Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del
Offentligt
2402993_0001.png
Bilag 1
Status på Bedre Balance I og II
Forklaring:
Flyttede/etablerede arbejdspladser, marts 2021: Antal arbejdspladser, der på nuværende tidspunkt er flyttet/etableret. Hvis flytningen er
afsluttet, indmeldes det antal arbejdspladser, der ved afslutningen var flyttet/etableret.
Flyttede/etablerede årsværk, marts 2021: Antal årsværk, der på nuværende tidspunkt er flyttet/etableret. Hvis flytningen er afsluttet, bedes
opgørelsen afspejle den situation, hvor flytningen erklæres afsluttet.
Medflyttede medarbejdere: Antal stillinger, der er besat af medarbejdere, der er flyttet med arbejdspladsen fra den oprindelige placering eller
pendler. Hvis flytningen er afsluttet, bedes opgørelsen afspejle den situation, hvor flytningen blev erklæret afsluttet. En medarbejder, der er
flyttet med arbejdspladsen, men som året efter har opsagt sin stilling, skal således stadig medregnes som værende flyttet med.
Forventede omkostninger, marts 2021: De forventede midlertidige, flytterelaterede omkostninger, som på nuværende tidspunkt skønnes for den
konkrete flytning/etablering. Tallet skal således både indeholde de allerede afholdte udgifter og de fremtidige udgifter. Udgifterne afgrænses på
samme måde, som i det oprindeligt fremsendte økonomibilag.
Forventet afslutning, marts 2021: Tidspunktet for den aktuelt forventede afslutning af den relevante flytning/etablering.
Kvalitetsmål (1-5): Hvordan vurderes institutionens samlede produktivitet / kvalitet af opgaveløsningen på en skala fra 1-5?
(1=væsentligt
under niveauet før udflytning, 2=under niveauet før udflytning, 3=på niveau med situationen før udflytning, 4=over niveauet
før udflytning, 5=væsentligt over niveauet før udflytning)
Sygefravær (udvikling): Feltet udfyldes af FM på baggrund af de tal for udviklingen i sygefravær, der angives i den særskilte bestillingsskabelon.
2402993_0002.png
Tabel 1
Oversigt over ministeriernes status på udflytning af statslige arbejdspladser
marts 2021
Flyttede/
Flyttede/
Antal årsværk,
etablerede
etablerede
By
(impl.plan) arbejdspladser, årsværk, marts
marts 2021
1
2021
Medflyttede
medarbejdere
Forventet
afslutning,
(impl.planer)
Forventet
afslutning
(marts 2021)
Forventede
omkostninger
(impl. planer)
Forventede
omkostninger
(marts 2021)
Kvalitetsmål
(1-5)
Sygefravær
(udvikling)
Bedre
Balance
Myndighed
Udenrigsministeriet
Danida Fellowship Centre
Holbæk
14
0
0
0
Sep. 2017
3. kvt. 2021
1,6
3,3
3
Fald Bedre Balance I
Finansministeriet
Statens Administration
Hjørring
UDK’s
regionale
centre i
Hillerød,
Frederikshavn
og Holstebro
Augustenborg
Hjørring
Viborg
(Nævnenes
Hus
Dele af Statens IT
Dele af
Digitaliseringsstyrelsen
3,4
Dele af De Økonomiske
Råds Sekretariat
Evida Holding A/S
8
Andel (tidligere SEAS
NVE)
10
Evida Holding A/S
Augustenborg
Nykøbing F.
Horsens
Stenlille
Svinninge
Viborg
228,5
235
243,5
15
Jun. 2017
Afsluttet
52,6
53,8
3
Fald Bedre Balance I
Dele af Statens
Administration til
Udbetaling Danmark
73,5
73,5
73,5
7
Jan. 2017
Afsluttet
25,9
38,0
4,5
Stigning Bedre Balance I
Dele af Statens IT
Dele af MODST
5
20
0
2
20
13
28
103
18
67
5,0
20
5,0
20
0
2
-
2019
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
-
3,1
-
5,3
-
Uændret Bedre Balance I
Fald
Bedre Balance
II
Bedre Balance
II
20
13
22,5
5
59
18
72
20
13
20,5
58,9
9
18
70
2
0
5
59
-
3
2019
2018
Medio 2019
Sep. 2020
Nov. 2017
Sep. 2020
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
2021
Afsluttet
2021
0,7
0
6,3
0,7
0
4,4
6
37
-
-
11
1
3
-
3
Fald
-
Fald
7
Fald
-
Fald
Bedre Balance
II
Bedre Balance
II
Bedre Balance
II
Bedre Balance
II
Bedre Balance
II
Bedre Balance
II
Erhvervsministeriet
Søfartsstyrelsen
Korsør
191,2
183
177,3
78
Ultimo 2017
Afsluttet
12
44,7
27,4
3
Fald Bedre Balance I
2
2402993_0003.png
Dele af Patent- og
Varemærkestyrelsen
(BBI)
Dele af Erhvervsstyrelsen
(BBI)
Nævnenes Hus (BBI)
Dele af Patent- og
Varemærkestyrelsen
(BBII)
Dele af Erhvervsstyrelsen
(BBII)
Nævnenes Hus (BBII)
Miljømærkesekretariatet
Sikkerhedsstyrelsen -
Center for
Markedsovervågning
15
Ikast
Nyk. F.
og
Esbjerg
Viborg
Ikast
Nykøbing F.
Viborg
Løgstør
Esbjerg
35
26,7
150,8
10,0
69
13,8
14
19,4
6,7
41
31
162
10
13
3,3
25
6,7
35
26,7
151,3
8
13
3,3
19,4
6,7
5
9
19
0
0
0
1
0
Ultimo 2017
Jan. 2017
Jan. 2017
2019
2021
2019
2020
2019
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
2022
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
11,8
6,0
68,9
5,0
1,0
1,0
7,5
1,8
12,8
6,0
25,2
3,4
1,0
13
1,0
7,9
1,8
3
3
4
3
3
4
3
5
Fald Bedre Balance I
Stigning Bedre Balance I
Fald Bedre Balance I
Stigning
-
-
-
Fald
Bedre Balance
II
Bedre Balance
II
Bedre Balance
II
Bedre Balance
II
Bedre Balance
II
Skatteministeriet
Dele af
Skatteankestyrelsen
Silkeborg
Rønne,
Herning,
Aalborg, Ribe,
Odense,
Næstved og
Horsens
Odense
Flere
18
25
25
25
0
Mar. 2016
Afsluttet
0,3
0,3
3
Stigning Bedre Balance I
Dele af SKAT
16
110
110
110
1
Ultimo 2017
Afsluttet
28,7
8,4
3
Fald Bedre Balance I
Spillemyndigheden
17
Skatteministeriets koncern
55
1.726
19
55
2.128
20
55
2.128
17
731
21
Nov. 2016
2020
Afsluttet
Afsluttet
13,2
7,1
22
3
2
Stigning Bedre Balance I
Fald
Bedre Balance
II
Justitsministeriet
Civilstyrelsen
Dele af politiet
Dele af Justitsministeriets
departement
Viborg
Holstebro og
Vejle
Viborg
88
127
3,0
93
23
146
24
3
84
127
3
10
5
0
Jul. 2017
Maj 2019
Januar 2019
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
31,2
72,0
0
14,3
79,0
0,5
4
4
3
Stigning Bedre Balance I
Stigning
-
Bedre Balance
II
Bedre Balance
II
Forsvarsministeriet
3
2402993_0004.png
Dele af
Forsvarsministeriets
Personalestyrelse
Forsvarets søopmålere
Nettotilførsel som følge af
forsvarsforliget
25
Hjørring
Aalborg
Flere
32
13
600
32
13
-
26
32
13
0
13
Aug. 2016
Ultimo 2016
2023
Afsluttet
Afsluttet
8,8
3,8
-
26
6,6
3,8
4
3
Fald Bedre Balance I
Fald Bedre Balance I
-
Bedre Balance
II
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Udlændingestyrelsen
(BBI)
Udlændingestyrelsen
(BBII)
Næstved
Næstved
375
15
480
26
0
433,2
27
0
449
27
0
Medio april
2020
Medio april
2020
Afsluttet
Afsluttet
-
28
0,1
15,4
29
0,6
31
3
30
-
Fald Bedre Balance I
Stigning
Bedre Balance
II
Social- og
Ældreministeriet
Rådet for Socialt Udsatte
Socialstyrelsen
Børnerådet
Det Centrale Handicapråd
og Frivilligrådet
Dele af Ankestyrelsen
Rønne
Odense
Billund
Brovst
Aalborg
5
184
16
11
53
8
185
11
13
54
5
180
13
12
54
2
90
1
1
8
Dec. 2016
Dec. 2017
Nov. 2017
2020
Medio 2016
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
0,8
27,2
2,5
3,0
10,1
0,4
21,0
2,2
2,9
9,2
3
3
3
2
3
Fald Bedre Balance I
Fald Bedre Balance I
Fald Bedre Balance I
Stigning
Bedre Balance
II
Fald Bedre Balance I
Sundhedsministeriet
Dele af Styrelsen for
Patientsikkerhed (BBI)
Styrelsen for Patientklager
Styrelsen for
Patientsikkerhed (BBII)
Etisk Råd
Nationalt Genom Center
37
Aarhus, Kolding
og Randers
Aarhus
Slagelse
Kolding
Aarhus
100
140
12
4
10
96
32
236
33
0
4
12
96
231
34
0
4
12
5
7
0
0
0
Ultimo 2017
2019
2020
2019
2020
38
Afsluttet
Afsluttet
2021
Afsluttet
2021
19,0
85,8
1,0
1,5
-
28,3
116,4
34
1,0
35
0,5
36
-
3
2
3
Uændret Bedre Balance I
Uændret
-
Fald
-
Bedre Balance
II
Bedre Balance
II
Bedre Balance
II
Bedre Balance
II
Beskæftigelsesministeri
et
Arbejdsskadestyrelsen til
ATP
ATP’s regionale
centre i
Haderslev,
430
396
383
299
Medio 2018
Afsluttet
128,1
116,0
39
3
- Bedre Balance I
4
2402993_0005.png
Vordingborg
og Hillerød
Dele af Arbejdstilsynet
(BBI)
Dele af Styrelsen for
Arbejdsmarked og
Rekruttering (BBI)
ATP/UDK-funktioner for
BM
Dele af Styrelsen for
Arbejdsmarked og
Rekruttering (BBII)
Dele af Styrelsen for
Arbejdsmarked og
Rekruttering (BBII)
40
Dele af Arbejdstilsynet
(BBII)
Lønmodtagernes
Garantifond
41
Lønmodtagernes Fond for
Tilgodehavende
Feriemidler
Slagelse
Brønderslev
ATP’s regionale
centre i
Haderslev,
Frederikshavn
og Holstebro
Rønne
50
37
51
37
50
37
51
5
Medio 2016
Primo 2017
Afsluttet
Afsluttet
6,5
10,5
4,4
8,4
3,5
3
- Bedre Balance I
- Bedre Balance I
90
86
86
7
Okt. 2016
Afsluttet
16,2
16,2
3
Fald Bedre Balance I
7
7
7
0
2018
Afsluttet
1,6
1,2
-
-
Bedre Balance
II
Bedre Balance
II
Bedre Balance
II
Bedre Balance
II
Bedre Balance
II
Brønderslev
Hadsten
Frederikshavn
Frederikshavn
4
7
33
13
4
7
25
-
4
7
24
-
42
-
0
0
0
2018
2018
2018
2020
43
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
2021
-
0,8
10,7
0
-
0,8
10,7
0
4
4
3
-
44
-
-
Stigning
-
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Danmarks
Akkrediteringsinstitution
Dele af Styrelsen for
Forskning og Uddannelse
(Sekretariatet for
Danmarks Frie
Forskningsfond) -
Danmarks
Innovationsfond
Sekretariatet for
Studievalg Danmark
Styrelsen for Forskning og
Uddannelse (IUP)
Styrelsen for Institutioner
og Uddannelsesstøtte
(Bevillingsenheden)
Holbæk
42
0
0
0
Medio 2017
3. kvt. 2021
4,1
3,8
3
Fald Bedre Balance I
Odense
39
42
39,9
12
Ultimo 2016
Afsluttet
4,1
4,7
3
Fald Bedre Balance I
Aarhus
Odense
Svendborg
Svendborg
36
4
28
18
36
4
39
14
36
3,4
34,8
14
5
1
13
3
2019
2019
2019
2019
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
17,6
0
11,7
6,9
15,3
0,3
11,7
5,9
3
Fald
-
Bedre Balance
II
Bedre Balance
II
Bedre Balance
II
Bedre Balance
II
3
3
Stigning
Fald
5
2402993_0006.png
Børne- og
Undervisningsministerie
t
Danmarks
Evalueringsinstitut
Astra, Nationalt
Naturfagscenter
Styrelsen for Undervisning
og
Kvalitet
Holbæk
Sorø
Holbæk
80
13
45
95
46
0
11
0
0
10,5
0
0
9
0
Ultimo 2017
Ultimo 2017
2020
August 2021
Afsluttet
August 2021
7,3
4,1
4,3
8,5
1,9
4,3
3
3
3
Stigning Bedre Balance I
Uændret Bedre Balance I
Stigning Bedre Balance I
Kulturministeriet
Jagt- og
Skovbrugsmuseet
Dele af Slots- og
Kulturstyrelsen
Idrættens Analyseinstitut
Nota
Dansk Sprognævn
Lokale- og Anlægsfonden
Auning
Nykøbing F.
Aarhus
Nakskov
Bogense
Nyborg
12
47
60
8
81
15
14
18
62
7
57
20
14
6
60
7
53
14
14
3
37
7
11
12
13
Ultimo 2017
Medio 2017
2018
2019
50
2019
2019
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
17,2
48
23,9
1,9
38,2
6,6
5,1
17,2
6,6
1,9
38,2
14,6
6,1
3
3
49
3
5
4
3
Fald Bedre Balance I
Fald Bedre Balance I
Stigning
Fald
Fald
Stigning
Bedre Balance
II
Bedre Balance
II
Bedre Balance
II
Bedre Balance
II
Miljøministeriet
Naturstyrelsen
Dele af Miljøstyrelsen
(BBI)
Randbøl
Augustenborg
Slagelse
Dele af Kystdirektoratet
Miljøstyrelsen (BBII)
Lemvig
Odense
67
18
61
15
440
81
20
61
15
550
52
67
18
61
15
440
20
0
49
1
227
Feb. 2017
Jun. 2018
Nov. 2016
Medio 2016
2019
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
33,4
3,0
11,2
4,1
204,4
29,4
1,9
51
13,4
1,7
210,9
3
3
2
3
3
53
Fald Bedre Balance I
Fald Bedre Balance I
Uændret Bedre Balance I
Stigning Bedre Balance I
Fald
Bedre Balance
II
Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri
Dele af
Landbrugsstyrelsen
54
Dele af Fiskeristyrelsen
Augustenborg,
Tønder
og
Skælskør
55
Augustenborg
335
56
38
348
15
58
335
15
30
0
2018
2018
Afsluttet
Afsluttet
98,9
-
58
107,0
57
-
58
3
4
Fald Bedre Balance I
- Bedre Balance I
6
2402993_0007.png
Transportministeriet
Færdselsstyrelsen og
Taksationssekretariatet
Havarikom. for Civil
Luftfart og Jernbane
59
Dele af Banedanmark
(BBI)
Ribe og Viborg
73
73
72
17
Ultimo 2017
Afsluttet
18,3
14,0
4,5
Stigning Bedre Balance I
Ringsted
60
Ringsted og
Fredericia
11
8
8
8
Medio 2016
Afsluttet
4,1
4,1
3
Fald Bedre Balance I
310
32
60
40
313
32
60
62
308,37
32
60
56,9
263
9
60
4
Ultimo 2017
Okt. 2016
2020
2019
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
17,3
6,8
0,6
8,1
29,4
61
9,4
2,7
7,3
3
3
2
4
Fald Bedre Balance I
Stigning Bedre Balance I
Uændret
Fald
Bedre Balance
II
Bedre Balance
II
Dele af Bygningsstyrelsen
Dele af Banedanmark
(BBII)
62
Dele af Trafikstyrelsen
Skanderborg
Ringsted
Ribe
Klima-, Energi og
Forsyningsministeriet
Geodatastyrelsen
Dele af Energinet.dk
(BBI)
63
Dele af Energistyrelsen
Dele af DMI
Dele af GEUS
Dele af Energinet (BBII)
Forsyningstilsynet (tidl.
Energitilsynet)
Koncernfælles
funktioner
64
Aalborg
Esbjerg og
Fredericia
Esbjerg
Karup
Aarhus
Stenlille
Frederiksværk
Esbjerg og
Aalborg
94
56
44
7
16,4
10
97
8
96
39
41
7
9
10
104
0
93,6
39
39,2
7
8,8
10
96,5
0
28
27
3
1
7
10
104
-
Ultimo 2016
Medio 2017
Dec. 2017
Dec. 2017
Sep. 2017
2019
2019
2019
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
Udføres ikke
grundet lukning
af funktioner
46,7
8,1
14,0
2,1
5,3
1,5
23,5
1,8
34,8
2,0
14,0
2,3
1,6
1,5
19,6
0,0
3
-
3
3
3
4
2
-
Stigning Bedre Balance I
Stigning Bedre Balance I
Fald Bedre Balance I
- Bedre Balance I
Uændret Bedre Balance I
Stigning
Stigning
-
Bedre Balance
II
Bedre Balance
II
Bedre Balance
II
Tværgående
Måltal for udvidelse af
Statens Administration
65
Hjørring
75
0
0
0
2022
2022
13,1
13,1
-
Bedre Balance
II
Total, indberetninger
Bedre Balance I
7.927,0
7.598,0
3.753,50
7268,3
3.603,87
2.901,0
1.615,00
1400,6
1365,8
740,50
3,14
3,13
7
2402993_0008.png
Bedre Balance II
3.844,50
3.664,40
1.286,00
Centrale
udgifter BBI
Centrale
udgifter BBII
Udgifter i alt:
625,28
71,1
14,7
1451,58
3,17
Anm.: Varige meromkostninger er som udgangspunkt ikke medregnet. Ved spænd er gennemsnittet anvendt. Afvigelser i sum skyldes afrundinger.
Kilde: Ministeriernes indberetninger
Antallet af flyttede arbejdspladser stemmer ikke nødvendigvis overens med antallet af ÅV, idet der flyttes hele arbejdspladser.
2 Moderniseringsstyrelsen har flyttet 2,3 årsværk til Erhvervsministeriet ifm. BBII som er gennemført som en ressortoverførsel. Årsværkene er talt med i totalen under Erhvervsministeriet.
3
Digitaliseringsstyrelsen har flyttet 13 årsværk vedrørende support af BorgerDK og NemHandel til Nykøbing Falster. Årsværkene blev overført ved flytningen til Erhvervsstyrelsen. Ved opgørelse af samlet
økonomi i flytningerne, herunder medfinansiering, er årsværkene medregnet som en del af Erhvervsstyrelsen.
4
Det bemærkes, at oplysningerne i rækken alene dækker over hhv. ressortomflytning af 3 årsværk vedrørende NemHandel samt omflytning af opgaveløsning for 10 årsværk vedrørende support af BorgerDK fra
Digitaliseringsstyrelsen til Erhvervsstyrelsen. Nærværende er koordineret med Erhvervsstyrelsen.
5
Der er i januar 2020 22,5 medarbejdere i Horsens. Fra 1. april 2020 er ansat en kontorchef. Der er dermed fra 1. april 2020 23,5 medarbejdere (21,5 årsværk) hvilket svarer til fuld bemanding.
6
Udgifterne er nedjusteret fra 5,3 mio. kr. til 4,4 mio. kr.. Udgifterne er blevet mindre, især fordi der ikke skulle betales reetableringsomkostninger for det lejemål, der blev fraflyttet i København.
7
Kilde Benchmarkdatabasen: 2017q4: 7,1, 2018q1: 7,1, 2018q2: 5,2, 2018q3: 4,7, 2018q4: 4,2, 2019q1: 4,1, 2019q2: 4,4, 2019q3: 4,5, 2019q4: 5,2, 2020q1: 5,4 og 2020q2: 5,1
8
Evida Holding A/S er etableret på baggrund af regeringens ønske om at konsolidere den danske gasdistribution. Omkostninger indgår i den samlede økonomi for konsolideringen af gasdistributionssektoren.
Antallet af årsværk, der er flyttet/etableret i hhv. Stenlille og Viborg, er reduceret som følge af omorganisering og planlagte omkostningsreduktioner.
9
Antallet af stillinger, der udflyttes fra Søborg til Stenlille, ligger under, hvad der fremgår af implementeringsplanen i Bedre Balance II, fordi Evida parallelt med og uafhængigt af udflytningen af statslige
arbejdspladser har skulle konsolidere de tre tidligere gasdistributionsselskaber i ét samlet selskab i henhold til den politiske aftale af 1. juni 2017 om fremtidig organisering af gasdistribution. I forbindelse med
konsolideringen har Evidas ledelse truffet beslutning om at samle en række funktioner, som fx kundeservice og afregning, i et hovedsæde i Viborg med henblik på at kunne effektivisere og opnå en større grad af
synergi og dermed opnå effektiviseringspotentialet bag den politiske aftale om at sammenlægge gasdistributionsselskaberne i et statsligt selskab. Evidas ledelses beslutning om enhedsledelse af de tre selskaber
blev implementeret d. 1. august 2019, og hovedparten af beslutningerne om, hvornår og hvordan konsolideringen og effektiviseringen skulle finde sted blev truffet i perioden fra 1. september 2019 til 1. februar
2020 og lå således før, at selve udflytningen af statslige arbejdspladser fra Søborg til Stenlille fandt sted.
10
I 2017 købte Andel (tidligere SEAS-NVE) den sjællandske, kommercielle del af det kommunalt ejede selskab HMN Naturgas, hvormed der blev overført 18 medarbejdere til Svinninge.
11
Forventede omkostninger for udflytningen til Viborg er inkluderet i de 37 mio. kr. for udflytningen til Stenlille.
12
Søfartsstyrelsen har flyttet alle sine medarbejdere til Korsør medio 2019. Der arbejdes dog fortsat på at etablere nyt hovedkontor på Korsør Havn, som skal udgøre en maritim ramme om Søfartsstyrelsens
fremtidige aktiviteter i byen.
13
Finansieres af driftsmidler fra den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi.
14
Efter aftale med MODST flyttes 2,3 årsværk fra Helbredsnævnets sekretariat og ikke 2,8 årsværk. Foruden de i tabellen anførte årsværk tilføres 3,2 årsværk fra klageinstansen vedrørende kommunernes
afgørelser efter byggeloven, der flyttes fra Nykøbing Falster til Nævnenes Hus i Viborg. Klagemyndighed for offentlig erhvervsvirksomhed, svarende til 10 årsværk bliver ikke etableret, da politisk aftale og
grundlaget ikke er etableret.
15
Etableringen af det nye Center for Markedsovervågning i Sikkerhedsstyrelsen er afsluttet. Der er etableret 6,7 årsværk som forudsat i Bedre Balance II. Der overføres arbejdspladser fra Sundheds- og
Ældreministeriets, Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets samt Transport-, Bygnings og Boligministeriets områder.
16
90 af de oprindeligt planlagte udflytninger i forbindelse med
Bedre Balance
vil indgå som led i udflytningerne i forbindelse med
Et nyt skattevæsen
og
En skatteforvaltning i hele Danmark
oven i de ca. 1.600
nye udflytninger, som er planlagt heri, og vil blive gennemført i forbindelse med lokaliseringen af det nye skattevæsen.
17
Der er ca. 75-80 medarbejdere i Spillemyndigheden. Heraf er ca. 15 fortsat placeret i Jylland og København, hvor de udfører landbaseret tilsyn, mens fem allerede var placeret i Odense inden udflytningen. De
55 udflyttede arbejdspladser udgør de arbejdspladser, der var placeret i København før udflytningen og blev udflyttet til Odense.
18
Der etableres nye arbejdspladser i Hjørring, Aalborg, Thisted, Struer, Skive, Randers, Ringkøbing, Herning, Silkeborg, Aarhus, Horsens, Ribe, Middelfart, Tønder, Haderslev, Odense, Svendborg, Maribo,
Næstved, Roskilde og Rønne.
1
8
2402993_0009.png
19
Tallet inkluderer 90 arbejdspladser, der oprindeligt var forudsat etableret ude i landet i forbindelse med Bedre Balance I, men som i stedet etableres i forbindelse med Bedre Balance II.
Der er etablereret i alt 2.128 arbejdspladser i byer uden for Hovedstadsområdet, se fodnote 4. Disse er en blanding af nyrekrutteringer, genansættelser og flytninger. Det planlagte antal årsværk på 1.726 er
udtryk for en sammenlægning af minimumstal for de forskellige byer. På nær to byer er minimumstallene for alle byer opnået (med en accepteret afvigelse på -5 pct.). I Svendborg forventes minimumstallet nået
inden udgangen af 2021, mens opnåelse af minimumstallet i Silkeborg afventer ejendomsvurderingerne. De udestående rekrutteringer og flytninger opvejes dog af, at der i andre af de omfattede byer er etableret
flere arbejdspladser end oprindeligt planlagt, hvorfor udflytningsrunden samlet anses for afsluttet.
21
Ved seneste status pr. 1. marts 2019 blev det angivet, at 484 medarbejdere var flyttet med deres arbejdsplads til byer omfattet af Bedre Balance I og II. I perioden fra 1. marts 2019 til 1. marts 2021 er i alt 1.136
medarbejdere varslet til flytning. Heraf er 484 medarbejdere flyttet med deres arbejdsplads. Af de 484 medarbejdere er 247 flyttet til enten Hjørring, Aalborg, Thisted, Struer, Skive, Randers, Ringkøbing,
Herning, Silkeborg, Aarhus, Horsens, Ribe, Middelfart, Tønder, Haderslev, Odense, Svendborg, Maribo, Næstved, Roskilde eller Rønne. Det samlede antal medflyttede medarbejdere til byer omfattet af Bedre
Balance I og II pr. 1. marts 2021 er herefter 731.
22
I forbindelse med reorganiseringen af Skatteforvaltningen er der tilført 360 mio. kr. til lokalisering af nye styrelser i perioden 2018 til 2020. Bedre Balance II-flytninger indgår som en del af den samlede
lokaliseringsplan for Skatteministeriets område sammen med et stort antal nyrekrutteringer. Det er derfor ikke muligt at opgøre de isolerede omkostninger til Bedre Balance II.
23
Antallet omfatter samtlige medarbejdere i Civilstyrelsen, herunder medarbejdere deltid, studentermedhjælpere mv. på tidspunktet for udflytningens afslutning.
24
Antallet omfatter nyoprettede stillinger i Holstebro (141) og Vejle (5) siden februar 2018. Tallet er korrigeret for opfyldning af seks vakancer i Holstebro primo 2018. Det bemærkes, at der i dele af denne periode
er dobbeltdrift. Udflytningen til Holstebro er afsluttet i maj 2019.
25
På forsvarsministeriets område etableres netto 600 årsværk ude i landet, som følge af Aftale på Forsvarsområdet 2018-2023. De nye årsværk vil blive tilført i løbet af forligsperioden, og forventes først fuldt ud
etableret i 2023. Af samme grund følges implementeringen på Forsvarsministeriets område ikke løbende, sådan som det er tilfældet for de øvrige ministerområder.
26
Tallene 480 og 433,2 er opgjort pr. 30 juni 2020, hvor flytningen er afsluttet.
27
Tallet 449 omfatter antallet af medflyttede medarbejdere, der er flyttet med fra København til Næstved.
28
Der foreligger ikke et endeligt skøn for udgifterne forbundet med flytningen af Udlændingestyrelsen til Næstved.
29
Udlændingestyrelsen bemærker, at styrelsen betragter Bedre Balance I og II som en samlet proces, da alle medarbejdere flyttede på samme tidspunkt. De samlede omkostninger estimeres til ca. 16 mio. kr.
Bemærk, at selvom flytningen er gennemført, er etableringsomkostningerne endnu ikke endeligt opgjort. Omkostningerne til Bedre Balance I og II er derfor opdelt på baggrund af antal ÅV i implementerings-
planen, dvs. hhv. 96 % (375/390) og 4 % (15/390) af de 16 mio. kr.
30
Kvalitetsmålet dækker over en samlet vurdering af produktivitetstallene. Bemærk, at Covid-19 og hjemsendelsen i første bølge gør, at styrelsen ikke er i stand til at vurdere produktivitetseffekten isoleret for
Bedre Balance I og II.
31
Udlændingestyrelsen bemærker, at styrelsen betragter Bedre Balance I og II som en samlet proces, da alle medarbejdere flyttede på samme tidspunkt. De samlede omkostninger estimeres til ca. 16 mio. kr.
Bemærk, at selvom flytningen er gennemført, er etableringsomkostningerne endnu ikke endeligt opgjort. Omkostningerne til Bedre Balance I og II er derfor opdelt på baggrund af antal ÅV i
implementeringsplanen, dvs. hhv. 96 % (375/390) og 4 % (15/390) af de 16 mio. kr.
32
Inkl. 16 stillinger i tilsynsenhederne i Randers og Kolding, som følge af styrkelse af tilsynsområdet. Det bemærkes, at Sundheds- og Ældreministeriet sideløbende har oprettet 6 nye stillinger i tilsynsenhederne i
Randers og Kolding, som følge af styrkelse af tilsynsområdet, så Sundheds- og Ældreministeriet i alt har oprettet 102 nye statslige stillinger i Jylland.
33
Dette er eksl. studentermedhjælpere og personer på barselsorlov.
34
2019 og 2020 er opgjort som det ekstra bevillingsbehov, der har været i de pågældende år. 2021 er opgjort som den ekstra bevilling, styrelsen har på FL21
35
Styrelsen for Patientsikkerhed vurderer, at varige årlige meromkostninger vil beløbe sig til ca. 2-2,5 mio. kr. Skal kvalificeres, når opgaven med udflytningen reelt påbegyndes.
36
Pr. 2021 er der påført Det Etiske Råd en varig stigning i faste driftsudgifter på ca. 0,5 mio. kr. på baggrund af udflytningen.
37
Nationalt Genom Center er etableret som selvstændig enhed i 2019.
38
Afslutningstidspunktet har ikke tidligere fremgået..
39
Hertil kommer udgifter til myndighedsoverdragelse (11,4 mio. kr.), forhøjelse af feriepengeforpligtigelse (3,3 mio. kr.) og betaling af ATP for ydelser for den indledende forberedelse af myndighedsoverdragelsen
(1,6 mio. kr. afholdt i 2015) i alt 132,3 mio. kr.
40
Etableringen af lufthavnstilsynet hos STAR Brønderslev udspringer af finanslovsaftalen for 2018 mellem den tidligere regering og DF, og er en ny opgave. Bevillingen er på 2,2 mio. kr. årligt i perioden 2018-
2021. Der er i forbindelse med etableringen tale om nyoprettede job i STAR Brønderslev. Som et led i finanslovsaftalen for 2019 mellem den tidligere regering og DF blev det besluttet at tilføre yderligere 2 mio. kr.
årligt til tilsynet i perioden 2019-2022. Det bemærkes, at lufthavnstilsynet har været indstillet i store dele af 2020 grundet COVID-19.
41
De nye årsværk etableres som følge af ny ferielovgivning, der først har virkning for ansættelsesforhold, der påbegyndes i 2019 og fremefter.
42
Medarbejderne i Lønmodtagernes Fond for Tilgodehavende Feriemidler er pt. en del af FerieKonto. Der er tale om nye årsværk etableret som følge af ny ferielovgivning, der har virkning for ansættelsesforhold,
der påbegyndes i 2019 og fremefter. Det forventes, at det samlede antal årsværk over 2020 vil ligge på omkring 13. Fordelingen af årsværk over året er dog ujævnt, og har i starten af året ligget under de 13, mens
det hen mod slutningen af året, vil ligge over de 13 årsværk.
43
De nye årsværk etableres som følge af ny ferielovgivning, der først har virkning for ansættelsesforhold, der påbegyndes i 2019 og fremefter.
44
Der er tale om nye opgaver, hvorfor der ikke er et niveau før udflytningen, der kan sammenlignes med.
45
Der er sket en effektivisering af stabsfunktionerne med en chefstilling og overflyttet en medarbejder fra det regionale kontor i København til det regionale kontor i Vejle. Det betyder, at det samlede antal
arbejdspladser, der flytter fra København til Sorø er reduceret fra ca. 13 til 11.
46
Heraf har ca. 12 årsværk arbejdssted på deres bopælsadresse uden for Københavnsområdet.
47
Årsværkene er baseret på FL16. Der er tale om 13 årsværk, som udflyttes.
48
Udover transaktionomkostningerne på 17,2 mio. kr. skal der foretages bygningstilpasninger på den nye lokation til Jagt- og Skovbrugsmusset. Disse håndteres særskilt, jf. note 52 vedr. fællesudgifter.
9
20
2402993_0010.png
Vurderes at være uændret p.t., men er udfordret af en øget personaleomsætning ift. før udflytningen.
Nota flytter størstedelen af sine medarbejdere til Nakskov i 2019, men forventes først endeligt at have alle 81 årsværk på plads i Nakskov ved udgangen af 2023. Nota har januar 2019 etableret et satellit kontor i
Nakskov, hvor de medarbejdere, Nota allerede har rekrutteret fra det nære arbejdsmarked, kan arbejde et par dage om ugen fremfor at pendle til København.
51
Da der var tale om et samlet regnskab i 2016 er fordelingen af omkostninger mellem Naturstyrelsen Randbøl og Miljøstyrelsen Augustenborg i 2016 skønnet. Heraf er det skønnet at 1,0 mio. kr. vedrører
udflytningen til Augustenborg
52
Ved flyttede arbejdspladser er for Miljøstyrelsen angivet det faktiske antal ansatte medarbejdere, inkl. studenter mv. hvilket forklarer forskellen til antal flyttede årsværk.
53
For nogle områder er Miljøstyrelsen aktuelt under niveauet fra før udflytning. Der arbejdes målrettet på at bringe disse områder på niveau. Det må i en periode endnu fortsat forventes, at områder vil kunne
blive udfordret fx som følge af yderligere opsigelser af erfarne medarbejdere mv.
54
Tidl. NaturErhvervstyrelsen
55
Fire af de årsværk, der tidligere var sat til udflytning til Augustenborg flyttes i stedet til Tystofte ved Skælskør. Fem af de flyttede årsværk er efter flytningen overført til Statens IT, hvorfor de er udgået fra
Landbrugsstyrelsens måltal, men har fastholdt arbejdssted i Augustenborg. Endelig er Landbrugsstyrelsens måltal reduceret med 38 årsværk som følge af udskillelse af fiskeriområdet, jf. kongelig resolution af 7.
august 2017.
56
Som følge af ændrede interne prioriteringer mellem Landbrugsstyrelsen og Miljøstyrelsen i Miljø- og Fødevareministeriet, forskydes antallet af årsværk der udflyttes mellem de to styrelser, således at
Landbrugsstyrelsen flytter yderligere 4 årsværk i forhold til måltallet, og Miljøstyrelsen flytter tilsvarende 4 årsværk færre end måltallet.
57
Det bemærkes, at der ikke er korrigeret for den andel af de opgjorte udgifter, der vedrører Fiskeristyrelsens udflytning til Augustenborg, i stedet er de samlede udgifter for den daværende NaturErhvervstyrelsen
opgjort under Landbrugsstyrelsen.
58
Ressortansvaret for fiskeriområdet er overført til Udenrigsministeriet, jf. kongelig resolution af 7. august 2017. og efterfølgende til Miljø- og Fødevareministeriet, jf. kongelig resolution af 27. juni 2019.
Regeringens koordinationsudvalg har i september 2017 besluttet, at de resterende arbejdspladser fra Fiskeristyrelsen fastholdes i København. Som led i opbygningen af Fiskeristyrelsen er antallet af årsværk i
Augustenborg nu 18 årsværk.
59
Antallet af årsværk i Havarikommissionen er reduceret fra 11 årsværk til 8 årsværk.
60
Havarikommissionen har flyttet alle berørte arbejdspladser til Ringsted. Man anvender halfaciliteter i Roskilde.
61
Jf. akt 109 22/05-2018 om OPP-byggeri i Ringsted, skal Banedanmarks matrikel i Ringsted klargøres til byggeplads. Dette medfører yderligere omkostninger til nedrivning af bygning samt opførelse af lager og
pavillioner, i alt 10,5 mio. kr.
62
Banedanmark skal flytte 280 arbejdspladser til Ringsted i regi af Bedre Balance I.
63
Der etableres op til 49 arbejdspladser i Esbjerg relateret til myndighedsopgaver på PSO-området. Opgaverne er flyttet til Esbjerg og overdraget fra Energinet til Energistyrelsen primo 2018. Herudover er der
flyttet 7 arbejdspladser fra Energinet.dk i Ballerup til Energinet.dk i Fredericia.
64
Titlen dækker over koncernfælles udbuds- og personaleadministrative opgaver. Det er besluttet, at lukke den koncerfælles udbudsfunktion, efter der er truffet beslutning om at oprette en fællesstatslig
udbudsrådgivning. Det er besluttet, at nedlægge de koncernfælles personaleadministrative opgaver, og der etableres en ny administrativ løsning, hvorved de enkelte institutioner indkøber personaleadministrative
ydelser direkte ved Statens Administration i Hjørring.
65
Det er besluttet at undersøge, om flere kunder og/eller opgaver kan overgå til Statens Administration. Der er fastsat et måltal herfor på 75 årsværk. På baggrund af en analyse er det besluttet, at der oprettes 31,2
årsværk i Statens Administration, hvoraf udflytningsbidraget udgør 17,5 årsværk. Disse årsværk kommer fra hhv. kriminalforsorgen og politiet. Implementeringen skal være tilendebragt fsva. kriminalforsorgen
medio 2021, og er indbudgetteret på FL21, mens implementeringen fsva. politiet forventes i 2022. Der foreligger pt. ikke yderligere konkrete initiativer til udvidelser, men det overvejes løbende, hvilke områder
der vil kunne indgå i en yderligere udvidelse af Statens Administration .
49
50
10