Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del Bilag 260
Offentligt
2412431_0001.png
8. juni 2021
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 18. juni 2021
1) Forordning for kryptoaktiver og pilotregime for markeder baseret på en distribueret ho-
vedbog
KOM(2020) 593, KOM(2020) 594, KOM(2020) 596
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervsministeriet
2) Forordning om digital operationel modstandsdygtighed i den finansielle sektor
KOM (2020) 595
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervsministeriet
3) Enslydende regler for anvendelse af reducerede momssatser i EU
KOM(2018) 20
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
4) Momsfritagelser af varer med almen interesse
KOM (2021) 181
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
5) Fremskridtsrapport om styrkelse af bankunionen
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervsministeriet
6) Økonomisk genopretning i EU: Implementering af genopretningsfaciliteten (RRF)
KOM (2020) 408
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
7) Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten
KOM (2021) 530
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
8) Kommissionens pakke vedr. det europæiske semester mv.
KOM(2021)500-527, KOM(2021)529
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
9) Aldringsrapporten for 2021
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
10) Forberedelse af G20-finansministermøde, 7.-10. juli 2021
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
2
10
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 260: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 18. juni 2021, som er relevante for Skatteudvalget
Side 2 af 15
Dagsordenspunkt 3:
Enslydende regler for anvendelse af reducerede
momssatser i EU
KOM(2018)20
1. Resume
Kommissionen fremsatte 18. januar 2018 et forslag, der skal sikre, at EU-landene har ens mu-
ligheder for at anvende reducerede momssatser, superreducerede momssatser og nulsatser, og at mu-
lighederne gøres mere fleksible.
Forslaget indebærer konkret, at EU-landene
ud over den eksisterende forpligtelse til at anvende
en normalsats for moms på minimum 15 pct. og en mulighed for at anvende to reducerede moms-
satser på minimum 5 pct.
kan indføre én superreduceret momssats på 0-5 pct. og yderligere én
nulsats. Den superreducerede sats og nulsatsen kan ligesom de reducerede satser alene anvendes på
udvalgte varer og ydelser.
Forslaget skal ses i lyset af, at Kommissionen ikke længere ser behov for øget harmonisering af
EU-landenes momssatser. Det skyldes den udvidede anvendelse af forbrugslandsmoms, som bl.a.
følger af Rådets beslutning af 5. december 2017 om nye fælles momsregler ifm. elektronisk salg til
forbrugere i EU. Forbrugslandsmomsen indebærer, at der betales moms i det EU-land, hvor køber
befinder sig, og efter dette lands regler og satser. De nye regler for elektronisk salg, som træder i
kraft 1. juli 2021, udvider forbrugslandsprincippet og indebærer, at reglerne for elektronisk handel
i højere grad sidestilles med handel i en fysisk butik, hvor der altid betales moms efter den sats og
de regler, som gælder i det EU-land, hvor butikken er beliggende. Reglerne indebærer bl.a., at fx
en tysk virksomhed, som sælger varer og ydelser online til en dansk forbruger, skal betale dansk
moms af salget, hvis virksomhedens samlede salg af varer og ydelser til forbrugere i andre EU-
lande end hjemlandet overstiger 10.000 euro årligt.
Siden forslaget blev fremsat 18. januar 2018 har det alene været behandlet på teknisk niveau,
hvor der fortsat er udeståender. ECOFIN ventes 18. juni 2021 at have en politisk drøftelse af
forslaget pba. formandskabets seneste kompromis.
Regeringen finder, at et neutralt momssystem med én momssats bedst sikrer lige konkurrence og
indebærer færrest hhv. administrative omkostninger for myndighederne og erhvervsøkonomiske byr-
der. Regeringen er derfor generelt kritisk over for anvendelsen af reducerede satser, superreducerede
satser og nulsatser. Regeringen kan dog
givet den udvidede brug af forbrugslandsmoms
støtte
et forslag på linje med det aktuelle kompromis.
2. Baggrund
Oprindeligt indebar EU's fælles momsregler ikke nogen nedre grænse for
momssatsen. Med etableringen af det indre marked var det i udgangspunktet muligt
for virksomheder at etablere sig i et EU-land med lempelige momsregler og -satser
mhp. at udbyde konkurrencedygtige priser ifm. salg af varer og ydelser til købere i
andre EU-lande end hjemlandet. Derfor nødvendiggjorde etableringen af det indre
marked en overgangsordning for momsreglerne i EU.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 260: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 18. juni 2021, som er relevante for Skatteudvalget
Side 3 af 15
Overgangsordningen fastholdt, at momsen i udgangspunktet skulle betales efter
oprindelsesprincippet, dvs. i det EU-land, hvor den sælgende virksomhed er
etableret, og efter dette lands regler og satser. Overgangsordningen indebar som
noget nyt begrænsninger i EU-landenes muligheder for at anvende differentierede
momssatser, ligesom ordningen indebar generelle bestræbelser på at harmonisere
momsregler og -satser på tværs af EU-landene.
Bestræbelserne på harmonisering af momsområdet har dog i praksis givet anledning
til udfordringer. Derfor besluttede Rådet i 2012 at forlade oprindelsesprincippet og
i stedet arbejde for et momssystem, hvor momsen betales efter forbrugslandsprin-
cippet, dvs. i det EU-land, hvor forbrugeren befinder sig, og efter dette lands regler
og satser.
Forbrugslandsprincippet indebærer dermed, at to virksomheder etableret i to for-
skellige EU-lande (med forskellige momsregler) ved grænseoverskridende salg skal
efterleve de regler samt opkræve og afregne moms efter den sats, som gælder i for-
brugslandet.
Rådet vedtog 5. december 2017 pba. forslag fra Kommissionen nye fælles moms-
regler ifm. elektronisk salg til forbrugere i EU. Reglerne indebærer, at elektronisk
handel i højere grad sidestilles med handel i en fysisk butik, hvor der altid betales
moms efter den sats og de regler, som gælder i det EU-land, hvor butikken er be-
liggende. Reglerne udvider således forbrugslandsprincippet og træder i kraft 1. juli
2021.
Med forslaget ændres bla. den såkaldte
fjernsalgsgrænse
for salg af varer til forbrugere
i andre EU-lande end hjemlandet. I dag skal en EU-virksomhed, der sælger
varer
til
en forbruger i et andet EU-land (fx Danmark), pålægges moms i forbrugslandet (fx
25 pct. dansk moms i Danmark), når virksomhedens salg til forbrugslandet ligger
over
forbrugslandets fjernsalgsgrænse
(fx 280.000 kr. i Danmark). Fjernsalgsgrænserne
fastsættes i dag nationalt, men skal ligge mellem 35.000 og 100.000 euro.
Med vedtagelsen af Kommissionens forslag om nye fælles momsregler ifm. elektro-
nisk varesalg til forbrugere i EU erstattes den nationale fjernsalgsgrænse med en
fælles EU-fjernsalgsgrænse
på 10.000 euro for salg til andre EU-lande end hjemlandet.
Således vil en EU-virksomhed, der sælger varer til en forbruger i et andet EU-land
(fx Danmark), betale moms i forbrugslandet (fx 25 pct. dansk moms i Danmark),
når virksomhedens samlede salg af varer og ydelser til forbrugere i andre EU-lande
end hjemlandet overstiger 10.000 euro årligt.
Med forslaget ændres også regler ifm. salg af
ydelser,
således at de også vil være
omfattet af den nye fælles EU-fjersalgsgrænse. I dag skal en EU-virksomhed, der
sælger ydelser til en forbruger i et andet EU-land, pålægges moms i enten
forbrugslandet eller oprindelseslandet alt afhængig af, hvilke konkrete ydelser, der
er tale om. I dag pålægges salg af elektroniske ydelser, teleydelser samt restaurant-
og cateringydelser moms i forbrugslandet, mens øvrige ydelser i udgangspunktet
pålægges moms i oprindelseslandet.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 260: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 18. juni 2021, som er relevante for Skatteudvalget
Side 4 af 15
De nye fælles momsregler ifm. elektronisk salg til forbrugere i EU indebærer såle-
des, at en virksomhed, som har grænseoverskridende salg af varer
og/eller
ydelser til
forbrugere
i andre EU-lande end hjemlandet, i højere grad skal pålægge salget moms
efter regler og satser i det land, hvor den enkelte forbruger befinder sig.
Konkret betyder det, at en EU-virksomhed, der sælger varer og/eller ydelser til en
forbruger i et andet EU-land (fx Danmark), pålægges moms i forbrugslandet (fx 25
pct. dansk moms i Danmark), hvis det samlede salg af varer og/eller ydelser til for-
brugere i andre EU-lande end hjemlandet overstiger 10.000 euro årligt.
Kommissionen har desuden i en handlingsplan af 2016 foreslået at indføre et så-
kaldt
endeligt momssystem
baseret på forbrugslandsprincippet. Forslaget indebærer, at
en virksomhed i ét EU-land, der sælger varer eller ydelser til en
virksomhed
i et andet
EU-land, skal opkræve moms efter de momsregler og -satser, som gælder i det EU-
land, hvor køber befinder sig. Forslaget om det endelige momssystem er ikke ved-
taget i Rådet.
Kommissionen vurderer, at udvidelsen af forbrugslandsprincippet mindsker beho-
vet for harmonisering af momssatserne i EU. På den baggrund har Kommissionen
18. januar 2018 fremsat forslag om fælles EU-regler til anvendelse af reducerede
momssatser, superreducerede momssatser og nulsatser. Forslaget skal sikre, at EU-
landenes muligheder for at anvende reducerede satser ligestilles og gøres mere flek-
sible.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 113 i traktaten om Den Europæiske
Unions funktionsmåde (TEUF), der kræver høring af Europa-Parlamentet og Det
Økonomiske og Sociale Udvalg samt enstemmig vedtagelse i Rådet.
3. Formål og indhold
I det nuværende momssystem er EU-landene i udgangspunktet forpligtede til at
anvende en normalsats for moms på minimum 15 pct. Momsdirektivet giver i sin
aktuelle form mulighed for, at EU-landene
kan
anvende op til to reducerede satser
på minimum 5 pct.
Anvendelsen af reducerede satser er begrænset til udvalgte varer og ydelser, som
fremgår af en såkaldt
positiv
liste, der optegner de varer og ydelser, hvor det er tilladt
at anvende reducerede satser. Af den positive liste fremgår bl.a. levnedsmidler,
vandforsyning og farmaceutiske produkter.
I tillæg til de reducerede satser har en række EU-lande fået særlig bemyndigelse til
ud over de fælles regler, som giver mulighed for op til 2 reducerede satser
at
have landespecifikke undtagelser. De landespecifikke undtagelser indebærer, at
nogle lande kan anvende mere end to reducerede satser (minimum 5 pct.) og/eller
superreducerede momssatser på 0-5 pct. eller nulsatser og derved således afvige fra
de regler, der gælder generelt.
I Danmark anvendes ud over en normalsats for moms på 25 pct. bl.a. en nulsats på
aviser.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 260: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 18. juni 2021, som er relevante for Skatteudvalget
2412431_0005.png
Side 5 af 15
Kommissionens forslag
Kommissions forslag af 18. januar 2018 søger at indføre enslydende regler for an-
vendelse af reducerede momssatser i EU.
Momssatser
Kommissionens forslag fastholder, at EU-landene er forpligtede til at anvende en
normalsats for moms på minimum 15 pct. samt har mulighed for at anvende op til
to reducerede momssatser på minimum 5 pct. Samtidig foreslår Kommissionen ens
regler blandt EU-landene mht. muligheden for yderligere afvigelser. Konkret inde-
bærer forslaget, at EU-landene i tillæg til normalsatsen og de reducerede satser
kan
indføre én superreduceret momssats på 0-5 pct. og yderligere én nulsats,
jf. tabel 1.
Anvendelsesområde
Kommissionen lægger i sit forslag op til, at den
positive liste,
der i dag optegner de
varer og ydelser, hvor det er tilladt at anvende reducerede satser, erstattes af en
såkaldt
negativ
liste, der optegner de varer og ydelser, hvor det
ikke
er tilladt at an-
vende reducerede satser, superreducerede satser eller nul-satser, og som derfor skal
pålægges normalsatsen på minimum 15 pct. Af den negative liste fremgår bl.a. al-
kohol, tobak og biler.
Sikkerhedsmekanisme mod konkurrenceforvridninger
For at sikre, at anvendelsen af reducerede satser, superreducerede satser og nulsat-
ser for moms ikke skaber utilsigtede konkurrenceforvridninger, foreslår Kommis-
sionen desuden som noget nyt at indføre en budgetklausul. Den indebærer, at den
gennemsnitlige vægtede momssats skal være mindst 12 pct. i hvert EU-land.
Løbende evaluering
Kommissionen forpligter sig med sit forslag til hvert femte år at forelægge Rådet
en gennemgang af den negative liste over varer og ydelser, som ikke er omfattet af
muligheden for reducerede momssatser, og som derfor skal pålægges normalsatsen
på minimum 15 pct. Revision af den negative liste skal ske ved et ændringsdirektiv.
Formandskabets kompromisforslag
Det portugisiske formandskab har senest 12. maj 2021 fremsendt et kompromis-
forslag om enslydende regler for anvendelsen af reducerede momssatser i EU.
Momssatser
Formandskabets kompromis fastholder Kommissionens forslag om, at EU-landene
er forpligtede til at anvende en normalsats for moms på minimum 15 pct. samt har
mulighed for at anvende to reducerede momssatser på minimum 5 pct., én super-
reduceret sats på 0-5 pct. og yderligere én nulsats.
Anvendelsesområde
Formandskabets kompromis afviger fra Kommissionens forslag om at erstatte den
gældende positive liste med en negativ liste. Formandskabet foreslår i stedet at fast-
holde det i dag gældende princip om en positiv liste.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 260: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 18. juni 2021, som er relevante for Skatteudvalget
2412431_0006.png
Side 6 af 15
Kompromisforslaget lægger op til en positiv liste, som er bredere end den, der gæl-
der i dag. Konkret udformes den positive liste, så varer og ydelser kan være omfattet
af muligheden for
reducerede momssatser,
hvis de fremmer klimamål eller social- og
sundhedspolitiske mål. Ligeledes kan varer og ydelser være omfattet af muligheden
for anvendelse af reducerede momssatser, hvis dette kan begrundes med geografi-
ske og territoriale hensyn, eller hvis det tjener mål af almen interesse og kommer
den almindelige forbruger til gode. Af den positive liste, formandskabet lægger op
til, fremgår dog også en række andre varer og ydelser, der ikke synes at falde under
disse kriterier. Det drejer sig om bl.a. import af kunst samt levering af heste og
ydelser ifm. hold af heste samt også visse varer, der belaster miljø og klima, herun-
der pesticider, gødning og brænde.
Formandskabets kompromis lægger op til en såkaldt solnedgangsklausul, der inde-
bærer, at muligheden for at anvende reducerede momssatser på visse varer og ydel-
ser skal udfases senest 1. januar 2035. Det gælder bl.a. varer, der belaster klima og
miljø, herunder pesticider, gødning og brænde.
Formandskabets kompromis lægger desuden op til, at
superreducerede satser og nulsatser
alene kan anvendes på en række udvalgte varer på positivlisten. Det drejer sig om
bl.a. levnedsmidler, vandforsyning, farmaceutiske produkter, aviser og magasiner
samt installation af solpaneler i private hjem.
For at sikre overblik over reglernes anvendelse, anfører kompromisforslaget, at EU-
landene senest 1. januar 2023 skal indberette de varer og ydelser, hvorpå de natio-
nalt vælger at anvende reducerede satser, superreducerede satser og nulsats.
Sikkerhedsmekanisme mod konkurrenceforvridninger
Formandskabets kompromis forlader Kommissionens forslag om at indføre en
bud-
getklausul
for at begrænse graden af konkurrenceforvridning. I stedet foreslår for-
mandskabet at begrænse graden af konkurrenceforvridning ved, at
kun udvalgte varer
på positivlisten må pålægges superreducerede satser og nulsatser,
jf. ovenfor.
Løbende evaluering
Formandskabets kompromis fastholder, at Kommissionen forpligtes til hvert femte
år at forelægge Rådet en rapport med en gennemgang af den positive liste over varer
og ydelser, som er omfattet af muligheden for reducerede momssatser. Revision af
den positive liste skal ske ved et ændringsdirektiv.
Tabel 1
Regler for momssatser
gældende, iht. Kommissionens forslag og iht. formandskabets kompromis
Gældende regler
Satser
Normalsats,
min. 15 pct.
Første reducerede sats,
min 5 pct.
Anden reducerede sats,
min. 5 pct.
x
x
x
x
x
x
x
x
x
Kommissionens forslag
Formandskabets kompromis
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 260: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 18. juni 2021, som er relevante for Skatteudvalget
2412431_0007.png
Side 7 af 15
Superreduceret sats,
0-5 pct.
Nulsats,
0 pct.
x
x
x
x
Anvendelsesområde
Reducerede satser
Superreducerede /
nulsatser
varer og ydelser
på den
positive
liste
nationale
undtagelser*
varer og ydelser
ikke
på den
negative
liste
varer og ydelser
ikke
på den
negative
liste
varer og ydelser
på den
positive
liste
udvalgte varer og ydelser
på den
positive
liste
Sikkerhedsmekanisme
budgetklausul
udvalgte varer
den
positive
liste
Anm.: *Der findes i det gældende momsdirektiv mere end 250 landespecifikke undtagelser fra de generelle regler.
Kilde: Kommissionen
4. Europa-Parlamentets holdning
Forslaget kræver høring af Europa-Parlamentet i overensstemmelse med procedu-
ren i TEUF artikel 113. Europa-Parlamentet har godkendt Kommissionens forslag,
men har en række ønsker til ændringer.
5. Nærhedsprincippet
Regulering af EU-landenes muligheder for at anvende reducerede momssatser, su-
perreducerede satser og nulsatser kræver fælles EU-lovgivning. Regeringen vurde-
rer derfor, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
I Danmark anvendes i udgangspunktet enhedsmoms, således at der ifm. levering af
alle varer og ydelser omfattet af momspligten anvendes en momssats på 25 pct.
Derudover anvender Danmark bl.a. nulsats på trykte og elektroniske aviser.
Den danske enhedsmoms fremmer det grundlæggende hensyn, at momsen er neu-
tral ift. virksomhedernes konkurrencesituation og ift. forbrugerens dispositioner.
Brugen af reducerede momssatser er i princippet et brud med neutraliteten i moms-
systemet.
Anvendelse af reducerede satser, en superreduceret sats eller udvidet omfang af
varer omfattet af nulsatsen vil det kræve en ændring af momsloven.
For en uddybende beskrivelse af dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
henvises til Skatteministeriets reviderede grund- og nærhedsnotat oversendt til Fol-
ketingets Europaudvalg 11. april 2018.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser (herunder konsekvenser for regioner og kommuner)
EU-lande, der vælger at gøre brug af øgede muligheder for reducerede momssatser
m.v. vil opleve negative statsfinansielle konsekvenser. Hvis Danmark ikke vælger at
gøre brug af muligheden for at anvende reducerede momssatser, vurderes forslaget
alene at påvirke de offentlige finanser i det omfang anvendelsen af reducerede
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 260: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 18. juni 2021, som er relevante for Skatteudvalget
Side 8 af 15
momssatser i andre EU-lande fører til ændringer i grænsehandlen. Et konkret skøn
herfor vil afhænge af eventuelle fremtidige ændringer i momssatserne i andre EU-
lande.
Desuden vurderes forslaget at medføre øgede administrative omkostninger i de EU-
lande, der vælger at gøre brug af mulighederne for at anvende flere og/eller forskel-
lige satser ift. i dag, idet myndighederne i EU-landene er forpligtede til ajourføre et
register over de anvendte satser (reducerede, superreducerede og nulsatser). Hertil
kan forslaget medføre øgede administrative omkostninger for myndighederne i
Danmark, fordi danske virksomheder kan få større behov for Skatteforvaltningens
rådgivning, i det omfang de lande, virksomhederne opererer i, vil anvende flere for-
skellige satser end i dag.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Hvis Danmark ikke vælger at gøre brug af muligheden for at anvende reducerede
momssatser, vurderes forslaget i sig selv ikke at have samfundsøkonomiske konse-
kvenser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget ventes at kunne medføre erhvervsøkonomiske konsekvenser for de er-
hverv, som er påvirket af grænsehandel, fordi grænsehandel med varer pålagt redu-
cerede satser, superreducerede satser eller nulsatser virker konkurrenceforvridende.
Det ventes desuden, at forslaget kan medføre øgede administrative byrder for er-
hvervslivet, i det omfang andre EU-lande vælger at gøre brug af mulighederne for
at anvende flere forskellige satser end i dag. I så fald vil danske virksomheder skulle
tage højde herfor ved salg til andre EU-lande.
8. Høring
For høringssvar henvises til Skatteministeriets reviderede grund- og nærhedsnotat
af 11. april 2018.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der har traditionelt været uenighed blandt EU-landene om udformning af fælles-
regler for momssatser. Der er således fortsat en række substantielle udeståender i
forhandlingerne.
Nogle lande trækker i retning af færre muligheder for anvendelse af reducerede sat-
ser, superreducerede satser og nulsatser samt hurtig udfasning af muligheder for at
anvendes reducerede satser på visse varer og ydelser, mens andre lande argumente-
rer for behovet for øget national fleksibilitet, herunder særligt ift. nationale særinte-
resser.
Samtidig ønsker nogle lande at genindføre Kommissionens forslag om, at en mere
fleksibel anvendelse af reducerede satser, superreducerede satser og nulsatser skal
ledsages af en sikkerhedsmekanisme, om end denne kan udformes mere hensigts-
mæssigt, end Kommissionen oprindeligt har foreslået. Andre lande er skeptiske
over for en sikkerhedsmekanisme, som kan begrænse den nationale fleksibilitet.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 260: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 18. juni 2021, som er relevante for Skatteudvalget
Side 9 af 15
Derudover er der også uenighed om brugen af solnedgangsklausuler for udfasning
af reducerede satser på varer, der belaster klima og miljø. Nogle lande er skeptiske
over for anvendelsen af reducerede satser på disse varer, mens andre lande frem-
hæver, at varerne fortsat vigtige for deres økonomi, og at muligheden for at anvende
reducerede momssatser på disse varer derfor ikke skal udfases.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen finder, at et neutralt momssystem med én momssats bedst sikrer lige
konkurrence samt indebærer færrest administrative og erhvervsøkonomiske byrder.
Regeringen står derfor fast på, at Danmark, som forslaget også giver mulighed for,
fastholder den nuværende danske enhedsmoms.
For at begrænse brugen af reducerede satser, superreducerede satser og nulsatser
mest muligt, har regeringen arbejdet aktivt for at fastholde princippet om en positiv
liste, der optegner varer og ydelser, hvor det er tilladt at anvende reducerede satser
frem for Kommissionens forslag om en negativ liste, der optegner de varer og ydel-
ser, hvor det
ikke
er tilladt at anvende reducerede satser, og som derfor skal pålæg-
ges normalsatsen på minimum 15 pct.
Regeringen vurderer ikke, at reducerede momssatser er et effektivt værktøj til at
regulere forbrug og adfærd, idet forbrugeren sjældent får fuld gavn af reducerede
momssatser, som medfører samfundsøkonomiske tab. Regeringen vurderer, at re-
ducerede momssatser til fremme af andre politiske mål ikke er et effektivt instru-
ment og indebærer væsentlige administrative omkostninger, og at klimapolitiske,
sundhedspolitiske og socialpolitiske mål bedst fremmes gennem andre initiativer.
Regeringen arbejder for at begrænse muligheden for anvendelse af reducerede sat-
ser på varer og ydelser, som hæmmer EU's klimamål eller er til skade for miljøet,
eller alternativt for hurtig udfasning af denne mulighed.
Regeringen støtter Kommissionens forslag om at indføre en budgetklausul, som
begrænser konkurrenceforvridninger som følge af forslaget, om end denne kan de-
fineres på anden vis end ud fra den vægtede gennemsnitlige momssats. Regeringen
støtter ligeledes, at muligheden for at anvende superreducerede satser og nulsatser
begrænses mest muligt og alene omfatter udvalgte varer på den positive liste.
Regeringen støtter generelt et momssystem, der baseres på forbrugslandsprincippet,
da forbrugslandsbeskatning medfører, at virksomheder kan konkurrere på mere lige
vilkår og derfor skaber mindre behov for harmonisering af momsregler. Regeringen
kan på baggrund af den øgede anvendelse af forbrugslandsmoms som følge af nye
fælles momsregler ifm. elektronisk salg til forbrugere i EU acceptere formandska-
bets kompromis, men bemærker, at reducerede momssatser uanset øget forbrugs-
landsbeskatning kan skabe forvridninger i den fysiske grænsehandel.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 260: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 18. juni 2021, som er relevante for Skatteudvalget
Side 10 af 15
Dagsordenspunkt 4:
Momsfritagelser af varer med almen interesse
KOM(2021)181
1. Resume
Kommissionen har 12. april 2021 fremsat et forslag om, at Kommissionen og andre EU-agenturer
i særlige krisesituationer skal have mulighed for momsfri import fra lande uden for EU og leve-
ringer fra EU-virksomheder af visse varer og ydelser, som er i offentlighedens interesse, og som
hovedsageligt doneres til EU-landene som led i en koordineret EU-indsats. Kommissionens forslag
indebærer, at muligheden for momsfri import og leveringer er tidsubegrænset, men i den enkelte
krisesituation kræver et EU-mandat. Kommissionen begrunder forslaget med, at COVID-19-
krisen har understreget behovet for, at man i krisesituationer hurtigt og effektivt kan aktivere
særlige muligheder for momsfri import og leveringer mhp. at afbøde negative effekter af sådanne
kriser.
Kommissionen foreslår desuden, at muligheden for momsfri import og leveringer ledsages af et elek-
tronisk certifikat, som skal erstatte det papircertifikat, der anvendes i dag. Kommissionen og EU-
agenturer skal ifm. momsfri import og leveringer således sørge for, at certifikatet attesteres og over-
leveres til den virksomhed, som leverer varerne. Det elektroniske certifikat skal iflg. Kommissionen
sikre, at ordningen om momsfri import og leveringer er fremtidssikret.
Kommissionen foreslår, at muligheden for momsfri import og leveringer af varer og ydelser skal
gælde med tilbagevirkende kraft fra 1. januar 2021.
Regeringen er generelt enig i, at exceptionelle krisesituationer af særligt vidtrækkende karakter,
herunder COVID-19-krisen, kræver, at man hurtigt og effektivt kan aktivere en ekstraordinær
indsats. I sådanne exceptionelle krisesituationer af særligt vidtrækkende karakter, som det ikke
er muligt for de enkelte EU-lande at håndtere nationalt, kan håndteringen med fordel koordineres
mellem EU-landene. Regeringen vurderer dog, at Kommissionens forslag umiddelbart har et bre-
dere anvendelsesområde end sådanne exceptionelle krisesituationer af særligt vidtrækkende karak-
ter. Regeringen arbejder derfor sammen med en række andre lande for en klar og mere snæver
definition af typen og omfanget af kriser, som er omfattet af forslaget.
Det portugisiske formandskab lægger op til, at ECOFIN 18. juni 2021 mhp. hurtig vedtagelse
skal drøfte muligheden for i første omgang at arbejde videre med en smal variant af forslaget, som
afgrænser muligheden for momsfri import og leveringer til COVID-19-krisen. Målet er dog fortsat
på sigt at udvide muligheden for momsfri import og leveringer til også at omfatte andre, fremtidige
kriser.
2. Baggrund
Til håndtering af COVID-19 har man i EU indført
midlertidige
tiltag, som sikrer, at
EU-landene har mulighed for at momsfritage levering af visse varer fra virksomhe-
der i EU og anvende reducerede momssatser, herunder også nulsatser, samt moms-
fritage import af visse varer fra lande uden for EU. Varer omfattet af muligheden
for momsfri levering og anvendelse af reducerede momssatser og nulsatser er fx
masker, testudstyr og respiratorer. Med virkning fra 1. januar 2021 er vacciner og
medicinsk udstyr til bekæmpelse af COVID-19 også omfattet af muligheden for
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 260: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 18. juni 2021, som er relevante for Skatteudvalget
Side 11 af 15
lempeligere momsregler. De midlertidige tiltag er indført mhp. at sikre, at EU-lan-
dene hurtigt og omkostningseffektivt kan håndtere COVID-19 og gælder frem til
31. december 2022.
Kommissionen og andre EU-agenturer har ifm. krisesituationer ikke tilsvarende
muligheder for at foretage momsfri indkøb af varer, som doneres til brug for be-
kæmpelse mv. af COVID-19 i EU-landene. Kommissionen og andre EU-agenturer
udgør offentlige myndigheder, hvorfor de i medfør af momsdirektivet anses som
endelige forbrugere, når de indkøber varer og ydelser. Kommissionen og andre EU-
agenturer har derfor efter gældende regler
ikke
fradragsret for købsmoms ifm. leve-
ring af varer og ydelser og er således omfattet af den momspligt, som gælder gene-
relt. Købsmomsen bliver således en direkte omkostning, som fordyrer indkøbene.
Momspligten betyder således i sidste ende, at Kommissionen og andre EU-agentu-
rer inden for samme budgetramme kan indkøbe færre og/eller billigere varer, end
det ville være tilfældet, hvis der havde været mulighed for at fradrage købsmomsen.
Kommissionen har derfor 12. april 2021 fremsat forslag, som indfører en
generel og
tidsubegrænset
mulighed for, at Kommissionen og andre EU-agenturer skal have mu-
lighed for momsfri leveringer fra virksomheder i EU og import fra lande uden for
EU ifm. indkøb af visse varer og ydelser i særlige krisesituationer.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 113 i traktaten om Den Europæiske
Unions funktionsmåde (TEUF), der kræver høring af Europa-Parlamentet og Det
Økonomiske og Sociale Udvalg samt enstemmig vedtagelse i Rådet.
3. Formål og indhold
Kommissionen vurderer, at de lempelige momsregler har haft en positiv, om end
begrænset betydning for EU-landenes håndtering af COVID-19. Det skyldes dels,
at ikke alle EU-lande har gjort brug af mulighederne for momsfritagelse og anven-
delse af reducerede momssatser og dels, at tiltagene er midlertidige og efter planen
udfases med udgangen af 2022.
I det lys vurderer Kommissionen, at COVID-19 har understreget behovet for, at
man i krisesituationer hurtigt og omkostningseffektivt kan aktivere særlige mulig-
heder for momsfritagelser mhp. at afbøde negative effekter af sådanne kriser.
Kommissionen har derfor 12. april 2021 fremsat forslag om en
generel og tidsubegrænset
mulighed for, at Kommissionen og andre EU-agenturer i særlige krisesituationer (fx
naturkatastrofer, humanitære kriser og ekstraordinære situationer af tilsvarende om-
fang) får mulighed for momsfri levering af varer og ydelser fra virksomheder i EU
samt momsfri import af varer fra lande uden for EU, når leverancerne efterfølgende
hovedsageligt doneres til brug i kriseramte EU-lande. Kommissionen forslår, at mu-
ligheden for momsfri import og leveringer i udgangspunktet alene gælder, når Kom-
missionen og andre EU-agenturer på baggrund af et EU-mandat foretager indkøb
med henblik på efterfølgende donation til brug i kriseramte EU-lande.
Kommissionen foreslår konkret, at varer og ydelser, som er i offentlighedens inte-
resse, og som hovedsageligt doneres til EU-landene som led i en koordineret EU-
indsats ifm. krisesituationer, skal omfattes af muligheden for momsfri import og
leveringer. Varer og ydelser omfattet er bl.a.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 260: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 18. juni 2021, som er relevante for Skatteudvalget
Side 12 af 15
-
-
-
-
-
-
laboratorieudstyr, testudstyr, beskyttelsesudstyr og telte
fødevarer, tøj, sandsække og redningsudstyr
udvikling og produktion af nødvendige produkter
forskning
udveksling af ydelser fra lægevidenskabelige eksperter
administration af lagre, faciliteter for patienter, karantænefaciliteter og des-
infektion af områder og bygninger.
Kommissionen foreslår ligeledes, at muligheden for momsfri import og leveringer
ledsages af et elektronisk certifikat, som erstatter det papircertifikat, som anvendes
ifm. de momsfritagelser, som gælder i EU i dag. Kommissionen og andre EU-agen-
turer skal ifm. momsfri import og leveringer således sørge for, at certifikatet atte-
steres og overleveres til den virksomhed, som leverer varerne. Virksomheden har
pligt til herefter at opbevare certifikatet. Det elektroniske certifikat skal sikre, at
ordningen om momsfri import og leveringer er fremtidssikret.
Kommissionen foreslår, at forslaget skal gælde med tilbagevirkende kraft fra 1. ja-
nuar 2021.
4. Europa-Parlamentets holdning
Forslaget kræver høring af Europa-Parlamentet i overensstemmelse med procedu-
ren i TEUF artikel 113. Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke en udtalelse fra
Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
En ændring af mulighederne for momsfri import og leveringer for Kommissionen
og andre EU-agenturer kræver fælles EU-lovgivning.
Regeringen vurderer derfor, at nærhedsprincippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Danske virksomheder skal som udgangspunkt opkræve og afregne moms, når de
leverer varer og ydelser til offentlige myndigheder, herunder Kommissionen og an-
dre EU-agenturer.
Kommissionens forslag kræver således ændring af den danske momslov.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser (herunder konsekvenser for regioner og kommuner)
Forslaget kan have statsfinansielle konsekvenser i form af dels et mindre momspro-
venu og dels et heraf afledt højere dansk BNI-bidrag til EU-budgettet.
Forslaget kan indebære et mindre dansk momsprovenu fra de varer og ydelser, som
danske virksomheder sælger til Kommissionen og EU's agenturer. Størrelsen af
mindre-provenuet vil afhænge af forslagets endelige udformning, herunder dets de-
finition af typen og omfanget af kriser, som er omfattet; hyppigheden af sådanne
fremtidige krisesituationer i EU, samt omfanget af varer og ydelser Kommissionen
og EU-agenturer vil købe fra danske virksomheder i en krisesituation.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 260: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 18. juni 2021, som er relevante for Skatteudvalget
Side 13 af 15
Fsva. EU-budgettet vil forslaget fjerne moms som en omkostningsfaktor for EU-
programmer. Med samme budget vil EU således kunne købe flere varer og ydelser.
Ved at indføre en ny momsfritagelse kan forslaget som nævnt mindske de moms-
indtægter, som EU-landene opkræver, og dermed de momsbaserede egne indtægter.
Dette vil ikke have negative virkninger for EU's budget, da EU-landenes BNI-bi-
drag kompenserer for udgifter, der ikke dækkes af de resterende indtægtskilder. Det
danske BNI-bidrag bliver til gengæld højere.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Det vil først være muligt at foretage skøn af forslagets samfundsøkonomiske kon-
sekvenser, når Kommissionen har foretaget en tilstrækkelig konsekvensanalyse.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Det vil først være muligt at foretage skøn af forslagets erhvervsøkonomiske konse-
kvenser, når Kommissionen har foretaget en tilstrækkelig konsekvensanalyse.
8. Høring
For høringssvar henvises til Skatteministeriets grund- og nærhedsnotat om forslaget
oversendt til Folketingets Europaudvalg 7. maj 2021.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generelt blandt EU-landende en forståelse for hensigten med forslaget, men
der er forud for ECOFIN 18. juni 2021 fortsat en række udeståender og ubesvarede
spørgsmål.
En række lande mener, at Kommissionens forslag umiddelbart er mere vidtræk-
kende end nødvendigt for at håndtere helt særligt krisesituationer, hvor det ikke er
muligt for de enkelte EU-lande at håndtere situationen nationalt. Disse lande har
derfor udtrykt ønske om en præcisering af definitionen af typen og omfanget af
kriser, som er omfattet af mulighed for momsfri import fra lande uden for EU og
leveringer fra virksomheder i EU.
Generelt er EU-landene skeptiske overfor Kommissionens forslag om, at moms-
fritagelsen skal gælde med tilbagevirkende kraft, hvilket både principielt og i praksis
skaber nationale udfordringer i EU-landene.
Endelig har nogle EU-lande stillet spørgsmål til det foreslåede elektroniske certifi-
kat, herunder systembehov og udviklingsomkostninger.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er enig i, at exceptionelle krisesituationer af særligt vidtrækkende karak-
ter, herunder COVID-19-krisen, kræver, at man hurtigt og effektivt kan aktivere en
ekstraordinær indsats. I sådanne exceptionelle krisesituationer af særligt vidtræk-
kende karakter, som det ikke er muligt for de enkelte EU-lande at håndtere natio-
nalt, kan håndteringen med fordel koordineres mellem EU-landene. Regeringen
vurderer dog, at Kommissionens forslag umiddelbart er bredere end exceptionelle
krisesituationer af særligt vidtrækkende karakter. Regeringen arbejder derfor for en
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 260: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 18. juni 2021, som er relevante for Skatteudvalget
Side 14 af 15
klar og mere snæver definition af typen og omfanget af kriser, som er omfattet af
forslaget, idet muligheden for momsfri import og leveringer bør begrænses til ex-
ceptionelle kriser af særligt vidtrækkende karakter.
Regeringen er umiddelbart skeptisk over for Kommissionens forslag om, at moms-
fritagelsen skal gælde med tilbagevirkende kraft og arbejder for, at udformningen af
den tilbagevirkende kraft ikke får nævneværdige negative administrative konsekven-
ser for virksomhederne. Samtidig er det væsentligt for regeringen, at EU-landene
tildeles en realistisk frist for gennemførelse af forslaget i national ret.
Regeringen støtter indførelsen af et elektronisk certifikat, men fremhæver behovet
for, at EU-landene tildeles tilstrækkelig implementeringstid og at der er et rimeligt
forhold mellem certifikatets merværdi og nationale it-omkostninger forbundet med
udarbejdelse heraf.
Endelig mener regeringen, at der fortsat udestår væsentlige vurderinger af forslagets
konsekvenser, herunder særligt Kommissionens skøn over forslagets økonomiske
effekter.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.
Der henvises til Skatteministeriets grund- og nærhedsnotat om sagen oversendt til
Folketingets Europaudvalg 7. maj 2021.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 260: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 18. juni 2021, som er relevante for Skatteudvalget
Side 15 af 15