Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del Bilag 196
Offentligt
2363795_0001.png
Årsrapport
Marts 2021
Årsrapport 2020
Vurderingsstyrelsen
Skatteministeriet
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Vurderingsstyrelsen
Side 1
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1
2.2
2.3
2.4
2.5
Påtegning af det samlede regnskab .............................................................. 2
Beretning ................................................................................................................. 4
Præsentation af Vurderingsstyrelsen ......................................................................... 5
Ledelsesberetning............................................................................................................... 6
Kerneopgaver og ressourcer ......................................................................................... 8
Målrapportering ................................................................................................................... 9
Forventninger til det kommende år .......................................................................... 13
3.
3.1
3.2
3.3
3.4
3.5
3.6
3.7
Regnskab ...............................................................................................................15
Anvendt regnskabspraksis ........................................................................................... 16
Resultatopgørelse mv..................................................................................................... 18
Balancen............................................................................................................................... 21
Egenkapitalforklaring...................................................................................................... 24
Likviditet og låneramme ................................................................................................ 25
Opfølgning på lønsumsloft ........................................................................................... 25
Bevillingsregnskabet ....................................................................................................... 25
4.
4.1
4.1.1
4.1.2
4.1.3
4.1.4
4.2
4.3
4.4
4.5
4.6
4.7
Bilag .........................................................................................................................27
Noter til resultatopgørelse og balance.................................................................... 28
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver.......................................................................... 28
Note 2: Materielle anlægsaktiver ............................................................................... 29
Note 3: Hensatte forpligtelser ..................................................................................... 30
Note 4: Eventualforpligtelser ....................................................................................... 30
Indtægtsdækket virksomhed ....................................................................................... 30
Gebyrfinansieret virksomhed ...................................................................................... 30
Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning....................................................... 30
Forelagte investeringer .................................................................................................. 31
It-omkostninger ................................................................................................................. 31
Supplerende bilag ............................................................................................................ 31
På grund af afrunding kan der forekomme mindre differencer på sammentællinger i årsrapportens
tabeller.
Tabeller der er udfyldt med ”0,0” betyder, at der fremstår et tal, som er mindre end 50.000 kr.
Tabeller der er udfyldt med ”-” betyder, at der ikke fremstår en saldo på regnskabsposten.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363795_0003.png
Årsrapport 2020 Vurderingsstyrelsen
Side 2
Påtegning af det
samlede regnskab
1
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363795_0004.png
Årsrapport 2020 Vurderingsstyrelsen
Side 3
Formålet med årsrapporten er at give et retvisende billede af Vurderingsstyrel-
sens økonomiske og faglige resultater for 2020. I årsrapporten redegøres for
styrelsens målopfyldelse, det medgåede ressourceforbrug, finansiering samt ak-
tiver og forpligtelser.
For at styrke økonomi- og resultatstyring er fokus i årsrapporten lagt på afrap-
portering af årets faglige og finansielle resultater.
For de hovedkonti, der udgør virksomhedens drift, indeholder årsrapporten des-
uden virksomhedens regnskabsmæssige forklaringer.
Årsrapporten omfatter de hovedkonti på finansloven, som Vurderingsstyrelsen,
CVR-nummer 19 55 21 01, er ansvarlig for:
§ 09.31.03. Vurderingsstyrelsen (driftsbevilling)
Dette gælder også de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisi-
onen i forbindelse med bevillingskontrollen for 2020.
Påtegning
Det tilkendegives hermed:
1.
at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige
fejlinformationer eller udeladelser, herunder at målopstillingen og målrap-
porteringen i årsrapporten er fyldestgørende,
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overens-
stemmelse med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med
indgåede aftaler og sædvanlig praksis, og
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæs-
sig forvaltning af de midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet
af årsrapporten.
2.
3.
København, d. 24. marts 2021
Roskilde, d. 15. marts
___________________________________
Jens Brøchner
Departementschef
Skatteministeriets departement
___________________________________
Morten Jensen
Fungerende direktør
Vurderingsstyrelsen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363795_0005.png
Årsrapport 2020 Vurderingsstyrelsen
Side 4
Beretning
2
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Vurderingsstyrelsen
Side 5
Beretningen giver en kortfattet beskrivelse af Vurderingsstyrelsen og regnskabs-
årets faglige og finansielle resultater, herunder væsentlige forhold, der har påvir-
ket eller forventes at påvirke styrelsens aktiviteter og forhold. Desuden beskrives
forventningerne til det kommende år.
2.1 Præsentation af Vurderingsstyrelsen
Vurderingsstyrelsen sikrer, at boligejerne får en mere retvisende og gennem-
skuelig ejendomsvurdering med et nyt vurderingssystem
Vurderingsstyrelsen er en del af Skatteforvaltningen.
Vurderingsstyrelsen har til opgave at udarbejde mere retvisende og gennemsku-
elige offentlige vurderinger af grunde og ejendomme baseret på et nyt ejen-
domsvurderingssystem med nye og mere detaljerede data. Det sikrer, at bor-
gere og virksomheder kan have tillid til, at de beskattes på et korrekt grundlag.
Gennem klar og kunderettet kommunikation sikrer Vurderingsstyrelsen åbenhed
om, hvordan der nås frem til en vurdering, og der lægges vægt på, at ejendoms-
vurderingerne er gennemskuelige for borgere og virksomheder. Med udgangs-
punkt i velfungerende systemer og effektiv sagsbehandling sørger Vurderings-
styrelsen for, at den enkelte borger og virksomhed oplever ansvarlighed og
grundighed i hver enkelt sag
både når det handler om den ordinære ejendoms-
vurdering og om klagesager.
Vurdering af grunde og ejendomme vil altid være forbundet med en væsentlig
naturlig usikkerhed, og to sager er sjældent ens. Vurderingsstyrelsens arbejde
handler derfor om skønsmæssig og kompleks sagsbehandling. Det kræver højt
specialiserede medarbejdere med en stærk faglighed at nå frem til en kvalifice-
ret vurdering og sikre ensartethed, når man sammenligner med tilsvarende sa-
ger.
Vurderingsstyrelsen tager ansvar og samarbejder om den samlede opgave og i
de daglige beslutninger. Sammen med de andre styrelser under Skatteministe-
riet sikrer Vurderingsstyrelsen fundamentet for finansieringen af den offentlige
sektor.
Kerneopgaver
Vurderingsstyrelsens kerneopgave består i at vurdere ca. 1,7 mio. ejerboliger og
ca. 0,5 mio. erhvervs-, skov- og landbrugsejendomme. Vurderingsstyrelsens ker-
neopgaver er med udgangspunkt i styrelsens finanslovsformål sammenfattet i
nedenstående overordnede inddeling.
Ejendomsvurderinger med forbedret træfsikkerhed og gennemskuelighed.
Vurderingsstyrelsen skal med udgangspunkt i et nyt ejendomsvurderingssy-
stem med mere retvisende data, velfunderede statistiske vurderingsmodeller
og effektive arbejdsgange udarbejde og udsende mere ensartede og gen-
nemskuelige vurderinger af ejendoms- og grundværdier med en forbedret
træfsikkerhed for landets ejerboliger, erhvervsejendomme, land- og skovbrug
mv.
Velunderbygget klagesagsbehandling.
Vurderingsstyrelsen skal ved klager
over ejendomsvurderingerne gennemføre en vurdering af, om den konkrete
ejendomsvurdering skal genoptages, eller udarbejde en fyldestgørende rede-
gørelse for sagsforløbet til brug for den videre klagesagsbehandling i Skatte-
ankestyrelsen.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Vurderingsstyrelsen
Side 6
2.2 Ledelsesberetning
Fra årets begyndelse var forudsætningen, at Vurderingsstyrelsen skulle udsende
de første ejendomsvurderinger af ejerboliger med udgangspunkt i et nyt ejen-
domsvurderingssystem, Ejendomme & Grunde (E&G), fra andet halvår 2020 og
frem. Dertil kom afviklingen af en række lovbundne opgaver, fx sagsbehandling
af årsomvurderinger samt konkrete genoptagelsessager og sagskomplekser i
det nuværende ejendomsvurderingssystem.
Vurderingsstyrelsen har igennem hele 2020 indgået i et omfattende og løbende
samarbejde med Udviklings- og Forenklingsstyrelsen omkring udviklingen af
E&G. Det har ligeledes været et stort og blivende fokus på implementeringsop-
gaven, hvilket har medført etableringen af et særskilt transitionsprojekt for at
sikre den organisatoriske implementering, produktionsplanlægning, kompeten-
ceudvikling mv., der skal gøre det muligt at vurdere de første ejendomme heri.
Som en vigtig del af det implementeringsforberedende arbejde blev resultaterne
af storskalatesten offentliggjort i maj 2020. Resultaterne af testen viste, at bolig-
ejerne generelt tog godt imod test-vurderingerne, de medfølgende breve, vurde-
ringsportal og kommunikation mv. Det positive resultat af storskalatesten har bi-
draget med vigtig viden til det videre arbejde med udviklingen af E&G.
For at sikre de nødvendige ressourcer til implementering af det nye vurderings-
system vedtog Folketinget den 30. juni 2020 en lovændring, hvorefter det fra og
med den 1. november 2020 ikke længere vil være muligt for borgere at anmode
om genoptagelse, ligesom Vurderingsstyrelsen heller ikke ville kunne genoptage
ejendomsvurderinger af egen drift i det nuværende ejendomsvurderingssystem.
Vurderingsstyrelsen har frem mod denne frist gennemført en kommunikations-
indsats rettet mod borgere og virksomheder og har samtidigt fokuseret en ind-
sats mod at varsle alle prioriterede genoptagelser af egen drift inden fristen. Vur-
deringsstyrelsen har modtaget i alt ca. 5.100 anmodninger om genoptagelser
fra borgere og virksomheder. Sagsbehandlingen heraf er påbegyndt.
I begyndelsen af efteråret 2020 blev det offentliggjort, at de afgørende delleve-
rancer af det nye ejendomsvurderingssystem ville blive idriftsat på et senere
tidspunkt end forudsat, hvorefter det forventeligt først vil være muligt for Vurde-
ringsstyrelsen at udsende nye ejendomsvurderinger fra omkring sommeren
2021. Dette har ændret Vurderingsstyrelsens produktionen for 2020 væsentligt,
og styrelsen indgår nu i det nedsatte IT-tilsyns arbejde med en ekstern trykprøv-
ning af tidsplanerne for udvikling og ibrugtagning af E&G.
På trods af udskydelsen af de nye ejendomsvurderinger modtog Vurderingssty-
relsen den 4. november 2020 en væsentlig delleverance
release 3.0
fra Ud-
viklings- og Forenklingsstyrelsen. Delleverancen gør det muligt for Vurderings-
styrelsen at igangsætte sagsbehandlingen af grundlaget for vurderingen af en
delmængde af ejerboliger, og styrelsen har gennemført uddannelse af medar-
bejdere med henblik på, at styrelsen den 7. december 2020 ibrugtog systemet.
Sagsbehandlingen, der følger af modtagelsen af delleverancen, skal bidrage til,
at der med kommende leverancer fra Udviklings- og Forenklingsstyrelsen kan
udsendes de første nye ejendomsvurderinger.
Endelig bemærkes det, at Vurderingsstyrelsen med vedtagelse af ny lovgivning
skal påbegynde udsendelse af klagestartsbreve i løbet af første halvår 2021,
hvorefter ejerne af erhvervsejendomme mv. kan klage over vurderingerne, der
er videreført fra 2013/2014. Vurderingsstyrelsen har derfor påbegyndt det for-
beredende arbejde i slutningen af 2020.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363795_0008.png
Årsrapport 2020 Vurderingsstyrelsen
Side 7
Økonomiske hoved- og nøgletal
Af
tabel 1
nedenfor fremgår de økonomiske hoved- og nøgletal for Vurderings-
styrelsen.
Tabel 1. Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal (mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt (materielle og immaterielle)
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider)
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen (pct.)
Bevillingsandel (pct.)
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
2019
2020
2021
-363,1
359,4
-3,7
-3,8
-3,4
-459,0
432,0
-27,0
-27,0
-27,0
-460,8
460,8
-
-
-
-
-6,6
-9,6
-
-56,0
-
5,4
-36,6
-
-72,7
-
-
-
-
-
0,0
100,0
0,0
100,0
-
-
637,0
0,5
659,3
0,5
710,0
0,5
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten for 2020 er tilgodehavender vedrørende
forudbetalt løn på i alt 2,3 mio. kr. flyttet fra den bogførte registrering under kortfristet gæld til
omsætningsaktiverne, jf. Økonomistyrelsens
Vejledning om kravspecifikation til regnskabsrapporter til
årsrapporter 2020
. Der er tilsvarende foretaget rettelser i sammenligningsåret, hvor relevant.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Regnskabsresultatet for 2020 er sammenfattet i
tabel 1
ovenfor og viser, at Vur-
deringsstyrelsen i 2020 har haft et samlet overskud på 27,0 mio. kr. i forhold til
årets samlede bevilling, heraf 2,6 mio. kr. til løn og 24,4 mio. kr. på øvrig drift.
Overskuddet skyldes primært manglende udgifter henført til udskydelse af ud-
sendelse af nye ejendomsvurderinger, såsom aktiviteter vedrørende kommuni-
kation, juridisk bistand og undervisning samt løbende forskydninger i udgifterne
som følge af hjemsendelse i forbindelse med COVID-19. En nærmere redegø-
relse af årets økonomiske resultat fremgår af
afsnit 3.2.
Vurderingsstyrelsens drift og administrerede ordninger
Vurderingsstyrelsen er ansvarlig for de ordninger, som samlet fremgår af
tabel 2.
Forklaringer til forbruget indgår under de øvrige afsnit.
Vurderingsstyrelsens driftskonto er følgende:
§ 09.31.03. Vurderingsstyrelsen (Driftsbevilling)
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363795_0009.png
Årsrapport 2020 Vurderingsstyrelsen
Side 8
Tabel 2. Virksomhedens ordninger
(mio. kr.)
Drift
Udgifter
Indtægter
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Bevilling
(FL + TB)
459,0
-
Regnskab
432,0
-0,1
Overført
overskud
ultimo
30,4
Oplysninger om de enkelte hovedkonti fremgår af afsnit
3.7 Bevillingsregnska-
bet.
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
Vurderingsstyrelsen har to hovedformål, som er angivet i finansloven for 2020, jf.
tabel 3.
Alle aktiviteter kan henføres til hovedformål og opgøres i forhold til bevil-
ling samt de realiserede regnskabstal.
Af
tabel 3
fremgår Vurderingsstyrelsens ressourceforbrug, herunder bevillingen
for 2020 fordelt på hovedopgaver på baggrund af fordelingen på finansloven og
tillægsbevillingsloven for 2020 samt de realiserede regnskabstal.
Tabel 3. Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
Opgave
(mio. kr.)
0. Generel ledelse og
administration
1. Ejendomsvurderinger med for-
bedret træfsikkerhed og gen-
nemskuelighed
2. Velunderbygget klagesagsbe-
handling
I alt
Bevilling
(FL+TB)
-84,5
-332,8
Øvrige
Indtægter
-0,1
-
Omkost-
ninger
94,0
327,3
Andel af
årets
overskud
9,4
-5,5
-41,7
-459,0
-
-0,1
10,7
-31,0
-27,0
432,0
Anmærkning: Lønforbruget er ved årets afslutning fordelt på FL-formål ud fra den konstaterede
tidsanvendelse. Fordelingen af bevilling er foretaget ud fra opgavernes samlede indtægter og
omkostninger.
Kilde: Statens Koncernsystem og SAP Intern.
Ud fra principperne fra Økonomistyrelsens tværstatslige krav gældende fra 1. ja-
nuar 2016 er der for 2020 foretaget en regnskabsmæssig registrering af gene-
relle fællesomkostninger under hovedopgave 0.
Generel ledelse og administra-
tion,
hvor der blandt andet er registreret omkostninger til generel ledelse og støt-
tefunktioner. Derudover indgår omkostninger til koncernfælles aktiviteter, om-
kostninger til husleje samt ledelsesstøttende aktiviteter, herunder blandt andet
kompetenceudvikling. Vurderingsstyrelsen har i 2020 haft omkostninger på 94,0
mio. kr. under hovedopgave
0. Generel ledelse og administration.
Afvigelsen på formål 0 er delt i et mer- og et mindreforbrug. Merforbruget skyl-
des den tekniske håndtering af hensættelser til blandt andet husleje, tillæg til
medarbejdere og ledere m.m. Mindreforbruget mellem bevilling og omkostnin-
gerne kan primært henføres til, at udgifter vedrørende tværgående arrangemen-
ter, transport og forplejning m.m. ikke har kunne gennemføres i 2020 på grund
af COVID-19 svarende til cirka 4,0 mio. kr. Ligeledes har Vurderingsstyrelsen haft
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363795_0010.png
Årsrapport 2020 Vurderingsstyrelsen
Side 9
en mindre lønudgift til direktørløn på grund af en periode med konstitueret direk-
tør svarende til ca. et halvt år for 0,7 mio. kr.
1. Ejendomsvurderinger med forbedret træfsikkerhed og gennemskuelighed:
For opgaver under hovedopgave 1 er der alene registreret omkostninger til øvrig
drift og løn direkte knyttet til udførsel af opgaverne. Afvigelserne på den faglige
hovedopgave skyldes udskydelsen af de nye ejendomsvurderinger. En afledt ef-
fekt af udskydelsen er en forsinkelse i rekrutteringer, som har betydet et mindre-
forbrug på lønsum.
2. Velunderbygget klagesagsbehandling:
For opgaver under hovedopgave 2 er der alene registreret omkostninger til øvrig
drift og løn direkte knyttet til udførsel af opgaverne. Afvigelserne på den faglige
hovedopgave skyldes udskydelsen af de nye ejendomsvurderinger, som har be-
tydet, at der kun i mindre grad er udført opgaver vedrørende klagesagsbehand-
ling i 2020. En afledt effekt af udskydelsen af de nye ejendomsvurderinger er en
forsinkelse i rekrutteringer, som har betydet et mindreforbrug på lønsum.
2.4 Målrapportering
Afsnittet er opdelt i to dele. Første del omfatter alle målene i Vurderingsstyrel-
sens mål- og resultatplan for 2020, der er aftalt med Skatteministeriets departe-
ment. I
tabel 4
fremgår den realiserede resultatopfyldelse.
I anden del beskrives udvalgte mål mere dybdegående, herunder en vurdering
af årsagen til, at mål er opfyldt eller ikke opfyldt.
Oversigt over årets resultatopfyldelse
Af
tabel 4
fremgår årets mål- og resultatopfyldelse i Vurderingsstyrelsen for
2020.
Tabel 4. Årets resultatopfyldelse
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
Pejlemærke 1: Vurderingsstyrelsen skal sikre, at borgere og virksomheder oplever en
effektiv, pålidelig og kompetent administration, mens kerneinteressenter oplever sty-
relsen som lydhør og samarbejdsorienteret.
1.1 Omdømme
(koncernfæl-
les)
Resultatet af den årlige
omdømmemåling, som fo-
retages i 3. kvartal 2020,
skal som minimum være
3,2 point. Der måles på en
skala fra 1-5.
Resultatet af den løbende
måling af tilfredsheden
med styrelsens vejled-
ningsindsats skal i gen-
nemsnit minimum være
3,5 point for telefonbetje-
ning og 3,5 for mailbesva-
relser. For sagsbehand-
lingsområdet gennemfø-
res der i 2020 en nul-
punktsmåling. Der måles
på en skala fra 1-5.
Resultatet af den år-
lige omdømmemå-
ling er 3,4 point.
Opfyldt
1.2 Kundetil-
fredshed (kon-
cernfælles)
Det er i departemen-
tet blevet besluttet,
at målet udgår på
grund af manglende
data vedrørende vej-
ledningsindsatsen
samt at kundetil-
fredshedsmålingerne
med sagsbehand-
lingsområdet er ud-
skudt til 2021.
Mål ophævet
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363795_0011.png
Årsrapport 2020 Vurderingsstyrelsen
Side 10
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
Pejlemærke 2: Vurderingsstyrelsen skal træffe afgørelser af høj kvalitet og derved
sikre et korrekt beskatningsgrundlag.
2.1 Kvalitet i
den statistiske
model
Kvaliteten opgøres på
baggrund af to parametre
i den statistiske model:
1) Spredningen i vurderin-
gerne ligger indenfor et
interval på 0,95-1,05
(PRD)
2) Gennemsnittet af vur-
deringerne afviger
maksimalt med 4 pro-
centpoint fra gennem-
snittet af de faktiske
handelspriser
Målet er nået, når de to
parametre for skævhed og
niveau er overholdt, og når
beregningsmodellens
træfsikkerhed på segmen-
ter er kortlagt inden ud-
gangen af 2020.
2.2 Kvalitet i
vurderingerne
Målet er nået, når der i de-
cember 2020 er udarbej-
det en analyse af erfarin-
gerne med at forbedre
kvaliteten af de ejendoms-
vurderinger, der er ud-
sendt til boligejerne i
2020.
Målet kunne ikke op-
fyldes i 2020, hvilket
skyldes den eksterne
forskydning i udvik-
lingen af det nye
ejendomsvurderings-
system, E&G.
Ikke opfyldt
Målet kunne ikke op-
fyldes i 2020, hvilket
skyldes den eksterne
forskydning i udvik-
lingen af det nye
ejendomsvurderings-
system, E&G.
Ikke opfyldt
Pejlemærke 3: Vurderingsstyrelsen skal etableres som en velfungerende organisa-
tion, der leverer effektiv sagsbehandling, så alle ejendomsejere modtager deres nye
vurderinger frem mod 2023.
3.1 Afvikling af
årsomvurde-
ringer for er-
hverv
Målet er nået, når 90 pct.
af varslingerne for årsom-
vurderingerne af erhvervs-
ejendomme i 2020 er af-
sluttet ultimo 2020. Målet
et nået med 50 pct., så-
fremt 80 pct. af varslin-
gerne for årsomvurderin-
gerne er færdigbehandlet
ultimo 2020.
Målet er nået, når 650.000
af deklarationerne for par-
cel- og rækkehuse er ud-
sendt ultimo 2020. Målet
er nået med 50 pct. så-
fremt 500.000 af deklara-
tionerne for parcel- og
rækkehuse er udsendt ul-
timo 2020.
Vurderingsstyrelsen
har ultimo 2020 af-
sluttet 94,3 pct. af de
modtaget varslinger
for årsomvurderinger
af erhvervsejen-
domme.
Opfyldt
3.2 Udsen-
delse af dekla-
rationer for
parcel- og
rækkehuse
Målet kunne ikke op-
fyldes i 2020, hvilket
skyldes den eksterne
forskydning i udvik-
lingen af det nye
ejendomsvurderings-
system, E&G.
Ikke opfyldt
Forsættes på næste side…
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363795_0012.png
Årsrapport 2020 Vurderingsstyrelsen
Side 11
Mål
3.3 Udsen-
delse af vurde-
ringer for par-
cel- og række-
huse
Succeskriterium
Målet er nået, når 350.000
af vurderingerne for par-
cel- og rækkehuse er ud-
sendt ultimo 2020. Målet
er nået med 50 pct. så-
fremt 200.000 af vurderin-
gerne for parcel- og ræk-
kehuse er udsendt ultimo
2020.
Opnåede resultater
Målet kunne ikke op-
fyldes i 2020, hvilket
skyldes den eksterne
forskydning i udvik-
lingen af det nye
ejendomsvurderings-
system, E&G.
Målopfyldelse
Ikke opfyldt
Pejlemærke 4: Vurderingsstyrelsen skal bygge på en kultur præget af faglighed, an-
svarlighed, samarbejde og udsyn, hvor medarbejderne er kompetente og engagerede,
og hvor nærværende ledere tager fagligt ansvar, sætter retning og prioriterer.
4.1 Vellykket
onboarding af
nye medarbej-
dere og ledere
(koncernfæl-
les)
4.2 Høj faglig-
hed i et lang-
sigtet perspek-
tiv (koncern-
fælles)
Alle nye ledere og medar-
bejdere ansat i styrelsen
har gennemført koncern-
fælles obligatoriske on-
boarding moduler, senest
6 mdr. efter start.
1. halvår: Når styrelsen har
præsenteret et overblik
over styrelsens kerneop-
gaver og kompetencer,
samt de faktorer styrelsen
forventer vil påvirke løs-
ningen af kerneopgaver i
et tre til femårigt perspek-
tiv.
2. halvår: Styrelsen har
identificeret de væsentlig-
ste fokusområder, der skal
bidrage til at sikre fortsat
høj faglighed i et langsig-
tet perspektiv. Endeligt har
styrelsen beskrevet den
forventede effekt heraf.
4.3 Prognose-
præcision
(koncernfæl-
les)
Afvigelsen mellem faktisk
forbrug og prognose for
budget for den samlede
driftsbevilling må ikke
overstige 5 pct. i samtlige
fire kvartaler i finansåret.
Målet er opfyldt med 50
pct., såfremt afvigelsen
ikke overstiger 5 pct. i tre
ud af fire kvartaler i finans-
året.
Målet er ophævet på
grund af udfordrin-
ger med data.
Mål ophævet
Styrelsen har præ-
senteret et overblik
over kerneopgaver
og kompetencer.
Opfyldt
Styrelsen har identifi-
ceret fokusområder
samt beskrevet for-
ventet effekt.
1. kvartal: 7,4 pct.
2. kvartal: 6,3 pct.
3. kvartal: 10,2 pct.
4. kvartal: 10,1 pct.
Ikke opfyldt
Forsættes på næste side…
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363795_0013.png
Årsrapport 2020 Vurderingsstyrelsen
Side 12
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
Pejlemærke 5: Vurderingsstyrelsen skal sikre implementering af det nye ejendomsvur-
deringssystem og nye forretningsprocesser med en velforberedt modtagerorganisa-
tion
5.1 Produkti-
onsplan for
2021
Målet er nået, når der i ok-
tober 2020 er udarbejdet
en produktionsplan for
produktionen i 2021.
Vurderingsstyrelsen
har udarbejdet en
produktionsplan.
Opfyldt
Kilde: Vurderingsstyrelsens mål- og resultatplan for 2020.
I 2020 er der 11 mål i mål- og resultatplanen. Heraf er opfyldelsen af fire mål
nået. Målet om prognosepræcision kunne ikke opnås, og yderligere fire mål
kunne ikke indfries på grund af den eksterne forskydning i udviklingen af det nye
ejendomsvurderingssystem, E&G. Endelig er to mål ophævet.
Uddybende analyse og vurderinger
I det følgende fremgår uddybning af de væsentligste opnåede og ikke opnåede
mål og resultater.
Mål 2.1. Kvalitet i den statiske model
Mål 2.2. Kvalitet i vurderingerne
Mål 3.2. Udsendelse af deklarationer for parcel- og rækkehuse
Mål 3.3. Udsendelse af vurderinger for parcel- og rækkehuse
Mål 3.1. Afvikling af årsomvurderinger for erhverv
Mål 4.3. Prognosepræcision
Mål 5.1. Produktionsplan for 2021
Mål 2.1, 2.2, 3.2 og 3.3 (Kvalitet i den statistiske model, kvalitet i vurderingerne,
udsendelse af deklarationer for parcel- og rækkehuse og udsendelse af vurde-
ringer for parcel- og rækkehuse)
Vurderingsstyrelsen har ikke kunne opfylde disse mål i 2020. Dette skyldes den
eksterne forskydning i udviklingen af det nye ejendomsvurderingssystem, E&G,
som var afgørende for, at Vurderingsstyrelsen kunne indfri de fire ovenstående
mål. Målene for udsendelse af deklarationer og ejendomsvurderinger er delvist
overført til styrelsens mål- og resultatplan for 2021.
Mål 3.1. Afvikling af årsomvurderinger for erhverv
Vurderingsstyrelsen har i 2020 modtaget i alt 388.196 varslinger og har afsluttet
366.103 af disse. Dette svarer til, at 94,3 pct. af sagerne er afsluttet, og Vurde-
ringsstyrelsen har således opfyldt målet.
Mål 4.3. Prognosepræcision
Vurderingsstyrelsen har ikke kunne opfylde målet i 2020. Den samlede afvigelse
imellem bevilling og forbrug i 2020 på 27,0 mio. kr. kan primært henføres til for-
skydninger i udgifter til øvrig drift, hvortil der samlet set er opgjort en forskydning
mellem bevillingen og det realiserede forbrug på 24,4 mio. kr.
Afvigelsen skyldes primært manglende aktiviteter henført til udskydelsen af de
nye ejendomsvurderinger, som har medført manglende udgifter vedrørende
kommunikation, juridisk bistand og undervisning. Hertil kommer løbende for-
skydninger i udgifterne som følge af hjemsendelse i forbindelse med COVID-19.
Mindreforbruget på lønsum på 2,6 mio. kr. kan blandt andet henføres til tilbage-
holdenhed i forhold til rekruttering af sagsbehandlere på grund af usikkerhed om
udsendelsesplanen for nye ejendomsvurderinger, løbende fratrædelser mv.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363795_0014.png
Årsrapport 2020 Vurderingsstyrelsen
Side 13
Mål 5.1 Produktionsplan for 2021
Vurderingsstyrelsen afleverede i oktober 2020 en foreløbig produktionsplan.
Produktionsplanen er baseret på den foreliggende viden om opgaver og opga-
vetider i det eksisterende VUR og på den foreløbige erfaring og viden om sags-
behandling i det nye ejendomsvurderingssystem, E&G. Ligesom i 2020 vil pro-
duktionsplanen løbende konsolideres i takt med, at der kommer et dybere kend-
skab til arbejdet i E&G. Målet er opfyldt.
2.5 Forventninger til det kommende år
Af
tabel 5
fremgår Vurderingsstyrelsens forventninger til det økonomiske resultat
for det kommende år som anført i grundbudgettet for 2021.
Tabel 5. Forventninger til det kommende år
Hovedkonto (mio. kr.)
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS)
Regnskabsår
2020
-459,1
432,0
-27,0
Grundbudget
2021
-460,8
460,8
0,0
Bevilling og øvrige indtægter for Vurderingsstyrelsens samlede virksomhed i
2021 er budgetteret til 460,8 mio. kr. Tilsvarende er udgifter budgetteret til
460,8 mio. kr. Hermed bliver det forventede resultat på 0,0 mio. kr.
Vurderingsstyrelsen indgår fra starten af 2021 i det nedsatte IT-tilsyns arbejde
med en ekstern trykprøvning af tidsplanerne for udvikling af det nye ejendoms-
vurderingssystem, der skal afklare grundlaget for udsendelsen af nye ejendoms-
vurderinger fra omkring sommeren 2021. Den forventede opstart i 2021 medfø-
rer, at Vurderingsstyrelsen også i 2021 står i en særlig overgangsperiode, hvor
der på den ene side skal forberedes og klargøres til modtagelse af det nye ejen-
domsvurderingssystem og på den anden side skal sikres en fortsat sikker drift i
det nuværende vurderingssystem.
Den igangværende afklaring af en endelig tidsplan for modtagelse af alle delle-
verancer af det nye ejendomsvurderingssystem medfører en række usikkerhe-
der for produktionsplanen for 2021 og frem. På den baggrund har Vurderings-
styrelsen udarbejdet en foreløbig produktionsplan for 2021, der løbende konso-
lideres.
Det vil være helt centralt for Vurderingsstyrelsens opgavevaretagelse i den før-
ste del af 2021, at der på baggrund af modtagelsen af release 3.0, gennemføres
den forudsatte sagsbehandling af de ca. 160.000 ejendomme frigivet heri. Sam-
tidig vil der være fokus på at afvikle genoptagelsessager i det nuværende ejen-
domsvurderingssystem, afslutte arbejdet med årsomvurderinger samt afvikling
af klager over erhvervsvurderinger mv., der har været videreført siden
2013/2014. Dertil kommer en række implementeringsforberedende opgaver,
som skal sikre, at Vurderingsstyrelsen er forberedt til at kunne anvende det nye
ejendomsvurderingssystem, herunder en omfattende kompetenceudvikling af
medarbejderne.
Vurderingsstyrelsen vil derudover fortsat i 2021 indgå i et løbende tæt samar-
bejde med Udviklings- og Forenklingsstyrelsen omkring udviklingen af det nye
ejendomsvurderingssystem, E&G, blandt andet gennem indlån af centrale kom-
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Vurderingsstyrelsen
Side 14
petencer med stor forretningsmæssig viden samt gennemførsel af implemente-
ringsforberedende arbejde. Dette skal gøre det muligt for sagsbehandlere og
driftsenheder at modtage og ibrugtage systemet, ligesom der vil være fokus på
at sikre test af delleverancer, produktionsplanlægning mv.
Disse udgør alle aktiviteter, der understøtter, at Vurderingsstyrelsen har de nød-
vendige forudsætninger for at kunne påbegynde udsendelse af nye og mere ret-
visende ejendomsvurderinger.
Niveauet for ordinære driftsomkostninger i 2021 baserer sig på rekruttering op
til det niveau, der er forudsat i den foreløbige produktionsplan for 2021 og det
forventede udgiftsniveau i forhold til forventet udsendelsesplan for 2021.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363795_0016.png
Årsrapport 2020 Vurderingsstyrelsen
Side 15
Regnskab
3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Vurderingsstyrelsen
Side 16
I dette afsnit redegøres for Vurderingsstyrelsens ressourceforbrug i finansåret
2020 udtrykt ved en resultatopgørelse samt den finansielle status på balancen.
Derudover omfatter afsnittet de hovedkonti, som styrelsen har haft det budget-
og regnskabsmæssige ansvar for i 2020.
I afsnittet fremlægges et bevillingsregnskab med årets forbrug af bevillinger pr.
hovedkonto, samt synliggørelse af udnyttelsen af lånerammen og lønsumsloft.
3.1 Anvendt regnskabspraksis
Vurderingsstyrelsen følger Bekendtgørelse nr. 116 om statens regnskabsvæsen
af 19. februar 2018 (Regnskabsbekendtgørelsen) og retningslinjerne i Finansmi-
nisteriets
Økonomisk Administrative Vejledning
(ØAV).
Årsrapporten for 2020 er udarbejdet i overensstemmelse med de regnskabs-
principper mv., som fremgår af Økonomistyrelsens
Vejledning om årsrapport for
statslige institutioner
af november 2020.
Den anvendte regnskabspraksis er baseret på omkostningsprincippet for aktivi-
teter finansieret under bevillingstypen driftsbevilling. Finansielle data til resultat-
disponering og egenkapitalforklaring er afstemt med oplysninger fra Statens Be-
villingslovssystem (SB). Ved budgetter er der taget udgangspunkt i de af depar-
tementet godkendte beløb. Beløb angives som udgangspunkt i mio. kr. med én
decimal, og der kan forekomme afrundingsdifferencer. Tabellerne anvender
samme fortegn som i uddata fra SKS.
Der er ændret regnskabspraksis for opgørelse og beregning af feriepengefor-
pligtelse i 2020. Ændret regnskabspraksis i 2020 indebærer, at det arbejdsgi-
verbetalte pensionsbidrag i modsætning til tidligere år skal medtages i bereg-
ningsgrundlaget for opgørelse af løn under ferie. Som konsekvens heraf er ferie-
pengeforpligtelsen opreguleret med 4,6 mio. kr. ved en primokorrektion i 2020.
Der er herudover ikke sket ændringer i anvendt regnskabspraksis i 2020.
Dispensationer og skøn for omkostningsbaseret regnskab
Vurderingsstyrelsen har ingen dispensationer fra det gældende regelsæt vedrø-
rende det omkostningsbaserede område.
Der er med opgørelse af en række regnskabsposter anvendt skøn. Skønnene er
baseret på følgende forudsætninger:
Feriepenge:
Metode for opgørelse af feriepengeforpligtelse ultimo 2020 er
som følge af den nye ferielov ændret i forhold til sidste år. Ændringen betyder,
at der ultimo 2020 både er en forpligtelse, der skal overgå til fonden Lønmod-
tagernes Feriemidler vedrørende de indefrosne feriemidler for perioden 1.
september 2019 til 31. august 2020, og en forpligtelse over for de ansatte
vedrørende restferie pr. 31. december 2020. Begge dele er registreret sær-
skilt i regnskabet for 2020.
Forpligtelsen, der skal overføres til fonden, er opgjort ud fra specifikke in-
defrosne feriedage pr. medarbejder og 1 pct. af ferieberettiget løn i særlig
feriegodtgørelse til den optjente indefrosne ferie i perioden 1. september
2019 til 31. august 2020.
Forpligtelsen over for de ansatte tager udgangspunkt i den enkelte medar-
bejders eksakte ferietilgodehavende i Vurderingsstyrelsen. Det vil sige, at
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Vurderingsstyrelsen
Side 17
beregningen er foretaget ud fra specifikke oplysninger pr. medarbejder,
herunder antallet af feriedage pr. 31. december 2020, udgift pr. skyldig fe-
riedag samt opgørelse over den særlige feriegodtgørelse. Særlig feriegodt-
gørelse er som følge af ny ferielov opgjort med 0,5 pct. af den ferieberetti-
gede løn i de første otte måneder af 2020 og 1,5 pct. for de resterende må-
neder af 2020.
Tillæg og engangsvederlag:
Der er desuden ud fra de koncernfælles retnings-
linjer foretaget hensættelse til engangsvederlag for medarbejdere og honore-
ring af særlig indsats til ledere for 2020, da disse ikke er kommet til udbetaling
i regnskabsåret.
Dispensationer og skøn for udgiftsbaseret regnskab
Vurderingsstyrelsen har ikke et udgiftsbaseret regnskab.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363795_0019.png
Årsrapport 2020 Vurderingsstyrelsen
Side 18
3.2 Resultatopgørelse mv.
Af
tabel 6
fremgår resultatopgørelse for de omkostningsbaserede bevillinger.
Tabel 6. Resultatopgørelse
Note
(mio. kr.)
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser
Eksternt salg af varer og tjenester
Internt statsligt salg af varer og
tjenester
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer/tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
2019
2020
2021
-363,1
-
-
-
-
-
-363,1
-459,0
-
-
-
-
-
-459,0
-460,8
-
-
-
-
-
-460,8
-
-
-
-
-
14,4
14,4
-
-
291,4
43,9
-12,2
-0,1
323,0
-
1,5
35,0
359,5
-3,7
315,8
46,4
-13,4
2,9
351,7
-
51,1
14,8
432,0
-27,0
307,0
46,7
-15,1
31,9
370,5
-
-
90,3
460,8
-0,0
-0,1
-
-3,8
-0,1
-
-27,0
-
-
-0,0
-
0,4
-3,4
-
0,0
-27,0
-
-
-0,0
-
-
-3,4
-
-
-27,0
-
-
-0,0
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Vurderingsstyrelsens grundbudget 2021.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363795_0020.png
Årsrapport 2020 Vurderingsstyrelsen
Side 19
Resultatet af styrelsens omkostningsbaserede driftsregnskab viser et overskud
på 27,0 mio. kr. Årets resultat kan hovedsageligt henføres til manglende udgifter
henført til udskydelsen af nye ejendomsvurderinger, såsom aktiviteter vedrø-
rende kommunikation, juridisk bistand og undervisning. Hertil kommer løbende
forskydninger i udgifterne som følge af hjemsendelse i forbindelse med COVID-
19.
Ordinære driftsindtægter
Vurderingsstyrelsen blev som styrelse etableret 1. juli 2018 og er fortsat i imple-
menteringsfasen, hvilket har afspejlet sig i ét årige bevillinger både i 2019, 2020
og 2021. Stigningen i bevillingen kan primært henføres til forventning om imple-
mentering af et nyt ejendomsvurderingssystem (E&G), forventning om fuldbe-
manding primo 2021 samt øgede omkostninger til internt køb af varer og tjene-
steydelser fra Administrations- og Servicestyrelsen.
Den samlede bevilling er steget med 95,9 mio. kr. fra 2019 til 2020. Den sam-
lede bevilling udgør 459,0 mio. kr. i 2020. Den samlede bevilling i 2021 er på ni-
veau med bevillingen i 2020.
Ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger er steget med 72,5 mio. kr. fra 2019 til 2020. Ordi-
nære driftsomkostninger udgør 432,0 mio. kr. i 2020. Stigningen skyldes primært
højere andel af overhead og husleje og øgning i antal ansatte jf. nedenstående
afsnit.
Husleje er steget med 14,4 mio. kr. fra 2019 til 2020. Stigningen skyldes, at om-
kostningen ikke tidligere var placeret i Vurderingsstyrelsen, men i Administrati-
ons- og Servicestyrelsen. Stigningen i personaleomkostninger på 28,7 mio. kr.
kan blandt andet henføres til stigning i antal ansatte og større regulering af ferie-
pengeforpligtelsen, som følge af ny ferielov. Stigningen i internt køb af vare og
tjenesteydelser på 49,6 mio. kr. kan primært henføres til betaling af overhead til
Administrations- og Servicestyrelsen. Modsat kan faldet i andre ordinære drifts-
omkostninger på 20,2 mio. kr. blandt andet henføres til mindre aktivitet på grund
af COVID-19 og udskydelsen af nye ejendomsvurderinger.
Resultatdisponering
Af
tabel 7
fremgår resultatdisponering for Vurderingsstyrelsen for 2020.
Tabel 7. Resultatdisponering af årets overskud
(mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Bevillingslovsystem (SB).
-
-
27,0
Årets overskud overføres til det overførte overskud i egenkapitalen.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Vurderingsstyrelsen
Side 20
Forklaring af tilbageførte hensættelser og periodiseringsposter
Vurderingsstyrelsen har i 2020 tilbageført følgende hensættelser registreret
primo 2020:
Engangsvederlag:
Udbetalingen til engangsvederlag for medarbejdere i 2020
var i alt 5,9 mio. kr. Den samlede hensættelse på 4,5 mio. kr. ultimo 2019 er
indtægtsført i samme periode og modsvarer den del af udbetalingen, der ved-
rører 2019. Hensættelsen er herefter fuldt tilbageført.
Særlig honorering ledere:
Udbetaling til særlig honorering af ledere i 2020 var
i alt 2,1 mio. kr. Den samlede hensættelse på 2,0 mio. kr. ultimo 2019 er ind-
tægtsført i samme periode og modsvarer den del af udbetalingen, der vedrø-
rer 2019. Hensættelsen er herefter fuldt tilbageført.
Periodiseringsposter:
Der er tilbageført periodiseringsposter for 0,8 mio. kr.
uden, at der er sket modregning i en tilsvarende faktura. Periodiseringerne fra
2019 vedrører udgifter til rejsekort, AUB/AES og kompetencefonden.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363795_0022.png
Årsrapport 2020 Vurderingsstyrelsen
Side 21
3.3 Balancen
Af
tabel 8a og 8b
fremgår Vurderingsstyrelsens balance fordelt på henholdsvis
kapitalanvendelsen (aktiver) og kapitalfremskaffelsen (passiver) pr. 31. decem-
ber 2020.
Tabel 8a. Balance
Aktiver
Note
Aktiver (mio. kr.)
Anlægsaktiver
2019
2020
1
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojekter
Erhvervede koncessioner, patenter m.v.
Udviklingsprojekter under opførelse
Immaterielle anlægsaktiver i alt
-
-
-
-
-
-
-
-
2
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maskiner
Inventar og it-udstyr
Igangværende arbejder for egen regning
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
-
59,6
-
59,6
66,2
72,4
59,6
48,9
-
108,5
113,9
120,1
-
4,2
2,4
-
-
2,7
2,8
-
6,2
-
6,2
6,2
6,2
-
6,2
6,2
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten er tilgodehavender vedrørende forudbetalt løn
på i alt 2,3 mio. kr. flyttet fra den bogførte registrering under anden kortfristet gæld til periodeafgrænsnings-
poster under omsætningsaktiverne, jf. Økonomistyrelsens
Vejledning om kravspecifikation til
regnskabsrapporter til årsrapporter 2020
. Der er tilsvarende foretaget rettelser i sammenligningsåret.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Vurderingsstyrelsen
Side 22
Den samlede balance udgør 120,1 mio. kr. pr. 31. december 2020 mod 77,1
mio. kr. pr. 31. december 2019.
Anlægsaktiver
Statsforskrivning er overført til Vurderingsstyrelsens balance i forbindelse med
etablering af syv nye styrelser i Skatteforvaltningen og indgår på den udarbej-
dede åbningsbalance for Vurderingsstyrelsen. Statsforskrivningen sikrer, at Vur-
deringsstyrelsen har en udsvingsmargin, således at egenkapitalen ikke bliver ne-
gativ i forbindelse med opstarten af bevillingsreformen.
Statsforskrivningen er placeret under finansielle anlægsaktiver. Modposten til
statsforskrivningen er posten reguleret egenkapital/startkapital på institutio-
nens egenkapital.
Omsætningsaktiver
Udviklingen i omsætningsaktiver viser samlet set en stigning på 47,7 mio. kr. fra
2019 til 2020. Omsætningsaktiver udgør 113,9 mio. kr. i 2020.
Samlet er de likvide midler øget med 48,9 mio. kr. fra 2019 til 2020. De likvide
midler udgør 108,5 mio. kr. i 2020. I 2019 var de likvide midler placeret på FF7
Finansieringskonto. I 2020 er 48,9 mio. kr. placeret på FF7 Finansieringskonto
og 59,6 mio. kr. er placeret på FF5 Uforrentet konto. I 2020 er der sket likviditets-
flyt mellem FF7 og FF5, hvilket ikke var sket i 2019, da det var styrelsens første
år med selvstændigt regnskab.
Yderligere er der en mindre reduktion af tilgodehavender og periodeafgræns-
ningsposter på 1,1 mio. kr., som blandt andet skyldes tilgodehavender vedrø-
rende rejsekort.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363795_0024.png
Årsrapport 2020 Vurderingsstyrelsen
Side 23
Tabel 8b. Balance
Passiver
Note
Passiver (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital (Startkapital)
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
2019
2020
-6,2
-
-
-
-
-3,4
-9,6
-6,8
-6,2
-
-
-
-
-30,4
-36,6
-10,8
3
Hensatte forpligtelser
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritets gæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tjenesteydelser
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Indefrosne feriepenge
Igangværende arbejder for fremmed regning
Periodeafgrænsningsposter
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-5,3
-3,4
-45,0
-
-
-
-56,0
-56,0
-72,4
-10,3
-6,6
-21,9
-33,9
-
-
-72,7
-72,7
-120,1
4
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
Passiver i alt
Anmærkninger: Der henvises til anmærkninger under tabel 8a.
Balancen
Aktiver
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Hensatte forpligtelser
Udviklingen i hensatte forpligtelser viser samlet set en stigning på 4,0 mio. kr. fra
2019 til 2020. Hensatte forpligtelser udgør 10,8 mio. kr. i 2020. Stigningen kan
henføres til en højere forpligtigelse til engangsvederlag inkl. overarbejde, som
følge af højere lønsum i styrelsen og en hensættelse til husleje.
Kortfristet gæld
Udviklingen i kortfristet gæld viser samlet set en stigning på 16,7 mio. kr. fra
2019 til 2020. Kortfristet gæld udgør 72,7 mio. kr. i 2020.
Den samlede forpligtigelsen til feriepenge er steget med 10,8 mio. kr., hvoraf 4,8
mio. kr. skyldes ændret regnskabspraksis for opgørelsen af feriepengeforpligtel-
sen. Her er det arbejdsgiverbetalte pensionsbidrag i modsætning til tidligere år
medtaget i beregningsgrundlaget for opgørelse af løn under ferie. Reguleringen
til feriepengeforpligtelse ultimo 2020 udgør herefter 6,0 mio. kr. Stigningen i den
opgjorte forpligtelse for 2020 kan primært henføres til en stigning i overført ferie
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363795_0025.png
Årsrapport 2020 Vurderingsstyrelsen
Side 24
fra tidligere år og tilskrivning af nye feriedage i henhold til den nye ferielov i peri-
oden 1. september til 31. december 2020, som generelt ikke er blevet afviklet ul-
timo 2020.
Leverandører af varer og tjenesteydelser udgør 10,3 mio. kr. ultimo 2020 mod
5,3 ultimo 2019, hvilket er en forøgelse på 5,0 mio. kr. Udviklingen fra 2019 til
2020 kan henføres til en række modsatrettede bevægelser. Der er i 2020 foreta-
get indtægtsførelse af hensættelser fra 2019. Dertil skyldes afvigelsen blandt
andet, at der er periodiseret 7,6 mio. kr. til overhead til andre styrelser i Skatte-
forvaltningen i 2020, der ikke er betalt i tilsvarende fakturaer.
3.4 Egenkapitalforklaring
Af
tabel 9
nedenfor fremgår ændringerne i Vurderingsstyrelsens egenkapital.
Forklaringerne til tabel 9 uddyber egenkapitalen i balancen og viser årets æn-
dringer som følge af disponering for overført resultat til egenkapitalen samt bort-
fald.
Tabel 9. Egenkapitalforklaring
Egenkapital primo (mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
+Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
+Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
+Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+Primoregulering/flytning mellem bogføringskredse
+Regulering af det overførte overskud
+Overført fra årets resultat
-Bortfald
-Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo
Egenkapital ultimo jf. balancen (tabel 8)
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
2019
-6,2
-
-6,2
-
-
-
-
-
-
-3,4
-
-
-
-
-
-3,4
-9,6
-9,6
2020
-6,2
-
-6,2
-
-
-
-
-
-
-3,4
-
-
-27,0
-
-
-30,4
-36,6
-36,6
Vurderingsstyrelsens egenkapital udgør 36,6 mio. kr. ultimo 2020, hvoraf 30,4
mio. kr. er overført overskud. Det overførte overskud er i 2020 forøget med 27,0
mio. kr., som kan henføres til årets resultat.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363795_0026.png
Årsrapport 2020 Vurderingsstyrelsen
Side 25
3.5 Likviditet og låneramme
Af
tabel 10
fremgår udnyttelsesgraden af lånerammen.
Tabel 10. Udnyttelsesgrad af låneramme
(mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Bevilingslovsystem (SB).
2020
-
0,5
0,0
Vurderingsstyrelsens låneramme ultimo 2020 udgør 0,5 mio. kr. Trækket på lå-
nerammen ultimo 2020 udgør 0,0 mio. kr.
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Af
tabel 11
fremgår en opgørelse af forbrug på lønsumsloft opgjort på de hoved-
konti af typen driftsbevilling, som hører under Vurderingsstyrelsen.
Tabel 11. Opfølgning på lønsumsloft
(mio. kr.)
Lønsumsloft FL
Lønsumsloft inkl. TB/aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (mindre-/merforbrug)
Akkumuleret opsparing ultimo 2019
Akkumuleret opsparing ultimo 2020
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
§ 09.31.03.
364,4
354,3
351,7
2,6
37,9
40,5
Det samlede lønforbrug under lønsumsloftet i 2020 er 351,7 mio. kr. Lønsums-
loftet i starten af 2020 var 364,4 mio. kr. På tillægsbevilling er der i alt tilført løn-
sum på 10,1 mio. kr., der vedrører ikke udmøntet midler vedrørende mindrefor-
brug på ejendomsområdet inkl. reserver. Den akkumulerede opsparing af løn-
sum stiger således til 40,5 mio. kr. ultimo 2020.
3.7 Bevillingsregnskabet
Bevillingsregnskabet fremgår af
tabel 12
indeholdende indtægter og udgifter på
hovedkontoniveau som opgjort ved bevillingsafregningen for Vurderingsstyrel-
sen. Bevillingsregnskabet indeholder de hovedkonti, som Vurderingsstyrelsen er
ansvarlig for, som de er opgjort i bidrag til statsregnskabet.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363795_0027.png
Årsrapport 2020 Vurderingsstyrelsen
Side 26
Tabel 12. Bevillingsregnskab
Hovedkonto
Navn
Bevillings-
type
Videre-
(mio. kr.)
Bevilling
Regnskab
Afvigelse
førelse
ultimo
Drift
09.31.03
Vurderings-
styrelsen
Drift
Udgifter
Indtægter
459,0
-
432,0
-0,1
27,0
0,1
-30,4
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Der er på § 09.31.03. en bevilling i 2020 på 459,0 mio. kr. Der er realiseret udgif-
ter på 432,0 mio. kr. og indtægter på 0,1 mio. kr., hvilket er et mindreforbrug på
27,0 mio. kr.
Mindreudgiften kan primært henføres til udskydelsen af nye ejendomsvurderin-
ger og COVID-19. En afledt effekt af udskydelsen har betydet en forsinkelse i re-
krutteringer og dermed en mindreudgift på lønsum.
For uddybende forklaring på afvigelse mellem bevilling og regnskab for driftsbe-
villingen henvises til årsrapportens øvrige afsnit.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363795_0028.png
Årsrapport 2020 Vurderingsstyrelsen
Side 27
Bilag
4
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363795_0029.png
Årsrapport 2020 Vurderingsstyrelsen
Side 28
Afsnittet indeholder yderligere information af relevans for regnskabet og årsrap-
porten, herunder noter til resultatopgørelsen og balancen.
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
I det følgende fremgår
note 1-4
til resultatopgørelsen og balancen. Det bemær-
kes, at
tabellerne 13 og 14
er baseret på dataudtræk fra Vurderingsstyrelsens
anvendte økonomisystem SAP Intern.
4.1.1
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver
Af
tabel 13
fremgår de immaterielle anlægsaktiver. Vurderingsstyrelsen har in-
gen immaterielle anlægsaktiver.
Tabel 13. Note 1. Immaterielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Færdiggjorte
udviklings-
projekter
Erhvervede
koncessioner,
patenter,
licenser mv.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
I alt
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2020
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger 31.12.2020
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2020
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2020
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udvik-
lingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2020
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
Udviklingsprojekter
under udførelse
-
-
-
-
-
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363795_0030.png
Årsrapport 2020 Vurderingsstyrelsen
Side 29
4.1.2
Note 2: Materielle anlægsaktiver
Af
tabel 14
fremgår de materielle anlægsaktiver. Vurderingsstyrelsen har ingen
materielle anlægsaktiver.
Tabel 14. Note 2. Materielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Grunde, arealer
og bygninger
Infrastruktur
Produktionsanlæg
og maskiner
Transportmateriel
Inventar og
I alt
it-udstyr
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2020
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger pr. 31.12.2020
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2020
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2020
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udvik-
lingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2020
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
Udviklingsprojekter
under udførelse
-
-
-
-
-
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363795_0031.png
Årsrapport 2020 Vurderingsstyrelsen
Side 30
4.1.3
Note 3: Hensatte forpligtelser
Af nedenstående note 3 fremgår hensatte forpligtelser.
Note 4: Hensatte forpligtelser
(mio. kr.)
Forpligtigelse til over-/merarbejde inkl. engangsvederlag
Forpligtelse til åremål
Forpligtelse til husleje
I alt
Kilde: SAP Intern.
2020
9,4
0,4
1,0
10,8
Vurderingsstyrelsen har ultimo 2020 bogført hensatte forpligtelser for samlet
10,8 mio. kr. De hensatte forpligtelser registreret som lønomkostninger udgøres
af 9,8 mio. kr., heraf 0,4 mio. kr. vedrørende åremålsforpligtelsen. For hensatte
forpligtelser registreret under den øvrige drift er indregnet 1,0 mio. kr. til husleje.
4.1.4
Note 4: Eventualforpligtelser
Jubilæumsforpligtelse
Vurderingsstyrelsen har en retlig forpligtelse til at udbetale jubilæumsgratiale til
medarbejdere efter 25, 40 og 50 års ansættelse i staten. Den fulde retlige for-
pligtelse er pr. 31. december 2020 opgjort til 16,1 mio. kr. Inden for en femårig
periode er forpligtelsen opgjort til 0,6 mio. kr. til de medarbejdere, der var ansat
pr. 31. december 2020.
Verserende sager
Vurderingsstyrelsen har opgjort i hvilket omfang, der er disponeret til advokatsa-
lær i forbindelse med verserende sager, hvor styrelsen primært benytter Kam-
meradvokaten. Sagerne har forskellig karakter og varighed, og de opgjorte om-
kostninger forbundet med den enkelte sag er baseret på godkendte maksi-
mumsgrænser til advokatsalærer og sagsomkostninger. I det omfang, det er vur-
deret, at sandsynligheden for, at sagerne falder ud til modpartens fordel, er
større end 50 pct., er der hensat et beløb under anden gæld, hvis det overstiger
den fastsatte beløbsgrænse i anvendt regnskabspraksis på 100.000 kr.
4.2 Indtægtsdækket virksomhed
Styrelsen har ikke indtægtsdækket virksomhed, hvorfor tabel 15 og 16 udgår af
årsrapporten.
4.3 Gebyrfinansieret virksomhed
Styrelsen har ikke gebyrfinansieret virksomhed, hvorfor tabel 17 og 18 udgår af
årsrapporten.
4.4 Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning
Styrelsen har ikke tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning, hvorfor tabel 19
udgår af årsrapporten.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363795_0032.png
Årsrapport 2020 Vurderingsstyrelsen
Side 31
4.5 Forelagte investeringer
Styrelsen har ikke investeringsprojekter, som har været forelagt Finansudvalget,
hvorfor tabel 20 og 21 udgår af årsrapporten.
4.6 It-omkostninger
Af
tabel 22
fremgår en opgørelse af Vurderingsstyrelsens it-omkostninger fordelt
på lønomkostninger, driftsomkostninger og investeringsomkostninger. Tabellen
indeholder de systemrettede it-omkostninger til fagsystemer, it-omkostninger til
ikke-fagspecifikke systemer og ydelser, herunder af- og nedskrivninger samt it til
kontorhold mv.
Tabel 22. It-omkostninger
Sammensætning
Interne personaleomkostninger til it
(it-drift/-vedligehold/-udvikling)
It-systemdrift
It-vedligehold
It-udviklingsomkostninger
heraf af- og nedskrivninger
Udgifter til it-varer til forbrug
I alt
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
(mio. kr.)
-
-
-
-
-
0,4
0,4
4.7 Supplerende bilag
Styrelsen har ikke supplerende bilag.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363795_0033.png
Årsrapport 2020 Vurderingsstyrelsen
Side 32
www.vurdst.dk
Vurderingsstyrelsen er en del
af Skatteforvaltningen