Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2020-21
§71 Alm.del Bilag 69
Offentligt
2439342_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Dato: 31-08-2021
Enhed: FOPS
Sagsbeh.: DEPNFF
Sagsnr.: 2104597
Dok. nr.: 1858789
Forslag til lov om ændring af lov om anvendelse af tvang i
psykiatrien m.v.(Husordener på psykiatriske afdelinger,
sikkerhedskontroller i retspsykiatrien, særlige regler for
surrogatanbragte, interval mellem lægelige vurderinger, m.v.)
Hermed sendes vedlagte udlagt til forslag til ændring af lov om anvendelse af tvang i
psykiatrien m.v. (herefter psykiatriloven) i høring.
Ministeriet skal anmode om at modtage eventuelle bemærkninger til lovudkastet
senest den 29. september 2021.
Bemærkningerne bedes sendt til ministeriet til
[email protected]
med kopi til
[email protected].
Eventuelle spørgsmål til lovforslaget kan rettes til undertegnede på 7226 9591 / 3061
1832.
Lovforslagets hovedpunkter og formål
Med lovforslaget stilles der b.la. forslag om, at der gives hjemmel til at fastsætte en
række begrænsninger i husordener på de psykiatriske afdelinger. Formålet er at skabe
klarhed over, hvilke begrænsninger der kan iværksættes. Begrænsningerne har til
formål at sikre trygge rammer på afdelingen, både for patienten og personale.
Der stilles desuden forslag om, at den faste vagt for bæltefikserede patienter skal
udarbejde en beskrivelse af patientens aktuelle tilstand, mens patienten er
tvangsfikseret med bælte. Formålet er til dels at give den ansvarlige læge et værktøj til
at vurdere patientens tilstand i forbindelse med de lægelige vurderinger, og til dels en
styrkelse af retssikkerheden for patienter.
Derudover stilles der forslag om, at der gives hjemmel til at anvende bagagescannere
(taskescannere) på de almen- og retspsykiatriske afdelinger. Det er i henhold til
ordlyden i psykiatriloven alene muligt at anvende kropsscannere, hvilket
Sundhedsministeriet vurderer ikke er tilsigtet i loven, da anvendelse af
bagagescannere må betragtes som en naturlig del af en sikkerhedskontrol. Formålet er
at højne sikkerheden på afdelingerne.
Dernæst stilles der forslag om, at der gives hjemmel til at anvende krops- og
bagagescannere på retspsykiatriske afdelinger, uden mistanke om indførelse af
rusmidler, ulovlige medikamenter og farlige genstande. Formålet er at højne
sikkerheden på de retspsykiatriske afdelinger, som oplever udfordringer med bl.a.
undvigelser og utrygskabende adfærd.
Der stilles endvidere forslag om, at gives hjemmel til at regionerne kan oprette særlige
afdelinger for personer anbragt i varetægtssurrogat (varetægtssurrogater), og at der
på disse afdelinger kan iværksættes særlige begrænsninger. Det kan bl.a. være i form
af undersøgelse af stuer og post uden mistanke om rusmidler, farlige genstande, m.v.,
samt afskæring af adgang til mobiltelefon og computere. Formålet er at højne
§71, Alm.del - 2020-21 - Bilag 69: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om anvendelse af tvang i psykiatrien m.v. (Husordener på psykiatriske afdelinger, sikkerhedskontroller i retspsykiatrien, særlige regler for surrogatanbragte, interval mellem de lægelige vurderinger, m.v.), fra sundhedsministeren
sikkerheden på de psykiatriske afdelinger, da regionerne særligt har udfordringer med
varetægtssurrogater, som har voldelig og kriminel adfærd.
Endelig stilles der forslag om, at der gives hjemmel til at fastsætte et interval mellem
de 3 lægelige vurderinger af bæltefikserede patienter, således at den første vurdering
skal foretages senest 4 timer efter beslutningen om tvangsfiksering er truffet, og at de
efterfølgende vurderinger skal foretages med højest 10 timers mellemrum. Samtidig
stilles der forslag om, at der kan ses bort fra tidsintervallerne såfremt patienten sover,
og det ud fra en lægefaglig vurdering vil være skadeligt at vække patienten herunder
hvis det indebærer en risiko for, at patientens behandling forringes, eller hvis det kan
medføre unødige konflikter, som potentielt kan risikere at forlænge bæltefikseringen.
Formålet med ændringen er at sikre patientens retssikkerhed ved at sætte et fast
interval for de lægelige vurderinger.
Lovforslagets ikrafttræden
Det er hensigten, at lovforslaget skal træde i kraft den 1. januar 2022.
Proces
Lovforslaget ventes fremsat for Folketinget i november I 2021.
Med venlig hilsen
Nina Fjord Fromberg
Side 2