Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del Bilag 196
Offentligt
2363793_0001.png
Årsrapport
Marts 2021
Årsrapport 2020
Motorstyrelsen
Skatteministeriet
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Motorstyrelsen
Side 1
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1
2.2
2.3
2.4
2.5
Påtegning af det samlede regnskab .............................................................. 2
Beretning ................................................................................................................. 4
Præsentation af Motorstyrelsen .................................................................................... 5
Ledelsesberetning............................................................................................................... 5
Kerneopgaver og ressourcer ......................................................................................... 8
Målrapportering ................................................................................................................... 9
Forventninger til det kommende år .......................................................................... 14
3.
3.1
3.2
3.3
3.4
3.5
3.6
3.7
Regnskab ...............................................................................................................15
Anvendt regnskabspraksis ........................................................................................... 16
Resultatopgørelse mv..................................................................................................... 18
Balancen............................................................................................................................... 21
Egenkapitalforklaring...................................................................................................... 23
Likviditet og låneramme ................................................................................................ 24
Opfølgning på lønsumsloft ........................................................................................... 24
Bevillingsregnskabet ....................................................................................................... 24
4.
4.1
4.1.1
4.1.2
4.1.3
4.1.4
4.2
4.3
4.4
4.5
4.6
4.7
Bilag .........................................................................................................................26
Noter til resultatopgørelse og balance.................................................................... 27
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver.......................................................................... 27
Note 2: Materielle anlægsaktiver ............................................................................... 28
Note 3: Hensatte forpligtelser ..................................................................................... 29
Note 4: Eventualaktiver og -forpligtelser ................................................................ 29
Indtægtsdækket virksomhed ....................................................................................... 29
Gebyrfinansieret virksomhed ...................................................................................... 30
Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning....................................................... 30
Forelagte investeringer .................................................................................................. 30
It-omkostninger ................................................................................................................. 30
Supplerende bilag ............................................................................................................ 31
På grund af afrunding kan der forekomme mindre differencer på sammentællinger i årsrapportens
tabeller.
Tabeller der er udfyldt med ”0,0” betyder, at der fremstår et tal, som er mindre end 50.000 kr.
Tabeller der er udfyldt med ”-” betyder, at der ikke fremstår
en saldo på regnskabsposten.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363793_0003.png
Årsrapport 2020 Motorstyrelsen
Side 2
Påtegning af det
samlede regnskab
1
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363793_0004.png
Årsrapport 2020 Motorstyrelsen
Side 3
Formålet med årsrapporten er at give et retvisende billede af Motorstyrelsens
økonomiske og faglige resultater for 2020. I årsrapporten redegøres for styrel-
sens målopfyldelse, det medgåede ressourceforbrug, finansiering samt aktiver
og forpligtelser.
For at styrke økonomi- og resultatstyring er fokus i årsrapporten lagt på afrap-
portering af årets faglige og finansielle resultater.
For de hovedkonti, der udgør virksomhedens drift, indeholder årsrapporten end-
videre virksomhedens regnskabsmæssige forklaringer.
Årsrapporten omfatter de hovedkonti på finansloven, som Motorstyrelsen, CVR-
nummer 19 55 21 01, er ansvarlig for:
§ 09.31.05. Motorstyrelsen (driftsbevilling)
§ 09.51.51. Gebyrer på motorområdet (anden bevilling)
Dette gælder også de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisi-
onen i forbindelse med bevillingskontrollen for 2020.
Påtegning
Det tilkendegives hermed:
1.
at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige
fejlinformationer eller udeladelser, herunder at målopstillingen og målrap-
porteringen i årsrapporten er fyldestgørende,
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overens-
stemmelse med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med
indgåede aftaler og sædvanlig praksis, og
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæs-
sig forvaltning af de midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet
af årsrapporten.
2.
3.
København, d. 24. marts 2021
Aalborg, d. 17. marts 2021
___________________________________
Jens Brøchner
Departementschef
Skatteministeriets departement
___________________________________
Jørgen Rasmussen
Direktør
Motorstyrelsen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363793_0005.png
Årsrapport 2020 Motorstyrelsen
Side 4
Beretning
2
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Motorstyrelsen
Side 5
Beretningen giver en kortfattet beskrivelse af Motorstyrelsen og regnskabsårets
faglige og finansielle resultater, herunder væsentlige forhold, der har påvirket el-
ler forventes at påvirke styrelsens aktiviteter og forhold. Endvidere beskrives for-
ventningerne til det kommende år.
2.1 Præsentation af Motorstyrelsen
Motorstyrelsen er en del af Skatteforvaltningen, som blev etableret den 1. juli
2018.
Det er Motorstyrelsens opgave at sikre, at værdifastsættelse og afgiftsberegning
af motorkøretøjer sker på et ensartet og gennemskueligt grundlag. Motorstyrel-
sen sikrer desuden, at alle motorkøretøjer er registreret korrekt. Gennem målret-
tet vejledning og effektiv kontrol med borgere og virksomheder sikrer Motorsty-
relsen derudover, at reglerne på motorområdet efterleves. Motorstyrelsens ar-
bejde bidrager til et smidigt og velfungerende bilmarked i Danmark til gavn for
både forhandlere og bilejere.
Motorstyrelsen lægger vægt på, at medarbejderne følger nye tendenser på om-
rådet og er løbende i dialog med motorbranchen. Medarbejderne er specialister
med en høj faglighed, som altid tilstræber at levere grundig sagsbehandling for-
midlet på en forståelig måde. Både når det drejer sig om vejledning, og når det
handler om kontrol. I kontakten med borgere, virksomheder og samarbejdspart-
nere har styrelsen fokus på at levere en god og sammenhængende kundeople-
velse, der understøttes af digitale løsninger.
Motorstyrelsen har fælles hovedsæde i Aalborg. Det fælles hovedsæde bidrager
til fagligheden i den daglige opgaveløsning, da det understøtter medarbejdernes
vidensdeling og samarbejde på tværs af enheder.
Sammen med høj faglighed er effektiv administration et fokuspunkt for Motorsty-
relsen. Motorstyrelsen har derfor fokus på driftsstyring, som løbende understøt-
ter, at styrelsens opgaver bliver prioriteret således, at den daglige drift er syste-
matisk, struktureret og effektiv.
2.2 Ledelsesberetning
Siden den nye organisering af Skatteforvaltningen i 2018, er dette andet år hvor
der udarbejdes en selvstændig årsrapport for Motorstyrelsen. I 2020 har der i
Motorstyrelsen været særlig fokus på at indfri de politiske målsætninger om øget
kontrol, der blev fastsat for motorområdet i 2019.
Som følge af
Aftale om styrket regelefterlevelse på motorområdet
mellem alle
Folketingets partier fra april 2019 blev den såkaldte selvanmelderordning ved
eksport af brugte køretøjer afskaffet pr. 1. juli 2020, jf. Lov nr. 1126 af 19. no-
vember 2019. Det betyder, at Motorstyrelsen fremover skal værdifastsætte alle
køretøjer, der er omfattet af reglerne om eksportgodtgørelse. Derfor har Motor-
styrelsen i 2020 haft fokus på at oplære nye medarbejdere til at arbejde med at
værdifastsætte brugte køretøjer.
Med henblik på at forkorte sagsbehandlingstiden og nedbringe ressourcebeho-
vet ved værdifastsættelsesopgaven har Motorstyrelsen i 2020 fortsat arbejdet
med at udvikle en semiautomatisk værdifastsætter, der skal automatisere dele
af processen i forbindelse med værdifastsættelse af køretøjer.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Motorstyrelsen
Side 6
Som følge af
Aftale om styrket regelefterlevelse på motorområdet
fra april 2019
har Motorstyrelsen i 2020 desuden haft fokus på at øge kontroltrykket ved pris-
tjek af brugte importerede køretøjer fra 2 til 10 pct. Kontroltrykket er øget grad-
vist i løbet af 2020, hvilket blandt andet har betydet, at Motorstyrelsen i 2020 har
foretaget flere end tre gange så mange pristjek i forhold til 2019.
I Motorstyrelsens vejlednings- og kontrolplan for 2020 har de bærende elemen-
ter været, at sagsbehandlingen fremover i højere grad skal tilrettelægges på
virksomhedsniveau fremfor på køretøjsniveau, og at data i organisationen ved-
rørende borgere og virksomheders adfærd skal struktureres og analyseres, så
de kan danne grundlag for de vejlednings- og kontrolindsatser, der skal sættes i
værk. Motorstyrelsen har derfor i 2020 idriftsat et koordineringsforum, der på
baggrund af en samlet risikovurdering af virksomhedernes adfærd kan igang-
sætte målrettede vejlednings- og kontrolindsatser, samt eventuel sanktionering.
I forlængelse af, at Motorstyrelsens kontrolaktioner har vist, at mange virksom-
heder glemmer at påføre cvr-nummer og firmanavn på varebiler, har Motorsty-
relsen i 2020 desuden indledt et samarbejde med bilforhandlere vedrørende
vejledning om at påføre cvr-nummer og firmanavne på varebiler.
For at gøre det nemmere og hurtigere for private at handle med biler har Motor-
styrelsen i 2020 lanceret en ny app, der gør det muligt at foretage omregistre-
ring af biler på få minutter. Appen sikrer, at køber og sælger sammen kan fore-
tage omregistreringen. Dermed mindskes sælgers bekymring for, om køber får
foretaget omregistreringen.
Økonomiske hoved- og nøgletal
Af
tabel 1
nedenfor fremgår de økonomiske hoved- og nøgletal for Motorstyrel-
sen.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363793_0008.png
Årsrapport 2020 Motorstyrelsen
Side 7
Tabel 1. Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal (mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt (materielle og immaterielle)
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider)
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen (pct.)
Bevillingsandel (pct.)
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
2019
2020
2021
-241,4
235,8
-5,6
-5,6
-5,4
-297,5
300,4
2,9
2,8
2,9
-328,2
342,4
14,2
14,2
14,2
0,1
6,4
-9,1
-
-34,8
0,1
9,1
-6,2
-0,1
-41,2
-
-
-
-
-
20,5
100,0
20,5
85,2
16,0
81,8
296,1
0,5
349,5
0,5
383
0,5
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten for 2020 er tilgodehavender vedrørende
forudbetalt løn på i alt 1,3 mio. kr. flyttet fra den bogførte registrering under kortfristet gæld til
omsætningsaktiverne, jf. Økonomistyrelsens Vejledning om kravspecifikation til regnskabsrapporter til
årsrapporter 2020. Der er tilsvarende foretaget rettelser i sammenligningsåret.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) .
Regnskabsresultatet for 2020 er sammenfattet i
tabel 1
ovenfor og viser, at Mo-
torstyrelsen i 2020 har haft et samlet underskud på 2,9 mio. kr. i forhold til årets
samlede bevilling, heraf -4,7 mio. kr. til løn, -19,3 mio. kr. på øvrig drift og 26,9
mio. kr. fra indtægter. Underskuddet skyldes primært en mindreindtægt som
følge af et fald i antallet af anmodninger om eksportgodtgørelse. Underskuddet
finansieres ved et træk på overført overskud fra tidligere år. En nærmere redegø-
relse af årets økonomiske resultat fremgår af
afsnit 3.2.
Motorstyrelsens bevillingsandel er faldet fra 100,0 pct. i 2019 til 85,2 pct. i 2020.
Faldet skyldes, at der pr. 1. januar 2020 er indført et omkostningsdækkende ge-
byr i forbindelse med anmodning om eksportgodtgørelse. Derved finansierer ge-
byrordningen Motorstyrelsens omkostninger vedrørende værdifastsættelse i re-
lation til eksportgodtgørelse. Antal årsværk er steget fra 296,1 i 2019 til 349,5 i
2020, hvilket hovedsageligt skyldes, at selvanmelderordningen ved eksport af
brugte køretøjer er afskaffet. Pr. 1. juli 2020 skal Motorstyrelsen derfor værdi-
fastsætte alle køretøjer, der er omfattet af reglerne om eksportgodtgørelse. Pri-
sen pr. årsværk er uændret og udgør 0,5 mio. kr.
Motorstyrelsens drift og administrerede ordninger
Motorstyrelsen er ansvarlig for de ordninger, som samlet fremgår af
tabel 2.
For-
klaringer til forbruget indgår under de øvrige afsnit.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363793_0009.png
Årsrapport 2020 Motorstyrelsen
Side 8
Motorstyrelsens driftskonti er følgende:
§ 09.31.05. Motorstyrelsen (driftsbevilling)
De administrerede ordninger udgør bevillinger under § 09.51.51 Gebyrer på mo-
torområdet., som fremgår af tabel 12.
Tabel 2. Virksomhedens ordninger
(mio. kr.)
Drift
Udgifter
Indtægter
Administrerede ordninger
Udgifter
Indtægter
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Bevilling
(FL + TB)
324,4
-71,0
-
-927,7
Regnskab
300,4
-44,1
-
-992,6
Overført
overskud
ultimo
2,5
-
-
-
Oplysninger om de enkelte hovedkonti fremgår af afsnit
3.7 Bevillingsregnska-
bet.
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
Motorstyrelsen har tre hovedopgaver, som er angivet i finansloven for 2020, jf.
tabel 3.
Alle aktiviteter kan henføres til hovedopgaver og opgøres i forhold til be-
villing samt de realiserede regnskabstal.
Af
tabel 3
fremgår Motorstyrelsens ressourceforbrug, herunder bevillingen for
2020 fordelt på hovedopgaver på baggrund af fordelingen på finansloven og til-
lægsbevillingsloven for 2020 samt de realiserede regnskabstal.
Tabel 3. Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
Opgave
(mio. kr.)
0. Generel ledelse og
administration
1. Retvisende værdiansæt-
telse af motorkøretøjer
2. Korrekt afgiftsberegning
og effektiv administration
og registrering
3. Målrettet vejledning og
effektiv kontrol
I alt
Øvrige
Bevilling (FL+TB)
ind-
tægter
-0,0
-44,1
Om-
kost-
nin-
ger
79,7
53,5
Andel af årets
overskud
-86,6
18,3
-6,9
27,7
-125,6
-
128,7
3,1
-59,5
-253,4
-
-44,1
38,5
300,4
-21,0
2,9
Anmærkning: Lønforbruget er ved årets afslutning fordelt på FL-formål ud fra den konstaterede
tidsanvendelse.
Kilde: Statens Koncernsystem og SAP Intern.
Ud fra principperne fra Økonomistyrelsens tværstatslige krav gældende fra 1. ja-
nuar 2016 er der for 2020 foretaget en regnskabsmæssig registrering af
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Motorstyrelsen
Side 9
generelle fællesomkostninger under hovedopgave 0.
Generel ledelse og admini-
stration,
hvorpå der blandt andet er registreret omkostninger til generel ledelse
og støttefunktioner. Derudover indgår omkostninger til koncernfælles aktiviteter,
omkostninger til husleje samt ledelsesstøttende aktiviteter, herunder blandt an-
det kompetenceudvikling under hovedopgave 0. Motorstyrelsen har som følge af
situationen vedrørende COVID-19 afholdt færre omkostninger til fællesfaglige
arrangementer på tværs af styrelsen.
På hovedopgave 1.
Retvisende værdiansættelse af motorkøretøjer
havde Motor-
styrelsen en indtægtsbevilling på 71,0 mio. kr. og en udgiftsbevilling på 52,7 mio.
kr., svarende til en nettoindtægtsbevilling på 18,3 mio. kr. Årsagen til, at der på
hovedopgave var en samlet nettoindtægtsbevilling er, at selvanmelderordnin-
gen ved eksport af brugte køretøjer ophørte pr. 1. juli 2020, og at Motorstyrelsen
herefter skal værdifastsætte alle køretøjer, hvor der anmodes om udbetaling af
eksportgodtgørelse. I forbindelse hermed blev der pr. 1. januar 2020 indført en
gebyrordning, hvor der skal betales et gebyr forud for anmodning om eksport-
godtgørelse. Gebyrordningen blev således indført før selvanmelderordningen
ophørte, med henblik på at Motorstyrelsen kunne ansætte og oplære medarbej-
dere, før selvanmelderordningen ophørte.
Motorstyrelsen har i 2020 realiseret en indtægt på 44,1 mio. kr. Det svarer til en
mindreindtægt på 26,9 mio. kr. i forhold til bevillingen. Motorstyrelsen havde i
2020 omkostninger til hovedopgave 1 på 53,5 mio. kr., svarende til et merfor-
brug på 0,8 mio. kr. I alt havde Motorstyrelsen samlet et merforbrug på hovedop-
gave 1 på 27,7 mio. kr. Merforbruget skyldes blandt andet, at der i 2020 var et
fald i antallet af anmodninger om eksportgodtgørelse, og dermed i indtægterne
fra gebyrordningen, på ca. 40 pct. i forhold til 2019. Merforbruget skyldes derud-
over, at sagsbehandlingstiden ved eksport af brugte køretøjer var større end for-
ventet, da gebyret blev indført. Derfor oversteg Motorstyrelsens omkostninger
gebyrindtægten. Gebyrniveauet er justeret pr. 1. juli 2020. Det store fald i antal
anmodninger om eksportgodtgørelse har ligeledes betydet, at Motorstyrelsen
har haft en meromkostning, da det ikke har været muligt at nedbringe omkost-
ningerne i samme takt som indtægterne er faldet.
Motorstyrelsen har på hovedopgave 2.
Korrekt afgiftsberegning og effektiv ad-
ministration og registrering
primært afholdt omkostninger vedrørende nummer-
plader, udsendelse af opkrævninger vedrørende motorfordringer og udsendelse
af breve mv. på motorområdet. Der har i 2020 været et merforbrug på ca. 3 mio.
kr. til hovedopgave 2, svarende til en afvigelse på 2 pct. Merforbruget skyldes
blandt andet flere omkostninger til køb af nummerplader, idet Motorstyrelsens
købspris pr. nummerplade steg.
Omkostningerne til hovedopgave 3.
Målrettet vejledning og effektiv kontrol
ved-
rører primært vejlednings- og kontrolaktiviteter. Som følge af situationen vedrø-
rende COVID-19 i 2020 har det været vanskeligt for Motorstyrelsen at afholde de
planlagte vejlednings- og kontrolaktiviteter i 2020.
2.4 Målrapportering
Afsnittet er opdelt i to dele. Første del omfatter alle målene i Motorstyrelsens
mål- og resultatplan for 2020, der er aftalt med Skatteministeriets departement. I
tabel 4
fremgår den realiserede resultatopfyldelse.
I anden del beskrives udvalgte mål mere dybdegående, herunder en vurdering
af årsagen til, at mål er opfyldt eller ikke opfyldt.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363793_0011.png
Årsrapport 2020 Motorstyrelsen
Side 10
Oversigt over årets resultatopfyldelse
Af
tabel 4
fremgår årets mål- og resultatopfyldelse i Motorstyrelsen for 2020.
Tabel 4. Årets resultatopfyldelse
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
Pejlemærke 1: Motorstyrelsen skal sikre, at borgere og virksomheder oplever en ef-
fektiv, pålidelig og kompetent administration, mens kerneinteressenter oplever sty-
relsen som lydhør og samarbejdsorienteret
1.1 Omdømme
(koncernfæl-
les)
Resultatet af den år-
lige omdømmemå-
ling, som foretages i
3. kvartal 2020, skal
som minimum være
3,6 point. Der måles
på en skala fra 1-5
Resultatet af den lø-
bende måling af til-
fredsheden med sty-
relsens vejlednings-
indsats skal i gen-
nemsnit minimum
være 3,8 point for te-
lefonbetjening og
3,9 point for mailbe-
svarelser. For sags-
behandlingsområdet
gennemføres der i
2020 en nulpunkts-
måling. Der måles
på en skala fra 1-5.
Resultatet af den årlige
omdømmemåling er 3,6
point.
Opfyldt
1.2 Kundetil-
fredshed (kon-
cernfælles)
Resultatet af den lø-
bende måling af tilfreds-
heden med styrelsens
vejledningsindsats er
3,8 point for telefonbe-
tjening og 4,0 point for
mailbesvarelser. Kunde-
tilfredshedsmålingerne
med sagsbehandlings-
området er udskudt til
2021.
Delvist opfyldt
Pejlemærke 2: Motorstyrelsen skal sikre korrekt afgiftsberegning ved at levere høj
kvalitet og træfsikkerhed i værdifastsættelsen af køretøjer
2.1 Korrekthed
i sagsbehand-
lingen
2.2 Træfpro-
center ved
kontrolindsat-
ser
Min. 95 pct. af stik-
prøver af afgørelser
er udført uden fejl.
Risikobaserede pris-
tjek for områderne
import, eksport og
leasing udføres med
en træfprocent på
min. 50 pct.
84,7 pct. af de udtagne
stikprøver er udført
uden fejl.
Risikobaserede pristjek
for områderne import,
eksport og leasing er
udført med en træfpro-
cent på 51,4 pct.
Ikke opfyldt
Opfyldt.
Forsættes på næste side…
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363793_0012.png
Årsrapport 2020 Motorstyrelsen
Side 11
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
Pejlemærke 3: Motorstyrelsen skal sikre høj regelefterlevelse og et validt data-
grundlag gennem målrettet og integreret vejledning og kontrol
3.1 Antal kon-
trolaktiviteter
Der er gennemført
pristjek af min. 15
pct. af alle køretøjer
til eksport i 1. halvår
2020. Kontroltrykket
for importerede
brugte køretøjer
øges fra 2 til 10 pct. i
løbet af 2020. Der er
gennemført pristjek
af min. 1.300 genbe-
regninger på lea-
singområdet og min.
10 efterkontroller-
med leasingvirksom-
heder. Minimum 90
pct. af planlagte
kontrolaktiviteter på
øvrige områder er
gennemført.
Minimum 90 pct. af
de planlagte vejled-
ningsaktiviteter er
gennemført.
90 pct. af interne og
100 pct. af lovbe-
stemte frister er
overholdt.
Der er gennemført pris-
tjek af 23,1 pct. af alle
selvanmeldte køretøjer
til eksport i 2020. Kon-
troltrykket for importe-
rede brugte køretøjer er
øget i 2020. Der er på
grund af systemmæs-
sige udfordringer ikke
gennemført det forven-
tede antal pristjek af
genberegninger på lea-
singområdet. Der er
gennemført 19 efter-
kontroller med leasing-
virksomheder. Der er,
bl.a. som følge af CO-
VID-19, ikke gennemført
90 pct. af de planlagte
kontrolaktiviteter på øv-
rige områder.
Der er, bl.a. som følge af
COVID-19, ikke gen-
nemført 90 pct. af de
planlagte vejlednings-
aktiviteter.
Fristen er overholdt i
84,1 pct. af sager med
interne frister, og i 99,5
pct. af sager med lovbe-
stemte frister vedrø-
rende eksportgodtgø-
relse.
Ikke opfyldt
3.2 Øget regel-
efterlevelse
gennem vej-
ledning
3.3 Fristover-
holdelse
Ikke opfyldt
Ikke opfyldt
Pejlemærke 4: Motorstyrelsen skal bygge på en kultur præget af faglighed, ansvar-
lighed, samarbejde og udsyn, hvor medarbejdere er kompetente og engagerede,
og hvor nærværende ledere tager fagligt ansvar, sætter retning og prioriterer
4.1 Vellykket
onboarding af
nye medarbej-
dere (koncern-
fælles)
Alle nye ledere og
medarbejdere ansat
i styrelsen har gen-
nemført koncernfæl-
les obligatoriske on-
boarding moduler,
senest 6 mdr. efter
start.
Målet er ophævet på
grund af udfordringer
med data.
Mål ophævet
Forsættes på næste side…
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363793_0013.png
Årsrapport 2020 Motorstyrelsen
Side 12
Mål
4.2 Høj faglig-
hed i et lang-
sigtet perspek-
tiv (koncern-
fælles)
Succeskriterium
1. halvår: Styrelsen
har præsenteret et
overblik over styrel-
sens kerneopgaver
og kompetencer,
samt de faktorer sty-
relsen forventer vil
påvirke løsningen af
kerneopgaver i et tre
til femårigt perspek-
tiv.
2. halvår: Styrelsen
har identificeret de
væsentligste fokus-
områder, der skal bi-
drage til at sikre fort-
sat høj faglighed i et
langsigtet perspek-
tiv. Endeligt har sty-
relsen beskrevet den
forventede effekt
heraf.
Opnåede resultater
Styrelsen har præsente-
ret et overblik over ker-
neopgaver og kompe-
tencer.
Målopfyldelse
Opfyldt
Styrelsen har identifice-
ret fokusområder samt
beskrevet forventet ef-
fekt.
4.3 Prognose-
præcision
(koncernfæl-
les)
Afvigelsen mellem
faktisk forbrug og
prognose for budget
for den samlede
driftsbevilling må
ikke overstige 5 pct. i
samtlige fire kvarta-
ler i finansåret.
Målet er opfyldt med
50 pct., såfremt afvi-
gelsen ikke oversti-
ger 5 pct. i tre ud af
fire kvartaler i fi-
nansåret.
1. kvartal: 4,2 pct.
2. kvartal: 8,0 pct.
3. kvartal: 5,5 pct.
4. kvartal: 10,1 pct.
Ikke opfyldt
Kilde: Motorstyrelsens mål- og resultatplan for 2020.
I 2020 er der 10 mål i mål- og resultatplanen. Heraf er opfyldelsen af fire mål
nået.
Uddybende analyse og vurderinger
I det følgende fremgår uddybning af de væsentligste opnåede og ikke opnåede
mål og resultater.
Mål 1.1. Omdømme.
Der gennemføres en årlig måling af styrelsens omdømme
blandt et repræsentativt udsnit af den danske befolkning. Målingen vil, ud over
det generelle omdømme, have fokus på danskernes tillid til styrelsen.
Motorstyrelsen ønsker at blive opfattet som effektiv, pålidelig og kompetent til at
løse styrelsens kerneopgaver. Der er i efteråret 2020 gennemført en
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Motorstyrelsen
Side 13
undersøgelse af Motorstyrelsens omdømme ud fra et repræsentativt udsnit af
den danske befolkning. Motorstyrelsens omdømme er positivt. Gennemsnittet for
styrelsens overordnede omdømme er 3,6 på en skala fra 1-5. Motorstyrelsens
omdømme er forbedret med 0,1 skalapoint fra 2019.
Mål
2.1.
Korrekthed i sagsbehandlingen.
Der foretages løbende risikobaserede
pristjek for områderne import, eksport og leasing. Målet er nået, når risikobase-
rede pristjek udføres med en træfprocent på 50 pct.
Motorstyrelsen har i 2020 udtaget ca. 3.300 afgørelser til intern kontrol. Afgørel-
serne udtages i forbindelse med intern kvalitetssikring og omfatter sager, der
vedrører borgere og virksomheder.
Af de gennemførte kontroller er ca. 2.800 gennemført uden, at der er fundet fejl
ved sagsbehandlingen. Korrektheden er opgjort til 84,7 pct. Målet er ikke opfyldt.
Størstedelen af de konstaterede fejl er processuelle fejl, der ikke har haft betyd-
ning for borgere og virksomheder.
Mål 3.1. Antal kontrolaktiviteter.
Gennemførsel af kontrolaktiviteter er et vigtigt
element til at sikre høj regelefterlevelse. Derfor er det vigtigt, at der udføres det
antal kontrolaktiviteter, som planlægges ud fra det fastlagte kontroltryk samt an-
tal sager året før. Der måles på forskellen mellem planlagte kontrolaktiviteter i
forhold til gennemførte kontrolaktiviteter målrettet virksomheder og køretøjer.
Selvanmelderordningen ved eksport af brugte køretøjer er ophørt pr. 1. juli 2020.
Motorstyrelsen skal herefter foretage alle værdifastsættelser vedrørende ek-
sportgodtgørelse. Motorstyrelsen har i 2020 gennemført pristjek af 23,1 pct. af
alle selvanmeldte køretøjer vedrørende eksportgodtgørelse i perioden 1. januar
til 30. juni.
Kontroltrykket i form af pristjek af brugte importerede køretøjer er øget gradvist i
2020. Motorstyrelsen har gennemført ca. 4.000 pristjek af selvanmeldte brugte
importerede køretøjer, hvilket er mere end tre gange så mange pristjek i forhold
til 2019.
Det var forventet, at Motorstyrelsen i 2020 ville foretage 1.350 pristjek af leasing
genberegninger. Der har været systemmæssige udfordringer med at foretage
pristjek af leasing genberegninger. De systemmæssige udfordringer har med-
ført, at det ikke har været muligt at gennemføre de planlagte pristjek af leasing
genberegninger. Der er i 2020 gennemført ca. 200 pristjek af leasing genbereg-
ninger.
Motorstyrelsen forventede at gennemføre 10 efterkontroller med leasingvirk-
somheder. I 2020 har Motorstyrelsen afsluttet 19 efterkontroller med leasing-
virksomheder.
Som følge af COVID-19 har det ikke været muligt at foretage alle de planlagte
kontrolaktiviteter, heriblandt kontroller i samarbejde med politiet. Der er derfor
ikke gennemført 90 pct. af de planlagte kontrolaktiviteter på øvrige områder.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363793_0015.png
Årsrapport 2020 Motorstyrelsen
Side 14
2.5 Forventninger til det kommende år
Af
tabel 5
fremgår Motorstyrelsens forventninger til det økonomiske resultat for
det kommende år som anført i grundbudgettet for 2021.
Tabel 5. Forventninger til det kommende år
Hovedkonto (mio. kr.)
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS)
Regnskabsår
2020
-297,5
300,4
2,9
Grundbudget
2021
-328,2
342,4
14,2
Bevilling og øvrige indtægter for Motorstyrelsens samlede virksomhed i 2021 er
budgetteret til 328,2 mio. kr., mens udgifter er budgetteret til 342,4 mio. kr. Her-
med bliver det forventede resultat et underskud på 14,2 mio. kr.
Underskuddet afspejler, at der er prognosticeret med en samlet øget forbrugs-
mulighed på 14,2 mio. kr. Den øgede forbrugsmulighed består dels af en forud-
sat tillægsbevilling på 8,0 mio. kr. vedrørende generel styrkelse af kontrollen på
motorområdet og dels en forudsat tillægsbevilling på 6,2 mio. kr. i tilknytning til
den indarbejdede negative budgetkorrektion vedrørende
Aftale om styrkelse af
motorområdet
fra juni 2020.
Motorstyrelsen vil i 2021 fortsat have fokus på delvis automatisering af værdi-
fastsættelse. I 2021 vil Motorstyrelsen desuden have fokus på at styrke kontrol-
len på motorområdet.
Motorstyrelsen har pr. 1. juli 2020 overtaget opgaven med at værdifastsætte alle
køretøjer, der skal eksporteres. I 2021 vil der være fokus på at effektivisere ar-
bejdet med at værdifastsætte køretøjerne, så borgere og virksomheder kan få
udbetalt eksportgodtgørelsen hurtigst muligt. Til at understøtte dette arbejde vil
Motorstyrelsen fortsætte implementeringen af den semiautomatiske værdifast-
sætter, der delvis kan automatisere dele af værdifastsættelsesprocessen.
I forbindelse med
Aftale om styrkelse af motorområdet
mellem alle Folketingets
partier fra juni 2020 skal kontroltrykket i form af pristjek af brugte importerede
køretøjer øges fra 10 til 15 pct. i løbet af 2021. Motorstyrelsen forventer desu-
den, at der i 2021 vil være et øget fokus på generel vejledning og kontrol inden
for motorområdet for at understøtte, at borgere og virksomheder betaler de kor-
rekte afgifter.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363793_0016.png
Årsrapport 2020 Motorstyrelsen
Side 15
Regnskab
3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Motorstyrelsen
Side 16
I dette afsnit redegøres for Motorstyrelsens ressourceforbrug i finansåret 2020
udtrykt ved en resultatopgørelse samt den finansielle status på balancen. Derud-
over omfatter afsnittet de hovedkonti, som styrelsen har haft det budget- og
regnskabsmæssige ansvar for i 2020.
I afsnittet fremlægges et bevillingsregnskab med årets forbrug af bevillinger pr.
hovedkonto, samt synliggørelse af udnyttelsen af lånerammen og lønsumsloft.
3.1 Anvendt regnskabspraksis
Motorstyrelsen følger Bekendtgørelse nr. 116 om statens regnskabsvæsen af
19. februar 2018 (Regnskabsbekendtgørelsen) og retningslinjerne i Finansmini-
steriets
Økonomisk Administrative Vejledning
(ØAV).
Årsrapporten for 2020 er udarbejdet i overensstemmelse med de regnskabs-
principper mv., som fremgår af Økonomistyrelsens
Vejledning om årsrapport for
statslige institutioner
af november 2020.
Den anvendte regnskabspraksis er baseret på omkostningsprincippet for aktivi-
teter finansieret under bevillingstypen driftsbevilling. Finansielle data til resultat-
disponering og egenkapitalforklaring er afstemt med oplysninger fra Statens Be-
villingslovssystem (SB). Ved budgetter er der taget udgangspunkt i de af depar-
tementet godkendte beløb. Beløb angives som udgangspunkt i mio. kr. med én
decimal, og der kan forekomme afrundingsdifferencer. Tabellerne anvender
samme fortegn som i uddata fra SKS.
Der er ændret regnskabspraksis for opgørelse og beregning af feriepengefor-
pligtelse i 2020. Ændret regnskabspraksis i 2020 indebærer, at det arbejdsgi-
verbetalte pensionsbidrag i modsætning til tidligere år skal medtages i bereg-
ningsgrundlaget for opgørelse af løn under ferie. Som konsekvens heraf er ferie-
pengeforpligtelsen opreguleret med 2,2 mio. kr. ved en primokorrektion i 2020.
Der er herudover ikke sket ændringer i anvendt regnskabspraksis i 2020.
Dispensationer og skøn for omkostningsbaseret regnskab
Motorstyrelsen har ingen dispensationer fra det gældende regelsæt vedrørende
det omkostningsbaserede område.
Der er med opgørelse af en række regnskabsposter anvendt skøn. Det vurderes
ikke, at der er væsentlige usikkerheder forbundet med skønnene.
Feriepenge:
Metode for opgørelse af feriepengeforpligtelse ultimo 2020 er
som følge af den nye ferielov ændret i forhold til sidste år. Ændringen betyder,
at der ultimo 2020 både er en forpligtelse, der skal overgå til fonden Lønmod-
tagernes Feriemidler vedrørende de indefrosne feriemidler for perioden 1.
september 2019 til 31. august 2020, og en forpligtelse over for de ansatte
vedrørende restferie pr. 31. december 2020. Begge dele er registreret sær-
skilt i regnskabet for 2020.
Forpligtelsen, der skal overføres til fonden, er opgjort ud fra specifikke in-
defrosne feriedage pr. medarbejder og 1 pct. af ferieberettiget løn i særlig
feriegodtgørelse til den optjente indefrosne ferie i perioden 1. september
2019 til 31. august 2020.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Motorstyrelsen
Side 17
Forpligtelsen over for de ansatte tager udgangspunkt i den enkelte medar-
bejders eksakte ferietilgodehavende i Motorstyrelsen. Det vil sige, at bereg-
ningen er foretaget ud fra specifikke oplysninger pr. medarbejder, herunder
antallet af feriedage pr. 31. december 2020, udgift pr. skyldig feriedag
samt opgørelse over den særlige feriegodtgørelse. Særlig feriegodtgørelse
er som følge af ny ferielov opgjort med 0,5 pct. af den ferieberettigede løn i
de første otte måneder af 2020 og 1,5 pct. for de resterende måneder af
2020.
Engangsvederlag:
Der er foretaget skønsmæssig hensættelse til engangsve-
derlag for medarbejdere og ledere for honorering af særlig indsats i 2020, der
forventes udmøntet i 2021.
Dispensationer og skøn for udgiftsbaseret regnskab
Motorstyrelsen har dispensation fra Økonomistyrelsen om, at der under § 38 kan
indregnes en andel af debitorer tilknyttet ordninger under finanslovens § 9. Ind-
regningen sker for fordringer, hvor opkrævning er sket i Skatteforvaltningens
økonomisystem SAP38.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363793_0019.png
Årsrapport 2020 Motorstyrelsen
Side 18
3.2 Resultatopgørelse mv.
Af
tabel 6
fremgår resultatopgørelse for de omkostningsbaserede bevillinger.
Tabel 6. Resultatopgørelse
Note
(mio. kr.)
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser
Eksternt salg af varer og tjenester
Internt statsligt salg af varer og
tjenester
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer/tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
2019
2020
2021
-241,4
-
-
-
-
-
-241,4
-253,4
-
-
-
-
-44,1
-297,5
-268,4
-1,0
-1,0
-
-
-58,8
-328,2
-
-
-
0,1
0,1
11,3
11,3
17,6
17,6
127,4
18,0
-4,9
0,3
140,9
-
0,8
94,0
235,8
-5,6
157,7
21,4
-7,0
0,2
172,3
-
23,9
92,9
300,4
2,9
-
-
-
-
191,0
-
23,4
110,4
342,4
14,2
-
-
-5,6
-0,0
0,0
2,8
-
-
14,2
-
0,2
-5,4
-
0,0
2,9
-
-
14,2
-
-
-5,4
-
-
2,9
-
-
14,2
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363793_0020.png
Årsrapport 2020 Motorstyrelsen
Side 19
Resultatet af styrelsens omkostningsbaserede driftsregnskab viser et underskud
på 2,9 mio. kr. Årets resultat kan hovedsageligt henføres til en mindreindtægt
som følge af et fald i antallet af anmodninger om eksportgodtgørelse.
Ordinære driftsindtægter
Motorstyrelsens ordinære driftsindtægter er steget med 56,1 mio. kr. fra 2019 til
2020. Stigningen skyldes primært, at der pr. 1. januar 2020 er indført et omkost-
ningsdækkende gebyr i forbindelse med anmodning om eksportgodtgørelse.
Der har i 2020 været en indtægt fra gebyrordningen på 44,1 mio. kr. Gebyrind-
tægterne skal finansiere Motorstyrelsens omkostninger i forbindelse med værdi-
fastsættelse i forbindelse med udbetaling af eksportgodtgørelse. Motorstyrel-
sens bevilling er derudover steget, idet styrelsen fra 2020 har afholdt omkostnin-
ger til husleje og koncernfælles aktiviteter.
Ordinære driftsomkostninger
En væsentlig del af Motorstyrelsens ordinære driftsomkostninger udgøres af per-
sonaleomkostninger til medarbejdere og ledere. En stor del af Motorstyrelsens
omkostninger anvendes til faste udgifter, der indirekte eller direkte relaterer sig
til indtægter på § 09.51.51. Gebyrer på motorområdet og under § 38. De ordi-
nære driftsomkostninger er steget med 64,5 mio. kr. fra 2019 til 2020. Stignin-
gen skyldes primært, at Motorstyrelsen, i forbindelse med at selvanmelderord-
ningen ved eksport af brugte køretøjer er afskaffet, har ansat mange nye medar-
bejdere til sagsbehandling vedrørende eksportgodtgørelse. Motorstyrelsen har i
2020 desuden afholdt omkostninger til husleje og koncernfælles aktiviteter, der
tidligere har været afholdt i Administrations- og Servicestyrelsen.
Resultatdisponering
Af
tabel 7
fremgår resultatdisponering for Motorstyrelsen for 2020.
Tabel 7. Resultatdisponering af årets overskud
(mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Bevillingslovsystem (SB).
-
-
-2,9
Årets overskud finansieres ved et træk på overført overskud fra tidligere år.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Motorstyrelsen
Side 20
Forklaring af tilbageførte hensættelser og periodiseringsposter
Motorstyrelsen har i 2020 tilbageført følgende hensættelser registreret primo
2020:
Engangsvederlag:
Udbetalingen til engangsvederlag for medarbejdere og ho-
norering af særlig indsats for ledere i 2020 var i alt 3,6 mio. kr., hvoraf 2,7 mio.
kr. vedrører 2019. Der er tilbageført hensættelser til engangsvederlag for
medarbejdere og honorering af særlig indsats for ledere på 2,7 mio. kr. Hen-
sættelsen er herefter fuldt tilbageført.
Periodiseringsposter:
Der er tilbageført periodiseringsposter for 0,1 mio. kr.
uden, at der er sket modregning i en tilsvarende faktura. Der er sket modregning
i tilsvarende faktura for i alt 1,1 mio. kr. pr. 31. december 2020 for så vidt angår
periodiseringer foretaget pr. 31 december 2019.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363793_0022.png
Årsrapport 2020 Motorstyrelsen
Side 21
3.3 Balancen
Af
tabel 8a og 8b
fremgår Motorstyrelsens balance fordelt på henholdsvis kapi-
talanvendelsen (aktiver) og kapitalfremskaffelsen (passiver) pr. 31 december
2020.
Tabel 8a. Balance
Aktiver
Note
Aktiver (mio. kr.)
Anlægsaktiver
2019
2020
1
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojekter
Erhvervede koncessioner, patenter m.v.
Udviklingsprojekter under opførelse
Immaterielle anlægsaktiver i alt
-
-
0,1
0,1
-
-
0,1
0,1
2
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maskiner
Inventar og it-udstyr
Igangværende arbejder for egen regning
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
-
36,4
-
36,4
42,8
46,6
36,5
1,1
-0,0
37,6
46,7
50,5
-
3,6
2,8
-
-
6,3
2,8
-
3,7
-
3,7
3,8
3,7
-
3,7
3,8
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten for 2020 er tilgodehavender vedrørende
forudbetalt løn på i alt 1,3 mio. kr. flyttet fra den bogførte registrering under kortfristet gæld til
omsætningsaktiverne, jf. Økonomistyrelsens Vejledning om kravspecifikation til regnskabsrapporter til
årsrapporter 2020. Der er tilsvarende foretaget rettelser i sammenligningsåret.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363793_0023.png
Årsrapport 2020 Motorstyrelsen
Side 22
Den samlede balance udgør 50,5 mio. kr. pr. 31. december 2020 mod 46,6 mio.
kr. pr. 31. december 2019.
Anlægsaktiver
Motorstyrelsens anlægsaktiver udgør pr. 31. december 2020 3,8 mio. kr. og er
uændret fra 2019. De immaterielle anlægsaktiver er nærmere beskrevet under
tabel 13.
Omsætningsaktiver
Udviklingen i omsætningsaktiver viser samlet set en stigning på 3,9 mio. kr. fra
2019 til 2020. Omsætningsaktiver udgør 46,7 mio. kr. i 2020. Stigningen kan pri-
mært henføres til en stigning i styrelsens tilgodehavender fra 3,6 mio. kr. i 2019
til 6,3 mio. kr. i 2020.
Tabel 8b. Balance
Passiver
Note
Passiver (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital (Startkapital)
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
2019
2020
-3,7
-
-
-
-
-5,4
-9,1
-2,7
-3,7
-
-
-
-
-2,5
-6,2
-2,9
3
Hensatte forpligtelser
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritets gæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tjenesteydelser
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Indefrosne feriepenge
Igangværende arbejder for fremmed regning
Periodeafgrænsningsposter
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
-
-
-
-
-
-0,1
-
-
-
-0,1
-13,6
-4,8
-16,4
-
-
-
-34,8
-34,8
-46,6
-10,1
-3,8
-10,7
-16,6
-
-
-41,2
-41,3
-50,5
4
Passiver i alt
Anmærkninger: Der henvises til anmærkninger under tabel 8a.
Balancen
Aktiver
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Hensatte forpligtelser
Udviklingen i hensatte forpligtelser viser samlet set en stigning på 0,2 mio. kr. fra
2019 til 2020. Hensatte forpligtelser udgør 2,9 mio. kr. i 2020. Stigningen kan
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363793_0024.png
Årsrapport 2020 Motorstyrelsen
Side 23
henføres til, at Motorstyrelsen i 2020 har ansat mange medarbejdere, og derfor
har foretaget en større hensættelse til engangsvederlag sammenlignet med
2019. Hensættelser er nærmere beskrevet i note 3.
Kortfristet gæld
Motorstyrelsens kortfristede gæld er steget fra 34,8 mio. kr. i 2019 til 41,2 mio.
kr. i 2020. Under kortfristet gæld er saldoen for skyldige feriepenge forøget med
10,9 mio. kr. Stigningen kan blandt andet henføres til en ændret regnskabsprak-
sis, der indebærer, at det arbejdsgiverbetalte pensionsbidrag i modsætning til
tidligere år skal medtages i beregningsgrundlaget for opgørelse af løn under fe-
rie. Som konsekvens heraf er feriepengeforpligtelsen opreguleret med 2,2 mio.
kr. ved en primokorrektion i 2020. Som følge af omlægningen af ferieloven har
Motorstyrelsen pr. 31. december 2020 skyldige indefrosne feriepenge for 16,6
mio. kr. Motorstyrelsen har i 2020 ansat mange medarbejdere, og har derfor ul-
timo 2020 samlet set en større gæld til feriepengeforpligtelse og indefrosne fe-
riepenge sammenholdt med den skyldige feriepengeforpligtelse ultimo 2019.
3.4 Egenkapitalforklaring
Af
tabel 9
nedenfor fremgår ændringerne i Motorstyrelsens egenkapital. Forkla-
ringerne til tabel 9 uddyber egenkapitalen i balancen og viser årets ændringer
som følge af disponering for overført resultat til egenkapitalen samt bortfald.
Tabel 9. Egenkapitalforklaring
Egenkapital primo (mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
+Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
+Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
+Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+Primoregulering/flytning mellem bogføringskredse
+Regulering af det overførte overskud
+Overført fra årets resultat
-Bortfald
-Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo
Egenkapital ultimo jf. balancen (tabel 8)
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
2019
-3,7
-
-3,7
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-5,4
-
-
-5,4
-9,1
-9,1
2020
-3,7
-
-3,7
-
-
-
-
-
-
-5,4
-
-
2,9
-
-
-2,5
-6,2
-6,2
Motorstyrelsens egenkapital udgjorde primo 2020 9,1 mio. kr. Der har i 2020
været et underskud på 2,9 mio. kr. Motorstyrelsens egenkapital udgør ultimo
2020 6,2 mio. kr., hvoraf 2,5 mio. kr. er overført overskud.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363793_0025.png
Årsrapport 2020 Motorstyrelsen
Side 24
3.5 Likviditet og låneramme
Af
tabel 10
fremgår udnyttelsesgraden af lånerammen.
Tabel 10. Udnyttelsesgrad af låneramme
(mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Bevilingslovsystem (SB).
2020
0,1
0,5
20,5
Motorstyrelsens låneramme ultimo 2020 udgør 0,5 mio. kr. Trækket på låneram-
men ultimo 2020 udgør 0,1 mio. kr., svarende til en udnyttelsesgrad på 20,5 pct.
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Af
tabel 11
fremgår en opgørelse af forbrug på lønsumsloft opgjort på de hoved-
konti af typen driftsbevilling, som hører under Motorstyrelsen.
Tabel 11. Opfølgning på lønsumsloft
(mio. kr.)
Lønsumsloft FL
Lønsumsloft inkl. TB/aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (mindre-/merforbrug)
Akkumuleret opsparing ultimo 2019
Akkumuleret opsparing ultimo 2020
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
§ 09.31.05.
177,0
178,0
172,3
5,7
14,1
19,9
Det samlede lønforbrug under lønsumsloftet i 2020 er 172,3 mio. kr. Lønsums-
loftet i starten af 2020 var 177,0 mio. kr. På tillægsbevilling er der i alt tilført løn-
sum på 1,0 mio. kr., der vedrører en koncernintern prioritering af disponerings-
mulighed. Den akkumulerede opsparing af lønsum stiger således til 19,9 mio. kr.
ultimo 2020.
3.7 Bevillingsregnskabet
Bevillingsregnskabet fremgår af
tabel 12
indeholdende indtægter og udgifter på
hovedkontoniveau som opgjort ved bevillingsafregningen for Motorstyrelsen.
Bevillingsregnskabet indeholder de hovedkonti, som Motorstyrelsen er ansvarlig
for, som de er opgjort i bidrag til statsregnskabet.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363793_0026.png
Årsrapport 2020 Motorstyrelsen
Side 25
Tabel 12. Bevillingsregnskab
Hovedkonto
Navn
Bevillings-
type
Videre-
(mio. kr.)
Bevilling
Regnskab
Afvigelse
førelse
ultimo
Drift
09.31.05
Motorstyrel-
sen
Drift
Udgifter
Indtægter
324,4
-71,0
300,4
-44,1
24,0
-26,9
-2,5
Administrerede ordninger
09.51.51
Gebyrer på
motorområ-
det
Anden
Udgifter
Indtægter
-
-927,7
-
-992,6
-
64,9
-
-
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
For forklaring på afvigelse mellem bevilling og regnskab for driftsbevillingen
henvises til årsrapportens øvrige afsnit. De regnskabsmæssige forklaringer på
afvigelser på øvrige bevillinger indgår i det følgende.
Hovedkonto 09.31.05. Motorstyrelsen
Der er på
§ 09.31.05. Motorstyrelsen
en udgiftsbevilling i 2020 på 324,4 mio. kr.
Der er realiseret udgifter på 300,4 mio. kr., svarende til et mindreforbrug på 24,0
mio. kr. Der er en indtægtsbevilling på 71,0 mio. kr. Der er realiseret indtægter på
44,1 mio. kr., svarende til en mindreindtægt på 26,9 mio. kr. Der er samlet set en
nettoafvigelse på 2,9 mio. kr., svarende til en afvigelse på 1,1 pct. Mindreindtæg-
ten skyldes et fald i antallet af anmodninger om eksportgodtgørelse. Mindreud-
giften kan primært henledes til faldet i antallet af anmodninger om eksportgodt-
gørelse. I takt med at der er kommet færre anmodninger om eksportgodtgø-
relse, er Motorstyrelsens omkostninger til værdifastsættelse af brugte eksporte-
rede køretøjer ligeledes faldet.
Hovedkonto 09.51.51. Gebyrer på motorområdet
Der er på
§ 09.51.51.
Gebyrer på motorområdet en bevilling i 2020 på -927,7
mio. kr. Der er realiseret indtægter på 992,6 mio. kr., hvilket er en merindtægt på
64,9 mio. kr. svarende til en afvigelse på 7,0 pct. Merindtægten kan primært hen-
føres til, at der fra 2020 er foretaget systemafstemninger, der anvendes til perio-
diseringer i forbindelse med årsafslutningen. Det betyder, at der i 2020 er foreta-
get periodisering af indtægter der vedrører 2020, men som først er modtaget i
regnskabssystemet i 2021. Dermed indgår der i 2020 indtægter fra 13 måneder,
idet der både indgår indtægter fra december 2019, og indtægter fra december
2020 i regnskabet. Fra og med 2021 vil der indgå indtægter for 12 måneder i
regnskabet, svarende til indtægterne der vedrører januar til december.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363793_0027.png
Årsrapport 2020 Motorstyrelsen
Side 26
Bilag
4
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363793_0028.png
Årsrapport 2020 Motorstyrelsen
Side 27
Afsnittet indeholder yderligere information af relevans for regnskabet og årsrap-
porten, herunder noter til resultatopgørelsen og balancen.
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
I det følgende fremgår
note 1-4
til resultatopgørelsen og balancen. Det bemær-
kes, at
tabellerne 13 og 14
er baseret på dataudtræk fra Motorstyrelsens an-
vendte økonomisystem SAP Intern.
4.1.1
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver
Af
tabel 13
fremgår de immaterielle anlægsaktiver.
Tabel 13. Note 1. Immaterielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Færdiggjorte
udviklings-
projekter
Erhvervede
koncessioner,
patenter,
licenser mv.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
I alt
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2020
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger 31.12.2020
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2020
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2020
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udvik-
lingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2020
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
Udviklingsprojekter
under udførelse
0,1
-
-
-
0,1
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363793_0029.png
Årsrapport 2020 Motorstyrelsen
Side 28
4.1.2
Note 2: Materielle anlægsaktiver
Af
tabel 14
fremgår de materielle anlægsaktiver.
Tabel 14. Note 2. Materielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Grunde, arealer
og bygninger
Infrastruktur
Produktionsanlæg
og maskiner
Transportmateriel
Inventar og
I alt
it-udstyr
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2020
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger pr. 31.12.2020
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2020
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2020
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udvik-
lingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2020
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
Udviklingsprojekter
under udførelse
-
-
-
-
-
Motorstyrelsen har ingen materielle anlægsaktiver.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363793_0030.png
Årsrapport 2020 Motorstyrelsen
Side 29
4.1.3
Note 3: Hensatte forpligtelser
Af nedenstående note 3 fremgår hensatte forpligtelser.
Note 3: Hensatte forpligtelser
(mio. kr.)
Forpligtelse til rådighedsløn
Forpligtelse til reetablering
Forpligtelse til åremål
Forpligtelse til engangsvederlag for medarbejdere og
honorering af særlig indsats til ledere
I alt
Kilde: SAP Intern.
2020
-
-
-
2,9
2,9
Motorstyrelsen har ultimo 2020 bogført hensatte forpligtelser for samlet 2,9 mio.
kr. De hensatte forpligtelser registreret som lønomkostninger udgøres af 2,9 mio.
kr. vedrørende engangsvederlag for medarbejdere og honorering af særlig ind-
sats til ledere.
4.1.4
Note 4: Eventualaktiver og -forpligtelser
Jubilæumsforpligtelse
Motorstyrelsen har en retlig forpligtelse til at udbetale jubilæumsgratiale til med-
arbejdere efter 25, 40 og 50 års ansættelse i staten. Den fulde retlige forplig-
telse er pr. 31. december 2020 opgjort til 8,7 mio. kr. Inden for en femårig peri-
ode er forpligtelsen opgjort til 0,4 mio. kr. til de medarbejdere, der var ansat pr.
31. december 2020.
Udlæg
Motorstyrelsen foretager udlæg til blandt andet opbevaring af beslaglagte køre-
tøjer og besigtigelse af køretøjer, hvortil omkostningen skal afholdes af den på-
gældende skyldner. Modtages der ikke betaling fra skyldner modsvarende ud-
lægget, opføres udlægget som et tab under resultatopgørelsen. Eventualforplig-
telsen til udlæg er pr. 31. december 2020 opgjort til 0,6 mio. kr. Heraf er fordrin-
ger svarende til 0,6 mio. kr. under opkrævning, mens fordringer svarende til 0,0
mio. kr. er sendt til inddrivelse. Værdien af fordringerne under inddrivelse er efter
kursværdimodellen opgjort til 0,0 mio. kr.
Der vurderes ikke at være øvrige væsentlige sager, hvortil der er forbundet en
eventualforpligtelse.
4.2 Indtægtsdækket virksomhed
Styrelsen har ikke indtægtsdækket virksomhed, hvorfor tabel 15 og 16 udgår af
årsrapporten.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363793_0031.png
Årsrapport 2020 Motorstyrelsen
Side 30
4.3 Gebyrfinansieret virksomhed
Af
tabel 17
fremgår en oversigt over Motorstyrelsens gebyrordninger, der er ad-
ministrativt fastsat.
Tabel 17. Oversigt over gebyrordninger med administrativt fastsat takst
Kr.
Eksportgodt-
gørelse
Gebyrprovenu
Omkostninger
Resultat
Årets resultat
2017
Årets resultat
2018
Årets resultat
2019
Årets resultat
2020
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-44,1
29,0
-15,1
Gebyrordningen ved anmodning om eksportgodtgørelse er indført pr. 1. januar 2020. Der indgår derfor
ikke en opgørelse over ordningen for 2017-2019.
Kilde: SAP Intern.
Gebyrordningen vedrører udbetaling af eksportgodtgørelse. Gebyret er omkost-
ningsdækkende, og indført pr. 1. januar 2020 i forbindelse med, at selvanmel-
derordningen ved eksport af brugte køretøjer er afskaffet pr. 1. juli 2020.
Gebyret er indført i medfør af registreringsafgiftslovens § 7 c, stk. 6. I medfør § 7
c, stk. 7, i registreringsafgiftsloven er gebyret i bekendtgørelse nr. 897 af 16. juni
2020 om opkrævning af gebyr i forbindelse med anmodning om eksportgodtgø-
relse for brugte motorkøretøjer fastsat til 2.350 kr. pr. køretøj ved indgivelsen af
anmodning om eksportgodtgørelse.
Der var i 2020 et overskud fra gebyrordningen på 15,1 mio. kr. Overskuddet
skyldes, at gebyret er indført pr. 1. januar 2020, og at selvanmelderordningen
ved eksport af brugte køretøjer er afskaffet pr. 1. juli 2020. Indtægterne oversti-
ger dermed omkostningerne, da gebyrordningen blev indført, før selvanmelder-
ordningen blev afskaffet.
Styrelsen har ikke gebyrordninger, hvor gebyret er fastsat ved lov, hvorfor tabel
18 udgår af årsrapporten.
4.4 Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning
Styrelsen har ikke tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning, hvorfor tabel 19
udgår af årsrapporten.
4.5 Forelagte investeringer
Styrelsen har ikke investeringsprojekter, som har været forelagt Finansudvalget,
hvorfor tabel 20 og 21 udgår af årsrapporten.
4.6 It-omkostninger
Af
tabel 22
fremgår en opgørelse af Motorstyrelsens it-omkostninger fordelt på
lønomkostninger, driftsomkostninger og investeringsomkostninger. Tabellen in-
deholder de systemrettede it-omkostninger til fagsystemer, it-omkostninger til
ikke-fagspecifikke systemer og ydelser, herunder af- og nedskrivninger samt it til
kontorhold mv.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363793_0032.png
Årsrapport 2020 Motorstyrelsen
Side 31
Tabel 22. It-omkostninger
Sammensætning
Interne personaleomkostninger til it
(it-drift/-vedligehold/-udvikling)
It-systemdrift
It-vedligehold
It-udviklingsomkostninger
heraf af- og nedskrivninger
Udgifter til it-varer til forbrug
I alt
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
(mio. kr.)
-
-
-
-
-
0,9
0,9
4.7 Supplerende bilag
Styrelsen har ikke supplerende bilag.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363793_0033.png
Årsrapport 2020 Motorstyrelsen
Side 32
www.motorst.dk
Motorstyrelsen er en del
af Skatteforvaltningen