Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 126
Offentligt
2324472_0001.png
Strategi for fjernbanen 2021-2050
en skitse
Præsenteret for Folketingets Transportudvalg
26. januar 2021
Poul Brandt Jensen, civilingeniør, HD
1
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 126: Henvendelse af 21/1-21 vedrørende strategi for fjernbanen 2021-2050, fra Poul Brandt Jensen
2324472_0002.png
Virkeligheden i dag
Ingen højhastighedsstrategi
kaos hersker
Beskeden meromkostning ved 300 km/t frem for 250 km/t
Baneanlæg +8%
Togmateriel +8%
Mulige rejsetidsmål ved 300 km/t
København-Odense-Aarhus
2x45 minutter
København-Aarhus via Kattegat
55 minutter
Side 2
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 126: Henvendelse af 21/1-21 vedrørende strategi for fjernbanen 2021-2050, fra Poul Brandt Jensen
2324472_0003.png
Planlagte nye baner - driftshastighed
160 km/t
200 km/t
250 km/t
Nykøbing F - Rødby - Puttgarden
3
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 126: Henvendelse af 21/1-21 vedrørende strategi for fjernbanen 2021-2050, fra Poul Brandt Jensen
2324472_0004.png
Maksimal mulig fremtidig opgraderingshastighed
200 km/t
200 km/t !
Det er noget værre rod
300 km/t?
300 km/t
Bro: 250 km/t
Tunnel: 300 km/t(?)
265/285 km/t
250 eller
300 km/t ?
Vejdirektoratet står bag de fleste baner
som ikke er forberedt for 300 km/t
300 km/t?
Nykøbing F - Rødby - Puttgarden
4
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 126: Henvendelse af 21/1-21 vedrørende strategi for fjernbanen 2021-2050, fra Poul Brandt Jensen
2324472_0005.png
300 km/t i stedet for 250 km/t
Hvad vil det koste, hvis vi ikke bare forbereder, men straks
anlægger alle nye Togfond-baner for 300 km/t?
Meromkostning
Baneanlæg :
175
mio. kr./km.
*)
kontra 162
mio. kr./km.
*)
+8%
**)
Togmateriel: 300 km/t i stedet for 250 km/t
+8%
***)
*) inkl. 50% NAB.
**) EU-rapport: 4,6% - Svenske Trafikverket: 9%
***) 5% for tog, +3% (TCO) for ekstra acceleration pga. relativt korte 300 km/t banestykker i Danmark.
5
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 126: Henvendelse af 21/1-21 vedrørende strategi for fjernbanen 2021-2050, fra Poul Brandt Jensen
2324472_0006.png
300 km/t i stedet for 250 km/t
Meromkostning
Baneanlæg :
175
mio. kr./km.
kontra 162
mio. kr./km.
Togmateriel: 300 km/t i stedet for 250 km/t
Gevinst
Hastighed:
+8%
+8%
300 km/t i stedet for 250 km/t
+20%
6
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 126: Henvendelse af 21/1-21 vedrørende strategi for fjernbanen 2021-2050, fra Poul Brandt Jensen
2324472_0007.png
300 km/t i stedet for 250 km/t
Meromkostning
Baneanlæg :
175
mio. kr./km.
kontra 162
mio. kr./km.
Togmateriel: 300 km/t i stedet for 250 km/t
Gevinst
Hastighed:
Passagertal:
+8%
+8%
300 km/t i stedet for 250 km/t
45 minutter i stedet for 1 time
+20%
+43-75%
*)
*) Baseret på erfaret elasticitet 1,7-3: TGV i Frankrig, Storebæltsforbindelsen og Stockholm-Sundsvall
7
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 126: Henvendelse af 21/1-21 vedrørende strategi for fjernbanen 2021-2050, fra Poul Brandt Jensen
2324472_0008.png
300 km/t i stedet for 250 km/t
Meromkostning
Baneanlæg :
175
mio. kr./km.
kontra 162
mio. kr./km.
Togmateriel: 300 km/t i stedet for 250 km/t
Gevinst
Hastighed:
Passagertal:
+8%
+8%
300 km/t i stedet for 250 km/t
45 minutter i stedet for 1 time
+20%
+43-75%
Det er ikke bare grønt, det er en god forretning
8
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 126: Henvendelse af 21/1-21 vedrørende strategi for fjernbanen 2021-2050, fra Poul Brandt Jensen
2324472_0009.png
Rejsetidsmål
når alle nye baner anlægges for 300 km/t m.m.
45 min. + 45 min. = 1 time og 25 min.
Da der er afsat 5 minutter til at vende i Aarhus
9
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 126: Henvendelse af 21/1-21 vedrørende strategi for fjernbanen 2021-2050, fra Poul Brandt Jensen
2324472_0010.png
Hvad skal der til for at nå målene?
Hastighedsopgradering
Ny ”ikke togfo d” ba e
”Tu eltillæg”
0 eller 2,5-5,1 mia. kr
Tunnel 300 km/t
300 km/t
250 km/t
240 km/t
10
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 126: Henvendelse af 21/1-21 vedrørende strategi for fjernbanen 2021-2050, fra Poul Brandt Jensen
2324472_0011.png
Aarhus-Holstebro på 1 time
Stop for Kattegatlyn
Kattegatlyn
Opgrader til kun maks. 160 km/t
k /t
→ 8�½
i ut
Aarhus-Silkeborg:
11
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 126: Henvendelse af 21/1-21 vedrørende strategi for fjernbanen 2021-2050, fra Poul Brandt Jensen
2324472_0012.png
Internationale forbindelser
Nye
baner
3 timer
Ska di avisk
ti ers visio ”
Hastigheds-
opgradering
2�½ time
Tunnel Kbh.-Landskrona
Dobbeltspor 250 km/t
Padborg-Tinglev
�½ → ¼ → ti er
Flensborg-Hamborg
Flere projekter
12
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 126: Henvendelse af 21/1-21 vedrørende strategi for fjernbanen 2021-2050, fra Poul Brandt Jensen
2324472_0013.png
Meromkostninger ved anlæg for 300 km/t
Togfond-banerne
Omfartsbane ved Ringsted
Ny bane på Vestfyn
Vejle Fjord (Brejning-Løsning)
Hovedgård-Hasselager
I alt
15 km á 13 mio. kr.
35 km á 13 mio. kr.
15 km á 13 mio. kr.
22 km á 13 mio. kr.
0,2 mia. kr.
0,5 mia. kr.
0,2 mia. kr.
0,3 mia. kr.
1,2 mia. kr.
inkl. 50% NAB
Kattegatforbindelsen
2,5 mia. kr.
inkl. 50% NAB
+ evt. tunnel tillæg
Femernforbindelsen
1,55 mia. kr.
NAB?
13
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 126: Henvendelse af 21/1-21 vedrørende strategi for fjernbanen 2021-2050, fra Poul Brandt Jensen
2324472_0014.png
”To do”
, hvis
åle e skal ås billigst
uligt
Fastlæg normer og dermed pristillæg for anlæg ved 300 km/t (eller 320 km/t)
Estimeret tillæg for Togfondbanerne 1,2 mia. kr. inkl. 50% NAB
Vurdering af samfundsøkonomien i at anvende Slab Track
Vælg 300 km/t sydlige omfartsbane ved Ringsted tilsluttet i Fjenneslev
Vælg tunnel under Vejle Fjord og færdiggør VVM for tunnel ved 300 km/t
Evt. en tillægs VVM for ny bane på Vestfyn anlagt for 300 km/t
Det samfundsøkonomisk korrekte, politisk acceptabelt?
VVM for 300 km/t på østlige halvdel er allerede foretaget
Kommissorium for VVM for Kattegatforbindelsen skal kræve mindst én linjeføring og
budget for 300 km/t hele vejen
Nykøbing F
Rødby - Puttgarden anlægges straks for 300 km/t (eller 250 km/t)
Estimeret budget 1,55 mia. kr. (250 km/t 0,85 mia. kr.)
Påbegynd en screening af hastighedsopgraderinger af fjernbanerne
14
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 126: Henvendelse af 21/1-21 vedrørende strategi for fjernbanen 2021-2050, fra Poul Brandt Jensen
2324472_0015.png
Slab Track, Beton Spor
Vedligeholdelsesfri
Færre sporspærringer
Støjreducerende
Ekstraomkostning 9%
Selvfinansierende
over 20-30
år pga. reduceret vedligehold
Anvendes i Japan, England,
Sverige (320 km/t) m.fl.
DTU arbejder på billigere
variant baseret på asfalt
*)
*)
https://ing.dk/artikel/nu-skal-ogsaa-
asfalteres-under-togskinnerne-198414
15
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 126: Henvendelse af 21/1-21 vedrørende strategi for fjernbanen 2021-2050, fra Poul Brandt Jensen
2324472_0016.png
Spørgsmål
Detaljer ka fi des i otatet ”Strategi
for fjernbanen 2021-2050
– e skitse”,
21/1-2021, Poul Brandt Jensen
https://www.ft.dk/samling/20201/almdel/TRU/bilag/126/index.htm
16
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 126: Henvendelse af 21/1-21 vedrørende strategi for fjernbanen 2021-2050, fra Poul Brandt Jensen
2324472_0017.png
Ekstra slides
17
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 126: Henvendelse af 21/1-21 vedrørende strategi for fjernbanen 2021-2050, fra Poul Brandt Jensen
2324472_0018.png
Alle projekter
Beskrivelse
Budget inkl 30/50% NAB
Kr./sparet minut/rejsende
Reference : Ny bane på Vestfyn
4,5 mia. kr.
8
2029 Superlyn standser i Hobro.
0,6 mia. kr.
-
2035 København-Aarhus 55 minutter
Kattegatforbindelsen + 5,1-10,2 mia. kr.
4-8
2035 Ny station Odder Nord - Kattegatbanen
0,2-0,3 mia. kr.
-
2035 Ny bane Aarhus-Silkeborg 160 km/t
3,4 mia. kr.
4
2035 Aarhus-Holstebro 1 time. **)
Ny bane Aarhus-Silkeborg + 1,6 mia. kr.**)
8
2040 Odense-Aarhus 45 minutter.
Ny Lillebæltsbro 300 km/t + 3,4 mia. kr.
9
2040 Superlyn stop Erritsø, Vejen, Bramming
Ny Lillebæltsbro 300 km/t + 0,1 mia. kr.
-
2040 København-Odense 45 minutter.
9,2 mia. kr.
7
2045 Aarhus-Padborg-Hamborg 2�½ time.
Dobbeltspor, Kolding-Padborg 200+ km/t, div. Tyskland
2050 Odense-Esbjerg 55 minutter
Ny Lillebæltsbro 300 km/t + 2,2 mia. kr.
12
2050 Aarhus-Aalborg 55 minutter + ny station
4,5 mia. kr.
13
2050 København-Hamborg 2 timer.
Mange delprojekter i Danmark og Tyskland
(14)
2050 3 timer mellem de skandinaviske hovedstæder.
-
2025-2050 Økonomisk fornuftige hastighedsopgraderinger til 200-250 km/t af fjernbanerne.
År
18
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 126: Henvendelse af 21/1-21 vedrørende strategi for fjernbanen 2021-2050, fra Poul Brandt Jensen
Hastighedsopgradering af fjernbanerne
Analogt med hastighedsopgradering af regionalbanerne
Fase 1 200 km/t
DSB’s Fre tide s Tog ka køre
k /t
Nogle baner kan måske ligesom Ringsted-Odense billigt og hurtigt opgraderes til 200 km/t
Øresund-Ny Ellebjerg
København-Roskilde-Ringsted
Roskilde-Holbæk
Kolding-Padborg
Kolding-Esbjerg
Brejning
Vejle
Daugård (opgradering er måske ikke mulig, men det er aldrig undersøgt)
Omkring Horsens station (undersøgt i Togfonden)
Hovedgård-Skanderborg-Hasselager
Fase 2 200-250 km/t
Malmø-Ny Ellebjerg
København-Roskilde-Ringsted
Kolding-Padborg
Ringsted-Nykøbing F
Kolding-Esbjerg
Aarhus-Aalborg
19
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 126: Henvendelse af 21/1-21 vedrørende strategi for fjernbanen 2021-2050, fra Poul Brandt Jensen
Kattegatforbindelsen mellem to stole
Rejsetid København-Aarhus
Rejsetid
Timemodellen
1:55
Ny Lillebæltsbro 300 km/t 1:44
Kbh.-Odense-Aarhus 2x 45 1:25
Kattegat 200/250 km/t
1:10
Kattegat 300 km/t
0:55
∆ reduktion
0-ref.
11 min.
19 min.
15 min.
15 min.
Udgift
0-reference
10,6 mia. kr.
12,6 mia. kr.
55 mia. kr
5,1-10,2 mia. kr.
Effektivitet
0-reference
1,0 mia. kr./min.
0,7 mia. kr./min.
*)
3,7 mia. kr./min.
0,4-0,8
mia. kr./min.
**)
*) Der er kun anvendt de ca. 10+6 = 17 minutter, som direkte hidrører fra investeringen på 12,6 mia. kr.
**) Der er kun anvendt de 11,9 minutter, som direkte hidrører fra investeringen på 5,1-10,2 mia. kr.
20
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 126: Henvendelse af 21/1-21 vedrørende strategi for fjernbanen 2021-2050, fra Poul Brandt Jensen
2324472_0021.png
Timemodel ved
45 minutters køreplanstid og halvtimedrift
Superlyn - Køreplan halvtimesdrift
København afg.
Odense ank.
Odense afg.
Aarhus ank.
Aarhus afg.
Aalborg ank.
00 30
45 15
47 17
25 55
30 00
30 00
Aalborg afg.
Aarhus ank.
Aarhus afg.
Odense ank.
Odense afg.
København ank.
00 30
00 30
05 35
43 13
45 15
30 00
21