Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del Bilag 373
Offentligt
2440857_0001.png
Rådets anbefalinger
På baggrund af rapport om udsatte ældre borgere i hjemløshed
På baggrund af en rapport fra VIVE giver Rådet for Socialt Udsatte her sine umiddelbare bud
på, hvordan hjemløshed bekæmpes blandt ældre hjemløse, og hvilke indsatser det kræver at
skabe en værdig alderdom for borgere med komplekse sociale problemer. Mange af
løsningerne er ikke specifikt rettede mod ældre, men er en afgørende del af en indsats for at
stoppe hjemløshed på tværs af aldersgrupper.
Rådets anbefalinger opsummeret
Flere billige boliger og bedre brug af boligsocial anvisning
Mulighed for at få en egnet bolig er grundlæggende for at lykkes med at få
hjemløse ud af hjemløshed.
Udbredelse af specialiserede bostøtteindsatser
Komplekse problemer gør, at der for mange ældre udsatte i hjemløshed er
behov for en koordineret tværfaglig indsats på tværs af forvaltninger, hvis
det skal lykkes at hjælpe dem i egen bolig.
Øg betalingsevnen blandt ældre i hjemløshed
En stor del ældre i hjemløshed er på kontanthjælp. De lave ydelser
vanskeliggør muligheden for at finde en boligløsning fordi betalingsevnen
er for lille.
Specialiserede botilbud
For socialt udsatte med plejebehov kan specialiserede botilbud fx i form af
alternative plejehjem være den bedste måde at sikre, at deres behov ift.
både pleje og socialstøtte bliver mødt.
Specialiserede hjemmeplejeteams og fleksible indsatser
Det kræver faglighed at hjælpe borgere med svære sociale problemer.
Derfor bør der oprettes specialiserede teams
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 373: Henvendelse af 2/9-21 fra Rådet For Socialt Udsatte om ny undersøgelse om at få socialt udsatte ældre ud af hjemløshed
2440857_0002.png
Baggrund for Rådets anbefalinger
Om undersøgelsen fra VIVE
VIVE har på opdrag af Rådet udarbejdet en rapport om socialt udsatte ældre borgere i
hjemløshed. Rapporten bidrager med ny viden om vilkårene for en gruppe, der de seneste
år er vokset betydeligt. Borgere i hjemløshed bliver for manges vedkommende tidligere
alderssvækkede end den øvrige befolkning. Der er stor variation i gruppen, men ofte gør
flere sociale problemer det svært at få den nødvendige hjælp, fordi det kræver koordination
på tværs af beskæftigelse-, social- og sundhedssystemer samt boligsektor. Det giver
tilsammen mange snubletråde på vejen til fast bolig og nødvendig støtte – uanset om det er
i egen bolig eller i et botilbud.
Målgruppens omfang
Antallet af ældre over 50 år i hjemløshed er steget kraftigt de seneste år og er næst efter de
unge, gruppen med den største stigning. Rapporten beskriver to grupper af ældre i
hjemløshed. Den ene gruppe består af borgere, der har levet med høj grad af udsathed og
tilbagevendende hjemløshed det meste af livet. Denne gruppe har ofte mange
helbredsmæssige problemer som følge af et langt liv med rusmidler, hjemløshed etc.
Den anden gruppe er i en senere alder kommet ud i en social deroute fx efter en
ægtefælles død eller skilsmisse eller ved tab af deres arbejde. Den gruppe er typisk mindre
helbredsmæssigt ramt af et langt liv i udsathed, men for en stor andels vedkommende
kæmpes der også her med svær udsathed. En af kommunerne i undersøgelsen vurderer at
de to grupper udgør ca. lige store andele af ældre hjemløse.
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 373: Henvendelse af 2/9-21 fra Rådet For Socialt Udsatte om ny undersøgelse om at få socialt udsatte ældre ud af hjemløshed
2440857_0003.png
Potentielle økonomiske konsekvenser
Rapporten viser, at økonomi fylder meget, når borgernes behov skal mødes. Særligt i
kommuner der ikke selv har egnede tilbud, oplever de kommunale medarbejdere, at det
kan være svært at få bevilliget pladser på specialiserede botilbud.
Specialiserede bostøtteindsatser og specialiserede botilbud er dyre og derfor en
mangelvare. Undersøgelsen viser, at mangel på egnede botilbud betyder længere ophold
på herberger – hvilket også er meget omkostningsfuldt (men modsat bostøtte og botilbud
er der her refusion til kommunerne). Det samme er ekstra hospitalsbesøg pga. manglende
sundhedsindsats (men det er regionerne). I det nuværende system mangler de ansvarlige
aktører incitamenter til at løse udfordringerne. Det kan tale for en reform, der ændrer
incitamenterne, så det bliver lettere at bekæmpe hjemløshed.
Juridiske barrierer
Undersøgelsen viser, at der flere steder er stramme rammer for, hvilken hjælp der må ydes
under forskellige indsatser, særligt §85. De stramme rammer betyder, at der kan blive
behov for omvisitation, når det viser sig, at borgeren også har brug for anden hjælp.
Udredning og visitation kan være vanskelig at gennemføre, særligt hvis borgeren har flere
forskellige problemer, og dermed virke som en barriere for hjælp. Derudover kan det i flere
kommuner også opleves som en barriere, hvis der er skarp opdeling mellem fx social og
sundheds- og ældreområdet i kommunen.
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 373: Henvendelse af 2/9-21 fra Rådet For Socialt Udsatte om ny undersøgelse om at få socialt udsatte ældre ud af hjemløshed
2440857_0004.png
Uddybning af Rådets anbefalinger
Flere billige boliger og bedre brug af boligsocial anvisning
Mangel på billige boliger er en væsentlig barriere for at hjælpe også ældre
hjemløse ud af hjemløshed. Kommunerne disponerer over for få billige boliger.
Nogle steder vil målrettet brug af anvisningsretten kunne løse problemerne,
andre steder er der brug for nye billige boliger. Der er brug for boliger af
forskellig karakter. De fleste vil helst bo i egen lejlighed, men andre har brug for
alternative løsninger for at kunne føle sig hjemme. Det kan fx være
bofællesskaber eller skæve boliger.
Udbredelse af specialiserede bostøtteindsatser
Der er evidens for, at de specialiserede bostøtteindsatser under Housing First,
CTI, ICM og ACT virker og sikrer den nødvendige koordination mellem de
relevante indsatser for rusmiddelbehandling, psykiatri, beskæftigelse etc.
Desværre bliver indsatserne ikke anvendt i særligt mange kommuner (kun 8 pct.
af mennesker i hjemløshed har fået indsats efter Housing First), og i de
kommuner, hvor indsatserne anvendes, svarer kapaciteten ikke altid til behovet.
Der er behov for, at brugen af de specialiserede bostøtteindsatser udbredes. For
udsatte ældre i hjemløshed kan det være relevant også at inddrage hjemmeplejen
i de tværgående teams.
Øg betalingsevnen blandt ældre i hjemløshed
Størstedelen af borgere over 50 år i hjemløshed har kontanthjælp som primær
kilde til forsørgelse. Det lave rådighedsbeløb kan gøre det vanskeligt at finde
passende boligløsninger, da der mange steder er stor mangel på billige boliger.
Derudover er egenbetalingen på botilbud ofte for høj til, at den kan dækkes på
kontanthjælp.
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 373: Henvendelse af 2/9-21 fra Rådet For Socialt Udsatte om ny undersøgelse om at få socialt udsatte ældre ud af hjemløshed
2440857_0005.png
Ansatte i beskæftigelsesforvaltningen oplever, at der kan mangle støtte fra
socialforvaltningen til at hjælpe borgerne gennem visitationsprocessen til
førtidspension, hvilket gør at borgere, der åbenlyst kvalificerer sig til
førtidspension, alligevel ikke får det. Der er behov for, at adgangen til
førtidspension lettes for ældre i hjemløshed. Derudover kan der med fordel
hentes inspiration i frikommuneforsøg, der blandt andet giver mulighed for at
bruge udslusningsordningen til flere.
Specialiserede botilbud
Når ældre i hjemløshed får behov for botilbud er det vigtigt, at kommunerne har
gode tilbud. I undersøgelsen indgår både kommuner, der har specialiserede
botilbud målrettet socialt udsatte ældre borgere, og kommuner der ikke har. Et
resultat er, at de kommuner, der ikke selv har et tilbud har større problemer med
at imødekomme behovene for ældre i hjemløshed. Det kan både være, fordi det
kan være svært at finde et egnet tilbud med plads, og fordi det kan være svært at
få finansiering til det, fordi det oftest er dyre pladser. Derfor er der behov for
større kapacitet af pladser på relevante specialiserede botilbud.
Specialiserede hjemmeplejeteams og fleksible indsatser
Når borgere i udsatte positioner har brug for hjemmehjælp, kræver det noget
andet end almindelig hjemmehjælp. Undersøgelsen viser, at der er gode
erfaringer med specialiserede teams i hjemmeplejen, der står for pleje af
plejekrævende borgere i udsatte positioner. Derfor bør der arbejdes for
udbredelse af specialiserede plejeteams.