannelser, som er vigtigt for at vi kan nå i mål med den grønne
omstilling, og som en million elever og studerende bag kampagnen ”Uddannelser
for Fremtiden” kræver?
Svar på samrådsspørgsmål E:
[Indledning]
Tak for ordet og tak for spørgsmålet om det her vigtige emne, som jeg ved optager
både børne- og undervisningsministeren og mig selv.
Jeg vil lægge ud med et fokus på de videregående uddannelser og efter-
videreuddannelsesområdet.
Og Herefter vil børne- og undervisningsministeren komme nærmere ind på
forholdene på det ressort.
[Regeringens grønne ambitioner]
Verden og Danmark står over for massive klimaudfordringer. De seneste år har
været de varmeste, der er målt på jorden, havisen i Arktis smelter, og
vandstanden i verdenshavene stiger med rekordfart. Samtidig står vi over for
udfordringer med miljø, natur og biodiversitet.
Danmark skal gå forrest i kampen for klima, miljø og natur og tage lederskab for
den grønne omstilling. Og det gør vi Derfor er regeringen og et bredt flertal i
Folketinget blevet enige om at sætte et mål om 70 procents reduktion af
udledningen af drivhusgasser i 2030 i forhold til 1990 og klimaneutralitet ikke
mindstsenest i 2050.
Det er i verdensklasse et ambitiøst mål! Og det er nødvendigt.
[Grøn forskning]
Vi skal ved hjælp af teknologi, innovation og ændringer i vores levevis skubbe
udviklingen i en ny og mere bæredygtig retning.
Vi skal udvikle og optimere teknologier til at producere vedvarende energi. Vi skal
kunne lagre energi, indfange CO2’en og udvikle
grønne brændstoffer, så vi kan
rejse og leve uden, at det bringer vores klode i knæ.
Investering i grøn forskning er derfor afgørende for, at komme i mål med
regeringens ambitiøse klimamål. Og netop derfor har regeringen og Folketingets
partier - med stærke repræsentanter her til stede - investeret massivt i grøn
forskning, som vi i år har øremærket 2,7 mia. kr. til.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 2/4
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 67: Talepapir fra åbent samråd tirsdag den 13-04-2021 vedr. grøn omstilling i uddannelser, fra uddannelses- og forskningsministeren
2372647_0003.png
Regeringen har derudover sat en klar grøn retning for forskningsindsatsen i de
kommende år gennem en grøn forskningsstrategi. Med den vil vi skabe de bedste
vilkår, så forskerne sammen med erhvervslivet hurtigst muligt kan udvikle de
grønne teknologier, der er helt afgørende for, at vi kan nå vores klimamål.
Men det er klart, at forskningen og udvikling af ny teknologi ikke alene kan få os i
mål med den grønne omstilling.
[Uddannelserne arbejder med det grønne]
For at nå klimamålene kræver det, at vi uddanner studerende til fremtidens
arbejdsstyrke, som besidder de rette kompetencer til at kunne løfte den grønne
omstilling.
Det er derfor vigtigt, at den grønne omstilling bliver tænkt ind som en integreret del
på vores uddannelser på det videregående område.
Det sker heldigvis allerede rigtig mange steder der ude. Rigtig mange uddannelser
arbejder aktivt med bæredygtighed og grøn omstilling. Det skal de have stor ros
for!
Uddannelserne ændrer sig løbende. Og ikke kun inden for de ”klassiske grønne”
naturvidenskabelige fag, der gør de det i høj grad, men inden for mange
forskellige discipliner.
[Eksempler på uddannelser der arbejder med det grønne]
For at nævne et eksempel, godkendte jeg som minister her i efteråret en
masteruddannelse i bæredygtig og sikker fødevareproduktion på DTU og KU med
fokus på at opkvalificere medarbejdere i fødevareindustrien til at kunne omstille og
tilpasse produktionen af fødevarer
med blik for netop fødevaresikkerhed og
bæredygtighed.
Jeg ved også, at man på kandidatuddannelsen i arkitektur ved KADK arbejder
aktivt med bæredygtighed, og at alle specialestuderende skal forholde sig til
bæredygtighed i deres specialer.
Jeg oplever således, at de videregående uddannelsesinstitutioner er meget
bevidste om, at klimafordringerne er et af vores samfunds helt store udfordringer
og at de som uddannelsesinstitutioner spiller en central rolle i at bidrage til, at vi
løser de udfordringer som fælleskab
[De strategiske rammekontrakter]
Uddannelsesinstitutionerne gør allerede utrolig meget, og som minister kommer
jeg til at sætte yderligere fokus på uddannelsernes bidrag til den grønne omstilling,
når jeg i løbet af 2022 skal drøfte den strategiske retning for
uddannelsesinstitutionerne over de kommende fire år [2022-2025].
Det forventer jeg bliver en god anledning til at drøfte, hvordan de videregående
uddannelsesinstitutioner kan spille en endnu større rolle i forhold til at nå i mål
med ambitionerne og målene for den grønne omstilling
både igennem forskning
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 3/4
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 67: Talepapir fra åbent samråd tirsdag den 13-04-2021 vedr. grøn omstilling i uddannelser, fra uddannelses- og forskningsministeren
2372647_0004.png
og udvikling, uddannelse også i at få den viden ud, de allrede har mellem
hænderne.
[Møde med Uddannelser For Fremtiden]
At der allerede sker så meget ude på institutionerne skyldes også, at det er noget,
som virkelig optager de studerende.
Jeg er så imponeret over, hvordan de unge har båret denne her dagsorden frem.
De har i høj grad æren for, at vi som samfund tager klima, miljø og bæredygtighed
så alvorligt, som det er ret bredt anderkendt at vi gør
For nyligt mødtes jeg sammen med børne- og undervisningsministeren med
repræsentanter fra 12 elev- og studenterorganisationer, der i fællesskab har
formuleret udspillet "Uddannelser For Fremtiden".
De unges ønske om en mere fast forankring af grøn omstilling og bæredygtighed i
uddannelsesinstitutionernes formålsparagraffer gjorde i den forbindelse et stort
indtryk på mig.
Det er vigtigt, at vi lytter til de stemmer og de tanker, også når det gælder den her
dagsorden.
[Formålsparagraffer]
Derfor er jeg også åben overfor, og det er regeringen, at vi
på den anden side af
corona
ser på, om uddannelsesinstitutionernes formålsparagraffer skal
opdateres, så de passer endnu bedre til den virkelighed, vi lever i nu
Som nævnt er det mit indtryk, at uddannelsesinstitutionerne allerede er langt nede
af denne her vej der er allerede uddannelser der langt hen af vejen allerede
afspejler, at bæredygtig udvikling og grøn omstilling vil være et grundvilkår i det
danske samfund i mange år fremover.
Derfor tror jeg også, at virkeligheden langt hen ad vejen har overhalet
formålsparagrafferne! Det skal de kun have ros for. Derfor er diktionen kun endnu
mere relevant at tage i et regi af vores.
Jeg vil nu give ordet til børne- og undervisningsministeren.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 4/4