Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 292
Offentligt
20/4-2021
Til Transportminister Benny Engelbrecht og Folketingets Transportudvalg
Transportministeren opfordres hermed til at fremskaffe budget for ekstraomkostningerne ved at anlægge
jernbanen over Lolland og i Femerntunnelen for 250 km/t i stedet for 200 km/t, og at forelægge dette for
forligskredsen bag Femernforbindelsen.
Bemærk, at denne hastighedsopgradering
ikke er e del af Da ark fre ad , so
Regeringen netop har
fremlagt, og dermed ikke automatisk kommer med til forhandlingsbordet. Ligeledes skal projektet i givet
fald ikke finansiers af den af Regeringen fremlagte ramme, men af Femernprojektet.
Resumé
Budgettet for projektet kan estimeres til ca. 0,4 mia. kr. og sparer 3 minutters køretid. Til sammenligning
koster ny bane over Vestfyn 4,5 mia. kr. og sparer 5 minutter. Man må således have overset en lille, men
ualmindelig god investering, som desuden har potentiale til at forøge EU-tilskuddet. Projektet udleder så
godt som ingen ekstra CO2 i anlægsfasen, men vil reducere CO2 belastningen i driftsfasen ved at flere
rejsende tager toget i stedet for andre transportformer, i særdeleshed fly.
Baggrund
Projektdirektør for Ringsted-Femern banen, Klaus S. Jørgensen udtaler, at man i projektet for banen over
Lolland tilstræber, at de ikke forhindrer en fremtidig opgradering til 250 km/t, hvis det kan gøres uden
meromkostninger. Men langt det billigste vil naturligvis være straks at anlægge for 250 km/t. Eksempelvis
vil den kommende Holeby station være helt forberedt for 250 km/t, bortset fra sporskifterne. Besluttes det
således fra begyndelsen at anvende de dyrere sporskifter for 250 km/t, kan stationen uden videre anvendes
for drift ved 250 km/t. Det økonomisk optimale for projektet vil være, at man snarest, dvs. senest sidst på
sommeren 2021 beslutter at anlægge banen for 250 km/t.
Femern A/S har ikke undersøgt, hvad det vil koste at anlægge banen i tunnelen for 250 km/t frem for 200
km/t, på trods af at ekstraudgiften hertil vil være næsten nul. Den usædvanlig lave ekstraomkostning
skyldes at skinnerne planlægges fæstnet
i eto sla
-tra
k
i stedet for sveller og skærver. For slab-track
er anlægsprisen så godt som uafhængig af hastigheden. Udstyr placeret i tunnelen skal dog være kraftigere
pga. det højere vindtryk, når toget passerer, men ekstraomkostningen hertil er begrænset.
Der synes således at være god grund til at Ministeren lader et budget for hastighedsopgraderingen
udarbejde.
Kommentar fra Otto Anker Nielsen, Professor, Transportmodellering, DTU, tlf. 45 25 15 14
Her er et lille projekt,
som fortjener at blive gennemregnet samfundsøkonomisk. Hastighedsopgraderinger
kan være en god idé, idet det giver tidsgevinster for passagerer og potentielt flere passagerer og dermed
større billetindtægter, samtidigt udnyttes tog og personale bedre ved hurtigere køretid per vognløb.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 292: Henvendelse af 20/4-21 vedrørende jernbane til 250 km/t over Lolland og i Femerntunnellen, fra Poul Brandt Jensen, Hillerød
En helt usædvanlig god investering
Anlægges de 35 km bane over Lolland og de 18 km i tunnel for 250 km/t opnås en rejsetidsbesparelse på 3
minutter, se i øvrigt bilag 1.
Denne tidsbesparelse kan synes beskeden, som det blev udtalt på Transportministeriets pressemøde fredag
9. april 2021, men bør naturligvis holdes op mod udgiften. Daværende Transportminister Ole B. Olesen
udtalte i forbindelse med åbningen af den nye bane til Ringsted, at det kun er marginalt dyrere at anlægge
nye for baner for 250 km/t frem for 200 km/t.
For at estimere et budget kan man tage udgangspunkt i at det koster 0,4 mia. kr. at hastighedsopgradere
den 40 km lange bane mellem Hobro og Aalborg fra 120 km/t til 200 km/t. Her er imidlertid tale om en
markant hastighedsopgradering af en
eksisterende
bane, mens banen over Lolland i realiteten er
nyanlæg.
Anlæg af den kun 35 km lange helt lige bane over Lolland for 250 km/t frem for 200 km/t vil derfor være
langt billigere end Hobro-Aalborg, måske ikke engang halv pris. Regner man konservativt med ca. 0,25 mia.
kr., og tillægger ca. 0,15 mia. kr. for opgradering til 250 km/t i Femerntunnelen, bliver budgettet i alt ca. 0,4
mia. kr. Da der spares 3 minutters køretid bliver prisen kun godt 0,1 mia. kr. pr. sparet minut.
Til sammenligning investerer man i Togfond-projektet regionale hastighedsopgraderinger også op til 0,1
mia. kr. pr. sparet minut og i de nye Togfond-
a er
helt op til 1 mia. kr. pr. sparet minut.
Ser man på hele Femernprojekts jernbanedel har man investeret 0,5 mia. kr. pr. sparet minut (28 mia. kr.
investeret sparer ca. 60 minutters rejsetid København-Rødby-Hamborg). Det er her vigtigt at bemærke at
de sidste sparede minutter flytter mere end de første, og således er mere værd.
Øget EU-tilskud
Anlægges jernbanen over Lolland og gennem Femerntunnelen for 250 km/t, bliver der tale om en
grænseoverskridende
højhastighedsbane, og hermed øges muligheden for at få fuld EU støtte i næste
tilskudsperiode. Bare en procent ekstra støtte vil betale hele ekstraomkostningen. Argumentet forstærkes
naturligvis, hvis Tyskland samtidig anlægger den tilstødende bane over øen Femern for 250 km/t.
Kommentar fra Henrik Sylvan, Centerleder, RailTech, DTU, tlf. 45 25 15 37
Hvis Fe er
-projektet kan blive til en del af højhastighedsnettet, spares nogle afgørende minutter. Med
den nylige svenske beslutning om udrulning af højhastighedsbaner, og ved at koordinere med den såkaldte
Deutschland-Takt, kan vi få togene optimalt gennem Femern-korridoren og ind i knudepunkterne Lübeck og
Hamburg med god kobling i retning Berlin, Kiel, Hannover og Bremen
og dermed videre mod andre lande.
Klar ska di avisk i teresse!
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 292: Henvendelse af 20/4-21 vedrørende jernbane til 250 km/t over Lolland og i Femerntunnellen, fra Poul Brandt Jensen, Hillerød
Stor CO2 besparelse ved at udkonkurrere flytrafikken
Når rejsetiden kommer ned omkring 2 timer mellem to byer, udkonkurrerer toget erfaringsmæssigt
flytrafikken med markant CO2 reduktion til følge. Kombinationen af ovenstående, en kort sydlig
omfartsbane ved Ringsted, forenkling af København H og den besluttede nye tunnel i Tyskland mellem
Femern og fastlandet vil reducere rejsetiden København-Hamborg pænt under de præcist 2�½ time, der pt.
opnås med Femernforbindelsen. Toget kommer således til at stå stærkere i konkurrencen med fly mellem
København og Hamborg, men også mellem København og Berlin.
E eslut i g o at a lægge for 2 0 k /t vil se de et sig al til Tyskla d, so i edste fald ku e
medføre, at man på tilsvarende vis anlægger den 16 km lange, næsten snorlige bane fra Puttgarden til
Grossenbrode for 250 km/t. Dette vil reducere køretiden yderligere 1 minut.
På strækningen Lübeck-Hamborg har man i Tyskland overvejet hastighedsopgraderinger, som kombineret
med optimerede køreplaner kan bringe rejsetiden København-Hamborg tæt på de magiske 2 timer.
Med en opgradering af Femernforbindelsen til 250 km/t højhastighedsbane, kan Ministeren med større
vægt tage kontakt til sin tyske kollega og gøre gældende at Danmark (og Sverige) har stor interesse i
styrkelse af shunten/genvejen Lübeck-Schwerin-Berlin, så en attraktiv rejsetid (Stockholm-)København-
Berlin kan etableres.
Der vil stadig være plads til godstog
En simpel beregning viser at selv ved 3 passagertog og 3 godstog pr. time og retning (144 godstog i alt pr.
døgn) vil tunnelens kapacitet og placeringen af overhalingsspor tillade passagertog for 250 km/t, om end
der bliver lidt mindre fleksibilitet i køreplanlægningen. En præcis beregning er dog selvfølgelig nødvendig,
men foreligger antageligvis allerede, da banen over Lolland jo er forberedt for 250 km/t.
Materiel for 250 km/t
I for i delse ed DSB’s i dkø af ye togsæt, lev det forudsat, at DSB se ere ka i dkø e 2 0 k /t
materiel, når Timemodellen/Togfonden/Kattegat er implementeret. De af DSB bestilte Talgo vogne kan,
selv efter de er anskaffet, relativt billigt opgraderes til 300 km/t.
SJ er allerede ved at indkøbe 250 km/t togsæt til trafik i Danmark, Norge, Sverige og med option på teknik
til også at kunne køre i Tyskland.
Med venlig hilsen
Poul Brandt Jensen
Civilingeniør, HD, Fremtidig jernbaneinfrastruktur nørd
Tlf. 61 66 99 90
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 292: Henvendelse af 20/4-21 vedrørende jernbane til 250 km/t over Lolland og i Femerntunnellen, fra Poul Brandt Jensen, Hillerød
2377189_0004.png
Bilag 1
Tog for 250 km/t accelererer i dag bedre end tog for 200 km/t
På pressemødet fredag den 9. april 2021 udtalte Ministeren, at 250 km/t tog accelererer langsommere end
200 km/t tog, og indikerede dermed, at det ikke er værd at hastighedsopgradere de
korte stræk i g
over Lolland og gennem Femerntunnelen.
Dette forhold var måske korrekt da Togfond-rapporten for omkring 10 år siden blev udarbejdet, men i dag
er det paradoksalt nok omvendt. Dette skyldes den kraftige konkurrence og platformsudvikling i
togindustrien, kombineret med bedre elektriske motorer (permanent magneter) og dramatisk billigere
effektelektronik hertil. Det koster således ikke ret meget ekstra i dag at sætte kraftigere motorer i et eltog.
At en kraftig motorisering nu er billig illustreres måske bedst ved at DSB har valgt at indkøbe den kraftigst
mulige udgave af Vectron lokomotiver og et kraftigt motoriseret tog fra Alstom.
At et moderne 250 km/t tog accelerer bedre end et 200 km/t tog kan kort forklares således. Et eltog for 250
km/t vil typisk anvende 25% kraftigere motorer og en 25% højere gearing. Hermed bliver 250 km/t togets
startacceleration præcist den samme som 200 km/t togets. Eksempelvis kan
DSB’s ye
Alstom togsæt holde
startaccelerationen indtil 70 km/t og herefter faldende, mens det beskrevne 250 km/t tog kan holde den
samme startacceleration indtil 85 km/t og herefter faldende. Med andre ord: Dette 250 km/t tog vil ved alle
hastigheder accelerere lige så godt eller bedre end Alstom toget.
En direktør for Bombardier har på et åbent forum om jernbaner gentagne gange gjort opmærksom på
at netop et sådanne tog for 250 km/t kun koster ca. 5% mere end et tog for 200 km/t, samtidig med at den
højere hastighed naturligvis medfører en bedre udnyttelse af materiel og personale.
Modsat udtalelserne på pressemødet må tog for 250 km/t således forventes optimalt at kunne udnytte den
53 km korte banestrækning Nykøbing F
Puttgarden. I øvrigt er ny bane København-Ringsted også anlagt
for
2 0 k /t og er ku
0 k la g.