Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
L 140
Offentligt
2164621_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
I forbindelse med behandlingen af (L 140) Forslag til lov om midlertidige
foranstaltninger på børne- og undervisningsområdet til forebyggelse og
afhjælpning i forbindelse med COVID-19 har udvalget i brev af 17.
marts 2020 efter ønske fra Jacob Mark (SF) stillet mig følgende spørgs-
mål:
Spørgsmål 2:
”Det følger af udkast til lovforslag, at ’Lovforslaget indeholder endvidere
bestemmelser om, at børne- og undervisningsministeren skal kunne fast-
sætte regler om, at der på uddannelser, hvor der ikke i lovgivningen er
bestemmelser om standpunktskarakterer eller lignende, skal gives så-
danne for elever, kursister eller deltagere, som har været omfattet af for-
anstaltninger mod COVID-19.’.
Vil ministeren oplyse, hvorfor dette er
nødvendigt?”
Svar:
Den besluttede lukning af skoler og institutioner
kan
betyde, at det ikke
bliver muligt at gennemføre alle prøver og eksamener. Det er vigtigt for
regeringen, at ingen elever hindres i deres videre uddannelse. Det kan fx
på uddannelsen til hf-eksamen blive nødvendigt at afgive standspunkts-
karakterer, som kan ophøjes til prøvekarakterer, for at disse elever kan få
en eksamen, som kan anvendes til optagelse på videregående uddannel-
ser. Det skal understreges, at der ikke er truffet beslutning herom. Der er
udelukkende tale om at tilvejebringe en hjemmel til at hjælpe denne
gruppe af elever bedst muligt. Den konkrete model vil afhænge af, hvor
længe skolelukningerne varer. Regeringen vil kun gennemføre absolut
nødvendige afvigelser fra de nuværende optagelsesbestemmelser. Jeg vil
orientere Folketingets partier og institutioner, hvis der bliver behov for
at udstede bekendtgørelse herom.
17. marts 2020
Sags nr.:
L 140 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om bestemmelser om standpunktskarakterer eller lignende, til børne- og undervisningsministeren
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
2