Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 231
Offentligt
2357173_0001.png
Notat
Transportministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Køreplanen for 2022 (K22)
Ved køreplansskiftet i december 2021 (K22) sker der en række større ændringer i
DSB’s trafik, primært på Sjælland. I dette notat beskrives ændringerne.
Linjediagrammer for hhv. den nuværende trafik såvel som omlægningen i 2022
(K22) fremgår i bilaget.
Årsager til ændringer
DSB’s nye elektriske lokomotiver leveres over de næste par år, og DSB’s gamle
ME-diesellokomotiver skal i samme periode gradvist udfases. I december 2021
kører diesellokomotiverne for sidste gang på de danske skinner. Elektrificeringen
af strækningerne Næstved-Nykøbing F og Roskilde-Holbæk har DSB fået oplyst er
planlagt til 2024, mens strækningen Holbæk-Kalundborg er planlagt til 2027.
Endvidere er den nye direkte forbindelse mellem København og Næstved via Køge
planlagt til at påbegynde ultimo 2022. Disse forhold betyder, at DSB’s
dobbeltdækkervogne fra K22 ikke længere kan betjene de samme strækninger
som i dag eller som forudsat, da det blev besluttet at indkøbe nye lokomotiver.
De nye elektriske lokomotiver med dobbeltdækkervogne skal i stedet betjene
korridoren Helsingør-København-Roskilde-Ringsted-Næstved.
Udfasningen af ME-diesellokomotiverne, som i dag udleder 27.000 tons CO2
årligt, vil være en stor gevinst for både passagerer, miljø, støj, såvel som DSB’s
driftsøkonomi. Rejsetiderne reduceres generelt. Sammenlignet med K21 findes en
reduktion i rejsetiden for DSB´s sjællandske kunder på 2,5%. Ændringerne til K22
estimeres til at give en passagervækst på 1,5% og en samfundsøkonomisk gevinst
på ca. 100 mio. kr.
Samlet betyder ændringerne i K22 en øget togproduktion på ca. 400.000 togkm
årligt, hvilket svarer til en produktionsudvidelse for DSB på 1%.
Koncern-
sekretariatet
9. marts 2021
DSB
Telegade 2
2630 Taastrup
CVR 25 05 00 53
www.dsb.dk
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 231: DSB's køreplanforslag for fjern- og regionaltogtrafikken i 2022, fra transportministeren
2357173_0002.png
Konkrete ændringer ift. aftalen om offentlig service i perioden 2015-2024
mellem Transport- og Boligministeriet og DSB (trafikkontrakten)
Kvartersdrift på Kystbanen
På Kystbanen indføres fra december 2021 kvartersdrift mellem København H og
Helsingør mod den nuværende 20-minutters-drift. Kvartersdriften blev politisk
besluttet med aftalen om ”Fremtidens togtrafik i Hovedstadsområdet” fra
december 2017. Gevinsten ved ændringen på Kystbanen er en øget punktlighed
samt flere standsninger på de største stationer. Konkret betyder omlægningen, at
stationerne Kokkedal, Nivå, Humlebæk, Espergærde, Snekkersten og Helsingør vil
opleve at få flere standsninger, men samtidig vil de mindre stationer
Klampenborg, Skodsborg, Vedbæk og Rungsted få færre standsninger. Ændringen
medfører generelt flere tog på strækningen Helsingør-Nivå og færre tog på
strækningen Nivå-København H. Mandag til fredag hæves antallet af daglige
afgange på strækningen Helsingør-Nivå fra kontraktkravet på 70 til 79. På
strækningen Nivå-København H reduceres antallet af tog fra kontraktkravet på
113 til 109. Lørdag og søndag hæves antallet af tog på strækningen Helsingør-
Nivå fra kontaktkravet på 53 til 63, og på strækningen Nivå-København H
reduceres antallet af tog fra kontraktkravet på 87 til 81. Antal tog på strækningen
København H – Nivå er således en fravigelse i forhold til kravet i trafikkontrakten.
Derudover reduceres antal standsninger på stationerne Klampenborg, Skodsborg,
Vedbæk og Rungsted fra kontraktkravet på 3 pr. time til 2 pr. time. Samlet er
produktionsomfanget af togkm på Kystbanen uændret og rejsetiden ligeså.
Ring Syd og Kastrupbanen
Der indføres et nyt togsystem, der kører direkte mellem Slagelse og Københavns
Lufthavn uden om København H. Det nye togsystem har 15 afgange i dagtimerne
mandag til fredag. Det vil sige, at den såkaldte Ring Syd-korridor ibrugtages med
ét tog i timen. Dermed imødekommes et lokalt ønske om direkte tog mellem
Roskilde og Lufthavnen. Ring Syd-korridoren vil opleve et markant løft, hvor
rejsetiden reduceres med op til 20 minutter mellem Kastrupbanen og Vestbanen.
Strækningen Roskilde-Kastrup fremgår ikke i DSB´s trafikkontrakt, hvorfor de nye
afgange ikke indgår i DSB’s forpligtigelse mellem hverken København H - Roskilde
eller København H - Kastrup. På Kastrupbanen erstattes IC-betjeningen med det
nye regionaltogssystem, selvom det ikke fremgår som en strækning i
trafikeringsplanen. Lyntog på Kastrupbanen bibeholdes. På strækningen
København H – Kastrup reduceres antal tog mandag til fredag fra kontraktkravet
på 38 afgange til 23 afgange pr. dag. Lørdag og søndag reduceres tilsvarende fra
kontraktkravet på 34 afgange til 19 afgange pr. dag. Dette er en fravigelse ift.
DSB´s trafikkontrakt alle dage på strækningen København H - Kastrup.
Side 2/5
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 231: DSB's køreplanforslag for fjern- og regionaltogtrafikken i 2022, fra transportministeren
2357173_0003.png
København-Roskilde-Næstved
På strækningen København-Næstved via Roskilde foretages en større omfordeling
af tog. Mellem København H og Næstved øges frekvensen fra 2 til 3 tog i timen
alle dage. På delstrækningen København H-Roskilde øges frekvensen fra 7 til 8
tog i timen mandag til fredag. Mellem Roskilde og Ringsted reduceres frekvensen
om aftenen på hverdage samt lørdag og søndag fra 3 til 2 tog i timen. Dette er en
fravigelse ift. DSB´s trafikkontrakt, hvor kravet på strækningen Roskilde-Ringsted
er 3 grundsystemer. Stationerne Viby og Borup bibeholder et betjeningsomfang
med halvtimesdrift i dagtimer og timedrift om aftenen.
Det skal bemærkes, at der introduceres skifteforbindelse i Næstved på stoptog
mellem Nykøbing F – København. Ændringen skyldes, at ERTMS planlægges
udrullet på Sydbanen syd for Næstved i 2022 og samtidig ibrugtages
elektrificeringen mellem Ringsted og Næstved. Som konsekvens heraf indsætter
DSB IC3-togsæt, der er ombygget til kørsel på ERTMS-strækninger, på
strækningen mellem Køge og Nykøbing F og for gennemkørende tog mellem
Nykøbing F og København samt elektrisk materiel for stoptog mellem København
og Næstved.
For DSB’s kunder betyder det, at rejsende fra Eskilstrup, Nørre Alslev og Lundby
vil opleve at skulle skifte tog i Næstved mod København. Samtidig er det et krav,
at DSB har direkte forbindelse mellem Nykøbing F og København i 17
sammenhængende timer lørdag og søndag. I K22 når det udelukkende er
hurtigtoget, som betjener den direkte relation, findes en fravigelse i time 8 og 9,
lørdag og søndag morgen, da hurtigtoget opstartes senere i weekenden. DSB kan
derfor blot opretholde den direkte forbindelse mellem Nykøbing F og København i
15 sammenhængende timer lørdag og søndag. I time 7 og 8, lørdag og søndag er
der i gennemsnit 21 passagerer pr. tog syd for Næstved (passagertal under normal
drift i 2019 – dvs. før Corona situationen). De kunder der skal rejse nord for
Næstved i disse timer, kan stadig komme frem til deres destination efter et kort
skifte. Når elektrificeringen af Næstved-Nykøbing F ibrugtages, kan den direkte
forbindelse med stop-tog mellem København og Nykøbing F genetableres.
Togskifte i Fredericia
Som beskrevet ovenfor må DSB dedikere signalombygget IC3-materiel til
strækningen mellem Næstved og Nykøbing F. Det har den konsekvens, at DSB har
færre IC3 til rådighed for landsdelstrafikken. DSB’s elektriske togsæt, IR4,
erstatter derfor IC3 i landsdelstrafikken, men IR4 kan ikke køre nord for
Fredericia, da der ikke er kørestrøm her. Dette medfører, at hvert andet IC-tog
mellem København og Aalborg må have togskifte i Fredericia. Togskiftet
integreres i den eksisterende køreplan og sker i det allerede planlagte ophold i
Fredericia uden at rejsetiden forlænges. Ændringen påvirker ikke Lyntog, hvorfor
der stadig vil være direkte forbindelse mellem København og Aarhus i alle timer
suppleret af DSB’s nye hurtigere lyntog i myldretiden. Togskiftet på IC hver anden
time er dog en fravigelse fra kravet i DSB´s trafikkontrakt, hvor kravet er to
direkte tog pr. time. Som minimum vil være behov for, at kunderne skifter tog i
Side 3/5
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 231: DSB's køreplanforslag for fjern- og regionaltogtrafikken i 2022, fra transportministeren
2357173_0004.png
Fredericia ind til strækningen Næstved - Nykøbing F er elektrificeret, hvilket
forventes at ske til K24 når den nye Storstrømsbro ibrugtages.
Bilag
Nuværende linjestruktur
Nedenstående ses den nuværende linjestruktur på Sjælland som bibeholdes til og
med 2021.
Side 4/5
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 231: DSB's køreplanforslag for fjern- og regionaltogtrafikken i 2022, fra transportministeren
2357173_0005.png
Linjestruktur 2022 (K22)
Trafikomlægningen til K22 udmøntes i nedenstående linjestruktur på Sjælland.
Side 5/5