Finansudvalget 2020-21
Aktstk. 232 § 24 Bilag 3
Offentligt
2395384_0001.png
NOTAT
Ref. PEPO
Den 13. april 2021
Ændringer i projektet
CAP2020 IT regelimplementering
siden
It-rådets risikovurdering
Indledning
Landbrugsstyrelsens modtog den 10. marts 2021 It-rådets anbefalinger for projektet
CAP2020 IT regelimplementering
på baggrund af fremsendt projektmateriale, samt
dialogmøde som blev afholdt 3. marts.
Notatet her vil redegøre for ændringer i projektet, som har fundet sted siden
risikovurderingen.
Baggrund
De igangværende politiske forhandlinger af landbrugsudspillet til CAP2020 har, siden
projektets risikovurdering, medført ændringer til det forventede endelige udspil. Da
projektets formål er at sikre it-understøttelsen af de politiske regler, krav og intentioner som
defineres under CAP2020, medfører ændringerne til det forventede udspil også ændringer
for projektet. Landbrugsudspillet er endnu under politisk forhandling.
Ændringerne vedrører projektets leverancer, og omfatter en udvidelse af antallet af de
forventede støtteordninger som projektet skal understøtte, samt en re-periodisering af visse
andre ordninger.
Nærmere bestemt omfatter ændringerne følgende:
Det forventes, at der skal etableres en udvidelse af slagtepræmie-ordning til at
omfatte køer, hvor ordningen indtil videre kun forventedes at omfatte handyr.
Ordningen skal idriftsættes i 2023. Ordningen er under nærmere afklaring.
Det forventes, at der skal etableres én yderligere eco-scheme ordning vedrørende
planter til idriftsættelse 2023. Ordningen er under nærmere afklaring.
Etableringen af støtteordningerne Miljø- og klimateknologi til 2023 forventes re-
periodiseret til idriftsættelse i 2025 som investeringsstøtteordninger.
Etableringen af støtteordningerne Miljø- og klimateknologi til 2024 forventes re-
periodiseret til idriftsættelse i 2026 som investeringsstøtteordninger.
Etableringen af støtteordningen Målrettet regulering som eco-scheme ordning
forventes re-periodiseret fra 2023 til 2025
Ud over ovenstående ændringer er business casen opskrevet til 21-PL (pris og lønregulering),
hvilket medfører en yderligere opjustering af den samlede projektøkonomi på 2,8 mio. kr.
samlet fra 2021 til 2027.
Der forventes på nuværende tidspunkt ikke ændringer til projektets øvrige leverancer. En
nærmere beskrivelse af de økonomiske ændringer findes i projektet business case model, som
fremsendes med dette notat til baseline.
Landbrugsstyrelsen • Nyropsgade 30 • 1780
København V
Tlf. 33 95 80 00
• CVR 20814616 • EAN 5798000877955 • [email protected] • www.lbst.dk
Aktstk. 232 - 2020-21 - Bilag 3: Materiale fra Landbrugsstyrelsen til Statens It-råd om projektet CAP2020 IT regelimplementering, som aftalt på samråd den 12. maj 2021
2395384_0002.png
Ændringerne medfører at projektets samlede omkostninger inkl. risikopulje øges fra 260,4
mio. kr. ekskl. renter til 280,5 mio. kr. ekskl. renter. Projektets finansieringsbehov forventes
tilført fra Finansministeriet i forbindelse med at it-aktstykke forelægges Folketingets
Finansudvalg (FiU). Ændringerne medfører endvidere at perioden for projektet forlænges fra
2020-2024 til 2020-2026.
Nedenfor sammenlignes den totaløkonomiske oversigt fra projektets business case model fra
risikovurderingen med de nuværende forventede leverancer for projektet.
Samlet økonomi ved risikovurderingen 3. marts 2021
Omkostningsbaserede projektudgifter
Mio. kr., 2020-PL
Aktiverbare projektudgifter, afskrivninger
Ikke-aktiverbare projektudgifter
Risikopulje (t. kr.)
Total ekskl. renter
Renter
Total inkl. renter
Total
60,5
199,9
89,8
260,4
9,0
269,5
2020
-
0,3
-
0,3
-
0,3
2021
-
26,9
-
26,9
0,4
27,3
2022
-
61,3
15,0
61,3
1,5
62,8
2023
12,1
63,7
30,0
75,8
2,3
78,1
2024
12,1
17,8
14,8
29,9
2,1
32,0
2025
12,1
10,0
10,0
22,1
1,5
23,6
2026
12,1
10,0
10,0
22,1
0,9
23,0
2027
12,1
10,0
10,0
22,1
0,3
22,4
2028
-
-
-
-
-
-
Nuværende forventning til projektets samlede økonomi
Omkostningsbaserede projektudgifter
Mio. kr., 2021-PL
Aktiverbare projektudgifter, afskrivninger
Ikke-aktiverbare projektudgifter
Risikopulje (t. kr.)
Total ekskl. renter
Renter
Total inkl. renter
Total
68,2
212,3
89,8
280,5
10,1
290,6
2020
-
0,3
-
0,3
-
0,3
2021
-
26,8
-
26,8
0,4
27,2
2022
-
63,7
15,0
63,7
1,6
65,3
2023
13,4
59,5
30,0
73,0
2,6
75,5
2024
13,5
21,6
14,8
35,1
2,4
37,4
2025
13,7
17,9
10,0
31,6
1,7
33,3
2026
13,8
12,5
10,0
26,4
1,0
27,4
2027
13,8
10,0
10,0
23,8
0,3
24,2
2028
-
-
-
-
-
-
Ændringerne medfører, at det vil være nødvendigt hurtigt at skalere organiseringen omkring
selve it-implementeringen til ressourcemæssigt at kunne håndtere de ekstra ordninger til
2023. Det betyder, at Landbrugsstyrelsen snarest skal tilføre projektet ekstra relevante
medarbejdere og forventeligt udvide med ekstra projekt teams til implementeringen.
Re-periodiseringen af støtteordningerne Miljø- og klimateknologi samt Målrettet regulering
fra 2023-2024 til 2025-2026 medfører at projektets spidsbelastning i 2022 øges i mindre
grad, til trods for at der nu skal etableres en udvidelse af slagtepræmie-ordningen samt én
yderligere eco-scheme ordning til 2023. Spidsbelastningen i 2023 mindskes. Konsekvens af
re-periodisering er en forlængelse af projektets gennemførsel fra 2024 til 2026.
Karakteren af ændringerne vurderes ikke at medføre ændringer af projektets formål,
gevinster, afhængigheder, interessenter, styregruppe, anskaffelsesform og udviklingsmetode,
tekniske løsning eller den organisatoriske implementering, som var genstand for It-rådets
risikovurdering.
Venlig Hilsen
Gitte Jensen-Fangel
Vicedirektør
Landbrugsstyrelsen
2