Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 231
Offentligt
2310132_0001.png
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Spørgsmål
Vil ministeren udpege Jammerland Bugt til Natura
2000-område, eller vil ministeren på anden vis
beskytte naturen i bugten mod opførelse af kystnære
havvindmøller, der kan dræbe tusindvis af
edderfugle, sortænder og fløjlsænder samt være til
gene for marsvin, sæler og andre havpattedyr?”
Svar
Tak for spørgsmålet.
Der er meget natur i havet omkring Danmark, og det
skyldes ikke mindst vores placering mellem flere og
meget forskellige havområder nemlig Østersøen,
Bælthavet, Kattegat, Skagerrak og Nordsøen.
Det skyldes også en placering centralt på fuglenes
trækruter mellem nord–syd og øst–vest, og
lavvandede kystområder, som mange vandfugle
benytter sig af.
Jammerland Bugt, som vi taler om i dag, er netop et
sådan lavvandet område.
Der er blandt andet sortænder, fløjlsænder og
ederfugle. Alle tre arter forekommer mange steder i
Danmark. De primære kerneområder for disse fugle
er ifølge Aarhus Universitet Vadehavet, den Sydlige
Nordsø, Ålborg Bugt, Sejerø Bugt og for ederfugle
også i sydlige Kattegat, Lillebælt og
1
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 231: Miljøministerens talepapir brugt ved samrådet 16/12-20 om kystnære havmøller
2310132_0002.png
TALEPAPIR
Smålandsfarvandet. I disse havområder er der
allerede udpeget flere Natura 2000-områder.
Der er også flere havpattedyr i området, bl.a.
marsvin, gråsæl og spættet sæl. Og bestandene har
forskellig bevaringsstatus, men er ifølge
overvågningsrapporter udarbejdet af Aarhus
Universitet stabile.
Tilstedeværelsen af mange fugle og havpattedyr i
Jammerland Bugt betyder ikke i sig selv, at området
kandiderer til at blive udpeget som Natura 2000-
område. For at udpege et område til Natura 2000
område
og dermed til at blive en del af netværket -
skal der bl.a. være en vedvarende og væsentlig
bestand af direktivbeskyttede arter tilstede.
Selvom området ikke er et Natura 2000-område, er
fuglene og havpattedyrene beskyttet gennem
forskellige regelsæt. Marsvin er f.eks. omfattet af
EU’s
habitatdirektiv, hvorefter der er en forpligtelse
til at beskytte arten overalt i Danmark og dermed
også i Jammerland Bugt. Beskyttelsen betyder, at
myndighederne skal sikre sig, at der ikke tillades
aktiviteter, der kan skade dyrenes yngle- og
rasteområder. Det belyses bl.a. gennem VVM-
redegørelsen forud for en beslutning.
Beskyttelse af naturen sker også ved at tage hensyn
til naturen i den almindelige myndighedsbehandling
eller ved konkret regulering af f.eks. jagt og færdsel.
2
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 231: Miljøministerens talepapir brugt ved samrådet 16/12-20 om kystnære havmøller
2310132_0003.png
TALEPAPIR
Placering af havvindmøller, vurdering af
ansøgninger og vurderinger af konsekvenserne for
miljø og natur følger de samme regler uanset
hvilken myndighed, der er ansvarlig for en afgørelse.
I sagen om havvindmøller i Jammerland Bugt eller
tilsvarende sager om placering af havvindmøller
varetages den opgave af Energistyrelsen.
Det betyder, at Energistyrelsen har dialogen med
ansøgere og sørger for koordinering mellem
forskellige myndigheder og i sidste ende træffer
afgørelse om eventuel etablering af en
havmøllepark.
Energistyrelsen inddrager Miljøstyrelsen i
vurderingen af, om en VVM-redegørelse er
tilstrækkelig, og om der eventuelt fremkommer ny
viden, som f.eks. kan have betydning for
efterlevelsen af naturdirektiverne.
Der har lydt og lyder protester over planerne om at
placere en havmøllepark i bugten. Det opfatter jeg
som et positivt udtryk for et engagement hos mange,
der ønsker at værne om naturen. Og det bidrager
også til at finde gode løsninger, at vi lytter til
hinanden og drøfter de konkrete problemstillinger,
der bliver rejst.
I sagen om Jammerland Bugt kan jeg forstå, at
Energistyrelsen har fundet anledning til at få en
supplerende vurdering netop vedrørende fuglene, og
en vurdering af kumulative effekter ved denne
3
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 231: Miljøministerens talepapir brugt ved samrådet 16/12-20 om kystnære havmøller
2310132_0004.png
TALEPAPIR
havmøllepark og andre havmøller. Den vurdering og
den kommende VVM-rapport skal blandt andet
danne grundlag for at afgøre, hvorvidt der kan
etableres en havmøllepark.
Verden står midt i en biodiversitetskrise og midt i en
klimakrise. Klimaforandringerne er
ifølge FN’s
naturpanel den tredje største trussel mod
biodiversiteten. Det er derfor også af hensyn til
biodiversiteten nødvendigt at gøre en indsats for at
forebygge klimaforandringer.
Regeringen vil beskytte og forbedre den danske
natur, men vi vil også forebygge klimaforandringer
og udbygge med mere grøn energi. Vi har allerede
indgået aftaler, der viser, at vi er ambitiøse. Det
gælder f.eks. Klimaaftalen for energi og industri,
Aftalen om forskningsreserven for 2021, der
øremærker grønne forskningsmidler, Aftalen om en
natur- og biodiversitetspakke, og der er med
finanslovene i 2020 og 2021 afsat store beløb til
udtag af lavbundsarealer.
Vi skal gøre os umage for at finde de gode, fælles
løsninger, og det forventer jeg også sker i denne sag,
hvor der forventes sendt en supplerende VVM-
redegørelse i offentlig høring i 2021 forud for, at der
tages stilling til en eventuel etableringstilladelse.
4