Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 367
Offentligt
2401419_0001.png
Statusrapport
(Marts 2021)
Signalprogrammet
(Status opgjort medio marts 2021)
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 367: Statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio marts 2021) fra Banedanmark, fra transportministeren
2401419_0002.png
Introduktion til Signalprogrammet
Den 15. november 2017 tilsluttede forligskredsen bag Signalprogrammet (forligskredsen bag aftalerne om en
grøn transportpolitik: V, LA, K, S, DF, RV, SF) sig Banedanmarks anbefaling om at følge den reviderede udrul-
ningsstrategi for fjernbanen. Baggrunden for denne udrulningsstrategi er særligt udfordringerne som følge af
afhængigheden mellem udrulningen af Signalprogrammet, elektrificeringen af jernbanenettet (Elektrificering-
sprogrammet og hensynet til, at DSB’s nye el-tog,
skal kunne køre, når de er klar til at blive idriftsat (Fremti-
dens Tog). Jævnfør Banedanmarks strategi, skal udrulning af nyt signalsystem og elektrificering således ske på
en måde, så Fremtidens Tog kan tilgå Aarhus H og Aalborg station i 2026. De indbyrdes afhængigheder kan be-
skrives således:
Når der etableres nye signaler, er det kun tog, der er udrustet med ny signalteknologi, der kan køre på
strækningen.
De gamle signaler kan ikke tåle kørestrømmen fra et elektrificeret banenet, medmindre de er immuni-
seret (beskyttet mod påvirkning fra el-ledningerne).
De nye el-tog kan køre på såvel gamle som nye signaler.
Signalprogrammet omfatter også en totaludskiftning af signalsystemet på S-banen, og Banedanmarks vurde-
ring af risici og fremdrift på S-banen fremgår derfor også af denne rapport.
Statusrapport (Marts 2021)
Introduktion til Signalprogrammet
2/32
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 367: Statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio marts 2021) fra Banedanmark, fra transportministeren
2401419_0003.png
Resumé
Ombordudrustning
I alt er 138 tog nu udrustet med nyt ombordudstyr og godkendt til drift, og alle togtyper forventes fortsat
klar til det tidspunkt, hvor de skal bruges. Dog arbejdes der sammen med DSB på at genetablere en tids-
mæssig reserve i planen for udrustning af DSB’s IR , ligesom der pågår afklaring vedr. DSB’s IC Indusi, som
er en grænsekrydsende flåde, hvilket gør godkendelsesprocessen kompliceret.
Generelt om genplanlægningen af fjernbaneprojekterne
Signalprogrammet har i 2020 været i intensive forhandlinger med Thales-Strukton og Alstom for at få en
revideret udrulningsplan på plads for henholdsvis Fjernbane Vest og Fjernbane Øst. Signalprogrammet er
nået til enighed med leverandørerne om en rækkefølge og ibrugtagningstidspunkter for de enkelte udrul-
ninger på begge sider af Lillebælt
Signalprogrammet har de seneste måneder været i dialog med leverandørerne for at sikre, at de kontrakt-
lige rammer for leverancerne understøtter de reviderede udrulningsplaner. Der er fra begge sider rejst øn-
sker til justeringer baseret på den erfaring, der er høstet fra det foreløbige samarbejde. Signalprogrammet
har tidligere forventet, at en global aftale kunne komme på plads med begge leverandører i løbet af efter-
året/vinteren 2020, hvorved den reviderede udrulningsplan bliver endeligt konfirmeret. For Øst med Alstom
blev der i foråret 2020 indgået aftale om første del af udrulningsplanen. Efter denne rapports deadline er
der endvidere opnået aftale om den videre udrulning samt om leveranceplanen for de avancerede trafiksty-
ringsfunktioner. Banedanmark forventer, at aftalen kan underskrives i påskeugen. For Vest er det forvent-
ningen, at en aftale kan komme på plads ved udgangen af første kvartal 2021, men selvom parterne nu er
enige om indholdet af aftalen, udestår der stadig enighed om den endelige prissætning af aftalen.Selvom
udrulningsplanen ikke er aftalt kommercielt endnu er den dog så fastlagt, at det er den begge parter arbej-
der efter, hvorfor det også nu er det plangrundlag, som ligger til grund for denne statusrapport.
Fjernbane Vest
Status for projektet er markeret grøn, da fremdriften følger den kritiske vej. To strækninger i Vestdanmark
er i drift med det nye signalsystem, og ibrugtagning af den tredje strækning, (Langå)-Struer-(Holstebro), er
i fuld gang og vil være afsluttet ultimo marts 2021.
Fjernbane Øst
I december 2019 blev Roskilde-Køge den første strækning i Østdanmark, der overgik til det nye signalsystem.
Den næste strækning, Køge-Næstved, forventes ibrugtaget i august 2021.
I april 2020 indgik Banedanmark og Alstom en aftale, som på baggrund af en detaljeret planlægning bekræf-
tede, at strækningen Køge-Næstved kan tages i brug til juni 2021, Mogenstrup-Nykøbing Falster til ultimo
2021 og København-Ringsted til ultimo 2022. Alstom har dog siden meldt en forsinkelse af Køge-Næstved,
Statusrapport (Marts 2021)
Resumé
3/32
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 367: Statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio marts 2021) fra Banedanmark, fra transportministeren
2401419_0004.png
og peger på, at den skyldes, at fremdriften med systemudviklingen ikke var, som forudsat, da Alstoms sy-
stemudviklere pga. COVID-19 er hjemsendte for at undgå smittespredning. Dele af forsinkelsen er mitigeret,
men på den baggrund, og da den kontraktuelle side af den reviderede udrulningsplan endnu ikke er på plads,
herunder også den endelige bekræftelse af planen for implementering af de avancerede funktionaliteter i
Traffic Management Systemet, fastholdes projektets samlede status som gul. Det skal understreges, at den
reviderede udrulningsplan for alle strækninger ligger indenfor Banedanmarks Anlægsplan. Efter denne rap-
ports deadline er der opnået enighed med Alstom om en revideret plan for den videre udrulning. Aftalen
forventes at kunne underskrives i påskeugen.
S-banen
Projektet følger planen, der betyder, at det nye signalsystem er udrullet på alle strækninger i slutningen af
2022. På den baggrund er status grøn. Den næste planlagte leverance på S-banen er den tekniske løsning
af glatte skinner, der efter planen ibrugtages i juni 2021.
Der pågår fortsat drøftelser mellem Banedanmark og Energistyrelsen i forhold til en kommende konverte-
ring for den del af frekvensbåndet, der er tildelt CBTC-systemet. Banedanmark har en forhåbning om, at
der kan findes en fleksibel håndtering, så togdriften på S-banen og den fortsatte udrulning af signalsyste-
met sikres bedst muligt. De økonomiske og tidsmæssige konsekvenser er fortsat under afklaring. Det be-
mærkes, at det ikke er en del af Signalprogrammets opgave at flytte S-banedriften på frekvensbåndet (har
hverken været indeholdt i budgettet for CBTC-udrulningen eller i S-banekontrakten, ligesom det ikke var
forudsat i CBTC-beslutningsgrundlaget, at man efterfølgende skulle indskrænke/flytte frekvensbånd). Der
skal derfor findes en alternativ finansiering. Ift. Signalprogrammet behandles problematikken således som
en risiko for udrulningen af CBTC. Der er nu indgået aftale med Siemens om at udarbejde løsningsforslag.
Statusrapport (Marts 2021)
Resumé
4/32
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 367: Statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio marts 2021) fra Banedanmark, fra transportministeren
2401419_0005.png
Metode bag vurdering af fremdrift
I rapporten gives der rød-gul-grøn-vurderinger af fremdriften dels overordnet på det samlede projekt
dvs. om
projektet kan gennemføres inden for Anlægsplanens rammer, dels på de enkelte udrulningsstrækninger/litra,
hvor arbejde er igangsat. Der gives således ikke en detaljeret status på de strækninger, hvor arbejdet ikke er
igangsat, eller hvor der endnu ikke foreligger en detaljeret plan. Vurderingerne af milepælene på strækningsni-
veau visualiseres som nedenstående proceslinje. Angivet i teksten under proceslinjen er Banedanmarks vurde-
ring af, hvornår det er forventningen, at milepælen er gennemført. Hvis vurderingen har ændret sig fra seneste
rapport, er den tidligere vurdering overstreget, og den nye er tilføjet nedenunder.
Farvevurderingen i proceslinjerne på strækningsniveau svarer ikke til farvemarkeringen i risikomatricerne. Mile-
pælene i procespilene farves og bruges til at indikere om den planlagte ibrugtagning er truet.
Der kan være tilfælde, hvor der endnu ikke er et estimat for gennemførelsen af milepælen. I disse tilfælde mar-
keres milepælen ud fra Banedanmarks umiddelbare vurdering: grøn, hvis denne forventes gennemført uden
problemer; gul, hvis der forventes udfordringer. Det bemærkes, at der godt kan være tilfælde, hvor enkelte mi-
lepæle vurderes at være udfordrede, men der kan dog være tilstrækkelig buffer i planen til, at Anlægsplanen kan
overholdes, hvorfor den samlede vurdering er grøn.
Milepæl gennemført som
planlagt og/eller ikke
udfordret
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
Milepæl udfordret og evt.
udskudt uden virkning på
ibrugtagningsdatoen
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
Milepæl udskudt med
virkning på
ibrugtagningsdatoen
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
For infrastrukturprojekterne fremgår milepælen Klar til ibrugtagning , som markerer det tidspunkt, hvor
Ba-
nedanmark vurderer, at
infrastrukturen
kan være klar til drift. Dette tidspunkt vil i de fleste tilfælde ligge tidli-
gere end det tidspunkt, som Anlægsplanen forudsætter, og den tidsmæssige reserve, bufferen, vil således være
markeret ved måneder. Ligeledes vil en eventuel buffer være markeret for den enkelte togtype; hvis serien for-
ventes udrustet før den skal bruges på en given strækning markeres dette.
Risikovurderingen fremgår under den konkrete milepæl i proceslinjen og vil desuden være uddybet i teksten.
For strækninger som er i ibrugtagningsfasen angives der hverken overordnet vurdering af fremdrift eller risiko,
da status ændrer sig for hurtigt ift. månedlig rapportering. Sådanne strækninger håndteres gennem et ibrugtag-
ningsforum (Commissioning Board), hvor alle relevante aktører er repræsenteret. Det er Boardet, der beslutter,
om strækningen kan ibrugtages. Boardet arbejder ud fra en omfattende liste med alle de aktiviteter og emner,
som skal håndteres i forbindelse med ibrugtagningen
herunder såkaldte kritiske knock-outs. Udvalgte væsent-
lige nøgleleverancer fra denne liste vil være gengivet ifm. strækningsgennemgangen for den enkelte strækning.
Status ændrer sig uge for uge og det er derfor ikke muligt at afspejle den aktuelle status i den månedlige rappor-
tering, og proceslinjen udgår derfor. Ministeriet orienteres om den aktuelle udvikling på tilsynsmødet om Sig-
nalprogrammet ligesom forligskredsen bag Signalprogrammet også orienteres månedligt.
3.1 Rapportering for leverancer i ibrugtagningsfasen
Når en strækning eller en systemleverance nærmer sig ibrugtagning, nedsætter Banedanmark et ibrugtagnings-
forum (kaldet Commissioning Board), hvor alle de interessenter, som har en aktie i, at ibrugtagning kan lade sig
gøre, samles. Bl.a. er de(n) relevante jernbanevirksomhed(er), Banedanmark Trafik, Banedanmark Signaldrift
og Signalprogrammet repræsenteret. Typisk nedsættes dette forum et halvt år før ibrugtagning er planlagt til at
ske.
Statusrapport (Marts 2021)
Resumé
5/32
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 367: Statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio marts 2021) fra Banedanmark, fra transportministeren
Ibrugtagningsforummets opgave er at sikre, at leverancer og aktiviteter, som er nødvendige for planmæssig og
succesfuld ibrugtagning og efterfølgende stabilisering af driften, forløber tilfredsstillende, samt at træffe beslut-
ninger om mitigerende handlinger, når der opstår udfordringer. Det er således deres opgave at vurdere den ope-
rationelle parathed. Der afholdes derfor som minimum møder månedligt. Ibrugtagningsforummet rapporterer
til Banedanmarks administrerende direktør ugentligt i Punktlighedsforum.
Konceptet for nærværende statusrapport er, at Banedanmark giver en status på fremdriften med Signalpro-
grammets leverancer samt en risikovurdering af ibrugtagningstidspunktet. Konceptet indebærer, at risikovurde-
ringen udgår af rapporten, når Ibrugtagningsforummet er nedsat. Det betyder dog ikke, at Signalprogrammets
projekter ikke længere har en proces for risikohåndtering, men blot, at rapporteringen nu også tilgår Ibrugtag-
ningsforummet. Signalprogrammets projekter udgør dog kun en delmængde af det samlede billede, som Ibrug-
tagningsforummet skal forholde sig til, og derfor er det uhensigtsmæssigt at fortsætte risikorapporteringen i
statusrapporten, da denne kun vil give en vurdering af én del af Ibrugtagningsforummets leverance.
For at styrke den eksterne kommunikation af fremdriften på strækninger, som er i ibrugtagningsfasen, vil der fra
og med denne rapport blive inkluderet en vurdering fra direktøren for Signalsystemer, som er Ibrugtagningsfo-
rummets formand af, om nøgleaktiviteter- og leverancer er i god gænge, og hvis ikke, hvor der er udfordringer.
Det omfatter også en vurdering af den operationelle parathed. Det er vigtigt at understrege, at der er mange
aktiviteter
Ibrugtagningsforummet følger typisk mellem 100 og 200 aktiviteter
og at fremdriften derfor kan
ændre sig meget hurtigt. Udfordringer kommer og går, og en udfordring beskrevet i denne månedsrapport vil
ikke nødvendigvis være vurderet på samme måde dagen efter, at rapporten er offentliggjort, ligesom nye udfor-
dringer kan være kommet til.
Rapporten vil fortsat indeholde et overblik over kommende nøgleaktiviteter- og leverancer, og med vurderingen
fra Ibrugtagningsforummets formand er det hensigten, at læseren får en endnu større indsigt i fremdriften op til
ibrugtagning.
Statusrapport (Marts 2021)
Resumé
6/32
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 367: Statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio marts 2021) fra Banedanmark, fra transportministeren
2401419_0007.png
Programplan og Risici
Statusrapport (Marts 2021)
Programplan og Risici
7/32
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 367: Statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio marts 2021) fra Banedanmark, fra transportministeren
2401419_0008.png
Statusrapport (Marts 2021)
Programplan og Risici
8/32
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 367: Statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio marts 2021) fra Banedanmark, fra transportministeren
2401419_0009.png
4.1 Forudsætninger
Banedanmark har identificeret en række forudsætninger forbundet med opfyldelsen af Anlægsplanen. Af for-
udsætninger kan her bl.a. nævnes:
At Signalprogrammet ikke påvirkes negativt af andre infrastrukturprojekter og/eller programmer fra
Anlægsplanen.
At Banedanmark og dets leverandører løbende kan tilpasse ressourcerne i henhold til Anlægsplanen
specielt omkring den høje aktivitet i 2024-2028. Samtidig skal kompetencerne tilpasses og bevares.
At erfaring fra de idriftsatte teststrækninger ikke giver anledning til markante ændringer i kontraktligt
aftalte tekniske løsninger, som vil kunne påvirke fremtidige udrulninger negativt.
At samarbejde og koordinering med togoperatørerne fungerer tilfredsstillende herunder f.eks., at spor-
spærringer opnås, at tog er til rådighed for udrustning samt, at togoperatørernes personale er til rådig-
hed for træning.
Programplanen forudsætter, at yderligere funktionalitet (avancerede trafikstyringsfunktioner) og nye software
releases ibrugtages trinvist, og at dette kan ske uden påvirkning af driften på berørte strækninger.
4.2 Programrisici
Signalprogrammets Risk Board (SP Risk Board) identificerer løbende programrisici, som kan påvirke hele eller
dele af programmet. Programrisiciene og de mitigerende handlinger evalueres og håndteres løbende på Signal-
programmets Risk Board møder. Risiciene er klassificeret som høj (rød), middel (gul) eller ubetydelig (grøn) ud
fra en samlet kvalitativ vurdering af sandsynligheden og konsekvensen for en risikos indvirkning på Anlægspla-
nen.
Siden sidste rapport har SP Risk Board identificeret en ny mulig programrisiko, som er ved at blive undersøgt.
Den omhandler brugen af forskellige datakilder til projektering og drift af signalsystemer såvel som anden infra-
struktur i Banedanmark. Der er risiko for at forskellige datakilder fører til misforståelser og fejl.
I sidste rapport blev det nævnt, at SP Risk Board havde identificeret en ny mulig programrisiko, som blev under-
søgt nærmere. Risikoen omhandlede vedligeholdelsesaktiviteter på strækninger under udrulning, herunder bl.a.
aktiviteter som sporjusteringer, skinnefræsninger, ballastrensninger og svelleudvekslinger. Risikoen fremgår nu
som risiko nr. 6 nedenfor.
Vedr. risiko nr. , EU’s . jernbanepakke, er der, som nævnt i sidste rapport, blevet
udarbejdet en mere detalje-
ret afhængighedsanalyse jf. mitigerende handling a). Analysegrundlaget anvendes nu som grundlag for vurde-
ring af, hvordan man kan tilpasse tidsplanen for ombordudrustningen op imod Programplanen. Når dette er
gennemført, kan risikoniveauet på denne programrisiko genbesøges.
Følgende risici er vurderet væsentlige at rapportere:
1.
Mangel på validatorer.
Signalprogrammets projekter konkurrerer indbyrdes og med andre Banedanmark-projekter
samt eksterne aktører om de nødvendige validatorer.
Risiko
Der er en risiko for, at ibrugtagninger kan blive forsinket, hvis Banedanmark prioriterer vali-
datorressourcerne anderledes, end det Signalprogrammet har lagt til grund i projekternes pro-
duktionsplaner.
Mitigerende handlinger:
Statusrapport (Marts 2021)
Programplan og Risici
9/32
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 367: Statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio marts 2021) fra Banedanmark, fra transportministeren
2401419_0010.png
Der er iværksat en lang række af foranstaltninger og mitigerende handlinger for at minimere
risikoen for forsinkelser grundet mangel på validatorer. Igangværende og planlagte mitigatio-
ner:
a.
Minimering af behovet for brug af validatorer på Øst- og Vestprojektet, ved at udvælge
teknologiske løsninger i forbindelse med bl.a. transitionszonerne og migrering af spor-
skifter og overkørsler, som kræver et minimalt antal af normvalideringer.
Indarbejde temaet validatorressourcer som en del af projekternes Lessons Lear-
ned , således at prognose om fremtidige behov kan præciseres og tilpasses yderligere.
Projekterne er anmodet om at være klar med dokumentation for ikke-tildelte valide-
ringsopgaver, hvis der opstår ledig validatorkapacitet f.eks. fra andre projekter i Ba-
nedanmark.
Dertil kommer en række tværgående initiativer i Banedanmark, der på overordnet plan
bredt skal sikre, at de nødvendige valideringsressourcer er til rådighed. Der er således
etableret en selvstændig valideringsenhed (Validatorprogrammet) med en tilknyttet
prævalideringsenhed, der skal optimere projekteringsmaterialet inden egentlig valide-
ring. Dertil er der siden 2017 iværksat en fokuseret uddannelsesindsats, ligesom man
ser på en højere grad af insourcing af kerne-ressourcer på området.
b.
c.
d.
Signalprogrammet foretager prioritering af egne valideringsopgaver for at sikre, at de mest
nødvendige opgaver bliver tilgodeset. Prioriteringen bliver foretaget på månedsbasis i projek-
terne i samarbejde med Validatorprogrammet.
2.
EU’s . jernbanepakke
og påvirkning af ombordudrustningsplanen.
EU’s . Jernbanepakke medfører forlænget sagsbehandlingstid samt der kræves et øget antal
godkendelser i forbindelse med opnåelse af sikkerhedsgodkendelser. Dette berører planen for
ombordudrustning.
Flere ændringer til teknisk udstyr, komponenter og software skal godkendes, og det øgede
tidsforbrug kan få indflydelse på planen for ombordudrustningen samt derved også ibrugtag-
ningen af de enkelte strækninger.
Risiko
Der er en risiko for forsinkelser af ombordudrustning og ibrugtagninger grundet en forlænget
sagsbehandlingstid ifm. opnåelse af sikkerhedsgodkendelser.
Mitigerende handlinger:
En række mitigerende initiativer er sat i værk og omfatter for øjeblikket bl.a.:
a.
Analyse af tidsplaner for ombordudrustning og programplanen for vurdering af evt.
forsinkelser på ibrugtagninger er gennemført. Vurdering af betydning for tidsplaner og
mitigerende handlinger er igangværende.
Anmodning om, at Alstom accelererer information om behov for ændringer, der kræ-
ver sikkerhedsgodkendelser, for derved at accelerere tidsplanen.
Sikre yderligere sikkerhedsressourcer i Onboard-organisationen til håndtering af de
løbende ændringer og facilitering af opnåelse af sikkerhedsgodkendelser hos myndig-
hederne.
b.
c.
Statusrapport (Marts 2021)
Programplan og Risici
10/32
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 367: Statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio marts 2021) fra Banedanmark, fra transportministeren
2401419_0011.png
3.
Mangel på ETCS-udrustede arbejdskøretøjer til at foretage vedligeholdelsesarbejder.
Risiko
Der er en risiko for, at ibrugtagninger kan blive forsinket, hvis arbejdskøretøjerne til vedligehol-
delse af strækningerne ikke er udrustede med ETCS.
Mitigerende handlinger:
Der er nedsat en arbejdsgruppe bestående af medlemmer fra Signalprogrammet, Banedan-
marks Infrastrukturdivision og Alstom. Formålet med arbejdsgruppen er at fastlægge en plan
for udrustningen af arbejdskøretøjerne. De primære opgaver er for øjeblikket:
a.
Analyse- og behovsafdækning vedr. udrustning af arbejdskøretøjer jf. tidsplanerne i
programplanen og behovet for vedligehold på strækningerne fra Banedanmarks Infra-
strukturdivision. Dette indbefatter bl.a. at udarbejde en konsolideret udrustningsplan,
mellem hhv. Infrastrukturs vedligeholdelsesplan, oprydningsprojektet samt planen for
ombordudrustningen fra Signalprogrammet.
Forhandling / beslutning mellem Alstom og Banedanmark Infrastrukturdivision om en
endelig udrustningsplan (Change Request 139).
b.
4.
Covid-19 situationen og påvirkning af leverandører samt medarbejdere.
Risiko
Der er en risiko for forsinkelser af ibrugtagninger og øgede omkostninger grundet Covid-19 si-
tuationen, herunder udfordringer for leverandørerne i at levere til tiden grundet restriktioner
samt en række påvirkninger af Signalprogrammets stab.
Mitigerende handlinger:
Signalprogrammet har løbende tilpasset sig de gældende krav til arbejdspladsen fra myndighe-
derne, og har lavet tiltag for at sikre effektiviteten og arbejdsforholdene bedst muligt under de
givne omstændigheder, herunder bl.a.:
Leverandørsiden:
a.
Kontinuerlig dialog og afrapportering om leverancer og evt. påvirkninger af disse som
følge af Covid-19 situationen.
Signalprogrammets medarbejdere:
For sikring af det bedst mulige fysiske arbejdsmiljø under hjemsendelsen, har alle Banedan-
marks medarbejdere fået tilbud om levering af kontorudstyr, ligesom medarbejderne
er opfordret til at anvende stationære skærme, mus og tastaturer på hjemmekontoret,
udlånt af Banedanmark.
Sikring af godt arbejdsmiljø og effektivitet er søgt understøttet, bl.a. ved ledelseskommu-
nikation af god praksis for hjemmearbejde og online møder, samt afholdelse af work-
shops med bl.a. trivsel som tema.
Revision af mødefrekvenser i hele organisationen, herunder 1:1 møder og teammøder, med
henblik på at sikre bedst mulig kontakt under fraværet af en fysisk arbejdsplads.
Monitorering af hvorvidt og hvordan tiltrækning og fastholdelse af medarbejdere påvirkes
af Covid-19 situationen, herunder planlægning af evt. tiltag.
Statusrapport (Marts 2021)
Programplan og Risici
11/32
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 367: Statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio marts 2021) fra Banedanmark, fra transportministeren
2401419_0012.png
5.
Fornyelses- og anlægsprojekter på strækninger hvor ETCS er taget i brug.
På strækninger hvor ETCS er taget i brug, og hvor der skal udføres fornyelses- og anlægspro-
jekter, vil en ændring af ETCS ofte være påkrævet. Ændringerne kræver koordinering, planlæg-
ning og budgettering for at kunne gennemføres, ligesom det indebærer et træk på Signalpro-
grammets program- og projektressourcer.
Risiko
Der er en risiko for forsinkelser af udrulningen som angivet i programplanen som følge af
ukoordinerede fornyelses- og anlægsprojekter på migrerede linjer.
Mitigerende handlinger:
Signalprogrammet arbejder med flere mitigerende handlinger, herunder:
a.
b.
c.
d.
e.
Iværksætte aftaler med leverandørerne om etablering af release windows til æn-
dringer på migrerede strækninger.
Etablering af organisering og proces til brug for ændringer på migrerede stræknin-
ger.
Etablering af ændringsportefølje pba. kendte fornyelses- og anlægsprojekter og
proces for vedligehold, herunder tidsplan ift. release windows.
Etablering af godkendelses-/prioriteringsproces vedr. ændringer til migrerede
strækninger.
Etablering af governance omkring aftaler og budgetoverførsler med relevante in-
terne stakeholdere (Trafik, Anlæg, Infrastruktur).
NY
6.
Vedligeholdelsesarbejder på strækninger hvor ETCS er under udrulning.
På strækninger hvor ETCS er under udrulning, er der en risiko for forstyrrelser eller forsinkelser
grundet vedligeholdelsesarbejder gennemført af Banedanmarks Infrastrukturdivision. Årsagen
skal primært findes i det øgede behov for at gennemføre tværorganisatorisk planlægning og
koordinering mhp. at sikre, at arbejder på strækningerne koordineres på tværs af Banedan-
mark.
Risiko
Der er en risiko for forsinkelser af udrulningen af Signalprogrammet som angivet i programpla-
nen som følge af et øget behov for at gennemføre tværorganisatorisk planlægning og koordi-
nering.
Mitigerende handlinger:
a.
b.
Signalprogrammet har iværksat et samarbejde med Infrastruktur (Asset Management)
mhp. at lave en fælles model for planlægning af vedligeholdelsesarbejder.
Strækninger i designfasen vil blive gennemgået af Asset Management i samarbejde
med Signalprogrammets Programme Management Office (PMO) og projektlederen på
de enkelte strækninger (kaldet Roll Out Leads) for opmærksomhedspunkter og plan-
lagte vedligeholdelsesarbejder.
Evt. yderligere mitigerende initiativer vil blive udspecificeret løbende, parallelt med resul-
tater af det begyndende samarbejde med Asset Management.
Statusrapport (Marts 2021)
Programplan og Risici
12/32
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 367: Statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio marts 2021) fra Banedanmark, fra transportministeren
2401419_0013.png
7.
Cybersikkerhed i relation til Signalprogrammets leverancer.
Cybersikkerhed er bundet op på arbejdet med udvikling, levering og stabilisering af systemerne
op mod Anlægsplanen, idet IT-/softwaredelen er en væsentlig forudsætning for en række af Sig-
nalprogrammets udrulninger.
Risiko
Der er en risiko for utilstrækkelige leverancer på IT/software og dets sikkerhed. Dette er grundet
uklare regler i Banedanmark og en umoden IT-sikkerhedsorganisation hos leverandørerne, her-
under manglende ressourcer og budget.
Mitigerende handlinger:
a.
b.
Udarbejde Statement of Applicability vedrørende
Signalprogrammets leverancer i
henhold til ISO27001/2.
Planlægning og udførelse af penetrationstests på områder, som ligger udenfor det nu-
værende IT’s sikkerhedsområde samt etablere overvågning af ERTMS-kommunikatio-
nens grænseflader.
Tydeliggørelse af krav i leverandørkontrakterne vedr. appendix 3.4.
Udvikle og implementere risikovurderinger af IT/software-leverancer i samarbejde
med Fjernbane Vest og Øst, Onboard samt leverendørerne for sikring af den rette IT
sikkerhedskvalitet (Er gennemført).
c.
d.
Statusrapport (Marts 2021)
Programplan og Risici
13/32
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 367: Statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio marts 2021) fra Banedanmark, fra transportministeren
2401419_0014.png
4.3 Risikobillede for projekternes tidsplaner
I dette afsnit angives for hver af Signalprogrammets leverancer den samlede risikovurdering. Risikostyring og
vurderingen af Signalprogrammet er særligt knyttet til projekternes tidsplaner og muligheden for at overholde
Anlægsplanen. Risikoniveauet er vurderet, inden der er foretaget mitigerende handlinger.
Ombordudrustning
Ændringer siden sidst:
Ingen ændringer siden sidst.
Der foretages fortsat ingen risikovurdering af IR4, da planen genbesøges mhp. at genetablere bufferen og
sikre, at de første 24 tog er udrustet i tide til ibrugtagning af København-Ringsted i december 2022. Ligeledes
foretages ingen vurdering af IC3 Indusi, da der pågår afklaring af behov og installationsmetode.
Der er i december 2020 truffet beslutning om, at Lokaltogs IC2 udrustes med nyt ombordudstyr. Når en plan
er aftalt, vil der blive foretaget en risikovurdering.
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj.
DSB IC3
(72 til december 2022)
DSB IR4
(24 til december 2022)
DSB Indusi
(17 til marts 2024)
Lokaltog Lint41
(25 til juli 2023)
DSB ABs
(25 til december 2023)
Lokaltog IC2
(13 til medio 2023)
Statusrapport (Marts 2021)
Programplan og Risici
14/32
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 367: Statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio marts 2021) fra Banedanmark, fra transportministeren
2401419_0015.png
Fjernbane Vest
Ændringer siden sidst:
Denne gang er risikoniveauet for DK2.1 øget, da der fortsat udestår en rapport fra leverandøren, som indgår
som en del af sikkerhedsdokumentationen. Den manglende rapport kan derfor få konsekvenser for opnåelse
af ibrugtagningstilladelsen, hvorfor der nu er 60-100 % risiko for en forsinkelse på 1-2 måneder. Banedanmark
har bedt leverandøren levere en realistisk tidsplan snarest.
Der er nu foretaget en første risikovurdering af strækningerne (Esbjerg)-(Lunderskov) og Bramming-(Tøn-
der), som vil blive ibrugtaget som en samlet strækning forventeligt i 3. kvartal 2024.
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj
DK2.1 (På alle ibrugtagne strækninger dvs. EDL, RO8 og RO5)
(SEP21)
RO4 - (Vejle)-Holstebro-Herning-(Skanderborg)
(SEP22)
RO6 - (Esbjerg)-(Holstebro)-Skjern-(Herning)
(2. kvt. 2023)
RO2/11 - (Esbjerg)-(Lunderskov) og Bramming-(Tønder)
(Ultimo 2026, fremrykkes til 2024)
RO1 Nord
(Aarhus)-Aalborg lufthavn
(4. kvt. 2024)
Statusrapport (Marts 2021)
Programplan og Risici
15/32
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 367: Statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio marts 2021) fra Banedanmark, fra transportministeren
2401419_0016.png
Fjernbane Øst
Ændringer siden sidst:
Der er ingen ændringer siden sidst.
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj
RO7syd
Mogenstrup-Rødby
(DEC21)
RO1
Købehavn-Ringsted
(DEC22)
RO8 - Roskilde-Holbæk-Kalundborg
(Ultimo 2024)
Statusrapport (Marts 2021)
Programplan og Risici
16/32
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 367: Statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio marts 2021) fra Banedanmark, fra transportministeren
2401419_0017.png
S-bane
Ændringer siden sidst:
Risikovurderingen af RO S udgår denne gang. Det skyldes, at der nu er truffet en beslutning vedr. plan-
lægning af installationsarbejdet for den resterende del af strækningen på RO S, (Carlsberg)-Frederiks-
sund/Høje Taastrup, som pt. vil indbefatte en forsinkelse af ibrugtagning. Det fremgår af matricen, at
der nu er tale om et issue. Der vil blive foretaget en ny risikovurdering, når den endelig aftalte plan for
spærringerne ligger klar.
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj
RO Center
Nordhavn-Carlsberg/Bavnehøj
(Januar 2022)
RO Syd - Sydhavn-Køge og Carlsberg/Høje Taastrup
(September 2022)
Afsluttende leverancer (PoD)
(Marts 2023)
Statusrapport (Marts 2021)
Programplan og Risici
17/32
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 367: Statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio marts 2021) fra Banedanmark, fra transportministeren
2401419_0018.png
Fjernbane Ombordudrustning
Overordnet status:
I alt er 138 tog nu udrustet med nyt ombordudstyr og godkendt til drift, og alle togtyper forventes fortsat klar til
det tidspunkt, hvor de skal bruges. Dog arbejdes der sammen med DSB på at genetablere en tidsmæssig reserve
i planen for udrustning af DSB’s IR , ligesom der pågår afklaring vedr. DSB’s IC Indusi, som er en grænsekryd-
sende flåde, hvilket gør godkendelsesprocessen kompliceret.
5.1
Kritisk vej og fremdrift
Ombordudrustningsprojektets kritiske vej følger infrastrukturen og er dermed knyttet til, hvornår de enkelte
togtyper skal være klar til drift på de enkelte strækninger.
Der er fortsat generelt luft i planen i forhold til, hvornår togene skal bruges for at kunne sætte den givne stræk-
ning i drift i forhold til det angivne tidspunkt i Anlægsplanen.
Projektets kritiske vej fremgår af proceslinjen herunder. Farvemarkeringen indikerer, om det er forventningen,
at milepælene nås til den forudsatte tid, men er ikke et udtryk for risikovurdering. Milepælene og eventuelle af-
vigelser for de enkelte togtyper fremgår af gennemgangen i det efterfølgende afsnit.
•1.
kvt. 2020
December
2020
Januar 2021
Ultimo 2021
Ultimo 2022
2023
2025
Behov:
Behov:
Behov:
Milepæl
i
29 Arriva Lint41
12 Lokaltog
43 Arriva Lint41 til Trafikplan 46 IC3
Struer-Thisted
Lint41 til Roskilde- Struer-Holstebro
(FEB20)
Køge
(NOV20)
(OKT20)
Milepæl
i
Trafikplan:
20 IC3
(JUN20)
Behov:
20 MQ
overdrages fra DSB
til Arriva
(NOV20)
Behov:
Behov:
25 ABs til
Behov:
96 IC3 (dvs.
Min. 12 ABs, 72 IC3 K24
inklusive 17 Indusi)
og 24 IR4 (en del af
Behov:
25 Lokaltog til brug på Aarhus-
grundlaget for at
Lint41 medio 2023 Fredericia 4. kvt.
kunne fremrykke
Behov:
13 Lokaltog 2025
ibrugtagning af
IC2 til Nykøbing F.
København-
medio 2023
Ringsted
)
5.2 Særligt om COVID-19 og fremdrift
Alstom har rejst bekymring for, at der kan opstå forsinkelser pga. corona-situationen, men det har endnu kun
materialiseret sig få steder bl.a. ift. adgangen til visse værksteder. Der er således pt. ingen væsentlige ændringer
til udrustningsplanen.
Statusrapport (Marts 2021)
Fjernbane Ombordudrustning
18/32
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 367: Statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio marts 2021) fra Banedanmark, fra transportministeren
2401419_0019.png
5.3 Overblik over status for aktuelle togtyper
5.3.1 DSB IC3
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 2 er udrustet og godkendt
Antal serietog: 40 ud af 79 er udrustet og godkendt
Trafikplan:
20 tog
DEC 2020
Gennemført
JUN20
KLAR:
46 tog
MAJ21
7
mdr.
Trafikplan:
46 tog
DEC 2021
KLAR:
72 tog
SEP22
3 mdr
.
Trafikplan:
Min. 72 tog
DEC 2022
Risiko: Middel
KLAR:
79 tog
NOV22
I alt er 41 tog udrustet og godkendt. Udrustningen fortsætter mhp. at have i alt 46 tog klar ved udgangen af
året, som forudsat i Trafikplanen. De 46 tog forventes klar i maj. De 72 tog, der som minimum er påkrævede fra
december 2022 til drift på København-Ringsted, forventes stadig klar i september 2022, og den samlede flåde
på 79 tog forventes fortsat klar i november 2022.
Efter planen vil den anden First of Class (for den resterende serie på i alt 23 tog) blive overdraget til leverandøren
i marts. Dermed stopper paralleludrustningen af den første serie. Da der er en variation i tog udstyret med
svensk ATC pågår der forsat analyse heraf. Der er tale om 11 tog, og det er ikke forventningen, at forskellene er
så store, at der er brug for en ny First of Class. I stedet er vurderingen, at variationen vil kunne delvis mitigeres
med en præfitment.
Risikoniveauet for de første 72 tog, som skal være klar til drift på København-Ringsted fra december 2022, klas-
sificeres fortsat som middel. Der er 40-60 % risiko for en forsinkelse på 1-2 måneder.
5.3.2 DSB IC3 INDUSI
First of Class (FoC = prototype): 0 ud af 1 er udrustet og godkendt
Antal serietog: 0 ud af 16 er udrustet og godkendt
Design
igangsat
Afventer afklaring
Start FoC
Afventer afklaring
Ibrugtag-
ningstil. FoC
Afventer afklaring
Start serie
Afventer afklaring
KLAR:
17 tog
MAR24
Behov: 96 IC3
Aarhus-
Fredericia 4.
kvt. 2025
Der pågår forsat afklaring af forskellige scenarier for udrustningen af togene, og milepælene ovenfor er derfor
behæftet med usikkerhed, hvorfor de fleste er grå.
Banedanmark og DSB har nedsat en arbejdsgruppe, som skal arbejde mod en fælles anbefaling for, hvordan to-
gene udrustes mest hensigtsmæssigt, og hvordan DSB kan opretholde så hensigtsmæssig en drift, som muligt.
Det forventes at der træffes en beslutning senest i juni 2021, da leverandørens designarbejde efter planen skal
igangsættes i august.
Derudover er der, som tidligere rapporteret, en usikkerhed forbundet med godkendelsesprocessen, da Indusi-
togene skal godkendes direkte af ERA. Dette indgår også i drøftelserne af de forskellige udrustningsscenarier.
Indtil der ligger plan for udrustning af Indusi foretages ingen risikovurdering.
Statusrapport (Marts 2021)
Fjernbane Ombordudrustning
19/32
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 367: Statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio marts 2021) fra Banedanmark, fra transportministeren
2401419_0020.png
5.3.3 Lokaltog Lint41
Antal First of Class (FoC = prototype): 0 ud af 1 er udrustet og godkendt
Antal serietog: 0 ud af 24 er udrustet og godkendt
KLAR: 16 tog
Roskilde-Køge
Gennemført Nov20
Start FoC
JUL21
Ibrugtagningstill
.
FEB22
Start
serie
MAJ22
KLAR: 25 tog
JUL23
Risiko: Ubetydeligt
Der er ingen ændringer siden sidst, indkøbsprocessen forløber planmæssigt, og First of Class forventes overdra-
get til installation i juli 2021. Togene forventes fortsat klar i sommeren 2023.
Banedanmark er i løbende dialog med Lokaltog om de driftsmæssige behov for de 25 tog og forstår, at udrust-
ningen af denne serie er et led i at understøtte en driftsmæssig fleksibilitet hos Lokaltog.
Risikoniveauet vurderes fortsat at være ubetydeligt. Der er 20-40 % risiko for en forsinkelse på 0-1 måned målt
imod færdiggørelse i juli 2023.
5.3.4 DSB ABs (dobbeltdækkertog)
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 2 er udrustet og godkendt
Antal serieudrustede tog: 9 ud af 23 er udrustet og godkendt
Start 1. FoC
Gennemført
APR19
Ibrugtagn.
till. level 0
Gennemført
NOV19
Start serie
Gennemført
MAJ20
KLAR: 12
tog
MAR21
20
mdr
.
BEHOV:
Min. 12 Kh-
Rg DEC22
KLAR: 25
tog
NOV22
12
mdr.
25 Tog til
K24
Risiko:
Ubetydeligt
Serieudrustningen fortsætter, og i alt er 10 tog udrustet og godkendt. De første 12 tog, der som minimum skal
være klar til ibrugtagning af København-Ringsted i december 2022, forventes fortsat klar i marts 2021.
Serieudrustningen forsætter efter den nye plan, hvor værkstedsforholdene er forbedret. Overdragelsen af den
anden First of Class forventes at ske ultimo maj 2021.
Risikoniveauet klassificeres fortsat som ubetydeligt. Der er 10-20 % risiko for en forsinkelse på 0-1 måned, målt
op mod at have 25 tog klar til december 2023.
5.3.5 DSB IR4
Antal First of Class (FoC = prototype): 0 ud af 1 er udrustet
Antal serieudrustede tog: 0 ud af 43 er udrustet
Statusrapport (Marts 2021)
Fjernbane Ombordudrustning
20/32
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 367: Statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio marts 2021) fra Banedanmark, fra transportministeren
2401419_0021.png
Design & klar
til indkøb til
FoC
Gennemført og
udrustning af FoC
påbegyndt NOV19
Ibrugtagningsti
ll. til level 2
MAR21
MAJ21
Start serie
MAJ21
JUN21
KLAR: 24 tog
DEC
22
DEC22
Behov: 24 tog
Den ny bane
DEC22
KLAR: 44 tog
APR24
Planen er, som tidligere rapporteret, under pres, men det er fortsat Banedanmarks forventning, at de første 24
tog vil være klar i december 2022, som forudsat.
Der er fortsat dialog med DSB, da det er helt nødvendigt at optimere plangrundlaget. Den eneste mulighed for
delvist at kunne mitigere de opståede forsinkelser er,at udrustningen foregår i parallel. Ibrugtagningstilladelsen
til First of Class forventes nu opnået i maj, hvorefter serieudrustning vil kunne igangsættes i juni.
Indtil en ny plan er konsolideret, fremgår der ingen risikovurdering.
5.3.6 Lokaltog IC2
Antal First of Class (FoC = prototype): 0 ud af 1 er udrustet
Antal serieudrustede tog: 0 ud af 12 er udrustet
Start FoC
Under planlægning
Ibrugtagningstill.
Under planlægning
Start serie
Under planlægning
KLAR: 13 tog
Medio 2023
BEHOV: 13 til
Lollandsbanen
(adgang til Nykøbing
F.) Medio 2023
Planen for installationsarbejdet er aftalt med Lokaltog og nu afventes leverandørens detaljerede plan. Planen
lægges ud fra den forudsætning, at togene skal være klar i sommeren 2023, som det fremgik af notat fra
departementet fra december 2020. Når den detaljerede plan er modtaget, vil der blive foretaget en risikovurde-
ring.
Banedanmark afklarer forholdene omkring Nykøbing Falster Station sammen med Lokaltog, så der er en fælles
forståelse af de operationelle muligheder, som skal sikre, at Lokaltog kan opretholde så hensigtsmæssig en
drift, som muligt, indtil IC ’erne er udrustede med ETCS.
5.3.7 Banedanmarks arbejdskøretøjer
Banedanmarks arbejdskøretøjer skal ombordudrustes med udstyr, så de kan befærde ERTMS-strækninger. Ar-
bejdet med at opnå ibrugtagningstilladelsen til de tre køretøjer, der pt. er udrustet, pågår.
Statusrapport (Marts 2021)
Fjernbane Ombordudrustning
21/32
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 367: Statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio marts 2021) fra Banedanmark, fra transportministeren
2401419_0022.png
Fjernbane Vest
Overordnet status:
Status for projektet er markeret grøn, da fremdriften følger den kritiske vej. To strækninger i Vestdanmark er i
drift med det nye signalsystem, og ibrugtagning af den tredje strækning, (Langå)-Struer-(Holstebro), er i fuld
gang og vil være afsluttet ultimo marts 2021.
6.1 Kritisk vej og fremdrift
Vestprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er fremsat i Anlægsplanen. Den første strækning i Nordjyl-
land, (Frederikshavn)-Lindholm, blev ibrugtaget i efteråret 2018. Fokus er nu på at sikre et driftsstabilt produkt
og udrulle på yderligere strækninger i Midt- og Vestjylland forud for ibrugtagning af den kritiske hovedstræk-
ning, (Fredericia)-Aalborg. Denne strækning skal elektrificeres forud for indsættelse af Fremtidens tog. Andre
strækninger i Vest- og Sydjylland er ikke kritiske for den samlede udrulningsstrategi og forventes at kunne gen-
nemføres inden 2027. Generelt gælder det, at Banedanmark forud for hver enkelt ibrugtagning foretager en vur-
dering af, om systemet har en kvalitet, som er tilstrækkeligt god til, at Signalprogrammets udrulning kan fort-
sætte. På den baggrund er den kritiske vej justeret, så milepælen om et driftsstabilt
produkt inkl. RDT på Thi-
sted-Langå-
Holstebro
ikke længere fremgår, da det er en kontinuerlig vurdering.
Vestprojektets kritiske vej fremgår af illustrationen nedenfor.
4 kvt. 2018
Ibrugtagning af Lindholm-
Frederikshavn
OKT18
Ultimo 2021
Start installation Aarhus-
Aalborg
Ultimo 2024
Ibrugtagning af Aarhus-
Aalborg
Ultimo 2025
Ibrugtagning Fredericia-
Aarhus (forudsætning for
elektrificering og
Fremtidens tog til Aalborg
ultimo 2026)
6.2 Særligt om COVID-19 og fremdrift
Som rapporteret tidligere har der indtil videre kun været mindre påvirkninger af Vestprojektet pga. Covid-19.
Der er særligt fokus på situationen ift. ibrugtagning af (Langå)-Struer-(Holstebro). Aktuelt er der ingen negative
konsekvenser af COVID-19-situationen, men fremdriftsopfølgningen er intensiveret både før og under ibrugtag-
ning, og der er udpeget substitutter for de fleste nøgleressourcer med henblik på at forebygge problemer i for-
bindelse med sygemeldinger. Der tages i det hele taget de fornødne forholdsregler i overensstemmelse med
myndighedernes retningslinjer. I tilfælde af udbredt sygdom må der dog forventes forsinkelse og evt. udsæt-
telse af ibrugtagning. Samtidig vil eventuelt skærpede rejserestriktioner for erhvervsrejser fra Tyskland og
Frankrig kunne få konsekvenser for ibrugtagningsarbejdet.
Projektet vil løbende søge at mitigere evt. påvirkninger fra COVID-19-situationen for ibrugtagning, herunder
eventuelt afledte forsinkelser af de kommende ibrugtagninger.
6.3 Overblik over status for aktive strækninger
Alle strækninger i Signalprogrammets portefølje vest for Lillebælt er nu omfattet af dette afsnit.
Statusrapport (Marts 2021)
Fjernbane Vest
22/32
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 367: Statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio marts 2021) fra Banedanmark, fra transportministeren
2401419_0023.png
6.3.1 (Langå)-Struer-(Holstebro) - (RO5) (inkl. Struer St.)
Medio 2021
Irugtagningen forløber planmæssigt, og den fjerde etape blev ibrugtaget 15. marts. Det er Banedanmarks vur-
dering, at der stadig er plads til procesforbedringer på leverandørens side, så ibrugtagningsprocessen bliver så
smidig som mulig.
Det er Banedanmarks forventning, at ibrugtagningen af den femte og sidste etape mellem Viborg og Langå
(eksl.) vil forløbe planmæssigt, så den samlede ibrugtagning vil være afsluttet ultimo marts, og dermed i god tid
inden det er forudsat i Anlægsplanen.
6.3.2 Softwareopgradering DK2.1 (EDL, RO8 og RO5)
September 2021
Design/Scope
Testforløb
afsluttes
2020
Ibrugtagningstilladelse
AUG21
Ibrugtagning
Medio 2021
SEP21
Risiko: Middel
Scope frosset
Som rapporteret sidst udestår en rapport fra leverandøren. Rapporten er en del af sikkerhedsdokumentations-
forløbet, og forsinkelsen kan derfor få konsekvenser for opnåelsen af ibrugtagningstilladelsen. På den baggrund
er ibrugtagningsmilepælen denne gang vurderet gul. Leverandøren har på nuværende tidspunkt ikke formelt
varslet om en mulig forsinkelse, men Banedanmark har bedt om en realistisk plan snarest, så konsekvenserne
kan belyses. Af samme grund er sandsynligheden for en forsinkelse øget denne gang, så der nu er 60-100% ri-
siko for en forsinkelse på 1-2 måneder. Risikoniveauet er således stadig vurderet som middel.
Det er fortsat gældende, at opgraderingen skal være på plads inden ibrugtagning af den næste strækning,
(Vejle)-Holstebro-Herning-(Skanderborg) for ikke at påvirke udrulningen i Vestdanmark. En yderligere forsin-
kelse (leverancen var oprindeligt planlagt til juni 2021) er ikke nødvendigvis kritisk, men det er vigtigt for Ba-
nedanmark, at leverandøren kan fremvise en realistisk plan. Det skal understreges, at Banedanmark ikke har
accepteret en eventuel forsinkelse.
6.3.3 (Vejle)-Holstebro-Herning-(Skanderborg) (RO4)
Ultimo 2022
Design*
Gennemført
Installation
færdig
APR21
Testforløb
afsluttet
3. kvt.2021
•Ibrugtagn.
-tilladelse
2. kvt. 2022
Godkendt
ibrugtagning
SEP22
Risiko: Middel
3 mdr.
Ibrugtagning
Anlægsplan
Ultimo 2022
*Signalling Layout er godkendt for strækningen
Ibrugtagning forventes at finde sted i september 2022 som forudsat. Installationsarbejdet på den østlige del på-
går fortsat. Henset til de tidligere rapporterede forsinkelser af installationsarbejdet arbejdes der sammen med
leverandøren på en plan for, hvorledes forsinkelserne kan mitigeres for at undgå indvirkning på øvrige program-
milepæle.
Risikoniveauet vurderes fortsat som middel. Der er 40-60 % risiko for en forsinkelse på 1-2 måneder, hvilket må-
les imod ibrugtagning i september 2022.
Statusrapport (Marts 2021)
Fjernbane Vest
23/32
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 367: Statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio marts 2021) fra Banedanmark, fra transportministeren
2401419_0024.png
6.3.4 (Esbjerg)-(Holstebro)-Skjern-(Herning) (RO6)
Ultimo 2023
Design*
MAR21
Installation
færdig
NOV21
Testforløb
afsluttet
•Ibrugtagnings-
tilladelse
1. kvt. 2023
Godkendt
ibrugtagning
Ibrugtagning
Anlægsplan
Ultimo 2023
3. kvt. 2022
2. kvt 2023
Risiko: Middel
*Signalling Layout godkendt for hele strækningen
Strækningen forventes ibrugtaget i 2. kvartal 2023, og dermed indenfor Anlægsplanen. Signallayoutet er god-
kendt for det meste af strækningen og den resterende del forventes at kunne godkendes senere i marts. Instal-
lationsarbejdet vil efter planen opstartes på den nordlige del i begyndelsen af juni. Installationsarbejdet på den
sydlige og østlige del vil efter planen blive igangsat i slutningen af marts. For den sydlige del er det lidt senere
end forudsat, hvilket skyldes udfordringen med at opnå installationsgodkendelser. Installationsarbejdet forven-
tes dog fortsat afsluttet i november, som forudsat.
Det er Banedanmarks forventning, at der snart foreligger en løsning vedrørende Midtjyske Jernbaners fortsatte
adgang til Vemb station.
Risikoniveauet vurderes som middel. Der er 20-40 % risiko for en forsinkelse på 1-2 måneder målt imod ibrug-
tagning i 2. kvartal 2023.
6.3.5 Softwareopgradering DK3.0 (på alle strækninger i drift)
2023
Leverancen er
ligesom det er tilfældet med DK2.1 for strækningen (Vejle)-Holstebro-Herning-(Skanderborg)
en forudsætning for ibrugtagning af (Esbjerg)-(Lunderskov) og Bramming-(Tønder), så softwaren er på plads
inden udrulningen fortsætter til hovedstrækningen. Det er forventningen, at softwaren kan implementeres i
2023, men plandetaljerne er ikke på plads, hvorfor der endnu ikke fremgår et milepælsoverblik.
Leverancen omfatter tre dele: Funktionaliteter som er udskudt efter aftale ml. Banedanmark og leverandøren,
fejlrettelser, samt nye funktionaliteter ønsket af Banedanmark. Leverandøren har på nuværenden tidspunkt
igangsat deres softwareudvikling fsva. de to første dele, og der foreligger en aftale fsva. de nye funktionaliteter.
6.3.6 (Esbjerg)-(Lunderskov) og Bramming-(Tønder) (RO2/11)
Ultimo 2026 (mulig fremrykning til
2024)
Design
Primo 2022
Installation
færdig
OKT22
Testforløb
afsluttet
OKT23
Ibrugtagnings
till.
1. kvt. 2024
Godkendt
ibrugtagning
3. kvt. 2024
Risiko: Middel
2 år og 3 mdr.
Ibrugtagning
Anlægsplan
ULT26)
Der er endnu ikke indgået en kommerciel aftale med leverandøren om en revideret udrulningsplan. Planen er
dog så aftalt, at det er den begge parter arbejder efter, hvorfor Banedanmark i denne rapport lægger det plan-
grundlag til grund for rapporteringen. Efter planen vil de to tidligere separate strækninger (Esbjerg)-(Lunder-
skov) (RO2) og Bramming-(Tønder) (RO11) blive ibrugtaget samlet med færdiggørelse i 3. kvartal 2024, og der-
med noget før Anlægsplanen tilsiger. På den måde bliver der et endnu mere solidt erfaringsgrundlag at sætte
hovedstrækningen fra Fredericia til Aalborg i drift på, ligesom systemsoftwaren, herunder fejlrettelser og nye
funktionaliteter, som leveres med DK3.0, også vil være ibrugtaget forinden. Ibrugtagningsdatoen skal dog af-
stemmes med DSB’s behov for
brugen af IC4.
Designfasen er igangsat og signallayoutet forventes at kunne godkendes primo 2022. Installationsarbejdet vil
efter planen blive igangsat først på strækningen mellem Esbjerg og Lunderskov, og det samlede arbejde (undta-
gen det arbejde, som først udføres ifm. ibrugtagning) forventes at være afsluttet i efteråret 2022.
Der er foretaget en første risikovurdering, og risikoniveauet er vurderet som middel. Der er 10-20% sandsynlig-
hed for en forsinkelse på 5-6 måneder målt imod ibrugtagning i 3. kvartal 2024.
Statusrapport (Marts 2021)
Fjernbane Vest
24/32
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 367: Statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio marts 2021) fra Banedanmark, fra transportministeren
2401419_0025.png
6.3.7 (Aarhus)-Aalborg Lufthavn (RO1nord)
Ultimo 2024
Design
MAR22
Installation
færdig
MAR23
Testforløb
afsluttet
3. kvt. 2023
Ibrugtagningstilla
delse
2. kvt. 2024
Godkendt
ibrugtagning
4. kvt. 2024
Risiko: Middel
Ibrugtagning
Anlægsplan
RO1 Nord ULT24
(K25)
Ibrugtagningen forventes at finde sted inden for Anlægsplanen. Der pågår fortsat arbejde mhp. at styrke koordi-
nationen og den integrerede planlægning med sporfornyelsesprojektet for Aalborg station og andre relevante
naboprojekter.
Risikoniveauet vurderes som middel. Der er 40-60 % risiko for en forsinkelse på 3-4 måneder målt imod ibrug-
tagning ultimo 2024.
6.3.8 (Fredericia)-Aarhus (RO1syd)
Ultimo 2025
Design
Afventer planlægning
Installation
færdig
Afventer
planlægning
Testforløb
afsluttet
Afventer
planlægning
Ibrugtagningstilla
delse
Afventer
planlægning
Godkendt
ibrugtagning
Afventer
planlægning
Ibrugtagning
Anlægsplan
RO1
Syd ULT25 (K26)
Signalprogrammet undersøger sammen med Aarhus H-projektet,
om SP’s
ibrugtagning kan fremrykkes fra på-
sken 2026 til ultimo 2025, som oprindeligt forudsat.
6.3.9 Fredericia-(Middelfart)-Padborg og (Tinglev)-Sønderborg (RO3/10)
Medio 2027
Da ibrugtagning endnu er noget ud i fremtiden, er plandetaljerne endnu ikke på plads, men det står klart, at de
to tidligere separate strækninger, Fredericia-(Middelfart)-Padborg (RO3) og (Tinglev)-Sønderborg (RO10) vil
blive ibrugtaget, som en samlet strækning. Ibrugtagning vil ske i overenstemmelse med Anlægsplanen, dvs. i
2027.
Statusrapport (Marts 2021)
Fjernbane Vest
25/32
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 367: Statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio marts 2021) fra Banedanmark, fra transportministeren
2401419_0026.png
Fjernbane Øst
Overordnet status:
I december 2019 blev Roskilde-Køge den første strækning i Østdanmark, der overgik til det nye signalsystem. Den
næste strækning, Køge-Næstved, forventes ibrugtaget i august 2021.
I april 2020 indgik Banedanmark og Alstom en aftale, som på baggrund af en detaljeret planlægning bekræftede,
at strækningen Køge-Næstved kan tages i brug til juni 2021, Mogenstrup-Nykøbing Falster til ultimo 2021 og Kø-
benhavn-Ringsted til ultimo 2022. Alstom har dog siden meldt en forsinkelse af Køge-Næstved, og peger på, at
den skyldes, at fremdriften med systemudviklingen ikke var, som forudsat, da Alstoms systemudviklere pga. CO-
VID-19 er hjemsendte for at undgå smittespredning. Dele af forsinkelsen er mitigeret, men på den baggrund, og
da den kontraktuelle side af den reviderede udrulningsplan endnu ikke er på plads, herunder også den endelige
bekræftelse af planen for implementering af de avancerede funktionaliteter i Traffic Management Systemet, fast-
holdes projektets samlede status som gul. Det skal understreges, at den reviderede udrulningsplan for alle stræk-
ninger ligger indenfor Banedanmarks Anlægsplan.
7.1 Kritisk vej og fremdrift
Østprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er fremsat i Anlægsplanen og er visualiseret af proceslinjen
herunder. Fokus er på at ibrugtage teststrækningerne Roskilde-Køge-Næstved og derefter prioritere Mogen-
strup-Nykøbing F. Generelt gælder det, at Banedanmark forud for hver enkelt ibrugtagning foretager en vurde-
ring af, om systemet har en kvalitet, som er tilstrækkeligt god til, at Signalprogrammets udrulning kan fort-
sætte. På den baggrund er den kritiske vej justeret, så milepælen om et driftsstabilt produkt
5) ikke læn-
gere fremgår, da det er en kontinuerlig vurdering.
4. kvt. 2019
Medio 2021
Ultimo 2021
December 2022
Ultimo 2024
4. kvt. 2025
Ibrugtagning af
Roskilde-Køge
(Øst EDL Nord)
DEC19
Ibrugtagning af Køge-
Næstved
(Øst EDL Syd)
Ibrugtagning af
Mogenstrup-Rødby.
(Forudsætning for
elektrificering af
strækning) samt
indsætte eltog til
Nykøbing F.
Ibrugtagning af,
Ibrugtagning af
København-Ringsted Roskilde-Holbæk-
Kalundborg(Nord-
vestbanen)
Ibrugtagning af
København-Peberholm
7.2 Særligt om COVID-19 og fremdrift
Alstom varslede i august 2020 en forsinkelse af den næste strækning, Køge-Næstved, grundet en langsommere
systemudvikling end forudsat, hvilket skyldes, at Alstoms systemudviklere er hjemsendt for at undgå smitte-
spredning. Derudover er projektets fremdrift pt. ikke påvirket af COVID-19.
7.3 Leverancer i ibrugtagningsfasen
Som det fremgår af metodeafsnittet, følger Banedanmark en fastlagt proces for, hvordan leverancer, hvor
ibrugtagning er nært forestående, håndteres. Dette for at sikre, at fremdriften er tilfredsstillende, så ibrugtag-
ning kan ske, som forudsat. Herunder følger en status på de leverancer øst for Lillebælt, som er i ibrugtagnings-
fasen.
Statusrapport (Marts 2021)
Fjernbane Øst
26/32
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 367: Statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio marts 2021) fra Banedanmark, fra transportministeren
2401419_0027.png
7.3.1 Teststrækning Køge-(Næstved) (EDL S)
Medio 2021
Møder i Ibrugtagningsforummet er planlagt til og med august. I uge 6 afholdtes opstartsmødet, hvor nøgleleve-
rancer og -aktiviteter frem til ibrugtagningen blev gennemgået. Her var også en gennemgang af systemets nye
funktioner og begrænsninger. Tidsplanen er stram grundet arbejdet med systemudviklingen, som har indfly-
delse på kritiske aktiviteter såsom træning, workarounds, regler og overdragelse af fejl til driften. Systemudvik-
lingen
og ikke mindst systemkvaliteten
følges nøje, og ibrugtagning i august forudsættes af, at Banedan-
mark vurderer, at kvaliteten er tilstrækkeligt god.
Arbejdet med at lave en overdragelsesprotokol er igangsat sammen med Banedanmarks driftsorganisation. Det
er vigtigt for at styrke en så god leveranceoverdragelse som muligt samt for at sikre vidensoverdragelse og kva-
litetssikring.
Træning opstartes i marts som planlagt, og der afholdes møde i Ibrugtagningsforummet i uge 12 for at følge op
på status af den operationelle parathed. Ibrugtagningsforummets vurdering af, om der fortsat er opbakning til
at gå videre med ibrugtagning vil blive rapporteret fremover.
Nøgleleverancer og -aktiviteter frem imod ibrugtagning
Leverance
APR
MAJ
JUN
JUN
JUL
JUL
JUL
AUG
Start på Site Acceptance Test (SAT) ved strækningshastighed
Trial Run gennemført
Anmodning om ibrugtagningstilladelse
Interoperabilitetserklæring
Udstedelse af ibrugtagningstilladelsen
Detajleret drejebog for ibrugtagning
Operational Rehearsal
Ibrugtagningsstart
Ejer
Leverandør
BDK
BDK
BDK
Trafikstyrelsen
BDK
BDK
BDK
Uge
18
19
25
26
28
29
30
Primo august 2021
7.4 Overblik over status for aktive strækninger
I dette afsnit følges de aktive strækninger, dvs. de strækninger, hvor arbejdet er igangsat. De resterende, efter-
følgende strækninger behandles i det afsluttende afsnit. Her er det Banedanmarks Anlægsplan, som udgør plan-
grundlaget, og planen forventes overholdt.
7.4.1 Mogenstrup-Rødby (RO7 syd)
Medio 2022
Design*
Gennemført
NOV20
Installation
OKT21
Testforløb
DEC21
Ibrugtagnings
-tilladelse
DEC21
Godkendt
ibrugtagning
DEC21
6
mdr..
Ibrugtagning
Anlægsplan
Medio 2022
Risiko: Middel
*Signallayout godkendt
Note: Signalprogrammet ibrugtages på strækningen i december 2021. Fra juli 2021 og til strækningen ibrugtages med ERTMS køres der med en
trafikal løsning, som muliggør ét tog i timen i hver retning.
Statusrapport (Marts 2021)
Fjernbane Øst
27/32
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 367: Statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio marts 2021) fra Banedanmark, fra transportministeren
2401419_0028.png
Der er ingen ændringer til milepælene siden sidst, og planen er fortsat, at ibrugtagning sker i december 2021.
Dog undersøges pt. et forhold vedrørende mulig uoverensstemmelse mellem det reelle sporgrundlag/udseende
og leverandørens designgrundlag omkring Nykøbing Falster. Hvis det viser sig, at der faktisk er en diskrepans,
vil det i værste fald betyde, at der er brug for et nyt signallayout, hvilket er forbundet med en langvarig proces..
Banedanmark afventer leverandørens snarlige tilbagemelding.
Som rapporteret sidst har Banedanmark vurderet, at der er basis for, at leverandøren indstiller installationsar-
bejdet på strækningen fra Nykøbing F. Vest til Rødby. Da der ingen togdrift er på strækningen, før Femernfor-
bindelsen er etableret, vil strækningen med de nye signalkomponenter slet ikke blive benyttet, da signalkompo-
nenterne vil skulle nedtages, når dobbeltsporet til Rødby anlægges. Leverandøren har valgt at benytte sig af
muligheden og har derfor nu indstillet arbejdet for at koncentrere nøgleressourcer på den øvrige del af stræk-
ningen.
Risikoniveauet er fortsat vurderet som middel. Der er 40-60 % risiko for en forsinkelse på 1-2 måneder, hvilket
vurderes i forhold til ibrugtagning i december 2021.
7.4.2 København-Ringsted (RO1)
December 2022
Signallayout
godkendt
Gennemført JAN21
Installation
DEC21
Testforløb
NOV22
Ibrugtagningstill.
DEC22
Godkendt
ibrugtagning
DEC22
Risiko: Middel
Ibrugtagning
Anlægsplan
December 2022
Ibrugtagning af strækningen forventes at finde sted i december 2022, som forudsat i Anlægsplanen. Siden sidst
er signallayoutet blevet godkendt.
Banedanmark arbejder på at identificere nogle pejlepunkter, som sammen med ovenstående programmilepæle,
kan understøtte rapporteringen mhp. at give et større indblik i, om fremdriften er som forudsat. En sådan mile-
pæl vil være systemtesten (FAT), som er planlagt til sommeren 2022. Tiltaget vil også indbefatte en identifika-
tion af, hvornår Banedanmark har en forventning om, at risikoniveauet vil kunne nedjusteres, såfremt fremdrif-
ten er som forventet.
Risikoniveauet er uændret og klassificeres som middel. Der er 10-20 % risiko for en forsinkelse på 3-4 måneder,
hvilket måles imod ibrugtagning i december 2022.
7.4.3 Roskilde-Holbæk-Kalundborg (RO8)
Ultimo 2024
Design godkendt
DEC21
Installation
NOV23
Testforløb
SEP24
Ibrugtagningstill.
DEC24
Godkendt
ibrugtagning
Ultimo 2024
Risiko: Ubetydeligt
Ibrugtagning
Anlægsplan
Ultimo 2024
Der foreligger nu en første plan for arbejdet på strækningen, og plandatoerne er derfor indsat i
milepælsoverblikket denne gang. Ibrugtagning af strækningen forventes ultimo 2024, hvilket er inden for
Anlægsplanen.
Pt. arbejder leverandøren på signallayoutet, som forventes at kunne godkendes til december.
Risikoniveauet klassificeres fortsat som ubetydeligt. Der er mindre end 10 % risiko for en forsinkelse på under 1
måned, hvilket måles imod ibrugtagning ultimo 2024.
Statusrapport (Marts 2021)
Fjernbane Øst
28/32
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 367: Statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio marts 2021) fra Banedanmark, fra transportministeren
2401419_0029.png
7.4.4 (København)-(Peberholm) (RO4)
Ultimo 2025
Påbegyndelse af
arbejdet m.
signallayout
Sommer 2021
Installation
Under planlægning
Testforløb
Under planlægning
Ibrugtagningstill.
Under planlægning
Godkendt
ibrugtagning
Ultimo 2025
Ibrugtagning
Anlægsplan
Ultimo 2024
Ibrugtagning planlægges at ske ved udgangen af 2025 i overensstemmelse med Anlægsplanen. Frem til som-
mer bearbejder leverandøren data, hvorefter arbejdet med signallayoutet igangsættes.
Ligesom for flere andre af Signalprogrammets udrulninger er der også for denne strækning mange bindinger til
andre projekter. Således forudsættes rettidig ibrugtagning af en høj grad af samarbejde med eksterne parter
som Sund og Bælt (for bl.a. koordinering vedr. etablering af Ny Kastrup Lufthavn Station), Øresundskonsortiet
og Trafikverket (fsva. arbejdet med systemgrænseflader ved Øresundsbroen).
Plandatoer og risikovurdering vil fremgå, når en detaljeret plan er aftalt med leverandøren.
7.4.5 (Odense)-Svendborg (RO10)
Under genplanlægning. Ibrugtagning 2024-2026
Design*
Gennemført
NOV17
Installation
Testforløb
Ibrugtag.-
tillad.
Godkendt
ibrugtagning
Ibrugtagning
Anlægsplan
2024-2026
* Signalling Layout
det initiale design
er færdiggjort. Teknisk detaildesign fortsætter sideløbende med installationsarbejdet (bl.a. grundet det
store antal overkørsler på strækningen).
Planlægningen af strækningen indgår som en del af den generelle genplanlægning af Østprojektet. Indtil andet
er aftalt, arbejder leverandøren videre med installationerne på strækningen, om end med begrænsede ressour-
cer. Ibrugtagning forventes at kunne ske mellem 2024 og 2026. Såfremt der opstår ledig kapacitet hos Alstoms
underleverandør, vil Banedanmark sikre, at det afsøges, om der kan udføres yderligere installationsarbejde på
Svendborgbanen. Dette for at risikomitigere og skabe fremdrift.
Banedanmark indgår i taskforcen for Svendborgbanen, som ledes af Arriva. Taskforcens formål er at følge drif-
ten på strækningen og drøfte evt. forbedringsmuligheder for trafikken. Signalprogrammet leverer hertil en
kvartalsmæssig status, der bygger på eksisterende rapportering.
7.4.6 Efterfølgende strækninger
Der er aftalt en rækkefølge og tidspunkter for den resterende del af udrulningsplanen, men den kontraktuelle
aftale udestår endnu. Udrulningen vil forløbe indenfor de i Anlægsplanen forudsatte ibrugtagningstidspunkter.
Statusrapport (Marts 2021)
Fjernbane Øst
29/32
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 367: Statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio marts 2021) fra Banedanmark, fra transportministeren
2401419_0030.png
S-bane
Overordnet status:
Projektet følger planen, der betyder, at det nye signalsystem er udrullet på alle strækninger i slutningen af 2022.
På den baggrund er status grøn. Den næste planlagte leverance på S-banen er den tekniske løsning af glatte
skinner, der efter planen ibrugtages i juni 2021.
Der pågår fortsat drøftelser mellem Banedanmark og Energistyrelsen i forhold til en kommende konvertering
for den del af frekvensbåndet, der er tildelt CBTC-systemet. Banedanmark har en forhåbning om, at der kan fin-
des en fleksibel håndtering, så togdriften på S-banen og den fortsatte udrulning af signalsystemet sikres bedst
muligt. De økonomiske og tidsmæssige konsekvenser er fortsat under afklaring. Det bemærkes, at det ikke er
en del af Signalprogrammets opgave at flytte S-banedriften på frekvensbåndet (har hverken været indeholdt i
budgettet for CBTC-udrulningen eller i S-banekontrakten, ligesom det ikke var forudsat i CBTC-beslutnings-
grundlaget, at man efterfølgende skulle indskrænke/flytte frekvensbånd). Der skal derfor findes en alternativ
finansiering. Ift. Signalprogrammet behandles problematikken således som en risiko for udrulningen af CBTC.
Der er nu indgået aftale med Siemens om at udarbejde løsningsforslag.
8.1 Kritisk vej og fremdrift
Proceslinjen herunder afspejler udrulningsplanen fra efteråret 2019.
Januar 2021
RO Nord: Farum-
Nordhavn, Hellerup-
Nordhavn og Ringbanen
•√
JAN21
Juni 2021
Teknisk løsning af glatte
skinner
December 2021
(januar 2022)
RO Center: Nordhavn-
Carlsberg/ Sydhavn
Sept. 2022
RO Syd: Sydhavn-Køge og
Carlsberg-Frederikssund/
Høje Taastrup
8.2 Særligt om COVID-19 og fremdrift
De påvirkninger, som COVID-19-situationen har medført for S-baneprojektet har hidtil kunnet håndteres. Sie-
mens har rejst en early warning ifm. med installationsarbejdet på RO S, da noget af det udførende personale er
smittede med COVID-19. Projektet forsøger løbende at mitigere evt. negative konsekvenser af COVID-19-situa-
tionen.
8.3 Særligt om den forventede omlægning af frekvensbåndet til CBTC
CBTC-systemet skal ændre radiofrekvens på grund af ny EU-lovgivning for den del af frekvensbåndet, der var
tildelt af Energistyrelsen til Siemens og CBTC-systemet. En ændring af CBTC-systemets aktuelle frekvensom-
råde og sendestyrke vurderes at være en både økonomisk og driftsmæssigt omfattende opgave, der yderligere
kompliceres af, at CBTC-systemet stadig er under udrulning frem til udgangen af 2022, hvor den sidste del af S-
banen overgår til CBTC-systemet.
Den langsigtede konvertering håndteres på overordnet plan mellem Banedanmark, Transportministeriet og
Energistyrelsen, mens man i S-baneprojektet i Signalprogrammet behandler eventuelle konsekvenser for de
sidste udrulninger af CBTC-systemet. For nuværende fortsætter udrulningen af CBTC som planlagt, idet det er
Banedanmarks forventning, at CBTC er i drift på hele S-banen, før en ny radiotransmissionsløsning kan nå at
Statusrapport (Marts 2021)
S-bane
30/32
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 367: Statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio marts 2021) fra Banedanmark, fra transportministeren
2401419_0031.png
foreligge. Der er således ikke noget vundet ved at stoppe udrulningen. Problematikken kan imidlertid fortsat
risikere at forsinke de sidste ibrugtagninger, hvorfor konverteringen behandles som risiko i S-baneprojektet.
8.4 Leverancer i ibrugtagningsfasen
Som det fremgår af metodeafsnittet, følger Banedanmark en fastlagt proces for, hvordan leverancer, hvor
ibrugtagning er nært forestående, håndteres. Dette for at sikre, at fremdriften er tilfredsstillende, så ibrugtag-
ning kan ske, som forudsat. Herunder følger en status på de leverancer på S-banen, som er i ibrugtagningsfasen.
8.4.1 Teknisk løsning af glatte skinner (Moving Speed Restriction, MSR)
Juni 2021
Ibrugtagningsforummet er nu nedsat. Det første møde planlægges afholdt i marts, og meldingen til forummet
vil her være, at der på nuværende tidspunkt er tillid til, at løsningen kan implementeres planmæssigt, og at
funktionen vil kunne håndtere passagerdrift på tilfredsstillende vis. Det skyldes, at der tilbage i november 2020
blev gennemført en test af funktionen på Farumlinjen, som viste, at funktionen fungerede, som den skulle.
Pt. forberedes materialet til ansøgning om ibrugtagningstilladelse, som efter planen skal foreligges Banedan-
marks interne sikkerhedsassessor i midten af april.
Ibrugtagningsforummets vurdering af, om der fortsat er opbakning til at gå videre med ibrugtagning vil blive
rapporteret fremover.
Nøgleleverancer og -aktiviteter frem imod ibrugtagning
Leverance
MAR
MAJ
MAJ
JUN
JAN
Railway Safety Case klar til BDK sikkerhedsassessor
Detaljeret ibrugtagningsplan godkendt
Anmodning om ibrugtagningstilladelse
Udstedelse af ibrugtagningstilladelse
Ibrugtagningsstart
Ejer
BDK
BDK
BDK
Trafikstyrelsen
BDK
Uge
11
19
20
23
Uge 23 2021
Løsningen, som håndterer hovedproblemet omkring glatte skinner, forventes fortsat implementeret i somme-
ren 2021. Det er dermed inden løvfaldssæsonen 2021, som forlangt af Banedanmark. Banedanmark bestræber
sig desuden på gradvist at kunne forbedre betingelserne for trafikafviklingen, indtil løsningen implementeres.
Herudover arbejder Banedanmark på en transitionsløsning frem mod en fuldautomatisk løsning, der skal være
med til at mindske den forlængede køretid i løvfaldsperioden. Løsningen involverer, at togføreren vurderer for-
holdene i det specifikke område og kører toget mere manuelt (SM-mode) og efter forholdene.
8.4.2 Nordhavn-Carlsberg/Sydhavn (RO Center)
Januar 2022
Design*
Gennemført SEP19
Installation
Gennemført JAN21
Test*
AUG21
Ibrugtagnings-
tilladelse
DEC21
Ibrugtagning
Januar 2022
Risiko: Middel
*Anden operationelle test
Der er ingen ændringer siden sidst. Forberedelserne forud for de planlagte operationelle tests i april og maj på-
går fortsat.
Statusrapport (Marts 2021)
S-bane
31/32
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 367: Statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio marts 2021) fra Banedanmark, fra transportministeren
2401419_0032.png
Risikoniveauet er uændret og klassificeres fortsat som middel. Der er 20-40 % risiko for en forsinkelse på 3-4
måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i januar 2022.
8.4.3 Sydhavn-Køge og Carlsberg-Frederikssund/Høje Taastrup (RO Syd)
September 2022
Design
Gennemført OKT20
Installation
NOV21
Test*
FEB22
Ibrugtagningstill.
SEP22
Ibrugtagning
September 2022
SEP22
*Operationel test (der foretages i udgangspunktet kun én på denne strækning)
Banedanmark har nu truffet en beslutning vedr. planlægning af installationsarbejdet for den resterende del af
strækningen på RO S, (Carlsberg)-Frederikssund/Høje Taastrup. Ligesom det var tilfældet for den første del af
strækningen, (Sydhavn)-Køge, har udfordringen bestået i at finde et sporspærringsmønster, der tilgodeser tra-
fikafviklingen og samtidig helst ikke skulle sætte udrulningsplanen under pres. Banedanmark arbejder nu sam-
men med leverandøren Siemens på at få aftalt den endelig plan for spærringerne, som pt. vil indbefatte en for-
sinkelse af ibrugtagning. På den baggrund udgår risikovurderingen denne gang, og status for ibrugtagning er
markeret gul. Når der foreligger en endelig aftalt plan for den resterende del af strækningen, vil denne blive risi-
kovurderet.
8.4.4 Afsluttende leverancer
Marts 2023
Design
SEP21
Installation*
MAJ22
JUN22
Test**
JUL22
Ibrugtagningstill.
MAR23
Ibrugtagning
Marts 2023
Risiko: Middel
* Dette er forberedende arbejder til installation. Selve installationen finder sted ifm. ibrugtagning.
**Factory Acceptance Test (FAT) af systemet
Datoen for, hvornår installationsarbejdet forventes afsluttet er denne gang rykket fra maj til juni 2022. Ændrin-
gen skyldes mindre planjusteringer. Det noteres i forlængelse heraf, at planen snarest genbesøges med det for-
mål at sikre, at forudsætninger og plangrundlagfortsat er gældende. Ibrugtagning forventes fortsat at ske i
marts 2023,.
Leverancen omhandler bl.a. ændringer påkrævet ifm. den nye station Favrholm og hastighedsopgraderingen
mellem Jægersborg og Holte, som var ændringer, der ikke var kendte ved indgåelsen af kontrakten.
Risikoniveauet er uændret og er fortsat kvalificeret som middel. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på 3-4
måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i marts 2023.
Statusrapport (Marts 2021)
S-bane
32/32