Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del Bilag 177
Offentligt
2327858_0001.png
RIGSADVOKATEN
FREDERIKSHOLMS KANAL 16
1220 KØBENHAVN K
TELEFON: 7268 9000
FAX: 7268 9004
E-MAIL: [email protected]
www.anklagemyndigheden.dk
9. december 2020
JOURNAL NR.
RA-2020-3200514-1
SAGSBEHANDLER: MKT/
Udtalelse om tilbageholdelse og enerumsanbringelse
mistænkte personer under 15 år for 2019
af
Denne
udtalelse
med
bilag
vedrører
politikredsenes
tilbageholdelse
og
enerumsanbringelse af mistænkte personer under 15 år i 2019.
1. Resultater og udvikling
Tilbageholdelse af mistænkte personer under 15 år
Der har i 2019 været 122 tilbageholdelser af mistænkte personer under 15 år med
henblik på afhøring eller fastlæggelse af identitet. Set over en 5-årig periode er
antallet af tilbageholdelser i 2019 en smule lavere end i årene 2015
2017 men
lidt højere end i 2018. I 2018 var der 102 tilbageholdelser.
Hovedparten af tilbageholdelserne i 2019 - 102 ud af 122 tilbageholdelser - ses
at være foretaget i overensstemmelse med reglerne i retsplejelovens kapitel 75
b.
Enerumsanbringelse af mistænkte personer under 15 år
Der har i 2019 alene været 7 enerumsanbringelser af mistænkte personer under
15 år. Enerumsanbringelserne har fundet sted i 4 politikredse, mens de øvrige 8
politikredse ikke har anvendt enerumsanbringelse i 2019.
Set over en 5-årig periode er antallet af enerumsanbringelser det laveste siden
2016. I 2018 var der i alt 10 enerumsanbringelser.
Hovedparten af enerumsanbringelserne i 2019
6 ud af 7 enerumsanbringelser -
ses ikke være foretaget i overensstemmelse med retsplejelovens kapitel 75 b. De
1
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 177: Rigsadvokatens udtalelse om tilbageholdelse og enerumsanbringelse af børn under den kriminelle lavalder for 2019, fra justitsministeren
6 urigtige enerumsanbringelser fordeler sig på de 4 politikredse, der har
foretaget enerumsanbringelserne.
For at belyse udviklingen på området fremgår data for perioden 2015-2019 af bilag 1.
2. Særligt vedrørende tilbageholdelse af mistænkte personer under 15 år
De regionale statsadvokater har i deres udtalelse til Rigsadvokaten fremhævet, at 102 af
de 122 tilbageholdelser er foretaget i overensstemmelse med reglerne i retsplejelovens
kapitel 75 b.
De regionale statsadvokater
har samtidig
konstateret, at
de
resterende
20
tilbageholdelser ikke er foretaget i overensstemmelse med reglerne i retsplejeloven.
Statsadvokaterne har om disse 20 tilbageholdelser bemærket, at de for det første
omfatter tilfælde, hvor ikke har været grundlag for at tilbageholde i medfør af
retsplejelovens regler, f.eks. begrundet i manglende mistankegrundlag. For det andet
omfatter de tilfælde, hvor der efter reglerne har været grundlag for en indledende og
kortvarig tilbageholdelse med henblik på fastlæggelse af identitet mv., men hvor den
efterfølgende indtransport til politistationen konkret ikke er blevet vurderet til at
opfylde betingelserne i retsplejeloven. Statsadvokaterne har endvidere oplyst, at der i
flere tilfælde muligt har været hjemmel til tilbageholdelse af den pågældende i medfør
af anden lovgivning, f.eks. i politiloven.
Størstedelen af tilbageholdelserne er foretaget i forbindelse med mistanke om mere
alvorlig kriminalitet, herunder røveri, vold, brandstiftelse, trusler og overtrædelse af
våbenloven. Desuden har der været foretaget tilbageholdelser vedrørende brugstyveri,
tyveri, indbrud og hærværk. I forhold til tilbageholdelser foretaget i forbindelse med
mistanke om butikstyveri fremgår det af statsadvokaternes udtalelse, at politikredsene i
2019 fortsat har haft visse udfordringer hermed.
Kun 2 tilbageholdelser i 2019 har strakt sig ud over 6 timer, og i begge tilfælde har
Statsadvokaten i Viborg vurderet, at det har været påkrævet med henvisning til
væsentlige hensyn til efterforskningen, jf. retsplejelovens § 821 a, stk. 4.
3. Særligt vedrørende enerumsanbringelse af mistænkte personer under 15 år
De regionale statsadvokater har i deres udtalelse til Rigsadvokaten fremhævet, at 6 af
de 7 enerumsanbringelser ikke er foretaget i overensstemmelse med reglerne i
retsplejelovens kapitel 75 b. Det fremgår endvidere af statsadvokaternes udtalelse, at
det er et utilfredsstillende resultat.
2
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 177: Rigsadvokatens udtalelse om tilbageholdelse og enerumsanbringelse af børn under den kriminelle lavalder for 2019, fra justitsministeren
Statsadvokaterne har samtidig bemærket, at samtlige 7 enerumsanbringelser har været
kortvarige med en varighed fra 15 minutter til 1 time og 11 minutter. Ingen
enerumsanbringelser har således tilnærmelsesvist strakt sig ud over den tidsmæssige
grænse på 6 timer, jf. retsplejelovens § 821 a, stk. 4.
4. Løbende tilsyn med området
De regionale statsadvokater har i deres løbende tilsyn med politikredsene i 2019
herunder på tilsynsbesøgene i kredsene - haft stort fokus på kredsenes håndtering af
sagsområdet vedrørende tilbageholdelse og enerumsanbringelse af mistænkte personer
under 15 år. I dialogen med kredsene er vigtigheden af, at politikredsene udfylder de
skemaer, som benyttes i forbindelse med tilbageholdelse og enerumsanbringelse, korrekt
og fyldestgørende, blevet understreget. Det er ligeledes blevet drøftet, at skemaernes
oplysninger om varighed og baggrund for tilbageholdelse og enerumsanbringelse bidrager
til at sikre overholdelse af reglerne og danner grundlag for den efterfølgende kontrol
hermed.
Statsadvokaterne
har
i
forbindelse
med
gennemgangen
af
politikredsenes
tilbageholdelser og enerumsanbringelser påset de øvrige regler i retsplejelovens kapitel
75 b, bl.a. vedrørende adgangen til advokatbeskikkelse og brugen af magtmidler. På
baggrund af enkelte tilbageholdelser i 2019, hvor politikredsene har anvendt håndjern,
har statsadvokaterne indskærpet over for politikredsene, at håndjern ikke skal benyttes.
Det skal i den forbindelse bemærkes, at det altovervejende udgangspunkt er, at håndjern
bør undgås ved tilbageholdelse af mistænkte personer under 15 år, men at der kan være
helt særlige situationer, f.eks. ved overhængende eller påbegyndte angreb, hvor
håndjern af sikkerhedsmæssige årsager nødvendigvis må anlægges.
Politidirektørerne i de relevante politikredse er ligeledes anmodet om fortsat at have
fokus på, at der kun sker tilbageholdelse i de tilfælde, hvor det er nødvendigt, og at
tilbageholdelsen i de tilfælde tidmæssigt begrænses mest muligt, herunder at der sker
løsladelse straks efter endt afhøring.
Politikredsene har retningslinjer, der skal sikre, at betingelserne for tilbageholdelse og
enerumsanbringelse overholdes. Flere politikredse har i 2019 - ligesom tidligere år -
fortsat
undervist
relevant
personale
i
regelsættet
om
tilbageholdelse
og
enerumsanbringelse - herunder vagtchefgruppen og andre ledende medarbejdere
samt
iværksat sidemandsoplæring og afholdt jævnlige opfølgningsmøder mellem politiledere
og kvalitetsadvokaturer. Nogle kredse har en ordning, hvor alle tilbageholdelser og
3
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 177: Rigsadvokatens udtalelse om tilbageholdelse og enerumsanbringelse af børn under den kriminelle lavalder for 2019, fra justitsministeren
2327858_0004.png
enerumsanbringelser af mistænkte personer under 15 år skal forelægges for både
vagtchefen og anklagervagten/linjechefen for at sikre, at betingelserne er opfyldt.
De 4 politikredse, der i 2019 har foretaget enerumsanbringelser, der ikke er i
overensstemmelse med retsplejelovens regler, har fulgt op på de konkrete sager med
indskærpelse af reglerne over for de relevante medarbejdere.
De regionale statsadvokaters skærpede opmærksomhed på området vil fortsætte
fremadrettet som led i tilsynet med politikredsene. Statsadvokaterne vil således fortsat
løbende
bl.a. i forbindelse med modtagelse af politikredsenes indberetninger og på
tilsynsbesøg i politikredsene
drøfte konkrete sager, arbejdsgange, retningslinjer samt
fokus på løbende undervisning af personale med politikredsene.
I den forbindelse har statsadvokaterne et vedvarende fokus på at sikre, at politikredsene
i medfør af retsplejeloven som udgangspunkt ikke foretager tilbageholdelser af
mistænkte personer under 15 år i sager om enkeltstående butikstyverier.
Efter udgangen af 2020 vil statsadvokaterne udbrede erfaringerne opsamlet fra tilsynet
på området med henblik på at søge at nedbringe antallet af tilbageholdelser og
enerumsanbringelser, der ikke bliver foretaget i overensstemmelse med reglerne i
retsplejeloven. Det vil i den forbindelse blive overvejet, hvorvidt der er et konkret behov
for at indføre en generel ordning i politikredsene med forudgående forelæggelse af en
enerumsanbringelse for både vagtchefen og anklagervagten/linjechefen.
5. Opmærksomhedspunkter i forhold til udvikling, opgørelsesmetode og datagrundlag
Denne udtalelse er udarbejdet på baggrund af en udtalelse til Rigsadvokaten fra
Statsadvokaten i København og Statsadvokaten i Viborg. Udtalelsen fra de regionale
statsadvokater beror på politikredsenes skematiske indberetninger til statsadvokaterne
for 1. og 2. halvår 2019 om grundlaget for tilbageholdelse og enerumsanbringelse af
mistænkte personer under 15 år.
I det løbende fokus på at sikre et fyldestgørende datagrundlag har Rigsadvokaten i
samarbejde med de regionale statsadvokater taget initiativ til en gennemgang og sikring
af, at der foreligger en ensartet praksis i politikredsene for indberetning på området.
4