Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 495
Offentligt
2453923_0001.png
Dato:
Sagsnr.:
Dok.:
30. september 2021
2020-0210-0055
2148376
Transportministeriet har anmodet Justitsministeriet om en beskrivelse af de
midlertidige og permanente it-løsninger for Færdselsstyrelsens adgang til
oplysninger fra Kriminalregistret samt overdragelse af TACHOnet og RE-
SPER, der sker som led i ressortoverdragelsen af en række færdselsopgaver.
Justitsministeriet kan i den forbindelse oplyse følgende:
1. Oplysninger fra Kriminalregisteret (KR)
Etablering af opslagsadgang i KR
Det har ikke været muligt at udarbejde en direkte og afgrænset opslagsad-
gang for Færdselsstyrelsen til oplysninger i KR. En sådan opslagsadgang
kunne af tekniske årsager ikke udarbejdes, uden at Færdselsstyrelsen også
ville få adgang til bl.a. oplysninger af f.eks. efterforskningsmæssig karakter,
der ikke er egnet til videregivelse uden for politiet.
På den baggrund er det besluttet ikke at arbejde videre med etableringen af
en opslagsadgang i KR. I stedet er der etableret en løsning til videregivelse
af oplysninger fra KR, som på sigt skal ske via Digital Straffeattest (DSA).
Midlertidig løsning for indhentelse af oplysninger fra KR
Den midlertidige løsning består i, at Færdselsstyrelsen rekvirerer en straffe-
attest til brug for strafferetsplejen via e-mail. Straffeattesten viser i dag ikke
eventuelle oplysninger om sigtelser. Politiets Administrative Center skal
derfor manuelt foretage opslag for at berige straffeattesten med relevante
færdselsrelaterede sigtelser, inden attesten sendes til Færdselsstyrelsen.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 495: Orientering om ressortoverdragelse fra Justitsministeren til Transportministeriet af køreprøver, kørekortadministration m.v., fra transportministeren
2453923_0002.png
Politiets Administrative Centers sagsbehandlingstid forventes at være mel-
lem 5 minutter og op til 8 timer fra modtagelsen af en anmodning til frem-
sendelsen af straffeattesten. Den midlertidige løsning vil blive taget i brug
fra den 1. oktober 2021.
Permanent løsning for indhentelse af oplysninger fra KR
Den permanente løsning vil bestå i, at Færdselsstyrelsen gennem DSA’en
kan rekvirere en ny og særligt afgrænset straffeattest, der vil indeholde alle
relevante oplysninger til brug for Færdselsstyrelsen sagsbehandling.
Politiets Administrative Centers sagsbehandlingstid forventes ikke at ændre
sig, men automatiseringen vil erstatte de manuelle opslag i politiet, hvorfor
der forventes en hurtigere sagsbehandlingstid for hovedparten af sagerne.
Med den permanente løsning vil der endvidere være mulighed for at etablere
en direkte integration til Færdselsstyrelsens sagsbehandlingssystem. Det vil
bl.a. muliggøre en effektivisering af journaliseringen i Færdselsstyrelsen.
Den permanente løsning vil blive taget i brug, når de nødvendige tekniske
tilpasninger af DSA’en
er foretaget og klar til anvendelse.
2. Overdragelse af TACHOnet
Midlertidig løsning for TACHOnet fra 1. oktober
Den midlertidige løsning består i, at der udleveres politi-pc’ere
til de ca. 15
medarbejdere, der skal anvende TACHOnet.
Det forventes i mindre grad at påvirke sagsbehandlingstiden for Færdsels-
styrelsen, da Færdselsstyrelsen blandt andet skal arbejdes på to forskellige
pc’ere med ekstra arbejdsgange til følge.
Permanent løsning for TACHOnet
Den midlertidige løsning består i, at TACHOnet overdrages til Færdselssty-
relsen.
Overdragelse af TACHOnet-løsningen kræver, at både databasen og appli-
kationen frigøres fra Rigspolitiets infrastruktur. Derudover skal politiet fort-
sat kunne varetage sin myndighedsopgave efter overdragelsen, hvilket kræ-
ver at Færdselsstyrelsen udvikler en browserløsning, som Rigspolitiet kan
anvende via en politi-pc. Det bemærkes desuden, at TACHOnet-løsningen
2
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 495: Orientering om ressortoverdragelse fra Justitsministeren til Transportministeriet af køreprøver, kørekortadministration m.v., fra transportministeren
2453923_0003.png
ved overdragelse skal installeres og tilpasses til infrastrukturen i Statens It,
hvilket kræver design og testaktivitet.
Omfanget af udviklingsopgaven i Rigspolitiets Koncern IT er estimeret til
ca. 2.500 timer alene til softwareudvikling.
Den fulde overdragelse af TACHOnet til Færdselsstyrelsen forventes etab-
leret senest i marts 2022.
3. Overdragelse af RESPER
Midlertidig løsning fra RESPER fra 1. oktober
Den midlertidige løsning består i, at der udleveres politi-pc’ere
til de ca. 14
medarbejdere, der skal anvende RESPER i Færdselsstyrelsen. Denne mid-
lertidige løsning sikrer en fungerende løsning for Færdselsstyrelsen ved an-
svarsoverdragelsen.
Det forventes ikke, at den midlertidige løsning giver længere sagsbehand-
lingstid for Færdselsstyrelsen.
Permanent løsning for RESPER
Den permanente løsning består i, at RESPER overdrages til Færdselsstyrel-
sen.
Førend overdragelsen kan ske, skal der i Rigspolitiet ske en opdatering til
RESPER 2.0, da både Færdselsstyrelsen og Rigspolitiet skal være på samme
version af RESPER.
Opgraderingen afhænger af, hvornår EU frigiver de tekniske specifikationer
til opgradering til RESPER 2.0. EU er endnu ikke færdig med udviklingen,
og Rigspolitiet kan derfor ikke påbegynde opgraderingen. EU forventer at
kunne frigive udviklingen i efteråret 2021.
Når de tekniske specifikationer frigives forventer Rigspolitiet, at opgrade-
ringen tager ca. seks måneder. Det forventes, at løsningen er overdraget se-
neste ultimo 2022.
3