Ligestillingsudvalget 2020-21
LIU Alm.del Bilag 26
Offentligt
2290640_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Par-
lamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomi-
ske og Sociale udvalg og Regionsudvalget;
En Union med lige muligheder: Strategi for
ligestilling af LGBTIQ-personer 2020-2025
26. november 2020
J.nr. 2020 - 9277
KOM-nr. (2020) 698 final
Nyt notat
1. Resumé
Kommissionen har den 12. november 2020 offentliggjort en meddelelse om en stra-
tegi for ligestilling for LGBTIQ-personer (lesbiske, bøsser, biseksuelle, transper-
soner, nonbinære personer, interkønnede og queer-personer) 2020-2025, der skal
udgøre en plan for den nye Kommissions ambitioner på LGB-TIQ-området samt
overordnet beskrive initiativer og regulering. Meddelelsen indeholder en række
forslag på LGBTIQ-området inden for fire overordnede tematikker: 1) Bekæmpelse
af forskelsbehandling, 2) Sikring af sikkerhed, 3) Beskyttelse af regnbuefamiliers
rettigheder og 4) Ligestilling af LGB-TIQ-personer over hele verden. Meddelelsen
har i sig selv ingen lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekvenser.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2020) 698 af den 12. november 2020 fremsendt
meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske
Økonomiske og Sociale udvalg og Regionsudvalget:
En Union med lige mulighe-
der: Strategi for ligestilling af LGBTIQ-personer 2020-2025.
3. Formål og indhold
Strategien er Kommissionens første strategi på LGBTIQ-området, og den bygger
videre på
Listen over foranstaltninger til fremme af LGBTI-personers ligestilling
2015-2019.
Den knytter sig endvidere til andre af Europa-Kommissionens strategi-
ske rammer og strategier, herunder den nyligt vedtagne EU-handlingsplan mod ra-
cisme 2020-2025, strategien for ofres rettigheder og strategien for ligestilling mel-
lem mænd og kvinder.
Strategien har til formål at adressere de uligheder og udfordringer, som LGBTIQ-
personer i EU møder, den omfatter en række målrettede foranstaltninger, herunder
retlige og finansielle foranstaltninger, for de næste fem år.
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 26: Grund- og nærhedsnotat om meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale udvalg og Regionsudvalget; En Union med lige muligheder: Strategi for ligestilling af LGBTIQ-personer 2020-2025, fra beskæftigelsesministeren
Strategien er opdelt i en række initiativer, som Kommissionen vil initiere i perio-
den og en række anbefalinger, som Kommissionen vil støtte medlemsstaterne i at
implementere. Derudover indeholder strategien en mainstreaming-indsats, der skal
integrere bekæmpelsen af den forskelsbehandling, som LGBTIQ-personer udsættes
for, i alle EU-politikker og centrale initiativer
Strategien er opdelt i fire overordnede tematikker:
1.
Bekæmpe forskelsbehandling af LGBTIQ-personer:
Kommissionen vil bl.a.
på beskæftigelsesområdet senest i 2022 fremsætte forslag til lovgivning
som opfølgning på rapporten om gennemførelsen af direktivet om ligebe-
handling på beskæftigelsesområdet, herunder navnlig om styrkelse af lige-
stillingsorganernes rolle. Kommissionen vil desuden bl.a. støtte sundheds-
forskning med relevans for LGBTIQ-personer.
2.
Sikre LGBTIQ-personers sikkerhed:
Kommissionen vil bl.a. i 2021 frem-
lægge et initiativ med henblik på at udvide listen over "EU-forbrydelser"
til også at omfatte hadforbrydelser og hadefuld tale, for at harmonisere be-
skyttelsen mod hadforbrydelser og hadefuld tale rettet mod LGBTIQ-per-
soner. Kommissionen vil desuden stille finansieringsmuligheder til rådig-
hed for initiativer, der har til formål at bekæmpe hadforbrydelser, hadefuld
tale og vold rettet mod LGBTIQ-personer.
3.
Beskytte regnbuefamiliers rettigheder:
Som følge af forskelle i national
lovgivning mellem medlemsstaterne anerkendes familiemæssige bånd ikke
altid, når regnbuefamilier passerer EU's indre grænser. Derfor vil Kommis-
sionen bl.a. fremsætte et lovgivningsinitiativ om gensidig anerkendelse af
forældreskab og undersøge mulige foranstaltninger til fremme af medlems-
staternes gensidige anerkendelse af partnerskaber mellem personer af
samme køn.
4.
Ligestilling for LGBTIQ-personer over hele verden:
Kommissionen vil
bl.a. støtte foranstaltninger til ligestilling af LGBTIQ-personer inden for
rammerne af instrumentet for naboskab, udviklingssamarbejde og internati-
onalt samarbejde (NDICI) samt instrumentet til førtiltrædelsesbistand
(IPA).
2
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 26: Grund- og nærhedsnotat om meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale udvalg og Regionsudvalget; En Union med lige muligheder: Strategi for ligestilling af LGBTIQ-personer 2020-2025, fra beskæftigelsesministeren
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om meddelelsen.
5. Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet, idet der alene er tale om en meddelelse
fra Kommissionen.
6. Gældende dansk ret
Der redegøres ikke for dansk ret, idet der alene er tale om en meddelelse fra Kom-
missionen.
7. Konsekvenser
Meddelelsen vurderes ikke i sig selv at have lovgivningsmæssige konsekvenser. I
det omfang Kommissionens meddelelse udmøntes i konkrete initiativer, vil det
skulle vurderes, om det vil medføre lovgivningsmæssige konsekvenser.
Meddelelsen vurderes ikke i sig selv at have statsfinansielle, samfundsøkonomiske
eller erhvervsøkonomiske konsekvenser. I det omfang Kommissionens meddelelse
udmøntes i konkrete initiativer, vil det skulle vurderes, om det vil medføre statsfi-
nansielle, samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Meddelelsen vurderes i sig selv ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Sagen har endnu ikke været i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Meddelelsen har endnu ikke været drøftet i Rådet. Der forventes opbakning fra en
majoritet af medlemslande men også modstand fra nogle lande til strategien.
Mange medlemsstater, inklusiv Danmark, har aktivt opfordret den nye Kommis-
sion til at udarbejde en strategi på området. Det vurderes derfor, at der vil være op-
bakning til en række af de foreslåede initiativer, men også modstand fra nogle med-
lemsstater, der ikke vil støtte op om alle tiltag.
Medlemsstaternes mere konkrete holdninger forventes først i takt med, at de kon-
krete udspil fremlægges af Kommissionen.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens strategi for ligestilling af LGBTIQ-personer
2020-2025 velkommen. Kommissionens prioriteter hænger godt sammen med re-
geringens egen dagsorden inden for LGBTI-området. Regeringen støtter Kommis-
sionen i, at der er behov for handling for at håndtere både nationale og globale ud-
fordringer på området. Regeringen er enig i, at EU skal fokusere på de fire indsats-
3
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 26: Grund- og nærhedsnotat om meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale udvalg og Regionsudvalget; En Union med lige muligheder: Strategi for ligestilling af LGBTIQ-personer 2020-2025, fra beskæftigelsesministeren
områder. Regeringen støtter desuden, at beskyttelse af LGBTIQ-personer integre-
res i relevante EU-politikker. Regeringen vil arbejde på at holde Kommissionen an-
svarlig for at levere på strategiens udmeldinger, og ser frem til at drøfte de enkelte
forslag i takt med, at de fremlægges. For så vidt angår EU’s internationale rolle er
regeringen enig med Kommissionen i, at EU skal gå forrest og være global leder på
LGBTI-området.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4