Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del Bilag 201
Offentligt
2339653_0001.png
Frikommune-netværk
”Børn som vigtigste ressource”
2017 - 2020
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 201: Materiale fra orienteringsmøde hos social- og ældreministeren den 11/2-21 om kulegravning af reglerne og erfaringer fra frikommuneforsøgene på området for udsatte børn og unge
2339653_0002.png
Serviceloven: Lag-på-lag-lovgivning
Lovgivningen bærer tydeligt præg af de børnesager, der har været
Frikommune-netværket ”Børn som vigtigste ressource” ønsker en
forenkling, der går på, at rådgiverne i højere grad får mulighed for
at bringe deres faglige kompetencer og viden i spil
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 201: Materiale fra orienteringsmøde hos social- og ældreministeren den 11/2-21 om kulegravning af reglerne og erfaringer fra frikommuneforsøgene på området for udsatte børn og unge
2339653_0003.png
Hvad er kvalitet i sagsbehandlingen?
Børn og unge profiterer ikke af, at deres
rådgiver sidder bag et skrivebord, og at der
er lange sagsbehandlingstider. De profiterer
af, at man som rådgiver kan handle hurtigt
og mere effektivt, og at der er tid til at
mødes, så ofte der er brug for
(Rådgiver i Gladsaxe Kommune, midtvejsevaluering 2019)
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 201: Materiale fra orienteringsmøde hos social- og ældreministeren den 11/2-21 om kulegravning af reglerne og erfaringer fra frikommuneforsøgene på området for udsatte børn og unge
2339653_0004.png
I frikommuneforsøget arbejder vi med:
Fra dokumentation til relationsarbejde med familierne
Via:
Hurtigere afklaring og iværksættelse af hjælp og støtte
Tættere involvering af familierne i deres egen sag
Hyppigere dialog og kontakt end lovgivningen foreskriver for opfølgning
Rådgiverne yder selv kortere råd og vejledningsforløb til familierne (SEL § 11
stk. 3)
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 201: Materiale fra orienteringsmøde hos social- og ældreministeren den 11/2-21 om kulegravning af reglerne og erfaringer fra frikommuneforsøgene på området for udsatte børn og unge
2339653_0005.png
FIT (Feedback Informed Treatment) kvalitetssikrer
vores relation til børn og familier og sikrer, at hjælpen
virker
ORS: Outcome Rating Scale
Måler effekten af forløbet fra
gang til gang
SRS: Session Rating Scale
Vurderer alliancen mellem
borgeren og rådgiveren
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 201: Materiale fra orienteringsmøde hos social- og ældreministeren den 11/2-21 om kulegravning af reglerne og erfaringer fra frikommuneforsøgene på området for udsatte børn og unge
2339653_0006.png
Netværksmøder og indsatser erstatter lange
undersøgelsesperioder
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 201: Materiale fra orienteringsmøde hos social- og ældreministeren den 11/2-21 om kulegravning af reglerne og erfaringer fra frikommuneforsøgene på området for udsatte børn og unge
2339653_0007.png
Frikommuner har sløjfet bureaukrati og fået mere tid til
udsatte børn
-
Slut-evalueringen (januar 2021) viser, at det virker:
I Gladsaxe Kommune skaber frikommuneforsøget en positiv udvikling i
børnenes trivsel fra sagen starter til den afslutter (FIT-data på et aggregeret
niveau)
I Gladsaxe er sagslængden forkortet med i alt
51 %
fra der blev modtaget en
underretning til der blev iværksat støtte ude i familien
I Ikast-Brande er sagslængden forkortet med i alt
72 %
fra der blev modtaget en
underretning til der blev iværksat støtte ude i familien
Rådgivernes arbejde er omlagt fra primært administration til tættere og
hyppigere dialog med familierne
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 201: Materiale fra orienteringsmøde hos social- og ældreministeren den 11/2-21 om kulegravning af reglerne og erfaringer fra frikommuneforsøgene på området for udsatte børn og unge
2339653_0008.png
Frikommuner har sløjfet bureaukrati og fået mere tid til
udsatte børn
-
Slut-evalueringen (januar 2021) viser, at det virker:
Mange familier føler sig inddraget og tager medejerskab for løsning af
udfordringerne
Rådgiverne oplever, at børnene får en stærkere stemme, og at de bliver
inddraget på nye måder, der passer bedre til børns forudsætninger
Antallet af tvangssager og klagesager er faldet markant (egne data fra Gladsaxe
og Ikast-Brande)
Stor arbejdsglæde og faglig tilfredshed blandt rådgiverne
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 201: Materiale fra orienteringsmøde hos social- og ældreministeren den 11/2-21 om kulegravning af reglerne og erfaringer fra frikommuneforsøgene på området for udsatte børn og unge
2339653_0009.png
Frikommuner har sløjfet bureaukrati og fået mere tid til
udsatte børn
-
Slut-evalueringen (januar 2021) viser, at det virker:
Ikast-Brande har spurgt lidt over 150 børn om deres oplevelse med at blive
inddraget og kontakten til kommunen gennem frikommuneforsøget.
80 pct. fik sagt alt det, de havde behov for, mens 1 pct. slet ikke fik sagt det, de havde behov
for at sige
84 pct. oplever, at socialrådgiveren lyttede til dem, mens 0 pct. (1 respondent) oplevede, at der
slet eller næsten ikke blev lyttet til dem
74 pct. synes, at de talte om det, der var vigtigt for det pågældende barn at tale om 0 pct. (1
respondent) har scoret mellem 1 og 3
70 pct. syntes godt om at mødes på den måde, de gjorde, mens 3 pct. ikke syntes om at mødes
på denne måde eller hellere ville mødes på en anden måde
71 pct. oplevede, at socialrådgiveren forstod deres situation godt, mens 2 pct. oplevede, at
socialrådgiveren slet ikke forstod deres situation.
Der er alene fokuseret på de børn som svarer 9-10 (de mest positive svar) og de børn som har
svaret 1-3 (de mest negative svar)
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 201: Materiale fra orienteringsmøde hos social- og ældreministeren den 11/2-21 om kulegravning af reglerne og erfaringer fra frikommuneforsøgene på området for udsatte børn og unge
2339653_0010.png
Hvordan opleves forsøget i Gladsaxe (slutevaluering)?
Med frikommuneforsøget
og fritagelsen fra diverse
paragraffer er vi blevet
socialrådgivere modsat
før, hvor vi var
sagsbehandlere
(rådgiver)
Jeg har oplevet, at familierne har
fået hurtigere hjælp og støtte, og
har faktisk også oplevet, at en
ung, som muligvis godt kunne
være blevet anbragt tidligere,
kunne blive hjemme hos sin
familie, da vi kom langt hurtigere
ind og hjalp denne familie
(rådgiver)
Jeg kan se, at rådgiverne har
fået bedre tid, og at de er
kommet tættere på deres
familie. Både når de
fremlægger sager, og når man
drøfter dem (...) De er
tydeligvis tættere på
(leder)
En familie fra Gladsaxe Kommune
svarer på, om rådgiver er til at
komme i kontakt med:
Ork ja! Og hun siger også: Jeg er ikke
længere væk end et opkald. Og man
kan altid lægge en besked om, at hun
skal skynde sig at ringe tilbage, og så
gør hun det. Der er slet ikke noget. Jeg
har altid fået den hjælp, jeg gerne ville
have.
Vi har haft to opsigelser
på et år – den ene skulle
på pension
(leder)
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 201: Materiale fra orienteringsmøde hos social- og ældreministeren den 11/2-21 om kulegravning af reglerne og erfaringer fra frikommuneforsøgene på området for udsatte børn og unge
2339653_0011.png
En forælder beskriver,
hvordan man arbejder sammen om
dokumenterne:
For eksempel det forløb, jeg lige har været i. Så
kigger vi på de mål til hvert møde og
opfølgningssamtale. Og så her til
afslutningssamtalen, der kiggede vi på de mål,
og de er opfyldt (…) hvis vi ændrer
handleplanen, så sender hun den til mig. For
eksempel hvis vi satte et nyt mål på, eller hvis et
af målene var opfyldt, og vi så skulle fokusere
lidt mere på det andet. Så retter hun det og
sender til mig på e-boks”
Retssikkerheden er styrende, fordi de er så meget
inde i deres egen sag. Tingene er mere
transparente, og vi bestræber os på at lave nogle
dokumenter, som er kortfattede og til at forstå,
fremfor at lave nogle af de her skrivelser, der har
gentagelser hele tiden, og som ikke giver nogen
mening til sidst. Vi bruger også tiden på at sikre os,
at borgerne er indforståede med og forstår, hvad
det er, vi laver, hvad næste skridt er, og hvad
konsekvenserne af ting kan være. En del af den
frigivne tid er jo, udover at skabe relationer og
arbejde med dem, at informere dem om, hvad er
det her for noget
(leder i Gladsaxe Kommune)
Retssikkerhed i slutevaluering
Synergien af nye arbejdsgange og en ny kultur i
måden at gå til arbejdet på, virker til at fremme
børns og forældres retssikkerhed i børnesagerne
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 201: Materiale fra orienteringsmøde hos social- og ældreministeren den 11/2-21 om kulegravning af reglerne og erfaringer fra frikommuneforsøgene på området for udsatte børn og unge
2339653_0012.png
Hvilke paragraffer omfatter
frikommuneforsøget?
Procesreglerne omkring afholdelse af børnesamtaler (§ 48 i Lov om social
service)
Fritagelse for udarbejdelse af børnefaglig undersøgelse og deraf afledte
proceskrav omhandlende indhold, form og tidsfrister (§ 50 i Lov om
social service)
En række procedurer vedr. forældrehandleplan (§ 54, stk. 2, 3. pkt. i Lov
om social service)
Beskrivelse af formålet med støtten (§ 140 stk. 1 og 3-7 i Lov om social
service).
At melde tilbage til underretter i udvalgte sager
Procesregler omkring opfølgning (§ 70 i Lov om social service)
* Sager omhandlende anvendelse af bestemmelser, der vedrører tvang, indgår ikke i frikommuneforsøget.