Retsudvalget 2019-20
L 102
Offentligt
2182464_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
28. april 2020
Databeskyttelseskontoret
Nathalie Bidstrup Nielsen
2020-0037-0074
1413944
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 4 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om tv-overvågning. (Styrkelse af trygheden og sikkerheden,
herunder udvidelse af adgangen til tv-overvågning for private og offentlige
myndigheder samt obligatorisk registrering af tv-overvågning) (L 102), som
Folketingets Retsudvalg har stillet justitsministeren den 28. februar 2020.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
Nick Hækkerup
/
Mie Vinkel Sørensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 102 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der deler lovforslaget og udskiller den del af lovforslaget, der vedrører udvidelse af adgangen til at opbevare optagelser fra tv-overvågning, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 4 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende L 102:
”Vil ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der
deler lovforslaget og udskiller den del af lovforslaget, der ved-
rører udvidelse af adgangen til at opbevare optagelser fra tv-
overvågning?”
Svar:
Lovforslaget har til formål at følge op på regeringens trygheds- og sikker-
hedspakke, der omhandler øget mulighed for overvågning. Lovforslaget in-
deholder således forslag om at ændre tv-overvågningsloven, så offentlige
myndigheder, herunder kommuner, og private får udvidede muligheder for
at foretage tv-overvågning.
Lovforslagets § 1, nr. 12, indeholder et forslag om udvidet adgang til at op-
bevare billed- og lydoptagelser med personoplysninger, der optages i for-
bindelse med tv-overvågning, i kriminalitetsforebyggende øjemed, hvis det
er nødvendigt af hensyn til en indgivet anmeldelse om et strafbart forhold.
Efter Justitsministeriets vurdering har forslaget om udvidet adgang til at op-
bevare optagelser fra tv-overvågning en så nær sammenhæng med den øv-
rige del af lovforslaget om øget mulighed for tv-overvågning, at det af lov-
tekniske årsager ikke vil være hensigtsmæssigt at udskille den del af forsla-
get til et selvstændigt lovforslag.
Jeg kan derfor ikke støtte en sådan opdeling af lovforslaget.
Et ændringsforslag kan imidlertid udformes som følger:
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af lov om tv-overvågning (Styrkelse af tryg-
heden og sikkerheden, herunder udvidelse af adgangen til tv-overvågning
for private og offentlige myndigheder samt obligatorisk registrering af tv-
overvågning)« omfattende § 1, nr. 1-11 og nr. 13-14 og §§ 2-3.
2
L 102 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der deler lovforslaget og udskiller den del af lovforslaget, der vedrører udvidelse af adgangen til at opbevare optagelser fra tv-overvågning, til justitsministeren
B.
»Forslag til lov om ændring af lov om tv-overvågning (udvidelse af ad-
gangen til at opbevare optagelser fra tv-overvågning)» omfattende § 1, nr.
12 og §§ 2-3.
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det under B nævnte forslag
Til § 2
2)
Stk. 2
udgår.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget op i to forslag. Det ene forslag (A) vedrører
indførelsen af regler, der giver offentlige myndigheder og private øgede mu-
ligheder for at foretage tv-overvågning samt indførelsen af en pligt for pri-
vate og offentlige myndigheder til registrering af tv-overvågning i det na-
tionale register for tv-overvågningskameraer (POLCAM).
Det andet forslag (B) vedrører indførelse af en udvidelse af adgangen til at
opbevare billed- og lydoptagelser med personoplysninger, der optages i for-
bindelse med tv-overvågning i kriminalitetsforebyggende øjemed, i et læn-
gere tidsrum end hvad der gælder efter tv-overvågningslovens § 4 c, stk. 4,
hvis det er nødvendigt af hensyn til en indgivet anmeldelse om strafbart for-
hold.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at det i ændringsforslag
nr. 1 foreslås at dele lovforslaget.
3