Retsudvalget 2019-20
L 92
Offentligt
2143131_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
30. januar 2020
Forebyggelseskontoret
Ditte Refsgaard
2020-0037-0073
1367679
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v. (Opretholdelse og styr-
kelse af indsats mod rekruttering til væbnede konflikter i udlandet samt mo-
dernisering af regler om gæsteprotokoller) (L 92), som Folketingets Retsud-
valg har stillet til justitsministeren den 16. januar 2020. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Susanne Lehrer
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 92 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der sikrer, at personer der kæmper på allieret side, f.eks. den kurdiske, ikke rammes af lovforslaget, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v. (Opretholdelse
og styrkelse af indsats mod rekruttering til væbnede konflikter i udlan-
det samt modernisering af regler om gæsteprotokoller) (L 92):
”Vil ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der
sikrer, at personer der kæmper på allieret side, f.eks. den kurdi-
ske, ikke rammes af lovforslaget?”
Svar:
1.
De gældende regler om inddragelse af pas eller nægtelse af udstedelse af
pas og meddelelse af udrejseforbud har til formål at forhindre, at danske
statsborgere rejser til konfliktområder i udlandet med henblik på at deltage
i aktiviteter, hvorigennem deres evne og/eller vilje til f.eks. at begå alvor-
lige strafbare forhold, når de vender tilbage til Danmark, risikerer at blive
øget.
Baggrunden for bestemmelserne var navnlig et ønske om at imødegå udvik-
lingen i antallet af såkaldte fremmedkrigere, der rejser fra Danmark til ud-
landet, for at tilslutte sig militante oprørsbevægelser og deltage i væbnet
kamp.
Bestemmelserne finder anvendelse, når der er grund til at antage, at den på-
gældende har til hensigt i udlandet at deltage i aktiviteter, hvor dette kan in-
debære eller forøge en fare for statens sikkerhed, andre staters sikkerhed el-
ler en væsentlig trussel mod den offentlige orden.
Vurderingen af, om en persons formodede deltagelse i aktiviteter i udlandet
kan indebære eller forøge en fare for statens sikkerhed, andre staters sikker-
hed eller en væsentlig trussel mod den offentlige orden, beror på et konkret
skøn, der foretages af politiet. Det afgørende er i den forbindelse, hvorvidt
formålet med og karakteren af de aktiviteter, som en person forventes at del-
tage i, i almindelighed må antages at påvirke den pågældende i sådan grad,
at det vil kunne indebære eller forøge en fare for statens sikkerhed, andre
staters sikkerhed eller en væsentlig trussel mod den offentlige orden.
Der vil i almindelighed ikke kunne træffes afgørelse over for en person, som
har haft et anerkendelsesværdigt formål med opholdet. Eksempelvis vil et
ophold i et konfliktområde som led i arbejdet for en anerkendt nødhjælpsor-
ganisation have et sådant anerkendelsesværdigt formål, at det ikke vil være
omfattet af bestemmelsen.
2
L 92 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der sikrer, at personer der kæmper på allieret side, f.eks. den kurdiske, ikke rammes af lovforslaget, til justitsministeren
Det er min opfattelse, at det gældende kriterium, hvorefter det er afgørende,
om der foreligger en
fare
for statens sikkerhed mv., på hensigtsmæssig og
klar vis afgrænser bestemmelsens anvendelsesområde.
Som minister er det min klare holdning, at danske statsborgere ikke skal del-
tage i væbnet kamp i udlandet. Det gælder uanset, hvilken side de kæmper
for. Voldmonopolet er og skal være hos de statslige myndigheder, dvs. po-
litiet og forsvaret. Det bemærkes herudover, at det i praksis vil være van-
skeligt at afgrænse den relevante kreds af grupper, oprørsbevægelser mv.,
som kan anses for allieret med Danmark, og at afgrænsningen endvidere vil
skulle foretages på baggrund af den til enhver tid gældende sikkerheds- og
udenrigspolitiske situation.
Af den grund kan jeg ikke støtte et ændringsforslag, der åbner op for, at dan-
ske statsborgere under visse betingelser kan udrejse med henblik på at del-
tage i væbnet kamp i udlandet.
2.
Et ændringsforslag, som anført i spørgsmålet, kan formuleres på følgende
måde:
Ændringsforslag
til
forslag til lov om ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v.
(Opretholdelse og styrkelse af indsats mod rekruttering til væbnede
konflikter i udlandet samt modernisering af regler om gæsteprotokol-
ler) (L 92)
Af
(…):
Til § 2
1)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 2
indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
Stk. 4. Stk. 1, nr. 4, finder ikke anvendelse, når det må antages, at den på-
gældendes hensigt med udrejsen er at deltage i aktiviteter, som udøves af
militante grupper og oprørsbevægelser eller lignende, som er allieret med
Danmark.
Stk. 3, 4 og 5 bliver herefter til stk. 4, 5 og 6.
3
L 92 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der sikrer, at personer der kæmper på allieret side, f.eks. den kurdiske, ikke rammes af lovforslaget, til justitsministeren
Bemærkninger til nr. 1
Den foreslåede bestemmelse har til formål at sikre, at personer, der rejser
fra Danmark til udlandet for at tilslutte sig militante grupper og oprørsbe-
vægelser eller lignende, som er allieret med Danmark, ikke rammes af reg-
lerne om en styrket indsats mod rekruttering til væbnede konflikter i udlan-
det, der blev indsat lov nr. 176 af 24. februar 2015, og som foreslås opret-
holdt og styrket med lovforslaget.
Den foreslåede ændring indebærer, at politiet ikke kan nægte at udstede pas
til en dansk statsborger eller inddrage et allerede udstedt pas i medfør af §
1, nr. 4, hvis den pågældendes hensigt med udrejsen er at deltage i aktivite-
ter, som udøves af militante grupper og oprørsbevægelser eller lignende,
som er allieret med Danmark.
Afgørelsen af, om der er tale om aktiviteter, som udøves af militante grup-
per og oprørsbevægelser eller lignende, som er allieret med Danmark, beror
på en konkret vurdering, der foretages af politiet efter høring af Forsvarsmi-
nisteriet og Udenrigsministeriet. Vurderingen sker på grundlag af den sik-
kerheds- og udenrigspolitiske situation på afgørelsestidspunktet.
4