Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del Bilag 372
Offentligt
2440288_0001.png
Sagsnr.
2021 - 3319
Doknr.
429261
Dato
01-09-2021
Redegørelse om ressortændringer og organisationsstruktur
- Social- og Ældreministeriet
Ved kongelig resolution af 21. januar 2021 blev betegnelsen for Social- og
Indenrigsministeriet ændret til Social- og Ældreministeriet. Ved samme
lejlighed overgik ressortansvaret for sager vedrørende indenrigsområdet
inklusive de til området tilhørende institutioner mv., bortset fra Ankestyrelsen til
det nyoprettede Indenrigs- og Boligministerium. Ressortansvaret for sager
vedrørende ældreområdet blev overført fra Sundhedsministeriet til Social- og
Ældreministeriet, herunder tilbud om personlig pleje og praktisk hjælp,
forebyggelse, rehabilitering og genoptræning mv., samt ressortansvaret for
sager vedrørende plejehjem og beskyttede boliger.
Organisering af departementet og institutioner
I forlængelse af ressortændringen er der etableret en ny organisationsstruktur i
Social- og Ældreministeriets departement. Departementet består i dag af 4
afdelinger og et særskilt kontor for presse og kommunikation, se bilag 1.
Organisationsstrukturen har fokus på betjeningen af minister, regering og
Folketinget med faglige afdelinger på social- og ældrepolitikken (afdelingen for
Ældre, Familier og Jura samt afdelingen for Socialpolitik), en samling af
økonomiske og analytiske kompetencer (afdelingen for Økonomi, Styring og
Analyse) samt en ny afdeling med et tværgående blik på social-, familie- og
ældreområderne og i sammenhæng med civilsamfundsindsatsen,
fondsarbejdet m.v. (afdelingen for Tværgående Velfærd og Organisation).
Som følge af ressortdelingen med Indenrigs- og Boligministeriet og
Sundhedsministeriet hører følgende 9 underliggende institutioner i dag under
Social- og Ældreministeriets ressortområde:
Familieretshuset, Socialstyrelsen, Ankestyrelsen, Den Sociale
Investeringsfond, Børnerådet, Frivilligrådet, Det Centrale Handicapråd, Rådet
for Socialt Udsatte samt Kofoeds Skole.
Institutionerne Danmarks Statistik, Benchmarkingenheden og VIVE
Viden til
Velfærd, som før 21. januar 2021 var forankret på Social- og
Indenrigsministeriets ressortområde, er i dag forankret på Indenrigs- og
Boligministeriets område, se bilag 2.
Organisatorisk forankring af ældreområdet
Ressortansvaret for ældreområdet overgik den 21. januar 2021 til Social- og
Ældreministeriet, herunder ansvaret for tilbud om personlig pleje og praktisk
hjælp, forebyggelse, rehabilitering og genoptræning mv., samt sager
vedrørende plejehjem og beskyttede boliger.
Opgavevaretagelsen på ældreområdet var før 21. januar 2021 forankret som
en del af centeret Borgernær Sundhed og Omsorg for Ældre i
Sundhedsministeriets departement, ligesom der var kontorer og ansatte
tilknyttet arbejdet med ældreområdet i Sundhedsministeriets underliggende
institutioner: Sundhedsstyrelsen, Styrelsen for Patientsikkerhed samt
Sundhedsdatastyrelsen.
1
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 372: Materiale til brug ved teknisk gennemgang af Social- og Ældreministerens ressort efter ressortomlægning den 2/9-21
2440288_0002.png
Opgavevaretagelsen og ansatte, som tidligere var forankret i ældredelen af
centeret Borgernær Sundhed og Omsorg for Ældre i Sundhedsministeriets
departement, er i dag blevet flyttet til Social- og Ældreministeriets departement
og indgår som et fast kontor i afdelingen for Ældre, Familier og Jura, se bilag 1.
Opgavevaretagelsen på ældreområdet og ansatte, som arbejdede med
ældreområdet i Sundhedsministeriets underliggende institutioner før 21. januar
2021, er i det store hele fortsat forankret i styrelserne. Dette betyder i praksis,
at Sundhedsstyrelsen, Styrelsen for Patientsikkerhed og
Sundhedsdatastyrelsen fortsat driver en række aktiviteter på ældreområdet på
vegne af Social- og Ældreministeriet, ligesom styrelserne betjener social- og
ældreministeren.
Det er social- og ældreministeren, der har instruktionsbeføjelse og som - med
forbehold for lovbundne opgaver - fastlægger og prioriterer
Sundhedsministeriets styrelsers arbejdsopgaver på ældreområdet inden for de
bevillingsmæssige rammer, således at der sikres mulighed for videreudvikling
af ældreområdet, både fagligt og politisk. Det er således Social- og
Ældreministeriets departement, der er indgang for sager og henvendelser om
ældreområdet med henblik på dialog med eller videreformidling til styrelserne
på sundhedsområdet.
Ovenstående forankring af ældreområdet skal ses i lyset af, at sundheds- og
ældreområdet er tæt sammenvævet, ligesom der er synergieffekter ved at lade
det tætte samarbejde og forankring af opgaveløsningen fortsætte i regi af både
Sundhedsministeriets styrelser og Social- og Ældreministeriet.
Velfærdsaftaler
I forbindelse med ressortændringen blev arbejdet med velfærdsaftalerne, som
var forankret i Finansministeriet, overført til Social- og Ældreministeriet. Social-
og Ældreministeriet skal således fremover koordinere det videre arbejde
omkring regeringens samarbejde med syv kommuner om velfærdsaftaler, der
på en række velfærdsområder sætter indsatsen fri.
Lovgivning, som er blevet vedtaget som led i velfærdsaftalernes
gennemførelse er fortsat forankret i Børne- og Undervisningsministeriet for så
vidt angår dagtilbuds- og folkeskoleområdet samt Social- og Ældreministeriet
for så vidt angår ældreområdet.
Økonomi og tilskudsadministration
Bevillingerne, som er tilknyttet ældreområdet, overføres i forbindelse med
ressortændringen til Social- og Ældreministeriet. Bevillingerne til de
ældreopgaver, som løses i Sundhedsstyrelsen, Sundhedsdatastyrelsen og
Styrelsen for Patientsikkerhed samles således med finansloven for 2022 på §
15.11.11. Administration af ældreområdet.
Derudover er der i forbindelse med ressortændringen overført en række
tilskudsordninger (driftstilskud og ansøgningspuljer) vedr. ældreområdet, til
Social- og Ældreministeriet.
Kompetencen til at administrere tilskudsområdet er i Social- og
Ældreministeriet uddelegeret til Socialstyrelsen. Kompetencen til at
administrere ordninger vedr. ældreområdet er ligeledes uddelegeret til
Socialstyrelsen.
I det daglige virke med udarbejdelsen og forvaltningen af tilskudsordninger vil
Socialstyrelsen trække på faglige bidrag fra Sundhedsstyrelsen.
2