Retsudvalget 2019-20
L 9
Offentligt
2106213_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
15. november 2019
Strafferetskontoret
Freia Kirkeskov-Hansen
2019-0037-0070
1288736
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 7 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven (Forbud til dømte seksualforbrydere) (L 9), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 4. november
2019. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt
(SF).
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 9 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om, i hvilke situationer der med forslaget lægges op til at politiet kan gennemføre tilsyn, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 7 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven (Forbud til dømte seksualforbrydere) (L 9):
”Vil ministeren redegøre nærmere for i hvilke situationer, der
med forslaget lægges op til, at politiet kan gennemføre tilsyn,
herunder om der lægges op til faste intervaller eller på baggrund
af en mistanke?”
Svar:
1.
Med lovforslagets § 1, nr. 5, foreslås det, at der indsættes en bestemmelse
i straffelovens § 236, stk. 8, hvorefter politiet fører tilsyn med dømte seksu-
alforbryderes overholdelse af forbud efter straffelovens § 236, stk. 1.
Det fremgår af bemærkningerne til den foreslåede bestemmelse, at tilsynet
skal udføres uanmeldt og omfatte hele forbuddets gyldighedsperiode, dvs.
fra forbuddet meddeles, til det ophæves eller bortfalder. Tilsynet vil dermed
omfatte perioden, hvor den dømte seksualforbryder afsoner sin straf, en
eventuel prøvetid og perioden efter endelig løsladelse af den dømte.
Tilsynet vil navnlig være relevant under prøveløsladelse og efter endelig
løsladelse af den dømte. Det kan dog ikke udelukkes, at der også i forbin-
delse med selve afsoningen vil kunne være anledning til at gennemføre til-
syn med den dømte. Det vil f.eks. kunne være relevant i forbindelse med, at
den dømte meddeles tilladelse til udgang uden tilsyn fra kriminalforsorgen.
Det forudsættes i den forbindelse, at kriminalforsorgen underretter politiet i
alle tilfælde, hvor dømte, der er meddelt et forbud efter straffelovens § 236,
stk. 1, meddeles udgang med henblik på, at politiet kan vurdere, om der er
anledning til at gennemføre tilsyn med den dømte under udgangen. Det vil
navnlig kunne være relevant, hvis der meddeles udgang af flere dages va-
righed.
Politiet vil som led i tilsynets gennemførelse uden retskendelse kunne skaffe
sig adgang til den dømtes bolig og andre lokaliteter, som den dømte råder
over, og foretage undersøgelse heraf. Politiet vil endvidere uden retsken-
delse kunne foretage undersøgelse af breve og andre papirer og andre gen-
stande, som den dømte råder over, og om nødvendigt medtage disse med
henblik på undersøgelse af deres indhold.
I tilfælde, hvor den dømte er meddelt et opholdsforbud efter straffelovens §
236, stk. 1, nr. 1, forudsættes det, at politiets tilsyn gennemføres som led i
2
L 9 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om, i hvilke situationer der med forslaget lægges op til at politiet kan gennemføre tilsyn, til justitsministeren
politiets almindelige opgavevaretagelse, herunder politiets almindelige pa-
truljeringsopgaver.
I tilfælde, hvor der er givet et boligforbud efter straffelovens § 236, stk. 1,
nr. 2, forudsættes tilsynet gennemført ved, at politiet uanmeldt og på vilkår-
lige tidspunkter opsøger den dømte i dennes bolig eller andre steder, hvor
politiet måtte få kendskab til, at den dømte opholder sig, med henblik på at
undersøge om den dømte i strid med det meddelte forbud uden politiets til-
ladelse lader børn under 18 år tage ophold i sin bolig eller selv tager ophold
hos personer, hos hvem der opholder sig børn under 18 år.
I tilfælde, hvor der er givet et besøgsforbud efter straffelovens § 236, stk. 1,
nr. 3, forudsættes tilsynet gennemført ved, at politiet uanmeldt og på vilkår-
lige tidspunkter opsøger den dømte i dennes bolig eller andre steder, hvor
politiet måtte få kendskab til, at den dømte opholder sig, med henblik på at
undersøge om den dømte i strid med det meddelte forbud modtager besøg
af børn under 18 år, der ikke er ledsaget af en voksen.
I tilfælde, hvor den dømte er meddelt et kontaktforbud efter straffelovens §
236, stk. 1, nr. 4, mod gennem internettet eller et lignende system at kon-
takte børn under 18 år, forudsættes tilsynet gennemført ved, at politiet uan-
meldt og på vilkårlige tidspunkter opsøger den dømte i dennes bolig eller
andre steder, hvor politiet måtte få kendskab til, at den dømte opholder sig,
med henblik på at undersøge om den dømte i strid med det meddelte forbud
gennem internettet eller lignende søger at kontakte børn under 18 år, der
ikke kender den dømte. Det forudsættes i den forbindelse, at politiet under-
søger indholdet af den dømtes computere, telefoner og andet IT-udstyr med
henblik på at undersøge den dømtes internetadfærd, søgehistorik mv. I den
forbindelse har politiet adgang til uden retskendelse at medtage den dømtes
computere, telefoner og andet IT-udstyr, hvis dette er nødvendigt for at un-
dersøge indholdet heraf.
Hvis den dømte ikke frivilligt vil lukke politiet ind med henblik på, at poli-
tiet kan undersøge den dømtes bolig og andre lokaliteter, som den dømte rå-
der over, kan politiet skaffe sig adgang ved tvang, hvis det er nødvendigt for
at gennemføre tilsynet. Endvidere kan politiet åbne aflåste skabe og skuffer,
hvis dette er nødvendigt for at udføre tilsynet. Politiet kan desuden f.eks.
undersøge den dømtes bil, hvis det ligeledes er nødvendigt for at udføre til-
synet.
3
L 9 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om, i hvilke situationer der med forslaget lægges op til at politiet kan gennemføre tilsyn, til justitsministeren
Det gælder i forhold til alle typer af forbud, at tilsynet gennemføres uan-
meldt og på vilkårlige tidspunkter, således at den dømte ikke har mulighed
for at indrette sig på tilsynet, f.eks. ved at gemme eller bortskaffe IT-udstyr
mv.
2.
Tilsynets hyppighed forudsættes reguleret efter en ”trappestige”-model.
Tilsynets hyppighed vil være størst i perioden umiddelbart efter prøveløsla-
delse eller endelig løsladelse og vil endvidere afhænge af, om den dømte er
i sexologisk behandling.
I tilfælde hvor den dømte er meddelt et opholdsforbud efter straffelovens §
236, stk. 1, nr. 1, forudsættes det som nævnt, at politiets tilsyn gennemføres
som led i politiets almindelige opgavevaretagelse, herunder politiets almin-
delige patruljeringsopgaver.
Politiets tilsyn med bolig- og besøgsforbud efter straffelovens § 236, stk. 1,
nr. 2 og 3, forudsættes som udgangspunkt at skulle gennemføres én gang
om måneden i de tilfælde, hvor den dømte er i sexologisk behandling. Hvis
den dømte ikke er i sexologisk behandling, vil tilsynet som udgangspunkt
skulle gennemføres én gang hver anden uge.
Politiets tilsyn med kontaktforbud efter straffelovens § 236, stk. 1, nr. 4, for-
udsættes som udgangspunkt at skulle gennemføres mindst tre gange årligt.
Tilsynet med alle typer af forbud forudsættes at kunne op- eller nedtrappes
over tid.
3.
Formålet med politiets tilsyn er at kontrollere, at den dømte overholder
det meddelte forbud. Tilsynet er således af forebyggende og kontrollerende
karakter, og de indgreb, som foretages som led i tilsynets gennemførelse,
har dermed ikke karakter af straffeprocessuelle indgreb.
Politiets gennemførelse af tilsynet vil være omfattet af retssikkerhedslovens
bestemmelser om gennemførelse af tvangsindgreb, som foretages af den of-
fentlige forvaltning uden for strafferetsplejen.
Hvis den dømte med rimelig grund mistænkes for at have begået et strafbart
forhold, vil retsplejelovens bestemmelser om straffeprocessuelle tvangsind-
greb imidlertid i stedet skulle iagttages, jf. retssikkerhedslovens § 9, stk. 1.
Det betyder, at politiet i en sådan situation vil skulle indhente en retsken-
4
L 9 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om, i hvilke situationer der med forslaget lægges op til at politiet kan gennemføre tilsyn, til justitsministeren
delse for at foretage en ransagning af den dømtes bolig, computer, telefon
eller andet IT-udstyr, medmindre at øjemedet dermed ville forspildes, jf.
retsplejelovens § 796, stk. 3. Det vil f.eks. kunne være tilfældet, hvis poli-
tiet i forbindelse med et tilsyn med en dømt seksualforbryder, der er med-
delt et boligforbud efter straffelovens § 236, stk. 1, nr. 2, finder genstande i
den dømtes bolig, der indikerer, at der opholder sig børn i boligen, og det
ikke umiddelbart kan fastslås, at der er tale om genstande tilhørende den
dømtes egne børn eller adoptivbørn, som ikke er omfattet af forbuddet, jf.
straffelovens § 236, stk. 2, 2. pkt.
5