Bilag 36
Den 4. maj 2021
A. Den fælles landbrugspolitik i EU
Den kommende CAP-reform 2023-2027
Med de nye rammer for den fælles landbrugspolitik (CAP) i EU for perioden 2023-2027 vil hvert
medlemsland for første gang skulle sætte en samlet plan op for, hvordan de krav og muligheder, der er
til rådighed i denne EU-politik, skal anvendes. Det betyder, at der ikke længere vil være et
landdistriktsprogram, der udmønter midlerne i søjle II, men derimod en samlet CAP-plan, der skal vise,
hvorledes Danmark vil udmønte både søjle I og II, herunder hvordan de overordnede fælles
målsætninger for alle EU-lande vil blive adresseret i Danmark, givet det udgangspunkt og de behov, der
er identificeret. Det overordnede mål med den fælles landbrugspolitik er at fremme en bæredygtig
udvikling af landbruget, fødevareproduktionen og landdistrikterne. Dette skal ske ved at fremme og
styrke udviklingen af en robust og mangfoldig sektor; miljøbeskyttelse og klimatiltag samt den
socioøkonomiske struktur i landdistrikterne. CAP-planen skal godkendes af EU-Kommissionen,
ligesom eventuelle senere ændringer af planen skal godkendes.
Nærværende notat giver en gennemgang af de forskellige elementer, som indgår i implementeringen af
den fælles landbrugspolitik i Danmark. Udmøntning er endvidere angivet i fremhævede tekstbokse i
notatet. Der skal gøres opmærksom på, at notatet tager udgangspunkt i Rådets holdning fra oktober
2020, men i forhold til grøn øremærkning tages dog udgangspunkt i det pt. forventede kompromis. Der
kan således ske ændringer i forhandlingerne mellem Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen i de
igangværende trilogforhandlinger og blive behov for tilpasninger, når den endelige CAP-reform er
vedtaget. Der forventes en politisk vedtagelse af reformen i EU i maj/juni 2021.
Styrkede ambitioner for miljø- og klimamålsætninger
Medlemsstaten skal sikre, at den nationale CAP-plan indeholder et overordnet højere bidrag til
opfyldelsen af miljø- og klimamålsætningerne i CAP’en sammenlignet med perioden 2014-2020. I CAP-
planen skal medlemsstaten redegøre for, hvordan man vil sikre, at målsætningen om øgede miljø- og
klimaambitioner indfries.
Grøn ramme
CAP-planen vil også skulle beskrive det nye, stærkere samspil mellem grønne indsatser, det vil sige
indsatser målrettet miljø, klima og biodiversitet i søjle I og II med henblik på at understøtte de politiske
målsætninger. De grønne indsatser hviler på kravene i konditionalitet, der afløser de nuværende grønne
krav og krydsoverensstemmelse. Oven på disse basiskrav kan medlemsstaten udbyde frivillige
støtteordninger i både søjle I og II. Medlemsstaterne er tildelt midler i hver søjle, men der er også
mulighed for at overføre midler mellem søjlerne. Fordelingen af EU-midler mellem søjlerne i Danmark
er i udgangssituationen, at ca. 90 pct. ligger i søjle I og ca. 10 pct. i søjle II. Herudover skal der tilføres
yderligere national finansiering til indsatserne under søjle II. For EU-gennemsnittet er fordelingen af
midler knap 75 pct. i søjle I og godt 25 pct. i søjle II.
Fleksibilitet mellem søjlerne:
Muligheden for at overføre midler mellem søjlerne udvides. For Danmark
er det muligt at overføre op til 25 pct. af midlerne fra Søjle I i årene 2023-2026 til Søjle II, hvor de er til
rådighed 2024-2027. Herudover er det muligt at overføre yderligere 15 procentpoint til Søjle II, hvis
midlerne anvendes til miljø- og klimaformål. Sidst kan der overføres ekstra 2 procentpoint til indsatser
rettet mod unge landbrugere. Det er også muligt at overføre midler den modsatte vej ved at overføre op
til 25 pct. fra søjle II årene 2024-2027 til søjle I, hvor de er til rådighed 2023-2026. Det bemærkes, at
overførslen til SII i 2023 maksimalt kan udgøre 15 pct., da dette reguleres i de nuværende EU-regler.
Beslutningen om overførsel mellem søjlerne kan ændres årligt fra 2025.
Grøn øremærkning:
Der vil være et krav om, hvor mange midler, landene mindst skal anvende på
grønne indsatser i søjle I og II. Hidtil har der alene været et krav i søjle II.