Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 47
Offentligt
2280481_0001.png
grøn omstilling, energieffektivitet og
produktivitet i transportsektoren og det
danske samfund for færrest mulige kroner
1) CO2 udledningen fra vej er 19 gange højere end bane med grøn
strøm
a. de største strømslugere er vindmodstand og rullemodstand
b. Tyskland kan ikke nå klimamålene uden omlægning til bane
c. Biler og bane supplerer hinanden perfekt
d. At folk kører 1 person i en elbil på 1,75 tons (ID.3) mellem
Jylland og Sjælland er et CO2 skrækscenarie
e. At slæbe rundt på 1,75 tons mellem Jylland og Sjælland
tilhører fortiden pga. CO2 udledning og tabt produktivitet
f. FT skal presse en adfærdsændring igennem i løbet få år
g. CO2 og produktivitet er vigtigere end generne ved at skifte
mellem bil til bane eventuelt tilbage igen
2) Kattegatforbindelse skal hasteanalyseres pga. energieffektivitet
a. Parker Vestfynbane, ny Vejlefjordbro, Hovedgård-Hasselager-
bane, Billundbane, Hærvejsmotorvej indtil beslutningsgrundlag
om Kattegatforbindelse er færdigt
b. Brug togfonden på Kattegatforbindelse
c. Kattegatforbindelsen bør kun laves til tog, som kan medføre
alle former for køretøjer ligesom EuroTunnel,
”Die
Rollende
Landstrasse”
og ”Sylt
Shuttle”
en ren togforbindelse vil være
billigst og reducere CO-udled
i ge fra ”vej” ed e faktor 19
3) Bilkommision fejlcastet
Persontransportkommision bør laves
a. Plan for CO2 udledning i 2030, 2040 og 2050 skal laves
b. Investeringer i skinner er +100 år og tog er 40 årige
c. Hovedstrækningerne Aarhus, Herning, Esbjerg er på plads
4) Vare/Godskommision skal laves
a. Udenlandske lastbiler skal betale for at køre på danske veje
indenfor 1-2 år
første løsning må godt være simpel
b. Terminaler findes i Padborg, Taulov, Aarhus, CPH, Sydsverige
c. Mærsk har egne containertog mellem Aarhus og CPH
d. DSV omlaster mange sættevogne i Taulov
e. Carlsbergs sættevogne er på toget mellem Sjælland og Jylland
f. DSV
vi vil gerne reguleres
bare reglerne er ens for alle
g. Alle sættevogne/containere som krydser grænsen i Padborg på
vej til Sverige, Norge eller Sjælland skal omlastes til bane
h. Vestas, Grundfos, Danfoss m.v. skal fra Scope 1 rapportering til
Scope 2 og Scope 3 rapportering
derfor skal banen være klar
Allan Hansen,
[email protected],
31 50 70 30