Finansudvalget 2020-21
Aktstk. 291
Offentligt
2420528_0001.png
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Spørgsmål
Samrådsspørgsmål A
"Vil ministeren redegøre nærmere for indholdet af
de tre aktstykker 282, 291 og 293 om
minkerstatninger med henblik på en politisk
drøftelse af disse?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Troels Lund
Poulsen (V).
Svar
Tak for spørgsmålet. Og tak for muligheden for at
redegøre for aktstykkerne 282, 291 og 293.
Lad det være sagt med det samme: Aktstykkerne er
vigtige.
Minkerhvervet har løftet en stor opgave af hensyn til
folkesundheden.
1
Aktstk. 291 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren vil sende talepapiret udarbejdet til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål A over, da det planlagte samråd den 23. juni 2021 blev aflyst, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2420528_0002.png
TALEPAPIR
Vi skylder naturligvis minkavlerne at sikre, at de kan
få så stor en del af deres erstatning så hurtigt som
muligt.
Og det er netop, hvad aktstykkerne sigter imod. At
sikre finansiering til, at minkavlerne kan få udbetalt
flere af de penge, der er aftalt
og gennemføre det,
som den politiske aftalekreds er blevet enige om.
Der er tale om aktstykker, der direkte afspejler de tal
og modeller, som vi er enige om.
Det er vigtigt, at minkavlerne bliver kompenseret for
deres tabte indtjening og nedlukninger så hurtigt
som muligt.
Vi kan med aktstykkerne snart udbetale flere af de
penge, der er aftalt.
Der er generelt en vis usikkerhed ved de økonomiske
estimater bag aktstykkerne.
2
Aktstk. 291 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren vil sende talepapiret udarbejdet til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål A over, da det planlagte samråd den 23. juni 2021 blev aflyst, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2420528_0003.png
TALEPAPIR
Det skyldes, at der er flere forhold, som vi endnu ikke
kender til.
For
eksempel
ved
vi
endnu
ikke,
hvilken
erstatningsmodel minkavlerne vil vælge. Vi ved
heller ikke, hvor mange, der vil søge de specifikke
ordninger.
Derfor har vi estimeret udgifterne på baggrund af den
bedst tilgængelige viden og de beregningsmodeller vi
har til rådighed.
Usikkerhederne
aktstykkerne.
ved
estimaterne
fremgår
af
Og nu til hvert enkelt af aktstykkerne.
Først har vi:
Aktstykke nr. 282 om endelig
skinderstatning og driftstabserstatning i zone 3.
Med aktstykke nr. 282 vil jeg anmode Finansudvalget
om at sikre, at der er i 2021 er penge til at udbetale
endelig skinderstatning og driftstabserstatning for
avlsdyr i den såkaldte zone 3.
3
Aktstk. 291 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren vil sende talepapiret udarbejdet til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål A over, da det planlagte samråd den 23. juni 2021 blev aflyst, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2420528_0004.png
TALEPAPIR
I zone 3 havde vi de minkbesætninger, der ikke var
smittet med COVID-19, og som heller ikke var inden
for 7,8 km fra en smittet minkbesætning.
Den bevillingsmæssige hjemmel til udbetaling af
forskud
på skinderstatning og driftstabserstatning
for avlsdyr til besætninger i zone 1 og 2 er allerede på
plads.
Dette aktstykke anmoder om tilslutning til, at der kan
udbetales den
endelige
skinderstatning og
driftstabserstatning for avlsdyr til besætninger i zone
3.
Helt konkret drejer det sig om udbetaling af 164 mio.
kr. til endelig skinderstatning. Og 188 mio. kr. til
endelig driftstabserstatning
besætninger i zone 3.
de
berørte
Tallene beror bl.a. på, at minkavlerne kan vælge at få
skind- og driftstabserstatning efter to metoder.
4
Aktstk. 291 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren vil sende talepapiret udarbejdet til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål A over, da det planlagte samråd den 23. juni 2021 blev aflyst, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2420528_0005.png
TALEPAPIR
Enten på baggrund af en gennemsnitspris på
minkskind i 2019 og 2020. Eller ved den reelle pris
ved Kopenhagen Furs auktioner i 2021. Dog inden for
det politisk aftalte spænd på 160 kr. til 250 kr. pr.
skind.
Det er vurderingen, at minkavlerne generelt vil vælge
erstatning på baggrund af Kopenhagen Furs
auktioner i 2021.
Dernæst har vi:
Aktstykke nr. 291 om erstatnings- og
taksationskommissoner mv.
Aktstykke nr. 291 skal sikre, at vi i år kan etablere
erstatnings- og taksationskommissioner, som skal
træffe afgørelse om nedlukningserstatning og
dvalekompensation.
Desuden sikrer aktstykket finansiering til, at Miljø-
og Fødevareklagenævnet kan behandle klager over
Fødevarestyrelsens afgørelser om erstatning.
5
Aktstk. 291 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren vil sende talepapiret udarbejdet til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål A over, da det planlagte samråd den 23. juni 2021 blev aflyst, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2420528_0006.png
TALEPAPIR
Der er allerede afsat finansiering til disse opgaver via
Fødevarestyrelsens bevilling på finansloven.
Men aktstykket skal sikre, at midlerne kan overføres
til Transportministeriet og Erhvervsministeriet, som
henholdsvis
kommissionerne
og
Miljø-
og
Fødevareklagenævnet hører under.
Det skønnes, at det i år drejer sig om 18 mio. kr. til
etablering og drift af kommissionerne og 4,8 mio. kr.
til
at
behandle
sagerne
Fødevareklagenævnet.
i
Miljø-
og
Endelig har vi:
Aktstykke nr. 292 om forskud på
nedlukningserstatning og kompensation for dvale
Aktstykke 292 skal sikre, at der i år kan påbegyndes
udbetaling af et forskud på erstatning til de
minkvirksomheder, der lukker permanent.
Dertil sikrer aktstykket, at der kan udbetales
kompensation til dem, der vælger en dvalemodel.
6
Aktstk. 291 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren vil sende talepapiret udarbejdet til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål A over, da det planlagte samråd den 23. juni 2021 blev aflyst, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2420528_0007.png
TALEPAPIR
Det er skønnet, at udgifterne i forbindelse med
nedlukningserstatning vil udgøre ca. 8,9 mia. kr.
Dette skøn indgik også i den politiske aftale fra januar
2021.
Men vi kender naturligvis først det endelige beløb,
når erstatningssagerne er blevet behandlet.
Erstatningerne vil blive udbetalt over de kommende
år.
For det første omfatter aktstykket, at vi i år vil
udbetale et forskud. Dette forventes at udgøre ca. 2,9
mia. kr.
For det andet omfatter aktstykket, at der forventes
udbetalt ca. 60 mio. kr. i kompensation for dvale. Det
dækker faste driftsomkostninger og omkostninger til
vedligehold for minkavlere, der vælger at fortsætte,
når der genåbnes for minkavl.
7
Aktstk. 291 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren vil sende talepapiret udarbejdet til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål A over, da det planlagte samråd den 23. juni 2021 blev aflyst, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2420528_0008.png
TALEPAPIR
Der er tale om det samme beløb, som indgik i den
politiske aftale.
For det tredje forventes der at skulle afholdes ca. 71
mio. kr. til lukkeomkostninger.
Der er tale om et engangsbeløb på ca. 80.000 kr. pr.
minkvirksomhed
til
dækning
af
diverse
omkostninger ved nedlukningen.
I den politiske aftale var skønnet en udgift på ca. 80
mio. kr. Den lavere udgift skyldes, at vi nu har en
mere præcis opgørelse af antallet af virksomheder.
Det var en kort gennemgang af indholdet af de tre
aktstykker.
Opsummerende kan man altså sige, at aktstykkerne
skal sikre, at minkavlerne kan få så stor en del af
deres erstatning udbetalt så hurtigt som muligt. Og
de skal sikre, at minkavlerne kan klage over de
afgørelser der bliver truffet
8
Aktstk. 291 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren vil sende talepapiret udarbejdet til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål A over, da det planlagte samråd den 23. juni 2021 blev aflyst, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2420528_0009.png
TALEPAPIR
Tak for ordet.
9