Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del Bilag 372
Offentligt
Stemmeaftale om indsatsen mod proformaægteskaber
Regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti) og Socialdemokratiet, Enhedslisten,
Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti har den 4. maj 2018 indgået en stemmeaftale om
indsatsen mod proformaægteskaber.
Målsætning
Ret til ophold i EU er værdifuldt, og en let vej ind i EU går gennem indgåelsen af et proformaægteskab i
Danmark. Kriminelle netværk er involverede i denne trafik, og de holder sig ikke tilbage fra at anvende falske
dokumenter, menneskehandel og menneskesmugling.
Partierne vil ikke acceptere, at Danmark misbruges til at snyde sig ind i EU og ønsker derfor effektivt at
forhindre, at udlændinge indgår proformaægteskab i Danmark med henblik på at opnå ret til ophold i EU.
Dermed fjernes også grundlaget for de kriminelle, der i dag udnytter hullerne i den danske
ægteskabslovgivning.
Det er partiernes ønske, at der med indsatsen mod proformaægteskaber fortsat er grobund for bryllupsturisme
i Danmark.
Modellen for indsatsen mod proformaægteskaber
Partierne er enige om at indføre et forbud i ægteskabsloven mod at indgå ægteskab, hvis der er bestemte
grunde til at antage, at det afgørende formål med ægteskabet er at opnå ret til ophold i Danmark eller i et
andet EU-/EØS-land eller i Schweiz. Forbuddet mod at indgå sådanne proformaægteskaber skal træde i kraft
den 1. januar 2019.
For at sikre, at forbuddet bliver effektivt, oprettes en specialiseret enhed. Enheden foretager prøvelsen af
ægteskabsbetingelserne for udenlandske par, hvor begge parter ikke er danske statsborgere og ikke har ret til
tidsubegrænset ophold i Danmark.
Enheden skal gennem løbende specialisering, anvendelse af teknisk udstyr og samarbejde med danske og
udenlandske myndigheder udgøre et effektivt værn mod proformaægteskaber og anvendelsen af falske
dokumenter.
Enheden skal foretage en nøje gennemgang af alle sager. Hvis der er mistanke om proformaægteskab eller
anvendelse af falske dokumenter, skal enheden indkalde det udenlandske par til en samtale.
Det er partiernes ønske, at der fortsat kan drives bryllupsturisme i Danmark. Da bryllupsturismen er knyttet til
vielsen af det udenlandske par, varetages denne vielsesopgave fortsat af kommunerne. Hvis det udenlandske
par opfylder ægteskabsbetingelser, herunder at der ikke er tale om et proformaægteskab, sender enheden
derfor elektronisk prøvelsesattesten til den kommune, som parret har valgt at blive gift i.
Udenlandske par, der ønsker at indgå proformaægteskab, eller som anvender falske dokumenter, afvises af
enheden.
Det er hensigten, at enheden inden en uge efter modtagelse af en ansøgning, skal have afgjort sagen eller
visiteret den til nærmere undersøgelse.
Udgifterne til sagsbehandlingen i den specialiserede enhed finansieres ved et omkostningsdækkende gebyr
på 1.618 kr. Gebyret justeres årligt, så det dækker enhedens udgifter til sagsbehandlingen.
Den specialiserede enhed placeres i det kommende Familieretshus fra den 1. april 2019. I perioden fra den 1.
januar 2019 til den 31. marts 2019 hører den specialiserede enhed under Statsforvaltningen.
Opfølgning
Partierne vil seks måneder efter etableringen af den specialiserede enhed modtage oplysninger om antallet af
sager, som enheden har behandlet, samt enhedens sagsbehandlingstid. Partierne vil et år efter enhedens
etablering drøfte status på området.