Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
L 158
Offentligt
2170962_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 29-03-2020
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: DEPILJ
Sagsnr.: 2003768
Dok. nr.: 1150285
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 26. marts 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 11 til L 158 (Forslag til lov om ændring af lov om foranstaltninger mod
smitsomme og andre overførbare sygdomme (Yderligere foranstaltninger for at fore-
bygge og inddæmme smitte med covid-19 m.v.)) til sundheds- og ældreministeren,
som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Stinus Lindgreen (RV).
Spørgsmål nr. 11:
”Formuleringen
omkring sammenkomster i private hjem er en anelse vag. Kan man
være eksplicit i forhold til, hvilken type sammenkomster man henviser til? Er det ung-
domsfester? Over et vist antal?
Svar:
Det fremgår af pkt. 2.2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger og af bemærknin-
gerne til § 1, nr. 3, at det forudsættes, at der som udgangspunkt ikke med hjemmel i
epidemilovens § 6, stk. 1, som ændret ved lovforslaget, vil blive fastsat regler, der
gælder for private boliger. Dog fremgår det, at hvis det måtte vise sig nødvendigt, vil
der kunne fastsættes regler for situationer, hvor private boliger benyttes til sammen-
komster med personer uden for husstanden, der er forsamlet på en sådan måde, som
skønnes at udgøre en særlig fare for smitte med Coronavirussygdom 2019 (COVID-
19).
Udgangspunktet efter bemærkningerne er således, at bemyndigelsen i § 6, stk. 1,
som ændret med lovforslaget, ikke vil blive anvendt til fastsætte regler om forbud
mod, at flere personer befinder sig på samme sted i private boliger.
Bemærkningerne forudsætter dog, at der, hvis det måtte være nødvendigt, kan fast-
sættes regler, som forbyder sammenkomster med personer uden for husstanden i
private boliger, hvis sammenkomsten sker på en sådan måde, at det skønnes at ud-
gøre en særlig fare for smitte med Coronavirussygdom 2019 (COVID-19).
Der er således alene tale om, at ministeren gives en mulighed for at regulere sådanne
situationer, hvis dette måtte vise sig nødvendigt for at imødegå sammenkomster med
en særlig smittefare. Om en sådan regulering måtte blive nødvendig, vil afhænge af
udviklingen i den kommende tid. Foruden udviklingen i epidemiens forløb vil også ud-
viklingen i befolkningens adfærd skulle indgå. Det kan i den forbindelse være rele-
vant, om der f.eks. opstår tendenser til sammenkomster, som har karakter af omgå-
else af reglerne om, at erhvervsdrivendes indendørs serveringssteder, herunder nat-
klubber, barer og diskoteker, skal holdes lukket for offentligheden, jf. § 6, stk. 1, nr. 1,
i bekendtgørelse nr. 224 af 17. marts 2020 om forbud mod større forsamlinger og for-
bud mod adgang til og restriktioner for visse lokaler i forbindelse med håndtering af
Coronavirussygdom 2019 (COVID-19).
L 158 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm., om man kan være eksplicit, i forhold til hvilken type sammenkomster man henviser til, til sundheds- og ældreministeren
På den baggrund sigtes der med henvisningen til de nævnte sammenkomster således
særligt til arrangementer mv., som kan sidestilles med arrangementer mv. på nat-
klubber, barer og diskoteker. Afhængig af de nærmere omstændigheder vil såkaldte
”coro afester”, so der allerede
har været eksempler på presseomtale af, i private
boliger eksempelvis kunne blive omfattet, hvis den nuværende bekendtgørelse æn-
dres, i det omfang disse skønnes at udgøre en særlig fare for smitte med Coronavirus-
sygdom 2019 (COVID-19).
Afslutningsvis bemærkes det, at det følger af det ovenfor anførte, at almindelige pri-
vate sammenkomster i form af f.eks. fejringer, middage eller fester i private boliger
ikke vil blive reguleret i medfør af § 6, stk. 1, som ændret ved dette lovforslag.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Ida Lyngbeck Jensen
Side 2