Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del Bilag 372
Offentligt
2440334_0001.png
Aftale om initiativer for sårbare og udsatte grupper i forbin-
delse med COVID-19.
Regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, En-
hedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance, Nye Borgerlige og Alternati-
vet indgik den 17. april 2020 aftale vedrørende udvidelse af den første fase af en kon-
trolleret genåbning. Det er aftalt at:
Der etableres partnerskaber på tværs af myndigheder, civilsamfund, kulturinstitu-
tioner, private aktører og den offentlige sektor, der kan udvikle initiativer, der
modvirker ensomhed, sårbarhed og støtter socialt udsatte børn og unge.
Der findes nye metoder til at understøtte besøg fra familie og pårørende på en
sundhedsmæssigt forsvarlig måde.
Partierne drøfter i de kommende dage de enkelte tiltag nærmere med de relevante
ressortministre og myndigheder.
På den baggrund har samme partier den 25. april 2020 indgået aftale om initiativer
for sårbare og udsatte grupper i forbindelse med COVID-19.
Aftalepartierne er enige om, at den aktuelle situation med COVID-19 indebærer ekstra
udfordringer for socialt udsatte børn og voksne og mennesker med handicap, som kan
have særligt svært ved at komme igennem hverdagen med social isolation og en foran-
dret hverdag. De nødvendige restriktioner og forandringer i hverdagen har for mange
medført ensomhed, angst og mistrivsel og en forværring af de udfordringer og proble-
mer, som de i forvejen har at slås med. Samtidig vil mange af disse mennesker i første
omgang kun i begrænset omfang få gavn af den gradvise genåbning af samfundet, fordi
en stor del af dem fortsat er yderst sårbare over for smitte og smittespredning.
Aftalepartierne er derfor enige om, at der er behov for at iværksætte en række tiltag,
som skal sikre særlig støtte for socialt udsatte børn og voksne og mennesker med han-
dicap med henblik på at mindske udfordringerne for de mest udsatte i den kommende
tid og få de mest sårbare bedst muligt igennem krisen. Tiltagene har afsæt i en tæt dia-
log med kerneaktører på området og i løbende tilbagemeldinger fra praksis.
Parterne er endvidere enige om, at der er behov for at iværksætte mere generelle tiltag
i forhold til nogle af de funktioner og tilbud, som har været underlagt særlige restrikti-
oner, nedjusteret eller lukket ned som følge af COVID-19.
Aftalen indeholder tre hovedelementer:
1.
Etablering af tre partnerskaber
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 372: Materiale til brug ved teknisk gennemgang af Social- og Ældreministerens ressort efter ressortomlægning den 2/9-21
2440334_0002.png
2. Øvrige initiativer til udsatte børn og unge, udsatte voksne og mennesker med
handicap
3. Genoptagelse af aktiviteter på det sociale område
1. Etablering af tre partnerskaber
Aftalepartierne er enige om, at der skal etableres tre nye partnerskaber, der under hele
genåbningen kan medvirke til at skabe tryghed og modvirke ensomhed, sårbarhed og
mental mistrivsel hos de udsatte grupper. Partnerskaberne, som skal fungere, indtil
genåbningen af samfundet er fuldt gennemført, etableres med afsæt i tre centrale mål-
grupper: Udsatte børn, udsatte voksne og mennesker med handicap.
De tre partnerskaber sammensættes af aktører på tværs af myndigheder, civilsamfund,
kulturinstitutioner, faglige- og interesseorganisationer private aktører og den offent-
lige sektor, som har særligt kendskab til målgrupperne på området og de særlige ud-
fordringer, der opstår i forbindelse med den gradvise genåbning af samfundet. Part-
nerskaberne skal desuden inddrage andre relevante lokale og landsdækkende aktører,
så partnerskaberne får det bedst mulige afsæt for deres arbejde med at afdække udfor-
dringer og finde gode løsninger, som kan skabe tryghed og trivsel for de udsatte grup-
per og deres pårørende og sikre en tryg tilbagevenden til fællesskabet. I hvert partner-
skab udpeges facilitatorer, som har et særligt ansvar for at igangsætte og koordinerer
partnerskabets arbejde. De tre partnerskabers inviterede medlemmer og facilitatorer
fremgår af bilag 1.
Som led i opgaven med at følge respektive områder for at identificere udfordringer og
foreslå mulige løsninger skal partnerskaberne blandt andet være opmærksomme på
mulighederne for at skabe nye samarbejder og sikre inddragelse af relevante repræ-
sentanter fra myndigheder og ’leverandører’ af sociale tilbud, som kan danne grundlag
for konkrete, lokale løsninger samt oprette lokale partnerskaber.
Udsatte grupper risikerer i denne tid at føle sig ensomme. For at imødekomme dette
problem får hvert partnerskab desuden til opgave at udarbejde en strategi for at mod-
virke ensomhed under COVID-19 hos den målgruppe, som partnerskabet omhandler.
Partnerskabernes strategier samles efterfølgende til én samlet ensomhedsstrategi på
tværs af de tre målgrupper.
Partnerskaberne skal også indsamle og formidle gode erfaringer og sikre, at disse erfa-
ringer deles så bredt som muligt. For at understøtte dette, er aftalepartierne enige om,
at der skal oprettes en fælles portal om tryghed og trivsel i forbindelse med genåbnin-
gen af samfundet, som skal sikre formidling af generel vejledning samt gode eksempler
på og nye ideer til håndtering af konkrete udfordringer til kommuner, fagfolk, perso-
nale, bruger- og pårørendeorganisationer og andre aktører. Portalen drives af Social-
styrelsen, som også driver den socialfaglige hotline om COVID-19.
Der afsættes i alt 0,75 mio. kr. i 2020, som fordeles med samlet 0,25 mio. kr. til facili-
tatorer, som varetager rollen med at igangsætte og koordinere arbejdet i hvert af de tre
partnerskaber.
Aftalepartierne følger løbende partnerskabernes arbejde.
2
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 372: Materiale til brug ved teknisk gennemgang af Social- og Ældreministerens ressort efter ressortomlægning den 2/9-21
2440334_0003.png
2. Øvrige initiativer til udsatte børn og unge, udsatte voksne og mennesker
med handicap
2.1 Partnerskab på området for udsatte børn og unge og støtte til udvalgte organisatio-
ner
COVID-19 har ramt udsatte børn særligt hårdt, og der er meget, der tyder på, at tyng-
den af børnenes og familiernes problemer er taget til under den delvise nedlukning af
samfundet. Det betyder, at der er brug for særlige indsatser for at støtte børnene og fa-
milierne i den kommende tid, hvor samfundet langsomt åbnes op igen. Partnerskabet
på området for udsatte børn og unge skal spille en vigtig rolle i forbindelse med plan-
lægningen og gennemførelsen af nye indsatser og skal også have en aktiv rolle med at
drøfte og følge de initiativer, som allerede er igangsat eller som igangsættes med denne
aftale.
Der er således brug for, at der allerede nu - sideløbende med etableringen af partner-
skabet – afsættes midler til en række konkrete indsatser, som kan være med til at
støtte udsatte børn og unge i den kommende tid.
Udsatte børn skal godt tilbage i skole
Aftalepartierne er enige om at afsætte 60 mio. kr. i 2020. Midlerne skal anvendes til
lokale indsatser, der kan medvirke til at lukke udsatte elevers faglige huller som følge
af nedlukningen, som eksempelvis turboforløb, læringscamps, særligt tilrettelagte un-
dervisningsforløb på skolerne og ekstra lektiecafeer. Den nærmere udmøntning skal
afklares og forhandles i Børne- og Undervisningsministeriet med børne- og undervis-
ningsordførerne.
Socialt udsatte unge på FGU
Aftalepartierne er enige om at afsætte 14 mio. kr. i 2020 til FGU-institutionerne. Mid-
lerne skal anvendes til, at der lokalt kan iværksættes individuelle indsatser for elever,
der er særligt sårbare i forhold til at afbryde uddannelsen ved genoptagelsen af under-
visning på institutionen.
Tilskud til frivillige organisationer til støtte af udsatte børn og familier i dagtilbud og
skole
Aftalepartierne er enige om at afsætte 10 mio. kr. i 2020 til i tilskud til udvalgte frivil-
lige organisationer, idrætsforeninger og spejderkorps, herunder Lær for Livet, Jule-
mærkehjemmene og Muskelsvindfonden. Midlerne skal anvendes til at styrke forenin-
gernes og organisationernes opsøgende arbejde og indsatser med fokus på udsatte
børn og unges læring og trivsel i dagtilbud, skole- og fritidsliv, herunder til lektie- og
læringsaktiviteter, fritidspas, sommercamps, familievenner mv. Tilskuddet skal anven-
des inden for rammerne af de frivillige organisationers nuværende formål.
Støtte til børn og unge, der er pårørende til personer med alkohol- eller stofmisbrug
Aftalepartierne er enige om at afsætte 7 mio. kr. i 2020 til Foreningen TUBA, som til-
byder gratis hjælp, rådgivning og terapi til børn og unge, der er vokset op i hjem med
alkohol- eller stofmisbrug, og som dermed har erfaring med målgruppen. Midlerne
skal anvendes til at udvide åbningstiden for foreningens chat, der i øjeblikket blot er
åben tre timer dagligt.
3
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 372: Materiale til brug ved teknisk gennemgang af Social- og Ældreministerens ressort efter ressortomlægning den 2/9-21
2440334_0004.png
Kontakt til børn fra familier med betydelig forældreuenighed
Aftalepartierne er enige om at pålægge Familieretshusets børnesagkyndige i kontakt-
personsordningen at kontakte de børn, hvor der er etableret kontakt mellem barnet og
den børnesagkyndige, men hvor en børnesamtale eller et møde er aflyst på grund af
nedlukningen. Formålet er gennem en håndholdt proces at sikre støtte og aflastning til
barnet og svare på barnets spørgsmål. Samtidig skabes indblik i barnets aktuelle situa-
tion og dermed mulighed for at handle, hvis der er behov for det.
Ekstra støtte til sårbare børn og unge efter COVID-19
Aftalepartierne er enige om at afsætte i alt 13,5 mio. kr. i 2020, der fordeles med 1,5
mio. kr. til hver af følgende organisationer: Mentorbarn, Børnehjælpsdagen, Børns Vil-
kår, Dansk Røde Kors, Blå Kors, Mødrehjælpen, KFUM’s sociale arbejde, Red Barnet
samt Kirkens Korshær. Formålet er at støtte de udsatte familier, der til daglig kæmper
med misbrug, ensomhed, psykiske eller økonomiske udfordringer, og som har haft det
særligt svært under COVID-19. Midlerne kan både bruges til rent praktiske ting som
basale fornødenheder, medicin og mad, men også til at nedbringe ventelister, øge or-
ganisationernes opsøgende arbejde og øge bemandingen til rådgivning, hjælp og
støtte.
Støtte til afholdelse af ferielejre
Aftalepartierne er enige om at afsætte 5 mio. kr. i 2020 til en pulje, som frivillige soci-
ale foreninger, idrætsforeninger og spejderorganisationer samt almennyttige boligfor-
eninger, højskoler og kulturinstitutioner, som afholder ferieophold for målgruppen,
kan søge om. Midlerne skal støtte ferieophold, endagsudflugter eller musik- og kultur-
arrangementer for familier, børn og unge i sommeren 2020, efteråret 2020 eller i vin-
teren 2020/2021. Formålet er, at socialt udsatte familier og anbragte børn også i år
kan komme på ferielejre eller få gode oplevelser på endagsudflugter og ved kulturar-
rangementer, på trods af de udfordringer COVID-19 har medført.
Øget indsats i Studenterrådgivningen
Aftalepartierne er enige om at afsætte 3 mio. kr. i 2020 til Studenterrådgivningen.
Midlerne skal anvendes til at iværksætte opsøgende aktiviteter samt skabe yderligere
muligheder for rådgivning af de allermest udsatte og psykisk sårbare grupper af stude-
rende samt til indsatser i forbindelse med den gradvise åbning af de videregående ud-
dannelsesinstitutioner og til øget synliggørelse af Studenterrådgivningens tilbud.
Opsøgende indsats fra studievejledningen på de videregående uddannelser for ud-
satte og sårbare studerende
Aftalepartierne er enige om at afsætte 2 mio. kr. i 2020 til studentervejledningen på de
videregående uddannelser, hvor behovet for en ekstra indsats i forbindelse med CO-
VID-19 er størst. Midlerne skal gå til at understøtte trivslen blandt sårbare og udsatte
studerende under COVID-19-situationen.
Socialt udsatte unge på STU
Aftalepartierne er enige om at afsætte 10 mio. kr. i 2020 til STU-institutionerne. Mid-
lerne skal anvendes til en styrket indsats for socialt udsatte unge gennem individuel
indsats for elever, som vurderes særligt udsatte i forbindelse med deres tilbagevenden
til STU-undervisningen på institutionen. Fordelingsmodellen afklares af Børne- og
Undervisningsministeriet i dialog med undervisningsordførerne.
4
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 372: Materiale til brug ved teknisk gennemgang af Social- og Ældreministerens ressort efter ressortomlægning den 2/9-21
2440334_0005.png
Tilskud til organisationer, der støtter op om børn i familier med psykisk eller anden al-
vorlig sygdom
Aftalepartierne er enige om at afsætte 6 mio. kr. fordelt ligeligt til SIND, Psykiatrifon-
den, Bedre Psykiatri og Børn, Unge og Sorg, til organisationernes indsatser over for
børn og unge, der vokser op i familier, der er ramt af psykisk sygdom eller anden al-
vorlig sygdom. Midlerne skal gå til terapi, rådgivning og støtte til børn og unge med
forældre med psykisk eller anden alvorlig sygdom.
Tilskud til indsatser mod digitale krænkelser mod børn og unge
Aftalepartierne er enige om at afsætte 500.000 kr. til Red Barnets indsats mod digitale
krænkelser og overgreb mod børn og unge. Midlerne skal anvendes til at sikre rådgiv-
ning, vejledning og støtte over for børn og unge, der i den aktuelle situation er sårbare
over for at blive udsat for digitale krænkelser og seksuelle overgreb på nettet. Det kan
være børn, der bliver henvist fra Børns Vilkårs Børnetelefon, ligesom Børnetelefonen
kan henvise børn til Red Barnets indsatser.
Der afsættes i alt 131 mio. kr. til indsatserne på børn- og ungeområdet i 2020.
2.2 Partnerskab på området for udsatte voksne og støtte til udvalgte organisationer
Voksne med særlige sociale problemer og/eller psykiske lidelse har også været hårdt
ramt af de restriktioner, der er gennemført i forbindelse med indsatsen for at fore-
bygge spredningen af COVID-19. Kravene om social afstand har betydet store omvælt-
ninger for en række udsatte borgere, som har været afskåret fra at komme de steder,
som normalt danner rammen om deres sociale aktiviteter og fællesskaber.
Samtidig er dele af målgruppen både udsat for ekstra smittefare og særligt sårbare
over for coronavirus, fordi de i forvejen fx har svækket immunforsvar eller lider af kro-
nisk sygdom. Både de sundhedsfaglige forholdsregler og den betydelige smitterisiko
har betydet store omvæltninger i mange udsatte borgeres tilværelse og medført utryg-
hed, angst og social isolation og i nogle tilfælde også forværring af misbrug og konflik-
ter og vold i hjemmet.
Disse udfordringer betyder, at der er brug for særlige indsatser for at støtte de udsatte
grupper i den kommende tid, hvor samfundet langsomt åbnes op igen. Partnerskabet
på området for udsatte voksne skal spille en vigtig rolle i forbindelse med planlægnin-
gen og gennemførelsen af nye indsatser og skal også have en aktiv rolle med at drøfte
og følge de initiativer, som allerede er igangsat eller som igangsættes med denne af-
tale.
Der er således brug for, at der allerede nu - sideløbende med etableringen af partner-
skabet – afsættes midler til en række konkrete indsatser, som kan være med til at
støtte udsatte voksne i den kommende tid.
Styrket indsats på voldsområdet
Aftalepartierne er enige om at afsætte i alt 15 mio. kr. i 2020 fordelt med 5,1 mio. kr. til
Mødrehjælpen, 4,8 mio. kr. til Dialog Mod Vold, 2,1 mio. kr. til Danner samt 3 mio. kr.
til Mandecentret. Midlerne skal bruges til at øge kapaciteten hos ambulante behand-
lingstilbud til voldsramte mennesker og voldsudøvere samt til rådgivning og midlerti-
dige nødpladser i regi af Mandecentret målrettet mænd, der har været udsat for vold i
nære relationer.
5
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 372: Materiale til brug ved teknisk gennemgang af Social- og Ældreministerens ressort efter ressortomlægning den 2/9-21
2440334_0006.png
Opsøgende indsats på misbrugsområdet
Aftalepartierne er enige om at afsætte i alt 5,0 mio. kr. i 2020 fordelt med 1 mio. kr. til
Kirkens Korshær, 1 mio. kr. til KFUK’s Sociale Arbejde, 1 mio. kr. til KFUM’s Sociale
Arbejde, 1 mio. kr. til Blå Kors, 0,5 mio. kr. til Kofoeds Skole og De Grønlandske Huse
(i partnerskab) og 0,5 mio. kr. til Mændenes Hjem, SAND, Gadejuristen og Brugernes
Akademi (i partnerskab). Midlerne skal bruges til at styrke den opsøgende og støt-
tende indsats over for udsatte borgere med aktivt misbrug, som i forbindelse med kri-
sen skal isolere sig og derfor kan have brug for abstinens- og substitutionsbehandling.
Forlængelse af nødovernatningstilbud
Aftalepartierne er enige om at afsætte 1,6 mio. kr. i 2020 til at forlænge nødovernat-
ningstilbud i maj og juni. Midlerne fordeles til de tilskudsmodtagere fra 2019-puljen til
nødovernatning i vintermånederne 19/20, der har forlænget deres nødovernatningstil-
bud i april 2020 med det formål fortsat at sikre den fornødne kapacitet til hjemløse
borgere.
Udvidet støtte til hjemløseorganisationer
Aftalepartierne er enige om at afsætte i alt 5,5 mio. kr. i 2020 fordelt med 1 mio. kr. til
KFUM’s Sociale Arbejde, 1 mio. kr. til Kirkens Korshær, 1 mio. kr. til Blå Kors, 0,5 mio.
kr. til Røde Kors, 0,5 mio. kr. til KFUK’s Sociale Arbejde, 0,5 mio. kr. til Frelsens Hær,
0,5 mio. kr. til Hus Forbi og Projekt Udenfor (i partnerskab) og 0,5 mio. kr. til Mænde-
nes Hjem. Midlerne skal bruges til udvide den støtte, der primo april 2020 blev givet
til en række hjemløseorganisationer, og kan bl.a. anvendes til, at organisationerne kan
udvide egen kapacitet eller indgå aftaler med lokale hoteller eller andre om anvendelse
af værelser til ophold. Midlerne kan ligeledes anvendes til at tilbyde måltider i forbin-
delse med ophold samt til uddeling af madpakker på gadeplan.
Opsøgende indsats og støtte til værestedsbrugere
Aftalepartierne er enige om at afsætte 2,5 mio. kr. i 2020 til Landsforeningen af Være-
steder. Midlerne skal bruges til, at værestederne kan styrke deres indsats for brugerne
gennem både mere opsøgende indsats og nye former for aktiviteter og støtte med det
formål at modvirke ensomhed og social isolation hos udsatte og psykisk sårbare bor-
gere.
Støtte til mindre patientorganisationer, der tilbyder rådgivning mv. til personer i risiko-
gruppen
Aftalepartierne er enige om at afsætte i alt 5 mio. kr. i 2020 fordelt med 1 mio. kr. til
Lungeforeningen, 1 mio. kr. til Scleroseforeningen, 1 mio. kr. til ALS-foreningen, 1
mio. kr. til Cystisk Fibrose Foreningen og 1 mio. kr. til Nyreforeningen. Midlerne skal
bruges til at styrke kapaciteten hos de mindre patientorganisationer, der tilbyder råd-
givnings- og støtteindsatser for risikogrupper som fx mennesker med kroniske syg-
domme, herunder evt. for deres børn, for at imødekomme den stigende efterspørgsel
på rådgivning og støtte via telefon, chat, mail
mv.
Rådgivning til psykisk sårbare og udbredelse af gode erfaringer
Aftalepartierne er enige om at afsætte i alt 3 mio. kr. i 2020 fordelt med 1 mio. kr. til
SIND, 1 mio. kr. til Psykiatrifonden og 0,5 mio. kr. til Landsforeningen mod spisefor-
styrrelser og selvskade (LMS) til at styrke rådgivningskapaciteten hos tilbuddene. Der
afsættes dertil 0,5 mio. kr. til Socialt Udviklingscenter, der sammen med de tre organi-
6
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 372: Materiale til brug ved teknisk gennemgang af Social- og Ældreministerens ressort efter ressortomlægning den 2/9-21
2440334_0007.png
sationer skal indsamle gode erfaringer med nye måder at opsøge og støtte psykisk sår-
bare på, herunder gennem peer-to-peer støtte, med henblik på videreudvikling og ud-
bredelse heraf.
Videokonsultation til egen læge for sårbare grupper
Aftalepartierne er enige om at understøtte, at det eksisterende tilbud om, at borgere
kan have kontakt med egen læge og speciallæge med brug af videokonsultationer igen-
nem app’en, MinLæge, i højere grad anvendes til socialt udsatte borgere.
Der afsættes i alt 37,6 mio. kr. til indsatsene på udsatte voksenområdet i 2020.
2.3 Partnerskab på handicapområdet og støtte til udvalgte organisationer
I lighed med de øvrige udsatte grupper i samfundet har mange mennesker med handi-
cap været hårdt ramt af COVID-19. Restriktionerne har betydet omvæltninger i hver-
dagen for mange af de borgere, der dagligt har brug for hjælp og støtte, både i forbin-
delse med hverdagens praktiske gøremål og i forbindelse med deltagelse i sociale akti-
viteter og fællesskaber.
Samtidig er dele af målgruppen både udsat for ekstra smittefare og er særligt sårbare
over for coronavirus, fordi de i forvejen fx har svækket immunforsvar eller lider af kro-
nisk sygdom. Både de sundhedsfaglige forholdsregler og den betydelige smitterisiko
har betydet store omvæltninger i dagligdagens rutiner for mange mennesker med han-
dicap, hvilket har medført utryghed, angst og social isolation og i nogle tilfælde også
forværring af de helbredsmæssige eller adfærdsmæssige udfordringer, borgeren også
til hverdag har at slås med.
Der er derfor behov for særlige indsatser for at støtte mennesker med handicap i den
kommende tid, hvor samfundet langsom åbnes op igen. Partnerskabet på handicap-
området skal spille en vigtig rolle i forbindelse med planlægningen og gennemførelsen
af nye indsatser, og skal også have en aktiv rolle med at drøfte og følge de initiativer,
som allerede er igangsat eller som igangsættes med denne aftale.
Der er således brug for, at der allerede nu - sideløbende med etableringen af partner-
skabet – afsættes midler til konkrete indsatser, som kan være med til at støtte menne-
sker med handicap i den kommende tid.
Opsøgende indsatser over for mennesker med funktionsnedsættelse
Aftalepartierne er enige om at afsætte 25,0 mio. kr. til opsøgende indsatser over for
mennesker med funktionsnedsættelse. Aftalepartierne er enige om at afsætte 24,5 mio.
kr. i 2020 til Danske Handicaporganisationer. Midlerne skal bruges til at igangsætte
opsøgende indsatser, herunder telefonisk eller personlig kontakt med bl.a. information
om smitterisiko, sociale arrangementer, medlemsrettede aktiviteter m.v. med det for-
mål at understøtte, at mennesker med handicap kan vende tilbage til hverdagen og
fællesskabet. Aftalepartierne er endvidere enige om at afsætte 0,5 mio. kr. til Landsfor-
eningen LEV. Midlerne skal bruges til etablering af en kommunikationsguide til at
imødegå ensomhed og isolation blandt mennesker med udviklingshandicap.
Ekstra støtte til Udviklingshæmmedes Landsforbund
Aftalepartierne er enige om at afsætte 0,7 mio. kr. i 2020 til Udviklingshæmmedes
Landsforbund (ULF). Midlerne skal bruges til at dække det øgede behov hos forenin-
gens medlemmer, både for rådgivning og vejledning og for aktiviteter, som kan være
7
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 372: Materiale til brug ved teknisk gennemgang af Social- og Ældreministerens ressort efter ressortomlægning den 2/9-21
2440334_0008.png
med til at bryde isolationen og støtte op om anderledes måder at være sammen på, ek-
sempelvis i form af digitale sociale arrangementer, kurser mv.
Særlig støtte til mennesker med synshandicap
Aftalepartierne er enige om at afsætte 10 mio. kr. i 2020 til Dansk Blindsamfund. Mid-
lerne skal bruges til at dække det øgede behov hos børn, unge, voksne og ældre med
synshandicap for støtte, rådgivning og for aktiviteter, som kan være med til at bryde
isolationen og støtte op om anderledes måder at være sammen på, eksempelvis i form
af digitale sociale arrangementer og hjælp, som kan understøtte synshandicappedes
deltagelse i aktiviteter uden for hjemmet. Midlerne tilvejebringes ved at omprioritere
midler afsat på FL19 i 2020 vedr. ledsageordningen til blinde og svagsynede. Der ar-
bejdes derudover fortsat på at finde en løsning, så intentionerne bag FL 19 kan blive
indfriet.
Der afsættes i alt 35,7 mio. kr. til indsatserne for mennesker med funktionsnedsættelse
i 2020.
2.4 Øvrige initiativer
Som følge af COVID-19 har mange kulturinstitutioner, idrætsforeninger, højskoler og
aftenskoler lukket ned for deres normale initiativer som følge af restriktionerne mod
spredning af smitte. Men der er et stærkt ønske hos mange af institutionerne, forenin-
gerne og skolerne om at bidrage med noget af det, de kan, omkring oplevelser, fysisk
aktivitet og samvær og fællesskab i en tid, hvor mange har det svært – ikke mindst sår-
bare børn og unge og svage grupper.
Aftalepartierne ønsker at bakke op om, at flere af disse engagerede kræfter kan gøre en
ekstra indsat for at støtte op om de udsatte grupper.
Højskolernes og kultur-, idræts- og foreningslivets sociale ansvar og engagement
Aftalepartierne er enige om at afsætte 10 mio. kr. i 2020 til en pulje til kultur-, idræts-
og foreningslivet, herunder Idræt for Sindet. Midlerne kan søges af højskoler, kulturin-
stitutioner og relevante foreninger og organisationer til at etablere aktiviteter og til-
bud, der kan medvirke til at afbøde virkningen af nedlukningen af samfundet og gen-
oprette udsatte gruppers deltagelse i lokale idræts- og kulturaktiviteter.
3. Genoptagelse af aktiviteter på det sociale område
Det sociale område er et kritisk område. Det betyder, at der i den seneste periode, hvor
samfundet i vidt omfang har været lukket ned på grund af COVID-19, fortsat har skul-
let tages hånd om de udsatte i samfundet, og at der kun efter en konkret vurdering, og
inden for fastsatte rammer, har kunnet ske tilpasning og nedskalering af hjælpen og
støtten.
Det betyder, at serviceloven, socialtilsynsloven og retssikkerhedsloven stadig er fuldt
gældende. Kommunerne skal stadigvæk iværksætte forebyggende foranstaltninger ef-
ter serviceloven, de skal træffe konkrete og individuelle afgørelser ud fra den enkelte
borgers behov, og de skal bruge servicelovens muligheder for hjælp og støtte som sæd-
vanligt. Adgangen til at klage over afgørelser efter serviceloven er også uændret. Kun
hvis sundhedsmyndighedernes faglige retningslinjer står i vejen, eller hvis kommuner
eller leverandører mangler personale på grund af sygemeldinger eller prioritering af
personalemæssige ressourcer til anden indsats mod COVID-19, kan de gældende reg-
ler fraviges.
8
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 372: Materiale til brug ved teknisk gennemgang af Social- og Ældreministerens ressort efter ressortomlægning den 2/9-21
2440334_0009.png
Kommunale sagsbehandlere og administrative medarbejdere har dog i vidt omfang
skulle varetage deres opgaver hjemmefra, og der kan være konkrete sociale tilbud og
indsatser, som selv har truffet beslutning om at lukke helt eller delvist af hensyn til ri-
sikoen for smittespredning, for at imødekomme det fastsatte forsamlingsforbud, eller
fordi der har været behov for at prioritere personaleressourcer til andre COVID-relate-
rede opgaver.
Beboere på botilbud og anbringelsessteder har været omfattet af COVID-19 relaterede
restriktioner, da tilbuddene er omfattet af et generelt besøgsforbud.
Parterne er enige om, at der nu med den gradvise genåbning af Danmark er et akut be-
hov for at prioritere og overveje, hvordan det sociale område gradvist og under hen-
syntagen til de sundhedsfaglige retningslinjer kan vende tilbage til normale tilstande i
takt med, at de sundhedsfaglige retningslinjer og forholdene i øvrigt tillader det på en
måde, så det kan medvirke til at skabe tryghed og modvirke ensomhed, sårbarhed og
mental mistrivsel hos de udsatte grupper.
Parterne er også enige om, at den gradvise genåbning af Danmark ikke i første omgang
kan omfatte alle udsatte grupper, fordi mange fortsat er sårbare over for smitte og
smittespredning. Det er derfor væsentligt at tage hensyn til de spørgsmål og den utryg-
hed, som en genåbning af samfundet fører til hos disse grupper, samtidig med, at va-
righeden og udstrækningen af f.eks. besøgsrestriktioner bør overvejes nøje, da restrik-
tioner og forandringer i hverdagen medfører ensomhed, angst og mistrivsel.
På den baggrund kan parterne pege på, at der ved en gradvis tilbagevenden bør ske en
indledende prioritering af de grupper, der har været nogen af de mest sårbare over for
konsekvenserne af COVID-19 indsatsen i samfundet bredt set: Udsatte børn og unge,
voksne med særlige sociale problemer og/eller psykiske lidelser samt børn, unge og
voksne med handicap.
Parterne er enige om, at medarbejdere på området for udsatte børn og unge, som har
varetaget deres opgaver hjemmefra, gradvist igen skal (kunne) varetage deres arbejds-
opgaver ved fysisk fremmøde. Selv om der i perioden f.eks. har været foretaget fysiske
tilsynsbesøg og afholdt fysiske møder og samtaler, hvor dette har været vurderet kon-
kret akut og nødvendigt, gør den øgede tidsmæssige udstrækning af hjemsendelsen og
omstændighederne ved den delvise nedlukning af det danske samfund i øvrigt, at situ-
ationen er generelt kritisk. Det omfatter:
-
Medarbejdere, der varetager arbejdsopgaver på området for ud-
satte børn og unge,
som almindeligvis forudsætter fysisk fremmøde (besøg,
samtaler, møder, personrettet tilsyn), og som i perioden er blevet varetaget på
anden måde eller er udskudt, skal nu kunne arbejde ved fysisk fremmøde igen.
Familieretshuset,
skal kunne genoptage afholdelse af møder i de komplekse
forældreansvarssager (§ 7-sagerne), der er de tungeste sager, hvor børnene er
allermest udsatte. Dermed kan sagerne færdigbehandles i Familieretshuset og
oversendes til familieretten til afgørelse af forældrenes konflikt.
Ankestyrelsen
skal kunne genoptage deres børnemøder med fysisk frem-
møde, så forældre og børn over 12 år samt deres advokater igen får mulighed
for at fremføre deres synspunkter ved personligt fremmøde.
-
-
9
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 372: Materiale til brug ved teknisk gennemgang af Social- og Ældreministerens ressort efter ressortomlægning den 2/9-21
2440334_0010.png
-
Socialtilsynene
skal kunne genoptage gennemførelse af fysiske tilsynsbesøg
på tilbud for både børn, unge og voksne og i plejefamilier, så de kan være i di-
rekte kontakt med beboerne og se de aktuelle forhold ved selvsyn. Socialtilsy-
nenes gennemførelse af fysiske tilsynsbesøg vil også være et centralt under-
støttende initiativ i forhold til tilbud, som har været helt eller delvist lukket
ned, og som nu gradvist åbner sig igen, og ikke mindst i forhold til de tilbud,
som er omfattet af besøgsrestriktioner.
Partierne er også enige om, at sociale tilbud og indsatser, hvor der i en periode har væ-
ret truffet beslutning om at nedjustere eller omlægge indsatserne eller helt eller delvist
at lukke ned, nu igen gradvist kan vende tilbage til normale forhold og tage imod børn,
unge og voksne med behov for hjælp og støtte – naturligvis under iagttagelse af gæl-
dende sundhedsfaglige retningslinjer.
Der er enighed blandt partierne om, at private og kommunale tilbud bør prioritere at
genoptage åbne tilbud og indsatser, som kan understøtte tryghed og trivsel hos bor-
gerne, særligt hos de grupper, som har været særligt hårdt ramt af restriktioner og ge-
nerel nedlukning. Det gælder bl.a.:
væresteder,
varmestuer,
aktivitets- og samværstilbud,
beskyttet beskæftigelse,
socialpædagogisk støtte (§ 85) f.eks. til borgere i eget hjem, som i perioden
har været hårdt ramt af isolation og ensomhed og
lektiecafeer.
Hvis sundhedsfaglige retningslinjer eller f.eks. forsamlingsforbud forhindrer, at et til-
bud kan holde åbent som sædvanligt, kan tilbuddet f.eks. overveje at tage borgere ind i
mindre hold og kortere tid eller finde andre løsninger, der gør, at det inden for de gæl-
dende retningslinjer og de eksisterende fysiske rammer kan lade sig gøre at holde
åbent. Metoder og anbefalinger, som kan anvendes af de konkrete tilbud skal ske in-
den for sundhedsmyndighedernes retningslinjer og kan bl.a. initieres og drøftes i part-
nerskaberne, ligesom VISO kan være med til at kvalificere disse.
Kommunerne skal være opmærksomme på, om der er børn, voksne eller familier, som
har behov for en ekstra indsats, f.eks. i form af forebyggende indsatser som f.eks. fami-
lieorienteret rådgivning (§ 11) og evt. ved opsøgende arbejde, på grund af problemer,
som er opstået eller forværret i perioden, og om der er behov for en særlig støttende
indsats for f.eks. børn og unge, der er startet i skole igen eller unge, der enten skal gen-
optage deres STU eller hvor deres STU endnu ikke er genåbnet. Partierne ønsker her-
med at sende et kraftigt signal om en sådan genoptagelse af centrale aktiviteter.
Opfordringen hertil vil blive fulgt op af en ændring af Social- og Indenrigsministeriets
bekendtgørelse om mulighed for midlertidig fravigelse af forpligtelser for det offentlige
og af privates rettigheder over for det offentlige på socialområdet som led i håndtering
af COVID-19, så kommunernes adgang til at træffe afgørelse om at undlade at levere
specifikke ydelser, som f.eks. bostøtte (§ 85), eller om at ændre indholdet af ydelsen,
begrænses. Det samme gælder for kommunernes mulighed for at suspendere anbragte
børns samvær med forældre og netværk. Dette skal ses i lyset af, at serviceloven fortsat
er gældende fuldt ud og skal anvendes som sædvanligt, hvis ikke kommune eller leve-
randør mangler personale.
10
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 372: Materiale til brug ved teknisk gennemgang af Social- og Ældreministerens ressort efter ressortomlægning den 2/9-21
2440334_0011.png
Lempelse af besøgsrestriktioner på anbringelsessteder og botilbud
Parterne er enige om, at det gældende besøgsforbud på anbringelsessteder og botilbud
skal lempes på en måde, så de sundfaglige retningslinjer iagttages og risikoen for
smitte ikke øges, men så der kan dæmmes op for den ensomhedsfølelse, som bebebo-
ere på sociale tilbud oplever, fordi de ikke kan modtage besøg, og som er særligt hård
for beboere, som i forvejen slås med isolation og ensomhed.
Lempelserne skal sikre en større fleksibilitet og differentiering med mulighed for i vi-
dere omfang at træffe konkrete beslutninger ud fra lokale forhold og hensynet til, at
der kan være stor forskel på risikoen inden for målgrupperne.
Det konkrete forslag til lempelse udarbejdes af Social- og Indenrigsministeriet efter
drøftelse med sundhedsmyndighederne og aftalepartierne og skal sikre, at der kan
træffes lokale beslutninger om f.eks.
-
-
-
1-2 faste besøgspersoner blandt de nærmeste pårørende
Besøgene afvikles som udgangspunkt på tilbuddenes udearealer på en sund-
hedsfagligt forsvarlig måde, der skærmer andre beboere og personalet
De nødvendige ressourcer skal være til stede for, at besøgene kan afvikles på
en sundhedsfagligt forsvarlig måde, herunder personale, værnemidler og test
Lempelserne vil skulle understøttes og suppleres af udvikling af og information om
metoder til afholdelse af besøg på en sundhedsfagligt ansvarligt måde. Det kan f.eks.
være metoder til adskillelse af arealer til besøg, opsætning af telte og skillevægge, an-
befalinger til måden at tilrettelægge arbejdet på med henblik på, at få medarbejdere er
sammen med den enkelte beboer. Metoder og anbefalinger kan bl.a. initieres og drøf-
tes i partnerskaberne, ligesom VISO kan være med til at kvalificere dette, herunder
hvordan dette kan ske inden for de til enhver tid gældende regler og retningslinjer og
afstemt med sundhedsmyndighederne.
Kommunernes COVID-19 relaterede ekstraudgifter afholdes som led i aftalen mellem
regeringen og KL om, at COVID-19 relaterede tiltag ikke skal fortrænge udgifter til vel-
færd.
Slutteligt er parterne enige om, at der fortsat skal være et stærkt civilsamfund. Par-
terne ønsker endvidere at følge op på, om der som følge af COVID-19 skulle opstå
yderligere udfordringer på det sociale område.
11