Erhvervsudvalget 2019-20, Erhvervsudvalget 2019-20, Erhvervsudvalget 2019-20
L 110 , L 110 A , L 110 B
Offentligt
2160003_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
9. marts 2020
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 4 ad L 110 stillet af udvalget den 28. februar
efter ønske fra Mona Juul (KF).
Spørgsmål:
Hvad er det for konkrete fejl, manglende oplysninger og manglende retti-
dige påbudsefterlevelser, som kan føre til, at Erhvervsstyrelsen må tage
tvangsopløsningsmidlet i anvendelse, og hvordan vil procedurerne blive i
forhold til at oplyse virksomhederne om, at dette kan blive konsekvensen?
Vil der
henset til midlets meget vidtgående indgreb
f.eks. være krav
om, at Erhvervsstyrelsen skal sende en eller flere remindere til virksomhe-
den om, at næste skridt bliver, at selskabet sendes til tvangsopløsning, hvis
en virksomhed ikke har reageret inden for den oplyste frist?
Svar:
Som nævnt i svaret til spørgsmål 3 kan Erhvervsstyrelsen allerede i dag
anvende tvangsopløsning, hvis der konstateres manglende overholdelse af
et eller flere væsentlige forhold. Det gælder f.eks. ved manglende indsen-
delse af årsrapport i henhold til årsregnskabsloven, manglende registrering
af ledelse eller hjemsted eller manglende registrering af reelle ejere.
Med lovforslaget indføres som noget nyt mulighed for tvangsopløsning
ved manglende indsendelse af flere typer oplysninger. Det kan f.eks. være,
hvis der ikke indsendes dokumentation for dagsværdiberegningen for en
investeringsejendom, selvom der er klare indikationer på, at den er fejlag-
tig. Lovforslaget vil også give mulighed for at anvende tvangsopløsning,
hvis virksomheden grundlæggende ikke har opbevaret selskabsdokumen-
ter og ved ulovlige kapitalejerlån, hvor virksomheden ikke søger lånet til-
bagebetalt.
Erhvervsstyrelsen vil skulle foretage en vurdering af, om tvangsopløsning
i det konkrete tilfælde vil være en rimelig og proportional sanktion. Ved
f.eks. mangelfuld opbevaring af selskabsdokumenter, skal der være tale om
mangler af en vis grovhed, før Erhvervsstyrelsen vil anvende tvangsopløs-
ning som sanktionsmiddel.
Proceduren ved tvangsopløsninger vil være den samme som i dag. Det vil
derfor fremgå klart i den enkelte afgørelse, at virksomheden risikerer
tvangsopløsning, hvis den ikke efterkommer styrelsens påbud eller krav
om oplysninger inden for den angivne frist, og at styrelsen kan kontaktes,
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 110 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvilke beføjelser og sanktionsmuligheder myndighederne har, baseret på en risikovurdering af, om den enkelte virksomhed kan henføres til lav-, mellem- eller højrisiko i forhold til skattesnyd, hvidvask etc. til erhvervsministeren
hvis der er spørgsmål. Fristen vil almindeligvis være 4 uger. Der kan være
mulighed for fristforlængelse, hvis virksomheden anmoder herom forud
for oversendelsen til skifteretten. Hvis virksomheden oversendes, er der
desuden mulighed for genoptagelse, når de sædvanlige betingelser er op-
fyldt.
Som nævnt i svaret til spørgsmål 3 er det vigtigt, at Erhvervsstyrelsen kan
gribe hurtigt og effektivt ind over for forhold, der ikke er i overensstem-
melse med lovgivningen. Påmindelser vil forlænge processen med risiko
for, at der kan spekuleres heri. Jeg finder det derfor mest hensigtsmæssigt
at fastholde proceduren, som den kendes i dag.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
2