dd
NOTAT
Dato
J. nr.
19. februar 2021
2019-4546
Forelæggelse af forsøg med selvkørende busser på Danmark Tekni-
ske Universitets Campus i Lyngby
1.
Indledning
Nobina Danmark A/S har den 16. juni 2020 ansøgt om tilladelse til at udføre et
forsøg med en selvkørende bus på Danmark Tekniske Universitet (DTU) Cam-
pus Lyngby.
Det følger af færdselslovens § 92 h, stk. 1, 3. pkt., at der først kan meddeles til-
ladelse til et forsøg, når sagen har været forelagt for Folketingets Transportud-
valg (TRU). Det bemærkes, at færdselsloven både giver mulighed for en mundt-
lig og en skriftlig forelæggelsesprocedure.
På baggrund af smitterisikoen for coronavirus/COVID-19, er det aftalt med ud-
valget, at forsøget forelægges skriftligt.
Det skal indledningsvis bemærkes, at forsøget med de selvkørende busser på
DTU Campus Lyngby har mange ligheder med forsøgene i Aalborg, i Køben-
havns Nordhavn og i Slagelse, som tidligere har været forelagt udvalget hen-
holdsvis den 26. november 2019, den 25. februar 2020 og ved skriftlig forelæg-
gelse den 24. marts 2020.
Forsøget på DTU Campus Lyngby er en del af LINC, som er et projekt med
selvkørende shuttlebusser i Danmark. Partnerne i LINC er Albertslund Kom-
mune, Gladsaxe Kommune, Nobina Danmark A/S, IBM Danmark ApS, Dan-
marks Tekniske Universitet (DTU), Roskilde Universitet og Gate 21. Projektet
finansieres af partnerne og EU-programmet Urban Innovative Actions. Nobina
Danmark A/S er valgt som busoperatør i forsøget og har over for Vejdirektora-
tet ansøgt om at udføre forsøget. Nobina Danmark A/S skal således være tilla-
delsesindehaver.
DTU Campus Lyngby er bl.a. valgt som forsøgslokation, fordi der forekommer
blandet færdsel med mange trafikanter i et område med relativt langsom trafik.
Derudover er der mange potentielle kunder, så der kan opnås stor erfaring med
kundedialog og kundeadfærd, ligesom forsøget har til hensigt at udfylde et reelt
transportbehov mellem vigtige nøglepunkter på Campus.