Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del Bilag 595
Offentligt
2411966_0001.png
NOTAT
7. juni 2021
Orienteringsnotat til Folketingets Europaudvalg om regeringens hø-
ringssvar til Kommissionens høring om udkast til delegeret forordning
supplerende taksonomiforordningens artikel 8 om gennemsigtighed
for virksomheder i ikkefinansielle redegørelser
Kommissionen igangsatte den 7. maj 2021 en offentlig høring om udkast
til delegerede forordning supplerende artikel 8 under forordning (EU)
2020/852 om fastlæggelse af en ramme til fremme af bæredygtige investe-
ringer (taksonomiforordningen).
Taksonomiforordningen er en central del af Kommissionens handlings-
plan for finansiering af bæredygtig vækst fra 2018. Forordningen etable-
rer et klassifikationssystem, en såkaldt taksonomi, for bæredygtige øko-
nomiske aktiviteter, for at bestemme, om en investering er bæredygtig.
Ifølge forordningens artikel 8 skal virksomheder omfattet af direktiv
2013/34/EU om ikke-finansiel rapportering (NFRD)
1
rapportere om,
hvordan og i hvilket omfang virksomhedens aktiviteter kvalificeres som
bæredygtige i henhold til taksonomiforordningen. Kommissionen skal
vedtage en delegeret retsakt, der præciserer indholdet og fremlæggelsen
af disse oplysninger. Den offentlige høring vedrører Kommissionens ud-
kast til denne retsakt.
Regeringens høringssvar
Regeringen byder i høringssvaret Kommissionens arbejde med afklaring
af indholdet og fremlæggelsen af informationen, som finansielle og ikke-
finansielle virksomheder skal offentliggøre under taksonomiforordningens
artikel 8 velkommen.
Regeringen støtter handlingsplanen for finansiering af bæredygtig vækst
og er engageret i arbejdet med at sikre en markedsbaseret omstilling til en
bæredygtig økonomi gennem øget gennemsigtighed. Regeringen støtter
taksonomiforordningen vedtaget af Rådet og Europa-Parlamentet, som kan
bidrage til at facilitere de nødvendige bæredygtige investeringer for at le-
vere på EU's forpligtelser til klimaneutralitet i 2050.
Regeringen velkommer Kommissionens udkast, som vil medvirke til at
skabe vigtig data, som flere andre retsakter afhænger af. Den delegerede
1
Store virksomheder, som er virksomheder af interesse for offentligheden, og som på
deres balancetidspunkt overskrider kriteriet om det gennemsnitlige antal på 500 ansatte i
løbet af regnskabsåret.
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 595: Orienteringsnotat og høringssvar vedr. virksomheders rapportering under taksonomiforordningen
retsakt vil således bidrage til et flow af bæredygtighedsrelaterede informa-
tioner fra realøkonomien til den finansielle sektor og derved øge gennem-
sigtigheden og hjælpe til at forhindre greenwashing.
Regeringen anerkender den omfattende rådgivning, som de europæiske fi-
nansielle tilsynsmyndigheder har bidraget med og finder, at rådgivningen
udgør et godt grundlag for den delegerede retsakt. Den delegerede retsakt
skal navnlig etablere en klar metodologi for rapportering de tre nøgleindi-
katorer (omsætning, kapitaludgifter og driftsudgifter).
Den delegerede retsakt skal sikre, at den rapporterede information opfylder
behovet for brugerne af informationen uden at pålægge rapporterende virk-
somheder uproportionale omkostninger. Regeringen støtter en indfas-
ningsperiode for at lette virksomhedernes udfordringer med at rapportere
meget omfattende information om bæredygtighed for første gang inden for
en stram deadline. I den sammenhæng finder regeringen det vigtigt, at den
delegerede retsakt sætter klare krav til det første rapporteringsår, idet kra-
vene synes uklare på nuværende tidspunkt. Eftersom rapporteringskravene
er meget detaljerede, er det afgørende at hjælpe virksomheder med at an-
vende reglerne ved at sikre let adgang til vejledning. Regeringen ser også
behov for grundigt at overveje om det er muligt at inkludere en tærskel for,
hvornår rapportering om enkelte økonomiske aktiviteter er påkrævet for at
undgå at virksomheder pålægges at offentliggøre information, de betragter
som forretningsfølsom.
Regeringen finder, at det bør fremgå klart, om dobbelt materialitetsper-
spektivet, som gælder for NFRD, også gælder for informationskravene
vedrørende taksonomiforordningen. Regeringen finder også, at det bør
klargøres, at virksomheder ikke skal rapportere tilbage i tid.
Regeringen støtter en revisionsklausul for at vurdere effektiviteten af den
delegerede retsakt og tage højde for fremtidige politikudviklinger. Rege-
ringen understreger særligt vigtigheden af at sikre sammenhæng med
NFRD og taksonomiforordningen. Hvis anvendelsesområdet for NFRD
udvides, som Kommissionen har fremsat forslag om i direktivet om virk-
somheders rapportering om bæredygtighed (CSRD), bør Kommissionen
vurdere konsekvenserne for rapporteringskravene under artikel 8 i takso-
nomiforordningen, da det vil forventes at have væsentlig betydning. End-
videre bør de samlede krav fra EU's bæredygtighedsrelaterede regulering
vurderes for at sikre sammenhæng og proportionalitet.
Den danske regering fremhæver, efter høring af danske virksomhedsorga-
nisationer, at nogle af kravene kunne klargøres yderligere, herunder defi-
nitionerne af kapitaludgifter og driftsudgifter, kravene til planen for kapi-
taludgifter og hvordan virksomheder, som ikke anvender kalenderåret som
deres finansielle år skal rapportere.
2