Udvalget for Forretningsordenen 2020-21
UFO Alm.del Bilag 123
Offentligt
2380239_0001.png
NOTAT
21. april 2021
2021 - 5230
maanst
Forslag om ændring af lov om bemyndigelse til midlertidig fravigelse af
bestemmelser om fysisk fremmøde ved generalforsamling i virksomheders
vedtægter eller tilsvarende aftaler i forbindelse med covid-19
En række erhvervsorganisationer har i en henvendelse af 23. marts anmodet om en
udskydelse af danske virksomheders frist til at indberette årsrapporter, da det må
anses for uforholdsmæssig vanskeligt at opfylde disse pligter som følge af
konsekvenser direkte eller indirekte relateret til COVID-19.
Lovforslaget indebærer, at erhvervsministeren får bemyndigelse til at imødekomme
erhvervsorganisationernes ønske om, at de virksomheder, der ellers skal indsende
årsrapporten for 2020 senest den 31. maj i år, får bedre tid. Mange virksomheder og
revisorer har i år ekstraordinært travlt pga. opgaver relateret til covid-19.
Lovforslaget balancerer hensynet til virksomheder og revisorer såvel som hensynet
til at sikre, at regnskaberne ikke forsinkes unødigt.
Lovforslagets indhold
Med lovforslaget foreslås, at erhvervsministeren bemyndiges til at fastsætte regler
om fristudskydelse for indsendelse af årsrapporter for visse virksomheder omfattet
af årsregnskabsloven og til at fastsætte regler for de samme virksomheder om, at de
kan fravige visse vedtægtsbestemmelser.
Bemyndigelserne vil for at løse den nuværende udfordring blive udmøntet i en
bekendtgørelse, idet der vil blive fastsat regler om én måneds fristudskydelse for
virksomheder, der har kalenderåret som regnskabsår, så de først skal indsende
årsrapporten senest 30. juni 2021 og en tre måneders fristforlængelse for visse andre
virksomheder. Dermed imødekommes ønskerne i henvendelsen fra
erhvervsorganisationerne. Herudover vil der blive fastsat regler, der gør det muligt
for virksomhedernes ledelse at fravige vedtægtsbestemmelser af betydning for
indkaldelse eller afholdelse af virksomhedens generalforsamling eller indsendelse
af årsrapport. Der vil blive udstedt en ny bekendtgørelse, der tillige vil indeholde de
allerede fastsatte regler om muligheden for afholdelse af elektronisk
generalforsamling.
Såfremt der senere på året viser sig væsentlige udfordringer for virksomhederne, der
ikke kan forudsiges på nuværende tidspunkt, giver lovforslaget mulighed for at
erhvervsministeren igen kan fastsætte yderligere regler om fristudskydelse. Der vil
UFO, Alm.del - 2020-21 - Bilag 123: Brev fra statsministeren til Folketingets formand vedr. ønske om hastebehandling af lovforslag fra erhvervsministeren.
2/2
alene blive fastsat yderligere regler herom, hvis det efterspørges og i øvrigt vurderes
hensigtsmæssigt og forsvarligt.
Lov om bemyndigelse til midlertidig fravigelse af bestemmelser om fysisk
fremmøde ved generalforsamlinger i virksomheders vedtægter eller tilsvarende
aftaler indeholder et ophørstidspunkt (solnedgangsklausul) den 31. december 2021,
som forbliver uændret. Den foreslåede bekendtgørelse vil i overensstemmelse
hermed ophøre den 31. december 2021.
Der lægges op til, at lovændringen skal træde i kraft medio maj 2021. Det betyder
imidlertid, at lovforslaget skal hastebehandles i Folketinget i slutningen af april og
starten af maj. Der er behov for hastebehandling, da den gældende frist allerede er i
slutningen af maj, hvorfor virksomhederne har brug for en hurtig afklaring for at
kunne navigere efter de nye regler.
Lovforslaget er sendt i offentlig høring, dog med en væsentlig kortere frist end
normalt.
Lovforslaget forventes fremsat d. 29 april med et ønske om 1. behandling den 4. maj
og 2. og 3. behandling den 11. maj. Folketingets erhvervsordførere er blevet
orienteret om lovforslaget og hastebehandlingen og der er bred politisk opbakning
for begge.
3. Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Lovforslaget ventes ikke at have væsentlige kvantificerbare økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet, men ventes at lette processen med
udarbejdelse og aflevering af virksomhedernes årsrapporter i en tid, hvor mange
virksomheder er under ekstraordinært pres som følge af COVID-19.
Lovforslaget forventes at medføre, at relativt flere virksomheder end normalt
overholder fristen. I 2020, hvor blandt andre virksomheder med kalenderåret som
regnskabsår fik en fristudskydelse på 3 måneder, var afgiftsprovenuet hidrørende fra
for sent indsendte årsrapporter, således lavere end sædvanligt. Fristudsættelsen i år
er kortere end sidste år, hvorfor det er forventningen, at afgiftsprovenuet også i 2021
vil blive påvirket i et vist omfang, men forventeligt i mindre omfang end i 2020. Et
forsigtigt estimat er, at afgiftsprovenuet i 2021 vil være ca. 3 mio. kr. lavere end i
sædvanlige år. Det bemærkes, at estimatet er behæftet med stor usikkerhed.