Skatteudvalget 2019-20
L 97
Offentligt
2150861_0001.png
17. februar 2020
J.nr. 2019 - 10691
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 97 - Forslag til lov om ændring af lov om afgift af tinglysning af ejer- og
panterettigheder m.v. (tinglysningsafgiftsloven), emballageafgiftsloven, lov om afgift af
bekæmpelsesmidler og forskellige andre love (Indeksering af de faste tinglysningsafgifter
og en række miljøafgifter og genindførelse af registreringsafgiften på luftfartøjer m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 30. januar 2020. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Morten Bødskov
/ Jeanette Rose Hansen
L 97 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der sikrer, at svævefly undtages fra den foreslåede registreringsafgift på luftfartøjer, til skatteministeren
2150861_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der sikrer, at svævefly undtages
fra den foreslåede registreringsafgift på luftfartøjer?
Svar
Regeringen (Socialdemokratiet), Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og
Alternativet har som en del af finanslovsaftalen for 2020 aftalt, at registreringsafgiften på
luftfartøjer skal genindføres.
Afgiften er en registreringsafgift, som knytter sig til selve registreringen af henholdsvis
ejerrettigheder over og panterettigheder i luftfartøjer. Afgiften beregnes udelukkende på
baggrund af luftfartøjets eller pantets værdi.
Der er således ikke tale om en miljøafgift, som afhænger af den mængde af CO
2
, som
luftfartøjet udleder.
Spørgeren anmoder om teknisk bistand til at afgrænse området for den foreslåede regi-
streringsafgift på luftfartøjer, således at registrering af rettigheder i svævefly ikke omfattes
af afgiftspligten. Da det som led i Finansloven for 2020 er aftalt, at registreringsafgiften
på luftfartøjer genindføres som den afgift, der var gældende før 1. april 2019, kan jeg ikke
støtte et sådant ændringsforslag. Jeg vil dog gerne yde teknisk bistand til et ændringsfor-
slag, hvor svævefly ikke omfattes af den foreslåede registreringsafgift på luftfartøjer.
Det er ved udfærdigelsen af nedenstående forslag til ændringsforslag lagt til grund, at
spørgeren ønsker, at det alene er svævefly uden motor, som ikke omfattes, ud fra et syns-
punkt om, at sådanne fly ikke i sig selv udleder CO
2
, når de er i luften.
Det skal dog bemærkes, at svævefly uden motor ikke kan komme i luften uden assistance.
For at få et svævefly i luften skal det derfor enten trækkes op af et andet fly med motor
eller ved hjælp af et motorspil, som er en kraftig motor med en wire, som derved trækker
svæveflyet op. Begge metoder udleder CO
2
, medmindre slæbeflyet eller motorspillet er
elektrisk drevet.
Det ønskede ændringsforslag kan på den baggrund se ud som følgende:
Ændringsforslag til forslag til lov om ændring af lov om afgift af tinglysning af
ejer- og panterettigheder m.v. (tinglysningsafgiftsloven), emballageafgiftsloven,
lov om afgift af bekæmpelsesmidler og forskellige andre love (Indeksering af de
faste tinglysningsafgifter og en række miljøafgifter og genindførelse af registre-
ringsafgiften på luftfartøjer m.v.) (L97)
Til titlen
Side 2 af 4
L 97 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der sikrer, at svævefly undtages fra den foreslåede registreringsafgift på luftfartøjer, til skatteministeren
2150861_0003.png
1)
I undertitlen ændres »genindførelse af registreringsafgiften på luftfartøjer« til: »indfø-
relse af registreringsafgift på visse luftfartøjer«.
[Ændring som følge af ændringsforslag nr. 2 og 3]
Til § 1
2)
I den under
nr. 26
foreslåede
§ 13
indsættes som
stk. 3:
»Stk. 3.
Svævefly, som defineret i artikel 2, stk. 1, nr. 1, i Kommissionens gennemførelses-
forordning (EU) 2018/1976 af 14. december 2018 om gennemførelsesbestemmelser for
operation af svævefly i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
2018/1139 med senere ændringer, er ikke omfattet af afgiftspligten i stk. 1.«
[Ændring som følge af forslag om, at svævefly ikke omfattes af registreringsafgiftspligten]
3)
I den under
nr. 26
foreslåede
§ 14
indsættes som
stk. 3:
»Stk. 3.
Svævefly, som defineret i artikel 2, stk. 1, nr. 1, i Kommissionens gennemførelses-
forordning (EU) 2018/1976 af 14. december 2018 om gennemførelsesbestemmelser for
operation af svævefly i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
2018/1139 med senere ændringer, er ikke omfattet af afgiftspligten i stk. 1.«
[Ændring som følge af forslag om, at svævefly ikke omfattes af registreringsafgiftspligten]
Bemærkninger
Nr. 1
I lovforslagets § 1, nr. 6 og 26, er registreringsafgiften på luftfartøjer foreslået genindført,
som afgiften var udformet inden dens afskaffelse ved lov nr. 270 af 26. marts 2019.
Med ændringsforslaget foreslås undertitlen til lovforslaget ændret, således at undertitlen i
stedet kommer til at se således ud: Indeksering af de faste tinglysningsafgifter og en række
miljøafgifter og indførelse af registreringsafgift på visse luftfartøjer m.v.
Det foreslåede er en konsekvens af, at det foreslås i ændringsforslag nr. 2 og 3, at svæve-
fly ikke omfattes af afgiftspligten.
Nr. 2 og 3
I lovforslagets § 1, nr. 6, foreslås afgiften på registrering af ejerrettigheder over og pante-
rettigheder i luftfartøjer genindført. Afgiftens størrelse foreslås fastsat i tinglysningsaf-
giftslovens § 13, for så vidt angår ejerrettigheder, og i tinglysningsafgiftslovens § 14, for så
vidt angår panterettigheder. Bestemmelserne foreslås indsat med lovforslagets § 1, nr. 26.
I det i lovforslaget foreslåede er alle luftfartøjer omfattet af afgiftspligten. Det skal dog
bemærkes, at Danmark har tiltrådt Cape Town-konventionen ved lov nr. 573 af 4. maj
Side 3 af 4
L 97 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der sikrer, at svævefly undtages fra den foreslåede registreringsafgift på luftfartøjer, til skatteministeren
2150861_0004.png
2015 om Internationale sikkerhedsrettigheder i flymateriel, som trådte i kraft den 1. fe-
bruar 2016. Loven medfører, at ikke alle sikkerhedsrettigheder, der optages i luftfartøjer
med dansk registrering, skal registres i det danske rettighedsregister. Det er derfor alene
luftfartøjer (mindre luftfartøjer), som falder uden for anvendelsesområdet af lov om inter-
nationale sikkerhedsrettigheder i flymateriel/Cape Town-konventionen, som i udgangs-
punktet kan registreres i det danske rettighedsregister.
Med nærværende ændringsforslag foreslås der indsat et stk. 3 i §§ 13 og 14, hvorefter svæ-
vefly ikke omfattes af afgiftspligten i stk. 1.
Efter det foreslåede vil svævefly ikke være omfattet af afgiftspligten efter §§ 13 og 14.
Ved svævefly forstås et luftfartøj, som er tungere end luft, og som under flyvning bæres
oppe af luftens dynamiske reaktioner mod de faste løfteflader, hvis frie flyvning ikke af-
hænger af en motor, jf. artikel 2, stk. 1, nr. 1, i Kommissionens gennemførelsesforordning
(EU) 2018/1976 af 14. december 2018 om gennemførelsesbestemmelser for operation af
svævefly i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 2018/1139.
Det bemærkes, at der findes svævefly med motor, såkaldte motorsvævefly. Disse fly vil
efter det foreslåede fortsat være omfattet af afgiftspligten. Disse fly defineres i artikel 2,
stk. 1, nr. 3, i Kommissionens ovennævnte gennemførelsesforordning 2018/1976, som et
svævefly, som er forsynet med en eller flere motorer, og som, hvis motoren/motorerne er
ude af drift, har et svæveflys egenskaber.
Side 4 af 4