Finansudvalget 2020-21
Aktstk. 232
Offentligt
2393540_0001.png
SAMRÅDSTALE
”Det talte ord gælder”
Besvarelse af samrådsspørgsmål A vedr. aktstykke
232 fra Folketingets Finansudvalg.
Spørgsmål:
Vil ministeren redegøre for, hvorledes det er muligt
at definere et detaljeret it-projekt, når reglerne for
EU’s landbrugspolitik endnu ikke er vedtaget
i EU, og
om det ikke er nødvendigt at afvente denne
beslutning? Vil ministeren herudover redegøre for,
hvordan er det muligt at definere et detaljeret it-
projekt, når der endnu ikke ligger en national politisk
aftale om, hvordan disse regler skal udmøntes i
Danmark? Vil ministeren endelig oplyse om den
afsatte risikopulje på 89,8 mio. kr. til projektet ikke
burde være væsentligt større, eftersom der er stor
politisk usikkerhed om, hvordan projektets detaljer
kommer til at se ud?
1
Aktstk. 232 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 12. maj 2021 om it-projekt til implementering af EU's landbrugspolitik, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2393540_0002.png
SAMRÅDSTALE
”Det talte ord gælder”
Svar:
Tak for spørgsmålet.
Vi sidder med dette aktstykke, fordi den klokkeklare
faglige anbefaling er, at vi skal i gang nu.
Jeg har ikke lagt skjul på, at jeg også har fundet det
noget bagvendt, at vi skal godkende det før end, vi har
lavet en landbrugsaftale. Og før EU’s aftale er på
plads.
Men jeg er også nødt til at lytte, når fagfolkene igen
og igen holder fast.
Når de siger, at landmændene ikke får deres penge til
tiden, hvis ikke, vi går i gang nu.
2
Aktstk. 232 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 12. maj 2021 om it-projekt til implementering af EU's landbrugspolitik, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2393540_0003.png
SAMRÅDSTALE
”Det talte ord gælder”
It-løsningerne
skal
gennemføre
EU’s
nye
landbrugspolitik. Og den skal træde i kraft allerede
fra 2023. Det er der lige nu kun ca. 20 måneder til.
Og
hver
måned
tæller.
Derfor
er
det
Landbrugsstyrelsens klare vurdering, at vi skal vi
igang nu.
Jeg har derfor fuld forståelse for Finansudvalgets
spørgsmål.
Det er naturligvis en udfordring, at reglerne ikke er
endeligt vedtaget i EU.
Men vi kender de forventede overordnede rammer
for den kommende landbrugspolitik. Derfor er vi
også forholdsvis sikre på de grundlæggende krav til
it-systemet.
3
Aktstk. 232 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 12. maj 2021 om it-projekt til implementering af EU's landbrugspolitik, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2393540_0004.png
SAMRÅDSTALE
”Det talte ord gælder”
Nogle af de centrale elementer i
EU’s nye
landbrugspolitik, er:
- En fortsættelse af grundbetalingen.
- Såkaldte eco schemes. Det vil sige etårige
støtteordninger med et grønt sigte.
- Og endelig vil landbrugspolitikken ligesom i dag
indeholde
en
række
frivillige
projektstøtteordninger.
Dette er afspejlet i it-projektet.
En sikker it-understøttelse er en forudsætning for
den grønne omstilling af landbruget, som der lægges
op til med EU’s kommende landbrugsreform.
Danmark skal have de bedste forudsætninger for
være med i den udvikling helt fra starten af 2023.
Også derfor er det nødvendigt, at vi igangsætter
gennemførelsen af it-projektet nu.
4
Aktstk. 232 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 12. maj 2021 om it-projekt til implementering af EU's landbrugspolitik, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2393540_0005.png
SAMRÅDSTALE
”Det talte ord gælder”
Udeståenderne i forhandlingerne om
EU’s nye
landbrugspolitik handler især om to ting. Niveauet
eller volumen for de grønne ordninger og målretning
af de såkaldte eco schemes. Disse forhold vurderes
ikke
at
have
væsentlig
betydning
for
it-
funktionaliteten.
Samtidigt ved vi, at det tager tid at bygge rammerne
for det it-system, der er centralt for administrationen
af
EU’s
landbrugspolitik. For at skabe de rette
forudsætninger for en ordentlig it-løsning er det
derfor vurderingen, at projektet bør igangsættes nu.
For så vidt angår den nationale gennemførelse,
rummer it-projekter vide rammer for forskellige
løsninger. Selve niveauet for de forskellige ordninger
fastsættes i forbindelse med de igangværende
landbrugsforhandlinger.
5
Aktstk. 232 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 12. maj 2021 om it-projekt til implementering af EU's landbrugspolitik, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2393540_0006.png
SAMRÅDSTALE
”Det talte ord gælder”
Derudover kan der i vores nationale forhandlinger
også tages stilling til nye ordninger fra 2024. Dette
er it-projektet fleksibelt nok til at rumme.
Med it-projektet sættes dog visse rammer for den
nationale
gennemførelsen
af
den
kommende
programperiode. It-projektet forudsætter udjævning
af den direkte støtte. Det vil sige afskaffelse af det, der
betegnes
som
betalingsrettighederne.
Denne
beslutning er der behov for nu, da den vedrører
grundlæggende it-funktionalitet.
Som I måske kan huske, har Landbrugsstyrelsen
mildest talt haft store udfordringer i forhold til
betalingsrettigheder. Det har desværre betydet, at
der i de seneste år er sket fejl i udbetalingerne på ca.
300 mio kr. Og det har betydet, at Danmark har været
nødt til at tilbagebetaler midler til EU på grund af en
underkendelse fra november 2020.
6
Aktstk. 232 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 12. maj 2021 om it-projekt til implementering af EU's landbrugspolitik, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2393540_0007.png
SAMRÅDSTALE
”Det talte ord gælder”
Og det har også været til stort besvær for
landbrugerne. Senest har der foråret 2021 været
forsinkelser af efterbetalingerne.
Såfremt det i landbrugsforhandlingerne besluttes at
opretholde betalingsrettighederne, vil it-systemet
naturligvis blive udformet i overensstemmelse
hermed. I givet fald vil der blive forelagt et nyt
aktstykke for Finansudvalget.
It-projektet er blevet vurderet af Statens It-råd. Og It-
rådets vurdering er, at projektet har normal risiko.
Rådet har derfor ikke anbefalet et review af eksterne
eksperter.
Gennemførelsen
af
it-projektet
vil
blive
en
omfattende opgave for Landbrugsstyrelsen. Det er
ambitionen, at it-systemerne skal være mere
brugervenlige end i dag. Og så skal vi sikre en fortsat
effektiv administration i styrelsen.
7
Aktstk. 232 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 12. maj 2021 om it-projekt til implementering af EU's landbrugspolitik, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2393540_0008.png
SAMRÅDSTALE
”Det talte ord gælder”
For at imødekomme disse ambitioner skal der være
tid både til udvikling, brugerinddragelse og test af it-
løsningerne.
Projektets risikopulje svarer til ca. 45 pct. af de
forventede direkte omkostninger ved projektet.
Nu sad jeg jo i dette udvalg til samråd i sidste uge. Jeg
redegjorde for en helt ekstraordinær stor økonomisk
buffer til opgravning af mink. Og jeg sammenlignede
det med it-projekter. Så studser man jo noget over, at
se dette regnestykke. Heldigvis er der gode
forklaringer på forskellen:
For det første, så er projektet med opgravning af
mink ekstraordinært. Det er noget Fødevarestyrelsen
aldrig har gennemført før. Landbrugsstyrelsen
derimod har allerede et system for udbetaling af
landbrugsstøtte. Og styrelsen har erfaringer og
velafprøvede værktøjer til at løse opgaven.
8
Aktstk. 232 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 12. maj 2021 om it-projekt til implementering af EU's landbrugspolitik, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2393540_0009.png
SAMRÅDSTALE
”Det talte ord gælder”
For det andet, så er der tale om et it-projekt med
normal risiko. Hvis vi vel at mærke igangsætter det
nu.
For det tredje, så strækker dette it-projekt sig over en
længere periode end opgravningerne af mink. Og der
vil derfor være bedre tid til at vende tilbage til
Finansudvalget,
såfremt
der
sker
væsentlige
ændringer og den afsatte risikopulje ikke slår til.
Risikopuljen er fastlagt efter de gængse metoder og
retningslinjer i statens model for it-projekter.
Fødevareministeriet
vurderer
nuværende
tidspunkt, at risikopuljen er dækkende i forhold til de
risici, der er defineret i projektet. Denne vurdering
har vi fået bekræftet i dialogen med Statens It-råd.
9
Aktstk. 232 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 12. maj 2021 om it-projekt til implementering af EU's landbrugspolitik, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2393540_0010.png
SAMRÅDSTALE
”Det talte ord gælder”
Sene politiske afklaringer for området vil ganske
rigtigt medføre forhøjet risiko for projektet, og
dermed
højere
sandsynlighed
for at
aktivere
risikopuljen. Det vil blandt andet gøre sig gældende,
hvis udestående politiske afklaringer forsinker
gennemførelsen af it-projektet, eller hvis EU-
forhandlingerne falder meget anderledes ud end
ventet.
Hvis den politiske aftale afviger væsentligt fra
projektgrundlaget, vil vi inddrage Finansudvalget og
fremlægge et nyt aktstykke.
Afslutningsvis er der en ting, jeg endnu engang må
understrege. Det er vigtigt, at vi gør vores bedste for,
at landbrugerne kan få udbetalt deres støtte til tiden.
Det skaber vi de bedste forudsætninger for ved at
igangsætte dette it-projektet nu.
Tak for ordet.
10