Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del Bilag 372
Offentligt
2440343_0001.png
Regeringen (V, LA, K)
Socialdemokratiet
Dansk Folkeparti
Alternativet
Radikale Venstre
Socialistisk Folkeparti
31. august 2018
Aftale om revision af reglerne om magtanvendelse på
demensområdet (servicelovens kapitel 24)
I forbindelse med den politiske aftale om Den nationale demenshandlingsplan 2025 fra
december
2016
blev
det
besluttet
at
iværksætte
et
serviceeftersyn
af
magtanvendelsesreglerne, som bl.a. skulle danne grundlag for at gøre reglerne mere
forståelige samt tilpasse reglerne i forhold til den løbende udvikling af nye
tryghedsbaserede velfærdsteknologier.
Servicelovens regler om magtanvendelse gælder over for voksne med betydelig og
varigt nedsat psykisk funktionsevne, som ikke kan tage vare på sig selv eller forstå
rækkeviden af egne handlinger.
Regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Alternativet, Radikale Venstre og
Socialistisk Folkeparti er enige om, at der er et særligt behov for at regulere indsatserne
over for mennesker med en erhvervet fremadskridende mental svækkelse som fx
demens.
Den demografiske og samfundsmæssige udvikling betyder, at antallet af ældre med
demens forventes at stige betragteligt i de kommende år. Det stiller store krav til
plejepersonalet i forhold til at sikre en værdig pleje og omsorg til de ældre, som på grund
af en demenssygdom langsomt mister evnen til at tage vare på sig selv, herunder at
give udtryk for egne ønsker og behov. Det gælder ikke mindst på plejehjemmene, hvor
en stigende andel af beboerne har en demensdiagnose, og hvor det også er vigtigt at
have tillid til, at plejepersonalet giver borgerne en værdig og omsorgsfuld pleje.
Aftalepartierne er enige om, at der er brug for, at der på demensområdet i højere grad
kan tages hensyn til de øvrige beboere og fællesskabet på plejehjemmene. Det gælder
fx i forhold til hensynet beboere, som uønsket får besøg i egen bolig. Dele af de
gældende regler fungerer også som en barriere for, at personalet kan sikre den enkeltes
omsorg, værdighed og tryghed i akutte situationer, hvor en borger udsætter sig selv
eller andre for fare, eller har en meget grænseoverskridende eller meget
konfliktskabende adfærd. Reglerne i dag forudsætter, at der ligger en forudgående
afgørelse fra de kommunale myndigheder, før personalet kan gribe ind. Det stiller
personalet i et svært dilemma, at de ikke kan gribe ind akut
fx for med magt at føre en
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 372: Materiale til brug ved teknisk gennemgang af Social- og Ældreministerens ressort efter ressortomlægning den 2/9-21
borger tilbage til hjemmet, hvis hun har forvildet sig ud uden sko og overtøj i vinterkulden
uden at komme på kant med reglerne. Der er på dette område en uoverensstemmelse
mellem loven og vejledningen, hvilket kan skabe forvirring i praksis.
Endvidere vurderes det særligt i forhold til pleje og omsorg over for borgere med en
demenssygdom, at brug af tryghedsskabende velfærdsteknologi er en naturlig del af
plejen og omsorgen. Brug af trædemåtter kan for eksempel give borgeren mere ro om
natten, da personalet bliver opmærksom på, hvis borgeren forlader sengen, og derved
kan undgå gentagne gange at kunne komme til at vække borgeren ved løbende at kigge
ind til borgeren.
Der skal samtidig være bedre mulighed for at have indflydelse på eget liv, så borgerens
ret til selvbestemmelse styrkes, og borgeren får mulighed for at påvirke eget liv og
fremtidige forhold på trods af sygdom eller andet tab af mental kapacitet. Derfor skal en
eventuel fremtidsfuldmægtig gives mulighed for
på lige fod med en eventuel værge
at spille en mere aktiv rolle i forhold til brug af tryghedsskabende velfærdsteknologi.
Aftalepartierne er enige om, at servicelovens regler om magtanvendelse over for voksne
med betydelig og varigt nedsat psykisk funktionsevne, herunder mennesker med
demens, først og fremmest skal sikre respekten for borgernes grundlæggende
rettigheder, herunder retten til privatliv og til personlig integritet. Over for disse
grundlæggende rettigheder står kommunernes lovgivningsmæssige forpligtelse til at
sikre omsorg, værdighed og tryghed for denne gruppe af borgere, som ikke kan tage
vare på sig selv eller overskue konsekvenserne af deres egne handlinger, og som typisk
ikke vil være i stand til at give et informeret samtykke til pleje- og omsorgsindsatserne.
Aftalepartierne er enige om, at omsorgspligten over for disse borgere også indebærer,
at personalet om nødvendigt skal kunne gribe ind i den enkeltes selvbestemmelsesret,
hvis det ikke er muligt at sikre borgerens omsorg, værdighed og tryghed ved hjælp af
socialpædagogiske indsatser. Indgreb skal dog altid ske med respekt for det
grundlæggende princip om proportionalitet, så der altid er en rimelig balance mellem
det formål, der ønskes opnået, og midlet der anvendes for at opnå dette. Personalet
skal altså altid have afprøvet alle muligheder for at gennemgøre en indsats med
borgerens velvillige medvirken, før der må gribes ind i selvbestemmelsesretten.
Desuden skal alle indgreb i selvbestemmelsesretten give anledning til refleksion og
læring, med henblik på at gentagne indgreb i selvbestemmelsesretten kan forebygges
i videst muligt omfang.
Et serviceeftersyn af magtanvendelsesreglerne, som er gennemført i 2017, har dog vist,
at de gældende regler i praksis kan være en barriere for, at personalet kan yde den
nødvendige omsorg og beskyttelse over for borgerne i de situationer, hvor gængse
socialpædagogiske indsatser ikke slår til.
2
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 372: Materiale til brug ved teknisk gennemgang af Social- og Ældreministerens ressort efter ressortomlægning den 2/9-21
Det er således uklart for personalet, hvad de må gøre som led i varetagelsen af den
almindelige omsorg, og hvornår der er tale om et indgreb i selvbestemmelsesretten. Det
er eksempelvis uklart, om personalet som led i omsorgen med en let berøring på en
beboers arm eller skulder må guide denne væk fra en uhensigtsmæssig situation. En
sådan fysisk guidning kan være med til at sikre borgerens egen tryghed og værdighed
eller
forebygge
eller
undgå
en
situation,
hvor
borgerens
adfærd
er
grænseoverskridende eller konfliktskabende i forhold til andre.
Serviceeftersynet viser desuden, at de gældende regler sætter uhensigtsmæssige
begrænsninger på muligheden for at anvende tryghedsskabende velfærdsteknologi
som led i omsorgsvaretagelsen. De gældende regler tager ikke højde for de nye
teknologiske muligheder. Fx er der i dag ikke uden samtykke hjemmel til brug af
sensorgulve, som kan give borgeren øget sikkerhed og personalet mere ro i sindet, fordi
de hurtigere kan hjælpe, hvis en borger er faldet på gulvet i egen bolig og har brug for
hjælp.
Aftalepartierne er derfor enige om, at der er brug for at få reglerne ændret, så personalet
har de bedst mulige rammer for at iværksætte de indsatser, som er nødvendige for at
sikre omsorgen over for de borgere, som de har ansvaret for at passe på. Det skal
samtidig fremhæves, at indgreb i selvbestemmelsesretten aldrig må erstatte omsorg og
pædagogisk støtte, at de pædagogiske indsatser løbende skal justeres og tilpasses
med henblik på at forebygge magtanvendelse, og at formålet med indgrebene ikke må
være at erstatte personaleressourcer.
Aftalepartierne er således enige om, at klare regler er en forudsætning for, at personalet
kan minimere risikoen for omsorgssvigt af borgere med en erhvervet fremadskridende
mental svækkelse, som fx demens, som er afhængige af en god og professionel indsats
for at få en værdig og tryg hverdag. Samtidig er klare regler en forudsætning for at
beskytte borgerne mod unødige indgreb i selvbestemmelsesretten og sikre, at alle
indgreb registreres og indberettes, så de kan give anledning til refleksion hos både
personale og ledelse.
Regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Alternativet, Radikale Venstre og
Socialistisk Folkeparti har med afsæt i ovenstående overvejelser den 31. august 2018
indgået aftale om revision af servicelovens bestemmelser om magtanvendelse på
demensområdet. Det er forudsat, at lovforslaget om revisionen er udgiftsneutralt for
kommunerne. Den endelige afklaring af forslagets økonomiske konsekvenser vil dog
først ske i forbindelse med DUT-forhandlingerne med KL om lovforslaget. Lovforslaget
vil kunne medføre mindre statslige merudgifter i forbindelse med oprettelse og drift af
det særlige råd, som beskrives under pkt. 12 nedenfor. Dette afklares forud for
forhandlingerne om satspuljen for 2019, hvor finansieringen af de eventuelle
merudgifter vil skulle indgå. Partierne bag aftalen får lovforslaget i skriftlig høring inden
udsendelse i ekstern høring.
3
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 372: Materiale til brug ved teknisk gennemgang af Social- og Ældreministerens ressort efter ressortomlægning den 2/9-21
2440343_0004.png
Parterne er enige om, at revisionen af reglerne i forhold til mennesker med erhvervet
fremadskridende mental svækkelse fx demens, skal indeholde følgende elementer,
som skal medvirke til at forbedre og tydeliggøre reglerne:
1. Der tilføjes en sætning i formålsbestemmelsen, således at det tydeliggøres, at
anvendelse af magt og andre indgreb i selvbestemmelsesretten alene må ske
for at sikre borgerens omsorg, værdighed og tryghed eller tilgodese hensynet
til fællesskabet eller andre beboere på plejehjemmet m.v. Alle de øvrige
formuleringer i formålsbestemmelsen videreføres uændret. Det vil således
fortsat fremgå, at formålet med reglerne er at begrænse magtanvendelse og
andre
indgreb i selvbestemmelsesretten til det
absolut nødvendige.
Proportionalitetsprincippet vil også fortsat fremgå af formålsbestemmelsen, lige
som det stadig vil stå klart, at anvendelse af magt aldrig må erstatte
socialpædagogiske indsatser, men alene må ske, når sådanne indsatser ikke
er tilstrækkelige til at sikre omsorgen over for borgeren, herunder dennes
værdighed og tryghed.
2. Der skabes en klar hjemmel til at fastsætte vejledende husordener for
beboernes adfærd på fællesarealer, som kan være med til at sikre en god og
hensynsfuld adfærd og forebygge konflikter. Beboerne og/eller deres
pårørende skal inddrages i udarbejdelsen af husordner. Husordenen vil alene
være vejledende og kan ikke danne selvstændigt grundlag for magtanvendelse
eller andre sanktioner over for borgerne.
3. Der skabes en ny, klar hjemmel til, at personalet kan anvende fysisk guidning
af borgere som led i varetagelsen af den daglige omsorg, herunder for at sikre
tryghed og trivsel på plejehjem m.v.
1
Fysisk guidning kan ske af hensyn til
borgeren selv for at sikre hans eller hendes tryghed og værdighed. Fysisk
guidning kan også ske af hensyn til en anden borger eller af hensyn til
fællesskabet på plejehjemmet m.v. i situationer, hvor borgerens adfærd er
grænseoverskridende eller konfliktskabende, eller i situationer, hvor en beboer
er gået ind i en anden beboers egen bolig. Fysisk guidning har ikke karakter af
magtanvendelse, men er en del af omsorgen og skal derfor ikke registreres og
indberettes. Der må ikke ske fastholdelse i forbindelse med fysisk guidning.
4. I forhold til mennesker med en erhvervet fremadskridende mental svækkelse
som fx demens foretages en ændring af reglerne, som vil gøre det muligt for
personalet uden forudgående afgørelse fra kommunalbestyrelsen at anvende
kortvarig fastholdelse i personlige hygiejnesituationer, hvis det er nødvendigt
for at varetage omsorgen for borgeren og bevare borgerens værdighed.
Sådanne indgreb skal også fremover registreres og indberettes direkte til
kommunalbestyrelsen og socialtilsynet. I forhold til mennesker med en
1
Plejehjem m.v. omfatter steder, hvor hjælpen udgår fra servicearealer, og der er fast tilknyttet personale.
4
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 372: Materiale til brug ved teknisk gennemgang af Social- og Ældreministerens ressort efter ressortomlægning den 2/9-21
erhvervet fremadskridende mental svækkelse som fx demens foretages
endvidere en ændring af reglerne, så der ikke længere er en udtømmende liste
over
de
situationer,
hvor
der
kan
ske
kortvarig
fastholdelse
i
hygiejnesituationen.
5. Der skabes en ny hjemmel til, at personalet kan gribe akut ind, hvis det er
nødvendigt for at afværge væsentlig ødelæggelse af indbo eller andre værdier.
Det vil i vejledningen til loven blive præciseret, hvordan begrebet ”væsentlig
ødelæggelse” skal forstås,
og i den forbindelse tydeliggjort, at indgrebet
i
lighed med andre indgreb i selvbestemmelsesretten
skal være proportionalt.
Sådanne indgreb skal registreres og indberettes til kommunalbestyrelsen og
socialtilsynet.
6. Der skabes hjemmel til, at personalet akut kan fastholde/tilbageholde en borger
eller føre ham eller hende tilbage til boligen eller til et andet opholdsrum, hvis
borgeren gennem sin adfærd er til fare for sig selv eller andre. Samt i forhold til
mennesker med en erhvervet fremadskridende mentalsvækkelse, fx demens,
hvis det er nødvendigt at gribe ind for at sikre en eller flere andre personers
tryghed, værdighed og sikkerhed, fordi en borger udviser en adfærd, som er
meget grænseoverskridende eller meget konfliktskabende i forhold til de øvrige
beboere. Denne hjemmel vil også omfatte situationer, hvor en beboer er gået
ind i en anden beboers private bolig, og det ikke er muligt at lede borgeren ud
med fysisk guidning. I dag kan disse indgreb kun bruges efter forudgående
afgørelse fra kommunalbestyrelsen og kun, hvis der er risiko for væsentlig
personskade. Sådanne indgreb skal også fremover registreres og indberettes
direkte til kommunalbestyrelsen og socialtilsynet.
7. Der ændres således ikke på, at både kommunalbestyrelsen og socialtilsynet får
direkte
besked,
hver
gang
personalet
har
foretaget
indgreb
i
selvbestemmelsesretten. Kommunalbestyrelsen i borgerens handlekommune
har allerede i dag en forpligtigelse til at følge op på indberetningerne om
magtanvendelse i forhold til den enkelte borger, herunder tage stilling til om,
der er grundlag for at træffe eller ændre afgørelser om magtanvendelse i forhold
til den enkelte borger. Dette gælder også i forhold til deres pligt til at udarbejde
handleplaner
Aftalepartierne
for
de
borgere,
det
der
er
modtaget
at
indberetninger
om.
også
finder
afgørende,
kommunalbestyrelsen
fremadrettet har fokus på deres forpligtelse til at følge op på indberetningerne.
8. Den foreslåede ændring ændrer heller ikke på det forhold, at personalet,
såfremt det handler ud over rammerne for magtanvendelse i serviceloven, kan
findes skyldig i en straffelovsovertrædelse. Den pågældende handling vil efter
omstændighederne kunne være straffri som følge af straffelovens regler om
nødværge og nødret. Det er domstolene, der vurderer, om en handling er
omfattet af reglerne om nødværge og nødret. Det bemærkes, at der med
5
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 372: Materiale til brug ved teknisk gennemgang af Social- og Ældreministerens ressort efter ressortomlægning den 2/9-21
nødværge og nødret er tale om ekstraordinær hjemmel til brug i ekstraordinære
situationer. Bestemmelserne om nødret og nødværge kan derfor ikke anvendes
som hjemmelsgrundlag for at foretage jævnligt forekommende tvangsmæssige
indgreb.
9. Der skabes en ny hjemmel til, at kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelse om
at låse eller på anden vis sikre yderdøre eller vinduer. Det kan fx være
altandøren til et enkelt beboerværelse, når der er risiko for, at beboeren vil
forlade sin bolig og udsætte sig selv for fare. Døre til fællesarealer må dog aldrig
aflåses, og der skal altid være mindst en uaflåst dør i den enkelte borgers bolig.
10. Der ændres på reglerne om alarm- og pejlesystemer, så terminologien ændres
til ”tryghedsskabende velfærdsteknologiske løsninger”. Den nye formulering
gør begrebet bredere og mere tidsløst og vil gøre det muligt at bruge nye typer
af tryghedsskabende velfærdsteknologiske løsninger, som kan registrere
borgerens bevægelser, fx faldmåtter, sensorgulve og GPS. Der kan dog aldrig
gives tilladelse til videoovervågning af borgerne. Hjemlen udvides desuden, så
det også bliver muligt at bruge sådanne personlige tryghedsskabende
velfærdsteknologiske løsninger til at registrere bevægelser/fald i borgerens
egen bolig. I dag er det kun lovligt at anvende teknologi som fx GPS for at
registrere og forebygge risiko for, at borgeren forlader plejehjemmet m.v. I
forhold til mennesker med en erhvervet fremadskridende mental svækkelse
som fx demens, kan teknologierne anvendes over for den enkelte borger,
medmindre borgeren,
fremtidsfuldmægtig
og som
noget nyt
sig
dette.
en
eventuel værge eller
værgen
og
modsætter
Borgeren,
fremtidsfuldmægtigen skal forud for anvendelsen af teknologierne informeres
om brugen af disse. Indsatsen har ikke karakter af magtanvendelse og skal
derfor ikke registreres og indberettes.
I situationer, hvor borgeren, værgen eller fremtidsfuldmægtigen modsætter sig
brugen af tryghedsskabende velfærdsteknologiske løsninger, gives der
hjemmel til, at kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelse om at anvende
sådanne teknologier over for borgeren, hvis der er risiko for personskade, og
forholdene i det enkelte tilfælde gør det påkrævet for at afværge denne risiko.
Dette følger af kommunalbestyrelsens omsorgsforpligtelse overfor borgere,
som modtager pleje og omsorg og dermed er i kommunens varetægt, at
kommunalbestyrelsen og det udførende personale skal sikre den nødvendige
pleje, omsorg, sikkerhed og tryghed for borgerne.
Aftalepartierne finder det afgørende, at en evt. fremtidsfuldmægtig eller værge
inddrages i forbindelse med kommunalbestyrelsens afgørelse. En evt.
fremtidsfuldmægtig eller værge skal derfor høres over kommunalbestyrelsens
vurdering i forbindelse med afgørelsen. Kommunalbestyrelsens afgørelse kan
6
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 372: Materiale til brug ved teknisk gennemgang af Social- og Ældreministerens ressort efter ressortomlægning den 2/9-21
som i dag gøres tidsubegrænset, og der skal ske registrering og indberetning.
Der kan klages over kommunalbestyrelsens afgørelse. Klage over afgørelsen
rettes først til kommunalbestyrelsen, som skal vurdere, om der er grundlag for
at give klageren helt eller delvist medhold, hvorefter klagen sendes til
Ankestyrelsen.
Aftalepartierne er enige om, at der kan være et etisk dilemma mellem på den
ene
side
borgerens
om
brug
selvbestemmelsesret,
af
og
den
anden
side
når
omsorgspligten og hensynet til borgerens sikkerhed og tryghed i forhold til
afgørelse
tryghedsskabende
velfærdsteknologi,
fremtidsfuldmægtigen modsætter sig. Aftalepartierne finder det vigtigt, at der er
opmærksomhed på denne problemstilling.
11. Brug af tryghedsskabende velfærdsteknologier bør altid ske med udgangspunkt
i den enkelte borgers livsværdier, holdninger og livshistorie og skal samlet set
bidrage
til
at
understøtte
den
enkeltes
livskvalitet.
for
Anvendelse
målgruppen
af
for
tryghedsskabende
velfærdsteknologier
over
magtanvendelsesreglerne skal således baseres på grundlæggende principper,
som skal sikre, at brug af disse teknologier alene sker for at understøtte
borgerens behov for tryghed, omsorg, værdighed, sikkerhed, bevægelsesfrihed
samt selvbestemmelse/frihed til selv at vælge, og formålet med anvendelsen af
tryghedsskabende velfærdsteknologier må derfor ikke være at erstatte
socialpædagogiske indsatser eller personaleressourcer.
12. Der nedsættes et særligt råd, som med afsæt i en række overordnede
principper, som fastsættes i magtanvendelsesreglerne, skal vurdere, hvilke
former for tryghedsskabende velfærdsteknologi, der kan anvendes efter
servicelovens magtanvendelsesregler. Efter en høring hos de centrale
interessenter sender rådet løbende, men mindst én gang årligt et forslag til en
liste over de nye tryghedsskabende velfærdsteknologiske løsninger til Børne-
og Socialministeriet, som der er enighed i rådet om bør kunne anvendes
fremover. På baggrund af forslaget fra rådet offentliggør Børne- og
Socialministeriet mindst én gang årligt en officiel liste med de pågældende
løsninger. Partierne bag lovrevisionen orienteres om listens indhold inden
offentliggørelsen.
Indhentelse
og
brug
af
data
i
forbindelse
med
tryghedsskabende velfærdsteknologi skal altid ske i overensstemmelse med
gældende regler om datasikkerhed, beskyttelse af persondata m.v.
13. Alle indgreb i selvbestemmelsesretten skal registreres af det personale, som
har foretaget indgrebet, og indberettes til personalets leder, som har ansvaret
for, at personalet reflekterer over brugen af magtanvendelse, svarende til i dag.
Registreringen og indberetningen skal bruges i dialogen mellem leder og
medarbejder som et vigtigt element i læring og refleksion, bl.a. i forhold til
hvordan indgreb i fremtiden vil kunne undgås ved brug af socialpædagogiske
7
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 372: Materiale til brug ved teknisk gennemgang af Social- og Ældreministerens ressort efter ressortomlægning den 2/9-21
metoder. Lederen skal sørge for, at alle indberetninger bliver sendt videre til
kommunalbestyrelsen og socialtilsynet.
14. Som en styrkelse af retssikkerheden foreslås det som noget nyt, at ledelsen
jævnligt skal orientere borgerens pårørende, fremtidsfuldmægtige, værge eller
anden repræsentant om hvilke indgreb, der er foretaget. Dette gælder alle
indgreb i selvbestemmelsesretten, herunder kortvarig fastholdelse i personlige
hygiejnesituationer,
anvendelse
af
brug
vil
af
af
stofseler
og
brug
dennes
af
tryghedsskabende
pårørende,
værge,
velfærdsteknologiske løsninger. Personalets anvendelse af reglerne om
magt
borgeren,
fremtidsfuldmægtigen eller anden repræsentant kunne påklages til kommunal-
bestyrelsen. Kommunalbestyrelsens afgørelse om brug af stofseler, dørlåsning
og tryghedsskabende velfærdsteknologiske løsninger vil kunne påklages til
Ankestyrelsen af samme personkreds.
Derudover er parterne enige om vigtigheden af, at ledere og medarbejdere har et godt
kendskab til reglerne og er opmærksomme på vigtigheden af altid at afprøve
socialpædagogiske og andre mindre indgribende indsatser, før de griber til anvendelse
af magt eller andre indgreb i selvbestemmelsesretten. Derfor iværksættes i forlængelse
af revisionen af reglerne en række tiltag, som skal understøtte uddannelse og
kompetenceudvikling, for at sikre et godt og bredt kendskab til de nye regler blandt
ledere og personale. Det konkrete indhold i disse tiltag samt finansieringen heraf vil
blive aftalt under forhandlingerne om satspuljen for 2019.
Parterne er desuden enige om, at de nye regler skal evalueres tre år efter
ikrafttrædelsen. Ved en evaluering vil der blandt andet blive set på udviklingen af
indberetningerne og læring heraf. En sådan evaluering vil forudsætte, at der findes
midler hertil. Parterne vil søge satspuljekredsens opbakning til finansiering af
evalueringen i forbindelse med forhandlingerne om satspuljen for 2019.
I perioden fra de nye reglers ikrafttræden frem til evalueringen mødes aftaleparterne en
gang årligt eller oftere, hvis ministeren finder det nødvendigt, til en politisk
statusdrøftelse.
Endeligt er parterne enige om, at der er behov for at forenkle procedurerne for
registrering og indberetning til myndighederne. Børne- og Socialministeriet vil derfor
udforme et nemt anvendeligt, centralt udformet indberetningsskema, som skal kunne
anvendes i alle de situationer, hvor der skal ske registrering og indberetning. I den
forbindelse vil tidsfristerne for registrering og indberetning blive ensrettet.
8