Erhvervsudvalget 2019-20, Erhvervsudvalget 2019-20, Erhvervsudvalget 2019-20
L 110 , L 110 A , L 110 B
Offentligt
2160000_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
9. marts 2020
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 8 ad L 110 stillet af udvalget den 28. februar
2020 efter ønske fra Mona Juul (KF).
Spørgsmål:
Hvad er ministerens holdning til at graduere, hvilke beføjelser og sankti-
onsmuligheder myndighederne har, baseret på en risikovurdering af, om
den enkelte virksomhed kan henføres til lav-, mellem- eller højrisiko i
forhold til skattesnyd, hvidvask etc.?
Svar:
Selskabs- og regnskabskontrollen omfatter et stort og komplekst lovom-
råde. Jeg vil derfor henholde mig til Erhvervsstyrelsens vurdering, som er,
at det ikke er muligt generelt at inddele virksomheder efter lav-, mellem-
eller højrisiko i forhold til kontrol og sanktioner. Lovforslaget bygger dog
allerede i vidt omfang på en vurdering af, om der er en væsentlig risiko for
alvorlige lovovertrædelser, ligesom der ved valget af sanktion foretages en
proportionalitetsvurdering af overtrædelsens karakter sammenholdt med
hensynet til hurtig og effektiv indgriben.
Som omtalt i svaret på spørgsmål 7 er kontrollen, med undtagelse af den
digitale forhåndskontrol, efter lovforslaget som hovedregel data- og risiko-
baseret, så virksomheder udvælges til kontrol, hvis der er konkrete indika-
tioner på væsentlige lovovertrædelser.
Dette svarer til ”mellem-
eller høj-
risiko”,
som anført i spørgsmålet.
I forhold til sanktionsmuligheder indebærer lovforslaget, at tvangsopløs-
ning vil blive den almindeligt anvendte sanktion over for virksomheder,
der undlader at give krævede oplysninger, eller som undlader at følge på-
bud om berigtigelse af ulovlige forhold. Dette skal ses på baggrund af, at
det for at forebygge alvorlige økonomiske tab for offentlige og private er
nødvendigt at kunne gribe hurtigt og effektivt ind over for ulovlige forhold.
Der henvises for nærmere information herom til svarene på spørgsmål 3-
5.
Der vil dog fortsat i en række tilfælde blive foretaget en konkret vurdering
ved valget af sanktion, hvori vil indgå overtrædelsens karakter og hensynet
til proportionalitet. Det gælder både efterfølgende selskabskontrol og ef-
terfølgende regnskabskontrol.
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 110 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvilke beføjelser og sanktionsmuligheder myndighederne har, baseret på en risikovurdering af, om den enkelte virksomhed kan henføres til lav-, mellem- eller højrisiko i forhold til skattesnyd, hvidvask etc. til erhvervsministeren
Som eksempler kan nævnes, at ved overtrædelse af den foreslåede pligt til
at opbevare selskabsdokumenter vil der blive foretaget en vurdering af, om
der alene er tale om en forglemmelse i forhold til enkelte dokumenter, eller
om opbevaringspligten grundlæggende er tilsidesat. Tvangsopløsning vil
her alene blive anvendt, hvis opbevaringspligten grundlæggende er tilside-
sat. På samme måde vil der i den efterfølgende regnskabskontrol ske en
vurdering af, om der synes at være tale om forhold af væsentlig betydning
for virksomhedens økonomiske stilling, eller mindre alvorlige forhold der
eventuelt blot kan rettes i et efterfølgende regnskab. Tvangsopløsning vil
her alene blive anvendt, hvis virksomheden undlader at berigtige væsent-
lige regnskabsmæssige mangler.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
2