Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 261
Offentligt
2369450_0001.png
Infrastrukturplan for de danske
erhvervshavne 2021
1
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 261: Danske Havnes Infrastrukturplan for de danske erhvervshavne 2021 samt præsentation fra foretræde 13/4-21
2369450_0002.png
Investering i havne
grøn omstilling
Transporten står for 28 % af den samlede udledning af CO2. For at nå det politiske mål om 70 procents reduktion af Danmarks CO2-udledning, er det
afgørende, at transporten bliver mere klimavenlig. Det gælder både til lands og til vands. Det må nødvendigvis afspejles i den nye grønne mobilitetsplan,
som skal forhandles i 2021.
Den grønne mobilitetsplan må adskille sig fra tidligere infrastrukturplaner. Danske Havne kommer derfor med vores bud på, hvordan
infrastrukturinvesteringer i erhvervshavnene kan gavne og fremme den grønne omstilling ikke bare indenfor transporten, men i hele samfundet.
Der skal tænkes nyt. Infrastruktur er ikke længere begrænset til vej, jernbaner og cykelstier. Vi er nødt til at få søsiden mere i spil. Både fordi vi skal have
gods ud på vandet og fremme bæredygtig transport, der kombinerer transportformer. At flytte gods fra land til vand gavner klimaet på flere måder, og det
letter trængslen på vejnettet. Men også fordi vi skal have meget mere energi ind i forsyningsnettet fra havvindmølleparker. Energi, som skal bruges til
Power-to-X, som dybest set er nye miljøvenlige drivmidler til transporten. Dvs. til lastbiler, personbiler, fly, færger og alle andre skibe.
Havnene kan blive fremtidens energihubs med massevis af nye grønne arbejdspladser i hele Danmark. Det skal vi investere i.
Derfor præsenterer Danske Havne en infrastrukturplan, der tænker nyt. Blåt møder grønt.
Vi præsenterer projekter, der vil gøre Danmark endnu stærkere inden for den vigtige styrkeposition, som Danmark allerede har på markedet for off-shore
vind. Vi præsenterer også projekter, der styrker havnene som lokale danske energihubs. En anbefaling, der også er kommet fra klimapartnerskabet for Det
Blå Danmark.
Men havnene er stadig trafikale knudepunkter, hvor sø møder land. Og klimavenlig søtransport dermed møder både vejtransport og den meget
klimavenlige jernbanetransport. Derfor præsenterer vi også projekter, der fremmer kombinerede transportformer
såkaldt multimodal transport, som
kombinerer transport på sø med særligt jernbanetransport. For vi ser øget efterspørgsel efter klimavenlig transport. Det er nyt. Og meget positivt.
Endelig er et sammenhængende vejnet med gode adgangsveje til havnene afgørende for vækst i hele Danmark. Derfor bakker Danske Havne op om en
lang række nødvendige vejprojekter, som vil give værdi til Danmark og øge sikkerheden omkring trafikken til og fra havnene, til gavn for havnenes brugere
og lokalområdets beboere.
2
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 261: Danske Havnes Infrastrukturplan for de danske erhvervshavne 2021 samt præsentation fra foretræde 13/4-21
2369450_0003.png
I 2020 udgav Danske Havne sit bud på en Infrastrukturplan indeholdende havnenes projektbeskrivelser. Det skete forud for de politiske forhandlinger om en grøn
mobilitetsplan, som skulle have kørt i 2020. Forhandlingerne er siden blevet rykket til første halvår af 2021.
Danske Havne har derfor udarbejdet dette supplerende dokument, hvor der foretages en kategoriopdeling af Infrastrukturplanens projekter, sådan at man i supplement til
dokumentet med projektbeskrivelser kan se projekterne i kategorier ud fra havnenes styrkepositioner.
Projektforklaringer
Havneprojekter
Havneprojekter relaterer sig til
opgradering af kajarealer og øget
vanddybde omkring havnen, således
at kapaciteten kan øges. Disse
projekter er med til at gøre de danske
havne mere konkurrencedygtige, og er
nødvendige for at havnene kan
håndtere de stadigt større skibe.
Multimodale projekter
Multimodale projekter relaterer sig til
etablering eller opgradering af
jernbaneterminaler- og spor samt
kombiterminaler, der øger muligheden
for multimodal håndtering af gods.
Multimodale projekter medvirker til at
sikre, at godstransporten er så
miljøvenlig som muligt.
Vejprojekter
Vejprojekter relaterer sig til
adgangsforholdene til og fra
havnen via vej. Det er projekter, der
er med til at lette vejtrafikken til
havnen, og derved styrke
havnens rolle som
infrastrukturelt knudepunkt.
I det følgende præsenteres de fem styrkepositioner, som projekterne i Danske Havnes Infrastrukturplan understøtter
3
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 261: Danske Havnes Infrastrukturplan for de danske erhvervshavne 2021 samt præsentation fra foretræde 13/4-21
2369450_0004.png
Projekttype
Styrkeposition inden for off-shore vind
Danmark var det første land i verden til at investere i off-shore vind, og vi er det land i Europa, der, med en markedsandel på 40
pct., besidder den mest komplette forsyningskæde. Off-shore vind er altså en klar dansk styrkeposition, som vi også i fremtiden
skal sikre og om muligt styrke. Her er de danske havne helt centrale. Det er nemlig her, udskibningen af mølledele foregår,
ligesom mange virksomheder knyttet til industrien, er placeret i og omkring havnene. Det skaber både vækst og jobs i
lokalområderne overalt i Danmark.
​Det er der fre tid i, det er der grø e ar ejdspladser i og det er kli a yttigt.
For at bevare den styrkeposition, skal vi turde investere i havnene. Det kræver nemlig både nye faciliteter på havnene
f.eks.
kajanlæg, lager-arealer og logistik-byggeri
og forøgelse af vanddybden, at bevare styrkepositionen inden for off-shore vind, for
ølleele e ter e liver stadig større.​ Derfor å vi se i øj e e, at i vesteri g i i frastruktur
også
er investeringer i uddybning af
sejlrender til havne med mange vindmølleaktiviteter, så de store off-shore fartøjer kan komme problemfrit til og fra havnene.
Det nye er, at infrastruktur også omfatter sø. Mere gods skal fra land- til vandtransport. Og endnu vigtigere: Vores off-shore
vind og strøm dérfra er forudsætningen for, at vi kan skabe nyt klimavenligt brændstof, den såkaldte power-to-X-teknologi, som
skal omstille transporten fra sort til grøn energi, f.eks. via brint og brintbaseret diesel.
Off-shore vind skaber mange arbejdspladser bredt i Danmark. Forventningen er, at der i de kommende år skabes 87.000
arbejdspladser inden for området. For hver ny gigawatt skabes 4.900 arbejdspladser. Dét er værd at investere offensivt i.
Vi skal værne om vores førerposition inden for vindenergi. En lang række havne
store som små
forbereder sig i øjeblikket på
kommende danske og internationale udbud. Havnene skal kunne tilbyde både produktionsmuligheder, oplagring, samlepladser
og udskibning af store elementer. Dette vil typisk ske i nogle af de større havne. Mindre havne har aktiviteter knyttet til drift og
vedligehold af vindmølleparker, så der er muligheder for vækst i mange dele af Danmark inden for off-shore vind. Det skal blot
prioriteres!
Derfor skal der investeres i infrastrukturen i og omkring havnene, da det er denne infrastruktur, der gør fremtidens off-shore
vindeventyr og dermed den grønne omstilling mulig.
De foreslåede investeringsprojekter prioriterer:
Uddybning af sejlrender så off-shore
fartøjer ka a lø e hav e e ed stadigt større ele e ter​
Tilpas i g af kaj ære o råder​ ed ødve dig æreev e og fa iliteter
4
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 261: Danske Havnes Infrastrukturplan for de danske erhvervshavne 2021 samt præsentation fra foretræde 13/4-21
2369450_0005.png
Et lik på ”Hav e – Da arkskortet”
viser, at hele Danmark er med i
væksteventyret med forskellige
aktiviteter relateret til off-shore vind.
5
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 261: Danske Havnes Infrastrukturplan for de danske erhvervshavne 2021 samt præsentation fra foretræde 13/4-21
2369450_0006.png
Styrkeposition inden for off-shore vind
Placering
Kategori
Projekt
Øget kajkapacitet til udskibning af større
projektlaster
Pris
(Mio. kr.)
Ca.
107,5
Aalborg
Udvikling af kajnære områder til store
produktionsvirksomheder
Ca.
85
Thyborøn
Etablering af O&M center til off-shore vind
Ca.
40
11
Forstærkning af kaj til installation af havvind
Ca.
Esbjerg
Uddybning af Grådyb
Klargøring af havbund til installationsskibe
Ca.
42
23
Ca.
Etablering af ny off-shore vindterminal
Ca.
251
Odense
Udvidelse af eksisterende sejlrende
Ca.
380
Hvide Sande
Etablering til O&M center til off-shore vind
Ca.
12
6
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 261: Danske Havnes Infrastrukturplan for de danske erhvervshavne 2021 samt præsentation fra foretræde 13/4-21
2369450_0007.png
Projekttyper
Blåt møder
grønt:
Styrkeposition som grønne og miljøvenlige havne -
Energitilslutning i havne
Klimapartnerskabet for Det Blå Danmark har anbefalet optimal udnyttelse af de
blå motorveje og ny energiinfrastruktur til havnene. Begge anbefalinger er helt centrale
elementer på rejsen mod en havnesektor, der bidrager optimalt til CO2 reduktionen på 70
p t.​
Vejen til et renere klima går gennem bedre energiforsyning til skibe i havn. Mange havne,
herunder fiskerihavnene, har for de fleste skibstyper allerede etableret landstrømsanlæg,
der gør det muligt for de skibe, der ligger til kaj, at slukke dieselmotorerne. Det mindsker
effektivt skibes udledning af partikler i havnen.
Nogle skibstyper er imidlertid så store, at de eksisterende anlæg ikke kan anvendes. Derfor
skal der flere steder investeres i nye landstrømsanlæg, der gør det muligt for
bl.a. krydstogtsskibe at anvende landstrøm. Men skal prioritere skarpt, hvor investeringerne
skal ske. Copenhagen Malmö Port og Aarhus Havn har fået tilsagn om EU støtte til at
etablere landstrøm. For at realisere disse projekter er det dog afgørende med økonomisk
støtte fra både stat og kommuner, sådan som man gør i flere konkurrerende udlande.
Derfor foreslår Danske Havne at man prioriterer:
Etablering af landstrømsanlæg
Eta leri g af e ergi et til fre tidige e ergifor er​
Havneudvidelser med fokus på grøn omstilling
En analyse af etablering af energiinfrastruktur
på hav e e​
7
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 261: Danske Havnes Infrastrukturplan for de danske erhvervshavne 2021 samt præsentation fra foretræde 13/4-21
2369450_0008.png
Blåt møder
grønt:
Styrkeposition som grønne og miljøvenlige havne -
Energitilslutning i havne
Placering
Aarhus
Kategori
Projekt
Etablering af landstrømsanlæg
Pris
(Mio. kr.)
Ca.
8
København
Etablering af landstrømsanlæg
Ca.
150
Vordingborg
Havneudvidelse med fokus på grøn omstilling
Ca.
80
Fredericia
Shortsea-satsning i Danmarks logistikcentrum
Ca.
35
Analyse af etablering af energiinfrastruktur på
havnene anbefalet af klimapartnerskab for
Det Blå Danmark
Fastlægges senere
8
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 261: Danske Havnes Infrastrukturplan for de danske erhvervshavne 2021 samt præsentation fra foretræde 13/4-21
2369450_0009.png
Projekttype
Styrkeposition som bindeled mellem sø og jernbanetransport -
Jernbanegodsprojekter
Jernbaner er en integreret del af infrastrukturen og miljøvenlig godstransport.
Jernbanetransporten har klare miljøfordele og havnene oplever pt. øget efterspørgsel, fordi
flere virksomheder ønsker at gøre brug af en klimaneutral, multimodal godstransport. Den
eksisterende kapacitet til jernbanegods på og omkring havnene er belastet, og skal vi
imødekomme den markedsdrevne efterspørgsel, skal vi investere i jernbaneprojekter, der
kan fremme gods på netop jernbane og som let lader sig kombinere med andre
transportformer, f.eks. ad søvejen.​
Hvis kombinationen af flere transportformer, den multimodale transport, skal fremmes
yderligere, vil det være hensigtsmæssigt at supplere den strategiske jernbanegodsanalyse
med en
national strategi for multimodal godstransport,
så netop også søsiden indgår i den
grønne omstilling af transporten.
Det er derfor centralt at prioritere:
Kombiterminal til Femernforbindelsen
Udbygning af eksisterende faciliteter i Vejle
Eta leri g af ter i aler på Aal org Hav ​
Etablering af banegodsforbindelse til Århus havn
E foru dersøgelse af ulighede for do eltspor elle Aal org og Hirtshals​
Udar ejdelse af e atio al strategi for ulti odal godstra sport​
9
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 261: Danske Havnes Infrastrukturplan for de danske erhvervshavne 2021 samt præsentation fra foretræde 13/4-21
2369450_0010.png
Styrkeposition som bindeled mellem sø og jernbanetransport -
Jernbanegodsprojekter
Placering
Køge
Kategori
Projekt
Etablering af kombiterminal ved Køge
Pris
(Mio. kr.)
Ca.
1.100
Vejle
Fredericia
Forlængelse af jernbanespor på Sydkajen
Ca
.
8,5
Sidespor til Taulov Dryport
Ca
.
40
64,5
103,9
Etablering af jernbaneterminal til
håndtering af genanvendelsesmateriale
Ca
.
Aalborg
Etablering af jernbaneterminal til omlastning
til og fra vejtrafik.
Udvidelse af kaj til øget håndtering af Ro/Ro
og kobling til jernbane
Ca
.
Ca
.
135,2
Hirtshals
Forundersøgelse af dobbeltsporet Aalborg-
Hirtshals og anden Limfjordsforbindelse for
jernbane
Etablering af banegodsforbindelse
Ca
.
2-4
Århus
Ca
.
50
Strategi for multimodal godstransport
anbefalet af klimapartnerskab for
landtransport
Fastlægges senere
10
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 261: Danske Havnes Infrastrukturplan for de danske erhvervshavne 2021 samt præsentation fra foretræde 13/4-21
2369450_0011.png
Projekttyper
Styrkeposition: Infrastrukturelt knudepunkt - Direkte adgangsveje til
havne og havneinfrastruktur
Nem og uhindret adgang til og fra havnene er af afgørende betydning, hvis vi skal
gøre optimal brug af den danske Infrastruktur og sikre en smidig godstransport.
Det gælder adgangsvejene på vandsiden
sejlrender - såvel som adgangsvejene på
la dside .​
Havnene er afhængige af en høj grad af mobilitet i samfundet, og på den baggrund
prioriterer vi derfor forbedringer af en række vejforbindelser, der forbedrer
adgangsforholdene til havnene.
Forbedringer af vejforbindelserne øger trafiksikkerheden og er ofte til gavn for både
havnenes brugere og lokalområdernes beboere. Havne og lokalbefolkning skal gå hånd i
hånd, så styrkelser af havnene opleves positivt også for beboerne rundt om og på havnene.
Derfor foreslår Danske Havne, at adgangsvejene til havnene samt vejnettet generelt
forbedres ved at prioritere:
Udvidelser af adgangsvejen via motorvejsramper ved Fredericia
Adgangsvej via forbindelsesvej i ydre Nordhavn i København
Udvidelse af sejlrender
Eta leri g af la darealer og ye hav eo råder​
Håndtering af flaskehalsproblematikker
Udvidelser af diverse vejnet
11
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 261: Danske Havnes Infrastrukturplan for de danske erhvervshavne 2021 samt præsentation fra foretræde 13/4-21
2369450_0012.png
Styrkeposition: Infrastrukturelt knudepunkt - Direkte adgangsveje til
havne og havneinfrastruktur
Placering
Fredericia
Kategori
Projekt
Udvidelse af motorvejsramper 60/61
Pris
(Mio. kr.)
Foranalyser ca.
0,5
Udførelse ca.
90-110
Vejle
Undersøgelse af svingbaner til
modulvogntog
En vejshunt, der kan lede trafikken
hurtigere væk fra havnen
Ca.
11,5
Kolding
Ca.
30
Limfjorden
Uddybning af sejlrenden i den
vestlige del af Limfjorden
Forbindelsesvej i Ydre Nordhavn
Ca.
70
Ca.
40
København
Forundersøgelser: Udvidelse af sejlrenden
gennem Drogden
Ca.
5-6
Randers
Etablering af vej til nyt havneområde
Ca.
45
Århus
Havneprojekt på yderhavn: uddybning og
mole
Ca.
400
12
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 261: Danske Havnes Infrastrukturplan for de danske erhvervshavne 2021 samt præsentation fra foretræde 13/4-21
2369450_0013.png
Projekttype
Styrkeposition: Et mobilt samfund
Vejprojekter der understøtter
havnenes vækst
Mobilitet i samfundet er helt fundamentalt for at skabe vækst og velstand i samfundet.
Det understøtter beskæftigelsen og er dermed medvirkende til at understøtte det
velfærdssystem, vi alle nyder godt af.
Men ikke alle steder i Danmark er så mobile, som vi kunne ønske det. Nogle steder er
vejkapaciteten ikke tilstrækkelig til at håndtere de store mængder gods- og persontrafik, og
der opstår trængsel til gene for trafikken - og til gene for miljøet.
Der skal således skabes mobilitet i de dele af samfundet, hvor køer og flaskehalse koster på
klimakontoen. Derfor støtter Danske Havne op om en række større vejprojekter.
Der er tale om at prioritere adgangsveje, der skaber adgang til havnene i bredere forstand
end de føromtalte direkte adgangsveje ved at:
Opgradere motorvejsstrækninger
Forbedre vejforbindelse på længere strækninger
Sikre en statslig model for etablering Marselistunnelen
Etablere omfartsveje
13
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 261: Danske Havnes Infrastrukturplan for de danske erhvervshavne 2021 samt præsentation fra foretræde 13/4-21
2369450_0014.png
Styrkeposition: Et mobilt samfund
Vejprojekter der understøtter
havnenes vækst
Placering
Kalundborg
Kategori
Projekt
Opgradering af rute 23 (Skovvejen) til
motorvej, Kalundborgmotorvejens etape 3
Omfartsvej
Klinkby og
Tørringhuse
Flaskehals omkring Herning
Pris
(Mio. kr.)
Ca.
1.400
Thyborøn
Ca.
136
- 160
Ca.
420
Hvide Sande
Opgradering af Rute 15
Ca.
900
Grenaa
2+1 vej fra Tirstrup til Grenaa Havn
Ca.
275
Aarhus
Statslig model, der giver Aarhus Kommune
grundlag for at etablere Marselistunnelen
0
Hanstholm
Rute 34
Forbedret vejforbindelse til
Hanstholm Havn
Samlet Ca.
(17 etaper)
3.700
14