Ligestillingsudvalget 2020-21
LIU Alm.del Bilag 58
Offentligt
2348575_0001.png
Udtalelse o æ dri g af juridisk
kø for i dreårige
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Henvendelse af 8/3-2021 fra Det Etiske Råd om udtalelse om ændring af juridisk kønsskifte for mindreårige
2348575_0002.png
DET ETISKE RÅDS UDTALELSE OM ÆNDRING AF JURIDISK KØN FOR MINDREÅRIGE
INDHOLD
Indledning ................................................................................................................. 3
Rådets anbefalinger .................................................................................................. 4
Forhistorie til den aktuelle diskussion og sammenhængen med kønskorrigerende
behandling ................................................................................................................ 8
Argumenter for at være imødekommende: selvbestemmelse, anerkendelse og
retten til at blive hørt .............................................................................................. 14
Argumenter for at være tilbageholdende: normer, modning og rummelighed ..... 17
Udtalelse om ændring af juridisk køn for mindreårige
© Det Etiske Råd 2021
ISBN: 978-87-92915-26-9
www.etiskraad.dk
2
/
18
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Henvendelse af 8/3-2021 fra Det Etiske Råd om udtalelse om ændring af juridisk kønsskifte for mindreårige
2348575_0003.png
DET ETISKE RÅDS UDTALELSE OM ÆNDRING AF JURIDISK KØN FOR MINDREÅRIGE
INDLEDNING
Folketingets Ligestillingsudvalg har forespurgt, om Det Etiske Råd vil udtale sig om
ændring af juridisk køn for mindreårige. Baggrunden for henvendelsen er regerings-
udspillet Frihed til forskellighed:
styrkede rettigheder og muligheder for LGBTI-
perso er
. Dette udspil rummer et forslag om at udstrække muligheden for at æn-
dre juridisk køn til også at gælde mindreårige.
1
Det Etiske Råd besvarer henvendel-
sen med denne udtalelse.
Den eksisterende lovgivning tillader kun en ændring af det juridiske køn for borgere
der er fyldt 18 år. En ændring af det juridiske køn indebærer en ændring af kønsbe-
tegnelsen, af personnummeret og evt. af fornavnet, og er således ikke forbundet
med kønskorrigerende behandling. Spørgsmålet om en ændring af det juridiske køn
angår i udgangspunktet personer, som oplever et udtalt misforhold mellem deres
fødselstildelte køn (det køn der konstateres ved fødslen og derefter tildeles det ny-
fødte barn) og det oplevede køn (det køn som personen identificerer sig med).
Kønsidentitet betragtes i dag som et komplekst produkt af bio-psyko-sociale pro-
cesser. En række teorier peger på, at der med stor sandsynlighed er en biologisk
prægning, hvor genetiske, hormonelle eller neurologiske mekanismer spiller en
rolle. Mere konstruktivistiske tilgange understreger dog, at sociale og kulturelle mil-
jøers indflydelse har omfattende betydning. Der er således stor usikkerhed om hvad
der styrer udviklingen af kønsidentitet og hvilke faktorer der er involveret.
2
Spørgsmålet om ændring af juridisk køn for mindreårige hænger sammen med en
større diskussion om normer for køn og kønsidentitet. Vi lever i en brydningstid
hvad angår selvforhold og køn, og den bredere diskussion spiller derfor ind på be-
dømmelsen af spørgsmålet og gør, at det kan betragtes som alt
fra en uproble-
matisk ændring af det sidste ciffer i en praktisk registerordning, til en del af et poli-
tisk motiveret opgør med fundamentale biologiske kategorier. Det er for eksempel
omstridt, hvilke begreber der overhovedet er dækkende for problemstillingen. Bør
det køn, der i udgangspunktet refereres til, beskrives som det fødselstildelte køn,
det oprindelige køn, det biologisk køn eller det naturlige køn? Valget af ord vil være
med til at bestemme, hvorledes man overhovedet forstår spørgsmålet.
Endelig udgør det et særligt træk ved dilemmaet, at det drejer sig om mindreårige.
På den ene side er der i dansk lovgivning, og i samfundet generelt, en stor opbak-
ning til ideen om, at børn har rettigheder, og at børn har retten til at blive hørt i
forhold der angår dem selv. På den anden side er der også bred opbakning til tanken
Regeri ge :
Frihed til forskellighed: styrkede rettigheder og muligheder for LGBTI-perso
er ,
august 2020, s. 9-11. https://fvm.dk/fileadmin/user_upload/MFVM/Ligestilling/lgbt_publika-
tion_skaermlaesbar.pdf
1
.
Kaltiala-Heino, Riittakerttu et.al. (2018):
Ge der dysphoria i adoles e e: urre t perspe ti es
in
Adolescent Health, Medicine and Therapeutics
2018: 9, s. 32.
2
3
/
18
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Henvendelse af 8/3-2021 fra Det Etiske Råd om udtalelse om ændring af juridisk kønsskifte for mindreårige
DET ETISKE RÅDS UDTALELSE OM ÆNDRING AF JURIDISK KØN FOR MINDREÅRIGE
om, at børn og unge er særligt sårbare og derfor har krav på beskyttelse. Dette gør,
at forældre og myndigheder har et særligt ansvar for at tage vare på disse.
Rådets udtalelse består af fire dele. Først præsenteres rådets anbefalinger. Deref-
ter beskrives forhistorien til den aktuelle diskussion og hvorledes denne hænger
sammen med muligheden for at få foretaget kønskorrigerende behandling. Der-
næst beskrives en række argumenter for at være imødekommende i forhold til at
ændre den nuværende lovgivning. Afsluttende beskrives en række argumenter for
at være tilbageholdende med at ændre den nuværende lovgivning.
RÅDETS ANBEFALINGER
Til en start skal det siges, at Det Etiske Råd i sine diskussioner har været yderst op-
mærksomme på den førnævnte samfundsdiskussion om kønsidentitet. Muligheden
for at ændre juridisk køn kan spille en rolle i udviklingen af og dannelsen af en pas-
sende selvforståelse
og det kan for børn og unge være en vældig opgave. Det
Etiske Råd er opmærksom på, at en eventuel mulighed for at ændre juridisk køn,
kan indebære en udvidelse af mindreåriges refleksionsliv om køn og identitet
og
at dette kan være på både godt og ondt. Centralt for overvejelserne har således
været balancen mellem hensynet til at hjælpe et mindretal i deres udvikling af køns-
identitet og hensynet til ikke at vanskeliggøre en udvikling af kønsidentitet for et
flertal.
I tråd hermed ønsker Det Etiske Råd at gøre opmærksom på, at hele området om-
kring kønsidentitet og kønskorrigerende behandling kalder på mere forskningsba-
seret viden. På få år har der indfundet sig en kraftig stigning i antallet af henvisnin-
ger til sexologiske klinikker i kombination med en pludselig stigning i antallet af hen-
vendelser fra mindreårige piger. Begge dele uden at nogen egentlig ved, hvad årsa-
gen er hertil.
Det Etiske Råd ønsker desuden, i forbindelse med diskussionen om ændring af juri-
disk køn for mindreårige, at advare om, at diskussionen om mindreårige med køns-
ubehag isoleres til at være et spørgsmål om at ændre juridisk køn. Uanset om man
ændrer eller bibeholder den eksisterende lovgivning, vil dette næppe løse alle de
problemer, som mindreårige kan opleve, og som måtte have sin grund i fordomme
om kønsroller.
Rådsmedlemmerne opfordrer derfor til, at en eventuel ret til eller mulighed for at
ændre juridisk køn ikke får lov at stå alene. Hvis valget er vigtigt, betyder det også
noget, at det er rigtigt, og derfor er der brug for andre og yderligere støttemulighe-
der for de mindreårige og deres familier, som oplever at skulle tackle kønsubehag.
Et flertal af Det Etiske Råds medlemmer (Anne-Marie Axø Gerdes, Jacob Giehm Mik-
kelsen, Leif Vestergaard Pedersen, Rune Engelbreth Larsen, Merete Nordentoft,
Henrik Nannestad Jørgensen, Lise Müller, Søren Møller, Knud Kristensen, Berit An-
dersen, Christian Gamborg, Bolette Marie Kjær Jørgensen, Mette Reissmann, Mia
Amalie Holstein, Grete Christensen, Eske Willerslev) anbefaler en sænkning af al-
dersgrænsen for ændring af juridisk køn. Rådsmedlemmerne har lagt vægt på, at
4
/
18
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Henvendelse af 8/3-2021 fra Det Etiske Råd om udtalelse om ændring af juridisk kønsskifte for mindreårige
DET ETISKE RÅDS UDTALELSE OM ÆNDRING AF JURIDISK KØN FOR MINDREÅRIGE
den manglende mulighed for børn og unge under 18 år til at få foretaget ændring
af det juridisk køn kan bevirke, at der opstår forklaringsproblemer, mistro, udeluk-
kelse eller sågar chikane i mødet med omverdenen. Dette fåtal af mindreårige, som
lider af vedvarende kønsubehag, kan hjælpes med forholdsvist få omkostninger for
resten af samfundet.
Rådsmedlemmerne peger på, at også mindreårige formes af hvilke holdninger de
mødes med i hverdagen. Børn og unges kønsubehag, følelsesmæssige erfaringer og
forståelser af hvad der er vigtigt for kønsidentiteten, kan næppe siges at være min-
dre relevante blot fordi de er mindreårige. At åbne for en grad af selvbestemmelse
tillader således, at mindreårige kan blive hørt, og at deres ønsker om personlig in-
tegritet og en sammenhæng mellem selvopfattelsen, og hvordan man fremtræder,
kan respekteres.
Rådsmedlemmerne lægger endvidere vægt på, at en ændring af juridisk køn ville
kunne omgøres. Sammenlignet med irreversibel kønskorrigerende behandling ud-
gør en ændring af det juridiske køn en mulighed for at afprøve og gøre sig erfaringer
med et socialt kønsskifte.
Rådsmedlemmerne stiller sig dog forskelligt til spørgsmålet om en evt. alders-
grænse.
Et flertal af rådets medlemmer (Anne-Marie Axø Gerdes, Jacob Giehm Mikkelsen,
Leif Vestergaard Pedersen, Rune Engelbreth Larsen, Merete Nordentoft, Henrik
Nannestad Jørgensen, Lise Müller, Søren Møller, Knud Kristensen, Berit Andersen,
Christian Gamborg, Bolette Marie Kjær Jørgensen, Mette Reissmann, Grete Chri-
stensen) anbefaler, at aldersgrænsen for ændring af juridisk køn sænkes til 10–12-
års alderen. Ind til den mindreårige bliver 15 år bør en ændring af juridisk køn ske
med forældres samtykke. Ønsket om denne aldersgrænse er motiveret af, at be-
slutningen om at ændre juridisk køn har store konsekvenser for den enkelte, også
selv om beslutningens reversible karakter tages i betragtning.
Det må anses for tvivlsomt, om børn før puberteten kan gennemskue de grundlæg-
gende årsager til, og overskue konsekvenser af, en mulig ændring af juridisk køn.
En sådan stillingtagen kræver et vist mål af modenhed og bevidsthed om de mulige
konsekvenser. Det kræver, at oplevelser og følelser kan bearbejdes og kognitivt for-
stås i et perspektiv, der rækker ud over den umiddelbare oplevelse og erfaring. På
en sådan baggrund kan man danne sig mere faste og realistiske forestillinger om
egen kønsidentitet. Endelig er det også vigtigt, at man er i stand til sprogligt at vi-
dereformidle meget særlige oplevelser af sig selv og sin kønsidentitet.
En yderligere begrundelse for en aldersgrænse ved 10–12 år lyder, at dette er alde-
ren, hvor eventuel behandling med stophormoner ofte vil kunne besluttes og
iværksættes.
Et mindretal af rådets medlemmer (Anne-Marie Axø Gerdes, Jacob Giehm Mikkel-
sen, Rune Engelbreth Larsen, Merete Nordentoft, Lise Müller, Knud Kristensen,
5
/
18
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Henvendelse af 8/3-2021 fra Det Etiske Råd om udtalelse om ændring af juridisk kønsskifte for mindreårige
DET ETISKE RÅDS UDTALELSE OM ÆNDRING AF JURIDISK KØN FOR MINDREÅRIGE
Mette Reissmann) anbefaler desuden, at der indføres en dispensationsmulighed,
hvor mindreårige ned til 6 år, som vurderes ubetvivleligt at lide af kønsdysfori, får
adgang til ændring af juridisk køn. En sådan mulighed bør gives undtagelsesvist, på
baggrund af en myndighedsvurdering, og bør således ikke være en automatisk ret.
Et mindretal af rådets medlemmer (Eske Willerslev) anbefaler, at muligheden for
ændring af juridisk køn udstrækkes til alle mindreårige uden aldersgrænse. Ind til
den mindreårige bliver 15 år bør en ændring af juridisk køn ske med forældres sam-
tykke.
Rådsmedlemmet anfører, at den aktuelle udfordring, når det angår mindreårige der
oplever kønsubehag er, at sikre støtte til de, der af forældre eller omgivelser, pres-
ses til at leve op til det fødselstildelte køn. Muligheden for at ændre juridisk køn vil
være med til at sikre en vej for de, som er ramt af kønsubehag i en særlig grad. En
sådan håndsrækning vil udgøre et vigtigt signal om accept af forskellighed og un-
derstrege, at transkønnede har lige så stor ret til at være en del af samfundet som
alle andre borgere. Lovgivning kan være med til at ændre kulturen, og i dette til-
fælde: hvorvidt en bestemt kønsopfattelse er legitim i samfundet, og derfor også
udgør en almindelig, ukontroversiel beslutning placeret hos individ og familie.
Et mindretal af rådets medlemmer (Mia Amalie Holstein) anbefaler, at aldersgræn-
sen for ændring af juridisk køn sænkes til 15 år. Efter denne opfattelse er situatio-
nen for unge med udtalt kønsubehag at sammenligne med situationen for unge,
der kommer i kontakt med sundhedsvæsenet. Efter sundhedsloven kan en patient,
der er fyldt 15 år, som udgangspunkt selv give informeret samtykke til behandling.
Dette er bl.a. begrundet i, at unge under 18 år i vidt omfang, fuldt ud er i stand til
at forstå den behandlingssituation, de måtte stå i. Beslutning om behandling tages
dog ikke alene af den unge, men sammen med en sundhedsperson. Det betyder, at
unge der er fyldt 15 år, som udgangspunkt selv kan træffe beslutning om behand-
ling for kønsidentitetsforhold uden deres forældres samtykke, svarende til § 17 i
Sundhedsloven. Det ville være naturligt at lade en ændring af juridisk køn flugte
med de eksisterende regler herom i Sundhedsloven.
Et mindretal af rådets medlemmer (Morten Bangsgaard) anbefaler, at man fasthol-
der den nuværende lovgivning, hvorefter det fortsat vil være en betingelse, at man
ved ansøgning om ændring af det juridiske køn er fyldt 18 år.
Dette medlem anerkender, at en lovliggørelse af ændring af juridisk køn for min-
dreårige vil udgøre en hjælp for et fåtal af mindreårige, men anfører, at der vil være
store omkostninger for det øvrige samfund. Gevinsterne for et fåtal ved en eventuel
lovændring, skal derfor holdes op mod samfundets bredere normer for køn, og
hvad der er i alle børns interesse. Børn har i udpræget grad brug for hjælp og støtte,
og et yderligere fokus på kønsidentitet risikerer at fremprovokere identitetskriser,
som muligvis ikke ville være opstået på anden vis.
Spørgsmålet om ændring af juridisk køn indebærer en afvejning af hensynet til de
mange børn og unge, der påføres en mulighed som vil indebære overvejelser, der
6
/
18
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Henvendelse af 8/3-2021 fra Det Etiske Råd om udtalelse om ændring af juridisk kønsskifte for mindreårige
DET ETISKE RÅDS UDTALELSE OM ÆNDRING AF JURIDISK KØN FOR MINDREÅRIGE
let kan fejlfortolkes eller udgøre en belastning. Der er således stor forskel på, at
samfundet udviser den fornødne rummelighed med hensyn til kønsroller og køns-
identitet, og så at tilbyde en ændring af det juridiske køn. Børn og unges opbygning
af egen kønsidentitet kan være en skrøbelig affære, og sammenlignet med kom-
pleksiteterne i denne modningsproces, er det at skulle vælge mellem to køn en for-
simpling af udfordringerne forbundet med kønsubehag. Rådsmedlemmet anbefa-
ler, at man ikke pålægger alle mindreårige en urealistisk forventning om afklaring.
I stedet bør man værne om barnets åbne udvikling og undlade at gøre en mulig
ændring af juridisk køn til en del af ansvaret ved at være barn.
Endvidere anbefales det, at der indføres en dispensationsmulighed, hvor mindre-
årige ned til 6 år, som vurderes ubetvivleligt at lide af kønsdysfori, får adgang til
ændring af juridisk køn. En sådan mulighed bør gives undtagelsesvist, på baggrund
af en myndigheds vurdering, og bør således ikke være en automatisk ret.
Rådets medlemmer stiller sig forskelligt til spørgsmålet om en evt. vurdering af an-
søgere. Rådet har drøftet, men ikke taget stilling til, hvorvidt en børnefaglig rådgiv-
ning bør være af lægelig, psykologisk eller pædagogisk karakter.
Et flertal af rådets medlemmer (Anne-Marie Axø Gerdes, Jacob Giehm Mikkelsen,
Merete Nordentoft, Henrik Nannestad Jørgensen, Søren Møller, Knud Kristensen,
Berit Andersen, Christian Gamborg, Mette Reissmann, Lise Müller, Grete Christen-
sen) anbefaler en
’erklæri gs odel’,
som svarer til den nuværende ordning, der er
gældende for personer over 18 år. En sådan model vil indebære en ret til at ansøge
om ændring af juridisk køn, men
med et krav
om, at en ændring af juridisk køn kun
kan forekomme efter, at den mindreårige samt familie har modtaget en børnefaglig
rådgivning.
Et mindretal af rådets medlemmer (Leif Vestergaard Pedersen, Rune Engelbreth
Larse , Eske Willersle a efaler e ’erklæri gs odel’ so s arer til de u æ-
rende ordning, der er gældende for personer over 18 år. En sådan model vil inde-
bære en ret til at ansøge om ændring af juridisk køn
uden krav
om rådgivning eller
krav om en myndighedsvurdering. Der skal alene vedlægges en erklæring om, at
ansøgningen er begrundet i en oplevelse af at tilhøre det andet køn. Det anbefales
dog, at der oprettes et tilbud om rådgivning i forbindelse med ændring af juridisk
køn, og at der fra myndigheders side opfordres til, at man gør brug af et sådant
tilbud.
Et mindretal af rådets medlemmer (Morten Bangsgaard, Bolette Marie Kjær Jør-
gensen, Mia Amalie Holstein) anbefaler, at adgang til at ændre juridisk køn kun kan
ske på baggrund af en given myndigheds vurdering. Det anbefales således ikke, at
der etableres en generel ret til at ændre juridisk køn, men alene en mulighed for at
søge om adgang til at ændre juridisk køn. Et udredningsforløb af læge- eller børne-
faglig karakter vil give mulighed for en efterprøvelse af, om ansøgningen er velbe-
grundet og stemmer overens med, at personen har en kønsidentitet, som ikke pas-
ser med det fødselstildelte køn.
7
/
18
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Henvendelse af 8/3-2021 fra Det Etiske Råd om udtalelse om ændring af juridisk kønsskifte for mindreårige
2348575_0008.png
DET ETISKE RÅDS UDTALELSE OM ÆNDRING AF JURIDISK KØN FOR MINDREÅRIGE
Det Etiske Råd har også drøftet, hvorvidt aldersgrænsen for ændring af juridisk køn
burde sænkes til 6 år, uden at dette synspunkt har mødt tilslutning. På dette tids-
punkt, lyder et argument, er familiens rummelighed ikke længere enerådende. Bar-
net skal ved skolestart stå sin første større prøve i et fællesskab og begynde at indgå
i aktiviteter, hvor kønslig kategorisering spiller en vigtig rolle for selvforståelsen.
Et
vedvarende ønske om at skifte køn i denne alder må dog regnes for usædvanligt.
Man må formode, at intet førskolebarn selv kan formulere et ønske om ændret
juridisk køn, om end det sandsynligvis kan kommunikere et kønsubehag på forskel-
lig vis. At efterspørge en decideret ændring af det juridiske køn, vil derfor næppe
alene
ære ’ ar ets ste
e’, e
inkluderer forældrenes, i en bestræbelse på at
tage vare på barnets tarv. I de tilfælde hvor barn og forældre føler sig sikre på be-
hovet for at ændre juridisk køn, kan det muligvis udgøre en betydelig hjælp for bar-
nets videre færd.
FORHISTORIE TIL DEN AKTUELLE DISKUSSION OG SAMMENHÆNGEN
MED KØNSKORRIGERENDE BEHANDLING
Forhistorie til den aktuelle diskussion
I 2014 blev det muligt for alle borgere over 18 år at ændre deres juridiske køn. Den
centrale passage fra loven lyder:
Øko
omi- og Indenrigsministeriet tildeler efter skriftlig ansøgning nyt person-
nummer til en person, som oplever sig som tilhørende det andet køn. Tildeling
af nyt personnummer er betinget af, at den pågældende afgiver en skriftlig er-
klæring om, at ønsket om nyt personnummer er begrundet i en oplevelse af at
tilhøre det andet køn, og at den pågældende efter en refleksionsperiode på 6
måneder fra ansøgningstidspunktet skriftligt bekræfter sin ansøgning. Det er
endvidere en betingelse, at den pågældende på ansøgningstidspunktet er fyldt
år.
3
Forarbejdet til lovgivningen diskuterede forskellige modeller, bl.a. om der skulle
være et krav om en diagnose eller en lægefaglig vurdering for at få tilladelse til æn-
dri g af det juridisk kø . Ma e dte dog ed e ’erklæri gs odel’,
ifølge hvilken
der kan opnås en ændring af det juridiske køn uden krav om deltagelse i et obser-
vationsforløb, om en stillet diagnose eller anden lægefaglig vurdering eller om
kønsmodificerende behandling i form af hormonbehandling eller kirurgi.
4
I argumentationen for en lovændring blev det fremhævet, at fraværet af krav om
en diagnose og kønsmodificerende behandling indebar den væsentlige fordel, at
den transkønnede hermed ville få mulighed for at gennemføre de reversible (juri-
diske og sociale) aspekter af et kønsskifte fuldt ud inden de irreversible (hormon-
3
4
Lov om ændring af lov om Det Centrale Personregister ,
LOV nr 752 af 25/06/2014.
Rapport fra ar ejdsgruppe o juridisk kø sskifte . Justits i isteriet, . fe ruar
.
https://www.justitsministeriet.dk/sites/default/files/media/Pressemeddelelser/pdf/2014/Rap-
port%20om%20juridisk%20k%C3%B8nsskifte.pdf
8
/
18
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Henvendelse af 8/3-2021 fra Det Etiske Råd om udtalelse om ændring af juridisk kønsskifte for mindreårige
2348575_0009.png
DET ETISKE RÅDS UDTALELSE OM ÆNDRING AF JURIDISK KØN FOR MINDREÅRIGE
behandling er delvis irreversibel, og kirurgi er irreversibel). Det ville mindske risi-
koen for, at der tages irreversible skridt, som fortrydes. En anden væsentlig fordel
beskrevet var, at de transkønnede, som alene ønsker at skifte køn juridisk, og som
således ikke ønsker kønsmodificerende behandling, ikke tvinges til en sådan be-
handling for at opnå en ændring af det juridiske køn.
En yderligere begrundelse for at adskille en ændring af det juridiske køn fra et krav
om en kønsmodificerende behandling lød, at den daværende praksis, som krævede
kønsmodificerende behandling for at en ændring af det juridiske køn kunne gen-
nemføres, muligvis var i strid med Den Europæiske Menneskerettighedskonvention
og domme fra Menneskerettighedsdomstolen.
Menneskerettighedsdomstolen pegede således i 2002 på, at:
[…] der ka opstå al orlig i dgri e i pri atli et i tilfælde, h or retstilsta de er
i strid
ed et igtigt træk ed de perso lige ide titet […]. Det pres og de
fremmedgørelse der opstår på baggrund af et misforhold, mellem den måde en
kønskorrigeret transseksuel fremtræder i samfundet, og en status tildelt af en
lov, som nægter at anerkende kønsskiftet, kan efter rettens mening ikke betrag-
tes som en mindre ubelejlighed opstået på baggrund af en formalitet. Der er
opstået en konflikt mellem den sociale virkelighed og loven, som sætter den
transseksuelle i en udsat position (anomalous position), hvor han eller hun risi-
kerer at opleve en følelse af sårbarhed, ydmygelse og angst.
5
Det er muligt at fortsætte dette ræsonnement og spørge, om ikke også transkøn-
nede
og transkønnede mindreårige
der ikke har fået foretaget en kønskorrige-
rende operatio
, ku e siges at efi de sig i e såda a o alous positio i og
med, at de i forskellige situationer bliver konfronteret med, at der ikke er overens-
stemmelse mellem det oplevede og det fødselstildelte køn.
Spørgsmålet om, hvorvidt et sådant menneskerettighedsperspektiv også åbnede
for, at en ændring af det juridiske køn skulle muliggøres for personer under 18 år,
blev berørt i det tværministerielle arbejde, der gik forud for lovændringen. På da-
værende tidspunkt var man i sundhedsvæsenet i færd med at udvikle et målrettet
udrednings- og behandlingstilbud til unge transkønnede under 18 år. Da det endnu
ikke var afklaret, hvilket udrednings- og behandlingstilbud man skulle tilbyde, und-
lod man i 2014 at vurdere, om der burde indføres mulighed for ændring af juridisk
køn for personer under 18 år.
Lovændringen genererede en række praktiske udfordringer. CPR-registrering er
brugt omfattende og i forskellige sammenhænge. En ændring af det juridiske køn
har derfor en række afledte effekter, blandt andet i relation til adgangen til nyt CPR-
nummer, kønsmarkering i pas og anden identifikation mv., rettigheder i ligebe-
handlingslovgivningen og ligestillingsloven, kønskorrekthed ift. navneændring og
5
Rapport fra ar ejdsgruppe o
juridisk kø sskifte , s.
.
9
/
18
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Henvendelse af 8/3-2021 fra Det Etiske Råd om udtalelse om ændring af juridisk kønsskifte for mindreårige
2348575_0010.png
DET ETISKE RÅDS UDTALELSE OM ÆNDRING AF JURIDISK KØN FOR MINDREÅRIGE
fastsættelse af forældreskab mv. En række lignende problematikker må forventes
at dukke op i forbindelse med en evt. udvidelse af retten til at ændre juridisk køn.
Et eksempel fra sundhedsområdet er de kønsspecifikke screenings- og vaccinetil-
bud, som er bundet op på CPR-registret. En ændring af det juridiske køn indebærer,
at personer med juridisk kønsskifte udelukkende fremstår som det køn, de har skif-
tet til, og herefter ikke længere vil modtage de kønsspecifikke screenings- og vacci-
netilbud, der relaterer sig til deres fødselstildelte køn. Denne gruppe af personer
med ændret juridisk køn bliver i stedet gjort opmærksom på, at de ikke længere
automatisk vil blive indkaldt til screeninger og vaccinationer. De bevarer retten til
disse tilbud, men er selv ansvarlige for at udnytte dem.
En række af sådanne problematikker kan forventes at dukke op i forbindelse med
mindreåriges ændring af juridisk køn.
Der er således en balance der skal findes, mellem et veletableret CPR-register, der
anvender fødselstildelt køn, og undtagelser for et mindretal af befolkningen.
6
Det
Etiske Råd vil i den forbindelse gøre opmærksom på, at indeværende problemstil-
ling i vidt omfang skyldes det kønsopdelte CPR-nummer. Det er muligvis en beko-
stelig affære, og der eksisterer en række fordele for samfundet ved et kønnet CPR-
nummer, men det er muligt at overveje, om man bør indføre et kønsneutralt CPR-
nummer.
Ændring af juridisk køn for mindreårige i Norge og Sverige
I Norge gennemførtes der i 2016 lovgivning, som giver adgang til ændring af juridisk
køn for personer, der oplever at tilhøre det modsatte køn. Muligheden for ændring
af juridisk køn gælder både for personer over og under 18 år.
Personer på 16 år og derover har i Norge en selvstændig adgang til at ændre juridisk
køn, dvs. uden krav om forældremyndighedsindehavernes samtykke.
Børn mellem 6 og 16 år kan ansøge om ændring af juridisk køn med forældremyn-
dighedsindehaverens samtykke. Der er ikke krav om en lægefaglig udredning forud
for ændring af juridisk køn, og den transkønnede skal blot erklære at opleve sig som
tilhørende det modsatte køn. Der er ikke tilknyttet en refleksionsperiode til ansøg-
ningen.
I Sverige kan personer under 18 år kun ansøge om ændring af juridisk køn, hvis der
er tale om en medfødt afvigelse i kønsudviklingen. En ændring af personens køn
skal både være fore
eligt ed kø side titete og ’ edst fore eligt’ ed perso e s
Social- og Indenrigsministeriet har i perioden fra den 1. september 2014 til den 31. august 2019
modtaget 1247 ansøgninger om juridisk kønsskifte og meddelt nyt personnummer i 948 sager. For-
skellen mellem de to tal er først og fremmest udtryk for ansøgere, som afventer udløbet af refleksi-
onsperioden. I samme periode har man i 24 sager gentildelt en person vedkommendes oprindelige
personnummer, dvs. annulleret afgørelsen om juridisk kønsskifte som følge af, at det juridiske køns-
skifte er fortrudt.
Gennemgang af lovgivningen på LGBTI-o
rådet . Miljø-
og Fødevareministeriet,
20. august 2020, s. 93.
6
10
/
18
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Henvendelse af 8/3-2021 fra Det Etiske Råd om udtalelse om ændring af juridisk kønsskifte for mindreårige
2348575_0011.png
DET ETISKE RÅDS UDTALELSE OM ÆNDRING AF JURIDISK KØN FOR MINDREÅRIGE
kropslige tilstand. For personer under 18 år skal der ved vurdering af ansøgningen
tages hensyn til personens vilje, alder og modenhed. I Sverige pågår der drøftelser
om lovgivningen både i forhold til spørgsmålet om, hvilke krav man skal stille til
ændring af juridisk køn samt til spørgsmålet om aldersgrænse.
7
Sammenhæng med kønskorrigerende behandling
Det vurderes, at ca. 0,5 % af befolkningen, alt efter opgørelsesmetode, ikke trives
med det fødselstildelte køn.
8
Tilsta de eteg es so ’kø su ehag’ eller ’kø sdys-
fori’, og dækker o er e
udtalt
inkongruens mellem personens oplevede kønsiden-
titet og det tildelte køn samt et
stærkt
ønske om at leve og blive accepteret ud fra
det oplevede køn. Med
orde e ’udtalt’ og ’stærkt’ peges der på, at kø su ehaget
har en intensitet og udstrækning over tid, som adskiller sig fra den usikkerhed på
kønsroller- og status, som kan opstå livet igennem.
Nogle af de, der træffes af kønsdysfori,
karakteriseres so ’tra skø ede’ og til-
sta de so ’tra skø ethed’. Tra skø ethed reg es ikke læ gere for e syg-
domstilstand, men det er muligt at søge lægelig behandling for at komme til at ligne
det foretrukne køn mest muligt. Transkønnede har ofte problematiske og smerte-
fulde oplevelser af ikke at høre til noget sted. Dette giver anledning til markant hø-
jere forekomster af ensomhed, angst, depressioner, selvskade, selvmordsforsøg og
andre diagnosticerbare tilstande inden for psykiatrien.
9
Et udrednings- og behandlingstilbud i sundhedsvæsnet til personer under 18 år blev
etableret i 2016. Varigheden af et gennemsnitligt udredningsforløb er ca. 6 måne-
der og består af 6–8 ambulante besøg. Kontakt med sundhedsvæsenet vedrørende
kønsidentitetsforhold kan groft sagt deles op i to hovedgrupper: de meget tidlige,
som altid har haft en stærk følelse af, at kønsidentiteten ikke stemte overens med
kroppen, og de, som først oplever kønsdysfori i forbindelse med pubertetens ind-
træden. For en oversigt over det samlede antal personer
henvist
til sygehusvæsenet
vedrørende kønsidentitetsforhold blandt børn og unge fra 0–17 år, henvises til
denne opgørelse
10
:
7
Ge e ga g af lo gi i ge på LGBTI-o rådet . Miljø-
og Fødevareministeriet, 20. august 2020,
s. 103.
8
Frisch, Morten et.al. (2019):
Sex i Danmark. Nøgletal fra Projekt Sexus 2017-2018,
s. 281. https://fi-
les.projektsexus.dk/2019-10-26_SEXUS-rapport_2017-2018.pdf
9
Frisch, Morten et.al. (2019):
Sex i Danmark. Nøgletal fra Projekt Sexus 2017-2018,
s. 747-754.
https://files.projektsexus.dk/2019-10-26_SEXUS-rapport_2017-2018.pdf
Becerra-Culqui, T.A.; Liu Y.; Nash R. et al. (2018): Mental Health of Transgender and Gender Non-
conforming Youth Compared With Their Peers
i
Pediatrics
2018;141(5).
10
Ge
s. 91.
e ga g af lo gi i ge på LGBTI-o rådet . Miljø-
og Fødevareministeriet, 20. august 2020,
11
/
18
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Henvendelse af 8/3-2021 fra Det Etiske Råd om udtalelse om ændring af juridisk kønsskifte for mindreårige
2348575_0012.png
DET ETISKE RÅDS UDTALELSE OM ÆNDRING AF JURIDISK KØN FOR MINDREÅRIGE
Tabel: Antal personer henvist til sygehusvæsenet vedr. kønsidentitetsforhold blandt børn
og unge (0-17 år)
Alder
0 år
1 år
2 år
3 år
4 år
5 år
6 år
7 år
8 år
9 år
10 år
11 år
12 år
13 år
14 år
15 år
16 år
17 år
I alt
2010
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
2011
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
7
7
2012
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
6
8
13
27
2013
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
6
9
9
25
2014
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
7
10
13
30
2015
0
0
0
0
0
0
0
0
0
8
13
25
45
2016
0
0
0
0
0
5
9
11
32
44
35
136
2017
0
0
0
0
0
0
6
5
9
21
47
38
55
181
2018
0
0
0
0
0
6
12
13
20
37
35
35
158
Kilde:
Landspatientregisteret version 10. juli 2020, Sundhedsdatastyrelsen.
Note:
Opgørelsen er baseret på en af diagnosekoderne DZ768E*, DF640, DF642, DF648, DF649, DF651
registreret som henvisningsdiagnose ved kontakt (skadestuebesøg, ambulant besøg eller indlæggelse)
til det psykiatriske eller somatiske sygehusvæsen. Året angiver året for henvisningsdatoen. Tabellen
indeholder en opgørelse for personer som henvises til minimum én af de tre afdelinger: "Klinik for
Vækst og Reproduktion", "Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center" eller "Sexologisk Klinik". Alderen
henviser til personens alder ved henvisningsdatoen. Da en person godt i løbet af et år kan henvises til
minimum én af de tre afdelinger før og efter sin fødselsdag det pågældende år, kan én person godt
indgå
̊
i op til to alderstrin og tallene summerer derfor ikke nødvendigvis til "i alt" i tabel 1. Værdier
mellem 1-4 er diskretioneret og angivet med (–) og totalerne i kolonner med diskretionerede værdier
er afrundet til nærmeste 5.
Som det fremgår, har der på få år indfundet sig en kraftig stigning i antallet af hen-
visninger. Ingen ved rigtig, hvad årsagen er, om end der ofte peges på to velkendte
muligheder: enten er mindreårige transkønnede, som en konsekvens af større ac-
cept og et målrettet behandlingstilbud, blevet mere synlige i dag, eller også har en
bredere samfundsudvikling ført til, at flere er villige til, at betegne eget oplevede
kønsubehag som dysfori eller som et tilfælde af transkønnethed. Det synes værd at
medtænke, om stigningen bør have konsekvenser for behandlingen af spørgsmålet
om en udvidelse af retten til at ændre juridisk køn for mindreårige.
12
/
18
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Henvendelse af 8/3-2021 fra Det Etiske Råd om udtalelse om ændring af juridisk kønsskifte for mindreårige
2348575_0013.png
DET ETISKE RÅDS UDTALELSE OM ÆNDRING AF JURIDISK KØN FOR MINDREÅRIGE
Med til billedet hører, at udforskningen af kønsidentitet blandt unge synes at tage
til. Der er fx et stigende antal unge, som i undersøgelser ikke besvarer, hvilket køn
de tilhører, mens andre ønsker at identificere sig som ikke-binær.
11
På få år har der
indfundet sig en kraftig stigning i antallet af henvisninger til sexologiske klinikker i
kombination med en tydelig stigning i antallet af henvendelser fra mindreårige pi-
ger. Således er der blandt 11–17-årige henvist
103 piger mod 38 drenge til Sexolo-
gisk Klinik under Region Hovedstadens Psykiatri. Hos Center for Kønsidentitet under
Sexologisk Center i Aalborg, som tager imod personer over 18 år, var der tidligere
en stor overvægt af mænd på ventelisten. Nu er der en stor overvægt af unge kvin-
der. Nærmere bestemt er 200 kvinder og 136 mænd i alderen 18–22 år blevet hen-
vist de seneste to år.
12
Hvorvidt kønsdysfori er blivende (persistens) eller fortager sig (desistens), viser sig
ofte i alderen 10-13 år, men kan forekomme både før og senere. Opfølgningsstudier
har vist, at ca. 20 % af præpubertære børn, som opfylder diagnosekriterierne for
kønsdysfori, havde et vedvarende ønske om kønsbekræftende behandling.
13
I rap-
porte Ge e ga g af lo gi i ge på LGBTI-o rådet fre hæ es det, at der:
I forskellige studier er angivet estimater på mellem 40-80 %. At et højt antal
ikke ønsker eller frafalder ønske om behandling, er imidlertid ikke det samme
som fortrydelse, men snarere et tegn på, at observations- og udredningsforløb
har vist, at barnets eller de unges kønslige uoverensstemmelse og evt. kønslige
ubehag ikke var vedvarende, hvorfor der følgelig ikke fandtes behov for sund-
hedsfaglig intervention. Den relativt høje andel, der stopper forløbet efter endt
udredning, er desuden baggrunden for, at man fagligt anbefaler at følge bar-
ets ud ikli g tæt ’ at hful aiti g’ sa t af e te ed iga gsættelse af kø s-
modificerende hormonbehandling, indtil puberteten indtræder.
14
Kønsmodificerende behandling bliver tilbudt som medicinsk behandling med hor-
moner. I første omgang stophormoner (ofte, men ikke på alle områder reversibelt),
og senere i form af krydshormoner (ofte irreversibelt).
Ud over tilbud om udredning og behandling, kan transkønnede børn og unge skifte
fornavn til et kønsneutralt eller ikke-kønskorrekt fornavn. Da der er en nedre al-
dersgrænse for ændringen af det juridiske køn, men ingen nedre grænse for køns-
11
Frisén, Louise; Söder, Olle & Rydelius, Per-A
ders
ar o h u ga i
Läkartidningen
9-10/2017.
: Kraftig ök i g a kö sdysfori la d
Langt flere piger end drenge ønsker kønsskifte. I forskningen har de kort sagt ingen anelse om
h orfor .
Information,
16. januar 2021.
13
12
Kaltiala-Heino, Riittakerttu et.al. (2018): Gender dysphoria in adolescence: current perspectives
in
Adolescent Health, Medicine and Therapeutics
2018: 9, s. 33.
14
Ge e ga g af lo gi i ge på LGBTI-o rådet . Miljø-
og Fødevareministeriet, 20. august 2020,
s. 91. https://mfvm.dk/fileadmin/user_upload/MFVM/Ligestilling/Gennemgang_af_lovgiv-
ning_paa_LGBTI-omraadet_august_2020.pdf
13
/
18
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Henvendelse af 8/3-2021 fra Det Etiske Råd om udtalelse om ændring af juridisk kønsskifte for mindreårige
2348575_0014.png
DET ETISKE RÅDS UDTALELSE OM ÆNDRING AF JURIDISK KØN FOR MINDREÅRIGE
modificerende behandling, kan transkønnede børn og unge således have et køns-
udtryk, navn og fysisk fremtoning, der ikke stemmer overens med deres person-
nummer.
15
I 2017 blev diagnosebetegnelserne ændret med den specifikke begrundelse, ikke at
ville patologisere identitet og for at undgå den stigmatisering, der historisk har ramt
transkønnede. Tidligere baserede diagnoser sig alene på et lægeligt skøn, mens
grundlaget for udredning og behandling i dag lyder, at en person bedst selv kan
føle, hvorvidt der foreligger kønsinkongruens eller ej. Den sundhedsfaglige op-
gave er dermed skiftet til primært at afklare, om der foreligger kønsligt ubehag i
en sådan grad, at behandling er påkrævet eller om der er afgørende forhold (fx
psykisk sygdom), som taler imod et terapeutisk indgreb.
16
ARGUMENTER FOR AT VÆRE IMØDEKOMMENDE: SELVBESTEMMELSE,
ANERKENDELSE OG RETTEN TIL AT BLIVE HØRT
Anerkendelse og inklusion
En række institutioner og praksisser gør brug af det binære personnummer i forbin-
delse med opdelinger, første møder og forventninger til kønsadfærd. En ofte an-
vendt begrundelse for, at muligheden for at ændre juridisk køn bør udstrækkes til
mindreårige lyder, at også de formes af, hvilke holdninger de mødes med i hverda-
gen. Den manglende mulighed for børn og unge under 18 år til at få foretaget æn-
dring af det juridisk køn, kan bl.a. bevirke, at der kan opstå forklaringsproblemer,
når barnet eller den unge skal opgive sit personnummer på biblioteket, til læge,
tandlæge mv., og modtageren grundet barnets kropslige udtryk ikke mener, at bar-
net eller den unge opgiver et korrekt personnummer. Børn og unge kan generelt
møde udfordringer i paskontrollen, på arbejdspladsen og blandt mennesker, der
insisterer på at fastholde deres køn ud fra pas, sygesikringskort, lønsedler m.m.,
mens barnet eller den unge selv fysisk fremstår og hævder sig som værende et an-
det køn, end dokumentet indikerer.
Et andet eksempel kan være instanser og institutioner, der benytter personnum-
mer til inddeling eller indkaldelse af klasser, grupper m.m., så barnet eller den unge
bliver fejlplaceret i forhold til sin kønsidentitet. Der kan også være tale om, at bar-
net eller den unge udelukkes fra foreningsliv og social interaktion med kammerater
i tilfælde, hvor deltagelse er kønsopdelt på baggrund af personnummer.
Der kan således argumenteres for, at hvis der mellem den mindreårige og foræl-
drene kan etableres en klarhed om en alternativ kønsidentitet, så kan det hjælpe
et barn eller en ung forholdsvist meget ikke at skulle løbe ind i en række af disse
problemer. En ændring af det juridisk køn vil muligvis ikke skabe aldeles ro omkring
15
Ge
s. 89.
16
e ga g af lo gi i ge på LGBTI-o rådet . Miljø-
og Fødevareministeriet, 20. august 2020,
Et eksempel på denne udvikling er,
at diag ose DF
Tra sseksualis e er le et erstattet af
eha dli gskode DZ
E Ko takt pga. tra skø ethed og at diag ose DF
Kø side titets-
forstyrrelse UNS (ude
ær ere spe ifikatio , er le et erstattet af eha dli gskode DZ
E
Ko takt pga. kø side titetsforhold UNS
.
14
/
18
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Henvendelse af 8/3-2021 fra Det Etiske Råd om udtalelse om ændring af juridisk kønsskifte for mindreårige
2348575_0015.png
DET ETISKE RÅDS UDTALELSE OM ÆNDRING AF JURIDISK KØN FOR MINDREÅRIGE
og anerkendelse af en anderledes fremtoning, men det vil givetvis bidrage til at løse
en indre konflikt hos den mindreårige selv. Dermed handler ændring af juridisk køn
også om selvbestemmelse og egen integritet.
Selvbestemmelse
Det forekommer rimeligt, at en 8-årig ikke selv kan bestemme, at hun vil færdes
ude om natten, mens det at forhindre en voksen i at gøre det ville være etisk angri-
beligt. Men hvordan ser det ud, hvis der er tale om en 15-årig? Allerede med dette
lille eksempel bliver det klart, at vi ikke uden videre anser mindreårige for at be-
sidde autonomi på samme måde, som voksne kan siges at gøre. Det bliver dog også
tydeligt, at det at være mindreårig er at være undervejs. En 15-årig bør kunne be-
stemme selv på en anden måde end en 8-årig. Endelig kan det næppe siges, at den
8-årige eller den 15-årige er moralsk mindreværdige på grund af deres alder. Børn
og unges kønsubehag, følelsesmæssige investeringer og forståelser af, hvad der er
afgørende vigtigt, kan næppe siges at være mindre relevante, blot fordi de er min-
dreårige.
At anskue spørgsmålet om ændring af juridisk køn for mindreårige som et spørgs-
mål om selvbestemmelse, åbner således for at mindreårige
på en eller anden
måde
gøres ligeværdige, når det fx gælder ønsket om personlig integritet og en
sammenhæng mellem selvopfattelsen, og hvordan man fremtræder. At lægge
mærke til et behov for autonomi af denne type hos mindreårige, synes at indebære
en respekt for mindreåriges bedømmelser af sig selv og deres rolle i verden. Har
den 11-årige, eller den 14-årige, ikke det samme behov for at leve et liv i overens-
stemmelse med sig selv, som den 19-årige har?
Behovet for integritet og et sammenhængende selv bør dog sammenholdes med,
at
retten
til selvbestemmelse også må afspejle en
evne
til selvbestemmelse. Auto-
nomi, kan man hævde, er ikke noget der uden videre besiddes, det er resultatet af
en modningsproces og betegner i et vist omfang opnåelsen af en kompetence til at
beslutte ting, til at bedømme egne forhold og til at forstå deres samspil med om-
verdenen. Man kan således tale om et minimum af kompetence, som skal være til
stede for at have evnen til selvbestemmelse. Det ville være en person der:
som minimum ser sig selv
og sine interesser og projekter
som noget der va-
rer ved over tid, og som kan reflektere over sine nuværende præferencer i lyset
af hvad der er i personens egen fremtidige interesse, egne personlige værdier
og hvad der fundamentalt optager personen. En sådan person har hvad vi
kunne kalde evnen til selvbestemmelse.
17
Når det drejer sig om mindreårige, skal retten til selvbestemmelse balanceres af,
hvad der er i barnets egen interesse eller barnets tarv. Det er således ikke urimeligt,
at afvise barnets ret til selv at vælge, med henvisning til en formodning om, hvad
der måtte være i barnets sande interesse. Barnets eller den unges aktuelle ønsker
17
Wiesemann, Claudia (2016):
Moral Equality, Bioethics, and the Child.
Springer, s. 21.
15
/
18
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Henvendelse af 8/3-2021 fra Det Etiske Råd om udtalelse om ændring af juridisk kønsskifte for mindreårige
2348575_0016.png
DET ETISKE RÅDS UDTALELSE OM ÆNDRING AF JURIDISK KØN FOR MINDREÅRIGE
skal balanceres af et mere langsigtet perspektiv, som forældre eller myndigheder
er ansvarlige for at anlægge.
En sådan forståelse af selvbestemmelse lægger stor vægt på personens rationelle
evne til at forholde sig til fremtidige konsekvenser af en beslutning. Man kan dog
hævde, at for strenge krav til, hvornår børn og unge er tilstrækkeligt i stand til at
udøve kvalificeret selvbestemmelse, risikerer at ofre det nuværende barns ønsker
til fordel for en endnu ikke kendt fremtidig person. Man kunne endvidere argumen-
tere for, at det så langt fra alene bør være den mindreåriges evne til at reflektere
rationelt over egen fremtid, der afgør graden af medbestemmelse, men at det sna-
rere graden af sårbarhed, der i transkønnedes tilfælde giver dem retten til både at
komme med og udleve vurderinger om egen kønslige identitet.
Man bør således overveje balancen mellem på den ene side den skade, som min-
dreårige med kønsdysfori kan lide ved ikke fuldt ud at forstå konsekvenserne af at
ændre sit juridisk køn for sit fremtidige selv, og den skade, som den mindreårige
her og nu vil lide ved ikke at blive tilstrækkeligt respekteret som en selvstændig
moralsk person.
18
Endelig skal det måske tilføjes, at de etiske spørgsmål om mindreåriges selvbestem-
melse ofte opstår ud af nød. Børn kan blive tvunget, af omstændigheder de ikke
selv er herre over, til at skulle medvirke i store beslutninger om egen sundhed og
krop, fx i tilfælde af leukæmi, hvor piger skal medvirke til at tage stilling til nedfrys-
ningen af egne æggestokke og drenge af egen sæd, eller i tilfælde af skilsmisse, hvor
børn skal høres og dermed tage stilling til hvilken forælder, man foretrækker at bo
hos. Der er tale om svære valg, som er påtvungne af ydre omstændigheder, men
når det nu ikke kan være anderledes, betragtes det stadig som et gode, at børn
bliver hørt og er med til at tage stilling til disse vanskelige spørgsmål.
Retten til at blive hørt
FN’s Børnekonvention
indeholder en række grundlæggende principper om ikke-dis-
krimination (artikel 2), om barnets bedste (artikel 3), om retten til livet (artikel 6),
og om retten til at blive hørt (artikel 12), som alle i sig selv udgør selvstændige ret-
tigheder for mindreårige. Børnekonventionens artikel 12 har til formål overordnet
at fremhæve, at både forældre og myndigheder i forhold vedrørende barnet, skal
tage hensyn til barnets egne synspunkter alt efter barnets alder og modenhed.
19
Der er dog stor forskel på, hvad det vil sige, at blive hørt på en alderssvarende
måde. Man kan have
medindflydelse
i familien, hvor barnets ideer og holdninger
kan inddrages, lige fra købet af en bil til langt større ting. Man kan have
retten til at
sige fra
og dermed opleve at kunne gå egne veje. Sammenlignet med disse to er
retten til selvbestemmelse
en anderledes avanceret ting.
18
19
Wiesemann, Claudia (2016):
Moral Equality, Bioethics, and the Child.
Springer, s. 36.
Ge e ga g af lo gi i ge på LGBTI-o rådet . Miljø-
og Fødevareministeriet, 20. august 2020,
s. 100.
16
/
18
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Henvendelse af 8/3-2021 fra Det Etiske Råd om udtalelse om ændring af juridisk kønsskifte for mindreårige
2348575_0017.png
DET ETISKE RÅDS UDTALELSE OM ÆNDRING AF JURIDISK KØN FOR MINDREÅRIGE
Der findes en række eksempler på, at mindreårige udfolder en stigende grad af selv-
bestemmelse i takt med alderen. For eksempel kan et barn, der er fyldt 10 år, an-
mode Familieretshuset om at indkalde forældrene til et møde om forældremyndig-
heden, barnets bopæl eller samvær. Barnet har en egen initiativret til at gøre for-
ældrene opmærksomme på sine ønsker i de situationer, hvor forældrene ikke sør-
ger for at finde løsninger, der er hensigtsmæssige for barnet. Større børn på 15 år
kan i visse forhold endda råde på egen hånd. Fx i sundhedslovens § 17, hvor perso-
ner, der er fyldt 15 år, kan give informeret samtykke til behandling. I tilfælde af
uenighed mellem forældrene og den unge, er kompetencen til at samtykke ende-
gyldigt lagt hos den unge.
20
ARGUMENTER FOR AT VÆRE TILBAGEHOLDENDE: NORMER, MODNING
OG RUMMELIGHED
Det forekommer væsentligt at overveje en evt. lovgivnings samspil med samfun-
dets bredere normer for køn, og hvad der kan tænkes at være i barnets eller den
unges interesse. Samfundet af i dag er mere åbent over for eksperimenter med
livsstil og kønsidentitet. Det åbner for spørgsmålet om, hvor meget oplevet køns-
ubehag blandt mindreårige der skyldes samfundets manglende anerkendelse af
grænsesøgende kønsadfærd. Man kan her argumentere for, at en ændring af det
juridiske køn næppe løser alle de problemer, som mindreårige kan opleve, og som
har sin grund i fordomme om kønsroller.
Man kan således argumentere for vigtigheden af, at der for mindreårige, som ople-
ver kønsubehag, er rummelige normer for, hvad det vil sige at være dreng og pige,
og at voksne kan rumme afvigelser fra normen, dvs. formår at reagere positivt på
afsøgninger af grænserne for kønnet, uden at børn og unge føler sig forkerte.
Endvidere kan man argumentere for, at dette er vigtigere for mindreårige, end det
er at få den juridiske mulighed for at ændre sit køn. Der er forskel på at udvise
rummelighed og så at tilbyde en ændring af det juridiske køn, og det er vigtigt at
videreudvikle samfundets muligheder for at være rummelige over for mindreåriges
kønsidentiteter, førend man tilbyder et valg. Børn og unge bør forstås som
under-
vejs
i at opbygge en social forståelse og en forståelse af sig selv. Sammenlignet med
kompleksiteterne i denne modningsproces, og sammenlignet med den nævnte
åbenhed over for mere eksperimenterende livsstile, kan det at skulle
vælge
mellem
to køn forekomme restringeret. Man kan spørge, hvorfor børn eller unge skal pres-
ses til et binært valg. Er det ikke vigtigere at blive hørt i forbindelse med tvivl, usik-
kerhed og kønsubehag, end at blive tilbudt et valg mellem to køn? Spørgsmålet er,
om mindreårige risikerer at påtvinges en valgsituation, som ikke er en naturlig følge
af et oplevet kønsubehag.
Omvendt bør muligheden for at ændre det juridiske køn muligvis anskues som en
del af en undersøgende, selvdannende periode i livet, og derfor som et værdifuldt
20
Ge e ga g af lo gi i ge på LGBTI-o rådet . Miljø-
og Fødevareministeriet, 20. august 2020,
s. 87-88.
17
/
18
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Henvendelse af 8/3-2021 fra Det Etiske Råd om udtalelse om ændring af juridisk kønsskifte for mindreårige
DET ETISKE RÅDS UDTALELSE OM ÆNDRING AF JURIDISK KØN FOR MINDREÅRIGE
redskab i børn og unges kønsidentitetsafklaring. Netop fordi børn og unge er un-
dervejs i at
opbygge
en social forståelse og en forståelse af sig selv, kan det at
vælge
en kønsidentitet måske være en hjælp for de, der lider af kønsdysfori.
At være et stort barn eller ung i dag kan beskrives som et omfattende refleksivt
projekt: ’Er jeg de jeg urde ære?’ De i te si erede ’forholde
-sig’
for oder e
børn og unge bidrager til, at tvivlen omkring egen identitet bliver desto mere grund-
læggende. Med adgangen til at ændre juridisk køn risikeres der at sætte yderligere
fokus på en tvivl i forbindelse med kønsidentitet. Mere skeptisk kan man spørge,
om ikke muligheden for at ændre juridisk køn som led i en selvdannelse, kan risikere
at forstærke binære konklusioner blandt sårbare og umodne unge. Valget som mu-
lighed kan friste til en overdreven konklusion, i faser hvor kønsidentiteten modnes
og er u der ud ikli g ud fra de ise : ’H is a har pro le er ed at passe i d
la dt piger, å det ære fordi a ikke er pige’.
Spørgsmålet er således, hvorvidt mindreårige evner at sondre mellem kønsdysfori
og almindelig usikkerhed? Puberteten kan være en foranderlig tid med store sår-
barheder. Meget skal læres, og hvordan sikres det, at en beslutning om juridisk
kønsskifte er udtryk for klarhed og ikke en forvirret reaktion på fx homoseksualitet,
mobning, misbrug eller andet?
Endelig kan man argumentere for, at debatten om muligheden for at ændre juridisk
køn, er præget af en for stor lethed i omgangen med køn. Givet den store uenighed
på området, bør man muligvis udvise en større forsigtighed, når det gælder ændrin-
gen af det fødselstildelte køn. Er kønsidentitet virkelig så let udskiftelig en sag?
Burde man ikke have en større respekt for, at kønsidentitet er stærkt influeret af
biologi og dermed en langsom og meget gradvis udvikling, som først modnes sent?
At udvise forsigtighed når det drejer sig om børn og unges udvikling, er også at be-
skytte dem mod afprøvninger og eksperimenter på en baggrund af usikker viden.
18
/
18