Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del Bilag 196
Offentligt
2363796_0001.png
Årsrapport
Marts 2021
Årsrapport 2020
Skattestyrelsen
Skatteministeriet
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Skattestyrelsen
Side 1
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1
2.2
2.3
2.4
2.5
Påtegning af det samlede regnskab .............................................................. 2
Beretning ................................................................................................................. 4
Præsentation af Skattestyrelsen ................................................................................... 5
Ledelsesberetning............................................................................................................... 6
Kerneopgaver og ressourcer ......................................................................................... 9
Målrapportering ................................................................................................................ 10
Forventninger til det kommende år .......................................................................... 17
3.
3.1
3.2
3.3
3.4
3.5
3.6
3.7
Regnskab ...............................................................................................................18
Anvendt regnskabspraksis ........................................................................................... 19
Resultatopgørelse mv..................................................................................................... 21
Balancen............................................................................................................................... 24
Egenkapitalforklaring...................................................................................................... 28
Likviditet og låneramme ................................................................................................ 28
Opfølgning på lønsumsloft ........................................................................................... 29
Bevillingsregnskabet ....................................................................................................... 30
4.
4.1
4.1.1
4.1.2
4.1.3
4.1.4
4.1.5
4.2
4.3
4.4
4.5
4.6
4.7
Bilag .........................................................................................................................33
Noter til resultatopgørelse og balance.................................................................... 34
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver.......................................................................... 34
Note 2: Materielle anlægsaktiver ............................................................................... 35
Note 3: Hensatte forpligtelser ..................................................................................... 36
Note 4: Øvrige hensatte forpligtelser under kortfristet gæld ......................... 36
Note 5: Eventualaktiver og -forpligtelser ................................................................ 37
Indtægtsdækket virksomhed ....................................................................................... 37
Gebyrfinansieret virksomhed ...................................................................................... 37
Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning....................................................... 37
Forelagte investeringer .................................................................................................. 37
It-omkostninger ................................................................................................................. 38
Supplerende bilag ............................................................................................................ 38
På grund af afrunding kan der forekomme mindre differencer på sammentællinger i årsrapportens
tabeller.
Tabeller der er udfyldt med ”0,0” betyder, at der fremstår et tal, som er mindre end 50.000 kr.
Tabeller der er udfyldt med ”-” betyder, at der ikke fremstår
en saldo på regnskabsposten.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363796_0003.png
Årsrapport 2020 Skattestyrelsen
Side 2
Påtegning af det
samlede regnskab
1
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363796_0004.png
Årsrapport 2020 Skattestyrelsen
Side 3
Formålet med årsrapporten er at give et retvisende billede af Skattestyrelsens
økonomiske og faglige resultater for 2020. I årsrapporten redegøres for styrel-
sens målopfyldelse, det medgåede ressourceforbrug, finansiering samt aktiver
og forpligtelser.
For at styrke økonomi- og resultatstyring er fokus i årsrapporten lagt på afrap-
portering af årets faglige og finansielle resultater.
For de hovedkonti, der udgør virksomhedens drift, indeholder årsrapporten end-
videre virksomhedens regnskabsmæssige forklaringer.
Årsrapporten omfatter de hovedkonti på finansloven, som Skattestyrelsen, CVR-
nummer 19 55 21 01, er ansvarlig for:
§ 09.31.01. Skattestyrelsen (Driftsbevilling)
§ 09.51.12.10. Gebyrer og formålsbestemte afgifter (Anden bevilling)
§ 09.51.12.20. Rykkergebyrer (Anden bevilling)
§ 09.51.12.21. Afskrivninger af rykkergebyrer (Anden bevilling)
§ 09.51.13.10. Udgifter til sagkyndig bistand i skattesager (Lovbunden bevil-
ling)
§ 09.51.13.20. Forsvarsbistand i skatte og afgiftssager (Lovbunden bevilling)
§ 09.51.14.10. Delvis kompensation for købsmoms (Reservationsbevilling)
§ 09.51.17.10. Civilretlige tiltag i udbytteskattesagen (Anden bevilling)
Dette gælder også de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisi-
onen i forbindelse med bevillingskontrollen for 2020.
Påtegning
Det tilkendegives hermed:
1.
at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige
fejlinformationer eller udeladelser, herunder at målopstillingen og målrap-
porteringen i årsrapporten er fyldestgørende,
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overens-
stemmelse med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med
indgåede aftaler og sædvanlig praksis, og
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæs-
sig forvaltning af de midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet
af årsrapporten.
2.
3.
København, d. 24. marts 2021
København, d. 16. marts 2021
___________________________________
Jens Brøchner
Departementschef
Skatteministeriets departement
Underskrift
___________________________________
Merete Agergaard
Direktør
Skattestyrelsen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363796_0005.png
Årsrapport 2020 Skattestyrelsen
Side 4
Beretning
2
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Skattestyrelsen
Side 5
2.1 Præsentation af Skattestyrelsen
Skattestyrelsens opgaver er at sikre, at borgere og virksomheder betaler kor-
rekte skatter og afgifter til tiden. Den opgave løses ved at gøre det nemt og trygt
at betale, ved målrettet at bekæmpe svindel og ved at have effektive kontrolme-
kanismer integreret i alle dele af opgaveløsningen.
Skattestyrelsen har en vigtig samfundsopgave og er ydmyg over for det store
ansvar, der følger med myndighedsrollen. Borgere og virksomheder skal opleve
en ordentlig, pålidelig og fremtidssikret skatteadministration. Vores arbejde byg-
ger på effektive processer og sikre systemer. Skattestyrelsen arbejder målrettet
på løsninger, hvor relevante data indberettes automatisk, så det er enkelt for
borgere og virksomheder at få overblik over og håndtere deres skatteforhold.
Skattestyrelsens afgørelser skal være korrekte og fagligt velfunderede. Derfor er
faglighed og et højt kompetenceniveau hos medarbejdere og ledere kernen i
Skattestyrelsens arbejde.
Skattestyrelsen tager ansvar og samarbejder
om den samlede opgave og i de
daglige beslutninger. Sammen med de andre styrelser under Skatteministeriet
sikrer Skattestyrelsen fundamentet for finansiering af den offentlige sektor.
Kerneopgaver
Skattestyrelsens kerneopgaver er sammenfattet i nedenstående overordnede
inddeling.
Korrekt afregning af skatter, moms og afgifter på person-, erhvervs-og sel-
skabsområdet.
Skattestyrelsen skal gennem klar vejledning og effektiv kontrol
sikre, at afregning af skatter, moms og afgifter foretages korrekt, så borgere
og virksomheder betaler det, de skal. Det skal ske samtidig med, at der hos
borgere og virksomheder er tilfredshed om afregning af skatter, afgifter og
moms.
Forebygge og imødegå økonomisk kriminalitet og international skatteunddra-
gelse.
Skattestyrelsen skal gennem samarbejde med andre myndigheder og
med udgangspunkt i den seneste viden imødegå mønstre inden for organise-
ret økonomisk kriminalitet med henblik på at øge regelefterlevelsen og mind-
ske den nationalt og internationalt baserede skatteunddragelse i Danmark.
Juridisk lovfortolkning samt korrekt regnskabsaflæggelse for statens indtæg-
ter på § 38 mv.
Skattestyrelsen skal sikre en ensartet anvendelse af de pro-
cessuelle regler med henblik på at understøtte en effektiv og rettidig sagsbe-
handling på tværs af den samlede Skatteforvaltning. Endvidere skal Skattesty-
relsen bidrage til aflæggelse af retvisende regnskab for statens indtægter på
§ 38 mv. i henhold til bevillingslovene og de statslige regnskabsregler.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Skattestyrelsen
Side 6
2.2 Ledelsesberetning
2020 har været præget af COVID-19-situationen i Danmark. Hovedparten af
Skattestyrelsens medarbejdere har i store dele af året arbejdet hjemmefra, men
på trods af dette er det lykkedes at fastholde produktion og opgaveløsning på et
stort set uændret niveau.
Samtidig har Skattestyrelsen aktivt understøttet implementeringen af en række
af regeringens COVID-19-hjælpepakker og derunder foretaget målrettet vejled-
ning af de relevante målgrupper. Det drejer sig blandt andet om udskydelse af
betalingsfrister og forhøjelse af loft på Skattekontoen samt mulighed for opta-
gelse af rentefrit lån for moms og lønsumsafgift. Samtidig har Skattestyrelsen
iværksat en række kontrolelementer for at imødegå svig fra virksomheder i for-
bindelse med optagelse af lån.
I starten af marts åbnede Skattestyrelsen i lighed med tidligere år for adgang til
årsopgørelsen, som i år var skræddersyet til hver enkelt borger for at gøre den
enklere og lettere at overskue. Der var således skruet ned for antallet af felter,
som den enkelte borger skal forholde sig til. Ud over at gøre det nemmere for
den enkelte borger, vil begrænsningen i antallet af viste felter også bidrage til at
mindske risikoen for fejl og snyd på årsopgørelsen.
Regeringen ønsker at styrke skattekontrollen markant ved at ansætte 1.000 nye
skattefaglige medarbejdere og at etablere otte nye skattecentre i perioden
2020-2023. Med Finansloven for 2020 blev der afsat midler til ansættelse af de
250 første nye medarbejdere, og med Finansloven for 2021 er der blevet afsat
midler til ansættelse af de resterende 750 medarbejdere, som skal ansættes i lø-
bet af de kommende år.
I starten af oktober 2020 åbnede de to første skattecentre i Fredericia og i Fre-
derikssund, og der er pr. 1. januar 2021 tilført 250 medarbejdere, hvilket var
målsætningen for den første etape af regeringens kontrolreform.
I 2020 har Skattestyrelsen samlet set ansat ca. 900 nye medarbejdere. Dette har
været en stor opgave for både ledere og medarbejdere i forhold til onboarding
og oplæring
ikke mindst i en tid med COVID-19.
Siden etableringen i 2018 har Skattestyrelsen gennemført et stort antal geogra-
fiske flytninger. Dette er sket for at sikre en bred geografisk fordeling af statslige
arbejdspladser og for at skabe specialiserede og stærke faglige miljøer. Ved ud-
gangen af 2020 kan det konkluderes, at Skattestyrelsen har bidraget til en mere
geografisk balanceret fordeling af de statslige arbejdspladser med stærke fag-
lige miljøer i en proces, hvor der har været stærkt fokus på fastholdelse af med-
arbejdere.
Skattestyrelsen har også i 2020 arbejdet med at styrke de interne styringsred-
skaber, herunder ikke mindst udrulning af det koncernfælles risikostyringskon-
cept, der nu anvendes i alle styrelsens fagområder og er et vigtigt styringsred-
skab i direktionens arbejde.
I august 2020 overtog Skattestyrelsen formandskabet for Nordisk Agenda, som
er et samarbejde imellem de fem nordiske skatteforvaltninger Island, Norge,
Sverige, Finland og Danmark. Der samarbejdes om emner af strategisk betyd-
ning for skatteadministrationsarbejdet i de nordiske lande, og det er målsætnin-
gen, at et styrket nordisk samarbejde skal bidrage til at understøtte regelefterle-
velse, effektivitet og service.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363796_0008.png
Årsrapport 2020 Skattestyrelsen
Side 7
Økonomiske hoved- og nøgletal
Af
tabel 1
nedenfor fremgår de økonomiske hoved- og nøgletal for Skattestyrel-
sen.
Tabel 1. Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal (mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt (materielle og immaterielle)
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider)
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen (pct.)
Bevillingsandel (pct.)
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
2019
2020
2021
-2.269,7
2.414,3
144,5
144,6
147,2
-2.796,8
2.785,7
-11,1
-10,3
-10,3
-3.283,6
3.281,5
-2,1
-2,1
-2,1
-
48,5
112,8
-
-366,5
-
287,4
-108,9
-
-596.6
-
-
-
-
-
0,0
99,7
0,0
99,8
0,0
99,8
3.602,2
0,6
4.018,8
0,6
4.950,0
0,5
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten for 2020 er tilgodehavender vedrørende
forudbetalt løn på i alt 25,8 mio. kr. flyttet fra den bogførte registrering under kortfristet gæld til
omsætningsaktiverne jf. Økonomistyrelsens
Vejledning om kravspecifikation til regnskabsrapporter til
årsrapporter 2020
. Der er tilsvarende foretaget rettelser i sammenligningsåret hvor relevant.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Regnskabsresultatet for 2020 er sammenfattet i
tabel 1
ovenfor og viser, at
Skattestyrelsen i 2020 har haft et samlet overskud på 10,3 mio. kr. i forhold til
årets samlede bevilling på 2.792,0 mio. kr. Overskuddet skyldes et mindrefor-
brug på øvrig drift som følge af, at en række kursusaktiviteter, seminarer mv. er
udskudt eller aflyst på grund af COVID-19-situationen. Hertil kommer et mindre-
forbrug på løn primært som følge af, at rekrutteringen til
Kontroletape 1
blev for-
sinket i forhold til det forudsatte ved finanslovsbevillingen samt et merforbrug
som følge af forhøjelse af feriepengeforpligtelsen.
Resultatet af ordinær drift er i 2020 opgjort til 11,1 mio. kr. Det er en forbedring
på 155,6 mio. kr. i forhold til 2019, hvor der var et merforbrug ift. årets samlede
bevilling. Forbedringen i resultatet kan primært henføres til, at merforbruget i
2019 var genereret af udgifter vedrørende civilretslige tiltag i udbyttesagen.
Disse udgifter er fra og med 2020 afholdt på særskilt konto, oprettet på finanslo-
ven for 2020, jf.
§09.51.17 civilretslige tiltag vedrørende udbytteskattesagen,
og
således ikke indgår i Skattestyrelsens driftsbevilling. Derudover er der i 2020 en
reduktion i udgifter til rejse og befordring, repræsentation og kursusudgifter på
grund af COVID-19 i forhold til forbruget i 2019.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Skattestyrelsen
Side 8
En nærmere redegørelse af årets økonomiske resultat fremgår af
afsnit 3.2.
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider)
Omsætningsaktiver stiger med i alt 238,9 mio. kr. fra 2019 til 2020 og udgør i alt
287,4 mio. kr. i 2020. Heraf udgør tilgodehavender 260,1 mio. kr. Den samlede
udvikling i omsætningsaktiver kan hovedsageligt henføres til mellemregning
mellem bogføringskredse på Skattestyrelsens §9 regnskab på 142,7 mio. kr.
vedrørende.
§09.51.17 Civilretslige tiltag vedrørende udbytteskattesagen.
Her-
udover kan 92,3 mio. kr. henføres til en stigning i refusionsberettiget moms.
Egenkapital
Udviklingen i egenkapitalen viser samlet set en stigning på 221,7 mio. kr. fra
2019 til 2020. Egenkapitalen udgør 108,9 mio. kr. i 2020. I egenkapitalen for
2020 indgår et samlet overført overskud på 75,5 mio. kr., hvoraf året resultat ud-
gør et samlet mindre forbrug på 10,3 mio. kr.
Kortfristet gæld
Udviklingen i kortfristet gæld viser samlet set en stigning på 230,1 mio. kr. fra
2019 til 2020. Kortfristet gæld udgør 596,6 mio. kr. i 2020. Stigningen i den kort-
fristede gæld kan blandt andet henføres til gæld vedrørende EU købsmoms og
importmoms på 91,5 mio. kr. og stigningen i den samlede feriepengeforpligtelse
på 85,5 mio. kr. Herudover er der foretaget reklassificering af forudbetalt løn på
25,8 mio. kr.
Personaleoplysninger
Antal årsværk er steget fra 3.602,2 i 2019 til 4.018,8 i 2020, hvilket skyldes øget
rekruttering. Prisen pr. årsværk er uændret og udgør 0,6 mio. kr. fra 2019 til
2020. I 2021 forventes antallet af årsværk at stige til 4.950 primært som følge af
rekruttering til Kontroletape 2 og øvrige merbevillinger på finansloven for 2021,
til blandt andet opkrævningsområdet og refusion af udbytteskat. Hertil kommer
effekten af, at Kontroletape 1 er fuldt implementeret primo 2021. Årsværkspri-
sen forventes at falde med ca. 35 t. kr. fra ca. 564 t.kr. i 2020 til ca. 529 t.kr. i
2021 som følge af et stigende antal nye medarbejdere samt naturlig afgang, der
forventes at medføre et lille fald i den gennemsnitlige anciennitet.
Skattestyrelsens drift og administrerede ordninger
Skattestyrelsen er ansvarlig for de ordninger, som samlet fremgår af
tabel 2.
For-
klaringer til forbruget indgår under de øvrige afsnit.
Skattestyrelsens driftskonto er følgende:
§ 09.31.01. Skattestyrelsen (Driftsbevilling).
De administrerede ordninger udgør bevillinger under:
§ 09.51.12.10. Gebyrer og formålsbestemte afgifter (Anden bevilling)
§ 09.51.12.20. Rykkergebyrer (Anden bevilling)
§ 09.51.12.21. Afskrivninger af rykkergebyrer (Anden bevilling)
§ 09.51.13.10. Udgifter til sagkyndig bistand i skattesager (Lovbunden bevil-
ling)
§ 09.51.13.20. Forsvarsbistand i skatte og afgiftssager (Lovbunden bevilling)
§ 09.51.14.10. Delvis kompensation for købsmoms (Reservationsbevilling)
§ 09.51.15.10. Fordeling af midler i stedet for udlodning fra spillehaller (Re-
servationsbevilling)
§ 09.51.17.10. Civilretlige tiltag i udbytteskattesagen (Anden bevilling) frem-
går af tabel 12.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363796_0010.png
Årsrapport 2020 Skattestyrelsen
Side 9
Tabel 2. Virksomhedens ordninger
(mio. kr.)
Drift
Udgifter
Indtægter
Administrerede ordninger
Udgifter
Indtægter
Bevilling
(FL + TB)
2.798,3
-6,3
807,0
-33,1
Regnskab
2.788,2
-6,4
834,8
-42,5
Overført
overskud
ultimo
74,5
-
-
-
Anmærkning: I forbindelse med kursværdireguleringen på
§09.51.12 Gebyrer og formålsbestemte afgifter,
er der konstateret en afvigelse på 9,8 mio. kr., som burde havde været posteret på
§09.51.21. Gebyrer og
retsafgifter
i Gældsstyrelsen. Dette har medført, at de samlede indtægt på -42,5 mio. kr. burde havde
været -52,3 mio. kr. med en samlet afvigelse på 19,2 mio. kr. i 2020.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Oplysninger om de enkelte hovedkonti fremgår af afsnit
3.7 Bevillingsregnska-
bet.
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
Skattestyrelsen har 3 hovedformål, som er angivet i finansloven for 2020, jf.
ta-
bel 3.
Alle aktiviteter kan henføres til hovedformål og opgøres i forhold til bevil-
ling samt de realiserede regnskabstal.
Af
tabel 3
fremgår Skattestyrelsens ressourceforbrug, herunder bevillingen for
2020 fordelt på hovedopgaver på baggrund af fordelingen på finansloven og til-
lægsbevillingsloven for 2020 samt de realiserede regnskabstal.
Tabel 3. Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
Opgave
(mio. kr.)
0. Generelle fællesomkostninger
1. Korrekt afregning af skatter og
afgifter på person-, erhvervs- og
selskabsområdet
2. Forebygge og imødegå øko-
nomisk kriminalitet og internatio-
nal skatteunddragelse
3. Juridisk lovfortolkning samt
korrekt regnskabsaflæggelse for
statens indtægter mv.
I alt
Bevilling
(FL+TB)
-695,4
-1.725,6
Øvrige
indtægter
-0,2
-5,4
Omkost-
ninger
764,0
1.644,9
Andel af
årets
overskud
68,4
-86,0
-197,1
0,0
196,9
-0,2
-173,9
-0,8
182,2
7,5
-2.792,0
-6,4
2.788,2
-10,3
Anmærkning: Lønforbruget er ved årets afslutning fordelt på FL-formål ud fra den konstaterede
tidsanvendelse. Fordelingen af bevilling er foretaget ud fra opgavernes samlede indtægter og
omkostninger.
Kilde: SAP Intern.
Ud fra principperne fra Økonomistyrelsens tværstatslige krav gældende fra 1. ja-
nuar 2016 er der for 2020 foretaget en regnskabsmæssig registrering af gene-
relle fællesomkostninger under hovedopgave 0.
Generel ledelse og administra-
tion,
hvor der blandt andet er registreret omkostninger til husleje, køb af
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363796_0011.png
Årsrapport 2020 Skattestyrelsen
Side 10
tjenesteydelser i Administrations- og Servicestyrelsen, ledelsessekretariater, en
række økonomifunktioner og HR.
Skattestyrelsen har i 2020 et samlet mindreforbrug på 10,3 mio. kr. De væsent-
ligste årsager er mindreforbrug på øvrig drift som følge af, at en række kursus-
aktiviteter, seminarer mv. er udskudt eller aflyst som følge af COVID-19-situatio-
nen. Hertil kommer et mindreforbrug som følge af, at rekrutteringen til
Kontrol-
etape 1
blev forsinket i forhold til det forudsatte ved finanslovsbevillingen samt
et merforbrug som følge af forhøjelse af feriepengeforpligtelsen.
For hovedopgave 0. Generel ledelse og administration er der et merforbrug på
68,4 mio. kr. Den primære årsag er, at omkostninger til forhøjelse af feriepenge-
forpligtelsen blev højere end forudsat ved budgetteringen.
For hovedopgave 1. Korrekt afregning af skatter og afgifter på person-, er-
hvervs- og selskabsområdet er der et mindreforbrug på 86,0 mio. kr. Det skyldes
primært, at en række kursusaktiviteter, seminarer mv. er udskudt eller aflyst som
følge af COVID-19-situationen samt mindreforbrug på løn primært som følge af
forsinket rekruttering til
Kontroletape 1.
For hovedopgave 2. Forebygge og imødegå økonomisk kriminalitet og internati-
onal skatteunddragelse er der et marginalt mindreforbrug på 0,2 mio. kr., dvs. et
forbrug der stort set svarer til bevillingen.
For hovedopgave 3. Juridisk lovfortolkning samt korrekt regnskabsaflæggelse
for statens indtægter mv. er der et merforbrug på 7,5 mio. kr. Det skyldes pri-
mært, at Skattestyrelsen i løbet af året har foretaget en række styrkelser på det
juridiske område, herunder opnormering på straffesagsområdet, juridisk bistand
til fagområder og behandling af aktindsigtssager.
2.4 Målrapportering
Afsnittet er opdelt i to dele. Første del omfatter alle målene i Skattestyrelsens
mål- og resultatplan for 2020, der er aftalt med Skatteministeriets departement. I
tabel 4
fremgår den realiserede resultatopfyldelse.
I anden del beskrives udvalgte mål mere dybdegående, herunder en vurdering
af årsagen til, at mål er opfyldt eller ikke opfyldt.
Oversigt over årets resultatopfyldelse
Af
tabel 4
fremgår årets mål- og resultatopfyldelse i Skattestyrelsen for 2020.
Tabel 4. Årets resultatopfyldelse
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
Pejlemærke 1: Skattestyrelsen skal sikre, at borgere og virksomheder oplever en ef-
fektiv, pålidelig og kompetent administration, mens kerneinteressenter oplever styrel-
sen som lydhør og samarbejdsorienteret.
1.1 Omdømme
(koncernfæl-
les)
Resultatet af den årlige
omdømmemåling, som
fortages i 3. kvartal
2020, skal som mini-
mum være 3,0 point.
Der måles på en skala
fra 1-5.
Resultat af den årlige
omdømmemåling er 2,9
point.
Ikke opfyldt
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363796_0012.png
Årsrapport 2020 Skattestyrelsen
Side 11
Forsættes på næste side…
Mål
1.2 Kundetil-
fredshed (kon-
cernfælles)
Succeskriterium
Resultatet af den lø-
bende måling af til-
fredsheden med styrel-
sens vejledningsindsats
skal i gennemsnit mini-
mum være 4,2 point for
telefonbetjening og 4,0
point for mailbesvarel-
ser. For sagsbehand-
lingsområder skal til-
fredsheden i gennem-
snit være 3,6 point. Der
måles på en skala fra 1-
5.
Opnåede resultater
Resultatet af den lø-
bende måling af til-
fredsheden med styrel-
sens vejledningsindsats
er 4,2 point for telefon-
betjening og 3,8 point
for mailbesvarelser. Re-
sultatet af kundetil-
fredshedsmåling med
sagsbehandlingsområ-
det er 3,4 point.
Målopfyldelse
Ikke opfyldt
Pejlemærke 2: Skattestyrelsen skal sikre, at borgere og virksomheder har høj regelef-
terlevelse, og at svindel målrettet bekæmpes.
2.1 Oplevet re-
gelefterlevelse
og opdagel-
sesrisiko
Oplevet regelefterle-
velse og opdagelsesri-
siko blandt borgere og
virksomheder skal være
minimum 3,8 point ud af
5 point.
Beholdningen af forelø-
bige fastsættelser
FF’ere med beløb, der
ikke er forældet, skal
falde med minimum 5
pct. i forhold til antallet i
2019.
Hertil skal der i 2020
være 3.000 flere afgø-
relser om tvangsafmel-
delse på virksomheder
med fire FF’ere i træk i
forhold til antallet i
2019.
Borgere: 3,8 point
Virksomheder: 3,8 point
Opfyldt
2.2 Strategisk
mål 1: Indsats
mod foreløbig
fastsættelser
Udvikling i beholdning
af FF’ere med ikke for-
ældet beløb: -12 pct.
Forøgelse i afgørelser
om tvangsafmeldinger:
3.202.
Opfyldt
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363796_0013.png
Årsrapport 2020 Skattestyrelsen
Side 12
Forsættes på næste side…
Mål
2.3 Strategisk
mål 2: Bedre
kvalitet i tred-
jepartsdata
Succeskriterium
Det samlede antal peri-
odeadviseringer til tred-
jeparts indberetter skal
falde med 5 pct. i for-
hold til antallet i 2019
svarende til maksimalt
49.388 periodeadvis
ved udgangen af 2020.
Hertil skal antallet af pe-
riodeadviseringer, der
følges op af eIndkomst-
systemet stige med 5
pct. i forhold til niveauet
for 2019 svarende til
minimum 28.931 perio-
deadvis ved udgangen
af 2020.
Opnåede resultater
Antal af periodeanvis-
ninger er 55.158 sva-
rende til en stigning på
6,1 pct.
Målopfyldelse
Ikke opfyldt
Antal af periodeanvis-
ninger, der følges op på
er 35.128 svarende til
en stigning på 27,5 pct.
Opfyldt
Senest 1. maj 2020 fo-
Dato for forelæggelse
relægges departemen-
af plan for rekruttering
tet en plan for rekrutte-
og onboarding: d. 1.
ring og onboarding af
maj 2020.
medarbejdere til styr-
kelse af Skattestyrel-
sens kontrolindsats for
øget regelefterlevelse
medhenblik på, at 250
medarbejdere kan an-
sættes inden udgangen
af 2020.
Pejlemærke 3: Skattestyrelsen skal prioritere kerneopgaven ud fra risiko og væsentlig-
hed og arbejde for enkle og effektive løsninger i alle faser af skatteafregningen.
2.4 Styrkelse
af Skattestyrel-
sens indsats
for øget regel-
efterlevelse
3.1 Prognose-
præcision
(koncernfæl-
les)
Afvigelsen mellem fak-
tisk forbrug og prog-
nose for budget for den
samlede driftsbevilling
må ikke overstige 5 pct.
i samtlige fire kvartaler i
finansåret.
Målet er opfyldt med 50
pct., såfremt afvigelsen
ikke overstiger 5 pct. i
tre ud af fire kvartaler i
finansåret.
1. kvartal: 8,3 pct.
2. kvartal: 4,3 pct.
3. kvartal: 8,8 pct.
4. kvartal: 4,5 pct.
Ikke opfyldt
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363796_0014.png
Årsrapport 2020 Skattestyrelsen
Side 13
Forsættes på næste side…
Mål
3.2 Stikprøve-
undersøgelser
af regelefterle-
velsen
Succeskriterium
Minimum 98 pct. af de
planlagte kontrolsager
vedrørende undersø-
gelsen af borgernes re-
gelefterlevelse for ind-
komståret 2018 er gen-
nemført pr. 24 april
2020.
Undersøgelsen af virk-
somhedernes regelef-
terlevelse for indkomst-
året 2017 er afsluttet
og ledelsesgodkendt i
Skattestyrelsen inden
udgangen af 3. kvartal
2020.
Opnåede resultater
98 pct. af de planlagte
kontrolsager er gen-
nemført pr. d. 26. marts.
Målopfyldelse
Opfyldt
Undersøgelse af virk-
somhedernes regelef-
terlevelse er godkendt
d. 29. september.
Pejlemærke 4: Skattestyrelsen skal sikre, at skattearternes hovedprocesser fungerer
effektivt og med en klar ansvarsfordeling, herunder til de øvrige styrelser i forvaltnin-
gen.
4.1 Fristover-
holdelse
Minimum 70 pct. af alle
sager vedrørende bor-
gere og virksomheder
skal være afsluttet in-
den for den fastsatte
frist.
Minimum 95 pct. korrekt
behandlede sager i stik-
prøve.
Andel af sager afsluttet
inden for den fastsatte
frist: 70,5pct.
Opfyldt
4.2 Korrekthed
Andel af korrekt be-
handlede sager i stik-
prøve: 94,5 pct.
Ikke opfyldt
Pejlemærke 5: Skattestyrelsen skal bygge på en kultur præget af faglighed, ansvarlig-
hed, samarbejde og udsyn, hvor medarbejdere er kompetente og engagerede, og
hvor nærværende ledere tager fagligt ansvar, sætter retning og prioriterer.
5.1 Vellykket
onboarding af
nye medarbej-
dere og ledere
(koncernfæl-
les)
Alle nye ledere og med-
arbejdere ansat i styrel-
sen har gennemført
koncernfælles obligato-
riske onboarding modu-
ler, senest 6 mdr. efter
start.
Målet er ophævet på
grund af udfordringer
med data.
Mål ophævet
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363796_0015.png
Årsrapport 2020 Skattestyrelsen
Side 14
Forsættes på næste side…
Mål
5.2 Høj faglig-
hed i et lang-
sigtet perspek-
tiv (koncern-
fælles)
Succeskriterium
1. halvår: Styrelsen har
præsenteret et overblik
over styrelsens kerne-
opgaver og kompeten-
cer samt de faktorer
styrelsen forventet vil
påvirke løsningen af
kerneopgaver i et tre til
femårigt perspektiv
2. halvår: Styrelsen har
identificeret de væsent-
ligste fokusområder,
der skal bidrage til at
sikre fortsat høj faglig-
hed i et langsigtet per-
spektiv. Endeligt har sty-
relsen beskrevet den
forventede effekt heraf.
Opnåede resultater
Styrelsen har præsente-
ret et overblik over ker-
neopgaver og kompe-
tencer.
Målopfyldelse
Opfyldt
Styrelsen har identifice-
ret fokusområder samt
beskrevet forventet ef-
fekt.
Pejlemærke 6: Skattestyrelsen skal afklare forretningsmæssige behov og udfordrin-
ger i forbindelse med udvikling og udskiftning af forvaltningens it-systemer og pro-
cesser, så der kan skabes bæredygtige og fremtidsparate løsninger.
6.1 Etablering
af grundlag og
opstart af le-
gacy-arbejdet
Der er inden udgangen
af 2. kvartal af 2020 ud-
arbejdet et sæt færdige
forretningsprincipper,
som bidrager til at
sætte retning for trans-
formationsarbejdet.
Dato for endelig udar-
bejdelse af forretnings-
principper: 10. septem-
ber 2020 (3. kvartal).
Ikke opfyldt
Kilde: Skattestyrelsens mål- og resultatplan for 2020.
I 2020 er der 12 mål i mål- og resultatplanen
1
. Heraf er opfyldelsen af 6 mål
nået.
Uddybende analyse og vurderinger
I det følgende fremgår uddybning af de væsentligste opnåede og ikke opnåede
mål og resultater.
Mål 1.1
Omdømme. Målet er ikke opfyldt.
Målet omhandler danskernes opfattelse af Skattestyrelsen. For at styrke opfattel-
sen af Skattestyrelsen, og derigennem også styrke tilliden til styrelsen, er der
iværksat en række tiltag, hvor der blandt andet er fokus på at synliggøre
konkrete resultater, der er afledt af Skattestyrelsens arbejde.
1
Da departementet har ophævet afrapporteringen på resultatmål 5.1, tælles dette således ikke med i
denne opgørelse.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Skattestyrelsen
Side 15
Der er opnået en lille stigning i Skattestyrelsens omdømme fra 2,8 point i 2019 til
2,9 point i 2020. Stigningen har dog ikke været stor nok til at opnå målet for 2020,
men arbejdet med at styrke omdømmet og danskernes tillid til Skattestyrelsen
fortsætter.
Mål 1.2 Kundetilfredshed. Målet er ikke opfyldt.
Kundetilfredshed måler i hvor høj grad, borgere og virksomheder er tilfredse
med deres kontakt med Skattestyrelsen. Målingen er baseret på forskellige til-
fredshedsundersøgelser, og resultatkravene er i 2020 opdelt på de tre primære
kontakttyper; telefon, e-mail og sagsbehandling. Resultatet beregnes som gen-
nemsnittet af alle spørgsmålene i undersøgelsen, hvor der anvendes en point-
skala fra 1-5.
Telefoni:
I 2020 har 232.260 borgere eller virksomheder besvaret tilfreds-
hedsmålingen for telefoniske henvendelser. Det har resulteret i en gennem-
snitlig tilfredshed på 4,2 point. Succeskriteriet er dermed opfyldt.
E-mail:
I 2020 har 4.281 borgere eller virksomheder besvaret tilfredsheds-
målingen for e-mail henvendelser. Det har resulteret i en gennemsnitlig til-
fredshed på 3,8 point. Succeskriteriet er dermed ikke opfyldt.
Sagsbehandling:
I 2020 har 5.022 borgere eller virksomheder besvaret til-
fredshedsmålingen for sagsbehandling. Det har resulteret i en gennemsnitlig
tilfredshed på 3,4 point. Succeskriteriet er dermed ikke opfyldt.
Den manglende resultatopnåelse for e-mail henvendelser og sagsbehandling
kan primært tilskrives en lav tilfredshed med den oplevede ventetid. For e-mail
henvendelser kan den oplevede lange ventetid primært tilskrives, at der i 2020
er sket en stigning i antallet af henvendelser på knap 40 pct. i forhold til 2019.
Sagsbehandlingen har i 2020 været påvirket af, at Skattestyrelsen har afsluttet
et stort antal sager i bunken med overskredet frist. Borgeren vil i disse sager ofte
have oplevet en lang ventetid og deraf have en lav tilfredshed. Efterhånden som
disse sager afsluttes, udgør de en stadig større del af sagerne der måles på, hvil-
ket vil påvirke den målte tilfredshed med sagsbehandlingen i en negativ retning.
I forhold til måling af tilfredshed med sagsbehandling bemærkes det, at der i
2020 har været tekniske udfordringer med at få sendt spørgeinvitationer ud til
skatteyderne, hvilket har medført færre besvarelser i 2. halvår sammenlignet
med 1. halvår. Resultaterne for 2. halvår skal derfor også tolkes med forsigtig-
hed, og det kan ikke konstateres om resultaterne er udtryk for en egentlig ten-
dens eller mere tilfældige udsving.
Mål 2.3 Kvalitet af tredjepartsdata. Målet er ikke opfyldt.
Kvalitet af tredjepartsdata for e-indkomst er opdelt i to delmål. Der måles på an-
tallet af periodeadviseringer der sendes ud til virksomheder som vejledning om,
at der kan være fejl i indberetningerne og der måles på antallet af udsendte peri-
odeadviseringer virksomhederne følger op på. Resultatet for 2020 beregnes i
forhold resultat for 2019.
Antal periodeadviseringer:
I 2020 er der udsendt 55.158 periodeadviserin-
ger, mens der i 2019 blev udsendt 51.988. Det svarer til, at antallet af perio-
deadviseringer i 2020 er steget med 6,1 pct. Succeskriteriet er dermed ikke
opfyldt.
Antal periodeadviseringer med opfølgning:
I 2020 er der fulgt op på 35.128
periodeadviseringer, mens der i 2019 blev fulgt op på 27.553. Det svarer til,
at antallet af periodeadviseringer med opfølgning i 2020 er steget med 27,5
pct. Succeskriteriet er dermed opfyldt.
Den manglende resultatopnåelse for Antal periodeadviseringer kan primært til-
skrives nogle enkelte ekstraordinære tilfælde, som har genereret en stor
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Skattestyrelsen
Side 16
mængde adviseringer. Det er blandt andet håndteringen af indefrosne feriemid-
ler, samt én større virksomheds skifte af lønsystem, der har bidraget til den eks-
traordinære stigning i antallet af udsendte periodeadviseringer. Havde disse en-
keltstående årsager ikke genereret en øget mængde adviser, ville målet for
2020 have været opnået.
Det bemærkes, at målemetoden for Antal periodeadviseringer med opfølgning
efter aftale med Departementet er blevet justeret i løbet af 2020 fra at måle på
andel til antal. Det skyldes, at den oprindelige målemetode blev vurderet uhen-
sigtsmæssig.
Mål 3.1 Prognosepræcision. Målet er ikke opfyldt.
Prognosepræcisionen ligger ikke inden for resultatmålets rammer i 1. og 3. kvar-
tal. Den manglende målopfyldelse i 1. kvartal skyldes primært, at udgifter på
57,9 mio. kr. til civilretlige tiltag i udbytteskattesagen blev fejlkonteret. Mang-
lende målopfyldelse i 3. kvartal skyldes et mindreforbrug på lønsum på grund af
den sene udmøntning af kontroletape 1 og færre udgifter vedrørende refusioner,
egenbetaling af ferie, over-/merarbejde, engangstillæg, ulempegodtgørelse mv.
end budgetteret. Desuden er der periodeforskydninger vedrørende fakturer fra
blandt andet Nets og huslejeopkrævning fra Administrations og Servicestyrelsen.
Mål 4.2 Korrekthed. Målet er ikke opfyldt.
Korrekthed måler procentdelen af korrekt behandlede sager udtaget til stikprø-
vekontrol. Stikprøverne udtages i forbindelse med den interne kvalitetssikring og
omfatter alene eksterne sager, der vedrører borgere eller virksomheder. Kor-
rektheden beregnes ved at dele antallet af korrekte stikprøver i perioden med
det totale antal stikprøver i perioden. Der er i 2020 foretaget 2.003 antal stikprø-
ver, hvoraf 1.893 var korrekt behandlet svarende til en resultatopnåelse på 94,5
pct. Succeskriteriet er dermed ikke opfyldt.
Korrektheden er omtrent på niveau med sidste års måling. Der kan ikke identifi-
ceres én konkret årsag til den manglende målopfyldelse, da korrektheden i
sagsbehandling afhænger af en lang række forskellige faktorer. Der arbejdes på
at lære af fejlene, og der er i 2020 udviklet en mere handlingsorienteret ledel-
sesinformation med henblik på at forebygge fejl.
5.1 Vellykket onboarding af nye medarbejdere.
Målet ophæves på grund af udfordringer med data.
Efter aftale med Departe-
mentet, skal der ikke følges op på dette mål. Det skyldes primært problemer med
data.
Mål 6.1. Etablering af grundlag og opstart af legacy-arbejdet. Målet er ikke op-
fyldt.
Jf. målet skal Skattestyrelsen udarbejde et sæt færdige forretningsprincipper in-
den udgangen af 2. kvartal.
Etableringen af forretningsprincipperne, blev forsinket som følge af COVID-19-
hjemsendelsen. Forretningsmålbilledet og de endelige forretningsprincipper blev
derfor først godkendt den 10. september 2020. Forsinkelsen har dog ikke haft
betydning for slutleverancen. Det godkendte forretningsmålbillede, herunder for-
retningsprincipperne, er overgået til implementering, og implementeringen heraf
er opstillet som et selvstændigt målkrav i MRP 2021.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363796_0018.png
Årsrapport 2020 Skattestyrelsen
Side 17
2.5 Forventninger til det kommende år
Af
tabel 5
fremgår Skattestyrelsens forventninger til det økonomiske resultat for
det kommende år som anført i grundbudgettet for 2021.
Tabel 5. Forventninger til det kommende år
Hovedkonto (mio. kr.)
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS)
Regnskabsår
2020
-2.798,4
2.788,2
-10,3
Grundbudget
2021
-3.283,6
3.281,5
-2,1
Bevilling og øvrige indtægter udgør for Skattestyrelsens samlede virksomhed i
2021 3.283,6 mio. kr., mens udgifter er budgetteret til 3.281,5 mio. kr. Hermed
bliver det forventede resultat et overskud på 2,1 mio. kr.
For Skattestyrelsen vil 2021 blandt andet komme til at byde på åbningen af de to
næste skattecentre, der skal åbnes som led i regeringens styrkelse af skattekon-
trollen. Skattecentrene åbner i hhv. Esbjerg og i Viborg, og også 2021 byder på
rekruttering af 250 nye medarbejdere i forbindelse med etape 2 i regeringens
kontrolreform.
Skattestyrelsen står generelt over for en historisk stor rekrutteringsopgave. Skat-
testyrelsen er Danmarks største styrelse med over 4.500 ansatte i 2020. I perio-
den 2020-2023 forventes styrelsen samlet at skulle rekruttere ca. 3.000 nye
medarbejdere, hvilket svarer til 2/3 af den nuværende medarbejderstab.
Den store rekrutteringsopgave skyldes organisatorisk vækst, herunder i forbin-
delse med etableringen af nye skattecentre og som følge af merbevillinger til nye
indsatser, fx i forhold til indsatsen mod social dumping. Hertil kommer merbevil-
linger på ejendomsområdet og boligforliget samt håndtering af udbytterefusion,
opkrævningsområdet mv.
Skattestyrelsen ser desuden ind i en forventet samlet afgang på ca. 1.500 med-
arbejdere som led i den løbende personaleomsætning samt aldersbetinget af-
gang blandt erfarne skattemedarbejdere. Det bliver derfor også et særskilt fokus
på at fastholde den høje skattefaglighed på trods af en høj forventet personale-
omsætning.
I 2021 fortsætter Skattestyrelsen med at styrke profil og omdømme i offentlighe-
den, blandt andet i forbindelse med rekruttering af nye medarbejdere.
De krævende og komplekse oprydningsopgaver på skatteområdet vil fortsætte,
ikke mindst på opkrævningsområdet. I 2021 etableres der blandt andet på
denne baggrund et nyt fagdirektørområde for borger- og virksomhedskontakt,
som samler og styrker indsatsen i forhold til Skattestyrelsens tværgående op-
krævnings- og vejledningsopgaver.
Oprettelsen af det nye fagdirektørområde skal således også ses i lyset af et øn-
ske hos Skattestyrelsen om at sætte et øget fokus på at udvikle samspillet med
borgere og virksomheder, herunder blandt andet ved at skærpe kommunikatio-
nen om, hvordan Skattestyrelsen kan hjælpe borgere og virksomheder i forbin-
delse med betalingen af skatter og afgifter.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363796_0019.png
Årsrapport 2020 Skattestyrelsen
Side 18
Regnskab
3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Skattestyrelsen
Side 19
3.1 Anvendt regnskabspraksis
Skattestyrelsen følger Bekendtgørelse nr. 116 om statens regnskabsvæsen af
19. februar 2018 (Regnskabsbekendtgørelsen) og retningslinjerne i Finansmini-
steriets
Økonomisk Administrative Vejledning
(ØAV).
Årsrapporten for 2020 er udarbejdet i overensstemmelse med de regnskabs-
principper mv., som fremgår af Økonomistyrelsens
Vejledning om årsrapport for
statslige institutioner
af november 2020.
Den anvendte regnskabspraksis er baseret på omkostningsprincippet for aktivi-
teter finansieret under bevillingstypen driftsbevilling. Finansielle data til resultat-
disponering og egenkapitalforklaring er afstemt med oplysninger fra Statens Be-
villingslovssystem (SB). Ved budgetter er der taget udgangspunkt i de af depar-
tementet godkendte beløb. Beløb angives som udgangspunkt i mio. kr. med én
decimal, og der kan forekomme afrundingsdifferencer. Tabellerne anvender
samme fortegn som i uddata fra SKS.
Der er ændret regnskabspraksis for opgørelse og beregning af feriepengefor-
pligtelse i 2020. Ændret regnskabspraksis i 2020 indebærer, at det arbejdsgi-
verbetalte pensionsbidrag i modsætning til tidligere år skal medtages i bereg-
ningsgrundlaget for opgørelse af løn under ferie. Som konsekvens heraf er ferie-
pengeforpligtelsen opreguleret med 30,5 mio. kr. ved en primokorrektion i 2020.
Dispensationer og skøn for omkostningsbaseret regnskab
Skattestyrelsen har ingen dispensationer fra det gældende regelsæt vedrørende
det omkostningsbaserede område.
Der er med opgørelse af en række regnskabsposter anvendt skøn. Skønnene er
baseret på følgende forudsætninger.
Feriepenge:
Metode for opgørelse af feriepengeforpligtelse ultimo 2020 er
som følge af den nye ferielov ændret i forhold til sidste år. Ændringen betyder,
at der ultimo 2020 både er en forpligtelse, der skal overgå til fonden Lønmod-
tagernes Feriemidler vedrørende de indefrosne feriemidler for perioden 1.
september 2019 til 31. august 2020, og en forpligtelse over for de ansatte
vedrørende restferie pr. 31. december 2020. Begge dele er registreret sær-
skilt i regnskabet for 2020.
Forpligtelsen, der skal overføres til fonden, er opgjort ud fra specifikke in-
defrosne feriedage pr. medarbejder og 1 pct. af ferieberettiget løn i særlig
feriegodtgørelse til den optjente indefrosne ferie i perioden 1. september
2019 til 31. august 2020.
Forpligtelsen over for de ansatte tager udgangspunkt i den enkelte medar-
bejders eksakte ferietilgodehavende i Skattestyrelsen. Det vil sige, at be-
regningen er foretaget ud fra specifikke oplysninger pr. medarbejder, her-
under antallet af feriedage pr. 31. december 2020, udgift pr. skyldig ferie-
dag samt opgørelse over den særlige feriegodtgørelse. Særlig feriegodtgø-
relse er som følge af ny ferielov opgjort med 0,5 pct. af den ferieberetti-
gede løn i de første otte måneder af 2020 og 1,5 pct. for de resterende må-
neder af 2020.
Over-/merarbejde:
Opgørelsen er baseret på tidsregistreringer over antallet
af timer, som medarbejdere og chefer har til gode pr. 31. december 2020,
herunder eksempelvis afspadseringstimer, flextimer, fem tildelte fridage til ny-
ansatte akademikere frem til 1. september 2020, hvor ny ferielov trådte i kraft
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Skattestyrelsen
Side 20
samt en gennemsnitstimepris. Opgørelsen følger samme metode som tidli-
gere år.
Kontraktkrav:
Der er hensat til forventede kontraktkrav i det omfang, at en op-
gørelse heraf er pålidelig og sandsynlig, hvilket kan være baseret på eksterne
vurderinger. Opgørelsen følger samme metode som sidste år.
Supplerende pensionsbidrag:
Opgørelsen er foretaget på baggrund af antal-
let af tidligere kommunale tjenestemænd, der er på ny løn og omfattet af kom-
munefradragsreglerne for tjenestemandspension samt et estimat over mora-
renter. Opgørelsen følger af dom i pensionssag af 28. november 2018 og føl-
ger samme metode som tidligere år.
Engangsvederlag:
Der er endvidere foretaget hensættelse til engangsveder-
lag for medarbejdere og honorering af særlig indsats til ledere for 2020 i
Skattestyrelsen. Engangsvederlaget samt honoreringen dækker hele 2020 og
afspejler hele den forventede pulje. Beregninger for hensættelser tager ud-
gangspunkt i udbetalte varige løndele til medarbejdere i september 2020. Ve-
derlagene er ikke kommet til udbetaling, hvorfor der hensættes til udmøntning
af det fulde beløb.
Dispensationer og skøn for udgiftsbaseret regnskab
Under tilgodehavender indgår i fællesbalancen under §38 en andel af debitorer
tilknyttet ordninger under finanslovens §9. Indregningen sker for fordringer, hvor
opkrævning er sket i Skattestyrelsens lokale økonomisystem SAP38. Skattesty-
relsen har dispensation hertil fra Økonomistyrelsen.
Finansministeriet har ændret regnskabsbekendtgørelsen i 2018 og i den forbin-
delse indført krav om, at gældsinddrivelsesfordringer indregnes i regnskabet til
kursværdi. Finansministeriet har dispenseret mindre fordringshavere for at ind-
regne gældsinddrivelsesfordringer til kursværdi i regnskabet for 2020, herunder
for hovedkonto
§ 09.51.13 Godtgørelse
på finansloven tilknyttet bogførings-
kreds 10351
Skattestyrelsen, øvrig.
Inddrivelsesfordringerne indregnes dermed
efter gamle praksis, dvs. til nominel værdi.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363796_0022.png
Årsrapport 2020 Skattestyrelsen
Side 21
3.2 Resultatopgørelse mv.
Af
tabel 6
fremgår resultatopgørelse for de omkostningsbaserede bevillinger.
Tabel 6. Resultatopgørelse
Note
(mio. kr.)
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser
Eksternt salg af varer og tjenester
Internt statsligt salg af varer og
tjenester
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer/tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
2019
2020
2021
-2.263,3
-5,4
-1,3
-4,1
-1,0
-
-2.269,7
-2.792,0
-4,7
-1,6
-3,1
-0,1
-
-2.796,8
-3.277,6
-5,0
-1,5
-3,5
-1,0
-
-3.283,6
-
-
-
0,1
0,1
114,5
114,5
148,4
148,4
1.749,8
272,7
-50,0
13,3
1.985,9
-
1,4
426,9
2.414,3
144,5
2.013,6
305,7
-59,9
7,2
2.266,7
-
263,6
141,0
2.785,7
-11,1
2.369,9
353,3
-69,9
8,3
2.619,3
-
276,3
237,5
3.281,5
-2,1
-1,1
1,2
144,6
-1,7
2,4
-10,3
-
-
-2,1
-
2,7
147,2
-
0,0
-10,3
-
-
-2,1
-
-
147,2
-
-
-10,3
-
-
-2,1
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Skattestyrelsen
Side 22
Resultatet af styrelsens omkostningsbaserede driftsregnskab viser et overskud
på 10,3 mio. kr. Årets resultat kan hovedsageligt henføres til et mindreforbrug på
øvrig drift som følge af, at en række kursusaktiviteter, seminarer mv. er udskudt
eller aflyst på grund af COVID-19-situationen. Hertil kommer et mindreforbrug
som følge af, at rekrutteringen til
Kontroletape 1
blev forsinket i forhold til det for-
udsatte ved finanslovsbevillingen samt et merforbrug som følge af forhøjelse af
feriepengeforpligtelsen.
Ordinære driftsindtægter
Den samlede nettoudgiftsbevilling stiger fra 2019 til 2020 med 528,7 mio. kr.
primært på grund af bevillingstilførsel på ejendoms- og boligområdet, opkræv-
ningsområdet, og den politiske aftale om styrket skattekontrol og øget regelef-
terlevelse. Nettobevillingen stiger fra 2020 til 2021 med 435,6 mio. kr. primært
på grund af tilførsel af midler til ejendomsområdet, opkrævningsområdet og den
politiske aftale om Kontroletape 2.
Der er indtægter på 6,4 mio. kr., som blandt andet vedrører betaling for opgaver
knyttet til forskellige miljøordninger, som Skattestyrelsen udfører for Miljøministe-
riet, administrationsbidrag for
§ 09.51.14. Delvis kompensation for købsmoms
og Skattestyrelsens bistand til kommuner i forbindelse med selskabsskat.
Tilskud til egen drift
Tilskud til egen drift er i 2020 opgjort til -0,1 mio. kr. Det er reduktion på 0,9 mio.
kr. i forhold til 2019. Afvigelsen skyldes hovedsageligt ændret regnskabspraksis i
2020 vedrørende håndtering af udgifter, som relaterer sig til Skattestyrelsens
fiscalis samarbejdet med EU.
Ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger udgør 2.785 ,7 mio. kr. i 2020. En væsentlig del af
Skattestyrelsens opgavevaretagelse løftes gennem sagsbehandling på en lang
række komplekse områder. Derfor er det personalelønninger, der står for den
største andel af driftsomkostningerne i Skattestyrelsen. Stigningen på personale-
lønninger mellem 2019 og 2020 skyldes primært rekrutteringer i løbet af året.
Skattestyrelsen vil opleve en stigning hertil i forbindelse med oprettelsen af de
otte nye skattecentre i perioden 2020-2023.
Husleje
Husleje udgør 114,5 mio. kr. i 2020 og vedrører lejeudgifter til Skattestyrelsens
lokationer. Disse udgifter blev i 2019 afholdt under Administrations- og Service-
styrelsens regnskab. I 2019 havde Skattestyrelsen alene omkostninger på 0,1
mio. kr. vedrørende lejeudgifter af fjernlager.
Internt køb og tjenesteydelser
Internt køb og tjenesteydelser udgør 263,6 mio.kr i 2020 og vedrører serviceud-
gifter til Administrations-og Servicestyrelsen for varetagelse af de administrative
opgaver. Disse udgifter blev i 2019 afholdt under Administrations- og Servicesty-
relsens regnskab. Forbruget i 2019 relaterer sig primært til udgifter vedrørende
afholdte kurser og foredrag internt i Skattestyrelsen.
Andre ordinære driftsomkostninger
Andre ordinære driftsomkostninger er opgjort til 141,0 mio. kr. i 2020 hvilket er
en reduktion på 285,9 mio. kr. fra 2019. Reduktionen kan primært henføres til, at
udgifter vedrørende civilretslige tiltag i udbyttesagen fra og med 2020 er afholdt
på særskilt konto, oprettet på finansloven for 2020, jf.
§09.51.17 civilretslige til-
tag vedrørende udbytteskattesagen,
og således ikke indgår i Skattestyrelsens
driftsbevilling. Derudover er der en reduktion i udgifter til rejse og befordring,
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363796_0024.png
Årsrapport 2020 Skattestyrelsen
Side 23
repræsentation og kursusudgifter på grund af COVID-19 i forhold til forbruget i
2019.
Finansielle omkostninger
Finansielle omkostninger er opgjort til 0,0 mio. kr. i 2020 hvilket er en reduktion
på 2,7 mio. kr. fra 2019. Reduktionen kan primært henføres til en overtræksrente
på 0,0 pct. påFF7 finansieringskonto i 2020 som følge af regeringens økonomi-
ske COVID-19 tiltag om fremrykkede betalinger.
Resultatdisponering
Af
tabel 7
fremgår resultatdisponering for Skattestyrelsen for 2020.
Tabel 7. Resultatdisponering af årets overskud
(mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Bevillingslovsystem (SB).
-
-
10,3
Årets overskud overføres til det overførte overskud i egenkapitalen.
Forklaring af tilbageførte hensættelser og periodiseringsposter
Skattestyrelsen har i 2020 tilbageført følgende hensættelser registreret i løbet af
2020 for 352,0 mio. kr.:
Åremål:
Udbetalingen til åremål for ledere i 2020 var i alt 1,1 mio. kr. Den
samlede hensættelse på 1,1 mio. kr. ultimo 2019 er herefter fuldt tilbageført
ultimo 2020
Engangsvederlag:
Udbetalingen til engangsvederlag for medarbejdere i 2020
var i alt 36,1 mio. kr. Den samlede hensættelse på 35,9 mio. kr. ultimo 2019 er
herefter fuldt tilbageført i 2020
Engangsvederlag:
Udbetalingen til engangsvederlag for ledere i 2020 var i alt
13,5 mio. kr. Den samlede hensættelse på 15,3 mio. kr. ultimo 2019 er heref-
ter fuldt tilbageført i 2020.
Periodiseringsposter:
Der er tilbageført periodiseringsposter for 29,6 mio. kr. Der
er sket fuld modregning i fakturaer i 2020 svarende til indmeldte periodiseringer
ultimo 2019. Derudover er der foretaget tilbageførelser vedrørende hensættelse
af fakturaer baseret på skøn for i alt 7,3 mio. kr., hvoraf 2,7 mio. kr., har kunne af-
regnes i konkrete fakturaer. De resterende 4,6 mio. kr. ikke har kunne afregnes i
en konkret faktura.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363796_0025.png
Årsrapport 2020 Skattestyrelsen
Side 24
3.3 Balancen
Af
tabel 8a og 8b
fremgår Skattestyrelsens balance fordelt på henholdsvis kapi-
talanvendelsen (aktiver) og kapitalfremskaffelsen (passiver) pr. 31 december
2020.
Tabel 8a. Balance
Aktiver
Note
Aktiver (mio. kr.)
Anlægsaktiver
2019
2020
1
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojekter
Erhvervede koncessioner, patenter m.v.
Udviklingsprojekter under opførelse
Immaterielle anlægsaktiver i alt
-
-
-
-
-
-
-
-
2
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maskiner
Inventar og it-udstyr
Igangværende arbejder for egen regning
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
-
278,3
-
278,3
326,9
361,3
489,7
-46,7
-
443,1
730,5
764,9
-
47,7
0,9
-
-
260,1
27,3
-
34,4
-
34,4
34,4
34,4
-
34,4
34,4
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten er tilgodehavender vedrørende forudbetalt løn
på i alt 25,8 mio. kr. flyttet fra den bogførte registrering under anden kortfristet gæld til
periodeafgrænsningsposter under omsætningsaktiverne, jf. Økonomistyrelsens
Vejledning om
kravspecifikation til regnskabsrapporter til årsrapporter 2020
. Der er tilsvarende foretaget rettelser i
sammenligningsåret.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Skattestyrelsen
Side 25
Den samlede balance udgør 764,9 mio. kr. pr. 31. december 2020 mod 361,3
mio. kr. pr. 31. december 2019.
Omsætningsaktiver
Udviklingen i omsætningsaktiver viser samlet set en stigning på 403,6 mio. kr. fra
2019 til 2020. Omsætningsaktiver udgør 730,5 mio. kr. i 2020 og består af:
Tilgodehavende er opgjort til 260,1 mio. kr. i 2020. Det er en stigning på 212,4
mio. kr. i forhold til 2019, som hovedsageligt kan henføres til mellemregning mel-
lem Skattestyrelsens §9 og §38 regnskab på 142,7 mio. kr. vedrørende.
§09.51.17 Civilretslige tiltag vedrørende udbytteskattesagen
og 13,0 mio. kr.
som omhandler tilgodehavende vedrørende refusioner til sygdom, barsel, fleks
mv.
Periodeafgrænsningsposter er forøget med 26,4 mio. kr. i forhold til 2019. Stig-
ningen kan henføres til reklassificering af løn m.m. på 25,8 mio. kr. og periodeaf-
grænsningsposter på 1,5 mio. kr., som relaterer sig til systemlicensomkostninger
samt omkostninger til medarbejderudvikling.
Likvide beholdninger
Udviklingen i likvidbeholdningen viser samlet set en stigning på 164,8 mio. kr. fra
2019 til 2020. Likvidbeholdningen udgør 443,1 mio. kr. i 2020 og udgøres af:
FF5 uforrentet er opgjort til 489,7 mio. kr. i 2020. FF5-kontoen er første gang re-
guleret i 2020 efter etableringen af Skattestyrelsens regnskab i 2019. Der er så-
ledes foretaget likviditetsflyt mellem FF7 og FF5 på 489,7 mio. kr. i 1. kvartal
2020.
FF7 finansieringskonto er opgjort til -46,7 mio. kr. i 2020. Udviklingen på FF7-
kontoen afspejler dels, at der jf. ovenfor er foretaget afregning mellem FF7 og
FF5 konto på 489,7 mio. kr. vedrørende uforrentede gældsposter. og dels perio-
deforskydning af likviditet i forbindelse med mellemregning mellem bogførings-
kredse i Skattestyrelsens §9 regnskab på 142,7 mio. kr. vedrørende.
§09.51.17
Civil retslige tiltag vedrørende udbytteskattesagen.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363796_0027.png
Årsrapport 2020 Skattestyrelsen
Side 26
Tabel 8b. Balance
Passiver
Note
Passiver (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital (Startkapital)
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald og kontoændring
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
2019
2020
-34,4
-
-
211,4
-
-64,2
112,8
-52,8
-34,4
-
-
-
-
-74,5
-108,9
-59,4
3
Hensatte forpligtelser
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritets gæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tjenesteydelser
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Skyldige indefrosne feriepenge
Igangværende arbejder for fremmed regning
Periodeafgrænsningsposter
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-87,5
5,0
-284,0
-82,7
-144,4
-158,2
-211,3
-
-
-366,5
-366,5
-361,3
-
-
-596,6
-596,6
-764,9
4
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
5
Passiver i alt
Anmærkninger: Der henvises til anmærkninger under tabel 8a.
Balancen
Aktiver
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Egenkapital
Udviklingen i egenkapitalen viser samlet set en stigning på 221,7 mio. kr. fra
2019 til 2020. Egenkapitalen udgør i 2020 108,9 mio. kr. i 2020.
I egenkapitalen for 2020 indgår et samlet overført overskud på 75,5 mio. kr.,
hvoraf året resultat udgør et samlet mindreforbrug på 10,3 mio. kr.
Hensatte forpligtelser
Udviklingen i hensatte forpligtelser viser samlet set en stigning på 6,6 mio. kr. fra
2019 til 2020. Hensatte forpligtelser udgør 59,4 mio. kr. i 2020. Stigningen kan
henføres til hensættelsen vedrørende engangsvederlag til medarbejdere og le-
dere på henholdsvis 42,3 mio. kr. og 17,1 mio. kr.
Kortfristet gæld
Udviklingen i kortfristet gæld viser samlet set en stigning på 230,1 mio. kr. fra
2019 til 2020. Kortfristet gæld udgør 596,6 mio. kr. i 2020.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Skattestyrelsen
Side 27
Stigningen i den kortfristede gæld udgøres af gæld til EU købsmoms og import-
moms på 91,5 mio. kr. i forbindelse med udgifter til
§09.51.17 civilretlige tiltag
vedrørende udbytteskattesagen
samt stigning i feriepengeforpligtelsen inkl. de
indefrosne feriepenge på i alt 85,5 mio. kr. og reklassificering af forudbetalt løn
på 25,8 mio. kr.
Derudover er der en stigning i periodiserede omkostninger på 24,5 mio. kr. i for-
hold til 2019. Der er opgjort periodiseringer for 61,5 mio. kr. i 2020. Hovedparten
af periodiseringerne kan direkte relateres til
§09.51.17 Civilretslige tiltag vedrø-
rende udbytteskattesagen
på 43,3 mio. kr. Periodiseringerne tilbageføres i takt
med at de faktiske udgifter driftsføres i 2021.
Skyldige feriepenge
Skyldige feriepenge overfor de ansatte er pr. 31.12.2020 opgjort til 158,2 mio.
kr. i 2020, mens de skyldige indefrosne feriepenge udgør 211,3 mio. kr. ultimo
2020Sammenlignet med 2019 er der samlet set en stigning på 85,5 mio. kr.
hvoraf 30,5 mio. kr. kan henføres til ændret regnskabspraksis for opgørelse af
feriepengeforpligtelse i 2020. Den resterende stigning skyldes primært en gene-
rel stigning i skyldige feriedage som følge af overgangen til ny ferielov og COVID-
19 nedlukningen.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363796_0029.png
Årsrapport 2020 Skattestyrelsen
Side 28
3.4 Egenkapitalforklaring
Af
tabel 9
nedenfor fremgår ændringerne i Skattestyrelsens egenkapital. Forkla-
ringerne til tabel 9 uddyber egenkapitalen i balancen og viser årets ændringer
som følge af disponering for overført resultat til egenkapitalen samt bortfald.
Tabel 9. Egenkapitalforklaring
Egenkapital primo (mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
+Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
+Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
+Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+Primoregulering/flytning mellem bogføringskredse
+Regulering af det overførte overskud
+Overført fra årets resultat
-Bortfald
-Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo
Egenkapital ultimo jf. balancen (tabel 8)
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
2019
-34,4
-
-34,4
-
-
-
-
-
-
-
-211,4
-
-147,2
-
-
-64,2
-98,6
112,8
2020
-34,4
-
-34,4
-
-
-
-
-
-
-64,2
-
-
-10,3
-
-
-74,5
-108,9
-108,9
Skattestyrelsens egenkapital udgør ultimo 2020 108,9 mio. kr., hvoraf 74,5 mio.
kr. er overført overskud. Det overførte overskud er i 2020 forøget med 10,3 mio.
kr., kan henføres til årets resultat.
3.5 Likviditet og låneramme
Af
tabel 10
fremgår udnyttelsesgraden af lånerammen.
Tabel 10. Udnyttelsesgrad af låneramme
(mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Bevilingslovsystem (SB).
2020
-
0,5
0,0
Skattestyrelsens låneramme ultimo 2020 udgør 0,5 mio. kr. Trækket på låner-
ammen ultimo 2020 udgør 0,0 mio. kr.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363796_0030.png
Årsrapport 2020 Skattestyrelsen
Side 29
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Af
tabel 11
fremgår en opgørelse af forbrug på lønsumsloft opgjort på de hoved-
konti af typen driftsbevilling, som hører under Skattestyrelsen.
Tabel 11. Opfølgning på lønsumsloft
(mio. kr.)
Lønsumsloft FL
Lønsumsloft inkl. TB/aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (mindre-/merforbrug)
Akkumuleret opsparing ultimo 2019
Akkumuleret opsparing ultimo 2020
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
§ 09.31.01
2.349,6
2.238,9
-2.266,1
-27,2
341,4
314,4
Det samlede lønforbrug under lønsumsloftet i 2020 er 2.266,1 mio. kr. Lønsums-
loftet på finansloven 2020 var 2.349,6 mio. kr. På tillægsbevilling er der i alt
overført lønsum på 110,7 mio. kr., der primært vedrører overførsler til §
09.31.06. Udviklings- og Forenklingsstyrelsen. Den akkumulerede opsparing af
lønsum falder således til 314,4 mio. kr. ultimo 2020.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363796_0031.png
Årsrapport 2020 Skattestyrelsen
Side 30
3.7 Bevillingsregnskabet
Bevillingsregnskabet fremgår af
tabel 12
indeholdende indtægter og udgifter på
hovedkontoniveau som opgjort ved bevillingsafregningen for Skattestyrelsen.
Bevillingsregnskabet indeholder de hovedkonti, som Skattestyrelsen er ansvarlig
for, som de er opgjort i bidrag til statsregnskabet.
Tabel 12. Bevillingsregnskab
Hovedkonto
Navn
Bevillings-
type
Videre-
(mio. kr.)
Bevilling
Regnskab
Afvigelse
førelse
ultimo
Drift
§ 09.31.01
Skattestyrel-
sen
Drift
Udgifter
Indtægter
2.798,3
-6,3
2.788,2
-6,4
10,1
0,1
-74,5
Administrerede ordninger
§ 09.51.12
Gebyrer og
formålsbe-
stemte afgif-
ter
Anden
Udgifter
-
-
-
-
Indtægter
§ 09.51.13
Godtgørelse
Anden
Udgifter
Indtægter
§ 09.51.14
Delvis kom.
For købs-
moms al-
mennyttige
foreninger
Spillehals-
pulje
Civilretlige
tiltag i udbyt-
teskattesa-
gen
Reservati-
onsbevilling
Udgifter
Indtægter
-33,1
137,9
-
167,7
-
-42,5
185,3
-
167,2
-
9,4
-47,4
-
0,5
-
-
-
-
-9,2
-
§ 09.51.15
Anden
Udgifter
Indtægter
0,3
-
501,1
-
0,0
-
482,3
-
0,3
-
18,8
-
0,3
-
-
-
§ 09.51.17
Anden
Udgifter
Indtægter
Anmærkning: I forbindelse med kursværdireguleringen på
§09.51.12 Gebyrer og formålsbestemte afgifter
, er der konstateret en afvigelse på 9,8 mio. kr.,
som burde havde været posteret på
§09.51.21. Gebyrer og retsafgifter
i Gældsstyrelsen
.
Dette har medført, at de samlede indtægt på -42,5 mio. kr.
burde havde været -52,3 mio. kr. med en samlet afvigelse på 19,2 mio. kr. i 2020.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
For forklaring på afvigelse mellem bevilling og regnskab for driftsbevillingen
henvises til årsrapportens øvrige afsnit. De regnskabsmæssige forklaringer på
afvigelser på øvrige bevillinger indgår i det følgende.
Løn
Der foreligger et merforbrug på 27,2 mio. kr. på Skattestyrelsens lønudgifter i
2020. De primære årsager er et merforbrug på regulering af feriepengehensæt-
telsen samt mindreforbrug på fagområdernes lønudgifter, som hovedsageligt
kan henføres til forsinket rekruttering til
Kontroletape 1.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Skattestyrelsen
Side 31
Øvrig drift
Der foreligger et mindreforbrug på 37,4 mio. kr. på Skattestyrelsens øvrig drift,
som primært skyldes, at en række kursusaktiviteter, seminarer mv. er udskudt el-
ler aflyst som følge af COVID-19-situationen.
Indtægter
Endelig er der indtægter på 6,4 mio. kr., som blandt andet vedrører betaling for
opgaver knyttet til forskellige miljøordninger, som Skattestyrelsen udfører for Mil-
jøministeriet, administrationsbidrag for
§ 09.51.14. Delvis kompensation for
købsmoms
og Skattestyrelsens bistand til kommuner i forbindelse med selskabs-
skat. Indtægterne i 2020 er i alt 0,1 mio. kr. højere end det budgetterede på fi-
nansloven.
Hovedkonto 09.51.12. Gebyrer og formålsbestemte afgifter
Der er på hovedkonto
09.51.12 Gebyrer og formålsbestemte afgifter
en nettobe-
villing i 2020 på 33,1 mio. kr., hvoraf indtægtsbevillingen udgøres af gebyrer for i
alt 65,9 mio. kr. På kontoen er der endvidere afsat bevilling til afskrivninger på i
alt 32,8 mio. kr. Der er realiseret samlede nettoindtægter på 42,5 mio. kr., hvilket
er en merindtægt på netto 9,4 mio. kr. svarende til en afvigelse på 28 pct. Mer-
indtægten kan primært henføres til, at der har været færre afskrivninger af ryk-
kergebyrer end budgetteret.
For 2020 blev der budgetteret med 32,8 mio. kr. i afskrivninger. Der er bogført
afskrivninger for 14,6 mio. kr. Budgetteringen af afskrivninger for 2020 tog ud-
gangspunkt i tilgangen af nye rykkergebyrer. Dette princip er efterfølgende tilret-
tet, så bogføringen sker på baggrund af inddrivelsesfordringer. Inddrivelsesfor-
dringer vedrører ikke nødvendigvis samme regnskabsår. Desuden er der i løbet af
2020 erfaret, at der er blevet bogført afskrivninger af fordringer, som ikke hørte til
på kontoen. Dette er rettet fra og med medio 2020, med den følge at der på kon-
toen indgår færre fordringer, samtidig med at afskrivningerne falder.
Hovedkonto 09.51.13. Godtgørelser
Der er på hovedkonto
09.51.13 Godtgørelser
en bevilling i 2020 på 137,9 mio.
kr. Der er realiseret udgifter på 185,3 mio. kr., hvilket er et merforbrug på 47,4
mio. kr. svarende til 34,3 pct. Afvigelsen mellem finansårets bevilling og de fakti-
ske udgifter på kontoen dækker over en række forskellige underliggende bevæ-
gelser på kontoen.
Selskaber og fonde sager
I grundbudgettet for 2020 blev der budgetteret med et aktivitetsniveau på 580
sager med en gennemsnitspris på ca. 103.604 kr. pr. sag. I 2020 blev der afslut-
tet 668 sager med en gennemsnitspris på ca. 110.289 kr. pr. sag. Forskellen re-
sulterer i et merforbrug på ca. 13,6 mio. kr. Antallet af sager og udbetalinger har
været stigende, eftersom ordningen vedr. skattepligtige selskaber og fonde fort-
sat er ved at blive indfaset.
Øvrige godtgørelsesberettigede
I grundbudgettet for 2020 blev der budgetteret med et aktivitetsniveau på 2.575
sager og med en gennemsnitspris på ca. 29.409 kr. pr. sag. I 2020 blev der af-
sluttet 2.476 sager med en gennemsnitspris på ca. 40.293 kr. pr. sag. Forskellen
resulterer i et merforbrug på ca. 24,0 mio. kr. For øvrige godtgørelsesberetti-
gede har gennemsnitsudbetalingerne i 2018 og 2019 været betydeligt under
gennemsnittet i foregående år. Det skyldes bl.a., at en del af sagerne i sagskom-
plekser vedrørende ejendomsvurderingssager kun delvist var godtgørelsesbe-
rettiget.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Skattestyrelsen
Side 32
Herudover skyldes merforbruget afskrivning af genopkrævninger på 11,5 mio.
kr. Omvendt er der et mindreforbrug på 1,5 mio. kr. som følge af, at der var bud-
getteret med kursværdiregulering af kontoen. Pr. september 2020 er det dog
vedtaget, at den eksisterende praksis om, at inddrivelsesfordringer skal optages
til den nominelle værdi i regnskabet, fortsættes frem til 2022.
Hovedkonto 09.51.14. Delvis komp. for købsmoms og almennyttige foreninger.
Der er på hovedkonto
09.51.14 Delvis kompensation for købsmoms og almen-
nyttige foreninger
en bevilling i 2020 på 167,7 mio. kr. Der er realiseret udgifter
på 167,2 mio. kr., hvilket er et mindreforbrug på 0,5 mio. kr. svarende til 0,3 pct.
Afvigelsen mellem finansårets bevilling og årets resultat på 0,5 mio. kr. skyldes,
at nogle foreninger i september 2020 erfarede, efter at have modtaget afgø-
relse om udbetaling af købsmomskompensation, at de har fået udbetalt for me-
get, hvorfor beløbet er tilbagebetalt til Skattestyrelsen.
Hovedkonto 09.51.15. Fordeling af midler i stedet for udlodning fra spillehaller
Der er på hovedkonto
09.51.15 Fordeling af midler i stedet for udlodning fra spil-
lehaller
en bevilling i 2020 på 0,3 mio. kr. Der er realiseret udgifter på 0,0 mio. kr.
(13.326 kr.), hvilket er et mindreforbrug på 0,3 mio. kr. svarende til 4,3 pct. Der
budgetteres ikke længere på kontoen. I december 2020 blev det besluttet at
flytte 0,3 mio. kr. fra Skattestyrelsens driftskonto til ordningen med henblik på at
finansiere udgifter vedrørende en regulering af det forventede tab på tilgodeha-
vende under inddrivelse. Bevillingen kan ikke bortfalde så længe der er fordrin-
ger til inddrivelse.
Hovedkonto 09.51.17. Civilretlige tiltag i udbytteskattesagen
Der er på hovedkonto
09.51.17 Civilretlige tiltag i udbytteskattesagen
en samlet
bevilling i 2020 på 501,1 mio. kr., heraf vedrører 201,3 mio. kr. tillægsbevilling
fra Aktstykke 297 af 17. september 2020. Der er realiseret udgifter på 482,3
mio. kr., hvilket er et mindreforbrug på 18,8 mio. kr. svarende til 3,8 pct.
Mindreforbruget skal ses i lyset af, at der ved den endelige fastsættelse af til-
lægsbevillingen blev taget højde for potentielle merudgifter.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363796_0034.png
Årsrapport 2020 Skattestyrelsen
Side 33
Bilag
4
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363796_0035.png
Årsrapport 2020 Skattestyrelsen
Side 34
Afsnittet indeholder yderligere information af relevans for regnskabet og årsrap-
porten, herunder noter til resultatopgørelsen og balancen.
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
I det følgende fremgår
note 1-4
til resultatopgørelsen og balancen. Det bemær-
kes, at
tabellerne 13 og 14
er baseret på dataudtræk fra Skattestyrelsens an-
vendte økonomisystem SAP Intern.
4.1.1
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver
Af
tabel 13
fremgår de immaterielle anlægsaktiver.
Tabel 13. Note 1. Immaterielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Færdiggjorte
udviklings-
projekter
Erhvervede
koncessioner,
patenter,
licenser mv.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
I alt
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2020
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger 31.12.2020
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2020
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2020
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udvik-
lingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2020
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
Udviklingsprojekter
under udførelse
-
-
-
-
-
Skattestyrelsen har ikke immaterielle anlægsaktiver.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363796_0036.png
Årsrapport 2020 Skattestyrelsen
Side 35
4.1.2
Note 2: Materielle anlægsaktiver
Af
tabel 14
fremgår de materielle anlægsaktiver.
Tabel 14. Note 2. Materielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Grunde, arealer
og bygninger
Infrastruktur
Produktionsanlæg
og maskiner
Transportmateriel
Inventar og
I alt
it-udstyr
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2020
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger pr. 31.12.2020
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2020
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2020
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udvik-
lingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2020
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
Udviklingsprojekter
under udførelse
-
-
-
-
-
Skattestyrelsen har ikke materielle anlægsaktiver.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363796_0037.png
Årsrapport 2020 Skattestyrelsen
Side 36
4.1.3
Note 3: Hensatte forpligtelser
Af nedenstående note 3 fremgår hensatte forpligtelser.
Note 3: Hensatte forpligtelser
(mio. kr.)
Forpligtelse til engangsvederlag til medarbejdere
Forpligtelse til engangsvederlag til ledere
I alt
Kilde: SAP Intern.
2020
42,3
17,1
59,4
Skattestyrelsen har ultimo 2020 bogført hensatte forpligtelser for samlet
59,4444,3 mio. kr. De hensatte forpligtelser består af lønomkostninger på 42,3
mio. kr. vedrørende engangsvederlag til medarbejdere og 17,1 mio. kr. vedrø-
rende engangsvederlag til ledere.
4.1.4
Note 4: Øvrige hensatte forpligtelser under kortfri-
stet gæld
Af nedenstående note 4 fremgår øvrige hensatte forpligtelser, som er registreret
under kortfristet gæld.
Note 4: Øvrige hensatte forpligtelser under kortfristet gæld
(mio. kr.)
Forpligtelse til feriepenge
Forpligtigelse til indefrosne feriepenge
Leverandører og tjenesteydelser
Anden kortfristet gæld
I alt
Kilde: SAP HR og Statens Lønsystem.
2020
158,2
211,2
82,7
144,4
596,6
Skyldige feriepenge er opgjort pr. 31 december 2020 til 158,2 mio. kr. Inde-
frosne feriepenge er opgjort til 211,2 mio. kr. Leverandører og tjenesteydelser
vedrører periodiseringer af omkostninger, hvor udgiften først falder i 2021. An-
den kortfristet gæld omhandler primært skyldigt overarbejde. Hertil tillægges
25,8 mio. kr. på grund af reklassificering af løn, hvorfor anden kortfristet gæld er
korrigeret til 144,4 mio.kr.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Skattestyrelsen
Side 37
4.1.5
Note 5: Eventualaktiver og -forpligtelser
Jubilæumsforpligtelse
Skattestyrelsen har en retlig forpligtelse til at udbetale jubilæumsgratiale til med-
arbejdere efter 25, 40 og 50 års ansættelse i staten. Den fulde retlige forplig-
telse er pr. 31. december 2020 opgjort til 104,2 mio. kr. Inden for en femårig pe-
riode er forpligtelsen opgjort til 7,6 mio. kr. til de medarbejdere, der var ansat pr.
31. december 2020.
Verserende sager
Skattestyrelsen har opgjort i hvilket omfang, der er disponeret til advokatsalær i
forbindelse med verserende sager, hvor styrelsen primært benytter Kammerad-
vokaten. Sagerne har forskellig karakter og varighed, og de opgjorte omkostnin-
ger forbundet med den enkelte sag er baseret på godkendte maksimumsgræn-
ser til advokatsalærer og sagsomkostninger. I det omfang det er vurderet, at
sandsynligheden for at sagerne falder ud til modpartens fordel er større end 50
pct., er der hensat et beløb under anden gæld, såfremt det overstiger den fast-
satte beløbsgrænse i anvendt regnskabspraksis på 100.000 kr. I det omfang det
er vurderet usandsynligt, at Skattestyrelsen taber de verserende retssager, er
der ikke hensat. Skattestyrelsen har opgjort eventualforpligtelsen til verserende
sager pr. 31. december 2020 til 9,3 mio. kr. mod 9,8 mio. kr. ultimo 2019.
Udlæg
Skattestyrelsen foretager udlæg til fx afhentningsomkostninger, konfiskation, lå-
sesmede mv., hvortil omkostningen skal afholdes af den pågældende skyldner.
Modtages der ikke betaling fra skyldner modsvarende udlægget, opføres udlæg-
get som et tab under resultatopgørelsen. Eventualaktiv til udlæg er pr. 31. de-
cember 2020 opgjort til 24,3 mio. kr. Heraf er fordringer svarende til 1,9 mio. kr.
under opkrævning, mens fordringer svarende til 22,3 mio. kr. er sendt til inddri-
velse.
4.2 Indtægtsdækket virksomhed
Skattestyrelsen har ikke indtægtsdækket virksomhed, hvorfor tabel 15 og 16 ud-
går af årsrapporten.
4.3 Gebyrfinansieret virksomhed
Skattestyrelsen har ikke gebyrfinansieret virksomhed, hvorfor tabel 17 og 18 ud-
går af årsrapporten.
4.4 Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning
Skattestyrelsen har ikke tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning, hvorfor ta-
bel 19 udgår af årsrapporten.
4.5 Forelagte investeringer
Skattestyrelsen har ikke investeringsprojekter, som har været forelagt Finansud-
valget, hvorfor tabel 20 og 21 udgår af årsrapporten.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363796_0039.png
Årsrapport 2020 Skattestyrelsen
Side 38
4.6 It-omkostninger
Af
tabel 22
fremgår en opgørelse af Skattestyrelsens it-omkostninger fordelt på
lønomkostninger, driftsomkostninger og investeringsomkostninger. Tabellen in-
deholder de systemrettede it-omkostninger til fagsystemer, it-omkostninger til
ikke-fagspecifikke systemer og ydelser, herunder af- og nedskrivninger samt it til
kontorhold mv.
Tabel 22. It-omkostninger
Sammensætning
Interne personaleomkostninger til it
(it-drift/-vedligehold/-udvikling)
It-systemdrift
It-vedligehold
It-udviklingsomkostninger
heraf af- og nedskrivninger
Udgifter til it-varer til forbrug
Udgifter til øvrige it-tjeneste ydelser
I alt
(mio. kr.)
-
4,6
3,5
13,2
-
4,1
2,4
28,1
Anmærkning:
Der foreligger ikke omkostninger til interne personaleomkostning til it-drift, vedligehold og udvikling,
da omkostningen ligger i Udviklings- og forenklingsstyrelsen.
Kilde: SAP Intern.
4.7 Supplerende bilag
Styrelsen har ikke supplerende bilag.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363796_0040.png
Årsrapport 2020 Skattestyrelsen
Side 39
www.sktst.dk
Skattestyrelsen er en del
af Skatteforvaltningen