Erhvervsudvalget 2019-20
S 839
Offentligt
Konkurrencereglerne beskytter også i krisetider
Bilag
23. marts 2020
Meddelelse fra Konkurrencerådet om konkurrencereglerne og COVID-19.
COVID-19 og dens mange følgevirkninger medfører flere opfordringer til at stå sammen og tage
kollektivt ansvar for at begrænse skadevirkningerne. Rigtig mange virksomheder tager aktivt del
i håndteringen af krisen og viser samfundssind. Det er positivt og mange tiltag vil kunne
gennemføres uden at virksomhederne kommer i konflikt med konkurrencereglerne. I denne
meddelelse skitseres hvordan Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen overordnet vil håndhæve
konkurrenceloven under sundhedskrisen.
COVID-19 hærger i disse dage Danmark og resten af verden. Regeringen og Folketinget har
iværksat meget omfattende hjælpepakker, som skal holde hånden under den danske økonomi,
mens krisen står på. Men COVID-19 sætter allerede sine tydelige spor og medfører store
udfordringer for mange virksomheder, der både skal håndtere store fald i efterspørgsel og
omsætning og står over for at skulle afskedige medarbejdere. Det gælder ikke mindst i de
brancher, som rammes direkte af de foranstaltninger, som gennemføres i Danmark og i resten af
verden.
Det kan synes oplagt for virksomheder at samarbejde i forsøget på at afbøde de negative følger for
både dem selv og resten af samfundet. Det er positivt, at virksomheder udviser samfundssind og
tager aktiv del i håndteringen af krisen. Det vil i mange tilfælde også kunne gøres uden, at
virksomhederne kommer i konflikt med konkurrencereglerne.
Samarbejder og priser
Virksomheder kan lovligt hver for sig træffe en lang række beslutninger, som kan afhjælpe den
aktuelle situation. Fx vil de fleste leverandører uden problemer kunne fastsætte maksimumpriser
for deres produkter, sådan at senere omsætningsled ikke kan udnytte en eventuel akut
mangelsituation til at sætte priserne højt.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er klar over, at det i nogle tilfælde ikke rækker langt nok at
handle på egen hånd. Der kan således være områder, hvor de problemer, der opstår på grund af
COVID-19, ikke kan løses på anden måde end ved fælles tiltag
fordi det ellers vil gå ud over
forbrugerne og forsyningssikkerheden. Det kan fx være nødvendigt med et samarbejde for at sikre
et stabilt udbud af kritiske værnemidler, for at sikre forsyningen af varer til alle forbrugere eller for
at begrænse smitterisikoen. Der ses i denne tid eksempler på, at virksomheder er gået sammen
om at sikre fælles tiltag for medarbejderes og kunders sikkerhed og for at undgå hamstring.
Sådanne samarbejder vil oftest ikke være problematiske i forhold til konkurrencereglerne
enten
fordi de slet ikke begrænser konkurrencen, eller fordi de indebærer effektivitetsgevinster for
forbrugerne, der overstiger de negative virkninger fra en eventuel begrænsning af konkurrencen.
S 839 - 2019-20 - Endeligt svar på S 839: Vil regeringen være indstillet på at suspendere håndhævelsen af konkurrenceloven over for branchetiltag, der ud over at være rettet mod coronasmitten er rimelige og proportionale, enten via lovændring, der genindfører ordningen med straffrihed mod anmeldelse, eller ved administrativt at give instruks om ikke at nedlægge påstand for visse overtrædelser?
2175124_0002.png
Bilag
Det er naturligvis vigtigt, at sådanne samarbejder begrænses til den periode, hvor det er
nødvendigt, og ikke går længere end, hvad der kræves for at opnå formålet.
Når styrelsen prioriterer sine sager, vil der blive taget hensyn til, om der foreligger sådanne
beskyttelseshensyn ved et samarbejde, og om der ikke har været anden vej udenom. Styrelsen vil
ikke aktivt forfølge sager om nødvendige og midlertidige samarbejder, der forfølger sådanne
formål.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vil omvendt være særlig på vagt overfor samarbejder, der
udnytter den nuværende alvorlige situation. Det kan fx være virksomheder, der koordinerer priser,
aftaler begrænsninger i produktionen, deler markeder mellem sig eller udveksler
forretningsstrategier og på den måde stiller forbrugere eller andre virksomheder i en vanskeligere
situation.
De samarbejder truer konkurrencen på både kort og lang sigt og kan føre til uoprettelig skade for
markederne og forbrugerne. Skaden ved et konkurrenceskadeligt samarbejde kan således være
større i en krise, fordi mange forbrugere og virksomhedskunder i forvejen står i en mere sårbar
situation. Desuden kan det skadelige samarbejde gøre det vanskeligere at genskabe sunde og
effektive markeder, når krisen er overstået.
Det samme gælder, hvis en dominerende virksomhed udnytter krisen til at misbruge sin styrke
over for andre, fx ved at sætte prisen på kritiske produkter urimeligt højt. Styrelsen vil derfor
særligt prioritere sager, hvor disse forhold gør sig gældende.
Konkurrencereglerne
er ed til at sikre e såkaldt ’level playi gfield’ –
ensartede
konkurrencevilkår
mellem virksomhederne. Det formål er i høj grad relevant også i en periode,
hvor virksomhederne og økonomien som helhed er i en vanskelig situation.
Hvis man ønsker at læse mere om konkurrencereglerne, kan man orientere sig i Konkurrence- og
For rugerstyrelse s vejled i ger ”Vejled
i g o ko kurre elove ”
og ”Informationsaktiviteter
i
brancheforeninger”.
Desuden giver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen uformel vejledning om
konkurrencereglerne. Virksomheder og andre er derfor velkomne til at kontakte styrelsen, hvis
man fx vil vide mere om, hvordan man kan manøvrere uden at komme i konflikt med reglerne.
COVID-19-krisens betydning for fusionskontrollens tidsfrister
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vurderer også fusioner mellem virksomheder. Det sker for at
sikre, at fusionerne ikke hæmmer konkurrencen betydeligt til skade for forbrugerne og for andre
virksomheder.
Styrelsen har en fast, lovbestemt periode til at vurdere om en fusion skal godkendes eller forbydes
inden den kan gennemføres. Som følge af de foranstaltninger, der har været nødvendige for at
forebygge og inddæmme udbredelsen af COVID-19, har erhvervsministeren udstedt en
bekendtgørelse, som indebærer, at de lovbestemte frister ekstraordinært afbrydes i 14 dage. Det
S 839 - 2019-20 - Endeligt svar på S 839: Vil regeringen være indstillet på at suspendere håndhævelsen af konkurrenceloven over for branchetiltag, der ud over at være rettet mod coronasmitten er rimelige og proportionale, enten via lovændring, der genindfører ordningen med straffrihed mod anmeldelse, eller ved administrativt at give instruks om ikke at nedlægge påstand for visse overtrædelser?
Bilag
skyldes blandt andet, at det i den aktuelle situation er vanskeligt at indhente oplysninger hos
kunder og konkurrenter, som normalt spiller en central rolle i fusionskontrollen. Hvis det ikke er
muligt at indhente disse nødvendige oplysninger, er der risiko for, at der vil blive truffet forkerte
afgørelser. En fusion indebærer en varig ændring af strukturen på et marked, som også vil gælde
på den anden side af COVID-19-krisen. Det er derfor vigtigt, at der også i denne vanskelige
situation er mulighed for at træffe korrekte og velunderbyggede afgørelser.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vil fortsætte sagsbehandlingen i alle fusionssager, og arbejder
for, at de normale frister så vidt muligt alligevel overholdes. Styrelsen har forståelse for, at det er
en vanskelig situation for virksomheder, der er i gang med en fusionsproces. Samtidig er det vigtigt
at have forståelse for de kunder og konkurrenter, der spiller en afgørende rolle i styrelsens
undersøgelser, men som kan have svært ved at svare på spørgsmål inden for sædvanlige
tidsfrister.
Det vil fortsat være en fordel, hvis virksomheder tager kontakt til styrelsen i så god tid som muligt,
når de ønsker at fusionere og fusionen er anmeldelsespligtig. Det gælder særligt i denne tid, og
især, hvis virksomhederne har behov for en hurtig afklaring.
Statsstøtte i forbindelse med COVID-19-krisen
Der rejses for tiden også mange spørgsmål om statslig støtte til virksomheder, både i Danmark og
udlandet. Det gælder her, at så længe der er hjemmel i lovgivning til at give virksomheder støtte,
er spørgsmålet som udgangspunkt ikke relevant i forhold til de danske konkurrenceregler.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har ingen beføjelser i forhold til de EU-retlige
statsstøtteregler. Det er Europa-Kommissionen, der håndhæver de EU-retlige statsstøtteregler.