Erhvervsudvalget 2019-20
S 839
Offentligt
2175123_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
ERHVERVSMINISTEREN
6. april 2020
Besvarelse af spørgsmål 839 stillet af Torsten Schack Pedersen (V) den
30. marts 2020.
Spørgsmål 839:
Vil regeringen være indstillet på at suspendere håndhævelsen af konkur-
renceloven over for branchetiltag, der ud over at være rettet mod coronas-
mitten er rimelige og proportionale, enten via lovændring, der genindfører
ordningen med straffrihed mod anmeldelse, eller ved administrativt at give
instruks om ikke at nedlægge påstand for visse overtrædelser?
Begrundelse
Som led i erhvervslivets håndtering af coronakrisen ses forskellige bran-
chetiltag, f.eks. opfordring til udskydelse eller opdeling af betalinger, så-
ledes at likviditeten kan lettes, eller forslag til sikker indretning af daglig-
varebutikker, så smitte undgås. Virksomhederne giver i forbindelse her-
med udtryk for bekymring for, om dette kan være i konflikt med konkur-
rencelovgivningen, og generelt kan det grundet tidspresset være svært
hvis ikke umuligt at indhente kvalificeret rådgivning eller åbne en dialog
med myndighederne. I Norge har regeringen derfor suspenderet dele af
konkurrenceloven med henblik på at understøtte alle rimelige og nødven-
dige tiltag.
Svar:
Regeringen er meget optaget af, at alle nødvendige tiltag iværksættes, så
vi sikrer, at Danmark kommer igennem krisen på en forsvarlig måde. Er-
hvervslivet har under hele krisen taget et stort ansvar, som udgør et vigtigt
bidrag til den samlede indsats. Derfor skal regeringen og myndighederne
også sikre, at erhvervslivet har rammerne til at fortsætte indsatsen.
Det uafhængige Konkurrenceråd har udsendt en meddelelse om, hvordan
Rådet og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vil prioritere håndhævelsen
af konkurrenceloven under COVID-19-krisen (vedlagt som bilag). Disse
retningslinjer flugter efter min vurdering med de overordnede hensyn, som
spørgsmålet tager afsæt i, hvorfor en suspension af konkurrenceloven ikke
på nuværende tidspunkt vurderes hensigtsmæssig.
I meddelelsen anerkendes, at det i nogle tilfælde ikke rækker langt nok at
handle på egen hånd, og at der kan være områder, hvor de problemer, der
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
S 839 - 2019-20 - Endeligt svar på S 839: Vil regeringen være indstillet på at suspendere håndhævelsen af konkurrenceloven over for branchetiltag, der ud over at være rettet mod coronasmitten er rimelige og proportionale, enten via lovændring, der genindfører ordningen med straffrihed mod anmeldelse, eller ved administrativt at give instruks om ikke at nedlægge påstand for visse overtrædelser?
opstår på grund af COVID-19, ikke kan løses på anden måde end ved fæl-
les tiltag. Det nævnes bl.a., at det evt. kan være nødvendigt med et samar-
bejde for at sikre et stabilt udbud af kritiske værnemidler, sikre forsyningen
af varer til alle forbrugere og for at begrænse smitterisikoen.
Konkurrencerådet har på den baggrund udtalt, at
”Når styrelsen prioriterer
sine sager, vil der blive taget hensyn til, om der foreligger sådanne beskyt-
telseshensyn ved et samarbejde, og om der ikke har været anden vej
udenom. Styrelsen vil ikke aktivt forfølge sager om nødvendige og midler-
tidige samarbejder, der forfølger sådanne formål.”
Det fremgår samtidig af meddelelsen, at Konkurrencerådet imidlertid vil
være særlig på vagt over for samarbejder, som udnytter den nuværende
alvorlige situation og på den måde stiller forbrugere eller andre virksom-
heder i en (endnu) vanskeligere situation. Historisk set har krisetider givet
grobund for mange karteller, hvor virksomheder eksempelvis koordinerer
priser, aftaler begrænsninger i produktionen eller deler markeder mellem
sig og på den måde skader forbrugere eller andre virksomheder. Der er
således behov for konkurrencereglernes beskyttelse ikke mindst i kriseti-
der. Hvis reglerne sættes ud af kraft, øges risikoen for, at man får åbnet op
for samarbejder, som skader både forbrugere og markeder på lang sigt og
som kan forlænge krisen unødigt.
Myndighederne ser
under rimelige betingelser
konstruktivt på aftaler,
som der er et tungtvejende behov for under krisen. Samtidig sikres det, at
vi ikke via lovgivning giver adgang til konkurrenceskadelig adfærd, som
potentielt kan få væsentlige negative effekter for forbrugerne og økono-
mien.
Jeg skal herudover gøre opmærksom på, i forlængelse spørgsmålet om
straffrihed ved anmeldelse, at der allerede i dag gælder visse regler om
bødeimmunitet for virksomheder, der anmelder aftaler mv. til Konkur-
rence- og Forbrugerstyrelsen. Hvis en konkurrencebegrænsende aftale an-
meldes til styrelsen med henblik på fritagelse fra konkurrencelovens for-
bud mod konkurrencebegrænsende aftaler, gælder bødeimmuniteten fra
tidspunktet for anmeldelsen, og indtil styrelsen har truffet afgørelse om,
hvorvidt der kan ske fritagelse. Det er dog ikke muligt for styrelsen at di-
spensere fra de EU-retlige konkurrenceregler.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen står derudover løbende til rådighed
for brancheforeninger og virksomheder, der har brug for vejledning om
konkurrencereglerne.
Det skal desuden bemærkes, at de danske konkurrenceregler er forankret i
EUF-traktatens artikel 101 og 102. Traktatens regler understøtter fair kon-
2
S 839 - 2019-20 - Endeligt svar på S 839: Vil regeringen være indstillet på at suspendere håndhævelsen af konkurrenceloven over for branchetiltag, der ud over at være rettet mod coronasmitten er rimelige og proportionale, enten via lovændring, der genindfører ordningen med straffrihed mod anmeldelse, eller ved administrativt at give instruks om ikke at nedlægge påstand for visse overtrædelser?
kurrence i det indre marked og gælder for aftaler og adfærd, som har sam-
handelspåvirkning. Reglerne i traktaten håndhæves af Europa-Kommissi-
onen og de nationale (herunder de danske) konkurrencemyndigheder i fæl-
lesskab, og de kan ikke sættes ud af kraft nationalt.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har vedrørende den norske suspen-
sion af dele af konkurrenceloven bemærket, at den norske undtagelse kun
gælder for aftaler inden for transportbranchen, som er nødvendige for at
sikre opretholdelsen af samfundskritiske funktioner. Det skal ses i lyset af,
at den indenlandske person- og godstransport med fly er af samfundskritisk
betydning i Norge, hvilket givetvis skyldes de geografiske forhold i Norge.
Suspensionen gælder i 3 måneder. Der er ikke kendskab til, at undtagelsen
bruges til andre formål.
Konkurrencereglerne giver allerede mulighed for at gennemføre aftaler,
som umiddelbart begrænser konkurrencen, hvis en række betingelser er
opfyldt. Det kræver bl.a., at en sådan aftale er til gavn for forbrugere og
kunder, ikke udelukker den effektive konkurrence, og ikke går længere
end, hvad der er nødvendigt i forhold til at opnå formålet. Der synes at
være gode argumenter for, at aftaler omfattet af den nævnte norske undta-
gelse vil opfylde sådanne krav.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
3