Ligestillingsudvalget 2020-21
LIU Alm.del Bilag 50
Offentligt
2341292_0001.png
KOLOFON
Redegørelse /
Perspektiv- og handlingsplan 2021
Minister for ligestilling, februar 2021
Beskæftigelsesministeriet
ISBN:
87-91892-40-6 (trykt udgave)
87-91892-41-4
Fotos:
Getty Images,Scanpix, PlanBørnefonden
Layout og produktion:
OTW A/S
(elektronisk udgave)
BM.DK/ARBEJDSOMRAADER/LIGESTILLING
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 50: Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (2021), fra ministeren for ligestilling
2341292_0002.png
REDEGØRELSE/
PERSPEK TIV- OG
HANDLINGSPLAN
2021
Afgivet til Folketinget af minister
for ligestilling den 25. februar 2021
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 50: Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (2021), fra ministeren for ligestilling
2341292_0003.png
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 50: Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (2021), fra ministeren for ligestilling
2341292_0004.png
INDHOLD
05
07
Forord
Baggrund og vision for
ligestillingsindsatsen i Danmark
Lige muligheder i uddannelse,
arbejde og familien
Frihed og lige rettigheder for alle
Tryghed, trivsel og lige muligheder for
LGBTI-personer
Ligestilling og rettigheder globalt
Status på initiativerne fra Perspektiv-
og handlingsplan 2020
09
15
21
25
27
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 50: Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (2021), fra ministeren for ligestilling
2341292_0005.png
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 50: Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (2021), fra ministeren for ligestilling
2341292_0006.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan
2021
5
Ministerens forord
Ligestilling er en central værdi i Danmark. For rege-
ringen handler ligestilling om mere retfærdighed og
større solidaritet. Ligestilling er en fælles kamp for re-
elt lige muligheder. Ikke kun for nogle få, men for alle.
Derfor giver det også god mening at få en tæt sam-
menhæng mellem ligestillingsområdet og beskæfti-
gelsesområdet. Det gør det muligt i endnu højere grad
at løse nogle af de strukturelle udfordringer, der stadig
eksisterer i vores samfund. Det gælder fx fordelingen
af barsel, ligeløn, begrænsninger af etniske minoritets-
kvinders beskæftigelse og dermed frihed samt seksuel
chikane.
Kvinder på tværs af brancher, sektorer og organisa-
tioner har i 2020 skabt et historisk momentum for at
komme seksuel chikane på arbejdspladsen til livs. Det
momentum skal – og vil – vi udnytte til at skabe en
kulturforandring på arbejdspladserne og få et bredere
fokus på udfordringerne. Seksuel chikane er ikke kun
en udfordring for stærke, højtuddannede kvinder, som
vi har hørt mest til i #MeToo-debatten. Almindelige
lønmodtagere – servitricerne, stewardesserne og se-
kretærerne – er langt oftere udsat for seksuel chikane
og krænkelser i hverdagen. Det skal vi også have frem i
lyset, og det skal vi have gjort noget ved. Debatten må
ikke forstumme uden handlinger. Det vil regeringen
gøre sit til.
Sammen med arbejdsmarkedets parter vil vi søge løs-
ninger, som kan skabe reelle forandringer på arbejds-
pladserne. Historisk har det vist sig, at vi bedst løser
store samfundsudfordringer i fællesskab. Og det har vi
brug for igen. Selvom vi gennem de sidste 100 år er lyk-
kedes med at skabe et af verdens mest ligestillede sam-
fund, har debatten om seksuel chikane eftertrykkeligt
vist os, at vi ikke er i mål.
Alle skal være en del af fællesskabet og nyde godt af
rettighederne i det danske samfund. Derfor er det også
helt uacceptabelt, at vi i Danmark har parallelsamfund,
hvor almindelige demokratiske frihedsrettigheder sæt-
tes ud af spil. Regeringen vil ikke acceptere, at imamer,
ægtemænd eller andre underlægger kvinder middelal-
derlige værdier. Vi skal hjælpe de kvinder, der i dag står
i en frihedskamp, og vi skal bekæmpe negativ social
kontrol.
Der er brug for, at kvinder og mænd reelt har samme
muligheder i uddannelse, familieliv og på arbejdsmar-
kedet. Mænd tager stadig kun ca. en tiendedel af for-
ældreorloven, selvom mange gerne vil tage mere. Og
kvinder er fortsat underrepræsenterede i både ledelse,
politik og forskning.
Vi skal skabe bedre muligheder for, at fædre kan holde
mere orlov med deres børn. Det vil være positivt for
fædre, børn og familierne, men også for hele samfun-
det. Her kan vi gøre en vigtig strukturel forskel.
Regeringen vil også understøtte virksomheder og or-
ganisationers arbejde med at fremme kvinder i ledelse
og bestyrelser. Det handler ikke om at fremme den
enkelte kvindes karrieremuligheder. Men om at begge
køn skal være med, når beslutninger træffes, og ret-
ningen for fremtidens samfund sættes. Alle skal kunne
se, at køn ikke bestemmer ens muligheder hverken på
ledelsesgangen, byggepladsen eller i familierne.
Manglende ligeløn mellem kvinder og mænd er stadig
en udfordring. Det er ikke et simpelt problem, og det
kan ikke løses med et snuptag. Men det fortjener seriøs
opmærksomhed, og vi skal undersøge mulighederne
for at fremme ligeløn.
Ligestilling er en del af fundamentet for vores samfund
og den velstand, velfærd og sammenhængskraft, som vi
alle nyder godt af i dagens Danmark. Vi skal derfor have
et vedvarende fokus på de forskellige udfordringer, som
henholdsvis kvinder og mænd møder. Det er gennem
fællesskabet og strukturelle ændringer i vores samfund,
at vi skaber lige muligheder for alle.
God læselyst.
Peter Hummelgaard
Minister for ligestilling
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 50: Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (2021), fra ministeren for ligestilling
2341292_0007.png
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 50: Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (2021), fra ministeren for ligestilling
2341292_0008.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan
2021
7
Baggrund og vision for
ligestillingsindsatsen i Danmark
Ligestilling er et af FN’s 17 mål for en bæredygtig ud-
vikling i verden og en hjørnesten i at nå fremskridt på
tværs af Verdensmålene – både nationalt og interna-
tionalt. Danmark er sammen med de øvrige nordiske
lande førende på ligestilling, men der er fortsat bar-
rierer og strukturer, som kan begrænse kvinder og
mænds reelt lige muligheder i det danske samfund.
Forandring tager tid og kræver en vedholdende og va-
rig indsats på tværs af en række forskellige områder.
Der er behov for, at mange forskellige aktører bidrager
– på tværs af Folketinget, regeringen, offentlige myn-
digheder, arbejdsmarkedets parter, uddannelsesinsti-
tutioner, organisationer, familier og den enkelte.
Denne perspektiv- og handlingsplan danner rammen
om regeringens ligestillingsindsats i det kommende år.
Indsatsen skal understøtte regeringens overordnede
vision:
Regeringen ønsker et velfærdssamfund, hvor der er reelt lige
muligheder for kvinder og mænd, hvor ingen udsættes for dis-
krimination, og hvor der er plads til forskellighed.
For at opfylde visionen er der opstillet en række målsæt-
ninger inden for fire indsatsområder, hvor der i det kom-
mende år vil blive arbejdet med konkrete initiativer.
VISION:
Regeringen ønsker et velfærdssamfund, hvor der er
reelt lige muligheder for kvinder og mænd, hvor ingen udsættes
for diskrimination, og hvor der er plads til forskellighed.
Lige muligheder
i uddannelse,
arbejde og
familien
Frihed og lige
rettigheder
for alle
Tryghed,
trivsel og lige
muligheder for
LGBTI-personer
Ligestilling
og rettigheder
globalt
• Mindske det kønsop-
delte arbejdsmarked
og fremme ligeløn
• Bekæmpe seksuel
chikane på arbejde og
i uddannelse
• Mere orlov og lige
muligheder for fædre
• Fremme offentlige
myndigheders arbejde
med ligestilling
• Fremme ligestilling
blandt indvandrere og
flygtninge
• Bekæmpe kønsbaseret
vold, overgreb og men-
neskehandel
• Styrke rettigheder
• Øge trivsel og lige
muligheder
• Fremme af kvinders og
pigers rettigheder og
muligheder globalt
• Stærkt dansk engage-
ment i det internatio-
nale ligestillingsarbejde
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 50: Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (2021), fra ministeren for ligestilling
2341292_0009.png
N Ø GL E TA L :
Andel af 18-24-årige lønmodtagere,
som har oplevet seksuel chikane, pct.
12
Fædres gennemsnitlige antal barselsdagpengedage
33
32,4
32,5
32
8
11,4
4
9,5
11,1
10,5
31
30,8
30
1,4
0
2012
Kvinder
2014
Mænd
Tabellen indeholder kun forældrepar, der bor sammen,
og hvor begge har ret til barselsdagpenge.
Kilde: Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø
(2019)
Arbejdsmiljø og Helbred 2018
Kilde: Danmarks Statistik, Statistikbanken:
LIGEFI1
29,6
1,9
3,2
2016
5,2
2018
29
2015
2016
2017
2018
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 50: Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (2021), fra ministeren for ligestilling
2341292_0010.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan
2021
9
Lige muligheder i uddannelse,
arbejde og familien
Det er en forudsætning for et ligestillet samfund, at kvinder og mænd
har reelt lige muligheder både i forhold til uddannelse, orlov, løn og karriere
og i forhold til familielivet.
Mindske det kønsopdelte arbejdsmarked
og fremme ligeløn
Kvinder og mænd uddanner sig som aldrig før, men
der er fortsat stor forskel på, hvilken uddannelse el-
ler uddannelsesretning de vælger. Det har betydning
for den stærke kønsopdeling, som præger det danske
arbejdsmarked, og det kan forklare en stor del af den
manglende ligeløn.
På erhvervsuddannelserne går langt størstedelen af de
studerende på en uddannelsesretning, hvor deres eget
køn er dominerende. Det er forsat primært mænd, der
vælger en uddannelse inden for teknologi, byggeri og
transport, mens kvinderne primært vælger omsorg,
sundhed og pædagogik.
Mænd udgør to tredjedele af de ansatte i den private
sektor og mindre end en tredjedel i den offentlige sek-
tor. Kvinder udgør kun knapt en fjerdedel af professo-
rerne på de danske universiteter, selvom de udgør mere
end halvdelen af de færdige kandidater. Kvinder udgør
knapt en femtedel af bestyrelsesmedlemmerne i pri-
vate virksomheder, og ca. en tredjedel af medlemmer
i kommunalbestyrelserne.
Det kan betyde, at både virksomheder og samfundet
går glip af kvalificeret arbejdskraft samt nye perspekti-
ver og ideer til at løse de komplekse udfordringer, som
verden står over for både nu og i fremtiden. Og det kan
have konsekvenser for den enkeltes muligheder for at
udnytte sit talent, ligesom kønsopdelingen bidrager til
de forskelle i løn og pensionsopsparinger, der stadig er
mellem kvinder og mænd.
Der er behov for fortsat at arbejde for, at alle har reelt
lige muligheder i uddannelse og på arbejdsmarkedet –
uanset køn.
Fakta
• 9 ud af 10 elever på erhvervsskolerne er på en ud-
dannelse, hvor ét køn udgør mere end 60 pct. af
eleverne. Tre ud af fire elever har det samme køn som
flertallet på deres uddannelse.
• Kvinder udgjorde i 2019 19 pct. af danske bestyrelses-
medlemmer og 15 pct. af direktionsmedlemmerne.
• Ca. 4 pct. af danske 18-64 årige kvinder er nye iværk-
sættere. Det er under halvdelen af OECD-landenes
gennemsnit på 9,2 pct.
• Ved seneste kommunalvalg i 2017 udgjorde kvinder
32,9 pct. af de valgte kandidater, og 14 ud af 98 borg-
mestre er kvinder.
• I 2018 udgjorde kvinder 56 pct. af færdige kandidater,
50 pct. af ph.d.’erne og 23 pct. af de universitetsan-
satte professorer.
• 85 pct. af lønforskellen mellem mænd og kvinder
kan henføres til en skæv fordeling af karakteristika
på de to køn, herunder især at arbejdsmarkedet er
kønsopdelt. Kønsopdelingen fører til lønforskelle,
fordi der er systematiske forskelle mellem lønnen i
kvinde- og mandedominerede job, og fordi mænd
er højere placeret i stillingshierarkiet end kvinder.
• I 2019 var 60-69-årige mænds pensionsformue
22 pct. større end kvindernes, svarende til ca.
340.000 kr.
Institut for Menneskerettigheder (2020)
Minoritetskøn på
erhvervsuddannelser,
Danmarks Statistik,
Statistikbanken:
LIGEDI6,
Dansk Erhverv (2020)
Danske kvinders iværksæt-
teraktivitet er blandt de laveste i OECD,
Danmarks Statistik,
Statistikbanken: LIGEDI2
og
danskekommuner.dk,
Uddannelses
og Forskningsministeriet (2020)
Mænd og kvinder på de danske
universiteter – Danmarks talentbarometer 2019,
VIVE (2020)
Den
’uforklarede’ del af forskellen mellem kvinders og mænds timeløn,
Danmarks Statistik,
Statistikbanken: LIGEII8.
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 50: Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (2021), fra ministeren for ligestilling
2341292_0011.png
Bekæmpe seksuel chikane på arbejde
og i uddannelse
Seksuel chikane er forbudt både på og uden for ar-
bejdsmarkedet, og der er en række ansættelsesretlige
redskaber, der giver mulighed for at skride ind over for
krænkeren i sager om seksuel chikane. Alligevel finder
seksuel chikane sted på tværs af brancher, arbejdsplad-
ser og relationer.
Undersøgelser viser, at lavtlønnede syv gange så ofte
som højtlønnede oplever seksuel chikane. Særligt
unge kvinder, unge i praktik og løstansatte er udsatte.
Knap hver fjerde kvindelige lærling har oplevet, at en
overordnet eller magtfuld person på arbejdspladsen
har forsøgt at presse sig til sex. Undersøgelser tyder
på, at det ikke er alle, der ved, hvor de skal henvende
sig, hvis de oplever seksuel chikane. Ligesom en del af
de forurettede har oplevet, at der ikke har været kon-
sekvenser for den eller de personer, der havde begået
chikanen. Der er brug for øget fokus på både styrket
forebyggelse, opdagelse og konsekvenser ved sager om
seksuel chikane både på arbejdsmarkedet og på uddan-
nelsesinstitutioner.
Regeringen vil understøtte en kulturændring på ar-
bejdspladser og uddannelsesinstitutioner, der gør det
trygt og sikkert at gå på arbejde og være i uddannelse.
Fakta
• Seksuel chikane på danske arbejdspladser er steget
fra 2,8 pct. i 2012 til 3,6 pct. i 2018.
• 10,5 pct. af unge kvindelige medarbejdere mellem
18 og 24 år har været udsat for seksuel chikane mod
5,2 pct. af mændene i samme aldersgruppe.
• Ca. 77.000 lønmodtagere blev udsat for seksuel
chikane i 2018. De fattigste 10 pct. oplever 7 gange
så meget seksuel chikane som de rigeste 10 pct.
Næsten halvdelen af ofrene er 34 år eller derunder.
• 7,7 pct. af adspurgte kvinder og 5,4 pct. af mændene
har oplevet, at en overordnet eller magtfuld person
har forsøgt at presse sig til sex. Halvdelen er 18-29 år.
• 23 pct. af adspurgte kvindelige lærlinge har oplevet
at blive forsøgt presset til sex af en overordnet eller
magtfuld person på arbejdspladsen.
• 51 pct. af kvindelige elever i hotel- og restaurations-
branchen og 30 pct. af mandlige har været udsat for
uønskede seksuelle tilnærmelser eller krænkelser på
deres praktikplads.
• 40 pct. af elever i hotel og restaurationsbranchen
ved ikke, hvor de skal henvende sig, hvis de ønsker
hjælp og støtte ved oplevelser med seksuel chikane.
Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (2019)
Arbejdsmiljø og Helbred 2018,
Fagbevægelsens Hovedorga-
nisation (2020)
Seksuel chikane i Danmark – Forslag og fakta,
Tryghedsfonden (2020)
Tryghedsmåling 2019-20,
Institut for
Menneskerettigheder (2019)
Sexchikane mod elever i hotel- og
restaurationsbranchen.
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 50: Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (2021), fra ministeren for ligestilling
2341292_0012.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan
2021
• Lige muligheder i uddannelse, arbejde og familien
11
Mere orlov og lige muligheder for fædre
Selvom der de seneste år har været en lille stigning
i, hvor lang orlov fædre i gennemsnittet holder med
deres børn, tager de stadig kun ca. en tiendedel af den
samlede orlov. Fædre i København tager ca. dobbelt
så meget orlov som fædre i Vestjylland. Samtidig er
over halvdelen af adspurgte forældre enige i, at fædre i
Danmark holder for lidt orlov med deres barn, og hver
tredje far holdt mindre orlov, end han havde lyst til.
Der er en tendens til, at mor opfattes som den primære
omsorgsperson for børnene, og at orloven derfor i
udgangspunktet er hendes. Det er en opfattelse, som
kan være udbredt både på arbejdspladsen og i den en-
kelte familie. Det kan være en udfordring for de mange
fædre, som ønsker at tage større del i familielivet eller
holde mere orlov med deres børn. Både fordi det kan
begrænse mænds mulighed for at deltage i familielivet
og forældreskabet på lige fod med kvinder, og fordi den
lange orlov kan være et benspænd for kvinders karriere
og delingen af omsorgsopgaverne. Fædres brug af orlov
er godt for både fædrene, børnene og familierne.
Der er behov for at skabe bedre muligheder for, at flere
fædre kan tage mere orlov, deltage i familielivet og
tage del i deres barns hverdag.
Fakta
• Fædre, der blev forældre i 2018, holdt i gennemsnit
32,5 dages orlov, mens mødrene holdt 281,9 dage.
• Fædre, der blev forældre i 2018, holdt næsten 3
dages orlov mere end fædre, der blev forældre i 2015.
• Fædre i København tager længst orlov med gen-
nemsnitlig 46,4 dage, mens fædre i Vestjylland tager
kortest orlov med gennemsnitlig 23,7 dage.
• 53 pct. af adspurgte forældre er enige i, at fædre i
Danmark holder for lidt barsels- og forældreorlov
med deres barn.
• 32 pct. af fædrene og 22 pct. af mødrene svarer, at
de gerne ville have holdt mere orlov, end de gjorde.
• 35 pct. af fædrene og 47 pct. af mødrene går i lav eller
meget lav grad ind for, at der bliver indført en øre-
mærket barselsordning på to måneder til fædre.
Danmarks Statistik,
Statistikbanken: LIGEFI1,
Institut for Men-
neskerettigheder (2020)
Mere ligestilling i de danske barselsregler.
Fremme offentlige myndigheders arbejde
med ligestilling
Offentlige myndigheder har en vigtig rolle at spille i at
fremme ligestilling mellem kønnene. Når det offentlige
tager højde for, at kvinder og mænd kan have forskellige
behov, ressourcer og adfærd, bidrager det til at fremme
ligestilling og lige muligheder både på personaleområ-
det og i kerneydelserne.
Kvinder udgør fx størstedelen af de offentligt ansatte,
men det er fortsat kun ca. hver tredje topleder, der er
kvinde. Samtidig er kun ca. hver tiende ansatte i vug-
gestuer eller børnehaver mand, og Forsvaret er fortsat
mandsdomineret, selvom der har været et stigning af
kvindelige værnepligtige over de seneste år.
Der kan også være behov for at tage højde for forskelle
i kvinder og mænds adfærd og præferencer i tilbud el-
ler indsatser. Mænd lever fx i gennemsnit kortere end
kvinder, og går samtidig mindre til lægen. Det gælder
særligt for ufaglærte mænd. Mænd er generelt overre-
præsenteret i trafikulykkesstatistikkerne, mens kvinder
er overrepræsenteret, når det gælder ulykker specifikt
med elcykler.
Der er behov for, at offentlige myndigheder fortsat ar-
bejder målrettet med at fremme ligestilling og medtæn-
ker køn både på personaleområdet og i kerneydelserne.
Fakta
• Kvinder udgør i gennemsnit 34 pct. af ledere på top-
chefniveau i staten, 32 pct. i kommunerne og 27 pct.
i regionerne.
• Andelen af værnepligtige kvinder er fra 2017 til 2020
steget fra 17,1 pct. til 22,2 pct. (eksl. Beredskabssty-
relsen).
• I 2019 udgjorde mænd 10,9 pct. af de beskæftigede
i vuggestuer og 12,8 pct. i børnehaver.
• I 2019 var middellevealder for kvinder 83,2 år, hvor
den for mænd var 79,3 år.
• I 2019 havde 40-49-årige mænd i gennemsnit 4,5
lægebesøg om året, mens tallet for kvinder var 7,8.
• I 2019 var næsten otte ud af ti dræbte i trafikken
mænd. Fra 2017-2019 var 6 ud af 10 tilskadekomne
eller dræbte elcyklister kvinder.
Beskæftigelsesministeriet (2021)
Ligestillingsredegørelser 2020
– Hovedrapport,
Forsvarsministeriets Personalestyrelse (2020),
Danmarks Statistik,
Statistikbanken: LIGEAI3, LIGEHI1, LIGEHI6,
Vejdirektoratet (2020)
Trafikulykker for året 2019.
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 50: Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (2021), fra ministeren for ligestilling
2341292_0013.png
12
Lige muligheder i uddannelse, arbejde og familien •
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan
2021
INITIATIVER
Køn og ligestilling i dagtilbud og grundskoler:
Rådet for
Børns Læring, der rådgiver børne- og undervisningsmini-
steren, fortsætter sit fokus på køn og ligestilling fra 2020.
Her blev stillet skarpt på ligestillingsudfordringer, herunder
kønsstereotype normer, i dagtilbud og grundskoler samt den
eventuelle sammenhæng med elevers uddannelsesvalg senere
i livet. I 2021 planlægger formandskabet for Rådet for Børns
Læring en undersøgelse af de meget få mænd, der arbejder
som pædagoger i dagtilbud.
Tiltag for at styrke undervisningen i sundheds- og seksual-
undervisning og familiekundskab i grundskolen:
Folkeskole-
forligskredsen vil drøfte, hvordan undervisningen i ”sundheds-
og seksualundervisning og familiekundskab” (SSF) kan styrkes.
Forligskredsen er enige om, at undervisning i seksualitet, ret-
tigheder, normer og grænser mv. er vigtig for elevernes udvik-
ling og dannelse. Drøftelserne forventes afsluttet medio 2021.
På finansloven for 2021 er der afsat en pulje på 5 mio. kr. årligt i
2021-2023 til styrkelse af seksualundervisning i folkeskolen.
Analyse af fagligt gab mellem drenge og piger igennem
folkeskolen og i overgang til ungdomsuddannelser:
Analy-
sen belyser, hvordan det faglige gab mellem drenge og piger
udvikler sig i løbet af folkeskolen, og hvilke faktorer der har
betydning for det faglige gab mellem kønnene. Desuden analy-
seres det faglige gab i overgangen til ungdomsuddannelser, og
det faglige gab i udviklingen af elevresultater fra grundskole til
almen studentereksamen (STX). Analysen planlægges offent-
liggjort forår 2021.
Alliance til fremme af ligestilling på erhvervsuddannel-
serne:
Ligestillingsministeren vil danne en alliance bestående
af repræsentanter fra erhvervsuddannelserne og relevante
interessenter, der skal komme med forslag til, hvordan uddan-
nelsesinstitutionerne kan arbejde med ligestilling og fremme
en mere ligelig kønsfordeling i elevsammensætningen.
Fremme af kvinder i beslutningsprocesser:
Regeringen vil i
folketingssamlingen 21/22 fremsætte lovforslag, der understøt-
ter virksomheder og organisationers arbejde med at fremme
en mere ligelig kønsfordeling i bestyrelse og ledelse. Som en
del af et tværpolitisk samarbejde om at fremme diversitet og
kvinder i politik lanceres et inspirationsmateriale til partior-
ganisationer. Derudover afrapporteres på det frivillige kodeks
for diversitet i rekruttering ved en konference i juni 2021.
Kvinder i forskning:
Som en del af aftalen om fordelingen af
forskningsreserven mv. i 2021 har regeringen indgået en bred
delaftale om at afsætte 110 mio. kr. til at styrke forskertalent-
programmet Inge Lehmann under Danmarks Frie Forsknings-
fond, som har til formål at fremme en mere ligelig kønssam-
mensætning i forskningsmiljøerne.
C ASES:
Bedre vilkår for kvinder i bygge- og anlægsbranchen
Branchefællesskabet for arbejdsmiljø i Bygge og Anlæg har lavet en vejledning til, hvordan arbejdet skal tilrette-
lægges med hensyn til tunge løft, arbejdsstillinger og kemikalier, når en maler bliver gravid. Da organisationerne
ønsker at tiltrække flere kvinder til branchen og sikre dem mulighed for at blive i arbejde længst muligt under en
graviditet, er branchefællesskabet ved at udarbejde tilsvarende vejledninger til flere af de andre håndværksfag. Det
er et skridt i den rigtige retning mod et mindre kønsopdelt arbejdsmarked at prioritere gode rammer for begge køn.
UC SYD knækker koden til at få flere mænd i sygeplejefaget
På professionshøjskolen UC SYD er det lykkedes at fordoble andelen af mænd fra 5 til 10 pct. på sygeplejestudiet.
Det skyldes blandt andet et øget fokus på det tekniske og det hurtige i faget. Mænd vælger ligesom kvinder ud-
dannelsen, fordi de gerne vil gøre en forskel, men UC SYD oplever, at det ofte er det akutte og det, der handler om
liv og død, der appellerer til mændene. Derfor har de fokuseret på at gøre op med billedet af sygeplejefaget som
primært omhandlende omsorg, og det har virket.
Ny metode til måling af omfanget af seksuel chikane på arbejdspladsen
De it-professionelles fagforbund PROSA har ændret måden, de måler omfanget af seksuel chikane på. En undersø-
gelse blandt deres medlemmer har vist, at hvis de kun spørger, om medlemmerne har været udsat for seksuel chi-
kane, så svarer 7,4 pct. bekræftende. Men hvis de stiller konkrete spørgsmål til chikaneoplevelser og krænkelser
og lægger dem sammen, så svarer 36,8 procent bekræftende. Med den viden er det muligt fremover at producere
mere nuancerede resultater i undersøgelser af seksuel chikane og dermed skabe bedre mulighed for at følge op.
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 50: Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (2021), fra ministeren for ligestilling
2341292_0014.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan
2021
• Lige muligheder i uddannelse, arbejde og familien
13
Kvindelige iværksættere:
Den nye barselsudligningsordning
for selvstændige trådte i kraft den 1. januar 2021 og skal styrke
kvinders incitament til at blive selvstændige samt forbedre
lønkompensation i forbindelse med barsels- og forældreorlov
for både mænd og kvinder. Erhvervsstyrelsen har etableret en
iværksætterdatabase, der blandt andet kan give detaljerede
data opdelt på køn, hvilket på sigt kan bidrage til et mere dat-
adrevent policy-arbejde på iværksætterområdet.
Forhandlinger af det kommende løngennemsigtighedstil-
tag fra EU-Kommissionen:
Det forventede direktivforslag om
øget løngennemsigtighed vil indgå i regeringens overvejelser
om, hvordan ligeløn mellem mænd og kvinder fremmes i Dan-
mark. Regeringen vil med inddragelse af Folketingets partier
indgå konstruktivt i de kommende forhandlinger.
Trepartsdrøftelser om seksuel chikane:
Regeringen har invi-
teret arbejdsmarkedets parter til trepartsdrøftelser om bedre
forebyggelse af og større konsekvens ved sager om seksuel chi-
kane på arbejdspladsen. Trepartsdrøftelserne skal blandt andet
bidrage til den planlagte evaluering af godtgørelsesniveauet
i sager om seksuel chikane i 2021, se på mulige indsatser til at
forbedre det psykiske arbejdsmiljø og på behovet for eventu-
elle yderligere lovgivningsmæssige tiltag. Trepartsdrøftelserne
forventes afsluttet medio 2021.
Forebyggelse af seksuel chikane på arbejdspladser:
Rege-
ringen følger op på initiativer til forebyggelse af seksuel chika-
ne på arbejdsmarkedet. Der etableres blandt andet en alliance
med organisationer, NGO’er og arbejdsmarkedets parter, som
skal sikre vedvarende fokus på bekæmpelse af seksuel chikane.
Arbejdstilsynets indsats styrkes, hotlinen relanceres, og rege-
ringen vil gøre det muligt at whistleblowe om seksuel chikane
på alle arbejdspladser. Med finansloven for 2021 er der afsat 10
mio. kr. år i 2021 og 2022 til Arbejdstilsynets indsats vedrørende
seksuel chikane og psykisk arbejdsmiljø.
Forebyggelse af seksuel chikane på uddannelser:
Rege-
ringen følger op på initiativer om seksuel chikane på tværs
af uddannelsesområdet. Initiativerne omfatter styrket un-
dervisning i psykisk arbejdsmiljø, opfordring til etablering af
whistleblowerordninger, trivselsmålinger med spørgsmål om
seksuel chikane, dialog med parterne på uddannelsesområdet
samt øget fokus på arbejdsmiljø og ligebehandling på praktik-
steder.
Implementering af EU-orlovsdirektivet:
Regeringen forven-
ter at fremsætte lovforslag i 2021 om gennemførelsen af EU-
direktivet om blandt andet øremærket orlov til begge forældre.
Direktivet skal være gennemført senest den 2. august 2022. I
2021 relanceres kampagnen ”Aktion Fars Orlov” i samarbejde
med organisationerne på arbejdsmarkedet. Fokus er på, hvor-
dan kulturen på arbejdspladser kan fremme fædres brug af
orlov.
Lige adgang til børne- og ungeydelse:
De nye regler om lige-
deling af børne- og ungeydelsen imellem forældremyndigheds-
indehavere træder i kraft 1. januar 2022. Reglerne betyder, at
børne- og ungeydelsen fremover som udgangspunkt udbetales
med halvdelen til hver af forældremyndighedsindehaverne.
Det nye tiltag sikrer mere moderne regler, der afspejler nuti-
dens familiemønstre.
Social ulighed i sundhed og sygdom:
Sundhedsstyrelsen
følger som led i sit fokus på ulighed i sundhed op på anbefa-
lingerne i Statens Institut for Folkesundheds rapport fra 2020,
som blandt andet viser, at mænd har kortere levetid, højere
risikofaktorer fx rygning og går mindre til læge. Med finanslo-
ven for 2021 afsættes 2 mio. kr. årligt i 2021 og 2022 til Forum for
Mænds Sundhed til projekter om målrettede tilbud til mænd
om sundhed og livsstil.
Inklusion og mangfoldighed på forsvarsområdet:
Forsvars-
ministeriets Personalestyrelse udarbejder i 2021 en strategi
for inklusion og mangfoldighed for hele Forsvarsministeriets
område og udvider videns- og forskningskapaciteten for at
belyse behov samt effekt af nye mangfoldighedstiltag. I Hæren
og Flyvevåbnet udvikles en familiepolitik, der skal understøtte
fastholdelse og rekruttering særligt af kvinder. Søværnet vide-
refører tiltag for at øge andelen af kvinder i ledelsen, og Flyve-
våbnet gennemfører en undersøgelse af fordelingen af person-
lige kvalifikationstillæg mellem kvinder og mænd.
Forebyggelse og håndtering af kønskrænkende adfærd på
Forsvarets område:
Forsvarsministeriet har siden efteråret
2019 arbejdet målrettet med indsatser mod kønskrænkende
adfærd, og indsatsen videreudvikles. Der udbydes blandt andet
temadage og kurser til chefer, ledere og arbejdsmiljøorganisa-
tioner om håndteringen af kønskrænkende adfærd. Endvidere
forventes kønskrænkende adfærd at blive et indsatsområde i
en kommende arbejdsmiljøstrategi 2021-2025. Viden, præsen-
tations- og undervisningsmaterialer mv. på området er samlet
og holdes opdateret på hjemmesiden respektforhinanden.dk.
Politik mod mobning og chikane i politiet:
Rigspolitiet har
igangsat drøftelser med faglige organisationer, politikredse
og arbejdsmiljøorganisationen om udarbejdelse af en politik
mod mobning og seksuel chikane. Politikken skal sætte ret-
ning for arbejdet med en kultur, der har fokus på ligestilling.
Arbejdet forankres i alle politikredse, herunder Grønland og
Færøerne.
Løft af KVINFO’s videnscenter:
Med finansloven for 2021
øges KVINFO’s driftsbevillig med 4 mio. kr. årligt i 2021-2024
for at styrke KVINFO’s arbejde med at skabe systematisk og
forskningsbaseret viden om ligestilling, herunder sexisme og
seksuel chikane.
Kønsbalancen i dansk film:
Det Danske Filminstitut arbejder
målrettet for mangfoldighed og gennemfører i 2021 et obli-
gatorisk udviklingsforløb for støttetildelere og indfører fra
2021 fælles retningslinjer for rekruttering på Filminstituttet. I
Brancheforum for Mangfoldighed iværksættes blandt andet en
mentor- og netværksordning for kvinder, facilitering af møder
mellem nyuddannede og etablerede kræfter i branchen samt
en indsats for dialog mellem nyuddannede og gatekeepers i
Filminstituttets støttesystem.
Fokus på kønsforskelle i trafikformer og -sikkerhed:
Vejdi-
rektoratet vil i 2021 sætte fokus på forskelle i trafikformer og
præferencer hos mænd og kvinder. Vejdirektoratet planlægger
at målrette trafiksikkerhedsinitiativer til relevante grupper,
herunder kvinders brug af elcykler, da kvinder er en betydelig
målgruppe inden for denne transportform.
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 50: Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (2021), fra ministeren for ligestilling
2341292_0015.png
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 50: Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (2021), fra ministeren for ligestilling
2341292_0016.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan
2021
15
Frihed og lige rettigheder for alle
Alle har ret til at føle sig trygge. Ingen skal udsættes for eller frygte krænkelser,
vold og overgreb. Og den enkeltes frihed, beslutninger og rettigheder skal ikke
begrænses af negativ social kontrol og forældede æresbegreber.
Fremme ligestilling blandt indvandrere
og flygtninge
Det er grundlæggende for det danske samfund, at alle
tager aktivt del i og bidrager til fællesskabet. Mange
indvandrere bidrager, tager uddannelse og går på ar-
bejde. Men der er stadig etniske minoritetsmiljøer,
hvor særligt alt for mange kvinder ikke er i beskæftigel-
se og oplever at blive presset til ikke at stå til rådighed
for arbejdsmarkedet.
Ligestilling skal gælde for alle i Danmark uanset bag-
grund, kultur og traditioner. Alle skal kunne leve det liv,
som de ønsker, og træffe egne valg – uanset køn. Men
der eksisterer fortsat parallelsamfund i Danmark, hvor
ligestilling ikke anerkendes, og hvor den enkeltes ret-
tigheder og frihed begrænses. Hvor familien bestem-
mer, hvem man må være venner med, skal giftes med,
eller om man må have en kæreste. Og hvor kvinder ikke
har ret til skilsmisse, og derfor bliver fastholdt i ægte-
skaber mod deres vilje.
Der er behov for at få særligt flere indvandrerkvinder
ud på arbejdsmarkedet, så de møder danske normer og
værdier, tjener deres egne penge og får den frihed og
uafhængighed, det giver. Og der er behov for en aktiv
indsats for at bekæmpe negativ social kontrol.
Fakta
• 15 pct. af ikke-vestlige efterkommere må ikke eller
tror ikke, at de må, have en kæreste for deres familie.
Det samme gælder 5 pct. af ikke-vestlige indvan-
drere og 2 pct. med dansk oprindelse.
• 81 pct. af indvandrere og 84 pct. af efterkommere
med ikke-vestlig oprindelse føler, at deres familie i
høj grad giver dem lov til frit at vælge deres venner.
Det samme gælder for 96 pct. med dansk oprindelse.
• 77 pct. af ikke-vestlige indvandrere er helt enige i, at
mænd og kvinder bør have samme mulighed for at
blive skilt. Det gælder 87 pct. af ikke-vestlige efter-
kommere og 95 pct. med dansk oprindelse.
• 88 pct. af ikke-vestlige indvandrere er helt enige i, at
mænd og kvinder bør have samme mulighed for at
have et arbejde. Det gælder 92 pct. af ikke-vestlige
efterkommere og 96 pct. med dansk oprindelse.
• 51 pct. af 16-64-årige mænd og 43 pct. af kvinder med
oprindelse i MENAP-landene og Tyrkiet var i lønmod-
tagerbeskæftigelse i 3. kvartal 2020. Blandt personer
med dansk oprindelse var den tilsvarende andel hen-
holdsvis 74 pct. og 73 pct.
Udlændinge- og Integrationsministeriet (2020)
Baggrunds-
tabeller fra Medborgerskabsundersøgelsen 2020,
Udlændinge- og
Integrationsministeriet egne beregninger baseret på regi-
sterdata fra Danmarks Statistik.
N Ø GL E TA L :
Andel 16-64-årige
i lønmodtager-
beskæftigelse, pr.
3.
kvartal
2008-2020
Anm.: Inkluderer personer i
støttet og ustøttet beskæfti-
gelse. Inkluderer ikke selvstæn-
dige erhvervsdrivende og med-
arbejdende ægtefæller. Tallene
for det seneste kvartal er forelø-
bige. Tallene er ikke korrigeret
for sæsonudvikling.
Kilde: Udlændinge- og Integra-
tionsministeriets egne bereg-
ninger baseret på registerdata
fra Danmarks Statistik.
80%
60%
40%
20%
0%
2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020
Dansk oprindelse, mænd
Oprindelse i MENAP-lande og Tyrkiet, mænd
Øvrige ikke-vestlig oprindelse , mænd
Dansk oprindelse, kvinder
Oprindelse i MENAP-lande og Tyrkiet, kvinder
Øvrige ikke-vestlig oprindelse , kvinder
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 50: Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (2021), fra ministeren for ligestilling
2341292_0017.png
16
Frihed og lige rettigheder for alle •
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan
2021
Bekæmpe kønsbaseret vold, overgreb og
menneskehandel
Menneskehandel, vold, overgreb og krænkende adfærd
er uacceptabelt. Det har store konsekvenser både for
den enkelte og for samfundet. Alle har ret til at føle sig
trygge og til at bestemme over egen krop og eget liv.
Det er helt grundlæggende.
Kvinder er oftere end mænd udsat for stalking og for
både fysisk og psykisk partnervold. Samtidig er volden
mod kvinder ofte grovere. Men også mænd er udsat for
vold fra en partner, og her kan det være sværere at søge
og få hjælp. Langt flere kvinder end mænd er udsat for
voldtægt og voldtægtsforsøg. Det er særligt unge kvin-
der, der er udsatte. Det gælder også, når krænkelserne
er digitale. Langt flere unge kvinder har mindst én gang
oplevet af få delt et nøgenbillede uden deres tilladelse i
sammenligning med jævnaldrene mænd.
Både kvinder og mænd udsættes for menneskehandel.
Det er et brud på grundlæggende menneskerettighe-
der og en grov krænkelse af den enkelte, når et men-
neske udnyttes og handles af kriminelle bagmænd.
Kvinder handles primært til prostitution, og det fore-
går i stigende omfang i det skjulte og online. Samtidig
er flere mænd over de seneste år vurderet handlet til
tvangsarbejde i Danmark.
Der er behov for at fastholde indsatsen mod fysisk og
psykisk vold i nære relationer, at følge op på lovgivnin-
gen om en samtykkebaseret voldtægtsbestemmelse
og fremme digital dannelse blandt børn og unge. Rege-
ringen vil også tage stilling til den fremtidige indsats
mod menneskehandel, når den nuværende handlings-
plan udløber.
Fakta
• Ca. 11.400 kvinder bliver årligt udsat for voldtægt el-
ler voldtægtsforsøg. Knap fire ud af ti gerningsmænd
er en nuværende eller tidligere partner.
• Omkring 54.000 personer var i 2019 udsat for andre
former for seksuelle krænkelser end voldtægt. Knap
80 pct. var kvinder.
• I 2019 havde 2.164 kvinder ophold på et kvindekrise-
center, hvoraf halvdelen (1.073) var indvandrere eller
efterkommere.
• Inden for en etårig periode har 1,6 pct. af kvinder og
0,8 pct. af mænd været udsat for fysisk partnervold,
og 3,9 pct. af kvinder og 1,2 pct. af mænd har været
udsat for psykisk partnervold.
• Inden for en etårig periode har 2,4 pct. af kvinder og
1,7 pct. af mænd været udsat for stalking.
• På ungdomsuddannelserne er andelen af unge, der
inden for det seneste år har delt et intimt billede af
andre uden deres samtykke, faldet fra 6,1 pct. til 1,8
pct. fra 2017 til 2020. Det er 0,6 pct. af piger og 3,3 pct.
af drenge, som har delt.
• I 2020 blev 77 personer vurderet handlet af danske
myndigheder. 55 af dem var kvinder, 21 var mænd og
én var transkønnet.
Justitsministeriets Forskningskontor (2020)
Udsathed for vold
og andre former for kriminalitet – Offerundersøgelserne 2005-2019,
Danmarks Statistik,
Statistikbanken: KRISE2,
Statens Institut
for Folkesundhed (2018)
Vold og seksuelle krænkelser,
VIVE (2018)
Psykisk partnervold – En kvantitativ kortlægning,
Justitsministeri-
ets Forskningskontor (2018)
Omfanget og karakteren af stalking,
SSP samrådets fagudvalg for digital dannelse (2020)
Analyse
– Deling af nøgenbilleder,
Socialstyrelsen (2021)
CMM – Statistik –
Nøgletal 2020.
N Ø GL E TA L :
Antal kvinder, der
har haft ophold på et
kvindekrisecenter
Kilde: Danmarks Statistik,
Statistikbanken: KRISE2
2.500
2.000
1.500
1.000
500
0
2017
2018
2019
Personer med dansk oprindelse
Indvandrere og efterkommere
811
1024
1073
241
688
881
958
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 50: Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (2021), fra ministeren for ligestilling
2341292_0018.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan
2021
• Frihed og lige rettigheder for alle
17
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 50: Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (2021), fra ministeren for ligestilling
2341292_0019.png
18
Frihed og lige rettigheder for alle •
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan
2021
INITIATIVER
Flere indvandrerkvinder i beskæftigelse:
Med Aftale om
udmøntning af reserven til foranstaltninger på social-, sund-
heds- og arbejdsmarkedsområdet for 2019 blev der afsat 95
mio. kr. i 2019-2022 til, at 15 kommuner kan udvikle og gen-
nemføre indsatser, som skal give indvandrerkvinder bedre
mulighed for at komme ind på arbejdsmarkedet og deltage
aktivt i det danske samfund. Blandt andet udvikles kvinder-
nes faglige og personlige kompetencer, og de styrkes i at
agere rollemodeller i forhold til at kunne opnå og fastholde
selvforsørgelse. Viden om virksomme indsatser og metoder
fra projektet udbredes til alle kommuner.
Styrke etniske minoritetskvinder og –mænds deltagelse
i samfundet:
Med finansloven for 2021 er driftsstøtte til By-
delsmødrene forhøjet med 2,8 mio. kr. årligt i 2021-2022, så de
samlet modtager 4,5 mio. kr. i 2021 og 2022. Initiativet bygger
bro mellem isolerede etniske minoritetskvinder og deres fa-
milier og samfundet. Derudover er der afsat 3 mio. kr. årligt i
2021 og 2022 til foreningen Baba, som har til formål at motive-
re fædre med indvandrer- eller flygtningebaggrund til handle-
kraft og aktiv deltagelse i deres børns liv og i samfundet.
Styrket indsats mod negativ social kontrol:
Med finanslo-
ven for 2021 er der afsat 10 mio. kr. årligt i perioden 2021-2024
til at styrke indsatsen for at bekæmpe og forebygge social
kontrol. Midlerne skal blandt andet gå til uddannelse og
opkvalificering af fagfolk, styrket exit for ofre, herunder etab-
lering af flere udslusningsboliger, og udvidelse af sikkerheds-
konsulentordningen. Udlændinge- og integrationsministeren
har endvidere fremsat lovforslag om en styrket indsats mod
negativ social kontrol, som blandt andet forbyder religiøse vi-
elser af mindreårige og skærper straffen for at fastholde per-
soner i ægteskab og ægteskabslignende forhold med tvang.
En samtykkebaseret voldtægtsbestemmelse i straffe-
loven:
Folketinget har vedtaget regeringens lovforslag om
at indføre en samtykkebaseret voldtægtsbestemmelse. Med
lovforslaget ændres straffelovens § 216, stk. 1, pr. 1. januar
2021, så samleje med en person, som ikke samtykker heri, er
voldtægt. På finansloven er der afsat 20 mio. kr. årligt i 2021
og 2022 til at styrke bistandsadvokatordningen, så ofre for
seksuelle overgreb får ret til vejledning fra en bistandsadvo-
kat, før overgrebet anmeldes til politiet, og en eventuel styr-
ket rådgivning efter anmeldelsen.
C ASES:
Mentornetværk til understøttelse af indvandrer- og flygtningekvinders deltagelse
i samfundsliv og arbejdsmarked
KVINFO's mentornetværk bidrager til, at etniske minoritetskvinder i boligsociale områder har mulighed for at
deltage på lige fod med andre borgere på arbejdsmarkedet og i samfundslivet generelt. Mentorindsatsen gør det
muligt at afklare, forberede og tilknytte kvinderne til arbejdsmarkedet, og har fokus på kompetencer som uddan-
nelse, danskkundskaber, forståelse for arbejdsmarkedet, arbejdskultur, ligestilling og rettigheder som centrale
parametre for, at kvinderne kan skabe tilknytning til arbejdsmarkedet, og for at styrke deres generelle integration
i samfundet.
”Sig det til nogen” – gratis ambulant rådgivning og handling til voldsudsatte kvinder
”Sig det til nogen” tilbyder gratis og individuelt tilpassede rådgivnings- og behandlingsforløb til voldsudsatte kvin-
der, der har brug for en anden løsning end et krisecenterophold, samt deres pårørende. ”Sig det til nogen” er drevet
af Danner sammen med krisecentre i Ringsted, Randers, Holstebro og Kolding samt Kvindehjemmet i København.
Danner og Ringsted og Randers krisecentre fik tildelt varig driftsstøtte med finanslovsaftalen for 2020, og er med
udvidelsen til Holstebro og Koldings krisecentre samt Kvindehjemmet, desuden blevet landsdækkende med mid-
ler i en treårig periode fra Socialstyrelsens pulje til udbredelse af ambulante tilbud til voldsudsatte. Efter det første
halve år viste den foreløbige evaluering blandt andet, at kvindernes trivsel øgedes markant, at de i mindre grad
blev udsat for vold, at de forholdt sig anderledes positivt til deres situation og fik større selvværd.
Netværk til bekæmpelse af menneskehandel online
Mange aktører på menneskehandelsområdet oplever en øget digitalisering af feltet. Derfor har Center mod Men-
neskehandel iværksat et initiativ, der har til formål at styrke indsatsen mod menneskehandel online. Initiativet
er forankret i et netværk med nye samarbejdspartnere, herunder myndigheder som Skattestyrelsen, Digitalise-
ringsstyrelsen og Rigspolitiets nationale Cyber Crime Center og private virksomheder som Microsoft, MobilePay
og PwC. Ved at rette fokus på den digitale virkelighed, som ofre og bagmænd også bevæger sig i, samarbejder net-
værket om at forebygge menneskehandel online, nå flere ofre og ramme bagmændene.
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 50: Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (2021), fra ministeren for ligestilling
2341292_0020.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan
2021
• Frihed og lige rettigheder for alle
19
Kampagne og undervisning om voldtægt og samtykke:
Ligestillingsministeren har igangsat en oplysningskampagne,
som har til formål at oplyse om den nye samtykkebestem-
melse og grænserne mellem lovlig og ulovlig seksuel adfærd
og samtykke. Børne- og Undervisningsministeriet vil blandt
andet tilføje samtykke til undervisningsvejledningen for
sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab (SSF)
på grundskoleområdet og i vejledningen til biologi C på de
gymnasiale uddannelser, så de nye vejledninger kan tages i
brug i skoleåret 2021/22.
Forlængelse af Lev Uden Vold, hotline for voldtægtsofre
og fokus på kærestevold:
Med Aftale om udmøntning af
reserven til foranstaltninger på social-, sundheds- og arbejds-
markedsområdet for 2021-2024 forlænges Lev Uden Vold,
der er videnscenter for bekæmpelse af vold i nære relationer
og driver blandt andet hotline, juridisk rådgivning og efter-
værnsaktiviteter. Hotlinen udvides endvidere til at omfatte
voldtægtsofre. Med den årlige kreative konkurrence om
kærestevold, som afholdes af ligestillingsministeren, Det
Kriminalpræventive Råd og Bryd Tavsheden, vil unge arbejde
kreativt med temaet digitale krænkelser.
Styrket indsats mod stalking:
Justitsministeriet undersø-
ger mulige nye initiativer, som kan styrke forebyggelse og
bekæmpelse af stalking, herunder at indføre en selvstændig
kriminalisering af stalking i straffeloven.
Etablering af pladser på kvindekrisecentre:
I 2021 åbner
96 nyetablerede pladser på kvindekrisecentre landet over.
Pladserne skal sikre, at kvinderne i målgruppen hurtigt får
den hjælp, de har brug for. Pladserne udbydes af eksisterende
kvindekrisecentre og aktører, der ønsker at etablere et kvin-
dekrisecenter efter servicelovens § 109.
Forsøg med psykologhjælp til mænd udsat for vold i nære
relationer:
Lev Uden Vold vil i 2021 starte en undersøgelse af
mænd udsat for vold i nære relationer, som tager ophold på
mandecentre og boformer efter servicelovens § 110. På bag-
grund af undersøgelsen vil Lev Uden Vold i 2022-2023 afprøve
en forsøgsordning med psykologhjælp til målgruppen og til
børn, som ledsager faderen under opholdet. Der afsættes i alt
8 mio. kr. til initiativet fra 2021 til 2023.
Mere viden om kønsbaseret vold:
Som led i en løbende mo-
nitorering af vold i nære relationer i Danmark gennemfører
Statens Institut for Folkesundhed en undersøgelse af fysisk
og psykisk partnervold og voldtægt samt behovene blandt
de voldsudsatte, som ikke søger hjælp. Socialstyrelsen of-
fentliggør ”Undersøgelse om vold i nære relationer”, der giver
viden om kvinder, mænd og børn, der er udsat for vold i nære
relationer, og som modtager hjælp og støtte. Danmark ind-
går endvidere i en tværeuropæisk undersøgelse om omfanget
af kønsbaseret fysisk partnervold, seksuel chikane, seksuel
vold, psykisk vold og stalking. Undersøgelsen foretages af
Eurostat i samarbejde med nationale statistikmyndigheder.
Børn og unges digitale liv og dannelse:
Regeringen ønsker,
at børn og unge får den nødvendige digitale dannelse, der
skal til for, at de kan færdes trygt og sikkert på internettet.
Børn og unge skal have den fornødne støtte til at undgå ska-
deligt indhold på internettet, og med finansloven for 2021 er
der blandt andet afsat 4 mio. kr. årligt i 2021 og 2022 til Red
Barnets rådgivningstjeneste SletDet samt 3,6 mio. kr. til et
rådgivningssamarbejde mellem Red Barnet og Dansk Kvinde-
samfund til at understøtte dette. Derudover forventer rege-
ringen at fremlægge et udspil om sociale medier, der blandt
andet fokuserer på regulering af sociale medier samt forslag
til initiativer, der i højere grad skal beskytte børn og unge
mod skadeligt indhold online.
Nordisk konference om manosfæren:
Der afholdes en
tværfaglig nordisk konference for fagfolk om de online fora,
manosfæren, hvor unge mænd samles om modstand mod li-
gestilling og kvinders lige rettigheder, og hvor der opildnes til
had og vold mod kvinder.
Exitpakke til mennesker i prostitution:
Der er i 2020-2023
afsat 30,6 mio. kr. til, at fire kommuner samarbejder med rele-
vante NGO'er om indsatser til borgere, der ønsker rådgivning
om alternativer til et liv i prostitution eller støtte til at forlade
prostitution. Derudover er der afsat midler til en vidensaf-
dækning om prostitution i Danmark, der forventes offentlig-
gjort medio 2021. Endelig er der med Aftale om udmøntning
af reserven til foranstaltninger på social-, sundheds- og
arbejdsmarkedsområdet for 2021-2024 afsat 14,5 mio. kr. til en
ansøgningspulje til støtte til frivillige organisationers arbejde
med forebyggelse af prostitutionslignende relationer blandt
unge såsom sugardating.
Analyse og fremtidig indsats mod menneskehandel:
I
2021 afsluttes en tværministeriel analyse af den socialfaglige
indsats til ofre for menneskehandel i Danmark. Regeringen
tager på den baggrund stilling til den fremtidige indsats mod
menneskehandel efter 2021. Konkret vil Center mod Menne-
skehandel i 2021 blandt andet have fokus på at udvikle en pro-
cedure for fælles myndighedsaktioner mod tvangsarbejde.
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 50: Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (2021), fra ministeren for ligestilling
2341292_0021.png
N Ø GL E TA L :
Antal par af samme
køn som har hjemme-
boende børn
Anm.: Børnefamilier, hvor de
voksne er gift eller registrerede
partnere med en af samme køn.
Kilde: Danmarks Statistik,
Statistikbanken: FAM44N.
2.000
1.500
1.000
500
0
2000 2002 2004 2006 2008 2010
2012
2014
2016
2018 2020
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 50: Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (2021), fra ministeren for ligestilling
2341292_0022.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan
2021
21
Tryghed, trivsel og lige
muligheder for LGBTI-personer
Danmark klarer sig sammenlignet med andre lande godt, når det kommer til
rettigheder, tryghed og trivsel for lesbiske, bøsser, biseksuelle, transkønnede og
interkønnede (LGBTI-personer). Men der er stadig rum til forbedring. Der skal være
plads til alle i det danske samfund. Og alle mennesker skal mødes ligeværdigt og
med respekt.
Styrke rettigheder
Alle mennesker har ret til beskyttelse mod diskrimina-
tion og ret til respekt for privatliv og familieliv. Selvom
Danmark er blandt de europæiske lande, som rangerer
højest, når det kommer til LGBTI-personers retsstilling,
så er vi ikke i mål.
Næsten hver tredje danske LGBTI -person har det se-
neste år oplevet at blive diskrimineret eller chikaneret.
Og alt for mange udsættes hvert år for vold, som efter
offerets opfattelse er motiveret af, at de er homosek-
suelle eller transkønnede. Transkønnede er en særlig
udsat gruppe, og et flertal af transpersoner har oplevet
diskrimination på grund af deres kønsidentitet.
1
Fakta
• 1.500-2.500 personer udsættes årligt for vold, der
efter ofrenes opfattelse er motiveret af homo- eller
transfobi.
• 27 pct. af adspurgte LGBT-personer har inden for det
seneste år undgået bestemte steder på grund af de-
res LGBT-identitet, blandt andet på grund af frygt for
tilråb, chikane og fysisk vold.
• 57 pct. af homoseksuelle mænd og 37 pct. af homo-
seksuelle kvinder har oplevet at blive mobbet eller
chikaneret på grund af deres seksuelle orientering.
• 60 pct. af transkvinder og 63 pct. af transmænd har
oplevet at blive mobbet eller chikaneret på grund af
deres kønsidentitet.
• 31 pct. af danske LGBTI-personer har inden for det
sidste år oplevet diskrimination på grund af deres
LGBTI-identitet.
• 20 pct. af danske LGBTI-personer har inden for de
sidste fem år været udsat for fysisk eller seksuel vold
.
Justitsministeriets Forskningskontor (2020)
Udsathed for vold
og andre former for kriminalitet – Offerundersøgelserne 2005-2019,
Als Research (2020)
Udfordringer og stigma i forhold til at have en
LGBTI-identiet i Danmark,
Frisch, Moseholm, Andersson, An-
dersen og Graugaard (2019)
Sex i Danmark. Nøgletal fra Projekt
SEXUS 2017-2018,
FRA (2020)
Second Lesbian women, Gay men,
Bisexual women & men, Trans people and Intersex people survey.
Det skal være tydeligt for alle, at det er forbudt at for-
skelsbehandle homo- og biseksuelle, trans- og inter-
kønnede – uanset om det er på arbejdspladsen eller i
samfundet i øvrigt. Regeringen vil styrke lovgivningen,
så det er helt klart, at der i Danmark skal være plads til
forskellighed.
1
Når der henvises til undersøgelser, skrives enten LGBTI-personer
eller LGBT-personer afhængigt af, om den pågældende undersøgelse
omfatter interkøn.
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 50: Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (2021), fra ministeren for ligestilling
2341292_0023.png
22
Tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBTI-personer •
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan
2021
Øge trivsel og lige muligheder
Alle har ret til at udfolde sig og tage del i samfundet.
Frygt for homo- og transfobi kan være en barriere for,
at homo- og biseksuelle, trans- og interkønnede kan
leve et frit og trygt liv.
Halvdelen af LGBT-personer undgår at holde deres
partner i hånden på en gåtur, og hver fjerde undgår at
fortælle kolleger om deres partners køn. Hver fjerde
LGBT-person har klædt sig anderledes offentligt, end
de havde lyst til, og hver anden homo-og biseksuelle
har oplevet det som ubehageligt at opholde sig i et
omklædningsrum i forbindelse med idræt på grund af
deres seksuelle orientering. For transpersoner er det 8
ud af 10.
Ensomhed er langt mere udbredt blandt LGBT-personer
end i befolkningen generelt, og op mod hver anden
føler sig ekskluderet fra det sociale fællesskab, når de
dyrker sport. Alle skal kunne gå på arbejde, i skole, på
gaden eller til idræt uden at være bange eller nødt til at
skjule, hvem de er.
Der er behov for at fortsætte arbejdet med at skabe
fordomsfrie, åbne og inkluderende miljøer både på ar-
bejdspladser, uddannelsesinstitutioner og i idrætsfor-
eninger, så alle mødes som ligeværdige og behandles
med respekt.
Fakta
• 24 pct. af LGBT-personer er ikke åbne om deres sek-
sualitet over for deres leder/chef, mens det over for
kolleger gælder for 27 pct.
• 49 pct. LGBT-personer har inden for det seneste år
undladt at holde deres partner i hånden offentligt,
og 53 pct. har undladt at kramme, kærtegne eller
kysse deres partner offentligt.
• Ensomhed er 5-6 gange mere udbredt blandt LGBT-
personer (28 pct.) end blandt befolkningen generelt.
• Halvdelen af adspurgte homo- og biseksuelle har
oplevet det som ubehageligt at opholde sig i et om-
klædningsrum i forbindelse med idræt på grund af
deres seksuelle orientering. For transpersoner er
det 83 pct.
• 47 pct. af adspurgte LBGTI+-personer føler sig i
nogen grad, i mindre grad eller slet ikke inkluderet
i det sociale fællesskab, når de dyrker sport.
Als Research (2020)
Udfordringer og stigma i forhold til at have en
LGBTI-identiet i Danmark,
Analyse og tal (2020)
Udfordringer &
barrierer blandt LGBTI+ personer i idrætsforeninger.
C ASES:
Sabaahs Forældrenetværk
Sabaah er en interesseorganisation og social forening for minoritetsetniske LGBT+-personer. Sabaah tilbyder ikke
kun rådgivning, viden og netværk til de minoritetsetniske LGBT+-personer; det tilbydes også til deres forældre
gennem Forældrenetværket. I netværket kan forældrene snakke med andre forældre i samme situation. Det er
Sabaahs erfaring, at minoritetsetniske forældre til LGBT+-personer føler, at de står alene og uden nogen at spejle
sig i.
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 50: Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (2021), fra ministeren for ligestilling
2341292_0024.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan
2021
• Tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBTI-personer
23
INITIATIVER
Styrket lovgivning mod forskelsbehandling og hadfor-
brydelser:
Ligestillingsministeren fremsætter i 2021 et lov-
forslag, som skal styrke beskyttelsen af LGBTI-personer mod
hadforbrydelser og hadefulde ytringer samt forskelsbehand-
ling både inden for og uden for arbejdsmarkedet, herunder
udvide klageadgangen til Ligebehandlingsnævnet og dermed
mulighed for godtgørelse.
Initiativer til styrkelse af indsatsen mod hadforbrydel-
ser:
Justitsministeriet iværksætter initiativer, der skal sikre
bedre oplysning om hadforbrydelser, efteruddannelse til
politiet og bedre håndtering af ofre for hadforbrydelser i for-
bindelse med anmeldelsessituationen. Derudover skal det
sikres, at anklagere, der beskæftiger sig med hadforbrydelser,
får mere viden om emnet. Initiativerne er udarbejdet på bag-
grund af drøftelser med en række relevante organisationer.
Lovforslag om ændring af juridisk køn og LGBTI-perso-
ners forældreskab:
Regeringen forventer at fremsætte
lovforslag om transkønnede børn og unges mulighed for at
ændre juridisk køn samt at afskaffe refleksionsperioden ved
ændring af juridisk køn for personer over 18 år. Derudover for-
ventes fremsat lovforslag om forbedringer af LGBTI-personers
rettigheder på det familieretlige område, herunder at tran-
skønnede personer kan blive forældre i overensstemmelse
med deres juridiske køn, og at det bliver lettere at ændre
fornavn, så det stemmer overens med ens kønsidentitet.
Sidst ændres pasbekendtgørelsen, så anvendelse af kønsbe-
tegnelsen X i passet også omfatter interkønnede og personer,
der ikke fast identificerer sig som værende mand eller kvinde,
samt personer under 18 år.
Styrket indsats for dobbeltminoriteter:
Med finansloven for
2021 afsættes 5 mio. kr. årligt i 2021-2024 til oprettelse af et nyt
krisecenter til LGBTI-personer med en etnisk minoritetsbag-
grund med en specialiseret rådgivnings- og vejledningsindsats
baseret på viden om særlige problemstillinger for målgruppen.
Løft af LGBT+ Danmark:
Med finansloven for 2021 afsættes
2,5 mio. kr. til LGBT+ Danmark, så deres tilbud kan nå en større
gruppe, herunder særligt unge, og bidrage til bedre trivsel for
LGBTI+-personer i Danmark.
Kampagne om åbenhed og inklusion af LGBTI-personer
på arbejdsmarkedet:
I samarbejde mellem ligestillingsmini-
steren, arbejdsmarkedsorganisationer, virksomheder og LGB-
TI-organisationer gennemføres i 2021 en kampagne, der skal
nedbryde tabuer og øge åbenhed og inklusion på arbejdsmar-
kedet. Kampagnen bliver rettet mod ledere, HR-afdelinger og
medarbejderrepræsentanter og vil have fokus på at udbrede
fakta, succesfulde praksisser og konkrete værktøjer.
Undersøgelse af omvendelsesterapi:
Der gennemføres i
2021 en undersøgelse af omvendelsesterapi i Danmark. Un-
dersøgelsen skal blandt andet belyse, hvad der forstås ved
omvendelsesterapi, hvordan det eventuelt gennemføres samt
om muligt give en pejling af omfang.
Mere viden om LGBTI-personers levevilkår og trivsel:
VIVE igangsætter i 2021 dels en undersøgelse af LGBT-perso-
ners trivsel, sundhed og levevilkår, som forventes offentlig-
gjort primo 2022, dels en undersøgelse om levevilkår, behov
og udfordringer blandt interkønnede. I nordisk regi gen-
nemføres en undersøgelse af de mest lovende indsatser i de
nordiske lande til forbedring af unge LGBTI-personers trivsel.
Endelig igangsættes et arbejde med at afdække om LGBT-
personer, der udsættes for partnervold, har særlige behov for
hjælp og støtte.
Forbedring af LGBTI-personers forhold i idrætsforenin-
ger:
Kulturministeriet igangsætter i 2021 en række initiativer,
som skal forbedre LGBTI-personers trivsel, tryghed og lige
muligheder i de danske idrætsforeninger og samtidig be-
kæmpe homo- og transfobi. Initiativerne bygger på konklu-
sionerne fra en arbejdsgruppe på området og en rapport fra
2020 om homo- og transfobi i idrætsforeninger.
Inspirations- og vejledningsmateriale om LGBTI-
elever til grundskoler og ungdomsuddannelser:
Børne- og
Undervisningsministeriet udarbejder inspirations- og vejled-
ningsmateriale til skoler og ungdomsuddannelsesinstitutio-
ner om, hvilke udfordringer fx unge homoseksuelle, transkøn-
nede eller børn og unge af homoseksuelle forældre kan møde.
Materialet sætter også fokus på, hvordan ledelse, lærere og
pædagogisk personale kan understøtte LGBTI-elevers trivsel
og fremme åbenhed og forståelse blandt klassekammerater.
Materialet forventes offentliggjort i første halvår 2021.
Evaluering af reglerne om dobbeltdonation:
I 2021 evalu-
eres reglerne om dobbeltdonation. Den 1. januar 2018 blev det
muligt for par og enlige kvinder at modtage behandling med
assisteret reproduktion med både donoræg og -sæd, hvis der
foreligger en sundhedsfaglig begrundelse herfor. Ordningen
evalueres med henblik på at belyse, om ordningen i tilstræk-
keligt omfang giver enlige kvinder og par god mulighed for
behandling.
Etablering af videnscenter på transområdet:
Sundheds-
styrelsen vil i samarbejde med videnscenterets bestyrelse i
2021 udmønte midler og igangsætte forskning i sundheds-
faglig hjælp vedrørende kønsidentitet samt et projekt om
vidensafdækning på området.
Rådgivning for transkønnede børn og voksne:
I 2021 ud-
mønter Sundhedsstyrelsen midler til to projekter, som skal
sætte fokus på rådgivning til transpersoner. Det ene projekt
varetages af Forening for Støtte til Transkønnede Børn (FSTB)
og har til formål at udvikle materiale, der informerer og rådgi-
ver forældre, pårørende, pædagogisk personale og andre om-
sorgspersoner, så de bliver i stand til at støtte, forstå og vej-
lede børn og unge i forhold til kønsidentitet. Det andet projekt
varetages af Huset for Krop, Køn og Seksualitet og er et rådgiv-
ningstilbud, der yder psykosocial støtte til transpersoner.
Styrket sundhedsindsats i almen praksis målrettet LGBTI-
personer:
Sundhedsstyrelsen igangsætter i 2021 en informa-
tionsindsats rettet mod henholdsvis praktiserende læger og
praksispersonale samt LGBTI-personer. Konkret laves en infor-
mationsindsats målrettet personer med LGBTI-baggrund i sam-
arbejde med LGBT+ Danmark og en informationsindsats rettet
mod almen praksis samt en workshop på kommende Lægedage.
Informationsmateriale til pleje- og aktivitetspersonale på
ældreområdet vedrørende ældre LGBTI-personer:
Sund-
hedsstyrelsen færdiggør i 2021 arbejdet med informationsma-
teriale til personale i ældreplejen om ældre LGBTI-personer.
Materialet skal oplyse om og fremme synliggørelse af ældre
LGBTI-personer samt give let tilgængelig information til perso-
nale om eventuelt særlige behov og mulige udfordringer, som
ældre LGBTI-personer kan opleve i mødet med ældreplejen.
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 50: Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (2021), fra ministeren for ligestilling
2341292_0025.png
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 50: Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (2021), fra ministeren for ligestilling
2341292_0026.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan
2021
25
Ligestilling og rettigheder globalt
Internationalt arbejder Danmark for at fremme kvinder og pigers rettigheder,
ligestilling mellem kønnene og sikre LGBTI-personers rettigheder – både gennem
et stærkt fokus i udviklingsbistanden og som en aktiv fortaler i de internationale
samarbejdsfora.
Fremme af kvinder og pigers rettigheder
og muligheder globalt
I disse år er ligestillingsdagsordenen truet af stilstand
eller sågar tilbageskridt, og i alt for mange lande holdes
kvinder og piger tilbage fra at kunne deltage i samfun-
det på lige fod med mænd og drenge. Kvinder og børn er
også særligt udsatte i humanitære kriser og konfliktsitu-
ationer, som kan forstærke uligheder mellem kønnene.
Kvinder og pigers risiko for fx vold og skadelige praksis-
ser, som omskæring og børneægteskab, samt mødredø-
delighed stiger under konflikter og kriser. COVID-19 har
haft så alvorlige sundhedsmæssige og socioøkonomiske
konsekvenser for kvinder og piger i udviklingslandene,
særligt i relation til seksuel og kønsbaseret vold, at FN’s
Generalsekretær kalder det en skyggepandemi.
Arbejdet for ligestilling og kvinder og pigers rettig-
heder er forankret centralt i det internationale sam-
arbejde, og det er både et gennemgående tema og et
individuelt delmål i FN’s verdensmål. Den danske ud-
viklingsbistand bruges som en løftestang til at fremme
ligestilling og kvinder og pigers rettigheder globalt.
Der skal fortsat være et stærkt fokus på at fremme
kvinder og pigers rettigheder gennem den danske ud-
viklingsbistand og på at sikre, at Danmarks humanitæ-
re partnere har fokus på piger og kvinders beskyttelse,
ligestilling og rettigheder.
Stærkt dansk engagement i det internationale
ligestillingsarbejde
Indsatsen for at fremme ligestilling for kvinder og
mænd samt LGBTI-personer står højt på dagsorden
i fora som EU, Europarådet og Nordisk Ministerråd.
Der er bred konsensus om at styrke kvinder og mænds
aktive deltagelse i alle sfærer, og der samarbejdes om
at udveksle metoder og løsninger, som kan skabe reel
ligestilling for alle uanset køn, seksuel orientering og
kønsidentitet.
Enkelte lande er dog i stigende omfang kritiske over
for ligestillingsindsatsen ikke alene globalt men også i
Europa. Der stilles spørgsmålstegn ved, hvad ligestilling
omfatter, og hvilke mål der skal stiles efter. Det gør det
sværere at forhandle og igangsætte fælles initiativer,
der fremmer ligestilling for kvinder og mænd samt LGB-
TI-personer. Når andre lande tøver med at fremme eller
endda modarbejder ligestilling, skal Danmark stå fast.
Der er behov for at fastholde og forsvare de grund-
læggende værdier og resultater, der er opnået, og at
arbejde på at sikre fremdrift for ligestilling for kvinder
og mænd samt LGBTI-personer i alle relevante fora.
Fakta
• Gennem de seneste 25 år er andelen af 20-24-årige
kvinder, som blev gift, før de fyldte 18 år, faldet fra 25
pct. til 21 pct., mens andelen af kvinder, som blev gift,
før de fyldte 15 år, er faldet fra 7 pct. til 5 pct.
• 28 pct. af 20-24-årige kvinder i Sub-Sahara har født et
barn, før de fylder 18 år. Blandt de fattigste kvinder er
det 41 pct.
• På verdensplan har 18 pct. af 15-49-årige kvinder, som
har været i et parforhold, været udsat for fysisk eller
seksuel vold fra en partner inden for det seneste år.
• Det estimeres, at usikre aborter er skyld i 8-11 pct. af
alle mødredødsfald på verdensplan.
• Kvinder udfører tre gange så meget ubetalt om-
sorgsarbejde og husligt arbejde som mænd.
• 68 lande har lovgivning, som kriminaliserer seksuelt
samvær mellem personer af samme køn, og 11 af
disse lande har dødstraf.
UN Women (2020)
Progress of the World’s Women 2019-2020.
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 50: Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (2021), fra ministeren for ligestilling
2341292_0027.png
26
Ligestilling og rettigheder globalt •
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan
2021
INITIATIVER
Danmark til eksamination i FN’s Kvindekonvention
(CEDAW):
Danmark bliver i 2021 ’eksamineret’ i status for
efterlevelse af FN’s konvention om afskaffelse af diskrimina-
tion mod kvinder, CEDAW. Det sker på baggrund af Danmarks
9. rapport til FN’s Kvindekomité.
FN’s Kvindekommissions samling:
Årets samling i FN’s
Kvindekommission i New York har kvinders deltagelse i be-
slutningsprocesser samt eliminering af vold mod kvinder
som hovedtema. Danmark vil deltage fysisk eller virtuelt i
side events, bilaterale møder, forhandlinger mv. og vise gode
eksempler på, hvordan Danmark har arbejdet med kvinder i
beslutningsprocesser og bekæmpelse af vold mod kvinder.
Generation Equality Forum i Paris:
I sommeren 2021 forven-
tes det globale topmøde Generation Equality Forum i Paris
afholdt under ledelse af UN Women, hvor Beijing-handlings-
planen fra 1985 vil blive markeret. Danmark har bidraget med
10 mio. kr. til fejringen blandt andet for at sikre, at unge og
civilsamfund kan være stærkt repræsenteret.
Ligestillingsmainstreaming i det nordiske samarbejde:
Fra 2021 har de nordiske samarbejdsministre afsat yderligere
4,4 mio. kr. til at styrke indsatsen for at inddrage ligestil-
lingsperspektiver i alle sektorer og aktiviteter i det nordiske
samarbejde.
Dansk lederskab af SRSR-koalition:
Det danske og inter-
nationale engagement i Beijing-handlingsplanens tema om
seksuelle og reproduktive rettigheder (SRSR) intensiveres.
Danmark leder SRSR-handlingssporet sammen med en række
lande, UNFPA og progressive civilsamfundsorganisationer, og
lægger sig dermed i spidsen for at sikre fremskridt på SRSR-
dagsordenen over de næste 5 år. Danske prioriteter er sek-
sualundervisning, adgang til prævention og til sikker abort
samt involvering af unge samt mænd og drenge.
Dansk SRSR-slagplan:
Danmark sigter med sin SRSR-slag-
plan efter at samle en bredere koalition af progressive lande
og organisationer i kampen mod det stigende pres på kvinder
og pigers ret til selv at bestemme over eget liv, krop og frem-
tid. Slagplanen beskriver en intensiveret indsats for at sikre,
at verden ikke går tilbage på et område, der er afgørende for
at nå FN’s Verdensmål.
Ny dansk handlingsplan for kvinder, fred og sikkerhed:
I
2021 starter implementeringen af Danmarks fjerde nationale
handlingsplan for FN’s Sikkerhedsrådsresolution om kvinder,
fred og sikkerhed (2020-2024). Formålet med den nye hand-
lingsplan er at styrke kvinders fulde, lige og meningsfulde del-
tagelse i fredsarbejde og konfliktforebyggelse, og at kvinder
og mænds ligestilling, rettigheder, interesser, sårbarheder og
behov tænkes ind i alle faser af arbejdet for bæredygtig fred.
Call to Action on protection from Gender Based Violence
(GBV in emergencies):
Danmark overtager i 2021 det to-årige
formandskab for “Call to Action on GBV in emergencies”. Det
globale initiativ blev stiftet i 2013 og samler i alt 87 partnere
– stater, donorer, FN-organisationer og NGOer. Målet er at
drive den politiske dagsordenen for, at indsatser til bekæm-
pelse af kønsbaseret vold integreres i alle stadier af humani-
tære indsatser. Det gælder både forebyggelse gennem fokus
på ulighed mellem køn, adgang til SRSR og uddannelse samt
bistand til ofre i form af adgang til serviceydelser, herunder
sundhed og juridisk bistand. Samtidig skal kvinder og piger i
langt højere grad inddrages i tilrettelæggelsen af de humani-
tære indsatser.
Styrket nordisk LGBTI-samarbejde:
Med den fællesnordiske
LGBTI-strategi vedtaget af Nordisk Ministerråd for Ligestil-
ling (MR-JÄM) i 2020 systematiseres det nordiske samarbejde
på LGBTI-området, og der afsættes blandt andet fra 2021
1 mio. kr. årligt til styrket samarbejde mellem civilsamfunds-
organisationer og andre relevante aktører.
EU-Kommissionens LGBTI+-strategi:
I 2020 vedtog EU-
Kommissionen for første gang en LGBTI+-strategi. Danmark
vil støtte op og presse på for, at strategien omsættes til
reelle fremskridt i arbejdet for europæiske LGBTI-personers
rettigheder.
C ASES:
Levering af prævention og familieplanlægning under COVID-19-pandemien
Marie Stopes Tanzania (MST) har med støtte fra blandt andre Danmark været en af de få organisationer, der
sammen med regeringen har leveret seksuelle og reproduktive sundhedsydelser under pandemien. For at kunne
fortsætte sine aktiviteter både gennem klinikker og opsøgende indsatser har MST brugt forebyggende foranstalt-
ninger som kontrol af folks temperaturer, insisteret på brug af masker og håndvask, omorganiseret venteværel-
sernes siddepladser samt påbegyndt en nummerordning, så klienterne ikke skulle stå i kø. Dette har medført, at
MST har haft mulighed for at levere prævention og familieplanlægning til mere end 700.000 kvinder og piger fra
marts til september 2020 – også selvom COVID-19-pandemien hærgede.
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 50: Redegørelse/Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (2021), fra ministeren for ligestilling
2341292_0028.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan
2021
27
Status for initiativer fra
Perspektiv- og handlingsplan 2020
INDSAT SOMR ÅDE
Lige muligheder i uddannelse, arbejde og familien
Frihed og lige rettigheder for alle
Tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBTI-personer
Ligestilling og rettigheder globalt
I alt
Gennemført
4
8
4
9
25
Gennemført
Igangsat
9
8
8
2
27
Igangsat
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
Ikke
gennemført
1
0
0
2
3
Ikke
gennemført
INDSAT SOMR ÅDER
Lige muligheder i uddannelse, arbejde og familien
Alliance til fremme af ligestilling på erhvervsuddannelserne
Fagligt gab mellem drenge og piger i skolen
Opfølgning på evaluering af sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab på grundskoleniveau
Fremme af kvinder i ledelse og bestyrelser
Barselsordning for selvstændige
Kvinder i forskning
Undersøgelse om ligeløn
EU’s orlovsdirektiv og ligedeling af forældreorloven
Lovforslag om ændring af ligestillingsloven (Digital post til begge forældre om fælles barn)
Nyt indberetningssystem for ligestillingsredegørelser
Fokus på kvinders karrierer på forsvarsområdet
HPV ”catch-up”-program for drenge og unge mænd
Sundhedsfremmepuljen 2020
Indsats for særligt sårbare gravide
Frihed og lige rettigheder for alle
Ungepanel
Kampagne om digitale krænkelser
Undersøgelse af internetfællesskaber, der radikaliserer unge mænd
Digital dannelse
Styrket indsats om ligestilling, rettigheder og negativ social kontrol
Styrket indsats for at minoritetsetniske unge og kvinder bliver en del af fællesskabet
Understøttelse af arbejdet med de obligatoriske læringstilbud
Fokus på integration og dansk værdihistorie
Bekæmpelse af menneskehandel
Voldsom Kærlighed
Styrket ambulant voldsrådgivning
Undersøgelse om vold i nære relationer
Styrkede kvindekrisecentre
Screening af indsatser til voldsudsatte mænd og kvinder, som ikke tager ophold på kvindekrisecenter
En samtykkebaseret voldtægtsbestemmelse i straffeloven
Afdækning, forebyggelse og håndtering af kønskrænkende adfærd
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
Tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBTI-personer
Lovgennemgang
Løft af LGBT+ Danmark
Undersøgelse af interkønnedes levevilkår
Mulighed for at mænd, der har sex med mænd (MSM) kan donere blod
Fremme af åbenhed og inklusion af LGBTI-personer på arbejdsmarkedet
Indarbejdelse af LGBTI-perspektiver i arbejdsmarkedsforskningen
Iværksættelse af initiativer i udvalgte idrætsgrene
Undersøgelse af udfordringer og stigma ift. at have en LGBTI-identitet
Informationsmateriale til pleje- og aktivitetspersonale på ældreområdet
Informationsmateriale målrettet forældre til børn med variationer i kønskarakteristika
Pilotprojekt om supplerende rådgivning af transkønnede
Øget informationsindsats i relation til transpersoner
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
Ligestilling og rettigheder globalt
25-året for Beijing-handlingsplanen
FN’s Kvindekommissions samling
Kampagne og konference for unge om fremtidens ligestillingspolitik
Nordisk LGBTI-samarbejde
Dansk engagement på den internationale LGBTI-dagsorden
Forskningsindsats om seksuelle krænkelser i arbejdslivet
Nordisk-baltisk samarbejde om inddragelse af mænd i ligestillingsarbejdet
Nordens Unge i Bæredygtige Fællesskaber
EU
Stærke multilaterale SRSR-indsatser
Ligestilling som tværgående prioritet i udviklingssamarbejdet
Dansk medlemskab af FN’s Menneskerettighedsråd (2019-2021)
Danmarks Nationale Handlingsplan for implementeringen af FN-resolution 1325 Women, Peace and Security
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X