Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 179
Offentligt
2341140_0001.png
dd
NOTAT
Dato
J. nr.
19. februar 2021
2019-4546
Forelæggelse af forsøg med selvkørende busser på Danmark Tekni-
ske Universitets Campus i Lyngby
1.
Indledning
Nobina Danmark A/S har den 16. juni 2020 ansøgt om tilladelse til at udføre et
forsøg med en selvkørende bus på Danmark Tekniske Universitet (DTU) Cam-
pus Lyngby.
Det følger af færdselslovens § 92 h, stk. 1, 3. pkt., at der først kan meddeles til-
ladelse til et forsøg, når sagen har været forelagt for Folketingets Transportud-
valg (TRU). Det bemærkes, at færdselsloven både giver mulighed for en mundt-
lig og en skriftlig forelæggelsesprocedure.
På baggrund af smitterisikoen for coronavirus/COVID-19, er det aftalt med ud-
valget, at forsøget forelægges skriftligt.
Det skal indledningsvis bemærkes, at forsøget med de selvkørende busser på
DTU Campus Lyngby har mange ligheder med forsøgene i Aalborg, i Køben-
havns Nordhavn og i Slagelse, som tidligere har været forelagt udvalget hen-
holdsvis den 26. november 2019, den 25. februar 2020 og ved skriftlig forelæg-
gelse den 24. marts 2020.
Forsøget på DTU Campus Lyngby er en del af LINC, som er et projekt med
selvkørende shuttlebusser i Danmark. Partnerne i LINC er Albertslund Kom-
mune, Gladsaxe Kommune, Nobina Danmark A/S, IBM Danmark ApS, Dan-
marks Tekniske Universitet (DTU), Roskilde Universitet og Gate 21. Projektet
finansieres af partnerne og EU-programmet Urban Innovative Actions. Nobina
Danmark A/S er valgt som busoperatør i forsøget og har over for Vejdirektora-
tet ansøgt om at udføre forsøget. Nobina Danmark A/S skal således være tilla-
delsesindehaver.
DTU Campus Lyngby er bl.a. valgt som forsøgslokation, fordi der forekommer
blandet færdsel med mange trafikanter i et område med relativt langsom trafik.
Derudover er der mange potentielle kunder, så der kan opnås stor erfaring med
kundedialog og kundeadfærd, ligesom forsøget har til hensigt at udfylde et reelt
transportbehov mellem vigtige nøglepunkter på Campus.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 179: Skriftlige forelæggelse af Nobina Danmark A/S' forsøg med selvkørende køretøjer på DTU Campus Lyngby, fra transportministeren
2341140_0002.png
Side 2/12
Busoperatøren Nobina Danmark A/S har foruden projektet i Danmark også an-
svaret for lignende forsøg i Stockholm og Oslo.
Forsøgets indledende faser er overstået og er nu klar til at påbegynde næste
fase, hvor de selvkørende busser skal køre med passagerer på en prædefineret
rute på DTU Campus Lyngby.
2. Formålet med forsøget
Formålet med forsøget er at udvikle den kollektive trafik. Det langsigtede mål
med projektet er at facilitere, at den førerløse teknologi bliver en del af det
fremtidige kollektive transportsystem.
LINC vil undersøge, om selvkørende
shuttles kan blive en til- og frabringerløsning for passagerer i Hovedstadens
letbane og dermed gøre hverdagen lidt lettere for de daglige passager i letba-
nen.
3. Køretøjet
I forsøget vil der blive anvendt tre ensartede selvkørende minibusser, som vist
på billedet nedenfor (Billede 1).
Der er tale om selvkørende minibusser af typen
EZ10 Gen 2
fra den franske
producent,
Easymile.
Det er samme bustype, som anvendes til Nobina Dan-
mark A/S’
forsøg i Stockholm og Oslo.
Køretøjet skal køre med en hastighed på 12,5 km/t og kan på enkelte stræknin-
ger på ruten sættes op til 15 km/t. Køretøjet har en kapacitet på 12 personer
(1000 kg), med tre fremadrettede sæder og tre bagudvendte sæder. Det reste-
rende areal er indrettet som ståpladsareal med plads til seks stående passage-
rer.
Det bliver gratis at køre med busserne.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 179: Skriftlige forelæggelse af Nobina Danmark A/S' forsøg med selvkørende køretøjer på DTU Campus Lyngby, fra transportministeren
2341140_0003.png
Side 3/12
Billede 1: De selvkørende busser til forsøget.
4. Geografisk placering af forsøget
I forsøget indsættes de førerløse busser til at køre simultant på forskellige ruter
mellem de forskellige afdelinger på DTU Campus i Lyngby. Forsøget vil således
finde sted inden for
DTU’s campusområde i Lyngby
(Billede 2).
Billede 2: Placering af forsøg i Lyngby
5. Ruten og omgivelser for forsøget
Den samlede rute til forsøgsstrækningen er 1800 meter lang. Som vist nedenfor
på Billede 3, vil testkørslen foregå mellem forskellige afdelinger på DTU Cam-
pus Lyngby.
Af ansøgningsmaterialet fremgår, at ruten vil forløbe på DTU Campus Lyngby,
syd for Anker Engelundsvej, syd for Anker Engelundsvej, og at kørslen vil fo-
regå på offentlig vej.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 179: Skriftlige forelæggelse af Nobina Danmark A/S' forsøg med selvkørende køretøjer på DTU Campus Lyngby, fra transportministeren
2341140_0004.png
Side 4/12
Undervejs på ruten passerer busserne forskellige indgangsområder og parke-
ringsarealer. På ruten vil der også være stoppesteder, hvorfra passagerer kan
træde ind og ud af busserne.
Billede 3: Overblik over ruten
Busserne skal køre på forskellige sideveje, som hver især har forskellig udform-
ning og karakter. Forsøgsstrækningen inddeles i flere delstrækninger, opdelt i
farver. Farvernes kulør indikerer ikke i sig selv delstrækningernes kompleksitet
og risikobetoning, men er anvendt med henblik på at gøre delstrækningernes
inddeling mere gennemskuelig.
Billede 4: De forskellige delstrækninger
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 179: Skriftlige forelæggelse af Nobina Danmark A/S' forsøg med selvkørende køretøjer på DTU Campus Lyngby, fra transportministeren
2341140_0005.png
Side 5/12
I ansøgningsmaterialet fremgår det, at de forskellige delstrækninger (sektioner)
har forskellige faktorer, som kan have betydning for minibussernes drift, såsom
smalle veje, sving eller træer, som overdækker vejen.
Disse faktorer er der taget stilling til, og der er truffet foranstaltninger for at
mindske disse faktorers betydning for driften, såsom sænkning af hastigheden
for enten busserne eller for både busserne og øvrige motorkøretøjer ved sving
eller smalle veje, flytning af parkeringspladser eller regelmæssig vedligehol-
delse af træer omkring ruten.
Billede 5: Delstrækning 1 og 2
På disse delstrækninger (og delstrækning 4) vurderes det af Nobina Danmark
A/S, at træerne vil forstyrre lokaliseringssignalet (LIDAR) på busserne. For at
imødekomme dette, vil der for hver 25 meter blive installeret stolper med pane-
ler, som kan hjælpe busserne med at modtage og sende lokalitetssignaler.
Billede 6: Kort over kryds og sving på ruten
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 179: Skriftlige forelæggelse af Nobina Danmark A/S' forsøg med selvkørende køretøjer på DTU Campus Lyngby, fra transportministeren
2341140_0006.png
Side 6/12
På ovenstående kort har Nobina Danmark A/S lokaliseret de lokaliteter på ru-
ten, som er mest risikobelagte. Hovedrisikoen vurderes at være side-kollision
med andre motorkøretøjer.
For at mindske de færdselssikkerhedsmæssige risici sænkes hastigheden for
busserne, inden de nærmer sig lokaliteten, og samtidig programmeres busserne
til at stoppe ved vigepligt og først kører videre, når operatøren har orienteret
sig og givet bussen grønt lys til at fortsætte.
Der vil endvidere blive opsat skilte på de forskellige lokaliteter, som gør andre
medtrafikanter opmærksomme på, at der køres med selvkørende busser.
Billede 7: Sving på delstrækning 6
På dette billede ses en lokalitet på delstrækning 6, hvor busserne skal foretage
et højresving. Her har Nobina Danmark A/S programmeret busserne til at
sænke farten inden svinget. Dette er desuden en af de lokaliteter, hvor der op-
sættes skilte til at gøre andre medtrafikanter opmærksomme på, at der køres
med selvkørende busser.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 179: Skriftlige forelæggelse af Nobina Danmark A/S' forsøg med selvkørende køretøjer på DTU Campus Lyngby, fra transportministeren
2341140_0007.png
Side 7/12
Billede 8: T-kryds på delstrækning 9
Her er et eksempel på en lokalitet, hvor busserne vil stoppe op, og først køre
ind i krydset, når operatøren har orienteret sig og givet bussen grønt lys til at
fortsætte.
Billede 9: På forsøgsruten er anlagt syv stoppesteder. Deres nærmere place-
ring af vist nedenfor
Fordelt over hele ruten vil der være syv busstoppesteder, markeret med rødt på
kortet på Billede
9 foroven, samt et såkaldt ”idle-spot”,
hvor busserne kan
holde, når de ikke er i rute.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 179: Skriftlige forelæggelse af Nobina Danmark A/S' forsøg med selvkørende køretøjer på DTU Campus Lyngby, fra transportministeren
2341140_0008.png
Side 8/12
Busstoppestederne vil være markeret med tydelig skiltning, og der er ved valg
af busstoppestedernes lokalitet taget hensyn til færdselssikkerhedsmæssige ri-
sici.
6. Færdselssikkerhedsmæssige aspekter
Transportministeriet bemærker, at Færdselsstyrelsen har godkendt det selvkø-
rende køretøj til brug for det pågældende forsøg.
Derudover har en uvildig tredjepart (en assessor) udarbejdet en rapport om
den færdselssikkerhedsmæssige risiko af forsøget som helhed. Forsøgets asses-
sor er Atkins, som Færdselsstyrelsen har godkendt til at vurdere sikkerheden af
det konkrete forsøg.
Det følger af assessorbekendtgørelsens
1
§ 4, at en assessor skal afgive en kvalifi-
ceret vurdering af konsekvenserne for færdselssikkerheden ved gennemførelse
af et konkret forsøg, herunder om det konkrete forsøg kan gennemføres inden
for rammerne af en normal trafikal risiko for den pågældende transportform.
I sin rapport om forsøget har assessor bl.a. taget stilling til:
1) Køretøjets tekniske egenskaber og indretning og udstyr
2) Køretøjets hastighed
3) Infrastruktur og vejteknik
4) Den passive førers eller operatørs rolle, når et selvkørende motorkøre-
tøj føres, uden at en fysisk person har fuld kontrol over køretøjet
5) Kompetencer i ansøgers organisation
6) Ressourceadgang i ansøgers organisation
7) Mulighed for tiltag i forsøget, som kan reducere risikoen for ulykker
Atkins har således bl.a. vurderet de infrastrukturmæssige forhold på forsøgs-
strækningen i sin rapport. Der er således taget konkret stilling til det forhold, at
cykler og knallerter færdes på kørebanen på dele af forsøgsstrækningen.
Atkins vurderer samlet set, at forsøget kan gennemføres færdselssikkerheds-
mæssigt forsvarligt, dvs. inden for rammerne af en normal trafikal risiko for
den pågældende transportform. Det betyder, at der ikke er større færdselssik-
kerhedsmæssig risiko
og herunder ikke større risiko for sammenstød med
Bekendtgørelse om assessorer i forbindelse med forsøg med selvkørende motor-
køretøjer (BEK nr. 789 af 16. juni 2017).
1
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 179: Skriftlige forelæggelse af Nobina Danmark A/S' forsøg med selvkørende køretøjer på DTU Campus Lyngby, fra transportministeren
2341140_0009.png
Side 9/12
cyklister eller andre trafikanter
ved kørsel med den selvkørende bus, end ved
kørsel med en tilsvarende traditionel minibus, der føres manuelt af en alminde-
lig fysisk person.
7. Retlig regulering af forsøget
Forsøgsordningen med selvkørende motorkøretøjer fremgår af færdselsloven.
Reglerne om erstatningsansvar fremgår direkte af færdselsloven og er derfor
ens for alle forsøg med selvkørende motorkøretøjer. Herudover skal hvert for-
søg reguleres enkeltvis. Reglerne for det konkrete forsøg er derfor i vidt omfang
fastsat i en bekendtgørelse og i tilladelsen til forsøget.
Det bemærkes, at bekendtgørelsen har været i offentligt høring fra 19. januar
2021 til 15. februar 2021. Høringssvarene har ikke givet anledning til ændringer
i bekendtgørelsen.
Det materielle indhold af reglerne for forsøget på DTU Campus Lyngby er stort
set identisk med reglerne for forsøgene i Aalborg, i Københavns Nordhavn og i
Slagelse. Nedenfor beskrives reglerne om erstatningsansvar, strafansvar og de
mest centrale vilkår i tilladelsen til forsøget.
7.1.
Regler om erstatningsansvar
Det følger af færdselslovens § 104, stk. 3, at det objektive erstatningsansvar ef-
ter § 101 for motorkøretøjer, der er omfattet af forsøgsordninger efter § 92 g,
stk. 1, påhviler tilladelsesindehaveren.
Det betyder således, at tilladelsesindehaveren af forsøget altid er erstatningsan-
svarlig på objektivt grundlag for skader, som det selvkørende motorkøretøjer
forvolder i et færdselsuheld.
For nærmere uddybning af reglerne om erstatningsansvar ved forsøg med selv-
kørende motorkøretøjer henvises til besvarelsen af TRU alm. del spørgsmål
378, som blev sendt til TRU den 19. marts 2020.
7.2.
Regler om strafansvar
Ved overtrædelse af færdselslovens og straffelovens regler under forsøget med
selvkørende motorkøretøjer er bekendtgørelsernes strafferetlige regler opdelt i
tre tilfældegrupper:
1.
Den almindelige situation, hvor køretøjet føres manuelt af en fører. Her
er personen uden videre fører af køretøjet og straffes efter de helt al-
mindelige regler herfor, herunder færdselslovens almindelige krav om,
at der skal være udvist uagtsomhed som betingelse for strafansvar (be-
kendtgørelsernes § 9, stk. 1).
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 179: Skriftlige forelæggelse af Nobina Danmark A/S' forsøg med selvkørende køretøjer på DTU Campus Lyngby, fra transportministeren
2341140_0010.png
Side 10/12
2. Situationen, hvor en fysisk person ikke har kontrollen/føringen over
køretøjet, men han burde have ovetaget kontrollen/føringen. Her straf-
fes personen, som om vedkommende var fører af køretøjet. Det indebæ-
rer, at der også her skal være udvist uagtsomhed som betingelse for
strafansvar. I denne situation vil der ved den konkrete uagtsomheds-
vurdering skulle tages hensyn til den særlige situation, der kan være
forbundet den fysiske persons rolle i det konkrete projekt (bekendtgø-
relsernes § 9, stk. 2).
3. Situationer, hvor en fysisk person ikke ifalder strafansvar
enten fordi
den fysiske person ikke har handlet uagtsomt, eller fordi kørselsfejlen
skyldes køretøjets tekniske indretning. Her ifalder tilladelsesindehave-
ren strafansvar på objektivt grundlag (bekendtgørelsernes § 11, stk. 2,
sammenholdt med § 12). Dette er for at undgå, at der opstår et straffrit
rum.
Endvidere indeholder bekendtgørelserne regler om, at færdselslovens bestem-
melser om promille- og narkokørsel finder anvendelse for den fysiske person,
der har til opgave at kunne overtage kørslen, uanset om denne konkret er fører
af køretøjet (bekendtgørelsernes § 8).
Desuden indeholder bekendtgørelsen hjemmel til at straffe tilladelsesindehave-
ren for overtrædelse af de vilkår, der måtte være fastsat i tilladelsen til forsøget
(bekendtgørelsernes § 10).
For nærmere uddybning af reglerne om strafansvar ved forsøg med selvkø-
rende motorkøretøjer henvises til besvarelsen af TRU alm. del spørgsmål 378,
som blev sendt til TRU den 19. marts 2020.
Det bemærkes for en god ordens skyld, at bekendtgørelsens regler om straf er
fastsat efter forhandling med justitsministeren, jf. færdselslovens § 92 k. Udka-
stet til bekendtgørelsen indeholder de samme strafbestemmelser, som bekendt-
gørelserne til forsøgene i Aalborg, i Københavns Nordhavn og i Slagelse.
7.3.
Nærmere vilkår for forsøget
Tilladelsen indeholder de konkrete vilkår for forsøget.
Det fremgår bl.a., at tilladelsen gælder i 18 måneder, og at der må køres i alle
tidsrum på alle ugens dage.
Efter Nobina Danmark A/S’
indgivelse af ansøgning
har Hovedstadens Letbane
oplyst, at der er planlagt vejarbejde på forsøgsstrækningen med start i efteråret
2021 i forbindelse med anlæg af den kommende letbane. Det forventes, at den
godkendte rute ikke længere vil være anvendelig, når vejarbejdet påbegyndes.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 179: Skriftlige forelæggelse af Nobina Danmark A/S' forsøg med selvkørende køretøjer på DTU Campus Lyngby, fra transportministeren
2341140_0011.png
Side 11/12
Nobina Danmark A/S har oplyst, at forsøget forventes afsluttet i sommeren
2021, og at man derfor ikke forventer, at komme i konflikt med Hovedstadens
Letbanes planlagte vejarbejder.
Tilladelsen vil på trods af dette blive givet for en periode på 18 måneder i over-
ensstemmelse med ansøgningen, da det vurderes, at Nobina Danmark A/S bør
have mulighed for at fortsætte forsøget, hvis det planlagte vejarbejde bliver ud-
skudt til et senere tidspunkt, eller såfremt der forekommer andre ændringer i
det planlagte vejarbejde.
Det bemærkes i den forbindelse, at hvis Nobina Danmark A/S måtte ønske at
ændre forsøgsruten på grund af det pågældende vejarbejde, vil dette kræve en
ny godkendelse, hvor der samtidig vil skulle foretages en ny assessorvurdering.
Assessor vil derudover løbende overvåge forsøget, således at det sikres, at det
til enhver tid foregår færdselssikkerhedsmæssigt forsvarligt.
Ligesom de forudgående forsøg, er forsøget på DTU Campus Lyngby delt op i
fire faser.
Fase 1-2 går ud på at forberede den selvkørende bus til drift med passagerer
(dvs. at bussen gennemkøre ruten med henblik på kortlægning og testkørsler
ved automatiseret kørsel).
I fase 3 er bussen i almindelig, selvkørende drift og medtager passagerer. Der er
også en tryghedsperson tilstede i bussen. I fase 1-3 kan bussen kører både ma-
nuel og automatiseret kørsel (SAE niveau 0-3).
På baggrund af den aktuelle risiko for smittespredning af ny coronavirus, frem-
går det af tilladelsen, at myndighedernes anvisninger for befordring i kollektive
transportmidler i relation til Covid-19 skal efterleves ved kørsel med passage-
rer.
Det bemærkes, at såfremt Nobina Danmark A/S ønsker at overgå til fase 4
(SAE-niveau 4), skal der først foretages en ny administrativ godkendelsespro-
cedure. Dette indebærer:
Fornyet køretøjsgodkendelse fra Færdselsstyrelsen, hvor det dokumen-
teres, at køretøjet er teknisk indrettet til at kunne køre forsvarligt på
SAE-niveau 4.
Revideret sikkerhedsvurdering fra assessor (Atkins) med fokus på over-
gang fra fase 3 til fase 4.
Vejdirektoratet skal godkende, at forsøget må overgå til fase 4. I den
forbindelse høres Færdselsstyrelsen og Rigspolitiet.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 179: Skriftlige forelæggelse af Nobina Danmark A/S' forsøg med selvkørende køretøjer på DTU Campus Lyngby, fra transportministeren
2341140_0012.png
Side 12/12
Endeligt bemærkes det, at Vejdirektoratet til enhver tid har mulighed for at til-
bagekalde tilladelsen og derved midlertidigt eller permanent afslutte forsøget.
Det gælder både, hvis Nobina Danmark A/S overtræder vilkårene for forsøge,
og hvis Vejdirektoratet i øvrigt mener, at det er nødvendigt.