Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
L 55
Offentligt
2132843_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2019 - 8996
Doknr.
182982
Dato
08-01-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 13. december 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 3 vedrørende lovforslag nr. L 55 til social- og indenrigsministeren, som
hermed besvares.
Spørgsmål nr. 3:
”Hvordan vil ministeren helt konkret sikre, at det bliver let og enkelt for en vælger at
trække sin vælgererklæring
tilbage?”
Svar:
Efter lovforslaget vil en vælger fortsat kunne trække sin vælgererklæring tilbage, uan-
set om den er afgivet efter den digitale procedure, eller om den er afgivet efter en pa-
pirbaseret procedure, dog kun frem til tidspunktet for anmeldelsen af partiet som op-
stillingsberettiget. Dette fremgår af lovforslagets § 1, nr. 9 (det foreslåede § 12, stk. 10,
3. pkt., i folketingsvalgloven), og § 2, nr. 9 (det foreslåede § 11, stk. 10, 3. pkt., i Euro-
pa-Parlamentsvalgloven).
Det fremgår af forligsaftalen af 22. marts 2019 om en ny procedure for indsamling af
vælgererklæringer, at aftalepartierne lægger vægt på, at proceduren for indsamling af
vælgererklæringer skal være mere brugervenlig for både partierne og vælgerne.
Den kommende vælgererklæringsportal vil på den baggrund blive tilrettelagt sådan, at
det er mere intuitivt for vælgerne, hvordan afgivelsen og tilbagetrækningen af vælger-
erklæringer fungerer. Vælgerne vil blive vejledt om deres handlemuligheder i de for-
skellige skridt i proceduren for afgivelse af en vælgererklæring. Vælgeren vil i den for-
bindelse blive vejledt om retsvirkningen af at afgive en støttetilkendegivelse og en væl-
gererklæring, om nødvendigheden af at foretage NemID-identifikation både ved afgi-
velsen af en støttetilkendegivelse og en vælgererklæring og om muligheden for at afgi-
ve en vælgererklæring efter udløbet af eftertænksomhedsperioden på syv dage. Har en
vælger f.eks. afgivet en gyldig vælgererklæring for et parti, og forsøger den pågældende
vælger herefter at afgive en vælgererklæring for et andet parti, vil den pågældende
vælger få vejledning om muligheden for at trække sin vælgererklæring tilbage. Vælge-
re, der afgiver en vælgererklæring efter en papirbaseret procedure, vil ligeledes få vej-
ledning om muligheden for at trække sin vælgererklæring tilbage.
Med venlig hilsen
Astrid Krag