Skatteudvalget 2019-20
L 4
Offentligt
20. december 2019
J.nr. 2019 - 2158
Til Folketinget
–
Skatteudvalget
Vedrørende L 4 - Forslag til Lov om ændring aktieavancebeskatningsloven, kursgevinstlo-
ven, ligningsloven og forskellige andre love. (Hovedaktionærers delsalg af aktier i selska-
ber med flere aktieklasser, beskatning ved nedsættelse af gæld, beskatning af kapitalfonds-
partnere og omdannelsesdatoen ved skattefri virksomhedsomdannelse).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 21 af 17. december 2019.
Morten Bødskov
/ Camilla Christensen
L 4 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 21: Spm. om kommentar til henvendelsen af 17/12-19 fra KPMG Acor Tax om fradrag for beskåret rentefradrag som tab på gæld, til skatteministeren
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 17. december 2019 fra KPMG om fradrag
for beskåret rentefradrag som tab på gæld, jf. L 4 - bilag 23.
Svar
KPMG anmoder med henvisning til svaret på spørgsmål 18 Skatteministeriet om at ud-
dybe, hvorledes der senere kan opstå fradrag for beskåret rentefradrag som tab på gæld i
forbindelse med en efterfølgende indfrielse af gælden baseret på nedenstående eksempel,
uden at debitorselskabet er blevet merbeskattet.
Gæld
Gældseftergi-
velse ved kurs 50
Indfri-
else 100
pct.
Hovedstol
Renter
Gæld i alt
100
10
110
-50
-5
-55
110
Fratrukne renter
Tilbageført rentefradrag
Beskatning som kursge-
vinst eller underskuds-
begrænsning
Fradrag som kurstab
Samlet beskatning
-10
5
55
-10
60
-55
-55
-5 = nettofradrag
KPMG anfører, at de renter, hvor fradrag er blevet beskåret efter § 5, stk. 10, nr. 3, ikke
senere vil blive "genvundet" ved en fuld indfrielse af gælden.
Nettofradrag bør ifølge KPMG være -10 svarende til de samlede renteudgifter. KPMG
anfører videre, at hvis 5 ud af indfrielsen på 110 anses for betaling af resterende renter
opnås i stedet kun fradrag for kurstab på 50. Dvs. stadig et mistet fradrag på 5.
Kommentar
Rentefradragsbegrænsning efter den foreslåede § 5, stk. 10, nr. 3, vil efter forslaget ind-
træde, når f.eks. et moderselskab
–
som alternativ til at lade et nødlidende datterselskab
indgå en akkordaftale
–
erhverver kreditorernes fordringer mod datterselskabet.
Efter forslaget til kursgevinstlovens § 6, stk. 2, og selskabsskattelovens § 12 A, stk. 4, vil
overdragelsen af den nødlidende fordring kunne indebære beskatning enten i form af ge-
vinst på gæld efter kursgevinstloven eller begrænsning af underskud efter selskabsskatte-
loven.
Side 2 af 3
L 4 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 21: Spm. om kommentar til henvendelsen af 17/12-19 fra KPMG Acor Tax om fradrag for beskåret rentefradrag som tab på gæld, til skatteministeren
I begge de anførte tilfælde vil der ske en regulering af gældens værdi til brug for eventuel
senere beskatning. Dette skal imødegå dobbeltbeskatning ved en eventuel senere eftergi-
velse af gælden, idet gælden og fordringen fortsat består efter overdragelsen, som vil være
omfattet af skattelovgivningens almindelige regler.
Det følger af forslaget til ligningslovens § 9, stk. 10, nr. 3, at renter, der er påløbet på tids-
punktet for erhvervelsen af fordringen, kan fradrages ved opgørelsen af den skattepligtige
indkomst med en andel, der svarer til forholdet mellem fordringens kursværdi og fordrin-
gens pålydende værdi på tidspunktet for erhvervelsen af fordringen, jf. dog stk. 9, 2. pkt.
Det følger af den gældende bestemmelse i ligningslovens § 5, stk. 9, 2. pkt., som der hen-
vises til i den foreslåede bestemmelse, at indgår der i den gæld, som nedsættes, påløbne
renter, som den skattepligtige før nedsættelsen har foretaget fradrag for efter stk. 1, kan
den skattepligtige opretholde det foretagne fradrag i det omfang, det kan rummes i gæl-
den efter den opnåede nedsættelse, uanset om fradraget overstiger størrelsen af det fra-
drag, den skattepligtige er berettiget til efter 1. pkt.
I det anførte eksempel udgøres rentegælden af fratrukket påløbne ikke betalte renter på
10, mens hovedstolen udgør 100 og den samlede gæld 110. Efter gældsnedsættelsen ud-
gør gælden 55. Da de påløbne renter, som der er foretaget fradrag for, kan rummes i gæl-
den efter den opnåede nedsættelse, kan det foretagne fradrag opretholdes.
Der vil således ikke skulle ske begrænsning af rentefradraget efter lovforslaget i det an-
førte eksempel.
Det bemærkes, at Skatteministeriet, jf. svaret på spørgsmål 12, i forlængelse af dette lov-
forslag vil se nærmere på, om der er behov for at præcisere lovgivningen.
Side 3 af 3