Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del Bilag 372
Offentligt
29. juni 2018
Aftale mellem Regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Kon-
servative Folkeparti), Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti
Aftale om en reform af indsatsen mod ungdomskriminalitet
Alle
handlinger har konsekvenser
Ungdomskriminaliteten har i en årrække været faldende. Det er positivt. Samtidig er der en hård
kerne af en ungdomsårgang, som står for en uforholdsmæssig og alt for stor en andel af den
samlede ungdomskriminalitet.
Den kriminelle lavalder er 15 år, og børn skal ikke i fængsel.
Når børn og unge begår kriminalitet tidligt i livet, kan det være starten på en kriminel løbebane,
som kan ende med omfattende og alvorlig kriminalitet. Der skal derfor sættes mere konsekvent
og tidligere ind over for ungdomskriminalitet. Der skal være en mærkbar reaktion, når børn og
unge begår kriminalitet, så de forstår, at alle handlinger har konsekvenser.
I den nuværende indsats mod ungdomskriminalitet mangler der fælles retning og konsekvens.
Hverken det sociale system eller retssystemet evner at gribe tidligt nok ind og hjælpe børnene
eller de unge, inden de havner på samfundets skyggeside. Børn og unge oplever ikke i tilstræk-
kelig grad at blive stillet til ansvar for deres kriminelle handlinger.
Behovet for en markant indsats mod ungdomskriminalitet understreges af de seneste års situation
i bandemiljøet, hvor kriminelle bander går målrettet efter at rekruttere sårbare og letpåvirkelige
børn og unge.
Der er derfor behov for en ny og helhedsorienteret indsats, der har et klart mål: Børn og unge
skal bringes ud af kriminalitet og tilbage i fællesskabet. Dette er af afgørende betydning for det
enkelte barn og den enkelte unges muligheder i livet. Det er samtidig afgørende for, at Danmark
også på langt sigt vil være et trygt og sikkert land.
Reformen vil forpligte børn og unge, deres forældre og kommunerne. Myndighedernes pligt til
opfølgning styrkes markant, så børn og unge følges tæt og længe. Der fastsættes korte frister for
sagsbehandlingen, og der afsættes midler til, at de overholdes. Der må ikke være den mindste
tvivl om myndighedernes roller og forpligtelser til at følge hver enkelt sag til dørs.
Endelig sættes der fokus på ensretning af indsatsen på de sikrede, delvist lukkede og åbne døgn-
institutioner, hvor kriminelle og kriminalitetstruede unge kan anbringes.
1
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 372: Materiale til brug ved teknisk gennemgang af Social- og Ældreministerens ressort efter ressortomlægning den 2/9-21
2440340_0002.png
Reformen har fem fokusområder
1.
Fødekæden til den hårde kerne skal stoppes
2.
Børn og unge i risikozonen og deres forældre skal opleve en tidlig konsekvens af
kriminel adfærd
3.
Ensrettet indsats for anbragte kriminalitetstruede unge
4.
En effektiv forebyggende indsats for alle børn og unge
5.
Effektiv implementering og opfølgning
Fokusområde 1: Fødekæden til den hårde kerne skal stoppes
Der er børn, som fra 10-års alderen har så negativ og kriminel adfærd, at de begår personfarlig
eller anden alvorlig kriminalitet, dvs. f.eks. voldelige overfald, voldtægt mv. Unge, der ender i
den hårde kerne, er netop kendetegnet ved, at de ofte har deres kriminelle debut tidligere end
andre kriminelle unge.
Kommunerne har en afgørende rolle og et klart ansvar i forhold til at bringe børn og unge ud af
kriminalitet, og det skal de fortsat have. Kommunerne har således pligt til at gribe ind, uanset
alder. Sådan er det i dag, og sådan skal det også være fremadrettet. Med reformen ændres ikke
på kriterierne for at anbringe unge på hhv. åbne, delvist lukkede eller sikrede døgninstitutioner.
Kommunerne kan imidlertid i dag mangle fokus på børn og unges kriminalitet, hvor de sociale
problemstillinger kan komme til at fylde mere end den kriminalitet, som barnet eller den unge
har begået. Det betyder, at barnet eller den unge ikke ansvarliggøres i tilstrækkelig grad for sin
kriminelle adfærd.
Der ses heller ikke at være en ensartet og stringent praksis i forhold til håndteringen af politiets
underretninger til kommunerne om mistanke om kriminalitet.
Det er uacceptabelt for børnene og de unge og for samfundet, at denne gruppe af børn og unge
ikke med en fast hånd vises vejen væk fra deres kriminelle løbebane, men i stedet får lov at
fortsætte deres kriminelle adfærd med et kriminelt voksenliv til følge.
Der er ikke behov for en helt ny værktøjskasse med sociale foranstaltninger for børn og unge,
men indsatsen skal løftes og fokuseres. Det skal ske gennem skræddersyede og længerevarende
indsatser på grundlag af den eksisterende sociale værktøjskasse, hvor barnets eller den unges
udvikling følges tæt, og der skal være en hurtig reaktion, hvis barnet eller den unge igen kommer
på afveje. Det skal sikres, at kommunerne iværksætter de nødvendige indsatser, så de unge kom-
mer ud af kriminalitet.
Aftalepartierne vil derfor grundlæggende ændre måden, hvorpå kriminelle børn og unge mellem
10 og 17 år håndteres, og sikre at de gode redskaber, som vi allerede har, bruges målrettet og
2
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 372: Materiale til brug ved teknisk gennemgang af Social- og Ældreministerens ressort efter ressortomlægning den 2/9-21
konsekvent. Det skal sikres, at der er en helhedsorienteret indsats med mærkbar og hurtig konse-
kvens, og at børn og unge bliver stillet til ansvar, når de begår kriminalitet, samtidigt med at de
understøttes i en kriminalitetsfri tilværelse fremover.
Aftalepartierne er på den baggrund enige om, at der skal iværksættes følgende initiativer:
1.
Der oprettes et Ungdomskriminalitetsnævn
Ungdomskriminalitetsnævnet skal træffe afgørelse i sager om børn og unge mellem 10
og 17 år, som er mistænkt for at have eller har begået alvorlig kriminalitet, som f.eks.
indbrudstyveri, ulovlig besiddelse af våben eller salg af euforiserende stoffer, og som
samtidig har nogle risikofaktorer, der gør dem særligt udsatte for at ende i den hårde kerne
af unge kriminelle, f.eks. kriminalitet i en tidlig alder, opvækst i et kriminelt miljø eller
misbrugsproblemer. Nævnet skal endvidere træffe afgørelse i sager om børn og unge mel-
lem 10 og 17 år, som er mistænkt for at have eller har begået personfarlig kriminalitet
som vold og seksualforbrydelser.
Der er tale om anslået 40 børn om året i alderen 10-11 år og anslået 700 unge om året i
alderen 12-17 år.
Ansvaret for at behandle sådanne sager løftes herved fra kommunerne og over i Ung-
domskriminalitetsnævnet. Kommunerne vil herefter være ansvarlige for at fuldbyrde
Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelser.
Ungdomskriminalitetsnævnet sammensættes af en dommer (formand) og to faste repræ-
sentanter fra henholdsvis politiet og kommunen. Nævnet vil i sager vedrørende børn i
alderen 10-11 år blive ledt af en dommer, der har gennemgået en særlig efteruddannelse
målrettet håndtering af sager vedrørende denne yngre del af målgruppen. Nævnet vil end-
videre i sager vedrørende børn og unge i alderen 10-14 år blive bistået af en børnesag-
kyndig. Politiet skal stille sekretariatsbistand til rådighed for nævnet.
Ungdomskriminalitetsnævnet vil for at kunne skræddersy en helhedsorienteret og mål-
rettet kriminalitetsforebyggende indsats kunne inddrage fagfolk og ressourcepersoner,
som f.eks. skolelærere eller fodboldtrænere, til at tackle de mange
og ofte komplekse
problemstillinger, der er forbundet med barnet eller den unges kriminelle adfærd, og være
med til at sikre, at barnet eller den unge løftes ud af kriminalitet.
Barnet eller den unge og dennes forældre har mødepligt for Ungdomskriminalitetsnævnet
og kan afhentes ved udeblivelse. Hvis den unge og forældrene ikke møder op til nævns-
mødet, vil det manglende fremmøde indgå i nævnets vurdering af sagen.
Ungdomskriminalitetsnævnet kan fastsætte en straksreaktion, som er af opdragende ka-
rakter og en tydelig markering af, at barnet eller den unge har krydset grænsen for accep-
tabel adfærd. Straksreaktionen skal så vidt muligt også være af genoprettende karakter.
En straksreaktion kan f.eks. være, at den unge skal rydde op efter hærværk, vaske brand-
3
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 372: Materiale til brug ved teknisk gennemgang af Social- og Ældreministerens ressort efter ressortomlægning den 2/9-21
biler eller gøre rent i den lokale boligforening. Ungdomskriminalitetsnævnet vil ikke in-
den for rammerne af Danmarks internationale forpligtelser kunne pålægge børn under 13
år straksreaktioner, der består af forskellige former for samfundsnyttigt arbejde. Hvis den
unge ikke gennemfører sin straksreaktion, vil sagen blive genindbragt for Ungdomskri-
minalitetsnævnet, som vil træffe en ny afgørelse, hvor den manglende gennemførelse af
straksreaktionen vil indgå i vurderingen af sagen.
Ungdomskriminalitetsnævnet kan derudover fastsætte et op til 2 år langt forbedringsfor-
løb. For de 10-14-årige kan forbedringsforløbet i helt særlige tilfælde vare op til 4 år.
Forbedringsforløbet skræddersys ud fra den konkrete sag. Formålet er at sikre, at barnet
eller den unge kriminelle slår ind på en konstruktiv livsbane uden kriminalitet. Forbed-
ringsforløbet kan eksempelvis indebære, at barnet eller den unge forpligtes til at deltage
i behandling for hashmisbrug, eller at der stilles krav om, at den unge færdiggør folke-
skolen. I alvorligere sager, hvor det vurderes, at barnets eller den unges problemer ikke
kan afhjælpes i hjemmet, kan nævnet bl.a. anbringe barnet eller den unge uden for hjem-
met i en periode, herunder på åbne, delvist lukkede og sikrede døgninstitutioner. Der æn-
dres ikke på de eksisterende kriterier, som kendes fra lov om social service, for
iværksættelse af en anbringelse uden for hjemmet, men nævnet får kompetence til at
træffe afgørelse herom.
Forbedringsforløbet skal sikre, at der igangsættes en længerevarende indsats over for bar-
net eller den unge. Barnet eller den unge vil endvidere under hele sit forbedringsforløb
være tilknyttet en ungetilsynsførende fra ungekriminalforsorgen, jf. initiativ 3 nedenfor.
Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelser er bindende for både barnet eller den unge og
for kommunen. Kommunen har således ansvaret for at fuldbyrde afgørelserne ved at
igangsætte de foranstaltninger, som nævnets afgørelser pålægger barnet eller den unge.
Barnets eller den unges kommunale sagsbehandler vil endvidere ligesom i dag
som led
i det personrettede tilsyn
være forpligtet til løbende at følge barnets eller den unges
udvikling. Det personrettede tilsyn indebærer, at kommunen skal følge op på, om den
hjælp, der er iværksat, fortsat opfylder behovet hos barnet eller den unge, og at barnet
eller den unge trives og udvikler sig positivt.
Ungekriminalforsorgen vil gennem sit tilsyn dels sikre, at barnet eller den unge gennem-
fører sit forbedringsforløb, dels sikre at kommunen iværksætter de foranstaltninger, som
forbedringsforløbet indebærer.
På denne måde sikres det, at ingen tabes på gulvet.
4
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 372: Materiale til brug ved teknisk gennemgang af Social- og Ældreministerens ressort efter ressortomlægning den 2/9-21
2.
Der fastsættes skarpe frister for Ungdomskriminalitetsnævnets og retssystemets be-
handling af sagerne
For så vidt angår de 10-14-årige skal politiet senest 10 dage efter politiets mistanke om,
at et barn eller en ung under 15 år har begået kriminalitet, beslutte, om sagen skal henvises
til nævnet. Sagen skal herefter behandles i nævnet senest 4 uger senere.
For så vidt angår de 15-17-årige vil deres straffesager blive underlagt en særligt hurtig
sagsbehandling (fast-track procedure). Hvis domstolene herefter henviser sagen til Ung-
domskriminalitetsnævnet, skal nævnet som udgangspunkt behandle sagen senest 14 dage
efter den endelige dom i straffesagen.
Fast-track proceduren for de 15-17-årige indrettes således, at det for politiet og anklage-
myndigheden er målsætningen, at det samlede tidsforbrug, fra sigtelsen (identifikation af
gerningsmand) til sagen sendes i retten, ikke bør overstige 30 dage dog 60 dage i vold-
tægtssager (4 mdr. ved mentalundersøgelse af sigtede). For domstolene er målsætningen
for sagsbehandlingstiden fastsat til 37 dage. Heraf udgør berammelsestiden, dvs. tiden fra
sagen modtages i retten, til hovedforhandlingen kan indledes, 30 dage, mens der er afsat
7 dage til hovedforhandling og domsafsigelse.
3.
Der oprettes en ungekriminalforsorg
Den nye ungekriminalforsorg vil sammen med kommunen sørge for, at barnet eller den
unge gennemfører den pålagte straksreaktion og sit forbedringsforløb som bestemt af
Ungdomskriminalitetsnævnet.
Barnet eller den unge vil således få tilknyttet en ungetilsynførende under hele sit forbed-
ringsforløb.
De ungetilsynsførende, der skal føre tilsyn med børn i alderen 10-11 år, vil have gennem-
gået en særlig efteruddannelse målrettet tilsyn med denne yngre del af målgruppen.
Hvis barnet eller den unge ikke efterlever Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelse, vil
det altid medføre en reaktion fra ungekriminalforsorgen. Ungekriminalforsorgen vil i før-
ste omgang indskærpe vilkårene i nævnets afgørelse og vil dernæst kunne beslutte, at
barnet eller den unge skal afhentes af politiet og bringes til det sted, hvor f.eks. straksre-
aktionen skal udføres.
Ungekriminalforsorgen vil i sidste ende kunne genindbringe en sag for Ungdomskrimi-
nalitetsnævnet, med henblik på at der fastsættes nye og skærpede reaktioner med fokus
på at få barnet eller den unge til at ændre holdning og adfærd.
Nævnet vil i den forbindelse kunne beslutte at forlænge et forbedringsforløb, så barnet
eller den unge ikke qua sin manglende overholdelse kan unddrage sig sit forbedringsfor-
løb.
5
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 372: Materiale til brug ved teknisk gennemgang af Social- og Ældreministerens ressort efter ressortomlægning den 2/9-21
Ungekriminalforsorgen skal som led i tilsynet endvidere påse, at kommunerne iværksæt-
ter de foranstaltninger, som nævnet har besluttet.
Der oprettes lokale ungekriminalforsorgsenheder i de afdelinger af Kriminalforsorgen i
Frihed (KiF), som findes i hele landet. De lokale ungekriminalforsorgsenheder skal vare-
tage tilsynsopgaven med børnene og de unge. Med henblik på at sikre, at der sker en
effektiv og ensartet opfølgning på Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelser, etableres der
en central enhed i Direktoratet for Kriminalforsorgen, der skal stå for den overordnede
tilrettelæggelse af arbejdet i de lokale ungekriminalforsorgsenheder.
Fokusområde 2: Børn og unge i risikozonen og deres forældre skal opleve en
tidlig konsekvens af kriminel adfærd
Børn og unge i risikozonen er mellem 10 og 17 år og mistænkt for at have begået kriminalitet,
der er mindre alvorlig end den kriminalitet, børn eller unge, som er i fødekæden til eller allerede
er en del af den hårde kerne, er mistænkt eller sigtet for. Det kan f.eks. være butikstyveri.
Denne gruppe af unge vil ikke få deres sag behandlet i Ungdomskriminalitetsnævnet. De 15-17-
årige vil dog ligesom i dag få deres sag behandlet i det strafferetlige system.
Mindre forseelser kan imidlertid være en glidebane til gentagen eller grov kriminalitet. Det skal
derfor sikres, at denne gruppe af børn og unge oplever en klar reaktion på deres kriminelle ad-
færd, så de ikke intensiverer deres kriminelle løbebane. Dette er desværre ikke altid tilfældet i
dag.
Aftalepartierne mener, der er brug for at sætte tidligere og mere kontant ind. Der skal være en
reaktion fra samfundet med det samme, et barn eller en ung udviser tegn på at være på vej til at
vende fællesskabet ryggen.
Aftalepartierne er på den baggrund enige om, at der skal iværksættes følgende initiativer:
4.
Målgruppen og anvendelsesområdet for børne- og ungepålæg udvides
Målgruppen for det eksisterende ungepålæg udvides til også at omfatte børn på 10 og 11
år, og ungepålægget skifter samtidig navn til et børne- og ungepålæg.
Børne- og ungepålægget udvides endvidere til at omfatte alle sager, hvor unge mellem 10
og 17 år mistænkes eller sigtes for at have overtrådt straffeloven, lov om euforiserende
stoffer eller våbenlovgivningen, og kommunerne forpligtes i sådanne sager til hurtigt at
vurdere, om der er grundlag for at tildele et børne- og ungepålæg.
5.
Anvendelsen og håndhævelsen af børne- og ungepålæg styrkes og effektiviseres
Det gældende krav om en forudgående børnefaglig undersøgelse fjernes, så børne- og
ungepålægget kan anvendes hurtigere og mere effektivt. En børnefaglig undersøgelse kan
tage kommunen op til fire måneder at udarbejde, hvorfor der er tale om en væsentlig
effektivisering. Et børne- og ungepålæg om f.eks. at passe sin skolegang eller at skulle
være hjemme på bestemte tidspunkter vil herefter kunne tildeles straks.
6
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 372: Materiale til brug ved teknisk gennemgang af Social- og Ældreministerens ressort efter ressortomlægning den 2/9-21
For at sikre en effektiv håndhævelse skal kommunen, når det er relevant, straks underrette
politiet, hvis barnet eller den unge ikke overholder sit børne- og ungepålæg, med henblik
på at politiet yder kommunen bistand til håndhævelsen.
Kommunerne skal endvidere i højere grad end i dag kunne pålægge unge ned til 13 år at
udføre samfundsnyttigt arbejde, herunder gøre rent i lokale boligforeninger, vaske brand-
biler eller vedligeholde parker og andre offentlige områder, som en del af børne- og un-
gepålægget.
Ved at udvide og styrke anvendelsen og håndhævelsen af børne- og ungepålægget sikres
det, at børn og unge, som begår kriminalitet tidligt i livet, ikke ender i en kriminel løbe-
bane, fordi der sættes tidligt og effektivt ind, så de med det samme mærker, at kriminalitet
har konsekvenser.
6.
Anvendelsen af forældrepålæg styrkes og effektiviseres
Kravet om en forudgående børnefaglig undersøgelse forud for tildeling af forældrepålæg
fjernes, så pålægget kan anvendes væsentligt hurtigere og mere effektivt.
Kommunerne skal endvidere i sager, hvor børn og unge mellem 10 og 17 år mistænkes
eller sigtes for at have overtrådt straffeloven, lov om euforiserende stoffer eller våben-
lovgivningen, hurtigt vurdere, om der er grundlag for at give forældrene et forældrepålæg.
Manglende efterlevelse af et forældrepålæg vil medføre et træk i forældrenes børne- og
ungeydelse eller boligstøtte, medmindre der foreligger særlige omstændigheder.
Initiativet vil sikre, at forældre, der ikke lever op til deres forældreansvar, hurtigere vil
opleve en konsekvens heraf. Det skal bidrage til, at forældre til kriminelle børn og unge
i endnu højere grad end i dag forpligtes til at tage ansvar og støtte barnet eller den unge i
at komme ud af en kriminel løbebane.
Fokusområde 3: Ensrettet indsats for anbragte kriminalitetstruede unge
Der er i dag væsentlige forskelle i den pædagogiske praksis på tværs af åbne, delvist lukkede og
sikrede døgninstitutioner, herunder måden hvorpå der arbejdes med kriminelle eller kriminali-
tetstruede unge.
Aftalepartierne finder, at dette er uhensigtsmæssigt. Manglende fælles regler og rammer vanske-
liggør bl.a. kommunernes mulighed for at finde det rigtige anbringelsessted til en bestemt ung.
Aftalepartierne vil derfor sikre, at indsatsen skærpes og ensartes på tværs af de forskellige insti-
tutioner og samtidig skabe et fælles vurderingsgrundlag, som socialtilsynene kan følge op på i
det løbende tilsyn med institutionerne.
For de anbragte unge skal der være fokus på ensartede rammer og regler på tværs af de forskellige
institutioner, så det sikres, at den unge mødes med en forudsigelig og tryg hverdag, der under-
støtter, at den unge kommer tilbage på ret kurs.
7
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 372: Materiale til brug ved teknisk gennemgang af Social- og Ældreministerens ressort efter ressortomlægning den 2/9-21
Herudover skal sikkerheden i dagligdagen styrkes og det samme skal indsatsen mod indsmugling
af våben og euforiserende stoffer. Aftalepartierne er enige om, at der skal iværksættes følgende
initiativer på de sikrede og delvist lukkede døgninstitutioner:
7.
Der fastsættes klare krav til en virksom indsats
Formålet med indsatsen på sikrede institutioner og delvist lukkede institutioner tyde-
liggøres gennem klare lovkrav til kvaliteten af den pædagogiske indsats. Der stilles
bl.a. krav om, at der arbejdes målrettet på at forebygge ny kriminalitet, at de unge skal
forberedes til at komme i uddannelse eller beskæftigelse, og at de unge skal forberedes
til at fungere i en dagligdag efter anbringelsens afslutning.
Det fremhæves, at en målrettet og intensiv indsats i forhold til misbrugsproblematikker
er afgørende for at forebygge ny kriminalitet, at mødepligt til undervisning og andre
aktiviteter kan bidrage til at gøre den unge parat til at gennemføre en uddannelse eller
komme i job, og at faste huslige pligter
ud over oprydning og rengøring på eget væ-
relse
er med til at gøre den unge parat til dagligdagen efter anbringelsen.
Disse elementer vil bidrage positivt i forhold til at regulere adfærd, der er kriminali-
tetsfremmende, og udvikle den unges sociale kompetencer, hvilket er essentielt i for-
hold til både det løbende arbejde med den unge og i den unges fremadrettede situation
efter endt anbringelse.
8.
Der lovfæstes krav om husordener
Der lovfæstes en pligt til at fastsætte husordener, der fastlægger rammerne for accep-
tabel adfærd på institutionerne. Husordenerne ensrettes, så henholdsvis sikrede og del-
vist lukkede døgninstitutioner i høj grad har de samme rammer. Den lovfæstede pligt
til at udarbejde husordener suppleres med en bekendtgørelse, der opstiller en række
obligatoriske krav til alle husordener.
I bekendtgørelsen fastsættes bl.a. regler om retningsgivende tidspunkter for vækning
og sengetid i hverdagene og i weekenden, mødepligt til undervisning og andre aktivi-
teter, god adfærd på fællesarealerne, ro på værelserne i aften- og nattetimerne, forbud
mod indtagelse og besiddelse af alkohol og euforiserende stoffer, rygeforbud (alene
med undtagelse af nærmere bestemte udendørs arealer), besiddelse og brug af mobilte-
lefoner, herunder at de unge som udgangspunkt skal aflevere deres mobiltelefoner i
forbindelse med aktiviteter, der kræver deres fulde opmærksomhed, f.eks. undervis-
ning, psykologsamtaler, andre former for behandling mv. og regler om besøg.
Der skal være klare og mærkbare konsekvenser forbundet med ikke at overholde hus-
ordenen. De mulige reaktioner vil variere i intensitet og kan spænde fra bl.a. advarsler,
forbud mod at deltage i bestemte aktiviteter i en periode til fratagelse af mobiltelefon
om natten i en periode.
Der indføres endvidere hjemmel til, at der kan ske træk i en ungs lommepenge ved
grove eller gentagne overtrædelse af husordenen.
8
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 372: Materiale til brug ved teknisk gennemgang af Social- og Ældreministerens ressort efter ressortomlægning den 2/9-21
Husordenerne skal godkendes af socialtilsynene, som har det overordnede tilsyn med,
at husordenerne overholder de obligatoriske krav, og at der er den nødvendige ensar-
tethed institutionerne imellem.
Husordenerne vil ud over ensretningen af rammerne bidrage til at sikre ro og orden og
styrke indsatsen mod euforiserende stoffer, trusler og vold mv.
Herudover vil aftalepartierne sørge for, at de sikrede og delvist lukkede døgninstitutioner til en-
hver tid har de rette redskaber til at bringe den unge tilbage på rette spor og sikre, at den unges
anbringelse sker under sikre og trygge forhold, herunder at den unge ikke udsættes for vold eller
trusler under anbringelsen eller udsætter sig selv eller andre for fare.
Aftalepartierne er enige om, at der skal iværksættes følgende initiativer:
9.
Styrkelse af sikkerheden på sikrede og delvist lukkede døgninstitutioner
På de sikrede døgninstitutioner indføres adgang til at anvende døralarmer til de unges
værelser hele døgnet og obligatorisk videoovervågning af indendørs fællesarealer døg-
net rundt.
For at styrke indsatsen mod indsmugling af våben og euforiserende stoffer indføres en
udvidet adgang til kropsvisitation, herunder afklædning og gennemsøgning af tøj, samt
undersøgelse af kroppens overflader. Kropsvisitation skal kunne ske, når en ung an-
bringes på sikrede døgninstitutioner og afdelinger samt særligt sikrede afdelinger, før
og efter besøg og før og efter fravær fra institutionen /afdelingen, hvis det er nødvendigt
af ordens- eller sikkerhedsmæssige hensyn. Den udvidede adgang til kropsvisitation
skal også kunne anvendes, hvis de unge har opholdt sig sammen med unge fra delvist
lukkede eller åbne afdelinger på samme institution. Det vil i højere grad gøre det muligt
at opdage eventuelle forsøg på indsmugling af euforiserende stoffer, våben, mobiltele-
foner eller lignende.
Endelig indføres der mulighed for at begrænse ekstern kommunikation i form af mo-
biltelefoni og internet. Fremover skal adgangen til eget kommunikationsudstyr begræn-
ses, således at det f.eks. kun er tilladt på bestemte tidspunkter i dertil indrettede
fællesrum. Såfremt særlige forhold taler for det, f.eks. at der er tale om en ung, der har
behov for hyppig kontakt med forældre mv., kan dette udgangspunkt fraviges.
Proceduren i forbindelse med registrering og indberetning af kropsvisitationer i forbin-
delse med udgang eller besøg vil endvidere blive optimeret gennem et nyt indberet-
ningsskema.
På de delvist lukkede døgninstitutioner indføres adgang til at anvende døralarmer til de
unges værelser og obligatorisk videoovervågning af fællesarealer døgnet rundt.
9
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 372: Materiale til brug ved teknisk gennemgang af Social- og Ældreministerens ressort efter ressortomlægning den 2/9-21
10.
Minimumskrav for anvendelsen af døralarmer på sikrede og delvist lukkede in-
stitutioner
Det skal ikke overlades til den enkelte døgninstitution, om muligheden for at anvende
døralarmer udnyttes.
Der sikres ensartet praksis. Konkret udmøntes dette gennem fællesstandarder for bru-
gen af døralarmer. Fællesstandarderne vil blive udarbejdet i et samarbejde mellem in-
stitutionerne, ungekriminalforsorgen og Socialstyrelsen. De fastsættes på
bekendtgørelsesniveau og vil inden udstedelsen blive forelagt aftalepartierne.
Overholdelsen af fællesstandarderne indgår i det løbende tilsyn med institutionerne.
11.
Ny adgang til fysisk magtanvendelse på sikrede og delvist lukkede institutioner
Magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten er generelt en undtagelse
og må aldrig erstatte omsorg, personlig støtte, socialpædagogisk rådgivning og behand-
ling. Almindelige pædagogiske virkemidler og samarbejde med unge skal altid gå forud
for anvendelse af fysisk magt, og den ønskede handling eller målet med handlingen
skal derfor så vidt muligt opnås ad frivillighedens vej.
Nogle af de vigtigste principper for brugen af magtanvendelse er:
Mindsteindgrebsprincippet, som betyder, at den mindst indgribende løsning al-
tid skal have førsteprioritet.
Proportionalitetsprincippet, som betyder, at der skal være proportionalitet mel-
lem indgreb og formål.
Legalitetsprincippet, som betyder, at der skal være klar lovhjemmel til ethvert
indgreb.
Individualitetsprincippet, som betyder, at indgreb i den personlige frihed skal
tilpasses den enkeltes situation og behov.
Husordenen har til formål at opstille faste og klare rammer, der skal medvirke til at
skabe en forudsigelig hverdag for de anbragte unge til gavn for deres trivsel og udvik-
ling samt medvirke til at forebygge konflikter. Husordenen er endvidere et redskab til
at lære anbragte unge at begå sig i fællesskab med andre, og den skal samtidig under-
støtte, at personalet kan varetage deres opgaver bedst muligt.
For at sikre at husordenen kan opfylde sit formål, skal personalet fremover kunne an-
vende fysisk magtanvendelse, hvis det er nødvendigt for at bringe overtrædelser af hus-
ordenen på døgninstitutionen til ophør. Det vil eksempelvis kunne være relevant, hvis
en ung gentagne gange ikke overholder reglerne om ro på værelserne i nattetimerne og
om sengetider. Personalet skal i sådanne situationer kunne føre den unge ind på sit
værelse.
10
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 372: Materiale til brug ved teknisk gennemgang af Social- og Ældreministerens ressort efter ressortomlægning den 2/9-21
Der ændres ikke på de generelle principper for magtanvendelse. Al magtanvendelse
skal således være nødvendig og stå i rimeligt forhold til det, der søges opnået, herunder
være afpasset den unges alder, modenhed og funktionsniveau. En bestemt adfærd vil
således ikke automatisk medføre en bestemt reaktion. Der vil altid skulle foretages en
konkret og individuel vurdering.
Reglerne om øget adgang til brug af fysisk magtanvendelse vil gælde alle anbragte
unge på sikrede og delvist lukkede døgninstitutioner, uanset om de er anbragt på bag-
grund af en afgørelse fra Ungdomskriminalitetsnævnet eller på andet grundlag. Aftale-
partierne er derfor enige om at følge udviklingen i forhold til brugen af magtanvendelse
på de sikrede og delvist lukkede institutioner.
12.
Pligt til at anmelde vold og trusler mv.
Der indføres på delvist lukkede og sikrede døgninstitutioner pligt til at anmelde vold
og trusler mv.
13.
De gældende regler om anvendelsen af fysisk magt skal tydeliggøres
Den eksisterende adgang til brug af fysisk magt skal tydeliggøres, så det sikres, at tvivl
om det retlige grundlag ikke står i vejen for, at personalet f.eks. kan gribe hurtigt ind
og forhindre sammenstød mellem de unge eller fastholde en ung, der er til fare for sig
selv eller andre.
14.
Undersøgelse af behovet for yderligere ydre sikkerhed og efteruddannelse til per-
sonalet på sikrede og delvist lukkede institutioner
Det skal undersøges, om der er behov for styrke den eksisterende ydre sikring af og
sikkerhed på nogle af de sikrede eller delvist lukkede døgninstitutioner, herunder uden-
dørs videoovervågning, så det sikres, at de unge ikke forlader institutionen uden tilla-
delse (rømning) og mulighederne for, at der kan smugles f.eks. euforiserende stoffer
eller våben ind på døgninstitutionen, minimeres.
Endvidere skal det undersøges, om der er behov for yderligere opkvalificerende efter-
uddannelse til personalet på de sikrede og delvist lukkede institutioner i bl.a. konflikt-
håndtering, magtanvendelse og regelgrundlaget herfor.
Regeringen vil igangsætte en afdækning af disse behov. Resultaterne vil blive præsen-
teret for aftalepartierne med henblik på yderligere drøftelser. Undersøgelserne forven-
tes færdiggjort medio 2019.
Kriminelle og kriminalitetstruede unge vil under længerevarende anbringelser som oftest til-
bringe størstedelen heraf på en åben institution. Der er derfor behov for, at der under hele anbrin-
gelsen kan bevares en rød tråd i indsatsen over for den unge i forhold til rammer, strukturer og
den pædagogiske indsats på tværs af institutionstyper.
11
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 372: Materiale til brug ved teknisk gennemgang af Social- og Ældreministerens ressort efter ressortomlægning den 2/9-21
Sammensætningen af unge på de åbne institutioner er imidlertid mere forskelligartet end på de
sikrede og delvist lukkede døgninstitutioner, idet der i langt højere grad er anbragt unge af andre
sociale årsager, så som omsorgssvigt eller overgreb.
Aftalepartierne er på denne baggrund enige om, at der skal iværksættes følgende initiativ:
15.
Kortlægning af indsatsen på de åbne døgninstitutioner og opholdssteder
Der igangsættes en kortlægning af indsatsen over for unge, der har begået kriminalitet
og er anbragt på åbne døgninstitutioner. Kortlægningen skal bl.a. afdække, hvilke ram-
mer, strukturer og pædagogiske tilgange der anvendes til denne målgruppe. Der vil
endvidere blive set på praksis for anmeldelse af vold og trusler mv.
Kortlægningen vil tage udgangspunkt i praksis på et antal åbne døgninstitutioner og
opholdssteder. Aftalepartierne vil få forelagt et oplæg til kortlægningens rammer og
nærmere indhold forud for igangsættelsen.
Sideløbende med kortlægningen foretages en vurdering af, om det vil være hensigts-
mæssigt at skabe mulighed for, at åbne institutioner efter ansøgning til Socialtilsynet
og efter en konkret vurdering
kan få adgang til at anvende f.eks. døralarmer eller
andet sikkerhedsudstyr. Formålet skal være at passe på den enkelte unge.
Arbejdet forventes færdiggjort i 2019 og vil blive forelagt aftalepartierne med henblik
på drøftelse.
Fokusområde 4: En effektiv forebyggende indsats for alle børn og unge
SSP-samarbejdet udgør fundamentet for det kriminalpræventive arbejde, og samarbejdet funge-
rer generelt godt. De involverede aktører peger dog på behovet for at skabe en tydeligere og mere
ensartet retning for arbejdet med at holde børn og unge ude af kriminalitet. Det er bl.a. blevet
fremhævet som et problem for samarbejdet, at der stort set ingen fælles regulering er på området.
Hvis alle aktører organiserer sig forskelligt og arbejder ud fra forskellige referencerammer, mod-
virker det vidensdeling og muligheden for at udveksle erfaringer mellem de lokale aktører på
nationalt plan.
Børn og unges muligheder for støtte og hjælp til et liv uden kriminalitet skal være de samme,
uanset om man bor i Esbjerg, Helsingør eller Odense.
Aftalepartierne ser derfor et behov for, at der sættes fælles retning. Aftalepartierne vil samtidig
give den nuværende indsats et løft.
12
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 372: Materiale til brug ved teknisk gennemgang af Social- og Ældreministerens ressort efter ressortomlægning den 2/9-21
Aftalepartierne er enige om, at der skal iværksættes følgende initiativer:
16.
En ny og fælles ramme for SSP-samarbejdet
Den nye fælles ramme skal sikre en klar og mere ensartet retning for SSP-arbejdet på
nationalt plan og fungere som en fælles organisations- og arbejdsbeskrivelse for SSP-
samarbejdet.
Den nye ramme skal indeholde målsætninger for de konkrete indsatser over for de mål-
grupper, som indsatserne er rettet imod. Udarbejdelsen af rammen vil ske under ind-
dragelse af relevante aktører.
17.
Alle SSP-konsulenter gennemfører en uddannelse i kriminalitetsforebyggelse
Uddannelsen skal have særligt fokus på forebyggelse af bandernes rekruttering af børn
og unge til bandemiljøet. Uddannelsen skal opkvalificere SSP-konsulenterne og give
dem og de lokale SSP-medarbejdere bedre redskaber til at opfange tendenser og signa-
ler i forhold til børn og unge i lokalområdet, som kræver handling.
Uddannelsen vil endvidere danne grundlag for, at SSP-konsulenterne mødes og etable-
rer netværk på tværs af kommunegrænser, så den konkrete viden og indsats i én kom-
mune kan tænkes sammen med andre kommuners erfaringer om, hvordan det
kriminalitetsforebyggende arbejde får størst effekt.
Den nye uddannelse bliver til i et samarbejde mellem Nationalt Forebyggelsescenter
(NFC) under Rigspolitiet og Socialstyrelsen.
18.
Der oprettes særlige forebyggelsesenheder i politiet
Forebyggelsesenhederne skal være centrale elementer i den samlede forebyggende ind-
sats mod ungdomskriminalitet og vil gennem det tværfaglige samarbejde med kommu-
ner og andre aktører forebygge silotænkning og generere ny viden til brug for udvikling
af det forebyggende arbejde.
Forebyggelsesenhederne vil endvidere fungere som sekretariat for Ungdomskriminali-
tetsnævnet, hvilket betyder, at der i alle politikredse er ressourcer, som er dedikeret til
forebyggelse af ungdomskriminalitet. Oprettelsen af særlige enheder vil være med til
at fastholde den lokale forankring i indsatsen og sikre, at medarbejdernes tid bliver
brugt til forebyggelsesopgaver.
Initiativet skal ses i sammenhæng med regeringens 12 initiativer mod bandekriminalitet
fra august 2017, hvor der blev afsat midler til at styrke politiet med ca. 25 nye medar-
bejdere til forebyggende arbejde i særligt udsatte områder. Medarbejderne skal forhin-
dre rekruttering af unge mennesker til bandemiljøet og forebygge kriminalitet i
områderne.
13
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 372: Materiale til brug ved teknisk gennemgang af Social- og Ældreministerens ressort efter ressortomlægning den 2/9-21
19.
Muligheden for udveksling af personoplysninger tydeliggøres
Der udarbejdes en ny vejledning, hvor myndighedernes muligheder for udveksling af
personoplysninger mellem f.eks. politiet og kommunerne i SSP-samarbejdet tydelig-
gøres, herunder muligheden for at udveksle oplysninger om, hvem der er tildelt foræl-
dre- eller børne- og ungepålæg som følge af kriminalitet.
Vejledningen skal sikre, at de konkrete sagsbehandlere har let tilgængelig og præcis
viden om reglerne for udveksling af personoplysninger i forhold til de konkrete sager.
Vejledningen vil således indgå i fagpersonernes daglige arbejde som en del af sagsbe-
handlingen.
Fokusområde 5: Effektiv implementering og opfølgning
Reformen skal sikre, at alle børn og unge oplever en hurtig og mærkbar reaktion, når de forbryder
sig mod samfundets regler. Dette er helt essentielt for den fremtidige indsats.
Der er derfor med reformen fastsat en række frister, som myndighederne skal overholde. Der
indføres endvidere pligt for kommunen til altid at overveje børne- og ungepålæg samt forældre-
pålæg i visse sager.
Det er væsentligt at få fulgt op på, at de ansvarlige myndigheder får behandlet sagerne i overens-
stemmelse med fristerne.
Aftalepartierne er enige om, at der skal iværksættes følgende initiativer:
20.
Justitsministeriet udarbejder en evalueringsplan for Ungdomskriminalitetsnæv-
net, ungekriminalforsorgen og fast-track proceduren i retssystemet
Justitsministeriet vil i forbindelse med implementeringen af reformen fastlægge en
række parametre, som Justitsministeriet vil evaluere og løbende følge op på i samar-
bejde med de pågældende myndigheder.
Det drejer sig bl.a. om registrering af, om tidsfristerne for sagsbehandlingen overhol-
des, om mødepligten i nævnet overholdes, i hvilket omfang nævnets afgørelser efterle-
ves og antallet sager, der genindbringes for Ungdomskriminalitetsnævnet eller for
domstolene.
21.
Årlig drøftelse af udviklingen i ungdomskriminalitet i kredsrådene
Hver politikreds har et kredsråd bestående af politidirektøren og borgmestrene i de
kommuner, som politikredsen omfatter. Kredsrådet drøfter bl.a. spørgsmål om det kri-
minalitetsforebyggende samarbejde mellem politiet, kriminalforsorgen og hver kom-
mune og om kriminalitetsudviklingen. Kredsrådene holder møde mindst fire gange om
året.
For at sikre at der også lokalt sættes det nødvendige fokus på bekæmpelse af ungdoms-
kriminalitet, vil de lokale politidirektører som formænd for kredsrådene sørge for, at
14
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 372: Materiale til brug ved teknisk gennemgang af Social- og Ældreministerens ressort efter ressortomlægning den 2/9-21
udviklingen i ungdomskriminalitet i politikredsen fremover fast bliver drøftet i kreds-
rådet mindst en gang årligt. Drøftelserne vil have fokus på udviklingen i de enkelte
kommuner, herunder om antallet af sager, om indberetninger fra kommunen til politiet,
tilsynet med kriminalitetstruede unge og indsatsen på tværs af myndighederne i øvrigt.
Der vil i den forbindelse kunne indhentes oplysninger om Ungdomskriminalitetsnæv-
nets virksomhed i den relevante politikreds og på landsplan, hvilket vil muliggøre en
sammenligning af udviklingen på tværs af politikredse og kommuner.
Ud over at bidrage til at sætte fokus på bekæmpelse af ungdomskriminalitet vil de lø-
bende drøftelser i kredsrådene understøtte en øget videns- og erfaringsudveksling mel-
lem kommunerne, så det sikres, at de positive erfaringer og gode løsninger i kampen
mod ungdomskriminalitet i én kommune udbredes til andre kommuner.
22.
Tæt opfølgning af styrkelsen af børne- og ungepålægget og forældrepålægget
For at sikre at reglerne anvendes efter hensigten, vil Ankestyrelsen efter 3 år foretage
en praksisundersøgelse af området.
23.
Socialtilsynenes tilsyn skærpes og målrettes
Socialtilsynenes driftsorienterede tilsyn målrettes, så det understøtter og følger op på
de skærpede lovkrav til institutionernes arbejde med kriminalitetstruede unge.
Socialtilsynene vil løbende føre tilsyn med, om de sikrede og delvist lukkede døgnin-
stitutioner til stadighed lever op til lovkravene til en virksom indsats, anvendelsen af
husordenen, brugen af døralarmer og videoovervågning af indendørs fællesarealer.
Socialtilsynene inddrager information fra ungekriminalforsorgen i forbindelse med af-
gørelser og kvalitetsvurderinger.
24.
Der gennemføres en overordnet evaluering af resultaterne af indsatsen
Når reformen er fuldt implementeret og har virket i en passende periode, igangsættes
der en evaluering, der mere overordnet evaluerer resultaterne af indsatsen over for de
unge, der har været igennem det nye Ungdomskriminalitetsnævn, herunder i forhold til
recidiv.
Evalueringen vil samtidig fokusere særskilt på resultaterne af indsatserne på de sikrede
og delvist lukkede døgninstitutioner og give et godt grundlag for eventuelle fremadret-
tede ændringer af indholdet på både de forskellige institutioner, men også i forhold til
det samlede forløb i det nye system.
Aftalepartierne har endelig noteret sig, at reformen af indsatsen mod ungdomskriminalitet kan
have indflydelse på kapacitetsbehovet på de sikrede og delvist lukkede døgninstitutioner. Afta-
lepartierne vil derfor følge udviklingen.
15
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 372: Materiale til brug ved teknisk gennemgang af Social- og Ældreministerens ressort efter ressortomlægning den 2/9-21
Lovgivning
Aftalepartierne er enige om at stemme for de kommende lovforslag, der udmønter ungdomskri-
minalitetsreformen.
Det drejer sig om følgende to lovforslag, der fremsættes i efteråret 2018:
Forslag til lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet.
Lovforslaget skal bl.a. oprette
et landsdækkende Ungdomskriminalitetsnævn og en ny ungekriminalforsorg.
Forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om voksenansvar mv.
Lov-
forslaget skal bl.a. gennemføre initiativerne om det nye børne- og ungepålæg og foræl-
drepålæg samt initiativerne, der skal sikre ensretningen af indsatsen på de sikrede og
delvist lukkede døgninstitutioner. Lovforslaget skal herudover gennemføre en række kon-
sekvensændringer i den sociale lovgivning som følge af oprettelsen af Ungdomskrimina-
litetsnævnet.
Der vil herudover blive udarbejdet en bekendtgørelse om krav til husordenerne på de sikrede og
delvist lukkede institutioner samt en bekendtgørelse om fællesstandarder for brugen af døralar-
mer. Bekendtgørelserne vil blive udstedt af børne- og socialministeren efter forhandling med
justitsministeren.
De øvrige initiativer i den politiske aftale, herunder navnlig initiativerne vedrørende den tidlige
forebyggende indsats over for alle børn og unge, vil blive gennemført administrativt med henblik
på ikrafttræden samtidigt med det to fremsatte lovforslag.
Økonomi
På finansloven for 2018 blev der afsat 70 mio. kr. i 2018, 120,4 mio. kr. i 2019, 123,2 mio. kr. i
2020 og 122,2 mio. kr. i 2021 og frem til regeringens oplæg til en reform af indsatsen mod ung-
domskriminalitet.
Herudover afsættes der på regeringens forslag til finanslov for 2019 yderligere 41,9 mio. kr. i
2019 og 36,1 mio. kr. årligt i 2020 og frem til at finansiere aftalen, mens de resterende udgifter
til reformen på i størrelsesorden 20 mio. kr. årligt fuldt indfaset afholdes inden for Justitsmini-
steriets samlede økonomiske ramme.
16