Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del Bilag 456
Offentligt
2451807_0001.png
Dato: 28-09-2021
Enhed
: Koncern Kommunikation
E-mail: [email protected]
Markant stigning i anmeldelser om svindel med Ne-
mID
En ny rapport fra Rigspolitiet viser en tredobling i anmeldelser af sager om
svindel med NemID fra 2017-2020. Tallene dækker både over sager, hvor ger-
ningsmænd har forsøgt at skaffe sig uretmæssig adgang til andre personers
NemID-oplysninger, eksempelvis via såkaldt phising, og sager hvor NemID-
oplysninger er blevet anvendt uretmæssigt af personer. Politiinspektør pe-
ger på, at fortsat forebyggelse og oplysning fra myndighedernes side og for-
sigtighed fra borgernes side er vigtige elementer på vejen mod mindre svin-
del på nettet.
Antallet af anmeldelser om svindel med NemID er steget fra 3012 i 2017 til 9172 i 2020.
Det viser en ny rapport lavet af Rigspolitiets Nationale Efterforskningscenter (NEC).
Ifølge Henrik Sønderby, der er politiinspektør i NEC, skyldes den markante stigning
sandsynligvis flere ting.
Flere forklaringer på stigningen
Ifølge rapporten formodes stigningen bl.a. at være en følge af EU's skærpede sikker-
hedskrav;
Payment Service Directive.
Den skærpede sikkerhed betyder blandt andet, at
det kræver en tofaktorgodkendelse, typisk med NemID, at gennemføre elektroniske
betalinger i Danmark og i EU.
”Det er altså ikke længere nok for de kriminelle kun at have dine kreditkortoplysninger
for at begå økonomisk kriminalitet. Nu skal de også bruge dit NemID. De nye sikker-
hedskrav er positive, idet de faktuelt øger sikkerheden omkring transaktioner, når man
handler på internettet, men det øger forventeligt også interessen for og efterspørgsel
efter NemID-oplysninger hos de kriminelle. Det kan være en årsag til, at vi har set en
stigning i antallet af sager med gerningsmænd, som forsøger at tilegne sig NemID-op-
lysninger,” siger Henrik Sønderby og tilføjer, at Covid-19
pandemien også kan være en
medvirkende faktor.
”It-relateret
økonomisk kriminalitet er i hastig og konstant udvikling, og særligt under
Covid-19 pandemien er der sket en markant stigning i anmeldelser, hvor gerningsmænd
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 456: Temarapport om uretmæssig adgang til NemID, fra justitsministeren
2451807_0002.png
forsøger at lokke oplysninger om NemID ud af de forurettede. Fordi så mange menne-
sker har været tvunget til at opholde sig derhjemme, er der noget, der tyder på, at dele
af den fysiske
berigelseskriminalitet i endnu højere grad er flyttet over på internettet,”
siger Henrik Sønderby.
Udlever aldrig oplysninger om NemID
Henrik Sønderby fortæller, at svindlerne bliver dygtigere og hele tiden finder på nye
måder, at forsøge at narre oplysningerne fra deres ofre på. Derfor har politiet også stort
fokus på området.
”Det er et område, som vi er meget
opmærksomme på, og hvor forebyggelse spiller en
helt central rolle, hvis vi skal knække kurven. Vi skal som myndigheder gøre, hvad vi kan
for at klæde borgerne på, så de udviser forsigtighed og kan færdes trygt på nettet, siger
han og fortsætter:
”Denne
form for kriminalitet er svær at løse med traditionelle politimetoder, fordi den
finder sted i folks private e-mails og via telefonopkald. Vi kan ikke bekæmpe den, ved at
sende flere patruljer på gaden, men vi kan gå ud og advare borgerne og give dem gode
råd og vejledning til, hvordan man forebygger og beskytter sig bedst muligt. Det forsø-
ger vi og andre myndigheder at gøre,
så ofte vi kan,” siger Henrik Sønderby.
Indsats på flere fronter
Jesper Ulrich Kracht, som er leder af Landsdækkende Center for It-relateret Økonomisk
Kriminalitet (LCIK), fortæller, at indsatsen mod NemID-svindlen forgår på flere fronter.
”Vi arbejder
løbende med analyser, så vi får et bedre overblik og en bedre forståelse af
denne kriminalitetsform, så vi kan blive bedre til at forebygge. Det gør vi blandt andet
sammen med en række private og offentlige aktører i Forum mod IT-relateret Økono-
misk Kriminalitet (FIT). Forbyggelsesmæssigt har vi blandt andet udsendt undervis-
ningsmateriale til politikredsene målrettet ældre borgere, hvor vi blandt andet har fo-
kus på at klæde de ældre borgere bedre på, så de ikke udleverer deres NemID-oplysnin-
ger til uvedkommende. Derudover udsender politiet løbende advarsler på app’en Mit
Digitale Selvforsvar og på sociale medier, fortæller Jesper Ulrich Kracht og forklarer vi-
dere, at forebyggelsen og de gode råd er centrale elementer i kampen mod svindlerne,
som hele tiden bliver dygtigere.
”Mange af de e-mails og sms’er, der anvendes af gerningsmændene, er virkelig godt la-
vet og ligner rigtige myndighedsmeddelelser. På samme måde er gerningsmændene
dygtige til at udgive sig for at være fx en bankansat eller en politimand, når de kontak-
ter folk. Derfor er det så vigtigt at man husker, at man
aldrig
skal udlevere sine NemID-
oplysninger til en fremmed, og at al kommunikation om NemID foregår over e-boks el-
ler netbank. Myndighederne vil aldrig kontakte dig via mail, sms eller telefonopkald og
bede om oplysninger angående dit NemID,” siger han.
Side 2
Gode råd til at undgå misbrug af NemID og kortoplysninger
Hold fast på dine personlige oplysninger.
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 456: Temarapport om uretmæssig adgang til NemID, fra justitsministeren
2451807_0003.png
Videregiv aldrig personlige oplysninger om dit NemID. Både dit NemID-bruger-
navn, NemID-kode og koderne fra dit fysiske nøglekort er personlige og må al-
drig videregives.
Vær kritisk, hvis du bliver bedt om at udlevere dine personlige oplysninger.
Virksomheder, bankerne eller offentlige myndigheder vil aldrig ringe eller skrive
og bede dig om at udlevere dine personlige oplysninger som NemID.
Søg selv hjemmesiden frem og undgå falske links.
Brug adressefeltet i din internetbrowser til at søge hjemmesider frem, hvor du
skal indtaste personlige oplysninger, fremfor at klikke på et link, som du har
modtaget på e-mail eller på sms.
Kontakt selv virksomheden eller myndigheden.
Hvis du bliver kontaktet, og er det mindste i tvivl om henvendelsens troværdig-
hed, så kontakt virksomheden eller myndigheden, som afsenderen udgiver sig
for at være fra, og spørg ind til henvendelsen.
Stol ikke på visningen af opkaldets telefonnummer eller afsendernavnet på
sms'en.
Svindlere kan ændre visningen af det telefonnummer, de ringer fra, så det er
identisk med eksempelvis bankens eller politiets telefonnummer. Ligeledes kan
de også finde på at ændre navnet på afsenderen af en sms.
Side 3
Læs mere om hvordan du sikrer dit NemID på:
https://sikkerdigital.dk/borger/fem-
sikre/pas-paa-dit-nemid