Finansudvalget 2020-21
Aktstk. 232 § 24 Bilag 2
Offentligt
2393720_0001.png
Bilag 36
Den 4. maj 2021
A. Den fælles landbrugspolitik i EU
Den kommende CAP-reform 2023-2027
Med de nye rammer for den fælles landbrugspolitik (CAP) i EU for perioden 2023-2027 vil hvert
medlemsland for første gang skulle sætte en samlet plan op for, hvordan de krav og muligheder, der er
til rådighed i denne EU-politik, skal anvendes. Det betyder, at der ikke længere vil være et
landdistriktsprogram, der udmønter midlerne i søjle II, men derimod en samlet CAP-plan, der skal vise,
hvorledes Danmark vil udmønte både søjle I og II, herunder hvordan de overordnede fælles
målsætninger for alle EU-lande vil blive adresseret i Danmark, givet det udgangspunkt og de behov, der
er identificeret. Det overordnede mål med den fælles landbrugspolitik er at fremme en bæredygtig
udvikling af landbruget, fødevareproduktionen og landdistrikterne. Dette skal ske ved at fremme og
styrke udviklingen af en robust og mangfoldig sektor; miljøbeskyttelse og klimatiltag samt den
socioøkonomiske struktur i landdistrikterne. CAP-planen skal godkendes af EU-Kommissionen,
ligesom eventuelle senere ændringer af planen skal godkendes.
Nærværende notat giver en gennemgang af de forskellige elementer, som indgår i implementeringen af
den fælles landbrugspolitik i Danmark. Udmøntning er endvidere angivet i fremhævede tekstbokse i
notatet. Der skal gøres opmærksom på, at notatet tager udgangspunkt i Rådets holdning fra oktober
2020, men i forhold til grøn øremærkning tages dog udgangspunkt i det pt. forventede kompromis. Der
kan således ske ændringer i forhandlingerne mellem Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen i de
igangværende trilogforhandlinger og blive behov for tilpasninger, når den endelige CAP-reform er
vedtaget. Der forventes en politisk vedtagelse af reformen i EU i maj/juni 2021.
Styrkede ambitioner for miljø- og klimamålsætninger
Medlemsstaten skal sikre, at den nationale CAP-plan indeholder et overordnet højere bidrag til
opfyldelsen af miljø- og klimamålsætningerne i CAP’en sammenlignet med perioden 2014-2020. I CAP-
planen skal medlemsstaten redegøre for, hvordan man vil sikre, at målsætningen om øgede miljø- og
klimaambitioner indfries.
Grøn ramme
CAP-planen vil også skulle beskrive det nye, stærkere samspil mellem grønne indsatser, det vil sige
indsatser målrettet miljø, klima og biodiversitet i søjle I og II med henblik på at understøtte de politiske
målsætninger. De grønne indsatser hviler på kravene i konditionalitet, der afløser de nuværende grønne
krav og krydsoverensstemmelse. Oven på disse basiskrav kan medlemsstaten udbyde frivillige
støtteordninger i både søjle I og II. Medlemsstaterne er tildelt midler i hver søjle, men der er også
mulighed for at overføre midler mellem søjlerne. Fordelingen af EU-midler mellem søjlerne i Danmark
er i udgangssituationen, at ca. 90 pct. ligger i søjle I og ca. 10 pct. i søjle II. Herudover skal der tilføres
yderligere national finansiering til indsatserne under søjle II. For EU-gennemsnittet er fordelingen af
midler knap 75 pct. i søjle I og godt 25 pct. i søjle II.
Fleksibilitet mellem søjlerne:
Muligheden for at overføre midler mellem søjlerne udvides. For Danmark
er det muligt at overføre op til 25 pct. af midlerne fra Søjle I i årene 2023-2026 til Søjle II, hvor de er til
rådighed 2024-2027. Herudover er det muligt at overføre yderligere 15 procentpoint til Søjle II, hvis
midlerne anvendes til miljø- og klimaformål. Sidst kan der overføres ekstra 2 procentpoint til indsatser
rettet mod unge landbrugere. Det er også muligt at overføre midler den modsatte vej ved at overføre op
til 25 pct. fra søjle II årene 2024-2027 til søjle I, hvor de er til rådighed 2023-2026. Det bemærkes, at
overførslen til SII i 2023 maksimalt kan udgøre 15 pct., da dette reguleres i de nuværende EU-regler.
Beslutningen om overførsel mellem søjlerne kan ændres årligt fra 2025.
Grøn øremærkning:
Der vil være et krav om, hvor mange midler, landene mindst skal anvende på
grønne indsatser i søjle I og II. Hidtil har der alene været et krav i søjle II.
Aktstk. 232 - 2020-21 - Bilag 2: Orientering om bilag 36 og bilag 37 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri som aftalt på samråd om Aktstk. 232 Aktstykke om igangsættelse af it-projektet CAP2020 IT Regelimplementering den 12. maj 2021.
2393720_0002.png
Grøn øremærkning i Søjle I:
Det nye krav om grøn øremærkning under Søjle I forventes at resultere i,
at der skal anvendes mindst 22 pct. af midlerne i Søjle I til eco-schemes i 2023 og 2024, og 25 pct. for
årene 2025-2027. Eco-schemes er etårige ordninger rettet mod miljø, klima og biodiversitet. Såfremt
medlemsstaten ”overopfylder” kravet om grøn øremærkning i SII (se også næste punkt), forventes det
muligt at modregne det i opfyldelsen af eco-scheme-øremærkningen. Eco-schemes forventes dog som
minimum at skulle udgøre halvdelen af den grønne øremærkning i Søjle 1, dvs. henholdsvis 11 og 12,5
pct. af midlerne i søjle I. Beregningen sker efter eventuel overførsel af midler til søjle II. Den konkrete
opgørelse ses i bilag 37, tabel 1. Allokeringen til eco-schemes forventes at kunne ændres årligt gennem
ændring af CAP-planen.
Eco-schemes:
Et nyt element i CAP-reformen er de såkaldte eco-schemes. Det er et-årige grønne
støtteordninger til gavn for miljø-, klima- og biodiversitet under Søjle I, som landbrugerne kan søge. De
konkrete eco-schemes defineres af medlemsstaten i dens CAP-plan. Det er muligt at anvende en betaling
pr. støtteberettiget hektar eller en betaling pr. dyreenhed. Der kan gives støtte til forpligtigelser, der går
videre end allerede eksisterende krav som f.eks. konditionalitet og nationale krav. Landbrugere kan søge
støtten til arealer, der er støtteberettigede til basisindkomststøtten, og forpligter sig til, på udvalgte
arealer at yde en ekstra indsats på miljø-, klima- og biodiversitetsmålsætninger. Støtten kan opgøres
som kompensation for ekstra omkostninger eller tabt indtjening som følge af forpligtelsen, eller det kan
være en støtte i tillæg til indkomststøtten og dermed uden kobling til en produktion.
Eco-schemes er et nyt element, hvor søgningen kan være usikker, og ikke-søgte midler kan ikke
overføres til det følgende år, da EU-budgettet på søjle I er et-årigt, samt øremærkningskravet på eco-
schemes skal opfyldes. For at give mulighed for at sikre, at midlerne bliver anvendt, er der mulighed for
i en vis grad at lade støttesatserne variere inden for en i forvejen fastsat procentsats mellem de enkelte
eco-schemes og i forhold til basisindkomststøtten. I de første to år (2023 og 2024) er der endvidere
mulighed for at overføre eventuelle fortsat ubrugte midler til søjle II, hvis variationen ikke er
tilstrækkelig.
Grøn øremærkning i Søjle II:
Medlemsstaten skal sikre, at mindst 30 pct. af EU-midlerne i søjle II,
inklusiv eventuelle fleksmidler, anvendes til miljø, klima og biodiversitetsformål set over perioden
2023-2027. Såfremt der er en overopfyldelse over perioden, kan disse midler indregnes i opfyldelsen af
øremærkningen på eco-schemes i søjle I. De udgifter, der kan medtælles, er til arealer og investeringer
til miljø, klima og biodiversitetsformål.
Foreslåede eco-schemes:
Økologisk arealtilskud:
Formålet med ordningen er at understøtte både omlægning til og
opretholdelse af økologisk drift af landbrugsarealer for derved at opnå en række fordele for klima,
miljø, biodiversitet og dyrevelfærd. I eco-schemet ydes i 2023 og 2024 et forhøjet omlægningstillæg
til alle arealer samt et forhøjet kvælstof(N)-tillæg. Økologisk arealtilskud findes i dag som en 3-5-
årig tilsagnsordning under landdistriktsprogrammet, hvor de sidste tilsagn planlægges påbegyndt
i 2021 og afsluttet i 2024. I takt med at tilsagnene udløber søges støtten derefter direkte under dette
eco-scheme.
Miljø- og klimavenligt græs:
Formålet med ordningen er at udsætte pløjningen af græsarealer,
hvorved der opnås en miljø- og klimaeffekt på det enkelte areal. Sekundært, bidrager den længere
periode uden pløjning til forbedret mikrobiologi og frugtbarhed i jorden. Ordningen kan søges af
landbrugere med arealer, som har været udlagt med græs i omdrift eller permanent græs uden at
have været omlagt eller pløjet i mindst to eller flere sammenhængende år forud for støtteåret, og
som ikke opfylder prioriteringskriterierne for ordningen pleje af græs- og naturarealer eller i
forvejen er omfattet af et pløjeforbud. Arealet må i det år, der søges om støtte, ikke omlægges eller
pløjes i hele året. Hovedparten af de potentielle arealer til ordningen findes hos mælke- og
kvægproducenter. Ordningen skal ses i sammenhæng med, at arealstøtten bliver den samme for
alle landbrugsarealer, når betalingsrettighederne afskaffes fra 2023.
2
Aktstk. 232 - 2020-21 - Bilag 2: Orientering om bilag 36 og bilag 37 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri som aftalt på samråd om Aktstk. 232 Aktstykke om igangsættelse af it-projektet CAP2020 IT Regelimplementering den 12. maj 2021.
2393720_0003.png
Ekstensivering/brak med slæt på kulstofrige arealer:
Formålet med ordningen er en gradvis
udpining (fjernelse af næringsstoffer) af arealernes næringsstofindhold gennem slæt (fjernelse af
biomasse fra arealet) og ophør af gødskning. Udpiningen kan forberede jorderne til en evt. senere
aktiv udtagning, hvor risiko for fosformobilisering kan udgøre en barriere for gennemførsel.
Ordningen kan søges af landbrugere, der har arealer med mindst 6 pct. organisk kulstofindhold.
Ordningen udbydes i 2022 under LDP og herefter som eco-scheme.
Målrettet regulering:
Formålet med ordningen er at reducere kvælstofudledningen. Ordningen
findes i dag under søjle II (Landdistriktsprogrammet). Med ordningen ydes kompensation til
landbrugere med arealer, hvor der er et indsatsbehov for at reducere kvælstofudledningen. Der
ydes støtte til udlægning af efterafgrøder eller alternativer hertil. Dermed er ordningens formål at
understøtte Vandrammedirektivimplementering frem mod 2027. Kompensationen kan frem til og
med 2025 søges i søjle II, men vil søges overført som eco-scheme i 2026 og 2027.
Plantebaseret fødevareproduktion:
Formålet med ordningen er at understøtte den plantebaserede
dagsorden. Ordningen skal således bruges til at understøtte en mere varieret planteproduktion i
2023, med fokus på planter, der kan indgå i humant konsum og mindre fokus på foderafgrøder.
Reserve til eco-schemes:
Der indgår endvidere en reserve 2023-2027, der skal udmøntes.
Fleksibilitet til sikring af hjemtag af EU-midler:
Der foreslås indført et spænd på op til 10 pct. på
eco-schemes og et spænd på op til 3 pct. på basisindkomststøtten.
Definitioner:
I CAP-planen skal fastlægges en række generelle definitioner af landbrugsarealer
berettiget til støtte under søjle II. Det omhandler f.eks. det støtteberettigede areal, hvad der forstås ved
landbrugsaktivitet m.m. I den nuværende reform er disse fastlagt i EU-reglerne – eventuelt med enkelte
optioner, medlemsstaterne kan vælge mellem. I den nye reform er rammerne fortsat fastlagt i EU-
reglerne, men der gives medlemsstaterne større mulighed for at supplere definitionerne. Særligt i
forhold til definitionen af det støtteberettigede areal gives der langt videre muligheder for, at arealet
tillades at indeholde områder, som ikke dyrkes. Dette kaldes populært bruttoarealmodellen.
Støtteberettigede hektar (søjle I):
Definitionen af støtteberettigede hektar omfatter landbrugsarealer,
der anvendes landbrugsmæssigt med udførelse af landbrugsaktiviteter til produktionsformål eller
opretholdes i landbrugsmæssig stand, der gør dem egnet til græsning eller dyrkning. Medlemsstaterne
kan som noget nyt beslutte, at støtteberettigede hektar også indeholder elementer som f.eks.
småbiotoper, så længe de ikke er dominerende på arealet (bruttoarealmodellen), og arealet således
hovedsageligt anvendes til landbrugsformål. Denne mulighed betyder, at der kan udbetales direkte
støtte til landbrugsarealerne, uanset om dele af arealet f.eks. udvikles til småbiotoper eller ikke dyrkes
grundet f.eks. vand på arealet. Endvidere ændres det nuværende krav om, at arealet skal leve op til
betingelserne for støtteberettigede hektar hele året til udelukkende at gælde i dyrkningsperioden,
således at arealer, der f.eks. tilplantes med en ikke-støtteberettiget afgrøde (f.eks. skov eller juletræer)
sidst på støtteåret, ikke mister støtten for det indeværende år. Landbrugsarealer, der ikke længere kan
opfylde kravet til støtteberettigelse, mister støtten, men dette gælder ikke, hvis det skyldes indsatser i
medfør af vandrammedirektivet, Natura2000-direktiverne, eller støtte til privat skovrejsning.
Undtagelserne udvides med reformen til også at gælde arealer, hvorpå ændringerne sker med sigte på
klima, miljø og biodiversitet.
Landbrugsaktivitet:
Landbrugsaktivitet skal defineres på en måde, der inkluderer både produktion af
landbrugsprodukter, såvel som lavskov med kort omdriftstid og skovlandbrug. Dertil kommer, at et
landbrugsareal skal bevares i en stand, der gør det egnet til græsning eller dyrkning.
3
Aktstk. 232 - 2020-21 - Bilag 2: Orientering om bilag 36 og bilag 37 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri som aftalt på samråd om Aktstk. 232 Aktstykke om igangsættelse af it-projektet CAP2020 IT Regelimplementering den 12. maj 2021.
2393720_0004.png
Landbrugsareal:
Alle landbrugsarealer skal defineres på en måde, så det omfatter både agerjord,
permanente afgrøder og permanente græsarealer. Permanent græs defineres fortsat som
landbrugsarealer, der har været udlagt med græs og andet grønfoder i mere end fem år i træk, uanset
om de har været pløjet og isået med græs og andet grøntfoder undervejs. Det har gennem mange år været
et EU-krav, at den relative andel af permanent græs skal opretholdes. Arealer med permanent græs kan
pløjes eller omlægges, så længe den nationale andel af permanent græs fastholdes på et stabilt niveau.
Niveauet har været stabilt i Danmark.
Ægte landbruger:
Medlemsstaterne gives mulighed for at definere, hvad der skal forstås ved en ”ægte”
landbruger og afgrænse støtten til denne population. Det var tidligere et obligatorisk krav, som med
ændringer af EU-reglerne fra 2018 blev frivilligt at anvende. Det blev på daværende tidspunkt besluttet
ikke at anvende definitionen i Danmark.
Der foreslås:
Bruttoarealmodellen anvendes i Danmark
Definitionerne af landbrugsaktivitet forenkles således, at der ikke fastsættes krav om særlige
betingelser for landbrugsaktiviteter på bestemte arealer, hvilket giver større handlefrihed for
landmanden. For eksempel vil fugtige arealer kunne dyrkes med paludikultur (f.eks. tagrør, græs)
og derved opretholde støtten, så længe der udføres en landbrugsaktivitet. Herudover lempes
aktivitetskravet på brakarealer fra et 1-årigt til et 2-årigt krav.
De nuværende definitioner af omdriftsarealer, permanent græs og permanente afgrøder fastholdes
uændret, som defineret af Kommissionen i den nugældende forordning.
Reglerne for skovlandbrug lempes og foreslås defineret som arealer med frugttræer, buske og
nøddetræer i kombination med en anden afgrøde. Derved slipper landmanden for at anmelde de
forskellige afgrøder separat og kan nøjes med at anmelde arealet med skovlandbrug som et samlet
areal.
Reglen om ægte landbrugere foreslås ikke anvendt.
Støtte til unge landbrugere:
Medlemsstaterne skal minimum afsætte et beløb svarende til 2 pct. af
søjle I til indsatser, der understøtter og fremmer generationsskiftet i erhvervet. Beløbet svarende til 2
pct. i Danmark er 128 mio. kr. årligt. Ved en ung landbruger forstås en landbruger, som ikke er over 40
år, og som er driftsleder, hvortil det er muligt at stille f.eks. uddannelseskrav. Det er muligt for
medlemsstaten at vælge, om indsatsen for unge landbrugere skal udmøntes som en supplerende støtte
i søjle I til basisindkomststøtten, en etableringsstøtte i søjle II på op til ca. 745.000 kr. (100.000 €) eller
som en investeringsstøtte ligeledes i søjle II specifikt rettet mod unge landbrugere. Der er på nuværende
tidspunkt en obligatorisk EU-ordning til unge landbrugere. Under denne ydes en tillægsstøtte til
grundbetalingen i søjle I. I Danmark ydes et tillæg til højst 90 hektar på 50 pct. af den nationale
gennemsnitlige støtte per hektar. Tillægget vurderes at have en begrænset effekt på at sikre et reelt
generationsskifte.
Det foreslås, at indsatsen rettet mod unge landbrugere fra 2023 udmøntes som en etableringsstøtte på
op til 745.000 kr.
Innovation og vidensdeling.
Medlemsstaterne skal have en velfungerende og upartisk
bedriftsrådgivning,
der kan vejlede landbrugeren i de lovgivningsmæssige rammer for landbrugsstøtte
og krav i medfør af en række direktiver samt den teknologiske udvikling. Dette er også et krav i dag.
Bedriftsrådgivningen kan være privat eller offentlig, Hvis medlemsstaterne kan leve op til dette, kan de
anvende deres eksisterende bedriftsrådgivningssystemer. Danmark har i dag et velfungerende privat
bedriftsrådgivningssystem. Derudover skal medlemsstaterne sikre et
organisatorisk set-up
af et system
af aktører og institutioner, der medvirker til at fremme videndeling og innovation i landbruget. Danmark
er i EU anerkendt for at have et stærkt og velintegreret videnssystem af aktør og institutioner. Endeligt
er der mulighed for at give støtte til implementering af innovationsprojekter med CAP-midler via støtte
til såkaldte
Operationelle Grupper.
Danmark har allerede veletablerede nationale støttestrukturer med
4
Aktstk. 232 - 2020-21 - Bilag 2: Orientering om bilag 36 og bilag 37 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri som aftalt på samråd om Aktstk. 232 Aktstykke om igangsættelse af it-projektet CAP2020 IT Regelimplementering den 12. maj 2021.
2393720_0005.png
henblik på støtte til innovationsprojekter i landbruget. Eksempelvis via GUDP, Innovationsfonden og
landbrugets fonde. Der har ikke hidtil været ydet støtte til operationelle grupper.
Det foreslås, at den nationale ramme for innovation og vidensdeling opretholdes uændret, idet denne er
velfungerende.
Konditionalitet:
Konditionalitet er de grundlæggende krav (baseline), som en landbruger skal opfylde
for ikke at blive trukket i sin landbrugsstøtte modtaget fra søjle I samt arealbetalinger fra søjle II. I
reglerne fastlægges en række regler i medfør af direktiver og forordninger på f.eks. natur, miljø og
dyrevelfærdsområdet, hvis overholdelse dermed kædes sammen med landbrugsstøtten. Dette er i tillæg
til eventuelle nationale sanktioner ved overtrædelse af reglerne. Endvidere skal medlemsstaten
fastlægge regler om forskellige normer for god landbrugs og miljømæssig stand. Konditionaliteten har
betydning for de frivillige ordninger i søjle II og eco-schemes, fordi der kun må ydes betalinger for tiltag,
der er mere vidtgående end de obligatoriske krav i konditionaliteten og øvrige relevante obligatoriske
krav fastlagt af national lovgivning eller EU-lovgivning. Konditionalitet gælder for alle bedriftens
arealer, som den enkelte landbruger anvender eller forvalter. Skovarealer er omfattet af konditionalitet,
hvis der for arealet er ansøgt om støtte under landdistriktsordningerne. Konditionalitet afløser de
nuværende krav om krydsoverensstemmelse og grønningskravene. Økologiske landbrugere har tidligere
været undtaget disse krav, men vil nu blive omfattet. De 10 GLM-normer er som følger (de med *-
markerede er helt eller delvist videreførte krav):
GLM 1: Opretholdelse af permanente græsarealer som en andel af landbrugsarealet.
*
Hovedmålsætning: Almindelig bestemmelse til beskyttelse mod omstilling til andre landbrugsmæssige
anvendelsesformål for at bevare kulstoflagrene.
Kravet videreføres uændret, således at andelen af permanent græs opretholdes på samme niveau
nationalt. Arealer klassificeres som permanent græs, hvis de har været udlagt med græs i mere end
fem på hinanden følgende år. Danmarks andel af permanent græs har siden kravets etablering i
2005 ligget stabilt, hvorfor det aldrig har været nødvendigt at udstede krav til den enkelte
landbruger om omlægning eller genetablering af permanent græs.
GLM 2: Minimum beskyttelse af vådområder og tørveområder
(nyt krav fra 2025).
Hovedmålsætning: Beskyttelse af kulstofrige jorder.
Kravet implementeres fra 2023 som pløjeforbud på 12 pct.-kulstofrige jorder i §3-områder (jf. den
nye naturbeskyttelseslov) samt ved en reduceret kvælstofnorm for afgrøder, der dyrkes på 6 pct.-
kulstofrige jorder (jf. gødskningsregler fra 20/21).
GLM 3: Forbud mod afbrænding af stubmarker - undtagen af plantesundhedshensyn. *
Hovedmålsætning: Bevaring af jordens indhold af organiske stoffer.
Kravet videreføres uændret, således at halm eller lignende ikke må afbrændes på marker eller
uopdyrkede arealer, undtagen af plantesundhedshensyn.
GLM 4: Anlæggelse af bræmmer langs vandløb. *
Hovedmålsætning: Beskyttelse af vandløb mod forurening og afstrømning.
Kravet videreføres uændret, således at der pålægges forbud mod gødskning, sprøjtning,
jordbearbejdning og dyrkning i landzone i en bræmme på 2 meter langs vandløb og søer.
GLM 5: Anvendelse af bedriftsbæredygtighedsinstrument for næringsstoffer (forventes at udgå)
5
Aktstk. 232 - 2020-21 - Bilag 2: Orientering om bilag 36 og bilag 37 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri som aftalt på samråd om Aktstk. 232 Aktstykke om igangsættelse af it-projektet CAP2020 IT Regelimplementering den 12. maj 2021.
2393720_0006.png
GLM 6: Egnet jordbearbejdning eller andre egnede dyrkningsteknikker til mindskelse af risikoen for
jordforringelse under hensyntagen til hældning *
Hovedmålsætning: Minimumsarealforvaltning, der afspejler lokalitetsbestemt stand, for at begrænse
erosion.
Kravet er ikke endeligt afklaret. Det videreføres i videst muligt omfang uændret, dog henset til at
Aarhus Universitet har udarbejdet nyt kortgrundlag.
GLM 7: Minimum plantedække i den/de mest følsomme periode(r) og/eller arealer
*
Hovedmålsætning: Beskyttelse af jorden i perioder og arealer, som er mest følsomme.
Kravet videreføres uændret. Alle landbrug over 10 ha skal hvert år fra 1. august til 20. oktober
etablere arealer med pligtige efterafgrøder og hus-dyrefterafgrøder.
GLM 8: Omdrift (Afgrøderotation eller anden praksis med et tilsvarende mål, såsom afgrøde-
diversificering). *
Hovedmålsætning: Bevarelse af jordens potentiale.
Kravet afløser det nuværende grønne krav til afgrøderotation med flere afgrøder pr. bedrift pr. år.
Der foreslås et simplere krav med sædskifte på tværs af årene for de afgrøder, der af hensyn til
sygdomssanering skal have årligt sædskifte. Det kan f.eks. være raps, kartofler og bederoer. Små
bedrifter samt bedrifter med meget græs m.v. undtages fra kravet.
GLM 9: Mindsteandel af omdriftsareal afsat til ikke-produktive landskabstræk eller områder */
Bevarelse af landskabstræk*/ Forbud mod klipning af hække og træer i fuglenes yngletid */
Som en valgmulighed foranstaltninger til bekæmpelse af invasive plantearter *
Hovedmålsætning: Vedligeholdelse af ikke-produktive landskabstræk og områder med det formål at
forbedre biodiversiteten på bedriften.
Det første del-element kan enten ske ved, at mindst 5 pct. af omdriftsarealet årligt skal være udlagt
med ikke-produktive elementer, efterafgrøder eller kvælstoffikserende afgrøder; eller det kan gøres
ved at nedsætte andelen til 3 pct. ved at kravet opfyldes med ikke-produktive elementer. Kravet
implementeres i Danmark via sidstnævnte model. De 3 pct. skal bestå af landskabselementer som
f.eks. GLM-søer og -fortidsminder, og ekstensive elementer herunder brak, bræmmer og
småbiotoper i form af markkrat. Særligt ved markkrat gælder, at det støtteberettigede areal herved
udvides. Ingen bedrifter undtages fra kravet, da der skal gennemføres biodiversitetsindsatser på
alle landbrugsarealer. Derudover vil de nuværende GLM-landskabselementer fortsætte. Delkravet
om forbud mod beskæring og fældning i fuglenes ynglesæson foreslås uændret. Bekæmpelse af
invasive arter håndteres fortsat gennem kommunernes handlingsplaner (f.eks. for bjørnekl0).
GLM 10: Forbud mod omlægning eller pløjning af permanente græsarealer i miljøsårbare områder
indenfor Natura 2000.*
Hovedmålsætning: Beskyttelse af levesteder og arter.
Det nuværende forbud mod omlægning og pløjning af permanente græsarealer på miljøsårbare
områder i Natura2000 videreføres.
Søjle I – Direkte støtte
Basisindkomststøtte:
Medlemsstaterne skal etablere en basisindkomststøtteordning (i dag benævnt
”grundbetaling”, og tidligere ”hektarstøtte”). Støtten kan ansøges til landbrugsarealer, der efterlever
betingelserne for støtteberettigede arealer, herunder kravet om landbrugsaktivitet. Støtten ydes uden
krav om specifik landbrugsproduktion. Det bliver frivilligt for medlemsstaten at anvende
6
Aktstk. 232 - 2020-21 - Bilag 2: Orientering om bilag 36 og bilag 37 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri som aftalt på samråd om Aktstk. 232 Aktstykke om igangsættelse af it-projektet CAP2020 IT Regelimplementering den 12. maj 2021.
2393720_0007.png
betalingsrettigheder som grundlag for støtten. I den nuværende reform skal en landbruger i Danmark
råde over dels en betalingsrettighed, dels et støtteberettiget areal for at kunne søge støtte.
Betalingsrettigheder:
Det bliver frivilligt for medlemsstater, der anvender betalingsrettigheder, om
man vil videreføre systemet for betalingsrettigheder. Hvis betalingsrettighederne opretholdes, skal de
senest i 2026 konvergere mod en enhedsværdi, således at alle rettigheder mindst har en værdi på 75 pct.
af gennemsnitsværdien.
Betalingsrettighederne blev indført i CAP i 2005. I Danmark har betalingsrettighederne forskellig værdi.
Der er knap 2,6 mio. rettigheder, hvoraf de ca. 1,5 mio. har en højere værdi, da fordelingen af støtten på
rettighederne delvist er baseret på historisk produktion (tilbage til år 2000 for nogle sektorer) og opnået
støtte på det tidspunkt. Støttefordelingen er gennem årene blevet udlignet i begrænset grad.
Betalingsrettighederne kan omsættes (sælges, forpagtes mv). Værdien af den enkelte betalingsrettighed,
og dermed den støtte, landbrugeren kan opnå pr. hektar, kan derfor variere betydeligt under det
nuværende system.
Det foreslås:
Betalingsrettighederne afskaffes, så der ydes det samme beløb pr. støtteberettiget hektar. Støtten
vil fra 2023 være ens for alle landbrugere og landbrugsarealer. Afskaffelsen af betalingsrettigheder
vil medføre enklere regler for landbrugere såvel som myndighed.
Med henblik på at afbøde nogle af de negative støttemæssige konsekvenser som en afskaffelse af
betalingsrettighederne vil have – særligt for kvægsektoren – vil der blive etableret afbødende
foranstaltninger i perioden 2023-2027 i form af en koblet slagtepræmie i kvægsektoren. Etablering
af et eco-scheme til græsarealer vil ligeledes have en afbødende effekt.
De støttemæssige konsekvenser er belyst i bilag 37, afsnit 3.
Hektargrænser:
Medlemsstaten skal definere en hektargrænse, der skal sikre, at den direkte støtte,
inklusiv eco-schemes, kun udbetales til landbrugere, der som minimum opfylder det fastsatte antal
støtteberettigede hektarer. I dag er hektargrænsen i Danmark 2 hektarer. Det er muligt for de enkelte
eco-schemes at fastlægge et adgangskrav i form af et mindsteareal, hvis kravet kan begrundes fagligt ud
fra formålet med ordningen. For arealordninger under søjle II er der ikke krav om, at der skal fastsættes
en minimumsgrænse. Hektargrænsen for ordningen pleje af græs er pt. 2 ha.
Det foreslås:
Videreførelse af den eksisterende hektargrænse på minimum 2 støtteberettigede ha for at være
berettiget til direkte støtte, herunder berettiget til at søge eco-schemes (som kan søges til mindre
end 2 ha).
Videreførelse af 2-hektargrænsen for pleje af græs
Støttelofter:
Det er frivilligt for medlemsstaten, hvorvidt man vil vælge at etablere støttelofter (også
kaldt ”capping”) under den direkte støtte, og dermed reducere årlige direkte støtteudbetalinger over
60.000 € med en eller flere procentsatser op til 100 pct., eventuelt efter fradrag af lønudgifter. Anvendes
muligheden skal støtte over 100.000 € reduceres med 100 pct. Under de nuværende regler er det
obligatorisk at reducere den direkte støtte med 5 pct. for støttemodtagere, der modtager mere end
150.000 euro.
Det foreslås, at støttelofter ikke implementeres. På grund af bedriftsstrukturen i Danmark vurderes det
ikke hensigtsmæssigt at anvende capping i dansk kontekst. Herudover vurderes en implementering af
støttelofter at kunne give incitament til opdeling af bedrifter med henblik på at undgå støttelofterne,
hvilket samtidig kan være svært at bevise sker.
Omfordelingsstøtte:
Det er muligt at yde en omfordelingsbetaling, der vil betyde, at der gives et tillæg
til landbrugerens basisindkomststøtte til de f.eks. første 60 støtteberettigede hektarer. Den vil således
gælde for alle bedrifter, der ansøger om basisindkomststøtte, uanset størrelse. Midlerne til
7
Aktstk. 232 - 2020-21 - Bilag 2: Orientering om bilag 36 og bilag 37 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri som aftalt på samråd om Aktstk. 232 Aktstykke om igangsættelse af it-projektet CAP2020 IT Regelimplementering den 12. maj 2021.
2393720_0008.png
omfordelingsstøtte fremkommer ved en reduktion af den direkte støtte. Omfordelingsstøtten har ikke
været anvendt i Danmark under den nuværende reform. Der foreligger ikke nogen analyser, der viser,
om omfordeling af støtten har nogen mærkbar effekt i relation til, at der skabes flere arbejdspladser i
landdistrikterne, eller at livet i landdistrikterne mere generelt understøttes.
Det foreslås, at der ikke etableres en omfordelingsstøtte. En eventuel omfordeling af en andel af støtten,
vil således komme oven i den ændrede fordeling som afskaffelse af betalingsrettighederne medfører,
hvilket vurderes uhensigtsmæssigt.
Mindre landbrug:
Det er muligt at etablere en ordning rettet mod mindre landbrug, hvorved der f.eks.
ydes den samme betaling til alle landbrugere, der tilmelder sig ordningen. Landbrugere med f.eks. højst
10 hektar kan vælge at tilmelde sig, og afskæres derved fra at søge eco-schemes og slagtepræmier. Til
gengæld kan medlemsstaten opstille forenklede regler for disse ansøgere. Muligheden for at etablere en
sådan ordning har ikke været anvendt i Danmark under den nuværende reform. Det er usikkert, hvorvidt
det er muligt at sikre en reel forenkling af reglerne for mindre landbrugere, idet det kun er visse krav,
ansøgerne ikke skal leve op til. Endvidere kan ordningen eventuelt medføre flere midler til denne
gruppe, hvis den kun søges af landbrugere, der ellers ville modtage mindre, hvis ordningen ikke blev
etableret.
Det foreslås, at der ikke etableres en ordning rettet mod mindre landbrugere. Det vil være muligt at
introducere ordningen senere i reformperioden.
Koblet støtte:
Ved en koblet støtte kan en landbruger kun opnå støtte ved at have den givne
produktion. Medlemsstaten kan vælge at indføre nye eller fortsætte eksisterende koblede
støtteordninger for en række sektorer (f.eks. kvæg, korn, proteinafgrøder, hamp, kartoffelstivelse,
moderfår, sukker, frugt mv.). I Danmark ydes på nuværende tidspunkt alene en koblet støtte i
kvægsektoren i form af slagtepræmier til kvier og handyr. Formålet med slagtepræmieordningen er
bedre dyrevelfærd, undgå lange transporter af spædekalve, færre aflivninger og gennem opfedning af
dyr hos danske landbrugere at fastholde arbejdspladser i Danmark.
Det foreslås, at slagtepræmieordningen videreføres med et beløb på 245 mio. kr. årligt, hvilket også er
et element i afbødningen af konsekvenserne ved en afskaffelse af betalingsrettighederne. Det bemærkes,
at der er igangsat en analyse med deltagelse af L&F samt ØL af, hvorvidt kriterierne (f.eks. vægt) for
præmien bør ændres. Resultatet heraf forventes at foreligge medio 2021, og vil blive forelagt
aftaleparterne.
Markedsordninger
Bier:
Det er obligatorisk for medlemsstaterne at gennemføre en eller flere indsatser rettet mod sektoren
for biavlsprodukter. Der er en vis fleksibilitet for medlemsstaten til at vælge, hvilke konkrete indsatser
der ønskes til understøttelse af sektoren for biavlsprodukter, f.eks. rådgivning, investeringer, forskning,
salgsfremstød, forbedring af produktkvaliteten. EU har afsat ca. 2,2 mio. kr. pr. år til Danmark, som
kræver en tilsvarende national finansiering. CAP-planen vil erstatte det nuværende biavlsprogram
2020-2022. Indsatserne forventes at blive udmøntet i form af en projektstøtteordning fra 2023.
Producentorganisationer for frugt og grønt:
Producentorganisationer er et samarbejde mellem
producenter. Det vil fortsat være obligatorisk for medlemsstaterne at etablere en støtteordning til
anerkendte producentorganisationer i frugt- og grøntsektoren, hvorved der udbetales EU-støtte til tiltag
for eksempel med henblik på at samle udbuddet af produkter, sikre afsætning af medlemmernes
produkter, understøtte positive miljø- og klimatiltag i produktionen m.v. Størrelsen af EU-støtten
afhænger af værdien af hver enkelt producentorganisations afsatte produktion. Medlemmerne af
producentorganisationen og/eller producentorganisationen selv skal medfinansiere indsatsen i samme
omfang som EU. Det er et krav, at mindst 15 pct. af udgifterne under producentorganisationernes
driftsprogrammer skal vedrøre miljø- og klimamålsætninger. Ordningen har eksisteret i mange år. Der
8
Aktstk. 232 - 2020-21 - Bilag 2: Orientering om bilag 36 og bilag 37 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri som aftalt på samråd om Aktstk. 232 Aktstykke om igangsættelse af it-projektet CAP2020 IT Regelimplementering den 12. maj 2021.
2393720_0009.png
er i Danmark to anerkendte producentorganisationer i frugt- og grøntsektoren, som tilsammen har en
medlemskreds på ca. 100 avlere. EU-støtten udgør ca. 50 mio. kr. pr. år.
Producentorganisationer i andre sektorer:
Medlemsstaterne kan vælge at yde støtte til
producentorganisationers gennemførelse af støtteprogrammer inden for sektorer, der ikke i forvejen er
omfattet af en støtteordning for producentorganisationer. Der kan allokeres 3 pct. af den direkte støtte.
Støtten må højst udgøre 10 pct. af en producentorganisations samlede markedsførte produktion. EU-
andelen af støtten er som udgangspunkt begrænset til 50 pct. af de faktiske afholdte udgifter.
Støttemodtagerne skal finansiere den resterende del.
Det foreslås, at denne mulighed ikke anvendes.
Søjle II - landdistriktspolitik
Med Søjle II og den nye landdistriktsudvikling fastsættes brede ordningstyper til landdistriktsudvikling
som erstatning for, at man i dag har en lang række foranstaltninger og delforanstaltninger med
detaljerede krav til indholdet af de enkelte støtteordninger. Under disse brede ordningstyper kan der
etableres forskellige støtteordninger.
Følgende typer af interventioner vil være mulige:
a) Miljø, klima og andre forvaltningsforpligtelser,
b) Naturbetingede eller andre områdespecifikke begrænsninger,
c) Områdespecifikke ulemper som følge af visse direktivpålagte obligatoriske krav,
d) Investeringer,
e) Etablering af unge landbrugere, etablering af virksomheder i landdistrikter og udvikling af små
bedrifter,
f) Risikostyringsinstrumenter,
g) Samarbejde,
h) Videnoverførsel og information.
Overordnet set er der tale om frivillige støtteordninger, som helt eller delvist medfinansieres af nationale
midler i tillæg til EU-midlerne, som Danmark er tildelt i søjle II. Eventuelle supplerende midler overført
fra den direkte støtte kræves ikke medfinansieret.
Der er obligatorisk for medlemsstaterne at etablere frivillige arealordninger vedrørende miljø- og
klimavenligt landbrug. Støttebetingelserne for arealordninger skal bygge oven på kravene i
konditionalitet og andre relevante krav. Betalinger for arealmæssige forpligtelser skal ydes per hektar.
Forpligtelser skal have en varighed på 5 til 7 år, men med henblik på at opnå og fastholde effekt kan der
fastsættes længere varighed eller årlig forlængelse. I behørigt begrundede tilfælde og for nye tilsagn, der
følger direkte efter den første indledende periode, kan varigheden af tilsagn nedsættes.
I områder, hvor der er naturbetingede begrænsninger (for eksempel bjerge eller øer), vil der være
mulighed for helt eller delvist at kompensere for ekstraomkostninger og indkomsttab som følge af de
specifikke begrænsninger. Der kan ydes årlige betalinger per hektar.
I områder med direktivbestemte obligatoriske krav, der er pålagt i medfør af enten Natura 2000-
direktiverne eller vandrammedirektivet, vil der være mulighed for helt eller delvist at kompensere land-
og skovbrugere for ekstraomkostninger og indkomsttab som følge af de områdespecifikke
begrænsninger. Betalinger i medfør af begrænsninger fra Natura 2000-direktiverne kan alene ydes for
tiltag, der går videre end de relevante normer for god landbrugs- og miljømæssig stand af jord og
fastlagte betingelser for opretholdelse af landbrugsarealer. Betalinger i medfør af begrænsninger fra
vandrammedirektivet kan alene ydes for tiltag, som går ud over konditionalitet fastlagt i bilag III til
fællesforordningen med undtagelse af konditionalitetskravet til vandrammedirektivet. Der kan ydes
årlige betalinger per hektar.
9
Aktstk. 232 - 2020-21 - Bilag 2: Orientering om bilag 36 og bilag 37 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri som aftalt på samråd om Aktstk. 232 Aktstykke om igangsættelse af it-projektet CAP2020 IT Regelimplementering den 12. maj 2021.
2393720_0010.png
Medlemsstaterne kan yde investeringsstøtte til investeringer i fysiske aktiver. Det kan være produktive-
investeringer som for eksempel teknologi eller stalde og ikke-produktive investeringer som for eksempel
vådområder. Investeringsstøtten skal bidrage til opfyldelsen af målsætningerne i medlemsstatens
strategiske plan. Der kan desuden ydes støtte til etablering af unge landbrugere, etablering af
virksomheder i landdistrikterne og udvikling af små bedrifter, og støtte til risikostyringsinstrumenter i
form af finansielle bidrag til præmier til forsikringsordninger og finansielle bidrag til gensidige fonde.
Herudover kan der også ydes tilskud til samarbejdsprojekter samt videnoverførsel og information.
Endvidere skal der ydes støtte til lokale aktionsgrupper (LAG) med mindst 5 pct. af Søjle IIs budget, og
der kan ydes støtte til etablering af finansielle instrumenter.
Følgende støtteordninger under søjle II foreslås:
Det er under det enkelte punkt anført, hvis støtteordningen fuldt ud finansieres under
landdistriktsprogrammet for 2022, hvor midlerne skal være udbetalt senest i 2025. Øvrige ordninger
foreslås udmøntet 2022-2027 under søjle II.
Ø-støtte:
Det er muligt for medlemsstaten at yde betaling for områder med naturlige
begrænsninger i enten søjle I eller II. Fra 2023 bliver det alene muligt i søjle II. I den nuværende
reformperiode har landbrugere, der har landbrugsarealer beliggende på 61 ikke-brofaste øer i
Danmark kunnet søge et tillæg til højst 100 ha og er derved blevet kompenseret for øgede
omkostninger ved drift i disse områder. Det foreslås, at ø-støtte-ordningen videreføres i søjle II fra
2023.
Rydning og forberedelse af afgræsning på Natura 2000-områder mm.:
Formålet er at forbedre
forholdene for de lysåbne græs- og naturarealer og tilknyttet biodiversitet, gennem rydning af
tilgroede arealer og forberedelse til afgræsning bl.a. ved hegning. Ordningen fokuseres, så den er
sammenfaldende med arealer, der kan søge 5-årigt tilsagn om tilskud til pleje af græs- og
naturarealer. Ordningen giver også mulighed for at binde små arealer sammen til større enheder,
så der skabes et bedre udgangspunkt for den efterfølgende drift. Ordningen kan også søges til
arealer i nationalparker.
Pleje af græs- og naturarealer:
Formålet er gennem ekstensiv pleje med afgræsning og slæt af
naturmæssigt værdifulde arealer at skabe bedre betingelser for biodiversiteten på lysåbne natur-
og landbrugsarealer, som er afhængige af den ekstensive drift. Ordningen bidrager til at opfylde
forpligtelser efter EU’s naturdirektiver (Natura 2000).
Biodiversitetsskov:
Formålet er at fremme og bevare biodiversiteten på privatejede skovarealer
med naturmæssigt værdifuld skov via en sikring af stabile levesteder for truede arter, der er knyttet
til skov. Med ordningen støttes aktiviteter, der fremmer biodiversitet på skovarealer. Der gives
tilskud til ekstensiv skovdrift og bevaring af gamle træer til at stå og forgå. Ordningen er målrettet
særligt plejekrævende naturtyper i Natura 2000, samt øvrige naturarealer med højt
naturpotentiale, og bidrager derved til at opfylde forpligtelser efter EU’s naturdirektiver (Natura
2000). Arealkompensation ventes ydet som engangskompensation.
Miljø- og klimateknologi:
Formålet er at være et element i den grønne omstilling af landbrugs- og
gartnerisektoren. Ordningen bidrager dermed til at reducere miljø- og klimapåvirkningen fra den
primære jordbrugsproduktion gennem støtte til investeringer i nye teknologier, der har fokus på
klimaindsatsen ved at anvende ny teknologi. Målgruppen er traditionelt både husdyrbrug,
planteavlere og gartnerier. Ordningen finansieres fuldt ud i hele perioden 2022-2024 under
landdistriktsprogrammet for 2022.
Grøn bioraffinering:
Formålet er at understøtte udbredelsen af bioraffineringsanlæg, hvor protein
kan udvindes fra græs. Ordningen bidrager dermed til at reducere miljø- og klimapåvirkningen fra
importen af sojaproteiner fra udlandet og kan dermed være en vigtig brik i en bæredygtig grøn
10
Aktstk. 232 - 2020-21 - Bilag 2: Orientering om bilag 36 og bilag 37 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri som aftalt på samråd om Aktstk. 232 Aktstykke om igangsættelse af it-projektet CAP2020 IT Regelimplementering den 12. maj 2021.
2393720_0011.png
omstilling af dansk landbrug. Teknologien vil være relevant for landmænd, herunder især økologer.
Ordningen finansieres fuldt ud i hele perioden 2022-2024 under landdistriktsprogrammet for
2022.
Økologisk Investeringsstøtte:
Ordningen bidrager til produktivitetsforbedring i forskellige
økologiske produktionsgrene ved f.eks. at øge effektiviteten, det økologiske areal eller
produktionen for den enkelte økologiske landbrugsbedrift. Ordningen er der i 2022 og finansieres
fuldt ud under landdistriktsprogrammet for 2022.
Kvælstofvådområder:
Formålet er at reducere udledningen af kvælstof fra landbrugsjorder til de
kystvande og fjorde, hvor der i den gældende vandområdeplan er et indsatsbehov. Ordningen kan
søges af kommuner og Naturstyrelsen, og der kan gives støtte til henholdsvis
forundersøgelsesprojekter og etableringsprojekter, herunder med mulighed for jordfordeling og
køb eller salg af jord. Arealkompensationen ventes ydet som engangskompensation.
Fosforvådområder:
Formålet er at reducere udledningen af fosfor fra landbrugsjorder til de søer,
hvor der i den gældende vandområdeplan er et indsatsbehov. Ordningen kan søges af kommuner,
og der kan gives støtte til henholdsvis forundersøgelsesprojekter og etableringsprojekter, herunder
med mulighed for jordfordeling og køb eller salg af jord. Arealkompensationen ventes ydet som
engangskompensation.
Fysiske vandløbsindsatser:
Formålet er at bidrage til en mere fremtidssikret landbrugsdrift ved
bedre håndtering af oversvømmelser og mindre næringsstofudvaskning. Ordningen bidrager til
opnåelse af en god økologisk tilstand i vandløbene. Ansøgere er kommuner. Der gives støtte til
vandløbsrestaurering som følge af, at mange vandløb er blevet udrettet eller nedgravet for at skabe
bedre betingelser for vandløbsnatur og biodiversitet i områderne, en bedre afvanding af markerne,
og en forbedret sammenhæng mellem vandløbet og de vandløbsnære arealer.
Lavbundsprojekter på kulstofholdige jorder:
Formålet er at reducere landbrugets udledning af
drivhusgasser fra kulstofrige landbrugsjorder. Der gives tilskud til forundersøgelser og
etableringsprojekter,
der
omfatter
anlægsarbejde
og
rådgiverydelser,
samt
afværgeforanstaltninger i forbindelse med ekstensivering og aktiv reetablering af naturlige
vandstandsforhold på landbrugsjorder med minimum 6 pct. organisk kulstofindhold. Herudover
ydes tilskud til køb og salg af projektjord. Desuden gives lodsejerkompensation til de lodsejere, der
vælger at beholde deres projektarealer. Arealkompensationen ventes ydet som
engangskompensation.
Minivådområder:
Formålet er at forbedre vandmiljøet ved at reducere udledning af kvælstof fra
drænvand til vandmiljø. Som en sekundær effekt reducerer minivådområderne også
fosforudledningen til vandmiljøet. Ordningen er rettet mod private ansøgere, der er aktive inden
for landbrugsproduktion. Investeringsstøtten ydes til etablering af minivådområder. Der gives
kompensation for arealudtag og vedligehold.
Privat skovrejsning:
Formålet er at bidrage til en bæredygtig udvikling bl.a. gennem reduktion af
næringsstofudledning til beskyttelse af vandmiljøet. Ordningen skal desuden fremme
klimaindsatsen ved kulstofbinding og beskyttelse af drikkevand og grundvand. Derudover kan skov
fremme biodiversitet, produktion af vedvarende energi i form af træ som en bæredygtig
energikilde, produktion af bæredygtige råmaterialer i form af nyttetræ og andre produkter, samt
udvikling af rekreative værdier og muligheder. Ordningen er rettet mod private ejere af
landbrugsjord, hvor der etableres nye skove, og som medfører varige bindinger på projektarealer.
Det etablerede skov skal kunne opfylde kravene til fredskovsarealer i skovloven.
Fordeling af midler på de forskellige ordninger:
Fordelingen på de enkelte ordninger og år
fremgår af bilag 37.
11