Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 181
Offentligt
2341272_0001.png
LOKALBANERNES FUNKTION I
DET DANSKE TRAFIKSYSTEM
HØRING OM LOKALBANERNES FREMTIDIGE
DRIFT OG VEDLIGEHOLD
Onsdag 24. februar 2021
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 181: Præsentationer fra udvalgets høring 24/2-21 om lokalbanernes fremtidige drift og vedligehold
2341272_0002.png
LOKALBANERNE I DANMARK
13 korte enkeltsporede baner der dækker lokale
behov og bysamfund (i alt 482 km)
Betjener lokale bysamfund
og er flere steder
det eneste kollektive trafiktilbud
Fødelinjer til det statslige jernbanenet
Lokalbanedriften er de senere år udvidet til det
statslige jernbanenet
• Lav infrastrukturbelastning grundet “lette” tog og
“lav” hastighed
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 181: Præsentationer fra udvalgets høring 24/2-21 om lokalbanernes fremtidige drift og vedligehold
2341272_0003.png
FORBEDRINGER TILTRÆKKER PASSAGERER
Passagerudvikling
Passagerkm pr. km jernbane (1990 er indeks 100)
Status på passagerudvikling
Forbedringer har resulteret i
flere passagerer på jernbanen
Det Banedanmarks net har
ca. 6 gange så mange
passagerer pr. km jernbane
end Lokalbanerne
Pssagerkm pr. km jernbane (1990 er indeks 100)
150
145
140
135
130
125
120
115
110
105
100
95
90
D
B
A: Storebælt åbnede
B: Øresund åbnede
C: Hurtigtog på
Frederiksværkbanen og 15
minutters drift Køge-Hårlev
D: Nordjyske Jernbaner kører
til Aalborg/Skørping
A
C
Lokalbaner
Banedanmarks net
1991
1992
1993
1994
Kilde: Data fra Statistikbanken
1990
1995
1997
1999
1996
2001
2002
2003
1998
2004
2005
2000
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2014
2015
2017
2013
2019
2016
2018
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 181: Præsentationer fra udvalgets høring 24/2-21 om lokalbanernes fremtidige drift og vedligehold
2341272_0004.png
HØJ UDNYTTELSE AF JERNBANERNE
Udnyttelsen af jernbanenettet
1.000 togkm pr. km jernbane
35
30
Status på udnyttelsen
Ca. 50% af Banedanmarks
net og alle lokalbanerne er
enkeltsporede
1.000 togkm pr. km jernbane
A
B
C
D
25
20
Der kan køre ca. 5 gange så
mange tog på dobbeltsporede
som enkeltsporede baner
A: Storebælt åbnede
B: Øresund åbnede
C: Hurtigtog på
Frederiksværkbanen og 15
minutters drift Køge-Hårlev
D: Nordjyske Jernbaner kører
til Aalborg/Skørping
15
10
5
0
Lokalbaner
Banedanmarks net
Kilde: Data fra Statistikbanken
1990
1992
1994
1995
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2005
2006
2007
2008
1991
2009
2010
1993
2011
2012
2013
1996
2014
2015
2016
2017
2019
2004
2018
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 181: Præsentationer fra udvalgets høring 24/2-21 om lokalbanernes fremtidige drift og vedligehold
2341272_0005.png
LOKALBANERNES TILSTAND 2016
Lokalbanernes tilstand er generelt
tilfredsstillende
To strækninger med efterslæb der
medfører manglende funktionalitet
Tilstandsvurdering baseret på teknisk
gennemgang og evaluering af information
fra:
Interviews med baneselskaberne
Data om infrastrukturen
Tilstandsrapporter
Kilde: Baseret på Privatbanernes infrastruktur fra 2017
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 181: Præsentationer fra udvalgets høring 24/2-21 om lokalbanernes fremtidige drift og vedligehold
2341272_0006.png
ØGET BEHOV FOR FORNYELSE DE KOMMENDE ÅR
Sporfornyelse
Km sporfornyelse i 5 års intervaller (baseret på data fra 2016)
Status på sporfornyelser
80% af sporene er ældre end
25 år.
71% af sporene er
sporombygget i perioden
1977-1991.
Normallevetid for spor er 40-
45 år afhængig af belastning
og tilstand.
160
140
120
160
Sporfornyelse (km)
107
100
80
60
40
20
0
42
37
15
1
36
80
9
Sporfornyelse
Forventet sporfornyelse
1972- 1977- 1982- 1987- 1992- 1997- 2002- 2007- 2012- 2017- 2022- 2027- 2032- 2037-
1976 1981 1986 1991 1996 2001 2006 2011 2016 2021 2026 2031 2036 2041
Kilde: Baseret på Privatbanernes infrastruktur fra 2017
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 181: Præsentationer fra udvalgets høring 24/2-21 om lokalbanernes fremtidige drift og vedligehold
2341272_0007.png
OPSUMMERING
Lokalbanerne betjener
lokale bysamfund og er
fødelinjer til det statslige
jernbanenet
Lokalbanernes tilstand er
generelt tilfredsstillende
Høj
og stigende
udnyttelse af
lokalbanernes
infrastruktur
To baner med efterslæb
og manglende
funktionalitet
Øget behov for fornyelse
forventes for at kunne
opretholde funktionalitet
og serviceniveau
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 181: Præsentationer fra udvalgets høring 24/2-21 om lokalbanernes fremtidige drift og vedligehold
2341272_0008.png
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 181: Præsentationer fra udvalgets høring 24/2-21 om lokalbanernes fremtidige drift og vedligehold
2341272_0009.png
TILSTANDSVURDERINGEN ER INDDELT I FEM KATEGORIER
Evaluering af banernes tilstand er kategoriseret i fem kategorier
God
Tilstanden vurderes til God, hvis der ikke forventes fornyelsesomkostninger til hverken hoved- eller vigespor, og hvis alle
forhold er kendte.
Over middel
Tilstanden vurderes til Over middel, hvis der ikke kræves fornyelsesomkostninger relateret til hovedspor, men at de(t)
næverende forhold medfører fornyelse af sidespor og/eller hvis, der er ukendte forhold (f.eks. levetid) eller mindre
byggetekniske afvigelser fra standard.
Middel
Tilstanden vurderes som Middel, hvis der ift. Privatbanernes normer kun kræves mindre fornyelsesomkostninger eller, hvis
byggetekniske forhold besværliggør vedligeholdelse.
Under middel
Tilstanden vurderes som Under middel, hvis der ift. Privatbanernes normer kræves relativt store vedligeholds- og/eller
fornyelsesomkostninger selvom enheden er funktionelt fungerende på nuværende tidspunkt.
Efterslæb
Der er efterslæb, hvis det medfører manglende funktionalitet for enten enheden selv eller for andre enheder.
9