Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del Bilag 122
Offentligt
2307364_0001.png
FBU
ForældreLANDSforeningen
Møde om plejefamiliers og netværksplejefamiliers vilkår
torsdag den 17. december 2020
i Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 122: FBU Forældrelandsforeningens skriftlige oplæg til lukket møde om plejefamiliers og netværksplejefamiliers vilkår den 17/12-20
2307364_0002.png
Hvordan kvalitetssikres anbringelserne?
Sagsbehandlingen bør styrkes. Der bør være et større fokus på at sagsbehandlerne fagligt og
personligt er rustede til at kunne håndtere opgaven og rollen og har rimelige rammer og vilkår for
at kunne udføre deres opgave. F.eks kan der være krav til socialrådgivernes
efteruddannelsesniveau og erfaring for at kunne have anbringelsesopgaver i forvaltningen.
Vi skal sikre os, at borgeren (i denne sammenhæng forældre og børn) har en relevant og reel
klagemulighed, hvis man oplever et system, der ikke overholder gældende lovgivning, hører efter
eller ikke opfører sig ordentligt. En reel klagemulighed, der skal reducere borgerens til tider
magtesløshed i systemet, hvis man fx møder en rådgiver, der ikke afholder de lovpligtige
børnesamtaler, reel inddragelse og partshøring eller…
Forældre bør automatisk blive tilbudt relevant støtte og hjælp til den sorg og krise, de oplever i
sammenhæng med, at deres barn bliver anbragt.
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 122: FBU Forældrelandsforeningens skriftlige oplæg til lukket møde om plejefamiliers og netværksplejefamiliers vilkår den 17/12-20
2307364_0003.png
Støtte og hjælp til forældre før, under og efter en anbringelse
Der bør strammes markant op på kommunernes udarbejdelse af den del af handleplanen,
der drejer sig om forældrene.
Forældrene skal tilbydes de specifikke indsatser, de har brug for for at afhjælpe deres
problemer og for at styrke deres evne til at være forældre. Det er individuelt, hvad den
enkelte forælder og familie har behov for, - det er ikke muligt at standardisere
tilbuddene, men det bør sikres, at den enkelte kommune tilbyder relevant støtte.
Alle forældre bør dog have tilbud om støtte til udvikling af/eller bevarelse af relation,
kontakt og samvær med barnet
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 122: FBU Forældrelandsforeningens skriftlige oplæg til lukket møde om plejefamiliers og netværksplejefamiliers vilkår den 17/12-20
2307364_0004.png
Det skal sikres, at støtteperson efter
§
54 faktisk etableres for alle forældre til anbragte børn. At forældrene
får tilbuddet i sammenhæng med at spørgsmålet om anbringelse bliver bragt på bane. Tilbuddet om
§
54
støtteperson skal gentages og formidles på forskellige måder, som tidligere nævnt, - socialrådgiverne er
forpligtede til at kommunikere med familierne på en sådan måde, at de forstår budskabet (jf. Vejledning til
Serviceloven).
Der opstilles rammer for
§
54 støttepersonernes ansættelsesvilkår således, at de har rimelige vilkår til at
kunne udøve opgaven
Civilsamfundets rolle og eksterne fagpersoner bør indtænkes i det samlede billede af tilbud til forældre og
børn som supplement til kommunernes tilbud. Der er brug for at tænke ”ud af boxen” for at finde de bedste
løsninger
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 122: FBU Forældrelandsforeningens skriftlige oplæg til lukket møde om plejefamiliers og netværksplejefamiliers vilkår den 17/12-20
2307364_0005.png
Samarbejde mellem forældre, plejefamilie og sagsbehandler
Rollefordeling for plejefamilien og mellem plejefamilien og sagsbehandleren skal være på plads.
Metoden, Samarbejdssamtaler, som har til formål at forebygge og løse konflikter mellem forældre
og plejeforældre, kan være et eksempel på en metode, der understøtter at forældre og plejefamilie
får redskaber til at opbygge et positivt samarbejde om barnet. Metoden bygger på grundtankerne;
empowerment og anerkendelse.
Der bør i højere grad være fokus på temaet; ”Samarbejde med barnets forældre” i rekruttering og
godkendelsesprocessen af plejefamilier og i den uddannelse og supervision plejefamilierne
modtager. Et kriterie må være, - at plejefamilierne også i praksis formår at gå ind i et konstruktivt
samarbejde om barnet med barnets forældre og familie.